Wereldpremière in Waaggebouw 1 Gitarist Fapy Lafertin excelleert in Volkshuis Een korte, maar hevige eruptie DINSDAG 12 JANUAR11993 93; Carolijn Visser doet reisverslag leiden Schrijfster Carolijn Visser doet donderdag 14 januari in de Leidse Sociëteit De Burcht verslag van haar reizen naar lan den als China, Costa Rica, Malawi en andere landen. De in Lei den geboren Visser reist al vanaf haar vijftiende. In 1982 ver scheen haar eerste reisboek: 'Grijs China'. Daarna schreef zij on der meer 'Aan het einde van de regenboog', waarin zij vertelde over een verblijf temidden van de goudzoekers in Costa Rica. Recentelijk publiceerde zij over China 'Buigend bamboe'. Hierin geeft zij een beeld van China omstreeks de tijd van de studen tenopstand. Aanvang 20.15 uur. Willem Haenraets toont litho's nieuw-vennep» De romantische kunstenaar Willem Haenraets exposeert tot eind februari een serie litho's in het Ontmoetings centrum aan de Gele Vinkstraat in Nieuw-Vennep. Haenraets schildert vrolijke, romantische tafereeltjes met bloemen, poezen, jonge meisjes, serres en oude auto's. Het Ontmoetingscentrum is van maandag tot en met zaterdag geopend van 9.00 tot 12.00 en van 13.30 tot en met 16.30 uur. Op maandag- en dinsdag avond van 20.00 tot 22.00 uur. Zigeunerorkest Easily in Leiden leiden» In een grote tent aan de Leidse Stille Mare treedt op woensdag 13 januari de Haagse zigeunerjazz-formatie Basily op. De broertjes Tusci Basily (viool), Marino (contrabas), Zonzo (gi taar), Popy (gitaar), Gino (gitaar) en hun neef Martin Limberger (gitaar) maken muziek in de traditie van de oude zigeunerjazz. Aanvang 21.00 uur. Leerlingen Lous Bloem exposeren noordwukerhout» Leerlingen van de Leidse aquarelliste Lous Bloem exposeren van 15 januari tot en met 5 februari In de hal van het gemeentehuis van Noordwijkerhout. De expositie, die vooral bestaat uit waterverfschilderijen van bloemen en stille vens, wordt officieel geopend door door de wethouder kunst en cultuur C.M. van der Klaauw. Openingstijden: van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Rockconcert tegen racisme leiden De Leidse popgroep Tunnel Radio herdenkt op 15 janu ari de geboortedag van Martin Luther King (1929-1968) met een concert in Grand Café Odessa aan de Leidse Hogewoerd. De ge boortedag van King is door de Amerikaanse organisatie Rock against Racism uitgeroepen tot internationale dag tegen racis me, seksisme en geweld. Aanvang 22.15 uur. Tijdens het optre den is er een diapresentatie van de fotograaf Willem Overtoom. Deelnemers gezocht voor popwedstrijd zoetermeer Het Zoetermeers Muziek Kollektief zoekt beginnen de Zuidhollandse popbands die willen meedoen aan Koningin- neslag '93. Dit popfestival is de finale van een wedstrijd met vier voorrondes en twee halve finales. De winnaar mag zich 'de meest veelbelovende band van Zuid-Holland 1993' noemen. De voorrondes vinden in maart en april plaats in het Muziekcen trum Zoetermeer en de finale is op 30 april in De Boerderij. Bands kunnen zich inschrijven door een demo met biografie en vier zwart-witfoto's op te sturen naar Muziekcentrum Zoeter meer, Nicolaasplein 3,2712 AV Zoetermeer. REDACTIE ANNEMIEK RUYGROK (chef) JAN RUSDAM SASKIASTOELINCA Alle koorwerken van Rachnianinov uitgevoerd in Leiden T TT TT TT TI? «r TNTCT Elger Niels: „Als Rachmaninov een compositie had voltooid, liet hij die wel eens uitvoeren. Verder is er af en toe in Rusland nog wel eens iets ge zongen, maar veel was het niet." foto jan holvast Uniek voor Leiden, voor Nederland, voor Europa... de wereld. Zo omschrijft coördinator Frits Bruins het Rachmaninov-project, dat op 28 