Dertien mooie
meiden aan
een knullig
ringbandje
De pin-up kalender
der rijken is voor
geen geld te koop
Een kleine groep Nederlanders
hangt morgen de Pirelli-
kalender 1993 op een
opvallende plek in de
directiekamer, op de werkplek
of in de salon van... Huis ten
Bosch. Het relatiegeschenk van
bandenfabrikant Pirelli ademt
vooral exclusiviteit. De pin-up
kalender voor de rijken doet
prinsen, artiesten en ander
bekend volk in het stof
wentelen voor een exemplaar.
Maar hij is voor geen geld te
koop. In Nederland worden er
jaarlijks niet meer dan 250
verstuurd. Wereldwijd staan er
30.000 VIP's op de verzendlijst.
De klemmende vraag voor de
jet-set: hoor ik dit jaar weer bij
de bevoorrechten?
IRENE NIEUWENHUIJSE
Nederland bepaalt Hans Herb-
schleb (35 jaar) uit Sassenheim
samen met Pirelli-direceur M.
Gambarini, wie de uitverkorenen zijn. Van
af oktober beginnen beschaafde bedeltele-
foontjes in zijn Sassenheimse kantoor te
rinkelen. „Voor zover ik het nu kan beoor
delen, komt u er niet voor in aanmerking,
maar stuurt u maar wat informatie op",
deelt de directeur van Herbschleb Produk-
ties een opdringerige journalist telefonisch
mee.
„Toen er iemand van Huis ten Bosch bel
de ik kan niet zeggen wie kon ik na
tuurlijk niet weigeren. Ik weeg alle aanvra
gen op een goudschaaltje, moet ieder jaar
weer schrappen en anderen bijvoegen. Al
leen mensen die er het komende jaar voor
zorgen dat de naam van Pirelli nog beroem
der wordt dan hij al is, krijgen er één", is de
uitleg. Belangrijke connecties van het con
cern, captains of industry, show-bizzster-
ren, VIP's ('nee niet Harry Mens') en jour
nalisten krijgen het inmiddels tot fenomeen
uitgegroeide geschenk toegestuurd.
John Lennon kwam ooit vier exemplaren
personlijk ophalen bij de Pirelli vestiging in
Engeland. „En toch is de Pirelli niet meer
dan dertien kleurenfoto's van mooie mei
den", relativeert Robert Newman, de inter
nationale pr-manager van de bandenmulti-
national. Collega Herbschleb voegt er aan
toe: „En dan wordt hij nog simpeltjes bijeen
gehouden met een knullig ringbandje. Maar
het is wel Kunst met een enorme,grote K en
de drukktechniek is van een niet normale
kwaliteit. Het grafisch werk is van absolute
wereldklasse."
Vaticaan
Newman is tevens de bedenker van de ka
lender. In 1962 lanceerde hij het idee een
promotiecadeau te maken dat dezelfde dis
tinctie uit moest stralen als de autoband
zelf. Het zou tot 1964 duren alvorens de
Het is Kunst met een enorme grote K en de drukktechniek is van een niet normale kwaliteit. Het grafisch werk is van absolute wereldklasse.
FOTO LOEK ZUYDERDUIN
eerste kalenders werden rondgestuurd. In
1967 gooide het Vaticaan roet in het eten en
bleef de kalender in de Pirelli-kluizen. Tus
sen 1974 en 1984 was er eveneens een on
derbreking, omdat de fabrikant zich wilde
bezinnen op de formule. Maar er bleek ge
woon geen betere te zijn: mooie meiden,
weinig verhullende kleding, de beste foto
grafen en een exotische locatie. Na 1984 is
de opmars niet meer te stuiten.
Beroemde fotografen die ooit meege
werkt hebben aan de kalender zijn Sarah
Moon, Arthur Elgort en Norman Parkinson.
