'Ik ben geen sleutelgat-gluurder' 'Er zijn óók vreselijke dingen in het theater' Rtv show De rekening voor het onbenul Televisie anders dan anders De betrekkelijkheid van het leven VRIJDAG 8 JANUAR11993 195 HILVERSUM KOEN GREVEN Mariëlle Simons- Jesserun is sinds kort de nieuwe seksuologe en psychologe in Medisch Centrum West. De rol wordt gespeeld door Helen Kamperveen. De actrice heeft eerst een tijdje moeten naden ken toen ze werd gevraagd om in de populaire ziekenhuisserie te spelen. „Marianne Vloetgra- ven, die in de serie de sociaal verpleegkundige Nel Terborg speelt, gaat de serie verlaten. De makers van de serie wilden in plaats van een psychologe een seksuologe. Ze vonden mij wel geschikt voor de rol. Ik heb eerst een aantal afleveringen beke ken. Ik dacht: als ik dan toch word gevraagd, vind ik het wel leuk om arts te spelen in plaats van een Surinaamse verpleeg ster. Ik heb nu trouwens een rij titels, waar je eng van wordt", lacht Kamperveen. De actrice ziet het als een uit daging om voor de camera's dingen te bespreken waar ze in haar dagelijks leven moeilijk over praat. „Nederlanders heb ben de gewoonte om heel per soonlijke vragen te stellen. Als ik over bepaalde onderwerpen zoals seks praat, moet ik heel intiem met iemand zijn. Dat zou ik echt niet met iedereen bespreken. Daarom vind ik het Helen Kamperveen als de nieuwe seksuologe in MCW. heel leuk dat ik in mijn rol wél vrijuit over dat soort zaken kan praten." Zwarte zusters Kamperveen was al eerder op de televisie te zien. Ze had rolle tjes in Nieuwe Buren, Prettig Geregeld en De Dageraad, maar eigenlijk is ze een echte toneel actrice. Ook volgend jaar staat ze weer in de Nederlandse thea ters. „In januari begin ik met de voorbereidingen van een nieuw stuk dat ik ga spelen met onder anderen Gerda Havertong en Bo Bojoh. Het is een bewerking van De Drie Zusters van Tsjechov. Wij spelen dan de drie zwarte zusters." Haar collega's uit de theater wereld reageerden niet allemaal even positief toen ze vertelde dat ze in Medisch Centrum West ging spelen. Kamperveen: „Er komt de laatste tijd steeds meer Nederlands drama op te levisie. Veel mensen genieten daar intens van. Sommige series vind ik niet goed, maar er zijn soms ook vreselijke dingen in het theater te zien. Toneelspe len wordt door' sommigen als het enige echte beschouwd. Ik vind dat een beetje hoogdra vend." Minister d' Ancona van WVC maakt zich op om de Nederlandse omroep dood te kussen. Terwijl de ledenadmi nistraties van AVRO tot VPRO met bleke kaken hun verlies zaten uit te tellen, maakte de minister in Lopik bekend dat alle publieke omroepen bin nenkort een eind kunnen ma ken aan de jaarlijkse leden- jacht. Als ze doen wat de mi nister zegt, krijgen ze een ver gunning om tien jaar lang on gestoord door te gaan met uit zenden. Na tien jaar uit de hand van de minister te hebben gegeten, kan in 2004 of zo, de publieke om roep worden opgeheven en de staatsomroep worden geïntro duceerd. Bij de radio mag gelijk al worden begonnen met het oefenen voor staatsomroep. De minister is namelijk van plan om terstond een concessie voor de radio aan de NOS te geven, alsof die 43 andere zendge machtigden niet bestaan. De minister zal later wel een ambtenaar benoemen die gaat verzinnen hoe die radiozenders (door de NOS en de anderen) moeten worden gevuld. Het vol gende hoofdstuk in de bizarre geschiedenis krijgt tot titel: Om- roepmandarijnen met gesloten ogen naar vuilnisbelt. Geen verstand De laatste kwart eeuw hebben Hilversumse omroepbazen en Haagse bewindslieden elkaar het leven zuur gemaakt door de wederzijdse plannen en ideeën naar de vuilnisbak te verwijzen. Want dat het omroepbestel aan verandering toe was, dat wist ie dereen. Daarvoor