maart 1993 in De Waag plaatsvindt. Ter gele genheid van de vijftigste sterfdag van de beroemde Russische componist voert het Leids Vocaal Ensemble C sharp minor 's avonds bijna al zijn koorwerken uit. Een groot deel daarvan is praktisch nooit eerder te horen geweest. Maar al vanaf 's morgens 10.00 uur zal De Waag weerklinken van koorzang, lezingen en workshops. Zo opent Sophia Satin, Rach- maninovs nicht, de dag met een korte lezing. leiden wilfred simons Als coördinator van het kunst aanbod in De Waag is Frits Bruins er enorm trots op dat hij het project in huis heeft ge haald. De 'grote man' achter het evenement is echter de 25-jari- ge Leidenaar Elger Niels. Hij is dirigent van het Vocaal Ensem ble C sharp minor en al jaren een groot liefhebber van Rach- maninovs muziek. Hij stapte naar Bruins toe en vroeg of hij het project in De Waag mocht uitvoeren. Bruins reageerde en thousiast. Het avontuur begon twee jaar geleden toen Niels besloot met zijn koor 'Pantaleimon de Ge nezer' uit te voeren. Niels wist dat het stuk bestond, maar ko pieën waren nergens te vinden. Wel was bekend dat het Engelse Chester Cathedral Choir het ooit had uitgevoerd. Niels: „Ik stuurde een brief met de vraag of ik die bladmuziek kon lenen. Ik wist niets, dus zette ik op de envelop: 'Chester Cathedral Choir, Chester, England'. Na een half jaar kreeg ik een hand geschreven kopie met een on begrijpelijke Engelse transcrip tie van de Russische tekst. De klanken die eronder stonden waren puur gericht op de ma nier waarop een Engelsman die tekst zou uitspreken. Toen ben ik naar de Leidse Universiteits bibliotheek gegaan en tot mijn opluchting hadden ze het ge dichtje daar. Zo kon ik de com positie reconstrueren." Terwijl Niels in 1990 met Rachmaninovs compositie wor stelde, gebeurde er iets onver wachts: in Engeland werd de In ternational Rachmaninoff So ciety opgericht. Niels zag daarin zijn kans om meer koorpartitu ren van de Russische componist te pakken te krijgen. Hij schreef een brief aan de oprichtster, Ju lia Scott-Famell: „Toen ging het rollen. Zij bracht mij in contact met Sophia Satin, de nicht van Rachmaninov. Zij had kopieën van partituren en kende andere mensen die ook kopieën had den. Na verloop van tijd kreeg ik zo alle muziek in handen. Sommige stukken kwamen zelfs uit Rusland." Daarmee was hij er echter niet: „Die kopieën zijn vaak vre selijk onnauwkeurig. Tijdens de repetities merkten we dat som mige noten niet op de juiste plaats staan. Dat kun je nog corrigeren. Erger is, dat je soms niet weet of je hard of zacht moet zingen. Op dat punt heb ik dus zelf beslissingen moeten nemen." Het lijkt verrassend dat de composities van zo'n beroemde componist bijna nergens ver krijgbaar zijn. Het merendeel ervan is niet eens uitgegeven. Volgens Niels is dat echter een volstrekt normale, zij het be schamende gang van zaken: „Dat geldt voor zoveel compo nisten! Wie wat onbekender werk van Grieg, Sibelius of Skriabin wil uitvoeren, stuit op dezelfde problemen. Bij Rach maninov Komt er nog eens bij dat hij vooral geestelijke teksten op muziek heeft gezet. Dat kon in de voormalige Sovjetunie na tuurlijk niet en dus schoven de autoriteiten de muziek onder de tafel. In de Library of Congress in Washington ligt veel materi aal van Rachmaninov, maar wie er een kopie van wil hebben, moet zelf overschrijven. Even iets onder het kopieerapparaat leggen mag namelijk niet." De Waag beleeft op 28 maart de wereldpremière van 'Deus Meus', een stuk dat Rach maninov al in 1890 componeer de. De andere koorcomposities zijn 'zo goed als' wereldpremiè res. Niels zegt: „Als Rach maninov een