UIT 'Ik ben te saai voor een programma als Hitbingo' Rtv show ry Misdaad loont in de Verenigde Staten WOENSDAG 13 JANUAR11993195 10 Astrid Joosten ziet presenteren als een roeping M e noemt zichzelf saai, W maar vindt zichzelf m wé ook een van de pu bliekstrekkers van de VARA. Wat begon als een bijbaantje, begint zo langzamerhand te lijken op een droomloopbaan. Waar een en ander uiteindelijk op zal uit draaien, is geenszins te voor spellen, want ze is pas 34 jaar en zonder meer een televisie persoonlijkheid. Zelf lijkt Astrid joosten zich nauwelijks bewust van haar tot de verbeelding sprekende verschijning op de buis. Voor de grap solliciteerde ze destijds naar de baan van om- roepster bij de VARA. Inmiddels heeft ze programma's gemaakt met onder anderen Koos Poste- ma, Jaap Jongbloed en Paul Witteman. Presenteren is een soort roeping voor haar gewor den. Astrid Joosten heeft het druk. Dagelijks is ze in de weer om het op elke donderdagavond te rugkerende programma over re clame, 'De Verleiding' voor te bereiden. Het idee voor De Ver leiding komt voor een deel uit haar eigen koker. Na een sei zoen samen met Paul Witteman 'In het nieuws' te hebben ge presenteerd, wilde ze wat an ders. „De VARA vroeg weliswaar of we met het programma door wilden gaan, maar eigenlijk hadden we daar niet zo'n zin in. Paul wilde wat zwaardere pro gramma's gaan maken. Mij trok de combinatie van informatie en amusement aan", licht Joos ten toe. De VARA stelde daarbij wel de voorwaarde dat het iets moest zijn dat er nog niet was. „Ze wil den geen zoveelste vijfuurshow. We kwamen op het idee om een programma te maken over re clame. Dat bestond nog niet. Nu moet je daar voorzichtig mee zijn, want soms is er een goede reden voor dat een be paald programma niet bestaat. We hebben de gok toch ge waagd." Te saai De lichtvoetigheid van haar programma's verdedigt ze met de opmerking dat ze nu een maal een programma voor het hele gezin maakt. „De VARA heeft een aantal publiekstrek kers en je zet een uitzending van Sonja ook niet op vijf uur. Uit onderzoek is gebleken dat er tussen negen en tien uur 's avonds ander publiek voor de televisie zit dan later op de avond.. Er wordt onder het ge not van een kopje koffie naar de tv gekeken. Ze hebben net het journaal over zich heen gehad en willen lekker onderuit ge zakt, gewoon vermaakt worden. Ik zou best diepgravende docu mentaires over reclame willen maken, als de VARA me dat vroeg, maar dan moeten ze het wel om elf uur 's avonds uitzen den. Hoewel... ik trek toch liever een groot publiek." Ondanks het verlangen naar veel toeschouwers zal Astrid Joosten niet snel te zien zijn als presentatrice van programma's als 'Hitbingo' of de 'Honey- moonquiz'. „Ik heb bewonde ring voor degenen die dat doen. Maar mij is dat niet gegeven. Ik denk dat ik daar te saai voor ben. Ik kan gewoon niet en thousiast zijn als iemand het goede antwoord geeft op een onbenullige vraag wie de konin gin van Nederland is." Het programma Twee voor twaalf daarentegen kan haar wel boeien. Ook het komende seizoen zal ze de ingetogen quiz weer presenteren. „Het is eigen lijk een wonder dat 'Twee voor twaalf zo'n succes is. Ik vind het enig om te doen, maar dat er zoveel naar wordt gekeken, verbaast me toch wel. Alle an dere quizzen worden immers opgeluisterd met allerlei toeters en bellen." Het presenteren van Twee voor twaalf beperkt zich niet tot het oplezen van door ande ren voorgeschotelde vragen. Ze is wel degelijk bij de voorberei ding van het programma be trokken. „We verwachten veel van de kandidaten. Dan. mag daar ook wat tegenover staan. We proberen de afleveringen qua moeilijkheidsgraad onge veer op een gelijk niveau te houden en moeten goed oppas sen dat er geen fouten in zitten. Als dat gebeurt, worden we door, ik weet niet wie allemaal, gebeld en zit je voor je het weet