Linda de Mol populair
bij Duitse tv-publiek
Topbezetting in serie
over advocatenkantoor
P
Ed van Westerloo: meer gezamenlijke tv binnen EG
Middelbare schoolperikelen
in 'Uit de school geklapt'
■TMgANDAG 4 JANUARI 1993
195
Massale publiciteit verbijstert presentatrice huwelijksshows
HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN
ry
M e ziet alles tijdens de
W j opnamen. Van een
moeder die op de tri
bune stiekem een traantje weg
pinkt tot een foutje in de pun
tentelling in de voorlaatste spel-
ronde. Terwijl de aanstaande
bruidsparen bovenop de taart
staan te trappelen van ongeduld
om het finalespel te spelen, wil
Linda de Mol dat de regie de
band een stuk terugspoelt.
..Ik heb zo'n gevoel dat er iets
is misgegaan bij het optellen
van de punten", legt ze het pu
bliek in Studio 21 van John de
Mol Produkties uit. Het punten-
verschil tussen de twee paren is
volgens de presentatrice te
groot. Ze krijgt gelijk. De hele
show loopt als een goed geolie
de machine en dan blijkt iets
simpels als het optellen van
punten plotseling toch lastig te
zijn. Tevreden en met een brede
glimlach neemt ze het applaus
voor haar alertheid in ont
vangst. Linda de Mol (28) voelt
zich op de studiovloer als een
vis in het water.
Ze is net weer begonnen met
de opnamen van een nieuwe
serie Love Letters. Voor het der
de achtereenvolgende seizoen
mag ze pril geluk belonen met
een huwelijksvoltrekking op te
levisie. Vanavond is bij de TROS
de eerste aflevering te zien. Met
de Duitse variant Traumhoch-
zeit op RTL weet Linda de Mol
elke week meer dan tien mil
joen mensen aan de buis te
kluisteren. Bij onze oosterburen
heeft de presentatrice inmiddels
de status van superster bereikt.
Daar maken mensen een auto
rit van uren als ze weten dat
'Die Linda' ergens handtekenin
gen uitdeelt. In Nederland is
Linda de Mol weliswaar één van
de bekendste televisiegezichten,
maar handtekeningen hoeft ze
na de show maar mondjesmaat
uit te delen. Een paar meisjes
hebben eindelijk de moed bij
elkaar geraapt en duwen Linda
zwijgend een klein papiertje in
handen. Ze durven haar niet
aan te kijken. Het stukje papier
wordt gekoesterd als een win
nend lot uit de loterij. Stardom
is in Nederland nog wel vol te
houden.
Ook de belangstelling van de
pers voqr Linda is in Nederland
peanuts vergeleken met Duits
land. Wekelijks komen bij het
bedrijf van haar broer John zo'n
zestig aanvragen binnen vanuit
Duitsland om Linda te mogen
interviewen. Televisiegidsen,
vrouwenbladen, roddelbladen,
tv-programma's. Iedereen wil
Linda op de cover en in de uit
zending. Ze is er minstens één
volle dag per week zoet mee.
Vaak de vrije zaterdag.
Een wereld van verschil met
de tien Nederlandse journalis
ten die na afloop van de opna
men van Love Letters geduldig
wachten om in kleine groepjes
een half uurtje te kunnen pra
ten met Linda. „Alles gaat in
Duitsland heel anders", vertelt
ze. „Ik weet af en toe echt niet
wat me overkomt met al die be
langstelling."
Een paar weken geleden on
dervond ze dat weer eens met
de uitreiking van de aan haar
toegewezen Bambi, de presti
gieuze prijs van het Duitse blad
Bunte die ieder jaar wordt uit
gereikt aan de meest populaire
tv-persoonlijkheid bij het pu
bliek.
„We gingen daar met een
klein groepje vanuit Nederland
naar toe in een limousine. Mijn
broer was er ook bij. We waren
lekker uitgelaten, dronken
champagne in de auto. We wil
den er een leuk feestje van ma
ken. Geen stijve boel. Toen we
daar aankwamen kreeg ik de
schrik van mijn leven. Er ston
den honderden mensen buiten
om een glimp van ons op te
vangen. Het was een officiële
ontvangst. Daar zat ik dan in
mijn spijkerbroek, met mijn
cocktailjurk in een vuilniszak in
de achterbak. Ik dacht dat we
ons daar rustig konden omkle
den. Ook mijn jurk bleek hele
maal fout te zijn. Gala betekent
in Duitsland écht gala en dan
moet je in het lang verschijnen.
