'Mag ik soms dingen niet vinden?' U.._™ 'Kinderen hebben ook rechten' Rtv show 195 .12 Wim Bosboom als waakhond van de samenleving Wim Bosboom, zoon van een predikant, begon als cameraman voor toen nog het Nts-joumaal. Later werd hij redacteur/regisseur bij Vara's Achter het Nieuws, weer later zette hij de consumentenrubriek Koning Klant op, begin jaren tachtig volgde zijn luidruchtige transfer van Vara naar Tros. Bij deze omroep maakte hij Kieskeurig, de talkshow Hoe later op de avond, Nieuwsradio op zaterdagmorgen, was hoofd actualiteiten op de radio en presenteerde Met het Oog Op Morgen, om uiteindelijk uit te komen op de tv-column Dat Willen We Even Kwijt. Bosboom heeft Een Mening. Momenteel mobiliseert hij het ongenoegen in Nederland door een nieuw programma. Hij weet dat hij versleten wordt voor rechtse klootzak. „Wat moet ik daar mee? Mag ik dingen soms niet vin den?" Een zelfgesproken portret van een bewogen programmamaker. Wim Bosboom: „De column Dat Willen We Even Kwijt is een beangstigend succes." archieffoto HILVERSUM COR SCHELTIS I j tie opgegroeid die ge- M 4 wend is aan de televi sie. Moeder zit met een sherry- tje voor de tv te roken, vader zit boven achter de computer en de kinderen weten niet beter dan dat dat ding er is", klaagt Wim Bosboom. De oude rot in het vak (Achter het Nieuws, Ko ning Klant, Kieskeurig, Hoe later op de avond, Nieuwsradio op zaterdagmorgen, Met het Oog Op Morgen en de tv-column Dat Willen We Even Kwijt) ver baast zich over de gemakzuchti ge programma's die tegenwoor dig worden gemaakt. „Ik dacht eigenlijk dat televi sie nieuws en cultuur moest brengen. Het moet gezegd: nieuws brengen ze tot in het ab surde toe. Maar tv is absoluut geen cultuurdrager. De grote publieksomroepen gebruiken tv als een transportmiddel voor gemakkelijke kijkprodukten. Het heeft een hele spelletjesin dustrie in het leven geroepen. Fabrieksmatige programma's voor scherpe prijzen." „Ik was vroeger een filmfan. Ik bracht heel veel tijd door in de bioscoop. En bij de televisie vond ik alles verenigd. De kracht van tv werd me snel dui delijk. Dat was tijdens een uit zending met Netty Rosenfeld voor de Avro. Ja, ze was toen omroepster voor de Avro. Ze sprak met dr. A. F. Por- tielje, directeur van Artis, die had een Peruaanse reuzenpad in zijn handen. En aan het einde van het programma zet hij die pad op het opgespoten kapsel van Netty Rosenfeld. Op haar kaken vertoonde zich een sterke glimlach, maar in haar ogen zag ik haat, haat tegen die man, dèt was de kracht van de tv." „Ik werkte in die tijd op de afdeling export van de Ta- lensfabriek. Veel telefoneren, ik was een soort salesmanager. Ik fotografeerde ook veel. Ik was een goeie amateur-fotograaf. Bij Verschuren van Multifilm solli citeerde ik toen als cameraman. Verschuren schetste het leven dat me te wachten stond. Mid den in de nacht je bed uit, altijd beschikbaar zijn. Ik zei: dat is precies wat ik zoek, wat ik zo mis in de zaak. Twee maanden later kon ik beginnen als leer ling-cameraman." „Mijn vader vond het goed mis wat ik deed. Kermisvolk vond hij het. De eerste werkdag daar stond ik in mijn nette pak werden we in een busje geladen en naar Heemstede ge reden waar we in een staalfa briek lampen met petroleum en poetsmiddel moesten schoon maken. Ik heb bij Multifilm veel geleerd door rond te kijken en m'n kop te houden." „Ik deed in de tussentijd ook vrij veel voor de Vara. Filmde drama. Kleine