hoefde je geen verstand van omroep te hebben. De tragiek was dat je voor het verzinnen van alterna tieve plannen, wél verstand van omroep moest hebben. En dat was dun gezaaid in de kringen van omroepgezagsdragers. Anders hadden die omroepba zen zich wel gerealiseerd dat het onmogelijk is om oprecht EO te blijven in een samenwer kingsverband met Veronica. Dat verzin je alleen maar aan de borreltafel. Met zo'n opdracht kun je geen programmamakers aan het werk zetten. Een pro gramma dat recht doet aan de godsdienstige en maatschappe lijke inzichten van de leden van AVRO en NCRV is niet te ma ken, tenzij je je van die leden niks aantrekt. Dat laatste is gebeurd: de om roep trekt zich van die inzichten van de leden niets aan; de om roep kent die inzichten soms zelfs niet en als men ze wel kent, dan weet men het beter. Den Haag heeft de afgelopen tien jaar bepaald dat alle om roepen een democratische structuur moesten krijgen. Daardoor kregen zelfs de TROS, de EO en de KRO een vereni- gingsvorm. Daardoor ook zou den de leden meer te vertellen krijgen, dachten ze op het mi nisterie van WVC. Maar voordat die leden hun mond hadden open gedaan, had het ministerie alweer ge sproken: alle omroepen moes ten met instandhouding van hun uitgangspunten, program matisch gaan samenwerken. Daarvoor kwamen regels en co ördinatoren en daarbij hadden ze de mening van de leden niet nodig. De omroepbazen gingen akkoord: hun medewerkers tik ten aan hun pet of tegen hun voorhoofd en de leden kwamen tot de conclusie dat hun rol zich beperkte tot het geteld kunnen worden. Zo'n rol zint niemand. Geen plan De resultaten zijn deze week te zien. Een kwart miljoen om roepleden bedankt voor de eer als knopen op een telraam te fungeren. De reacties van enke le omroepvoorzitters zijn bizar: de AVRO-voorzitter wijt het aan de hoge sterftegraad van een gemiddeld lid van zijn organisa tie; bij de NCRV zijn ze het afge lopen jaar vergeten om leden te werven: bij de VARA zijn ze te vreden, gegeven de omstandig heden. Men kan zich afvragen wat er moet gebeuren om de VARA ontevreden te krijgen. De afgelopen jaren hebben de omroepbestuurders hun tra gisch lot geweten aan de minis ters van WVC, die in tamelijk klare taal streefden naar een na tionale omroep waar zijzelf pro grammatische invloed op zou den hebben. Het NOS-bestuur, samengesteld uit dames en he ren die hun omroepervaring al leen hebben opgedaan aan de Hilversumsevergadertafels, heeft zichzelf nog meer te ver wijten. Het bestuur heeft jaren lang geen protest, geen plan en zelfs geen idee geventileerd. Het heeft zich laten bestelen toen de omroepfaciliteiten werden ge naast, vernederen toen de me dewerkers trendvolger werden, bedriegen bij de aanvragen over extra radiofrequenties, mislei den over de mogelijkheid com mercieel te gaan uitzenden. De NOS-bestuurders hebben in de zelfde tijd nooit een behoorlijk plan verzonnen, of hun mede werkers een werkbaar alterna tief laten maken. Het NOS-bestuur bestaat niet voor niets uit advocaten, domi nees, wethouders, ex-bewinds lieden, huisvrouwen en andere goedwillende en goedbetaalde amateurs en geen enkele pro fessional. Dat soort mensen zal het aanbod van d' Ancona aan grijpen als een werkgarantie voor tien jaar. Daarna volgt de zondvloed, het pensioen of een staatsomroep en een ministe riële kus des doods. Op de ochtend van het ongeluk bracht Paul me met de au to naar mijn werk. We hadden de avond ervoor besloten dat we kinderen wilden. Paul was helemaal happy want hij droomde van een gezin met acht kinderen. Eenmaal aange komen bij mijn werk zoende hij me nog eens uitgebreid gedag en ik zwaaide hem na. Ik vind dit één van de mooiste herinne ringen." Carla van der Zalm vertelt over de ochtend