Cultuur Kunst 'Kleine dansprodukties kunnen hier heel goed' Goeie Mie-jaar' wordt met nieuwjaarsreceptie officieel geopend «J^^ewondering Leidse Schouwburg toneel tv-opnamen DONDERDAG 31 DECEMBER 1992 Geen geld a Karst Woudstra is heel treurig Z vl gestemd over wat er de laatste jaren is gebeurd met het Ne derlandse toneel. „Er is bijna geen geld meer En er is niemand die een poot uitsteekt." N RIJSDAM SASKIASTOELINGA Wereldpremière Dans Theater leiden/den haag» Het Nederlands Dans Theater voert op 16 ja nuari, in het Haagse AT T Danstheater, een viertal choreogra fieën uit waaronder een nieuw werk van Hans van Manen, Vi sions Fugitives. op muziek van Sergei Prokofiev. Kaarten voor deze voorstelling zijn, tot en met 9 januari, te verkrijgen bij het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest 45 te Leiden, Een luxe bus haait de bezoekers gratis op en brengt hen na de voorstelling weer terug naar het punt van vertrek (molen de Valk) Laatste kaarten voor Revue Revue leiden/den haag* Op zaterdag 16 januari is in het Nederlands Congresgebouw nog een uitvoering te zien van de musical Re- we Revue, met o.a. Jos Brink, Frank Sanders en Pleuni Touw. Kaarten voor deze voorstelling zijn t/m 9 januari verkrijgbaar bij K&O aan. de Oude Vest 45 te Leiden. Moderne dans en Flamenco leiden Casaflor geeft op zondag 3 januari, in het Wachtgebouw aan de Morsstraat 62 te Leiden, een presentaü'e van haar lessen in moderne dans en flamenco. Onder leiding van Mirjam Bloem laten leerlingen een warming-up en een aantal choreografiën zien. Aanvang: 14.30 uur. RO Theater trekt meer bezoekers RotterdamHet RO Theater in Rotterdam heeft dit jaar 79.000 bezoekers getrokken in 240 voorstellingen. Dit is een stijging van 14.000 bezoekers, ongeveer 20 procent, in vergelijking met het theaterjaar 1990-1991. Toen kwamen er 65,000 mensen naar 235 voorstellingen- Deze cijfers heeft het RO Theater gisteren be kendgemaakt. Publiekstrekker dit jaar was de familievoorstelling 'Peer Gynt'. Deze produktie trok 25.000 bezoekers in 70 voorstel lingen. Tentoonstelling in Hillegom HiLLEGOMIn de openbare bibliotheek te Hillegom is in de maand januari de tentoonstelling 'Tekenen en schilderen' te zien. De expositie is voor iedereen toegankelijk tijdens de ge bruikelijke openingstijden van de bibliotheek. Alphens Parktheater krijgt subsidie voor drie jaar Het Parktheater in Alphen aan den Rijn gaat meer aan dacht schenken aan de moderne dans. De provincie Zuid-Holland subsidieert het theater de komende drie jaar met een bedrag van 45.000 gulden. Op die manier hoopt het provinciebestuur de moderne dans meer be kendheid te geven bij het kunstminnend publiek. alphen aan den run provincie meedoen, verplichten zich om voor drie jaar met een dansgroep in zee te gaan. Wij hebben besloten om contacten te leggen met de Rotterdamse Dansgroep. Zij verwerken in hun voorstellingen klassieke elementen en ik heb gemerkt dat dat het Alphense publiek aanspreekt. Bovendien vind ik de Rotterdamse Dansgroep de beste en meest aansprekende dansgroep van dit moment." wilfred simons Komende maand brandt het in het Parktheater al los. Er zijn voorstellingen van de dans groep 'Fronteras', van de 'Rot terdamse Dansgroep' en van de amateurgroepen 'Stichting Idem' en 'Grietine Duns en the ater'. Verder geeft Ruud Vermeij een lezing, draait Carlos Saura's dansfilm Carmen en komt er een tentoonstelling. Ook brengt het Parktheater de moderne dans onder de aandacht van de leerlingen van drie AJphense basisscholen. De directeur van het theater, Roland Jansen, licht het project toe: ,,De negen theaters die met het stimuleringsproject van de Publiek Het project draagt de naam 'Dans op Drift' en is ingegeven door de gedachte dat de dans als kunstvorm eigenlijk té onbe kend is. Dat is de mening van de provincie, maar Jansen is het er wel mee eens: „Dans zit in het verdomhoekje, dat is waar. In Alphen valt dat overigens nog best mee; bij een voorstelling in het Parktheater