stukjes speelfilm, als aankondiging van stukken, bij voorbeeld van Op Hoop Van Zegen. Ik droomde er van aan een speelfilm mee te werken. Op een gegeven moment had ik een documentaire gemaakt over Israël. Via Carel Enkelaar leerde ik Arie Kleywegt kennen die voor de Vara een achter grondrubriek aan het opzetten was: het huidige Achter het nieuws. Koos Postema zat er bij, Hans de Graaf en Bas Roodnat en Kleywegt natuurlijk, een charmante man, we kwamen bij elkaar over de vloer, waren dik bevriend. Later kwam Herman Wigbold, een harde nieuwsget- ter. Hij zei 'geen gelul, we zijn PvdA en daar ga ik niet tegenin. Door irritaties viel de redactie „Wat volgde was een prettige en plezierige periode met Ko ning Klant, In de Rooie Haan, het politieke radioprogramma. en de samenwerking met Mar cel van Dam als Ombudsman. Met Marcel heb ik fijn gewerkt. Maar Marcel verdween, Koos Postema stapte op en André Kloos nam afscheid. Voor Mar cel van Dam kwam Frits Bom in de plaats. Een onprettige, egoïs tische collega. Bij de Tros kreeg ik de kans om Kieskeurig onaf hankelijk te doen. En men heeft nooit invloed proberen uit te oefenen. Ook dat waren prettige jaren." „De Tros moet zich profile ren. Rechts van het midden, maar niet veel rechtser van de WD. Zeg maar, van Brinkman tot Bolkestein. Het is de politie ke voorkeur van de meeste Tros-medewerkers. Uit de schuiver naar rechts is de co lumn Dat Willen We Even Kwijt voortgekomen. Het is een be angstigend succes. Twee tot drie miljoen kijkers en een waardering van 7,6, wat uitzon derlijk hoog is. Ik kom ook mensen tegen, mensen van wie ik het niet ver wachtte, die zeggen: ein delijk wordt er eens ge zegd wat wij ervan vin den." „Wij vieren: politiek teke naar Fritz Behrendt, Else- van Rossum, regisseur Bert Meijer en,ik, brengen geen cafépraat. Het is geen ontevreden borrel praat, maar een praatje onderbouwd met keihar de gegevens. Als wij het geknoei met het onderhoud van brug gen en wegen aan de kaak stel len zijn onze cijfers gebaseerd op rapporten van de Rekenka mer. We zijn nu bezig een ander initiatief uit te werken. We zijn er nog niet helemaal uit, maar het is de bedoeling problemen te behandelen met de mensen die het aangaat, in de studio." „Het programma is niet te vergelijken met De Achterkant Van Het Gelijk van Marcel van Dam. Die vroeg 'wat zou je doen als je dochter met een ne ger thuiskwam?' In dat pro gramma kwam men gezamelijk tot een conclusie. Wij vinden iets en willen de schuldige aan wijzen. Ja, wij zijn het ongenoe gen in Nederland aan het mobi liseren, de onvrede aan het sa menballen. Het is een politieke rotzooi. Maar wij willen ook zeggen: mensen het is wel dege lijk mogelijk om dingen te ver anderen." „Ik krijg veel brieven. De mees te zijn buitensporig prijzend, wat me trouwens een onaange naam gevoel geeft. In andere brieven word ik afgeschilderd als een vuile rechtse klootzak en dat is ook niet leuk. Men zegt ook wel: ga dan zelf de politiek in als je het zo goed weet, daar kun je er wat aan doen. Maar ik fungeer als waakhond voor de mensen die regeren. De omroep kan dat niet." „Ik heb aan het begin van de jaren tachtig nog een allervrien delijkste correspondentie ge voerd met Jules de Corte over de kruisraketten. Ik stond op het standpunt dat we juist moesten bewapenen en bewa penen. Ik was er heilig van over tuigd dat de Russen dat niet langer vol konden houden. Als chef Aktua liet ik de demonstra