in een wiskundige discussie, die ook ik niet kan volgen." Ze maakt een rustige en tevre den indruk. Het heeft Astrid Joosten dan ook tot nog toe meegezeten. Tijdens haar stu die Spaans werd ze door haar vader geattendeerd op een per soneelsadvertentie van de VARA. „Ik was vrij goed in talen en Spaans leek me wel wat, om dat het toch een wereldtaal is. Waar ik niet bij heb stilgestaan is dat het een Derde Wereldtaal is en geen handelstaal. Ik heb er weliswaar geen spijt van en vond het een leuke studie om te doen, maar als broodwinning was het de verkeerde keuze." „Na verloop van tijd nam ik het werken voor de televisie steeds serieuzer. Ik ben ook cur sussen gaan volgen. Was het in het begin gewoon lollig, later ben ik het als vak gaan zien. Ik werd door Koos Postema ge vraagd om samen met hem 'Bij Koos' te presenteren en voelde me natuurlijk erg gevleid. Ik was toen overigens niet meer dan een hulppresentatrice. Het samenwerken met Poste ma maakte haar wel ambitieu zer. Ze vroeg regelmatig om een kans. „Of mijn chefs aan me wilden denken, als er een nieuw programma werd samengesteld. Nou, daar kwam niks van. Ik had het idee dat ik niet aan de bak kwam en had een beetje een onbevredigend gevoel. Toen de TROS zich dan ook meldde en me wèl de mogelijk heden gaf om me in het echte werk te storten, heb ik die kans met beide handen aangegre pen. Ik heb er nooit spijt van gehad. Want na drie seizoenen bij de TROS stond de VARA op de stoep, of ik terug wilde ko men. Dat is toch fantastisch." „Ik voel me ondanks alles ver bonden met de VARA. Ik zou ook liever niet voor een com merciële omroep als RTL 4 wil len werken. Je wordt dan ge sponsord en hoe zou ik dan een programma over reclame kun nen maken? Stel je voor, dat ik dan een sponsor in een afleve ring van 'De Verleiding' kritisch aan zou pakken. Nee, het is een opluchtende gedachte dat ik nu volledig vrij ben om mijn eigen programma te maken." GESPROKEN éPaul de Leeuw in HP- /De Tijd: „Nederlanders zijn nog erger dan Duit sers. Wij hebben he lemaal geen cultuur, alleen een dun laagje zogenaam de beschaving dat we angstvallig heel proberen te houden. Duitsers hebben Lederhosen, braadwor sten, een hand aan hun bierpul en een ander in het gat van hun vrouw, maar daar komen ze ge woon voor uit. Wij doen het in het geniep. Wij zijn een stiekem, smerig volkje." Paul de Leeuw wederom in HP/De Tijd: „Mijn doel is altijd om opzienba rend te zijn. Om groots en mee slepend te leven, ja, nu citeer je iets dat ik zelf ooit gezegd heb, of niet? 0, is het van Marsman? Jammer, ik dacht dat ik het zelf had verzonnen." Guus Vleugel in HP/De Tijd: „Slobodan Milosevic. Je vader schoot zich dood in '53, je moe der hing zich op in '64. Doe jij nu in '93 ook zoiets." Koen Wauters in Humo: „Ik gedroeg me als vrijgezel toch anders dan nu. Vroeger stapte ik ergens binnen en ik vloog erin. Nu gaat het er wat minder uitbundig aan toe want ik ben De Vriend Van Babette-die-straks-thuis- komt-en-waar-ik-dan-naartoe-ga- om-er-gezellig-mee-in -bed-te- kruipen." Goldie Hawn (46) in Elsevier: „Kurt Russel (acteur red.) en ik vrijen nog steeds om baby's te maken. Kinderen krijgen is het mooiste dat er bestaat. Er is niets belangrijkers dan je voortplanten. Het is het enige dat telt." Leontine Ruiters in VARA TV-Maga- zine: „Ik doe eigenlijk alleen werk waarbij het draait om mijn uiter lijk. Maar wat is er op tegen om te profiteren van je uiterlijk? Ik zou ook wel ander werk kunnen doen, hoor. De hersenen heb ik er vast wel voor, maar wat is nou werk waarbij je je verstand moet ge bruiken." Rudi Falkenhagen in Story: „Er is een groot verschil tussen een komiek en iemand die een komische rol speelt. Een komiek trekt een gekke bek en het pu bliek ligt in een stuip. Wanneer ik zoiets zou doen denken ze dat ik last heb van maagkrampen." Televisie en film