AGS i BIJVOEGSEL 'Mijn handen waren gebonden' m eindredactie: eter eerkens ZATERDAG 2 JANUAR11993 Bertolt Brecht in zijn werkkamer, foto ar chief De literaire nalatenschap van Ber tolt Brecht is onlangs voor 11,5 miljoen Duitse Marken door Berlijn aangekocht van de erven. Elf-en-half- miljoen voor het werk van een 'marxistisch' schrijver. Een late triomf van het kapitalisme? „Nee", zegt Barbara Brecht-Schall, de doch ter van de auteur, „in het buitenland had ik er wel veertig miljoen voor kunnen krijgen." De literaire nalatenschap van Brecht be staat uit zeventig strekkende meter ma nuscripten, brieven, foto's, filmscripts en" blikken met films, waarin sterren als Peter Lorre en Charles Laughton op hun best zijn te zien. De collectie wordt gekenschetst als de meest volledige ter wereld. Dat is aller eerst te danken aan de schrijver zelf. In het Berlijnse dagblad 'Der Tagesspiegel' schreef Wemer Hecht daags na de bekendmaking van de aankoop dat Brecht al op zeer jonge 'leeftijd overtuigd was van de waarde van zijn werk. Hij bewaarde alles, maar dan ook alles wat hij schreef. Zelfs vluchtige notities die hij op kranten maakte. Voor hem was een ma nuscript niet zo maar iets, nee: het moest er prachtig uitzien. Om later nog ordelijke cor recties te kunnen aanbrengen, paste hij soms de lengte van zijn versregels aan. Alles, maar dan ook alles is aanwezig in de nalatenschap. Zelfs het eerste gedichtje dat Brecht schreef, nadat hij in zijn geboorte plaats Augsburg op de jaarmarkt een mooi meisje had ontmoet. Een meisje dat hem af wees. Uit dat versje komt al meteen 'de lyri sche dichter met nuchtere inslag' Ik zag toen een kind dadr Haren als een gouden tooi En haar ogen staan haar Gewoonweg prachtig mooi. Let op dat triviale, maar su perbe 'gewoonweg'. Veilig gesteld En wat te denken van de dag boekbladen, waarin Brecht, marxist maar tegelijkertijd ook zoon van een fabrikant, laat zien dat hij niet vies is van geld? Op vrijdag 25 februari 1921 maakt hij in zijn dag boek gewag van zijn filmplannen. Daarbij heeft hij het over veel geld 'verdienen, over respect voor het materiële, „dat niets anders is dan zichtbaar gemaakte arbeid; overal geld uitslaan, vergaren, vermenigvuldigen; voor vrienden, ondernemingen van allerlei aard. Maar met de linkerhand: hard goud bijeen schrapen." Hij mijmert over de op grote voet levende Marianne, die hij zich nog niet als vriendin kan veroorlovenwat ben ik? Een klein, brutaal stuk vreten, mijn gezicht is nog niet te zien, een gekrediteerde belofte." Brechts tweede vrouw, Helene Weigel, zorgde er na de dood van Brecht (augustus 1956) voor dat de nalatenschap veilig werd gesteld. Ze heeft al het materiaal ten behoeve van de wetenschap laten kopiëren. Brechts dochter Barbara Brecht-Schall en zijn zoon Stefan hebben er bovendien alles aan gedaan om de collectie zo compleet mogelijk te krij gen. Met het geld dat de boeken en de to neelstukken van hun vader opbrachten, heb ben ze over de gehele wereld brieven en ma nuscripten opgekocht. Bij vrienden en ken nissen van Brecht bedelden ze: 'Ach, geef ons toch de brieven van papa'. De nalatenschap bevindt zich nu in de Akademie der Kunsten aan de Robert Koch- Platz in Berlijn. In januari zal ze worden overgebracht naar het Bertolt Brechthuis, Chausseestrasse 125, een onderafdeling van de Berlijnse