Volgende keer beter, denk ik
dan maar", vertelt Linda heel
nuchter.
Bijspijkeren
Haar avontuur in Duitsland,
waar ze ook het programma
Kollegen, Kollegen presenteert,
begon vorig jaar. Het commer
ciële station RTL Plus nodigde
broer en zus De Mol uit voor
een gesprek over de Duitse ver
sie van Love Letters. Binnen een
paar uur hadden ze een con
tract op zak. Dertien afleverin
gen van Traumhochzeit kon
John de Mol gaan maken. Linda
mocht ze presenteren. Ze is in
hoog tempo haar Duits gaan
bijspijkeren en wie haar nu op
zondagavond op het Duitse RTL
ziet, ziet een presentatrice die
heel aardig Duits spreekt. Ga er
maar aan staan, anderhalf uur
lang Duits praten en vooral im
proviseren.
„Spelregels die ik moet uitleg
gen aan de kandidaten leer ik
uit mijn hoofd, maar ik moet
ook spontaan gesprekjes kun
nen voeren met ze. Dat is wel
eens lastig. Als tijdens de repeti
ties iets verandert aan een spel,
zit ik 's avonds thuis weer boven
het woordenboek om de nieu
we instructies in goed Duits in
mijn hoofd te krijgen."
Traumhochzeit wordt evenals
Love Letters in Hilversum opge
nomen. In hetzelfde decor, met
dezelfde produktieploeg en in
dezelfde trouwzaal. De trouw
zaal van het gemeentehuis in
Hilversum. Die trouwzaal is
voor Traumhochzeit echter niet
meer dan een decor. De win
nende Duitse kandidaten ver
trekken na afloop met hun fa
milie naar een plaatsje net over
de grens waar het huwelijk offi
cieel voltrokken wordt en waar
een huwelijksfeest losbarst.
Trouwen in Nederland geeft te
veel administratieve romp
slomp.
Droombruiloft
De sfeer in de studio tijdens de
opnamen van Traumhochzeit is
volgens Linda veel emotioneler
dan tijdens Love Letters.
„Traumhochzeit heeft in Duits
land nog letterlijk de betekenis
van droombruiloft. Duitsers
trouwen alleen maar in het wit
en met een hoop poespas als ze
in de kerk trouwen. Als ze alleen
voor de wet trouwen gaan ze in
een mantelpakje naar het ge
meentehuis. De kandidaten
hebben hun vrienden allemaal
op zo'n eenvoudige manier zien
trouwen."
De Duitse bruidegommen la
ten hun tranen dan ook de vrije
loop zodra ze hun aanstaande
vrouw in een wolk van tule de
trap bij Linda af zien dalen. „De
spanning van de afgelopen da
gen komt er dan uit. We hebben
ook kandidaten uit het voorma
lige Oost-Duitsland. Zij zijn met
hun hele familie al twee dagen
in Nederland. Ze hebben vaak
voor het eerst van hun leven in
een hotel geslapen en winnen
dan ook nog eens een verre reis
of een luxe auto. Thuis moesten
ze vijftien jaar wachten op een
Trabantje."
De Nederlandse kandidaten
zijn volgens Linda spontaner en
hebben meer humor. „Ze zijn
ook meer ontspannen. De Duit
sers blijven formeel en beleefd.
Ik kan ze ook niet zonder meer
met je en jij aanspreken. Dat
moet ik eerst netjes aan ze vra
gen."
Linda geeft toe dat de popula
riteit in Duitsland een druk op.
haar legt. ,Ik kan niet vrijblij
vend een programma presente
ren of een keer mijn dag niet
hebben. Het moet altijd goed
zijn. Er wordt voortdurend op
me gelet. Ik moet er maar niet.
bij stil staan dat bedrijven mil
joenen betalen om rond mijn
programma een commercial uit
te zenden."
(Love Letters, vanavond, Ne
derland 2,20.02 uur)
AVRQ wil zich met Het Pleidooi revangeren voor Villa Borghese
m--
Niet alleen de landsgrenzen binnen de
Europese Gemeenschap verdwijnen na
genoeg in het kader van 'Europa één',
ook op omroepgebied maakt men zich
op voor een hechtere samenwerking.
Op dit moment zijn er slechts een paar
gezamenlijke uitzendingen in Europees
EBU-verband. Er bestaat dagelijks een
permanente uitwisseling van nieuws- en
sportbeelden. De EBU-leden (EBIJ staat
voor European Braodcasting Union) zijn
niet verplicht om die beelden te gebrui
ken.