zijn dol op waar gebeurde crimi's wood wordt al ijverig nagedacht over een bioscoopfilm over Amy Fisher. Ze had ge lijk: over haar toekomst hoeft zij zich geen zorgen te maken. Geromantiseerd De 'Amy Fisher story' illustreert slechts een nieuwe tendens in de Amerikaanse tv-we- reld. Er gaat hier bijna geen week voorbij of er is wel een of ander 'waargebeurd' mis daadverhaal in geromantiseerde vorm te zien. Moord, verlaachting, kidnapping. Hoe gruwelijker, hoe beter. Het boulevardblad op tv-formaat. En bij voorkeur 'met exclu sieve medewerking van....' de echte moor denaar, kidnapper, verkrachter. Of hun slachtoffers. Onlangs zond RTL de Amerikaanse ge dramatiseerde miniserie 'Small sacrifices' uit: het waar gebeurde verhaal van Diana Down, een moeder die haar kinderen ver moordt om haar handen vrij te hebben voor haar minnaar. Actrice Farrah Fawcett speelde de rol van de bloeddorstige Diana. Vorig jaar november vertoonde ABC 'De wil om te doden: de Texas-cheerleader story', over de moeder van een cheergirl, die een met haar dochter concurrerend meisje wilde vermoorden. Leslie Ann War ren speelde de moeder. Binnenkort komt HBO met 'De werkelijk ware avonturen van de moordende Texas-cheerleader moeder', nu met Holly Hunter in de hoofdrol. In september was op ABC 'Een moord zaak: het Carolyn Warmus verhaal' te zien, een speelfilm met Virginia Madsen en Chris Sarandon over een vrouw die de vrouw van haar minnaar doodde. Vier weken later kwam CBS met 'Gevaarlijke liefde' over de zelfde zaak, nu met Jenny Robertson en Joe Penny in de hoofdrollen. En CBS zond dit jaar zelfs twee maal een verschillende avondvullende speelfilm (beide 'Starring Meredith Baxter Birney') uit over Betty Bro- derick, de vrouw die in de gevangenis zit omdat zij haar ex-man en diens vrouw ver moordde. In al die gevallen werkten de daders, en soms de slachtoffers, mee. Amerikaanse ge vangenen zijn immers makkelijk toeganke lijk voor de media en dus ook voor film- en tv-makers. Het eind van deze trend is nog niet in zicht. De mensen vinden het prach tig. „We hopen dat zij door deze verhalen Misdaad loont niet? Kom nou. In Amerika kan je er be roemd en soms schatrijk mee worden. Neem nou Amy Fisher. Ze ventien jaar pas, maar aan verdorvenheid geen gebrek. Eerder dit jaar schoot zij- de vrouw neer van de man op wie zij een oogje had. Hij niet op haar overigens. Het slacht offer overleefde het gelukkig, al loopt ze nog rond met een kogel in haar hoofd. Tot zover geen bijzondere geschiedenis. Gebeurt immers vaker in dit land. Maar Amy Fisher bleek niet zo gewoon. In de eer ste plaats had zij geen greintje spijt. Boven dien verklaarde ze de ene dag dit en de an dere weer het volstrekt tegenovergestelde Haar rechtszaak werd dan ook voorpagina nieuws. De Amerikanen zijn dol op passio nele misdaden, zeker als er een tiener in het spel is. Maar het meest opzien baarde Amy toen zij nog voor haar veroordeling - ze kreeg vijftien jaar - plannen voor de toekomst be gon te maken. In elk geval zou ze na haar vrijlating een Ferrari kopen, een luxe leven leiden op de Bahamas in plaats van in Long Island. Het kind heeft geen cent, maar dat was geen bezwaar: daar zouden de tv- stations of Hollywood wel voor gaan zor gen. De tv? Film? Inderdaad, Amy's advocaten hebben inmiddels al de eerste onderhande lingen met de grote televisie-networks ach ter de rug. 