Rembrandt-atelier
gaat tijdelijk dicht
Oud ontmoet nieuw
'Deze bands zijn echt heel goed'
'Hoog Water' is 'Oerol' op vaste wal
Penning Riny Blaaser
Cultuur&Kunst
JE KOMT
ALTIJD VERDER
Debuut Leidse dichter
leiden 'Levenslang' is de titel van de eerste dichtbundel van de
Leidse dichter/schrijver Peter J. van Leeuwen. Zondagavond 10
januari zal hij het eerste exemplaar 'verkopen' aan collega Sees
Snikkers. Dat gebeurt tijdens een feestelijke bijeenkomst in so
ciëteit De Burcht, aanvang 19.30 uur. De avond wordt muzikaal
omlijst door pianist Otto Pool en het flamencoduo Fred
en Vincent Griffioen.
Eek
Theaterdag 1993
rotterdam Iedereen die met theater te maken heeft is welkom
in het Rotterdamse Theater Zuidplein. Daar houdt het bureau
Kunst en Cultuur van de Stichting Program, het Zuidhollands
steunpunt voor sociaal-cultureel werk, op 31 januari de jaarlijkse
Theaterdag voor jongeren. Ongeveer 35 verschillende theater-,
cabaret-, muziek-, variété- en straattheatergroepen zullen optre
den. Kaarten zijn te bestellen (vanaf 25 januari) bij Theater Zuid
plein, telefoon 010-4815844. Informatie over de theaterdag: 010-
4361766.
Spaanse schrijver Benet overleden
madrid» Op 65-jarige leeftijd is gisteren juan Benet overleden,
een van de meest gerespecteerde schrijvers van Spanje. Benet
werd beschouwd als een van de meest vernieuwende schrijvers
sinds de Spaanse Burgeroorlog. Zijn eerste roman, Nunca Llega-
ras a Nada, werd gepubliceerd in 1961. In 1969 kreeg hij een be
langrijke Spaanse literaire prijs voor zijn boek Una Meditacion.
In 1984 werd zijn veelgelezen roman Herrumbrosas Lanzas be
kroond door de Spaanse literatuurcritici. Benet overleed aan
kanker.
'Te flitsend voor publiek'
Eerst klinkt een diepe zucht, dan meldt het antwoordap
paraat: ,,Het atelier is tijdelijk voor individueel bezoek
gesloten." Een briefje dat inderhaast tegen een raam is
geplakt, vermeldt dezelfde tekst. Bezoekers die het Rem
brandt-atelier aan het Kort Galgewater willen bezoeken,
staan voor een dichte deur. Tot begin april is het muse
um alleen na afspraak voor groepsbezoek geopend.
Van Jan Wiegers is Dame in gele blouse' te zien op de tentoonstelling 'Onrust' in De Wieger. foro.GPO
De Wieger in Deume moet zich bewijzen
WOENSDAG 6 JANUAR11993
amstelveen gpd
Mevrouw Riny Blaaser is in het
Amstelveens Cultureel Centrum
gehuldigd met de penning van
de Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouw Directies
(VSCD). Namens deze vereni
ging overhandigde Peter Mulder
haar de onderscheiding.
Riny Blaaser is zestig jaar aan
het toneel. Ze speelde als
twaalfjarige haar eerste rol bij
Nooy's Volkstheater en heeft in
leiden «wilfred simons
Ze dragen namen als Base Line,
Eueryday's Shampoo, EZ NRG
(spreek uit: Easy Energy), Wons
2 Menny en The Naked Lunch.
En wat te denken van 5 Varruk-
us een Hergft Behalve hun
exotische namen en hun Leidse
achtergrond hebben deze zes
popbands gemeen dat ze zater
dagavond 9 januari optreden
tijdens het vierde PopTop-mu-
ziekfestival in het LVC. De Leid
se Vereniging van Popmuzikan
ten (LVP) en art centre de
Droomfabriek hebben de bands
voor het concert gevraagd om
dat zij van de zeer, zeer vele
Leidse amateurbands op dit
moment de besten zouden zijn.
