Ster Janis Joplin straalde hevig vidre Cultuur&Kunst Voor de pauze bavarois, daarna een appelpunt VVD wil eerherstel voor W.F. Hermans Waddinxveens kwartet een hecht gezelschap Romantisch ballet uit Litouwen ZATERDAG 16 JANUAR11993 redactie: annemiek ruygrok (chef) jan rijsdam saskia stoelinca muziek recensie wilfred simons Concert K&O-Meesterserie. Residentie Orkest o.l.v. Graeme Jenkins m.m.v. Mar garet Marshall (sopraan) en Nanco de Vries (bas). Programma: W.A. Mozart, Ouverture 'La clemenza di Tito'; sopraan aria 'Miseria dove son!'; F. Schubert, Zes de Symfonie; R. Strauss, Suite uit Der Ro- senkavalier; Slotscène uit Capriccio. Ge hoord: 15/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Normaal gesproken krijgt de concertbezoeker vóór de pauze het zware deel en pas daarna wat luchtiger repertoire. Het Re sidentie Orkest draaide de za ken nu eens om en bracht eerst drie stukken van W.A. Mozart en F. Schubert en daarna twee composities van R. Strauss. Maar echt zware kost kreeg het publiek geen moment voorge schoteld; voor de pauze was het een bavarois, na de pauze een appelpunt. Mozartouvertures wekken al tijd een gevoel van verwachting; je hoort haast het gestommel achter de schermen, voor je geestesoog zie je bijna de so praan die een blik om de gordij nen werpt om te kijken of de zaal vol zit. De keuze voor de ouverture 'La clemenza di Tito' als openingsstuk was dan ook een goede. Verder is het een vlotte, zonnige en spannende compositie. Het orkest speelde het navenant levendig, fel en feestelijk. In het begin zit een stekelig stukje voor de fluitisten en de houtblazers, maar de mu sici dansten handig om de no tenbalkjes heen. In Mozarts sopraanaria 'Mise ra dove son!' maakte de sopraan Margaret Marshall weinig in druk. Wel heeft zij een prachtige stem en een goede voordracht, maar de zangeres moet in een klein bestek uitdrukking geven aan 'vreselijke smart' en aan 'wrede beelden'. Dat vraagt om een dramatische behandeling, temeer daar Mozart die ook in de orkestbegeleiding* heeft ver werkt. Marshalls voordracht bleef te afstandelijk en miste daardoorovertuigingskracht. De Zesde Symfonie van F. Schubert is een luchtig en amusant niemandalletje, waar voor hij inspiratie bij G. Rossini opdeed. Om zo'n bavarois ook luchtig op te dienen is heel wat vakmanschap nodig. Daaraan ontbraK het het Residentie Or kest bepaald niet; alleen het presto vond ik wat te sloom en te zwaar aangezet. In het slot deel, allegro moderato, was de luchtige toon van het begin ge lukkig weer helemaal terug. Na de pauze begon het orkest met een orkestsuite uit Der Ro- senkavalier van Richard Stauss. De suite is een bewerking uit 1944 die de componist niet zelf maakte, maar wel fiatteerde. In die zin is het dus toch een 'ech te Strauss'. Kenmerkend aan de muziek is een 'waaierachtige' opbouw: een klein begin, waar na de klank als het ware 'open springt'. Grappig was de manier waarop Strauss muzikale ele menten elkaar laat afwisselen; nu eens een superromantische melodie, dan weer een ironisch walsje of een dramatisch cres cendo. In de slotscèene van het mu ziektheater 'Capriccio' van R. Strauss kwam Marshalls voor dracht veel beter tot haar recht. Ze zingt hier de rol van de jonge gravin Madeleinq, die moet kie zen tussen twee minnaars. Aan het eind van het stuk heeft ze nog geen keuze kunnen maken, maar uiteindelijk besluit ze de hele zaak maar te laten rusten. Marshall zong nog steeds wat koeltjes, maar deze late muziek van Strauss, die menig ironisch moment kent, vraagt daar ook om. Haar voordracht was hier dus bijzonder sfeervol en trof letterlijk en figuurlijk precies de juiste toon. Een 'echte Wolkers' maakt de tongen los. Of het nu gaat om het literaire werk van de 67-jari- ge kunstenaar of om zijn eigen zinnige beelden en plastieken. Ook het ontwerp voor het vre- desmonument dat hij gisteren in het Gelderse Doesburg pre senteerde, krijgt