tie in Amsterdam dan ook niet de grote vredesdemonstratie noemen, maar de grote anti kruisrakettendemonstratie. Ik vond de mensen die meeliepen heel domme, sentimentele mensen, dat mag ik toch wel vinden, of niet? Pacifisme en het gebroken geweertje. Mijn vader luisterde naar Hitier en dan stond-ie ontdaan op. Wie haalt het in zijn hoofd om de wapens weg te doen? Als je je niet verdedigt, word je als een lam naar de slachtbank ge voerd, zei hij. Ik lees er nog steeds over." „Televisie kan niets verande ren. Als je een goeie reportage uitzendt over Somalië maken de mensen misschien 25 gulden over en gaan dan kerstinkopen doen. Zou je nog vaker Somalië in beeld brengen dan krijg je af werend gedrag. Want er is altijd wel een zender die er niet aan meedoet. De amusementsma chine draait gewoon door en gooit nog een paar prachtig aan geklede bruiden in het water." Tekenfilmproducent pakt uit tegen Nederlandse televisie STARDOM Alfred J.Kwak: een van de paradepaardjes van Livson. Dennis Livson is net terug gekeerd uit zijn vaderland. Tijdens de festiviteiten rond het 75-jarige jubileum van de re publiek Finland is hij onderscheiden vanwege zijn verdiensten voor het land. Hij heeft een animatieserie ge maakt naar de boeken van de Finse schrijfster Tove Jansson, de Moomin. Het is niet zijn enige produktie. Li vson is onder meer producent van Star Street, Boes, Dommel, Bamboo Bears, Moomin en natuurlijk Alfred Jodocus Kwak. Animatie met een boodschap. Want de kinderen van nu, nemen later de beslissingen. Met enige gêne, hij wil niet overdrij ven, verhaalt hij over alle publiciteit in Finland. Om zich vervolgens kwaad te maken op die vermaledijde Hollandse omroepen. „Ik beschouw mijn produkten als Hollands. Mijn hele bedrijf is Neder lands. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een produktie van eigen bodem niet op de televisie van het thuisland te zien was. Amazing Dutch tv. Ja, je kunt gerust zeggen dat ik een klacht heb te gen de publieke omroepen. Wat doen ze aan televisie voor kinderen? Ze zijn in de val van de kijkcijfers getrapt. Kin deren hebben ook rechten. Vergeet niet dat in de Mediawet regels staan over -het bedienen van kinderen. En ook kinderen kunnen voor kijkcijfers zorgen. Maar de omroepen geloven al leen maar in spelletjes." Dennis Livson is meestal onderweg, hij vliegt de hele wereld rond. Van anima tiestudio naar animatiestudio en weer terug. Het hoofdkantoor van het ani- matieproduktiebedrijf Telescreen is ge vestigd aan de Prinsengracht in Am sterdam. De studio's waarvan hij ge bruik maakt zitten in Los Angeles en Tokyo. Om niet zijn hele leven in vlieg tuigen door te brengen heeft Livson een huis gekocht op Hawaii, halverwe ge Califomië en Japan. Sinds kort heeft hij ook een eigen studio in Parijs. Lang geleden zette Livson het eerste Europese abonneetelevisiekanaal op in Finland. Later begon hij met KinderNet en nog steeds heeft hij een aanvraag lopen bij het ministerie van wvc om een commercieel tv-station te begin nen in Nederland, FamilieNet. Zijn te kenfilms zijn in tachtig landen op tv te zien. Livson is kleurenblind, kan niet tekenen en is opgegroeid in een 'ge broken gezin'. Hij is een man van prin cipes en bloedserieus. Het Nederlandse omroepbestel blijft hem verbijsteren. „Als je nou toch ziet dat ze, na driehonderd jaar, Mies Bouwman weer tot leven hebben ge wekt. Mies Bouwman, de legende. Ze drijven in Hilversum op nostalgie en