van 4 januari 1991 in de documentaire 'De val' van Hans Wynants en Christof van Basten Batenburg. Op die dag stortte de wereld van Paul en Carla van der Zalm in elkaar. Paul (25) viel, een half jaar na zijn trouwen, bij het plaatsen van een antenne van het dak en raakte in coma. De documentaire die de KRO van avond uitzendt geeft een terug blik op de periode na die fatale ochtend en de tocht langs hulp verlenende instanties. Paul kan sinds het ongeluk niet meer bewegen, praten of op een andere wijze met zijn omgeving communiceren. Als beroepsmilitair wordt hij van zijn legerplaats in Duitsland overgebracht naar het militair hospitaal in Utrecht. Maar zijn toestand verbetert niet; hij is en blijft buiten bewustzijn. Omdat het makkelijker voor Carla is, wordt hij vervolgens overge plaatst naar het ziekenhuis in Arnhem. Therapie in een revalidatie centrum (Charlotteoord) lijkt de laatste hoop op herstel. Maar na drie maanden behandeling ver- Carla en Paul van der 2alm in de documentaire De val. andert er niets wezenlijks aan Pauls toestand. De neuropsy- choloog van het revalidatiecen trum: „Als iemand langer dan zes maanden in coma ligt, is een kans op ontwaken niet meer reëel. In Pauls geval zijn door de val zijn hersenen dus danig beschadigd dat herstel niet meer mogelijk is." De conclusie na de therapie is dus even duidelijk als beangsti gend; Paul is en blijft een vegeterende patiënt die in leven wordt gehouden bij de gratie van de moderne medische tech nieken. Carla besluit haar man toch naar huis te halen en pro beert een zo'n normaal moge lijk gezinsleven op te bouwen. De wijkverplegers helpen haar drie keer per dag. Door de in breuk op de privacy die dat met zich meebrengt, neemt ze de middag en avond zelf over. Carla: „Op een gegeven mo ment kon ik de zorg niet meer aan. Het werd me duidelijk dat ik meer Pauls verpleegkundige dan zijn vrouw was. Ik wilde niet meer gevangen zitten in huis en werd chagrijnig. Dat kon ik Paul niet aandoen." De jonge vrouw besluit voor haar eigen leven te kiezen en sinds enkele maanden woont Paul in een verzorgingstehuis tussen demente bejaarden. Communiceren met zijn omge ving is uitgesloten. Zijn vrouw en ouders bezoeken hem dage lijks, nemen hem mee naar bui ten en praten tegen hem, on danks het feit dat hij niet rea geert. Zo is hij onbedoeld het middelpunt van zijn omgeving en door zijn sprakeloze aanwe zigheid realiseren de betrokke nen zich de betrekkelijkheid van het leven. Een tv-programma van het Rus sische underground-station Pi rate-TV, filmpjes van het Joego slavische onafhankelijke tv-sta- tion Studio B en van Capricorn Unit uit Zimbabwe, program ma's uit de getto's van New York en Chicago. Het is slechts een kleine greep uit de verza meling programma's die wor den vertoond tijdens de confe rentie over tactische televisie 'The Next 5 minutes', tot en met zondag in Paradiso, Amster dam. Naast de vertoning van tv- produkties staan ook debatten en workshops op het program- „Tactische televisie is een nieuwe term, die staat voor het zoeken naar een nieuwe televi- sietaal", vertelt Caroline Neve- jan, programmamaakster bij Paradiso. „Tactische televisie makers zoeken andere manie ren om het medium te benut ten, manieren die afwijken van het gangbare dat wij op televisie zien. Ze maken programma's die een hele speciale kijk op de wereld geven. Het zijn kunste naars, politieke activisten of ie mand uit de gevestigde omroep die een revolutionair en nieuw programmaconcept onwerpt. De één werkt bij een klein lo kaal station of een experimente le zender, de ander bij een pu blieke omroep." Tactische tv 'ontstond' na de ontwikkeling van de draagbare en handzame videocamera. Te levisie-maken was niet meer uitsluitend