zitten toch altijd zo'n zestig mensen in de zaal. Er zijn zelfs abonnementhou ders die bij de voorstellingen van hun voorkeur alleen maar dansvoorstellingen invullen. Dat zegt toch wel wat. Ook lan delijk gezien scoren wij heel Met 'Dans op Drift' wil de provincie bereiken dat de Zuid hollandse theaterbezoekers over drie jaar zullen erkennen dat dans een kunstvorm is waar je gewoon niet omheen kunt. De provincie durft het project aan omdat de dansprodukties in de regio van een hoge kwali teit zijn. Jansen zegt: „Dat is het gevolg van de consequente steun van een specifiek, uiterst trouw publiek. Daardoor kon den de dansers steeds door gaan. Verder zijn er mensen ge weest die de dans op de cultu rele kaart hebben gezet. Ik denk aan Truus Bronkhorst, die aan vankelijk niets dan minachting oogstte voor haar produkties, maar die nu alom gerespecteerd wordt." Het Parktheater is goed ge schikt voor kleine produkties als die van Bronkhorst: „We halen de coulissen en de gordijnen weg en zetten de lichttorens te gen muur. Zo krijgen we een vloeroppervlak van tien bij elf meter en daar passen de kleine voorstellingen goed in," aldus Jansen. Klassiek Waarom zit de dans eigenlijk in het verdomhoekje? Volgens Jan sen komt dat doordat de toe schouwer graag een 'verhaal' wil dat hij kan 'snappen': „Bij dans denken mensen aan Het Zwanenmeer of aan De Noten kraker. Maar de moderne dans vertelt geen verhaal. Het wil juist de verwarring tonen die je ook in het werkelijke leven vaak meemaakt. Als je het wilt snap pen, ontgaat het je juist. Je moet het op je af laten komen en erin meegaan. Precies zoals in het echte leven, dat hangt ook vaak De Rotterdamse Dansgroep verwerkt in haar voorstellingen klassieke elementen die het Alphense publiek aanspreken, foto leo van vozen van toeval en tegenstrijdighe den aan elkaar en vertelt ook niet altijd een logisch verhaal." Jansen denkt dat de klassieke dans nog altijd heel geliefd is bij het grote publiek. In kleine, meest provinciale theaters komt die echter niet goed tot zijn recht vanwege de omvang van de produkties en de behoefte aan een groot speelvlak: „Klas sieke dans op kleine schaal zou echt een gat in de markt zijn. Ik denk dan aan duetten of zo, compleet met spitzen en tutu's. Collega's van andere theaters vragen er ook om, maar het is er gewoon niet." leiden» Het 'Goeie Mie-jaar' wordt nuari officieel geopend met een grote nieuwjaarsreceptie in de Leidse Stadsge hoorzaal. Voor initiatiefnemer en regis seur Han Prins is 1993 een belangrijk jaar omdat, na jarenlange voorbereidin- de Stadsgehoorzaal open en bestaat de De avond wordt muzikaal begeleid gen, binnenkort een begin wordt ge- mogelijkheid voor het publiek om kennis door het orkest van Koos Mark. Er kan maakt met de opnamen voor de histori- te maken met de regisseur en de acteurs een dansje gemaakt worden met de in sche speelfilm over het leven van de en actrices. Op het podium wordt een historisch kostuum gestoken acteurs en Leidse gifmengster. Eind '93 zal de film scène gespeeld uit het script dat regis- actrices en het is mogelijk het authentie- in première gaan. seur Prins samen met de historica Ineke ke Leidse Goeie Mie-bier te proeven. De Vanaf 19.30 uur staan de deuren van van der Sar heeft geschreven. toegang tot de Stadsgehoorzaal is gratis. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt dames- en herenkapper Tom Westen (47) zijn bewondering uit. Westen is eigenaar van een aantal kapperszaken in de regio: „Kunst heeft op mij de werking van een magneet." Regisseur Ben Verbong (m), een cameraman en enkele technici concen treren zich op het gezicht van acteur Ton Lutz (r). foto hielco kuipers f Voor mij is de fi ambiance van zowel de woon-als de werkomgeving heel belangrijk. We zijn net vier maanden geleden verhuisd en nu zoeken I we naar de juiste leefomgeving, een passende nieuwe woonsfeer voor ons huis. Wat we precies zoeken is nog moeilijk te omschrijven, maar het interieur moet sober