'Belangstelling voor oude Egypte groeit' Cultuur&Kunst Poptop heeft nu wel veel niveau I P*H| -yn v m Bmisend begin Leidse jazzweek 5 t HT jKS BH Swir ImbwBmauBm gil Overdaad schaadt in mime-programma van Les Funambules Zeldzame beeldengroep van terracotta ontdekt Feestbands zorgen voor swingfestijn leittst jazzweek The Scene: hard werken beloond met Popprijs MAANDAG 11 JANUAR11993 RUYGROK CHEF) SASKIASTOELINGA Egyptoloog Huub Pragt geeft cursussen hiërogliefenschrift Sportliefhebbers kennen Huub Pragt als lange-afstands- loper. In 1989 werd hij Nederlands kampioen op de ma rathon en in hetzelfde jaar bij toeval Egyptisch kampioen op de 5000 meter. Hier gaan wellicht al wat wenkbrau wen omhoog. Egypte? Wat had de 31-jarige Leidse atleet daar dan te zoeken? Welnu, Pragt is in het dagelijks leven Egyptoloog en deed destijds enkele maanden veldwerk nabij de piramides van Gizeh die wedstrijd was een uitstapje. Sinds enige tijd is hij echter als educatief mede werker verbonden aan het Leidse Rijksmuseum van Oudheden (RMO). Daar wijdt hij zich aan zijn tweede passie: het geven van cursussen over het oude Egypte. Onlangs ging een nieuwe serie van start. leiden. wilfred simons Na zijn studie Egyptologie aan de Leidse universiteit werd Pragt vrijwilliger bij het muse um; hij deed daar werk voor de conservator van de Egyptische Oudheden. In zijn vrije tijd ont wierp Pragt een cursus hië rogliefenschrift voor beginners. Daarover zegt hij nu: „Het was echt een gat in de markt. Toen ik er in 1990 mee begon, kreeg ik mensen die al dertig jaar op zo'n cursus hadden gewacht. Ze wisten alles van Egypte, hadden er hun hele leven aan gewijd. recensie* hanskeuzers Leidse Poptop met Wons 2 Menny, EZ NRG, 5 Varrukus Een Hergt, Everyday's Zes vrij nieuwe Leidse bands kregen zaterdag in het goedge vulde LVC ieder een klein half uurtje speeltijd. Werden vorige edities van Poptop nogal eens gekenmerkt door sterk wissel vallige optredens, het vierde festival stond bol van niveau. Poptop-opener Wons to Menny, met heavy funkrock zeker het aanzien waard, had nogal wat moeite met de breaks. Het op zichzelf degelijke songmateriaal met lichte metalinvloeden werd helaas ondersteund met te cli chématige soli. Sterk waren de zangpartijen bij hef langzame 'Whispers'. En beetje rommelig verliep het optreden van 5 Varrukukus Een Hecht. De simpele, door sterke percussie ondersteunde, Engels klinkende gitaarsound van de Varrakus, sterk verwant aan de muziek en vooral de zang van de Sundays, werd na' een tweetal nummers abrupt onderbroken door het opblazen van een basversterker. De ge dwongen rust werd door de band schitterend opgevangen Een uiterst zeldzame terracotta beeldengroep uit de vijftiende eeuw is zaterdag aangeboden tijdens een kunst- en taxatiedag in het Drents Museum in Assen. De beelden, religieuze mensfi guren, zijn van Duitse origine. Zij zullen nog verder worden onderzocht op betekenis en herkomst. De eigenaar beraadt zich nog over eventuele ver koop. Volgens deskundigen van het groningen anp De Nederlandse popgroep The Scene heeft de Popprijs 1992 gewonnen. Jerney Kaagman, voorzitster van de BV Pop, reik te de prijs zaterdagnacht uit tij dens het popfestival Noorder slag in cultuurcentrum De Oos terpoort in Groningen. De BV Pop kent de Popprijs jaarlijks toe aan een artiest of groep die de belangrijkste bij drage heeft geleverd aan de Ne derlandse popmuziek. De prijs omvat een Alleen de kennis van het schrift ontbrak nog. Dat enthousiasme was