Ed van Westerloo, NOS-televisiedirec-
teur en voorzitter van de zojuist opge
richte stuurgroep Europese Programma
Ontwikkeling, is enthousiast over het
idee, maar zegt in dit stadium absoluut
niet te weten of de plannen enige kans
van slagen hebben. „Bij zulke projecten
ga je merken hoe weerbarstig de praktijk
is", zegt Van Westerloo.
Het staat de voorzitter van de stuurgroep
voor ogen om zo'n vier keer per jaar een
Europees programma op het scherm te
brengen. Eén keer per jaar gebeurt dat
al: met het Eurovisie Songfestival. Vol-
gens Van Westerloo zijn er meer grote
gebeurtenissen die een Europees pro
gramma rechtvaardigen. Hij noemt
daarbij als voorbeeld de verkiezing van
een Europese sportman/-vrouw van het
jaar, waarbij ieder land een filmpje van
een sportactiviteit opstuurt.
Het is niet zo dat de 'Europese redac
tie' gaat studeren op een onderwerp dat
in aanmerking zou kunnen komen voor
een Europese samenwerking. Er moet,
zegt Van Westerloo, een grote Europese
gebeurtenis zijn. Daarbij valt te denken
aan een Europees referendum ('Maas
tricht') of een opzienbarend onderzoek.
Vast staat, dat de samenwerking zich
in verband met taalproblemen niet zal
richten op praatprogramma's. Vandaar
dat de nadruk voornamelijk zal komen te
Ook Yvonne van den Hurk speelt een rol in Het Pleidooi. pr-foto
-w- oedemorgen jon-
I 8ens en rneisjes.
Mijn naam is Mar
cel Koopmans, jullie nieuwe
leraar Nederlands. Zeg maar
Marcel." De kersverse docent
(Geert Lageveen) schrijft zijn
naam op het bord. „Goh, hij
kan schrijven", roept een bij
dehante leerling door de klas,
waarna iedereen in lachen uit
barst. En de jonge leraar voelt
de tas vol idealen waarmee hij
het onderwijs instapte, al aar
dig zwaar in zijn hand wor
den.
Typische middelbare
schoolgeintjes. In dit geval zijn
het de grappen en grollen van
de leerlingen uit klas 3c van
scholengemeenschap Hugo de
Groot. Deze klas staat centraal
in de nieuwe twaalfdelige co-
medy-serie 'Uit de school ge
klapt' van de NCRV, die vanaf
vandaag wordt uitgezonden.
De serie, naar het gelijkna
mige boek, is geschreven door
Harrie Jekkers (oud leraar En
gels en schrijver van songtek
sten en boeken, cabaretier en
zanger van het Klein Orkest)
en Koos Meinderts (oud-on
derwijzer en auteur van onder
andere 'De club van lelijke
kinderen', 'Is hier de Hima
laya' en 'Kunst met peren').
De verhalen van 'Uit de
school geklapt' zijn uit het
schoolleven gegrepen. De voor
iedereen herkenbare gebeur
tenissen spelen zich af rond
een aantal personen binnen
de muren van de veelkleurige
Hugo de Groot-scholenge
meenschap. Naast klas 3c
speelt conciërge Joop de Wit
(Peter Noland) een belangrijk
rol in de tv-comedy. Hij weet
wat er in de leerlingen omgaat
en als beheerder van de kanti
ne zorgt hij er voor dat ze in
de pauze met cola, gevulde
koeken en warme snacks bij
komen van alle spannende of
saaie aanslagen die de docen
ten op hun verstandelijke ver
mogens hebben gedaan.
liggen op 'showy' programma's. Het is
ook niet per se nodig, dat een program
ma's gelijktijdig in alle Europese landen
te zien zal zijn. In de praktijk wordt dat
volgens Van Westerloo ook gecompli
ceerd in verband met nationale pro
grammeringen.
Het eerste grote project staat voor ja
nuari gepland. Dan wordt de dertiendeli
ge tekenfilmserie 'Beestenbos is boos'
uitgezonden. Volgens Van Westerloo
gaat het om een zeer prestigieuze aan
koop. „En dat is in je eentje nooit te be
talen."
De cast van Uit de school geklapt.
gepland. Of er een tWeede serie
komt hangt af van de financiën.
„We willen dolgraag meer afle
veringen maken, maar dan
moet er wel en bijdrage uit het
Stimuleringsfonds voor Culture
le Omroepprodukties beschik
baar gesteld worden", vertelt
Kees van Twist, manager cul
tuur van de AVRO.