ongetwijfeld het predikaat controversieel op geplakt. Hoezeer smaken ook verschil len, vast staat dat niemand om het gedenkteken heen kan. Drie meter hoge glazen staketsels op een betonnen schraag waarin een gebarsten, bronzen luidklok verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Ook zal het vre- desmonument, dat op 4 mei zal diénen als achtergrond van een jaarlijkse herdenking, 'een voortdurende oproep zijn tot waakzaamheid tegen bedrei gingvan vrijheid'. BOUWPLANNEN? OP NAAR VAN DER PLOEG! Het vertrouwde adres voor: RAMEN EN DEUREN. WAND- EN PLAFONDBEKLEDING SCHUIFPUIEN SERRES. ETC. Voor nieuwbouw en renovatie. Uitgevoerd in onverwoestbaar kunstslof van het kwaliteitsmerk deceuninck Onderhoudsarm, leverbaar in diverse kleuren, volledig gegarandeerd en door onze vakmensen perfect op maat gemaakt. Het geheel voorzien van Komo-certiliciit. Kom gewoon eens alles op uw gemak beki|ken. We geven u graag uitgebreid advies. KUNSTSTOF OM OP TE BOUWEN. M M m rtvEu Fabnek en showroom Dc Lasso 60, Roetofarendsveen, tel. 01713-15361 - leielax 01713-15202 dSGfiUOinck 0 Spiegelwanden Spiegels op maat i Spiegels met lijst Glazen meubelen Vitrines v Tafels volgens model Motiefstralen GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Alles uit eigen atelier Telefoon; 071 - 21 80 55 amsterdam «anp De WD-fractie in de Amster damse gemeenteraad wil dat de stad de auteur W.F. Hermans weer in de armen sluit. Her mans werd in 1987 door het ge meentebestuur tot persona non grata verklaard omdat hij de culturele boycot van Zuid-Afri- ka had genegeerd en lezingen in dat land had gegeven. Om die reden prijkte zijn naam, samen met die van onder anderen Ge rard Reve en Hein Simons, op de zwarte lijst van de anti- apartheidswerkgroep van de Verenigde Naties. De WD is van mening dat het Amsterdamse anti-apartheids- beleid ,,aan een nadere analy se" moet worden onderworpen gezien de politieke ontwikkelin gen in Zuid-Afrika. De liberalen dringen er bij het college van B en W op aan Hermans uit te no digen voor een gesprek. Oost-Europakoor Mila zoekt zangers leiden Bij het Oost-Europakoor Mila is plaats voor enkele man nelijke zangers. Het koor zingt meerstemmige liederen uit onder meer Rusland, Polen en Slowakije. De repetities zijn op woens dagavond. Voor meer informatie: Helga Kruse, telefoon 071- 323052. Uitzonderlijk getalenteerde blueszangeres zou deze maand vijftig zijn geworden Museumweekend in teken van verzamelingen Concerten van Willy DeVille delft» Willy DeVille komt naar ons land voor drie optredens. De Amerikaanse Puertoricaan is op 30 maart te zien in Muziekcen trum Enschede, op 31 maart in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en op 5 apijl in de Vereeniging in Nijmegen. Vandaag is voorverkoop begonnen. Concert meesterpianist Keith Jarrett amsterdam De Amerikaanse meesterpianist Keith Jarrett geeft op zaterdag 20 februari een eenmalig concert in het Concertge bouw van Amsterdam. Het optreden kenmerkt zich door impro visaties. De voorverkoop is vandaag begonnen. Expositie Keltische kalligrafie leiden» Op de zolder van SSR-Leiden wordt op 18 en 25 januari een expositie gehouden van Keltische en Gotische kalligrafie met randversiering van Arno Luyendijk. Geopend vanaf 21.00 'De verrassing' thema Kunstbende utrecht» 'De verrassing' is dit jaar het centrale thema van de Kunstbende, het project van het ministerie van WVC om de cul tuurdeelname onder jongeren te stimuleren. Jongeren tussen de 14 en 18 jaar kunnen meedoen aan wedstrijden, die op zeven verschillende gebieden worden uitgeschreven. Na de regionale voorrondes is op 5 juni de landelijke finale in het Muziekcen trum Vredenburg in Utrecht. De regionale winnaars strijden dan om de Gouden, Zilveren en Bronzen Ratjes. Oorspronkelijkheid is het belangrijkste criterium bij de beoordeling. In 1992 deden 5.500 jongeren mee. Nieuwslijn Arnhem eert Johnny van Doorn arnhem» De