voor mij een enorme opste ker." Toen Pragt begon als educa tief medewerker bij het RMO, had hij inmiddels een vervolg cursus hiërogliefenschrift ge maakt. Een vriendin, de egypto- loge Jana Loose, voegde daar aan in opdracht van Pragt nog de cursussen De Cultuur van het Oude Egypte en Cultus en Rituelen in het Oude Egypte aan toe en ontwierp zelf een cursus Middel-Egyptische Grammatica. De belangstelling was overwel digend. Het RMO kreeg belang stelling en nam niet alleen Pragt, maar ook zijn vier cursus sen over. Nu geeft hij ze onder auspiciën van het museum. 'Waat' Pragt onderwijst zijn cursisten in het Middel-Egyptisch. Hij zegt: „In de beginnerscursus leg ik allereerst uit dat het Egyp tisch een schriftsysteem is waarbij de tekens klankwaarden vertegenwoordigen. Zo is er bij voorbeeld een teken dat de klankwaarde 'wa' heeft. Samen met een ander tweede teken, dat de klank 't' heeft, vormen ze het woord 'waat', dat in het Egyptisch 'weg' betekent. Door tekens te combineren, ontstaan klanken, woorden en zinnen." Dan komt de volgende stap: het omzetten van het Middel- Egyptisch in Nederlands: „Aan het eind van de beginnerscur sus kunnen de cursisten in het RMO hiërogliefen op stéles ont cijferen. Ze kunnen dan de naam van een godheid herken nen, losse woorden lezen of het begin van bepaalde formules ontcijferen. Dat is voor de meeste i kick." Aan de cursus is ook huiswerk verbonden: „De cursisten moe ten ongeveer vier uur per week thuis studeren." Maar Pragt tilt er niet zo zwaar aan als ze dat niet iedere week doen: „De meeste mensen hebben een normale baan en zijn dus niet altijd in de gelegenheid. Dat geeft niet; iedereen pikt er op zijn eigen niveau toch genoeg van op." Visuele kracht Pragt merkt dat de belangstel ling voor het oude Egypte nog steeds groeit. Veel van zijn cur sisten hebben Egypte ooit eens bezocht of zijn van plan er op vakantie naar toe te gaan. Maar er zijn ook mensen die, zoals Pragt zelf zegt 'gewoon op zoek zijn naar een leuke cursus.' Die pere drijfveren zijn er ook wel, maar hij vindt het moeilijk om ze te omschrijven: „Het heeft iets te maken met de mystiek en met de romantiek die van het schrift uitgaat. De tekens heb ben een enorme visuele kracht." Vanuit zichzelf redenerend zegt hij dat zijn fascinatie in de 'J f.i Egyptoloog Huub Pragt: „Aan het eind van de beginnerscursus kunnen de cursisten hiërogliefen ontcijferen. Ze kunnen dan de naam van een god heid herkennen, losse woorden lezen of het begin van bepaalde formules ontcijferen. Dat is voor de meeste mensen al een enorme kick." foto hielco kuipers loop der jaren is veranderd: „Toen ik met de wetenschappe lijke opleiding begon, kwam ik in een zaaltje waar hiërogliefen op een schoolbord waren gete kend. De docent gaf allerlei stu die-informatie, maar ik lette he lemaal niet op. Ik keek maar naar dat bord en vroeg me voortdurend af: „Wat zou daar toch staan? Wat zou daar toch staan?" Later verschoof zijn be langstelling van de taal naar de cultuur van het oude Egypte: „Die cultuur is écht heel anders dan de onze. De Egyptenaren dachten anders en deden ande re dingen. Zelfben ik enorm ge boeid door hun opvattingen over orde en regelmaat, over de waarop zij de chaos in de wereld wilden bedwingen. Ik vind het boeiend om die ideeën te toetsen aan wat ik daar zelf over vind." De cursussen omvatten tien lessen van twee uur en worden gegeven in het museum. Kos ten: 265 gulden per cursus. De Cultuur van het Oude Egypte, aanvang 18/3, 19.30 