een zaak voor om roepmensen. Ook anderen gin gen met tv-beelden experimen teren. Mediakunstenaars, poli tieke actiegroepen, zelfs buurt huizen gingen zich met televi sie-maken bezighouden. Dat leidde in sommige gevallen tot eigenzinnige en bijzondere pro- dukties. Tijdens de conferentie zal een groot aantal van die pro- dukties uit twintig landen te zien zijn. De organisatie hoopt een zo breed mogelijk publiek te trek ken, „variërend van mensen die het leuk vinden met hun draag bare videocamera te spelen, tot omroepmensen en gewone kij kers", aldus Nevejan. „Alles van underground tot CNN wordt belicht. We hopen dat er een dialoog ontstaat tussen de kij kers en de programmamakers. De deskundigheid van de kij kers, die toch al zo wordt onder schat, staat tijdens voorop." The Next 5 Minutes kost 17 gulden per dag, een passepar tout voor drie dagen kost 40 gulden. Als voorbereiding op de conferentie is een 'Zapbook' sa mengesteld, met tekstfragmen ten over tactische televisie. Het boek kost 15 gulden. Nieuwe seksuologe in Medisch Centrum West CLOSE UP Hans van Willigenburg: de presentator als gentleman T I rank Sinatra en Barbra I Streisand staan hoog -JiL op zijn wensenlijstje. Toch blijven ze voor de door de wol geverfde KRO-presentator Hans van Willigenburg onbe reikbaar. „Ik wil ze interviewen omdat ik nog nooit ergens gele zen of gehoord heb waarom Si natra en Streisand de charisma tische acteurs zijn die ze zijn; niet alleen omdat ze zo goed zijn. Wat ik gelezen heb, is dat ze verschrikkelijk lastig zijn. Maar daar wordt een carrière niet op gebaseerd. Het interes seert me niet dat die mensen last hebben van een ochtend humeur. Ik wil hen neerzetten als artiesten." Praten over serieuze zaken, daar gaat het Van Willigenburg om. „Ik ben geen sleutelgat gluurder." De talkshow van Hans van Willigenburg is toe aan het vijf de seizoen. De kijkcijfers zijn al tijd nog ruim voldoende. De waardering voor het program ma en de presentator ook. Zure kritieken van de vaderlandse te levisie-recensenten bleven hem dit seizoen bespaard. „Ik trek me persoonlijk niets meer aan van kritieken", vertelt de sym pathieke, een beetje verlegen presentator. „Ik bekijk ze als ge heel en haal eruit wat er van be lang is." Hoe anders was dat vroeger. Het leek erop dat de recensen ten Van Willigenburg niets gun den. „Bij alle programma's die ik heb gedaan, kreeg ik in het begin te horen: waarom moet hij dat gaan doen? Behalve bij de amusementsprogramma's. Daar heb ik nooit last mee ge had; die zijn beneden het ni veau van de critici. Na verloop van tijd draaiden de negatieve kritieken echter altijd om in po sitieve." Nieuwe vorm Voor de trouwe kijkers was het dagavond vroeg met Van Willi genburg' keerde in een andere gedaante terug op het televisie scherm. Vergeleken met het vo rige seizoen is de lengte van de talkshow gehalveerd. Om toch een interessant programma te kunnen maken, moest gezocht worden naar een nieuwe vorm. Van Willigenburg bevestigt dat dat enige tijd heeft geduurd. „In navolging van Amerika mogen programma's op dit tijd stip van de avond niet langer dan 25 minuten duren. Daar mee wordt voorkomen dat je veel kijkers verliest. Als ik op de vroege avond een show van 50 minuten doe, begint in dat tijdsbestek op acht van de twaalf zenders een ander pro gramma. Mensen gaan dan eer der schakelen." De eerste afleveringen was het nog zoeken. Er werd met veel gasten gepraat over één on derwerp. De kijker kreeg vaak de indruk dat er alles aan ge daan werd om de zendtijd vol te krijgen. „De eerste paar keer hebben we ons op de formule verkeken", bekent Van Willi genburg. „Maar we konden pas later bijsturen, omdat we steeds twee afleveringen tegelijk opne men. Dat heeft weer