spelletjes. En negeren de kinderpro gramma's." Om die reden is zijn succesvolste se rie, Moomin, niet in Nederland en Bel gië te zien. „Het is namelijk nogal kost baar om de personages in de landstaal te laten inspreken. Ik vraag de geïnte resseerde omroep om een klein bedrag bij te dragen in de totale produlctiekos- ten. In Nederland, ik weet dat het een klein land is, vraag ik vier procent. Zes ennegentig procent is internationaal al geproduceerd, betaald dus. Maar nie mand is geïnteresseerd. It's a scandal. „Weet je wat het ergste is? Het gaat niet eens om het geld, want ze produ ceren ook dure showprogramma's. Ze negeren de kinderen gewoon. Simpel. Ik bied ze aan om mee te delen in de merchandising. Natuurlijk hebben wij daar ook baat bij. De omroep heeft de zendtijd waardoor de merchandising mogelijk wordt. Merchandising is een must. Het komt gewoon voort uit een serie. De poppetjes, het speelgoed, het is onontkoombaar. Mijn ideologie is niet gebaseerd op speelgoed, zoals de Turtles'. Dergelijke series zijn reclame voor het speelgoed. Mijn series niet. Merchandising is een noodzakelijk kwaad en ik besta er van, het is de winst." „Ik wil evergreens maken. Elke drie jaar zit er een nieuwe generatie voor de tv, een nieuw publiek, je kunt einde loos herhalen met een klassiek pro- dukt. En dat maak ik. Er is toch nie mand meer die kan ontkennen dat ik kwaliteitsprodukten maak? Alfred Jo docus Kwak kan over vijftien jaar of over vijftig jaar nog uitgezonden wor den. Moomin ook." „Het zijn series met een boocjschap. Of eigenlijk amusement met een bood schap. In Kwak is de boodschap solida riteit, in Moomin gaat het om het ge voel van veiligheid, het hebben van een familie. Het heeft vijftien jaar ge duurd voor ik de schrijfster, Tove Jans son, kon overtuigen van een serie. Nu is het een nationale schat. De boeken van Tove Jansson zijn vertaald en wor den overal ter wereld geweldig ver kocht. Dat is het bijeffect. Zo'n serie zet kinderen aan om te lezen. Het is een plezierig gevoel dat te kunnen berei ken." Pandaberen Livson heeft ook Astrid Lindgren lange tijd proberen over te halen om van Pippi Langkous een serie te maken. Lindgren wil niet. Ze is blind en zou het resultaat niet kunnen zien. Livson heeft het opgegeven. Ook op Kwak komt geen vervolg. Livson is zeer be slist: „We zijn geen animatiefabriek maar een animatieboetiek." Herman van Veen, de bedenker van het kleine eendje, wou wel doorgaan en Alfred laten trouwen met zijn vrien din. „Ja, het klinkt misschien idealis tisch, maar het geld komt voor mij al tijd op de tweede plaats. De serie moet een goed concept hebben. En Kwak had dat. Het oorspronkelijke idee, dat van die solidariteit met verdrukten, hebben we helemaal uitgewerkt. Als je dan door wilt gaan moet er iets nieuws komen. Je moet niet verder gaan op het oude pad." Livson heeft zich geërgerd aan de publiciteit waarmee Harlekijn, het be drijf van Herman van Veen, met de nieuwe kinderserie van de cabaretier naar buiten trad. „Ze zeiden Kwak is dood en Beren, beren of zoiets leeft. Nou, Kwak is niet dood. Hij is onsterf lijk. Het is jammer, want Van Veen is een fantastische, creatieve man." De nieuwste serie van Livson heet Bamboo Bears. De helden zijn twee pandaberen. De serie heeft ook een boodschap. „Denk aan het milieu. De twee pandaberen reizen de wereld rond op zoek naar een nieuwe woon plaats, omdat hun bamboebos afsterft. Maar overal waar ze