uur. Cultus en rituelen van het Oude Egypte, aanvang 23/9, 19.30 uur. Hië rogliefenschrift voor beginners, aanvang 25/9, 10.15 uur. Vi?r- volgcu rsus hi ërogl iefensch rift, aanvang 25/9, 10.15 uur. Mid del-Egyptische Grammatica (do cent Jana Loose), aanvang 23/9, door een meer dan dynamische percussiesolo. De groep kan aan kracht winnen door voor een bepaald genre te kiezen, nu hangen de nummers nog te veel als los zand aan elkaar. Ook de Naked Lunch klonk Engelser dan Engels. De num mers klonken wat al te voor spelbaar, maar met de sterke ciimaxgerichte zang werd veel- goed gemaakt. 'Tears in my gar den' met een energieke en krachtige rap besloot gedurfd het optreden. EZ NRG heeft met Joanna een klein basjuweeltje. Prachtige doorlopende en zeer subtiele basloopjes werden afgewisseld met de hamerbas. De sterke composities werden soms wat ontsierd door een te schel afge steld geluid en weliswaar zuiver maar te iel klinkende vocalen. Zangeres Debby Schreuder van BaselLine heeft een nogal irritante presentatie, maar dat neemt niet weg dat zij de hefti ge maar niet altijd originele composities, met veel Red Hot Chili Peppers-invloeden, met haar volle raspende stem naar een hoger plan brengt. Hoewel veel van deze groe pen nog duidelijk moeten groei en was deze editie van de Leid se Poptop qua speel- en com positieniveau er zeker een van hoog niveau. Les Funambules, Collard en Danvoye; Caramba, een mime-programma; gezien 9-1 -93 schouwburg Leiden. Vraag kinderen van vijf jaar een toneelstukje op te voeren met de opdracht dat het leuk moet zijn. De kinderen zullen scheve bekken trekken, hard op de grond stampen, veel gebaren maken en rare stemmetjes op zetten, niet wetend dat ze veel leuker zijn wanneer ze wat minder overdrijven. Ook Collard en Danvoye lij ken te denken als kleuters: hoe schever de bek, hoe groter de lol. De heren brengen korte sketches die niets met elkaar te maken hebben. Na iedere sketch slaken zij een kreet die nog het meest lijkt op 'joepie' om aan te kondigen dat het af gelopen is. Daaruit blijkt al dat de scènes niet echt ijzersterk zijn: een climax ontbreekt. De mime-artiesten brengen de grappen zo nadrukkelijk dat ze zelden leuk te noemen zijn. Neem de scène met de hond. Danvoye speelt een hond die hard hijgend binnenkomt. Zijn baas Collard verbiedt de hond te hijgen. Als de baas zelf even later de playboy inkijkt hijgt ook hij. Dat is dan de grap. Verschillende malen betrek ken ze het publiek bij hun grappen. Zo moeten we mee helpen een vlieg te vangen, en het is leuk als je dat aan één toeschouwer vraagt, maar bij de zesde is de lol er af. In bijna alle scènes wordt ge luid gemaakt, variërend van ge pruttel in een neptaaltje tot het nabootsen van het geluid van de telefoon. Een echte mime- voorstelling kun je het nauwe lijks geen mime, door dit irritante geluid verslapt de aandacht van het publiek. De slotscène waar in geen geluid voorkomt is ook niet geweldig, maar heeft aan merkelijk meer spanning. De mime-artiesten sluiten de voorstelling op een originele manier af. Als het slot-applaus geklonken heeft, begeven zij zich door de zaal en doen zij het publiek als verkeersagenten uitgeleide. Maar ook hier weer: overdaad schaadt, ze gaan er tot vervelens toe mee door en vele toeschouwers werpen na een paar minuten een blik op hun horloges. De voorstelling Caramba werd aangekondigd als een le vende cartoon, maar cartoons zijn kort en krachtig: in deze show was het spel overdadig en veel te nadrukkelijk. assen