compositie had voltooid, liet hij die wel eens uitvoeren. Verder is er af en toe in Rusland nog wel eens iets ge zongen, maar veel was het niet." Niels geeft op 28 maart een lezing over Rachmaninovs lie derencyclus Opus 34; 's avonds dirigeert hij het Vocaal Ensem ble C sharp minor, zijn eigen koor. De liefde voor de compo nist flakkert weer op als hij zegt: „We hebben ons koor naar hem vernoemd. In Beverly Hills werd hij 'Mr. C Sharp Minor' ge noemd vanwege zijn merkwaar dige akkoorden." Art Nouveau en Art Deco-glaswerk in Gemeentemuseum Arnhem Sierglas, LouisComfort Tiffany, 1910: 'Ack in the pulpit'. foto ap Hans Warren beschuldigt bibliotheken van diefstal kloetinge gpd arnhem henk meutgeert Elf musea in Gelderland en het aangrenzende Nordrhein/West- falen hebben de laatste maan den hun collecties uitgewisseld. De provincie en het ministerie van WVC hebben er een half miljoen gulden in gestoken en als laatste expositie in de serie is in het Gemeentemuseum Arn hem nu 'Art Nouveau en Art Deco Glas' te zien, samenge steld uit het bezit van het Glas museum Hentrich uit Düs- seldorf. Een expositie van een kleine tweehonderd objecten, die eerder in Japan te zien wa- Het is precies honderd jaar geleden dat de 'Art Nouveau', in Duitsland 'Jugendstil' en in ons eigen land 'Nieuwe Kunst' ge noemd, zeker voor wat het de glaskunst betreft, zijn geboorte beleefde in Nancy in de Franse provincie. Je zou het de laatste, nog geen twintig jaar durende, oprisping van de negentiende eeuw kunnen noemen, de eeuw waarin het zogenaamde histo risme, dat zijn vormentaal leen de van stijlen uit vroeger eeu wen, de overHand had gekre gen. We kijken er nu zo tegenaan, maar in de laatste jaren van de vorige eeuw zelf wilden verdedi gers van de stijl het publiek an ders doen geloven. Na het ver val sinds de empirestijl en de daaraan verwante Biedermeier, was er een nieuwe grote stijl ge boren. Maar de Art Nouveau was, zeker in Frankrijk, een bur gerlijke stijl wortelend in het ge noemde historisme, het glas werk was niet bepaald goed koop en een popularisering had pas plaats toen de stijl was geë volueerd in de Art Deca van de jaren twintig. In de weelderige, in bijvoor beeld paars en goudkleur uitge voerde, vitrines is het verhaal van de ontwikkeling van de glaskunst, en de verschillen daarin in Europa, goed te vol gen. Jammer is het alleen dat er, al was het alleen maar door middel van een aantal foto's, geen verbanden worden gelegd met andere uitingen van de Art Nouveau. Zo is de vaas van de Duitse ontwerper Max Rade, met een decoratie van gestileer de bloembladen voorzien van zwarte contourlijnen, veel beter te plaatsen als je die vergelijkt met de Jugendstil-grafiek. Tiffany Het exotisme van de laatste de cennia in de vorige eeuw stond aan de wieg van de Art Nouveau van de School van Nancy die, voor zover het de glaskunst be treft, Emile Gallé als belangrijk ste representant had. De experi menten van Gallé vonden na volging in zijn woonplaats en weerklank in Europa en Ameri ka. In New York was het Louis Tiffany die de bloemenvormen overnam in zijn geblazen glas- wérk. Zijn in Arnhem tentoon gestelde sierglas 'Jack in the Pulpit' met zijn metaalachtige huid, is een letterlijke vertaling van een bloemvorm in glas. Ook in het traditionele 'glasland' Bo- hemen sloeg de nieuwe stijl aan, maar uit de voorbeelden die op de tentoonstelling te zien zijn, komt naar voren dat deze daar veel meer werd ingebed in de bestaande traditie. In Frank rijk zelf werd de fakkel in de ja ren twintig overgenomen door de sieradenontwerper René La- lique, vooral bekend vanwege zijn ontwerpen