stad Arnhem krijgt een Johnny van Doomprijs en een Johnny van Doornplein. Met de literaire prijs en de straat naam eert de stad de in Arnhem geboren schrijver (Johnny the Selfkicker), die twee jaar geleden overleed. De eerste Johnny van Doomprijs (5000 gulden), die tweejaarlijks wordt toegekend, wordt op 10 maart uitgereikt tijdens een literatuurfestival, aan een schrijver of dichter die 'kan bogen op een belangwekkend oeuvre en in zijn of haar voordracht een extra dimensie verleent aan het geschrevene'. Een pleintje in de stad, nu nog Stille Hoek genoemd, krijgt de naam van de schrijver. Toegepaste kunst van Benno Premsela amsterdam Het Stedelijk Museum in Amsterdam toont tot 7 maart toegepaste kunst uit de collectie van Benno Premsela. De expositie heet 'Voorzien' en omvat ongeveer 200 werken. Prem sela heeft als particulier in een periode van dertig jaar een col lectie toegepaste kunst van ruim 800 stukken bijeengebracht. Sponsormiddag levert 130 mille op leiden Het totaaltheater Europera gaat door. Tot nu toe was onduidelijk of de ambitieuze produktie doorgang kon' vinden, omdat van de benodigde gelden nog 200.000 gulden ontbrak. Tijdens een sponsormiddag, gisteren in het Leidse stadhuis, heeft de organisatie 130.000 gulden verworven. Dat is genoeg om de uitvoering veilig te stellen, al blijft de organisatie op zoek naar het ontbrekende bedrag. Europera is een ruim twee uur du rende combinatie van zang, dans en toneel en zal op 19,20,21, 23 en 24 maart in de Pieterskerk te zien zijn. In totaal doen 450 leden van verschillende Leidse amateurverenigingen eraan mee. Het verhaal, dat is geschreven door Filp van Duin, draait om de vraag of Europa ooit werkelijk één kan worden. Sommigen vinden haar de beste blanke vertolkster van de blues die er ooit is geweest. Anderen noemen haar wat terughoudender de grootste blues- en rockzangeres van de jaren zestig. Feit is in elk geval dat ze de laatste jaren van haar korte stormachtige leven immens populair werd, en dat haar plotselinge dood in oktober 1970 op zeer velen een verpletterende indruk maakte. Deze maand zou ze vijftig zijn geworden: Janis Lyn Joplin, de koningin van de rock 'n roll, de blanke Bessie Smith, het lelijke eendje dat een prachtige zwaan werd. leeuwarden kerst huisman Net 1,65 meter lang, was ze met haar expressieve gelaat en haar formidabele stem een persoon lijkheid, die op velen grote in druk maakte. Biografe Deborah Landau: „Wie haar eenmaal had ontmoet, vergat haar nooit meer." Sinds kort is er een vi deoband ('Comin' Home') in de handel met optredens van haar en de groep waarmee ze be roemd werd: Big Brother and the Holding Company. Ze kwam op 19 januari 1943 ter wereld in Port Arthur (Texas). Haar vader was inge nieur bij Texaco. Ze was intelli gent en creatief, schilderde en las veel. Bovendien verdiepte ze zich in de muziek van blueszan geres Bessie Smith, die in 1937 dodelijk verongelukte. En zo ontdekte ze ha'ar talent: ze kon zingen. Vanaf haar veertiende was ze een buitenbeentje, dat buiten het ouderlijk gezin steeds min der geaccepteerd werd. Ze pro beerde haar eigen weg te gaan. De breuk met haar omgeving kwam begin 1963, toen ze stu deerde aan de universiteit van Austin. Bij een uit de hand gelo pen studentengrap vergaarde ze een groot aantal stemmen als 'de lelijkste man van Texas'. Ja nis trok zich de 'eer' enorm aan. Gekwetst en ontzet vluchtte ze, en verbleef enkele jaren als straatzangeres in Los Angeles, New York en San Francisco. Hippies In 1965 keerde ze terug naar haar familie. Maar het bruisen de San Francisco bleef lokken. Toen ze gevraagd werd zange res te worden, bij de rockforma tie Big Brother and the Holding Company, verliet ze in het voor jaar van 1966 Texas. San Fran cisco was in die dagen het cen trum van de hippies, jonge mensen net als zij afkomstig uit de Amerikaanse middenklasse, die het geordende leven van hun ouders niet