komen, komen ze in aanraking met de plaatselijke milieuproblematiek. Bij voorbeeld het regenwoud, de zure regen, de ozon laag, maar er zit ook een aflevering tus sen waarin het eigenlijk alleen maar gaat over schildpadsoep. Kids, eet geen schildpadsoep. We brengen de milieu problematiek voor het voetlicht. Je kunt niet altijd een oplossing geven. En dat doen we dan ook niet. We geven slechts aan wat misschien een oplos sing zou kunnen zijn." Bewuster Bamboo Bears wordt in Parijs uitge werkt en verder in Tokyo geanimeerd. De eerste afleveringen zullen pas begin 1994 klaar zijn. Op de vraag waarom hij geen gebruik maakt van een Neder landse studio, glimlacht Livson. „Er zijn wel degelijk tekenaars in Neder land met genoeg kwaliteit, maar niet voor zo'n grote produktie. Met Bam boo Bears zijn zeshonderd mensen be zig. Zo veel heb je er nodig om een se rie in anderhalf tot twee jaar klaar te hebben. Dat kan niet in Nederland." Angela Bowie, de ex van zan ger David Bowie, heeft een ont hullend boek geschreven over haar leven met de superster in de jaren zeventig. In 'Backstages passes' klapt ze uit de school over de seks- en drugsuitspattin gen van haar man en andere ster ren. Angie vertelt onder meer hoe Mick Jagger haar in bed probeer de te krijgen. Het levensverhaal van Tina Tur ner is door de Disney-studio's verfilmd. De hoopfdrollen worden gespeeld door Angela Bassett (Tina) en Larry Fishbone (Ike). Tina zelf treedt op als creatief adviseur. Fans kunnen overigens ook binnenkort een cd tegemoet zien met klassiekers van het echtpaar Turner: Tina is bezig met studio-opnamen. Een optreden van Guns 'n Roses heeft in Australië gezorgd voor een dubbele zelfmoord. Toen een vader televisiebeelden zag van bandleden die pisten op hun fans, verbood hij zijn dochter naar het concert te gaan. Het meisje schoot zichzelf daarop dood. Voor haar vader aanleiding om ook de hand aan zichzelf te slaan. lichaam heef verspreid. De artsen geven haar nog enkele weken te leven. Jammer voor Bill Cosby, maar zijn nieuwste tv-programma is geen succes. Na het stoppen met The Cosby Show besloot de ac teur om een nieuwe versie te ma ken van de show waarmee Grou- cho Marx in de jaren vijftig suc ces had: 'You Bet Your Life'. Cos by is echter geen lolbroek van het kaliber Groucho Marx. Hij is veel milder en de kijkers hebben dan ook massaal afgehaakt. De kijk cijfers zijn lager dan de herhalin gen van The Cosby Show. Patrick Swayze biedt een huis te koop aan. Een houten buitenhuis dat de acteur zelf heeft laten bou wen. Het pand met zes kamers moet zo'n zes miljoen gulden op brengen. Volgens een makelaar rijkelijk te veel. Dennis Livson: „Kinderen kunnen ook voor kijkcijfers zorgen." foto gpd Audrey Hepburn is na een zware operatie in Los Angeles terugge keerd naar haar huis in Zwitser land. Daar wil de actrice in alle rust sterven. Audrey Hepburn lijdt aan kanker die zich in haar tiele De liefde is een spel van aan trekken en afstoten. Beter dan wie ook kunnen Dianne Marchall en musicus/ componist Hans Vermeu len, de vroegere zanger van de Sandy Coast, daarvan meepra ten. Ze trouwden, ze scheidden en ze hertrouwden. Maar ook hun tweede huwelijk strandde. Mar chall en Vermeulen hebben nu aangekondigd niet voor de derde keer de gang naar het gemeente huis te zullen maken. Maar alles blijft natuurlijk mogelijk in de liefde. archieffoto Tina Turner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12