Akademie der Kunsten. Voor heen bevond de collectie zich in de kluis van een bank aan de Alexanderplatz. Hartebloed „Ja", zegt Dr. Dietger Pforte, hoofd van het bureau Referat Literatur und Autorenforde- rung. „eindelijk is de koe van het ijs". Waar mee hij bedoelt dat de kogel door de kerk is. „Twee jaar lang hebben de onderhandelin gen met Barbara Brecht-Schall geduurd. Ze zijn in een harmonieuze sfeer verlopen, al kleeft er aan transacties als deze natuurlijk al- Het ijzelt in Berlijn. Zogauw het stoplicht voor het Bahnhof Zoologischer Garten op groen springt, trekt een zilvergrijze Mercedes brullend op. Alsof de bestuurder denkt: 'God schept de argeloze mem. Ik ook. Met mijn Mercedes- Benz!'Een zwerver, die in zijn dronkemchap voorzichtig naar de overkant schuifelt, wordt bijna van de sokken gereden. De scène zou bedacht kunnen zijn door Bertolt Brecht, de schrijver met een zwak voor arme sloebers. En zo komt onze verslaggever Gees van Hoore ter plaatse in de stemming van zijn onderwerp waarvoor hij Berlijn bezoekt. Op de Kurfürstendamm probeert een sn der de Berlijners een sekstent binnen te 1 ken. Niet doen, mensen. Trekt lering uit de wijze les van Brecht, die schreef: O, die wijven, godallemachtig nog een keer! De liefde brandt al erg maar een druiper brandt nog meer!' In mijn hotelkamer vat ik moed en draai het nummer van Barbara Brecht-Schall. Ze i er niet. maar komt om vijf uur thuis. Om vijf uur probeer ik het weer. „Ja. daar spreekt u mee", zegt ze met scherpe stem. als ik \Taag of ik de dochter van Brecht aan de telefoon heb. En dan tover ik de strooppot te voor schijn, met veel g'nodige Frau's en andere strijkages er in. Ze wil me een kort interview toestaan, maar telefonisch. En als ze geen zin heeft om te antwoorden, zal ze dat zeker niet doen. „Eén ogenblik", zegt ze en ik hoor haar roepen: „Zet jij het gas eens laag!" En dan. zachter .Anders brandt de saus aan. Ik eet spaghetti, moet u weten. Zo... vraagt u Waarom heeft u de nalatenschap verkocht? Barbara Brecht: „Omdat ik ouder word ei de derde generatie niet wil belasten met deze zaak. Ik wilde dat alles in goede handen te rechtkwam en dat is bij de Akademie der Kunsten het geval." Ik hoorde dat u in het buitenland het vieri' dige voor de nalatenschap zou hebben kun nen krijgen. Waarom heeft u dan toch aan Berlijn verkocht? Barbara Brecht: „De DDR heeft de nalaten schap indertijd geclaimd. Ze was nog wel mijn eigendom, maar niet mijn bezit. Vol gens een DDR-wet uit 1971 mocht de nala tenschap het land niet uit. Na de val van de DDR, kwam ze wel in mijn bezit. Maar toen stuurden ze mij vanuit West-Berlijn t schrijven waarin ze zich beriepen op diezelf de wet. Ook na de "Wende' moest de zaak dus in Duitsland blijven. Mijn handen waren gebonden. Ik vind het wel een beetje ko misch hoor dat men in deze zaak gebruik maakt van een wet uit de DDR. Maar het is natuurlijk wel zo dat een grote Duitse dichter als Brecht hier hoort." Barbara Brecht verkoopt vaders nalatenschap aan Berlijn Een opname uit de laatste levensjaren van Bertolt Brecht begin jaren '50. foto archief tijd veel hartebloed. Zij en de andere kinde ren van Brecht wilden er zeker van zijn dat de nalatenschap in goede handen zou komen. En daarvan hebben wij haar kunnen overtui gen. Ik ben erg blij met dit resultaat. En zij ook