anpAmsterdamse veilinghuis So- theby zal de verzameling op een veiling zeker 25.000 gulden en mogelijk een veelvoud van dat bedrag kunnen opbrengen. De taxatiedag bracht verder een unieke collectie van zeker tweehonderd originele ont werptekeningen van de Aarde werkfabriek Zuid-Holland in Gouda aan het licht. De eige naar is bereid de unieke teke ningen in bruikleen aan musea af te staan om ze te exposeren. Buiten stroomt de regen uit de hemel. Een groter contrast met de voor deze week tot jazztem- pel De Waag is nauwelijks denkbaar. Binnen heerst de be haaglijke warmte die hoort bij een swingend muziekfestijn. Ook op de tweede dag van de Leidse Jazzweek is de Waag weer goed bezet. Niet verwon derlijk: op het programma staan twee echte feestbands uit de re gio. 'No Limits' mag het spits afbijten. Met enige trots wordt verteld dat het de enige band is ten volle worden benut. Volkomen anders ligt dit bij de tweede groep van de avond, 'The Straight Soulband'. Met maar liefst vijf man blazers heb je nogal wat mogelijkheden om de muziek te kleuren. Daar wordt dan ook dankbaar ge bruik van gemaakt: de arrange menten zijn goed geschreven en worden met de juiste timing en klankverhouding gespeeld. Deze formatie van Leidse origi ne bestaat uit elf muzikanten, waarbij voor deze gelegenheid nog eens twee zangeressen ex tra zijn opgetrommeld. Met zo'n grote band is dat een ha chelijke zaak. De uitbreiding maakt het totale zanggeluid een stuk voller en onzuiver zijn de stemmen absoluut niet, maar Het publiek kwam zaterdagmiddag bij de opening van de Leidse jazzweek mondjesmaat de Waag binnen. Dit tweetal profiteerde dankbaar van de ruimte op de dansvloer. foto loek zuyderduin 10.000 gulden en een beeldje van kunstenaar Theo Mackaay. Volgens de onafhankelijke ju ry is de in 1979 opgerichte The Scene het levende bewijs van het gezegde „de aanhouder wint": jarenlang hard werken is eindelijk bekroond met een doorbraak naar het grote pu bliek. „The Scene weet de luis teraar te raken met poëtische Nederlandstalige teksten die zijn ingebed in karakteristieke, sobere arrangementen. Live be hoort de band tot de absolute top" aldus het jury-rapport. gehoord: 9/01 in de Waag, Leiden Presentator Fred Racké geeft een rake type ring als hij, bij de opening van de dertiende Leidse Jazzweek, opmerkt dat Leiden een bruisende stad is. Nu zal hij op een gewone doordeweekse dag zelden Leiden aandoen, maar toch heeft hij in een aantal opzichten gelijk. Eén van die opzichten is de Leidse Jazzweek. Wederom hebben organisatoren, mede dankzij goedgeefse sponsors, kans gezien een interessant programma samen te stellen. Voor liefhebbers van jazzmuziek en allerlei verwante randstijlen valt er veel te genieten deze week. Zaterdagmiddag werd om 12 uur precies in de Waag het startschot gegeven. Aan de Bredase formatie met de welluidende naam 'Jojo Swingband' was de eer gegund muzi kaal te openen. Swing staat hoog in het vaandel bij dit zevental. Zij spelen jazz zoals het in de jaren dertig en veertig ook moet hebben geklonken. Daarbij heeft de band een vrolijke, positieve uitstraling. Vervolgens trad een aantal formaties voor het voetlicht om uit te maken welke drie hiervan uiteindelijk mogen deelnemen aan de finale van het 'ISW Dixie-Swing Con cours' op 12 januari in de Waag. Een vak kundige, maar meedogenloze jury maakte een eerste selectie van de, eigenlijk allemaal goed voor de dag komende, dixieland- bands. Het enige dat de jury na afloop kwijt wilde was