Zij vochten er om, meldt Herbschleb, om
hun bijdrage te leveren aan dit felbegeerde
statussymbool. Parkinson, de Engelse hof-
fotograaf, moest zelfs een paar jaar wachten
voordat hij aan de beurt was. En modellen
die eenmaal voor de Pirelli hebben gepo
seerd, gaan daarna een gouden toekomst
tegemoet. Saskia van der Waarde is het eni
ge Nederlandse meisje dat ooit op de kalen
der heeft gestaan. „Zij is daarna als model
onbetaalbaar geworden", weet Herbschleb,
die apetrots is op het feit dat hij volgend
jaar een internationale televisie documen
taire van de totstandkoming van de kalen
der 1994 mag maken.
Fatsoen
Wat is de succesformule van deze visuele
symbiose van erotiek en kunst? Immers ook
de Playboy kalender weet bloot en exclusi
viteit te combineren. Maar het relatiege
schenk biedt volgens de Nederlandse pr-
man iets anders dan mooie meiden alleen.
„De kalender is uitgegroeid tot een voor
beeld van geavanceerde design, fotografie
en grafische technieken. Altijd waren de be
denkers hun tijd ver vooruit. Vanaf de be
ginperiode is er op het gebied van erotische
fotografie grensverleggend gewerkt zonder
ooit de grens van fatsoen te overtreden."
En toegegeven, de kalenders van voorbije
jaren bieden meer dan een scala aan adem
benemend mooie meiden. De Pirelli doet
een regelrecht appèl op verborgen verlan
gens. Want wie wil er niet bloedmooi, fris,
jong en o zo exclusief bij lopen, zwemmen,
duiken of discuswerpen. De foto's hebben
niets-hitserigs en zijn ongetwijfeld goedge
keurd door de Opzij-redactie. Ook moeders
zullen geen enkel bezwaar maken als hun
dochters op een dergelijke wijze op de plaat
worden vastgelegd. Het bandenprofiel,
want het gaat nog steeds om een promotie
artikel van een bandenfirma, wordt steeds
op uiterst geraffineerde wijze verwerkt in
kleding, sieraden, het decor of de attribu
ten. Ieder jaar staan alle dertien foto's in het
kader van een bepaald thema. Zo was er de
Chinese astrologie (1992), de Spelen van
Hera (1990) en de Dierenriem (1989).
Het ligt voor de hand dat dit begeerte ob
ject uiterst populair is bij verzamelaars. Tij
dens een veiling van de eerste tien exem
plaren in 1975, bracht de collectie bij Chris
tie's in Londen meer op dan een schilderij
van Andy Warhol. Voor 72.000 gulden kon
de collectionair zich eigenaar noemen. De
kalenders zijn voorts al jaren een onderdeel
van de vaste kunstcollectie van het Victoria
en Albert Museum in Londen.
Monteur
Door zijn exclusiviteit is de kalender niet
(meer) te vinden aan de wanden van de ga
rage, de plaats waar hij oorspronkelijk voor
bedoeld was. „Want", zo stelde Derek For
syth, de eerste art-director van de Pirelli-ka-
lender ooit, „We willen geen kalender die
verdwijnt in de kast van de monteur, maar
we maken een paradepaardje voor de
manager. Geschikt voor de klant, de garage
houder en zijn vrouw. Zij is het die vaak een
belangrijk aandeel heeft in de bewindvoe
ring van het bedrijf."
Bij de presentatie van de nieuwe kalen
der, die ieder jaar in november wordt ge
houden, krijgt Herbschleb zo'n tachtig jour
nalisten op bezoek. De persconferentie
wordt precies getimed, omdat Pirelli wil
voorkomen dat via een nieuwsnet er ie
mand ergens op de wereld wordt bevoor
deeld. Alle betrokkenen, van model tot
drukker, zijn tot dat moment absolute ge
heimhouding verschuldigd. Het mag niet
voorkomen dat een wakkere journalist het
thema van de nieuwe kalender eerder we
reldkundig maakt dan Pirelli het belieft.
Herbschleb: „Deze persconferentie krijgt
evenveel aandacht als de presentatie van
een nieuw model auto, waar miljoenen in
zijn geïnvesteerd. De kalender is ieder jaar
weer nieuws, goed nieuws, nieuws dat de
mensen blijkbaar aanspreekt."