De Droomfabriek en de LVP
hebben het PopTop-muziekfes-
tival vier jaar geleden in he\ le
ven geroepen om kwalitatief
hoogstaande Leidse bands de
gelegenheid te geven zich aan
het publiek te tonen. Aan de
speeimogelijkheden schort het
namelijk nogal in Leiden, zegt
organisator Steven van Klave
ren: „Deze bands zijn echt heel
goed, dat durf ik met een gerust
hart te zeggen. Toch hebben ze
tot nu toe alleen maar een paar
keer op studentenverenigingen
opgetreden of op de zolder van
het LVC." Voor vorige^ edities
van PopTop kreeg Van Klaveren
vaak demo's toegestuurd van
bands die al eens per week een
optreden hadden, maar die
heeft hij elke keer terzijde ge
legd: „Die bands hebben Pop-
Top niet meer nodig."
De Droomfabriek en de LVP
weten dat het om goede bands
gaat omdat zij over oefenruim
ten beschikken waar bands
kunnen spelen. Van Klaveren
zegt: „We zien ze dus allemaal.
Wekelijks komen alleen al bij de
Droomfabriek zeker honderd
bandjes over de vloer en bij de
LVP nog meer. We hebben dus
een keuze kunnen maken uit
een zeer ruim aanbod." Alle
bands zijn volgens Van Klaveren
serieus met popmuziek bezig:
„De musici zijn natuurlijk ama
teurs, maar ze hebben profes
sionele aspiraties en ze pakken
de zaken degelijk aan. Boven
dien hebben ze ambities en
daarmee willen we ze graag hel
pen. We hopen dat de bands
door PopTop contacten krijgen
voor andere optredens en dat ze
op die manier kunnen doorsto
ten naar het grote werk."
Voor niks
PopTop valt dit jaar samen met
het begin van de Leidse Jazz-
week, waarbij onder meer een
optreden van Hans Dulfer in de
Waag op het programma staat.
Van Klaveren vreest de concur
rentie echter niet: „Wat wij or
ganiseren is voor een ander pu
bliek bedoeld: er zijn maar wei
nig echte popliefhebbers die
ook verslingerd zijn aan 4e jazz.
haar loopbaan met energie en
overtuigingskracht voorstellin
gen geleid en geproduceerd, ge
acteerd en geregisseerd. Daarbij
heeft ze zich toegelegd op het
kindertheater, aanvankelijk bij
het Amstel Toneel en sinds zes
jaar bij Jeugdkomedie Amster
dam. Riny Blaaser leidt de niet-
gesubsidieerde groep met haar
zoon Herry Hubert.
De penning van de VSCD viel
eerder ten deel aan poppenspe
ler Feike Boschma en impresa
rio Jacques Senf.
Bovendien: de bezoekers krij
gen zes bands voor een bedrag
van 7,50 gulden. Dat is meer
dan concurrerend, dat is voor
niks! Het lijkt me wel de moeite
waard."
De muziekliefhebbers die
PopTop bezoeken, kunnen veel
verschillende stijlen verwach
ten. Everybody's Shampoo zegt
dat zijn muziek gekenmerkt
wordt door speelse uitstapjes
('van afro tot jazz'). Base L'ne
leiden wilfred simons
Het museum voldoet niet aan
de verwachtingen van de VW,
die het atelier exploiteert. Direc
teur C. Hugens zegt: „De tijd
van het jaar heeft er natuurlijk
ook iets mee te maken, maar
het atelier trekt gewoon heel
weinig bezoekers. De eerste drie
maanden na de opening telden
we er in totaal 2000, maar de
laatste tijd komen we niet bo
ven de vijftig bezoekers per
week uit. Het heeft dan geen zin
om het atelier open te houden."
De VW prees het Rembrandt-
atelier aan als een 'reconstruc
tie' van Rembrandts werkplaats.
Wie het museum bezoekt, krijgt
echter een diapresentatie te
zien van de Amsterdamse kun
stenaar Martin Grootenboer. Hij
bedacht een presentatie, waarin
in vijftien minuten zo n duizend
dia's aan het publiek worden
getoond. De kijker ziet schilde
rijen, die steeds 'kaler' worden,
tot uiteindelijk een soort
'schetsfase' overblijft. Volgens
maakt een mengsel van funk,
soul en stevige rock: 'heftig en
tegelijkertijd melodieus' naar
eigen zeggen. 5 Varrukus een
Hergt („De naam doet een car
navalsband vermoeden", zegt
Van Klaveren: „Maar dat klopt
echt niet") omschrijft zijn mu
ziek als'een mengsel van 'Man
chester', funk, rock 'n roll en
folk.