De AVRO heeft grote ver
wachtingen van Het Pleidooi.
Directeur Boudewijn Klap geeft
aan dat zijn omroep de tijd ge
nomen heeft voor het maken
van de serie. „We zijn met onze
vorige dramaserie op onze bek
gegaan", vertelt Klap doelend
op Villa Borghese. „Nu komen
we met kwaliteit."
Volgens Klap gaat Nederland
1 het eerste kwartaal van 1993
volop in de aanval tegen RTL 4.
„Ik word een beetje moe van de
verhalen van RTL 4 dat het bij
de publieke omroepen één en al
misère zou zijn. Dat we maar
wat aan rotzooien. Die verhalen
wil ik ontzenuwen. Ik zou wel
eens wat meer zelfvertrouwen
willen zien bij omroepdirecteu-
(Het Pleidooi, morgenavond,
Nederland 1, AVHRO, 20.25 uur)
Conciërge Joop is ook de
steunpilaar van directeur Van
Dam (gespeeld door Herman
Vinck), die het niet makkelijk
heeft. De docenten in zijn staf
hebben nogal verschillende
opvattingen over lesgeven. De
directeur steekt niet alleen
veel tijd in de bemiddelings
pogingen tussen die twee
kampen, maar is ook voortdu
rend bezig zijn drankpro
bleem verborgen te houden.
De buitenwereld komt vaak
op ontregelende wijze de
school binnen in de persoon
van Thijs (George van Houts),
directeur van 'Eurosnack Unli
mited' en achterneef van con
ciërge Joop. Thijs is een kleine
zelfstandige, die zijn boter
ham verdient in de snackbusi-
ness en hij zorgt voor het be
leg daarop door allerlei 'han
deltjes'.
Een fragment uit de nieuwe drama-serie Het Pleidooi, met de acteurs Gijs Scholten van Aschat (links) en René
van Asten. pr-foto
Nog voordat er een
letter van het script
geschreven was,
stond voor auteur Hugo Heinen
al vast wie de hoofdrollen
moesten spelen in zijn nieuwe
serie Het Pleidooi. Het moesten
betrokken acteurs zijn die de
serie tot een hoog niveau kon
den brengen. Niet zo verwon
derlijk dus dat Gijs Scholten van
Aschat (Op Afbetaling) en Ca-
rine Crutzen (De Brug) twee van
de hoofdrollen bezetten.
Het Pleidooi, dat de AVRO de
komende elf weken uitzendt, is
een Nederlandse dramaserie
over vijf jonge advocaten. Op
het moment dat de serie start,
bestaat het kantoor Van Gilze
Wesseling acht maanden. Victor
van Gilze, gespeeld door Gijs
Scholten van Aschat, is de spil
van het kantoor. Hij is de zoon
van een befaamd strafpleiter die
een uiterst chique kantoor heeft
met vestigingen over de hele
wereld. Victor heeft het kantoor
van zijn vader met ruzie verla
ten en is met Pam Wesseling
(Yvonne van den Hurk) een ei
gen maatschap begonnen. Ze
worden bijgestaan door Helen
de Keyzer (Carine Crutzen),
Mourad Aziz (Sabri Saad El-Ha-
mus) en Cas Heystee (Peter
Blok).
Het leven van de vijf jonge
advocaten wordt gevolgd zowel
binnen de kantoormuren als in
hun vrije tijd. Hugo Heinen
heeft Het Pleidooi geschreven
met Maria Goos en Pieter van
de Waterbeemd. In elke afleve
ring worden enkele zaken ge
volgd die gebaseerd zijn op
waar gebeurde verhalen. De
personages zijn echter fictief.
Zowel de acteurs als de men
sen van IDTV, de producent van
Het Pleidooi, hebben zich tot in
de kleinste details voorbereid
op de dramaserie. Zo hebben zij
stage gelopen bij het advoca
tenkantoor dat het schrij
versteam voorziet van hun ma
teriaal.
De sfeer die Het Pleidooi uit
straalt is heel echt. Hier worden
niet klakkeloos typetjes neerge
zet. Bovendien is een groot deel
van de serie opgenomen in het
Paleis van Justitie in Amster
dam. Het advocatenkantoor en
het café waar de advocaten re
gelmatig te vinden zijn, zijn ge
situeerd in het voormalige John
Enschede Complex in Haarlem.
De AVRO heeft voorlopig elf
afleveringen van Het Pleidooi
(Uit de school geklapt, van
avond, NCRV, Nederland 1,
21.44 uur)