dat naar haar mening alle orkes ten op hoog niveau hebben gespeeld. Speciale vermelding verdient het 'Last Minute Jazz Orchestra', een gelegenheids formatie die, vanwege twee uitvallende bands bij het concours, een ingelast concert verzorgde. Een onverwachte, muzikale ver rassing van de Leidse jazztop. De middag werd afgesloten door de 'Willick square Jazz Band', die tevens de pas verschenen cd 'Dig the Willick' presenteerde. De band speelt dixieland met een jazzy inslag. Het is een orkest met goede muzikanten. De muziek klinkt fris met zo nu en dan opvallend veel power door het schetterend koper. Het avondprogramma werd geopend door 'Shoot Again', het beste dat Leiden te bieden heeft op het randgebied van fusion en jazz-rock. Deze band verdient een grote re bekendheid, ook buiten de regio. Met perfect getimede breaks, virtuoze solo's en een goed klankevenwicht tussen de ver schillende instrumenten leverden de vaar dige muzikanten een luisterrijk optreden af. Hooguit aan de presentatie kan nog worden geschaafd: de uitstraling is te statisch, de wachttijd tussen de nummers te lang. Wat 'Shoot Again' te weinig heeft, heeft Hans Dulfer te veel: met een bijna irritante arrogantie draaiden de 'Tough Tenors' hun repertoire af. Maar hun muziek staat als een huis. Door het enorme tempo dat ze tijdens het optreden aan de dag legden, zweepten ze het publiek op tot grote hoogten. Rock, funk, trash, zelfs een knipoog naar de ra| alle stijlen passeerden moeiteloos de revue Ook een ode aan de onlangs overleden 'ce remoniemeester van de bebop', Dizzy Gille spie, ontbrak niet. De combinatie van virtu oos vakmanschap, afwisseling in het reper toire en een grote gedrevenheid tijdei spelen maakten het optreden tot een boei end spektakel. in deze jazzweek die drie keer het podium mag beklimmen. De muziek van deze formatie valt nauwelijks in een hokje te plaatsen. Invloeden lopen uit een van jazz, blues, rock tot ca lypso. Vooral door deze afwisse ling blijft de muziek boeien. Er wordt strak gespeeld en de so lo's zijn over het algemeen de moeite waard. Bovendien geeft de spontaniteit de band een plezierige uitstraling. Een ware James Brown-imitatie en een jammerlijk mislukte, maar ove rigens reuze komische, act met twee saxofoons aan één mond, zorgen voor het nodige vertier tijdens het optreden. Waar het nog aan ontbreekt is een stevige blazerssectie. Dit zal de struc tuur en de kracht van de mu ziek zeker ten goede komen. De saxofoon in combinatie met de trompet is een aardige aanzet, maar van uitgedachte arrange menten is geen sprake, waar door deze kwaliteiten zeker niet over de coördinatie van bewe gingen is zichtbaar niet nage dacht. Dit oogt bepaalt niet pro fessioneel en, sterker nog, het leidt de aandacht af van de mu ziek. Daarbij verliest de perfor mance ook nog aan overtui gingskracht, door de onzeker heid die de band uitstraalt over wie, wanneer, wat te doen heeft. Met wat meer aandacht voor de totale stroomlijn, wordt de band ook nog een plezier om naar te kijken. Muzikaal is het verder in or de. De nummers zitten ritmisch goed in hun jasje en de breaks worden gespeeld waar ze horen. Voor dit soort muziek weet de band de juiste sfeer op te roe pen. Het repertoire is prima ge kozen. De historie van de soul muziek heeft een rijke erfenis van prachtige composities, na gelaten. Het nogmaals doen herleven van deze juweeltjes wordt door het enthousiaste publiek in dank aanvaard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19