voor parfum- flessen, die de overgang naar de Art Deco belichaamde. Naast dat alles was er de ont wikkeling in Oostenrijk, waar de Wiener Werkstatte een heel an dere richting uitgingen. Hier geen overdadige en bizarre vor men, maar een sterke vereen voudiging onder het motto 'or nament is misdaad'. Op de ten toonstelling zijn helaas maar enkele voorbeelden te zien waaronder een vaas naar ont werp van Josef Hoffmann. Een voudig, geometrisch en mede daardoor een voorbeeld van een richting die enderzijds de stile ringen van de Art Deco en an derzijds het functionalisme van het Bauhaus voorafgaat. Net zoals één van de curiositeiten op de expositie, een Engelse wijnkan uit 1882, waarin de vorm de functie volgt, wars van alle decoraties. Het staat naast een Italiaans glazen beeldje van een man waarin kubisme en futurisme hun invloed doen gel den. Maar bovenstaande voorbeel den zijn slechts uitzonderingen. 'Art Nouveau en Art Deco Glas' wordt vooral gekenmerkt door soms bizar glaswerk, dan trans parant, dan weer bijna aarde werk in het glaswerk gemaakt van getrokken, zo goed als ge stold glas, het 'pate de verre'. Een mooie, bijzonder vormge geven tentoonstelling, over een periode in de geschiedenis die even uitbundig als kort was. Art Nouveau en Art Deco Glas, tot en met 7 februari in het Gemeentemuseum Arn hem, Utrechtseweg. Open: dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zon dagvan 11.00 tot 17.00 uur. De schrijver en literair criticus Hans Warren beschuldigt het Nederlands Bibliotheek en Lec tuur Centrum (NBLC) van grove schending van de auteurswet. Warren heeft een eis tot 'scha devergoeding' van totaal 134.887,50 gulden ingediend. De termijn vervalt vrijdag 15 ja nuari. Het NBLC heeft nog niet gereageerd. De criticus reageert hiermee op het recensie-computer-sys teem LiteROM. Hierin zijn voor ieder die dat wenst 44.000 re censies van literaire werken via cd-schijf op te roepen. Het NBLC verspreidt op deze ma nier besprekingen van 5500 re censenten. Hans Warren is de absolute koploper: er werden 981 van zijn bijdragen aan on der meer de Provinciale Zeeuw se Courant en het Leidsch Dag blad op schijf gezet. De recensent is niet om me dewerking of toestemming ver zocht. Voorts weigert het NBLC om auteursrechten te betalen. Het beroept zich op het oude instituut De Knipselkrant dat óok nooit auteursrechten be taalde. Het NBLC stelt de cd- schijfjes voor 1500 gulden be schikbaar. Intussen is van verschillende kanten gereageerd op het cd- project. Gerrit Komrij, één van de benadeelden, in zijn NRC- rubriek Eén en Ander. „Ik hou het op de grootste literaire dief stal van de eeuw." Ook de Ne derlandse Vereniging van Jour nalisten acht de cd-methodiek in strijd met alle beginselen van het auteursrecht. muziek recensie ken vos Leidse Jazzweek: Centre Ville en Fapy Lafertin Trio. Gehoord: 11/1, Volkshuis, De zogeheten zigeunerswing, voor de oorlog bedacht door Django Reinhardt, kreeg grote bekendheid door groepen als Quintette du Hot Club de France. Door het meestal rusti ge karakter kan deze muziek een veel breder publiek trek ken dan de traditionele jazz. De zaal van het Volkshuis was gisteravond dan ook goed ge vuld met een zeer gevarieerd publiek. Het Amsterdamse kwartet Centre Ville, naast vio list Koos Koopmans bestaand uit de obligate slaggitaar, gitaar en contrabas, bleek een solide groep die de meeste elemen ten van de Hot Club-swing goed onder de knie heeft. Het repertoire bood weliswaar geen verrassingen, maar vooral het lichtvoetige spel van Koop- mans onderscheidt de groep van de doorsneekost in dit ge- Koopmans schroomde niet om af en