zagen zitten. In Califomië zou zich een groot deel van haar verdere leven af spelen. Het zou hevig zijn, en kort. Haar triomf kwam op het driedaagse popfestival van Monterey in juni 1967. Zij en de jongens van Big Brother traden op aan het eind van de tweede dag. De eerste dag had het pu bliek al sensationeel stuntwerk beleefd van Jimi Hendrix en The Who. Maar Janis overtrof alles en iedereen met haar even aan grijpende als vertederende ver tolking van de klassieker 'Love is like a ball and chain'. Het 15.000 koppen tellende publiek reageerde met een explosie van applaus. De media maakten haar razendsnelle transformatie van straatzangeres tot superster over de hele Verenigde Staten bekend. Het bekendst werd haar uit voering van 'Me and Bobby Mc- Gee', een door Kris Kristoffer- son geschreven liedje. Het is door veel artiesten opgenomen, maar Janis Joplin maakte er zo iets ontroerends en karakteris tieks van, dat het een wereldhit werd. Dat gebeurde overigens pas na haar dood. West-Europa maakte met haar kennis in april 1969, toen ze een tournee maakte langs een aantal steden, waaronder Amsterdam. Ze bouwde een imago op van een sexhongerige Aphrodite en ze had veel stoer vertoon voor een massapubliek. Maar achter die gekte en stoer heid verborg zich een integer, goedhartig, naïef, kwetsbaar- egocentrisch en haast verlegen meisje met een groot gevoel voor humor, dat er voortdurend over in zat, of de mensen wel van haar hielden en of de critici haar wel gunstig gezind waren. Het najagen van het geluk werd een voortdurende kwel ling. Daarbij kwamen nog haar overmatige drankgebruik en haar tijdelijke voorliefdes voor drugs. Na afloop van een con cert Was ze vaak doodmoe. Mysterie Ze stierf in de nacht van 4 okto ber 1970, 27 jaar oud, aan een overdosis heroïne. Er hangt om „Het is puur toeval, maar wel een leuk toeval." De Stichting Museum Jaar kaart besloot onlangs om het Nationaal Museum weekend dit jaar in het te len'. Groot was de verba zing bij de stichting toen bleek dat de Nederlandse Vereniging 'De Verzame laar' 1993 ook al had uitge roepen tot het Nationaal Verzaiheljaar. Nu de twee instellingen op hetzelfde spoor te zitten, zijn ze vast van plan om gezamenlijk activiteiten te ondernemen, maar hoe of wat weten ze nog niet. Aan het Nationaal Muse umweekend, dat op 17 en 18 april wordt gehouden, doen dit jaar zo'n vierhon derd musea mee. De Stich ting Museum Jaarkaart koos voor het thema 'ver zamelen', omdat alle soor ten musea wel één of meer bijzondere verzamelingen hebben. C. Keizer van de Stichting Museum Jaar kaart zegt: „We wilden iets bedenken waar alle musea iets mee kunnen doen. Veel collecties zijn ontslaan rondom de verzameling van een particulier; die kun je weer eens naar voren ha len. Andere musea halen een serie onbekende stuk ken uit hun depot of tonen een bijzondere schenking of een legaat. Het kan van alles zijn." Janis Lyn Joplin, de koningin van de rock 'n roll. haar dood nog steeds iets van een mysterie. Het lijkt op zelf moord. Maar degenen die haar kenden geloven daar niet in. Er waren enkele prachtige vooruit zichten. Haar nieuwe nog niet geheel voltooide elpee leek in alle opzichten een enorm suc ces te worden en ze had een man gevonden van wie ze hield en met wie ze op het punt stond te gaan trouwen. De lijkschouwer hield het op dood als gevolg van een per on geluk toegediende overdosis. Sommigen hebben opzet niet uitgesloten. Er zou iets zijn uit gehaald met de heroïne omdat ze als een onrust veroorzakend element werd gezien in het toch al niet zo rustige Amerika van rond 1970. Er waren hardnekki ge geruchten over een dossier, dat de FBI van haar zou hebben gehad. Maar er is nooit iets bo ven water gekomen dat de moordtheorie verder kon on dersteunen. foto archief Volgens de schrijfster van haar biografie, Deborah Lan dau, vernietigde de overdosis meer dan een uitzonderlijk ta lent. „Ze laat een