Een minder voor de hand lig
gende keuze is EZ NRG. Deze
Hugens begrijpen de bezoekers
de expositie niet: „Ze verwach
ten een oud, stoffig, naar verf
ruikend atelier en niet een flit
sende, audiovisuele show. Het
is prachtig, daar niet van, en ik
heb ook veel positieve reacties
gekregen, maar veel mensen ac
cepteren zoiets niet en dan
komt er ook geen mond-tot-
mondreclame. Zoiets is heel be
langrijk." De VW heeft inmid
dels een folder geschreven,
waarin het atelier niet langer als
een reconstructie, maar als een
'impressie' van het Rembrandt-
atelier wordt gepresenteerd.
Verder wil de VW aan de pre
sentatie een 'gesproken tekst'
vooraf laten gaan, zodat duide
lijk blijkt wat de bezoeker nu
precies te zien krijgt: „Na over
leg met de kunstenaar natuur
lijk."
'Maagklachten'
Grootenboer noemt de gang
van zaken rondom zijn kunst
werk 'ronduit bespottelijk': „De
VW en de gemeente wisten
band maakt instrumentele
heavy jazzrock: volgens Van
Klaveren ligt instrumentele mu
ziek voor een dergelijk festival
altijd wat moeilijk. Hij heeft
echter het volle vertrouwen dat
de band zich tegenover het pu
bliek zal bewijzen. Verder tre
den op Wons 2 Menny ('harde
metalklanken en gevoelige sna
ren') en The Naked Lunch
poppy muziek met een knip
oog naar de jaren '60 en '70').
destijds precies wat ze kregen.
Het geeft geen pas om iemand
een opdracht te geven en ach
teraf te bedenken dat je liever
een Anton Pieck of een Rien
Poortvliet had willen hebben.
Ze vinden het kunstwerk veel te
hip, te modern. Het is mij nooit
letterlijk gezegd, maar reken
maar dat ik die afkeuring, tij
dens de anderhalf jaar die ik er
aan gewerkt heb, voortdurend
heb gevoeld." Inmiddels wil hij
liever niet meer te veel aan zijn
kunstwerk herinnerd worden:
.►Als ik in Leiden kom, krijg ik
ech t maagklachten
Hugens wijt het teleurstellen
de bezoekersaantal niet alleen
aan de in zijn ogen problemati
sche diapresentatie: „Het atelier
ligt te geïsoleerd. De Rem-
brandtroute loopt er wel langs,
maar naar mijn mening zijn er
te weinig 'Rembrandt-dingen'
omheen. Ik vind dat er bijvoor
beeld in de omgeving een re
constructie moet komen van
het geboortehuis van Rem
brandt. daar ben ik echt een
warm voorstander van. De toe
risten vragen er ook naar."
Grootenboer, die officieel nog
van niets weet, zegt dat hij ge
pruts met zijn kunstwerk niet
over zijn kant zal laten gaan: „Ik
weet niet wat ze van plan zijn,
maar als er aan de diapresenta
tie gerommeld wordt, maak ik
er een rechtszaak van."
MET EEN LENING
VAN DE GKB
Natuurlijk gaat u voor uw lening
naar een vertrouwd adres.
Zoals de GKB Leiden dus.
Daar maken ze uw persoonlijke
lening of doorlopend krediet
prima in orde voor u.
Snel, zonder poespas en tegen
aantrekkelijke voorwaarden.
Kom maar langs.
Op werkdagen van 9.00 -12.30
uur en donderdagavond van
17.30-19.30 uur.
Of bel voor informatie.
GOED VOOR
UW LENING
Gemeentelijke Kredietbank
Leiden
Breestraat 24,
Postbus 11300,2301 EH Leiden
tel. 071-254145
GEEN CONCOURS SCHEVE-
NINGEN Het Internationaal
Muziek Concours Scheveningen
gaat dit jaar niet door omdat de
verbouwing van het Circusthea
ter niet op tijd is afgerond. Het
concours zou worden gehouden
van 23 maart tot en met 1 april.