te maken met de bezuinigingen." „Daarbij komt dat het moei lijk is in te schatten of je met één onderwerp een heel pro gramma kunt vullen. Bij Leo nard Cohen had ik zo mijn twij fels. Je moét je, zeker gezien het tijdstip, richten op een groot publiek. Dat zou met Cohen niet lukken, dacht ik. Maar het interview met hem was zo leuk, dat dat best had gekund. Cohen reageerde heel alert, waardoor er een geestig gesprek volgde." Van Willigenburg begon zijn Hilversumse carrière bij de ra dio. Twaalf jaar lang presenteer-: de hij het populaire programma 'Tussen twaalf en twee'. Dat le verde hem het stempel 'lieve ling van de vrouwen' op. „Om dat er altijd vrouwen in de stu dio zaten bij de live-uitzen ding", verdedigt Van Willigen burg zich. „Maar onder de luis teraars waren ook veel mannen. Het duurt lang voordat je zo'n stempel kwijt bent." Begin jaren zeventig maakte hij de overstap naar televisie. „Mijn eerste eigen tv-program ma was een talkshow avant-la- lettre. Mijn gasten zaten in het publiek en ik liep steeds naar ze toe. Er was veel mis met mijn manier van presenteren. Later heb ik nogal eens programma's gedaan waarin ik niet zo mezelf was. Dat ben ik in 'Vrijdag avond vroeg' absoluut wel." Het stellen van kritische vra gen is altijd nog een probleem voor Van Willigenburg. Dat heeft te maken met zijn afkeer van ruzie. „Ik hou daar niet van. Het zweet brak me als kind al uit als mensen ruzie maakten. Privé zeg ik liever twee dagen niets dan dat ik ruzie maak. Dat is natuurlijk niet goed. Eigenlijk stoort die houding me wel Zo af en toe slaagt Van Willi genburg er echter toch in zijn gasten het vuur aan de schenen te leggen. Zoals begin deze maand met presentator Robert ten Brink van het'programma 'All you need is love'. „Dat zou meer moeten gebeuren", oor deelt hij. „Bij Robert ten Brink had ik voor het eerst het idee dat het er echt uitkwam. Kijk, ik ken inmiddels veel mensen uit het vak. Wanneer zo iemand dan artistiek iets verschrikke lijks doet, vind ik het heel moei lijk om het daarover te hebben. Vooral wanneer ik die persoon wat beter ken". „Een matig kri- Hans van Willigenburg: „Ik trek me niets meer aan van kritieken." foto cpd tische vraag van mij komt heel hard aan, omdat hij is ingebed in mooie woorden. Mensen hebben mij daar vaak op gewe zen: je doet het zo hard, maar je zegt het zo vriendelijk. Dat klopt ook wel." Beroemdheden De afgelopen jaren heeft Van Willigenburg heel wat be roemdheden in zijn programma gehad. Het gesprek met Audrey Hepburn, een van de we reldsterren die bij hem aan tafel zaten, ging volledig de mist in. „Ik was gewaarschuwd dat zij absoluut niet met haar verleden geconfronteerd wilde worden. Ik dacht nog: wat een onzin. Maar ik had meteen door: dit is mis. Ze zat gewoon te liegen. Ik ben toen te aardig geweest. Ik had feller moeten zijn. Het was haar fout, maar ik ben in gebre ke gebleven omdat zij het imago van een heilige heeft. Een half jaar later gebeurde in de talkshow van Terry Wogan op de BBC precies hetzelfde. Op die momenten ontdek je dat je ontzag hebt voor iemand die heel lullig doet. Eigenlijk had ik gewoon moeten zeggen dat ze zat te liegen. Maar dat zeg je niet tegen je gasten." Met Catharina Valente wilde hij praten over haar ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Als lid van een zigeunerfamilie maakte zij in die tijd nare din gen mee. De Duitse vedette stak echter een stokje voor dat ge sprek. „Ze zei dat ze over die onplezierige tijd niet meer wilde praten. Daar heb ik dan alle res pectvoor." (Vrijdagavond vroeg met Van Willigenburg, vanavond, 19.00 uur, KRO, Nederland 1) Documentaire over een comapatiënt en zijn familie DEN HAAG CPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8