wel, geloof ik. De nalatenschap is inder tijd wel gekopieerd, maar wie de originelen wilde inzien, moest altijd toestemming aan de erven vragen. Dat vergt veel tijd. Straks, na het jaar 2000, is het mogelijk een historisch- kritische uitgave te maken van het Verzamel de Werk. Daardoor zal het beeld van Brecht nog worden gedifferentieerd/Op vele brieven rust nu nog een briefgeheim, maar dat zal te gen die tijd zijn afgelopen. Voor zo ver ik weet, ontbreekt er echt niets meer. Maar bij een auteur die in Exil is geweest, bij iemand die zo over de gehele wereld is gejaagd, blijft het natuurlijk altijd mogelijk dat er ineens nog wat opduikt." Omdat de nalatenschap in een bankkluis aan de voorheen in Oost-Berlijn gelegen, Alexan derplatz was opgeborgen, kon de DDR Brecht lange tijd claimen als 'staatsdichter'. Heeft de val van 'de muur' misschien iets te maken met de verkoop van de collectie? is de vraag aan Dietger Pforte. Hij zegt: „Dat heeft wel meegespeeld. Binnenkort worden wat eertijds de Oostberlijnse Akademie der Kun sten was en de Westberlijnse Akademie der Kunsten samengevoegd. Natuurlijk ken ik de vraag: wat moet u in vredesnaam met de staatsdichter van de DDR? Dan wil ik toch graag zeggen dat je deze kwalificatie Brecht niet moet aanwrijven, maar de DDR. Ze heb ben daar veel goeds gedaan voor Brechts werk, maar er ook misbruik van gemaakt door sommige teksten op een bepaalde ma nier te interpreteren. Als ze me dat staats- dichterschap voor de voeten werpen, zeg ik altijd: „Bestond de DDR al in 1914, toen Brecht begon te schrijven? En hoe lang heeft Brecht eigenlijk in de DDR geleefd? Van 1950 tot aan zijn dood, in 1956. Dat is toch be paald niet erg lang. Daarom: dat staatsdich- terschap is een drogbeeld. Ik ben dan ook erg blij dat we dit hebben bereikt. Je kunt rustig zeggen dat dit de laatste grote literaire aan koop van deze eeuw is geweest. Günter Grass heeft zijn archief onlangs aan de Akademie der Kunsten verkocht voor 1 miljoen Mark. Voor de nalatenschap van Heinrich BöU heeft de stad Keulen ongeveer 2 miljoen neerge legd. Dit ter vergelijking. AI weten we natuur lijk niet wat Günter Grass nog voor moois zal schrijven." Elf miljoen Duitse marken. Dat is toch wel erg veel geld voor een schrijver die het marxisme zo'n warm hart toedroeg. Wat hebben de er ven gedacht? Zuerst das Fressen und dann die Moral'? Pforte: „Waarom zouden de erven van dit geld afzien, waarom? Sommige mensen die hier huizen hebben geërfd van hun familie, verkopen die voor 50 miljoen mark. Die heb ben daar zelf niets voor hoeven te doen. En daarover staat geen regel in de krant. Waar om mogen dan de erven van Brecht die nala tenschap niet verkopen? Daar zie ik echt geen kwaad in. Bovendien hebben ze door het aanvullen van de collectie veel geld moe ten uitgeven. En de huur van de bankkluis was ook niet mis. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat dit een noodverkoop is geweest. De erven vonden dat de nalatenschap hier in Berlijn hoorde. Nee hoor, ik gun het de zoon en de twee dochters van Brecht. De kunst blijft nog steeds ver achter bij de handel in onroerend goed. En dan kun je wel zeggen dat zo'n monsterbedrag niet past bij de in tenties van een schrijver als Brecht, maar is dat eigenlijk wel zo? We denken na de prak tijk van het socialisme wel dat iedereen in dat systeem even arm moest zijn, maar het droombeeld van het socialisme was juist dat iedereen even rijk zou worden." Ik moet ineens denken aan Brechts 'Ballade van de rode Rosa', waarin hij de teloorgang van de revolutionaire krachten beschrijft met de regels: 'De rode vlaggen van de revoluties zijn al lang van de daken gewaaid'. Pforte: „Ik begrijp wat u wilt zeggen, maar over het einde van het socialisme heb ik een andere mening. De toestand zoals die nu is zal niet lang duren. Ik hoop dat het begrip 'utopie' weer in onze maatschappij zal op duiken. Zo niet, dan zullen we ten onder gaan. De sociale voorzieningen die er nu zijn, hebben we te danken aan het socialisme en zijn geen vriendelijke bedoeld geschenk van het kapitalisme. We moeten ons blijven ori ënteren op de socialistische gedachte, anders is het afgelopen met ons. Brechts werk kan een waarschuwing zijn. Maar het geeft aller eerst natuurlijk een beeld van een tijd." Lééft Brecht nog wel voorde Berlijners? Pforte: „Bij degenen die zich om de litera tuur bekommeren is Brecht natuurlijk een begrip. Maar ook de niet-geletterden lezen hem. En de middelbare scholieren. Brechts werk is niet verplicht voor de lijst. Ze lezen hem geheel vrijwillig. Natuurlijk is Brecht vooral bekend door werken als 'Die Dreigro- schenoper' en 'Moeder Courage'. Van 'Die Dreigroschenoper' kun je zeggen dat hij een beetje is doodgezongen. Zelfs in warenhui zen hoor je hem, in muzakvorm. Dan denk je soms: dit is niet meer te verdragen. Maar je kunt een auteur niet aanwrijven dat zijn werk zo populair is. Nog steeds is 'Die Dreigro schenoper'prachtig." Spaghetti Na het bezoek aan Dietger Pforte, ga ik met lood in de schoenen naar mijn hotel. De lite ratuurwetenschapper heeft me het telefoon nummer gegeven van Barbara Brecht-Schall, de dochter van Brecht, met wie hij zo 'fair' heeft onderhandeld. Maar of ik haar kan spreken over de transactie is nog maar zeer de vraag Al de volgende morgen zal zij voor lange tijd naar Zürich vertrekken. En inter views geeft zij bijna nooit. Heeft u echt alles verkocht? „Ja, alles wat zich in de bankkluis aan de Alexanderplatz bevond. Elf miljoen Duitse marken voor de nalaten schap van een 'marxistisch'schrijver. Is dat ei genlijk niet de ultieme triomf van het kapita lisme, Frau Brecht? „Nee, dat vind ik niet. Mijn vader was altijd van mening dat iemand pas werkelijk op waarde werd geschat als hij ook betaald kreeg wat hij waard was. En bovendien heb ik nu de zekerheid dat ze zorgvuldig met deze duur aangekochte nalatenschap zullen c springen." v vader eigenlijk nog wel Past het werk i in deze tijd? „Zijn werk kan juist nu weer een grote rol gaan spelen. Hij heeft stukken gemaakt die gaan over uitbuiting, werkloosheid, haat t racisme. Over zaken dus die ook nu we spelen." Zou het klimaat in het huidige Duitsland voor u reden kunnen zijn om het land te ver laten? „Het klimaat hier was al eens reden om Duitsland te verlaten, als u begrijpt wat ik be doel." Wat L •rste waaraan u denkt als ik herinnering aan uw vader? „Dat ik zijn kamer niet in mocht als hij zat te werken. Dat ik hem stoorde als ik binnen kwam. Maar voor de rest was mijn vader zeer aardig. Ja, hij was een zeer aardige zondags- vader." Bertolt Brecht op 29- jarige leeftijd, foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23