De zaal is beschikbaar, maar es
sentiële voorzieningen als
kleedkamers en toiletten zijn
nog niet klaar. De organiseren
de Adama Zijlstra Stichting
heeft volgens een woordvoerder
nog geprobeerd elders in Den
Haag vervangende ruimte te
vinden.
deurne henk meutgeert
Drie jaar hebben het museum
De Wieger in het Brabantse
Deurne en de nieuwe conserva
tor Rob Smolders de tijd om
zich te bewijzen. Na die periode
zal moeten blijken of het muse
um in De Peel zelfstandig ver
der zal kunnen. Een periode dus
van 'onrust' en dat is ook de ti
tel van de tentoonstelling waar
mee Smolders zijn entree
maakt. Met die titel wil hij niet
zeggen dat hij de boel in Deur
ne eens flink op zijn kop wil zet
ten. Smolders stelt dat 'onrust'
'beweging' is, en die is in de
kunsten zeker te vinden.
Vorig jaar leek het erop dat
De Wieger, sinds 1976 gevestigd
in het voormalige woonhuis van
dokter-schilder Hendrik Wie-
gersma, de deuren moest slui
ten omdat de gemeente de sub
sidie wilde stopzetten. Een
commissie van deskundigen
boog zich over het museum, be
nadrukte de waarde van de col
lectie van vooral expressionis
tische schilderkunst uit de pe
riode tussen de beide wereld
oorlogen, en Deume gunde De
Wieger een kans. Met een bud
get van 3.5 ton, waarvan 2 ton
van de gemeente en de rest van
particulieren en bedrijven, moet
het geprivatiseerde museum
zich in drie jaar bewijzen. Rob
Smolders, jarenlang werkzaam
voor het tijdschrift voor heden
daagse kunst Metropolis M,
werd aangesteld als conserva-
Gezien de achtergrond van
Smolders ligt het voor de hand
dat hij de collectie niet als een
statisch geheel ziet. In zijn eer
ste tentoonstelling probeert hij
dan ook om de schilderijen uit
het interbellum van onder an
deren Else Berg, Chabot, Jacoba
van Fleemskerck, Sluyters en
Piet Wiegman in verband te
brengen met hedendaagse
kunst. Hij ziet verbanden tussen
het Nederlands expressionisme
van voor de oorlog en de hou
ding van een aantal hedendaag
se Nederlandse schilders. Die
verwantschappen liggen vol
gens Smolders niet alleen in de
wijze van schilderen, maar ook
op het thematisch vlak. Land
schap, stilleven, bloemschilde-
rijen en portretten krijgen door
de manier van schilderen een
zelfde beladen betekenis.
De constatering van Smolders
is geen uitzonderlijke en ook
zijn keuze voor hedendaagse
schilders die hij in verband wil
brengen met de eigen collectie
en langdurige bruiklenen van
De Wieger is niet echt verras
send. Maar de boodschap is
duidelijk en juist: de houding
van individuele schilders uit het
vooroorlogse expressionisme is
terug te vinden in de houding
van hedendaagse collega's. En
zo kan het dus gebeuren dat
een bloemschilderij van Erik
Andriesse hangt naast een
bloemschilderij van Jan Sluyters
en een zelfportret als schilder
van Peter van de Klashorst
naast zo'n portret van Piet van
Wijngaerdt. Niet als confronta
ties, maar als schilderijen met
eenzelfde uitstraling.
Armando
Natuurlijk oefenen schilderijen
die zo worden gepresenteerd, al
dan niet gewild, invloed op el
kaar uit. Een 'Gefechtsfeld' van
Armando doet je uiteraard an
ders kijken naar de landschap
jes van voor de oorlog: een
21
bloesemschilderij van Mare
Mulders doet hetzelfde met een
boeket van Sluyters.