'The Amy Fisher Story' is wat ze hier 'hot stuff noemen. Ideaal voor een avondvullende film of een mini-serie. Dat mag een paar miljoen kosten, want de Amerikanen vreten het en het bedrijfsleven staat al in de rij voor de reclamezendtijd. De omroepen is daarbij niets te gek. En dus kan de Amerikaanse tv-kijker binnenkort drie avondvullende films over Amy Fisher zien. ABC vertoont op 24 januari 'Buiten zinnen: het Amy Fisher verhaal'. Diezelfde avond zendt NBC de gedramatiseerde documentaire 'Verraad in de buitenwijken' uit, en op 26 januari komt CBS met een ei gen versie: 'Slachtoffer der liefde'. NBC betaalde Amy Fisher voor haar ex clusieve verhaal, CBS schreef een cheque uit voor Mary Joe Buttafuoco, het slachtof fer, en haar man Joe. ABC baseert zich op de officiële documenten. En dit is dan nog maar de documentaire aanpak. In Holly- meer inzicht krijgen en dat deze films aan tonen dat bepaalde misdaden voorkomen hadden kunnen worden", zei CBS-baas John Matoian dezer dagen in een onbaat zuchtige bui. „Het is natuurlijk geen Shakespeare", zei hij in The New York Times. „Maar wat is Hamlet anders dan een verhaal over een fa milie, waarin de ené broer de andere ver moordt om met diens weduwe te kunnen trouwen? Natuurlijk, de tv-maatschappijen zouden het nu 'Dodelijke zaak in Denemar ken: de Hamlet-tragedie' noemen". En de kijkcijfers zouden waarschijnlijk hoog zijn." Voyeurisme Bijna al deze films gaan inderdaad over het thema 'vrouw vermoordt man' of 'man kid napt kind' of zoiets. „Huiselijk geweld lou tert", zei een ABC-baas recent. „Hoe komt een man ertoe zijn familie te vermoorden? Waarom mishandelt iemand zijn kind? Hoe handelen mensen vanuit hun duisterste motieven? Dat vragen de mensen zich af, die zelf nooit zoiets meemaken. Het zijn Griekse tragedies, maar dan in een 20e- eeuws decor." Je kan het ook voyeurisme noemen. Een misdaad is pas een misdaad als hij echt ge beurd is. Weg met Columbo, Magnum en al die andere namaak-detectives. Er moet echt bloed kleven aan een film. Ook al is de af loop bekend. Echt gaat boven namaak! Het gaat daarbij overigens niet alleen om mis daadfilms. Ook verhalen over 'echte' aids- slachtoffers (zoals ABC's 'Something to live for') of NBC's 'Wie redt mijn leven: het ver haal van Anissa Ayala' - over een echt leu- kemiepatiëntje, gaan erin als koek. De bedragen die hierbij omgaan zijn niet gering. Verna Heath, de met de dood be dreigde Texaanse cheerleader, kreeg tien tallen aanbiedingen maar heeft nog niet ge kozen. De ex-man van de moordlustige moeder van haar concurrente streek echter al 130.000 dollar op voor zijn kant van het verhaal. Hoeveel Amy Fisher er beter van wordt, is nog onbekend. Maar zij is al dik tevreden. Ze is landelijk beroemd, hoeft waarschijn lijk maar een jaar of vijf van de vijftien te zitten, en als ze vrijkomt lonken de Ferrari en de Bahamas. Daar moet nóg een ver haal in zitten. Gerard Joling is lui tijdens zijn va kanties. Hij ligt altijd als een soort walrus in zijn strandstoel, foto cpd Gerard Joling in Privé: „Ik vind de Caribean de leukste bestemming; altijd mooi weer en een lekker windje, waardoor je niet tè lui wordt. Maar echt veel actie komt er in mijn vakantie niet aan te pas. Ik lig als een soort walrus in mijn strandstoel en kom er alleen uit om een drankje te halen." Manon Thomas in Story: „Het is voor veel mensen geen geheim meer dat we in Soest wo nen. Kinderen uit de buurt staan steeds naar binnen te gluren. Het is niet zo erg als dat een keer ge beurt, maar de laatste tijd is het bar en boos. Zelfs de vuilnisman nen roepen heel hard mijn naam als ze door de straat rijden. Dat gaat me toch te ver. We zoeken dus een huis met meer privacy en dan buiten Het Gooi." Henny Huisman in VARA TV-Maga- zine: „Ik denk dat de 'Surpriseshow' een emotioneel programma móet zijn. Hoe lang laat je emotie zien? Zoom je in op tranen van twee meter afstand of niet. Dat is een dilemma. Ik heb zo vaak met mensen meegehuild. Dan kunnen critici schrijven: dat zijn geen echte tra- nen. Of: Joop van den Ende ligt met een bak vol uien on- J der de camera's. Laat ze maar. Er zijn nu eenmaal dingen die me emotioneel aangrijpen." Actrice Farrah Fawcett als de moordlustige Diana Down in de tv-film 'Small Sacrifices'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10