tegenstrijdige herinnering achter aan een ag- gressief-verlegen, ruw-lieflijk, krijgshaftig-kwetsbaar kind vrouwtje, dat rinkelende arm banden, excentrieke jurken en slappe hoeden droeg, en dat zich bijna letterlijk het hart uit haar lijf zong." Ongeveer driekwart van de deelnemende musea to nen hun stukken, tijdens het museumweekend, gra tis. De andere vragen toe gang. Keizer: „In veel geval len heeft dat te maken met de teruglopende overheids subsidies. Maar die musea geven dan wel korting en organiseren ook vaak iets extra's: speurtochten, taxa ties, rondleidingen, lezin gen. Of ze zorgen voor live muziek. De musea zijn vaak erg inventief." Wolkers: glazen herinnering aan de oorlog doesburg gpd recensie li dy van der spek 'Muziek in het Kruispunt'. Het Waddinx veens Fluitkwartet Hans Roos, Ineke As- scheman, Elly Nieswaag en Marike Ver- wey-van Veen, m.m.v. Ety Dreijer -piano, Aat Eriks -portatief en Arie de Ru -cello. Gehoord 15/1 in de Kruispunt Kerk in Voorschoten. Na een flinke renovatie in 1991, die vooral ook de akoestiek ver beterde, is de gereformeerde kerk het Kruispunt rijp voor an dere doeleinden dan alleen trouw-, rouw- en kerkdiensten. Zo werd gisteravond in de ver nieuwde kerkruimte begonnen met een serie concerten waar van de baten bestemd zijn voor vluchtelingenwerk. Het Waddinxveens Fluitkwar tet beet het spits af met een af wisselend programma dat drie eeuwen omspande: van Bach's koralen tot de 20-e eeuwse mi niaturen van Camillo Wanau- sek. Het ensemble bestond uit amateurs, maar met kromme tenen heb ik geen moment ge zeten. De aanvoerder Hans Roos ontpopte zich als een flui tist van professie die met z'n drie leerlingen een hecht en muzikaal kwartet vormt. Door het hele programma woei een zweempje romantiek. Roos wist met zijn vergulde 'Hofinger' uit de jaren 30 op verschillende manieren stem ming en emotie op te roepen, niet alleen met een weelderige dynamiek, maar ook met een subtiele timing en een grote be trokkenheid bij het talrijke pu bliek én zijn leerlingen. En dat ook deze andere leden van het kwartet uitstekend so listisch werk leverden was on der meer te horen in het An dante (variaties op een thema) van Luigi Gianella (?-1817) dat overliep in een verstild Adagio waarin Elly Nieswaag echt uit blonk, of in het tweede deel van de Sonate voor 2 fluiten, cello en portatief orgel van J.C. Pez, met zeer lichtvoetig en delicaat fluitspel van Ineke Asscheman en Roos zelf. De ondersteuning in de conti nuo partijen (ce.llo, piano dan wel portatief) liep op rolletjes. Na de pauze was de sfeer luchtiger en speelser. Bijzonder sfeervol weerldonk de 'Nottur- nino' van V. de Michelis (1825- 1891) en de laatste Zes Miniatu ren van Wanausek riepen op de meest zuivere manier vrolijke straatdeunen op, dansende kin deren en een nostalgisch pie rement. Voorwaar een lofwaardig Voorschotens initiatief van de portatief bouwer en speler Aat Eriks. den haagHet Nationale Ballet van Litouwen maakt van 20 januari tot 14 februari een tournee langs 24 Nederlandse Theaters met Leo Delibes' 'Coppelia' en Adolphe Adams 'Giselle ou les Wil les'. Het meer dan 100 personen tellende gezel schap bestaat uit de vaste balletgroep dus geen reisgezelschap en het eigen orkest van het natio nale Opera- en Ballettheater Litouwen. 'Giselle ou les Willes' is op zaterdag 30 januari te zien in het AT&T Danstheater in Den Haag en geldt als een toonbeeld van romantisch ballet. De cho reografie is in handen van Oleg Vinogradow. Tij dens de matinee op zondag 31 januari wordt 'Cop pelia' uitgevoerd. Dit ballet vormt sinds de premiè re in Litouwen (1925) een vast onderdeel van het repertoire. Vytautas Bradzylis verzorgde de choreo grafie voor de huidige uitvoering. Bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, zijn tot 25 januari toegangskaarten ver krijgbaar voor deze twee voorstellingen, foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19