Toch biedt de tentoonstelling
die Smolders maakte ook ver
rassingen in de keuze van kun
stenaars. Zo zal het werk van
Wim Izaks voor velen nieuw
zijn. Izaks maakte in 1989 een
einde aan zijn korte leven, maar
liet wel een zeer uitgebreid oeu
vre van honderden schilderijen
na. Een heuse stichting zet zich
nu in voor de schilder, wiens
werk nauw aansluit bij het voor-
oologs expressionisme. Er zijn
liefst zes werken van zijn hand
te zien. Een andere schilder die
het laatste jaar aan bekendheid
wint is Peter Otto, die ook op de
Peiling-expositie in Boymans te
zien is. In De Wieger hangt een
aantal van zijn grote doeken
waarin een strijd tussen orde en
chaos lijkt te worden gestreden,
druk en hier en daar dreigend
Daarnaast straalt het werk van
Hans van der Pennen, van
wiens hand een prachtig zelf
portret op een bed is te zien
nog meer innerlijke onrust uit.
Rob Smolders is er met 'On
rust', ondanks de wat voor de
hand liggende keuzes, in ge
slaagd de collectie van De Wie
ger aan een dreigend statisch
bestaan 'te ontworstelen. Hij
kondigt aan eenzelfde soort uit
gangspunt bij volgende exposi
ties te willen hanteren. Zoiets
kan alleen maar een belofte
voor de toekomst inhouden en
maakt bovendien duidelijk dat
het museum van meer dan re
gionale betekenis is.
Onrust, tot 21 februari in mu
seum De Wieger, Oude Liessel-
seweg 29, Deurne. Open: dins
dag tot en met zondag van 12
tot 17 uur.
Vierde PopTop-muziekfestival valt samen met begin jazz-week
■HHMHfl
De muziek van Everyday's Shampoo wordt gekenmerkt door speelse uitstapjes ('van afro tot jazz').
amsterdam gpd
Het Oerol-festival, dat ieder jaar op Ter
schelling wordt gehouden, krijgt komend
jaar een tijdelijke dependance op de vaste
wal. Op 16 januari vindt in het Amsterdam
se Paradiso de manifestatie 'Hoog Water'
plaats. Hierbij zullen ongeveer 23 'acts'
aantreden, waaronder verschillende vaste
Oerol-gasten. Zoals de Dogtroep, het Tra-
jekttheater, Slagerij Van Kampen. Les Char
meurs, De Stijle, Want..., The Heffalumps,
RAREnterprises. Daryll-Ann, Limanya en de
Zwoelie Troel ies.
Allen treden gratis op. waarmee deze
avond een laat vervolg wordt op de (overi
gens verliesgevende) benefiet-avonden in
1983 en 1984, ook in Paradiso. Maar 'Hoog
Water' is niet in de eerste plaats bedoelcf
om geld binnen te halen. „We willen Oerol
onder de aandacht brengen. Het is goed om
midden in de winter iets van ons te laten
horen", zegt Oerol-directeur Joop Mulder.
.►Als de randstedelijke pers niet naar ons
toekomt, gaan wij wel naar Amsterdam."
Voorafgaand aan deze manifestatie geeft
Mulder een persconferentie, waarop hij de
lijnen van het komende festival uiteen zal
zetten. Spreiding en kleinschaligheid blij
ven belangrijke beleidslijnen. „We gaan de
massaliteit met handen en voeten te lijf."
Als bewijs dat deze lijn in goede aarde valt,
noemt Mulder het feit dat het aantal dona
teurs van de stichting Vrienden van Oerol
dit jaar verdubbeld is tot ongeveer 1350.
E>e binnendeurse voorstellingen waar en
tree voor gevraagd werd, een constructie
waarmee bij de afgelopen editie werd geëx
perimenteerd, gaan eruit. „Dat had niets
met Terschelling te maken. We gaan het ei
land meer als podium gebruiken." Voor
sommige lokatieprojecten wordt wel een
bescheiden bijdrage gevraagd.
Tot de lokatieprojecten behoren een spe
ciale voorstelling van de Friese mimegroep
Suver Nuver, bij de Fryske Folkshegeskoalle
van Hoom, en de wereldpremière van de
opera 'Onder Het Melkwoud' van Leonard
van Goudoever. De man achter het Ricciotti
Ensemble gebruikte daarbij de vertaling die
Hugo Claus maakte van 'Under Milkwood'
van de Welshe schrijver Dylan Thomas. Het
twaalfde Oerol-festival is van 11 tot en met
20 juni.