toe voor de afwisse ling effecten uit andere genres toe te passen. Ook ritmisch overtuigde het ensemble dank zij helder baswerk van Gregor Schafer en de puntige en sta biele slaggitaar van Harald Inen. Meer problemen had de groep met de stemming waar: door aan het einde van elke set de solo-gitaar van de nerveus ogende Lex Mens werkelijk oervals klonk. Mens is een technisch kundige solist, maar weet nog niet die ritmische en emotionele vanzelfsprekend heid aan de dag te leggen die we bij Lafertin konden horen. Centre Ville is een formatie met veel potentieel en kan nog behoorlijkdoorgroeien. Hogere divisie Al bij.de eerste noten van het Fapy Lafertin Trio bleek dat dit gezelschap, maar dan vooral gitarist Lafertin, toch een divi sie hoger speelt. De gitarist vluchtte niet in elk stuk in voor de hand liggende dubbeltem- pi, een bekende truc van Hot Club-gitaristen. Als hij wel van deze effecten gebruik maakte, dan wist hij nog ruimte te vin den om die enkelnootsloopjes af te wisselen met interessante akkoordopvolgingen of onver wachte blue notes. De intro verte zigeuner liet op de juiste momenten bepaalde aansla gen doorzingen en verbuigen. Hij wist zich daarbij goed ge steund door Flip Krajenbrink die een voorbeeld van ritme vastheid was. Iets minder overtuigen kon het wollige klinkende spel van contrabassist Simon Plantinga die echter wel het publiek voor zich wist te winnen met zijn vaak komische aankondigin gen. Het trio heeft bovendien een gelukkige hand in het sa menstellen het repertoire. Toen Lafertin de laatste set begon op de Portugese gitaar en er 'smartlappen' in de tradi tie van Lissabon op speelde, kon de avond niet meer stuk. Ook hier maakte hij effectief gebruik van zijn bijzondere vermogen uitgelezen noten te accentueren tussen de snel ge speelde notenreeksen, on danks de afwijkende stemming van de gitaar. De vlot afge dwongen toegift aan het einde van het concert was zeker ven diend. Lafertin, die tot de be langrijke Nederlandse jazzfe- nomenen gerekend kan wor den, verdient op zijn minst de vele media-aandacht die zijn jonge collega Stochelo Rosen berg momenteel krijgt. Werkgroep zoekt musici voor totaaltheater 'Europera' leiden» wilfred simons De eenwording van Europa maakt in Leidse kunstkringen heel wat los. Woordvoerder jan Lau van de Werkgroep 'Europera' doet er nog geheimzinnig over, maar zoveel is zeker: in maart is in de Pieterskerk een groot totaaltheater te zien onder de naam 'Europera'. Met een ambitieuze combinatie van koor- en solozang, dans, theater en in strumentale muziek wil de werkgroep ook het tienjarige jubileum van de Leidse Uit- De voorbereidingen voor de Leidse ama- teurproduktie zijn inmiddels in volle gang. De werkgroep heeft zich verzekerd van de medewerking van het 'Toonkunstkoor Lei den e.o.' en van het 'Toonkunstorkest', vrouwenkoor 'Leicanto', 'Lingua Musica' en van leden van andere Leidse koren. Verder doen de theatergroepen 'Toverlei' mee, evenals 'Litteris Sacrum', het 'Leiden Eng lish Speaking Theatre' en balletstudio 'Mar jolein Briër'. In totaal zo'n 400 uit Leiden omgeving, maar volgens Lau is het allemaal nog niet genoeg: „We zijn op zoek naar strijkers, een piccolo-speler, een fagottist, drie trompettisten, een hoornist, twee trombonisten en twee slagwerkers. Uitein delijk hopen we op een spelersgroep van zo'n 450 mensen." Het libretto van Europe ra is geschreven door Flip van Duijn, de zoon van Annie M.G. Schmidt. De muziek is gecomponeerd door Kees Olthuis, de eer ste fagottist van het Koninklijke Concertge bouworkest. LEfCfSE JAZZWEEK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17