zijn, atelier-achtig. Dat is het punt als je gaat verhuizen: je neemt al je meubelen mee en het is toch de vraag of die in je nieuwe huis passen, of ze goed I overkomen in de nieuwe ruimten. Voor kunst geldt dat ook; het heeft een centrale plaats in het huis, maar de i specifieke kunstwerken zijn van minder belang. We gaan straks verbouwen en dan zoeken we opnieuw een goede plaats voor ons favoriete schilderij. Mocht in laatste instantie blijken dat het niet in onze nieuwe ambiance past, dan moet het weg. Dan kun je er beter een ander gelukkig mee maken en zelf iets anders zoeken dat wèl I past. Dit schilderij is van Ton van Kesteren. Hij is in Tsjechoslowakije geboren en hij heeft er in zijn jeugd gewoond. Ik heb hem ook eens ontmoet en hij vertelde mij dat hij het I heeft gemaakt tijdens een i huwelijkscrisis. Er staat ook een tekst in de verf gekrast: 'In de woestijn staat het kruis overeind.' Maar ik moet eerlijk bekennen dat de achtergronden van het schilderij me weinig interesseren. We hebben dit schilderij gekocht voor in ons vorige huis. We woonden toen op het Waardeiland en we hadden daar een woonkamer van meer dan 3.80 meter hoog. Tegen één van de muren stond een wit buffet en daar wilden we iets boven hebben. We zochten al een jaar, toen een vriend van mij ons attendeerde op het werk van Van Kesteren. We hebben een soort 'pasavond' gehouden en toen het er hing, was het liefde op het eerste gezicht. Toch heb ik het niet meteen gekocht, want vaak koop je iets in een impuls en heb je er later spijt van. Nee, ik ben eerst nog eens drie keer gaan kijken en de vlinders in mijn buik hielden aan. Ten slotte heb ik het drie maanden te leen gevraagd en pas toen heb ik het gekocht. In ons vorige huis stond het waanzinnig mooi. Er hing daar een soort Miami Vice-sfeer. Althans, als we mensen op bezoek kregen, noemden ze het zo. We hadden er veel primaire kleuren verwerkt als geel, rood en blauw. Het schilderij paste goed bij die ambiance. In dit huis willen we met zachtere kleuren gaan werken. Het schilderij van Van Kesteren heeft zoveel verschillende kleuren, dat het opnieuw uitbundig naar voren zal komen, dat weet ik zeker. Nu we hier vier maanden wonen, voelen we aan op welke punten het huis voldoet en op welke punten niet. We formuleren nu een programma van eisen en de plaats van het schilderij nemen we daar nadrukkelijk in mee. We overwegen om een soort overloop weg te breken. Dan ontstaat een grote, hoge ruimte die we bij de woonkamer trekken. Daar kan het schilderij hangen. Ik vind het nog steeds een spannend werk. Het is niet pretentieloos, maar het domineert de ruimte ook niet. Tijdens de 'pasavond' hing er ook nog even een ander schilderij van Van Kesteren, maar dat was zó sfeerbepalend. Je oog werd er voortdurend naar toe getrokken, je kon het niet negeren. Ik vond dat niet prettig. Dit werk is van een onopvallende schoonheid, het dringt zich niet op. Maar als ik er naar kijk, word ik er toch steeds weer door geraakt. Tekst Wilfred Simons» Foto: Lock Zuyderduin leiden» wilfred simons Een wirwar van draden, lam pen, decorstukken. In een hoek je van de bühne van de Leidse Schouwburg groepen regisseur Ben Verbong, een cameraman en een regie-assistent bij elkaar. Een geluidsman houdt zijn hen gel met de microfoon hoog in de lucht, bedacht op het klein ste geluidje. Allen concentreren zich op het gezicht van acteur Ton Lutz. Wat de camera regi streert, is op een monitor te zien: Lutz' voorhoofd en ogen staan zo scherp in beeld, dat je de haren van zijn wimpers haast kan tellen. In de Leidse Schouwburg wordt dezer dagen het toneel stuk Een Zwanezang van Anton Tsjechov voor televisie opgeno men. De Amsterdamse produ cent Paul Muller heeft het ge bouw uitgekozen als tv-decor, omdat het stuk zich in een the ater afspeelt. Muller: „Tsjechov schreef Een Zwanezang in 1889 en het theater dateert ook van omstreeks die tijd. Het is dus een perfecte locatie voor de op namen. We hebben groot geluk dat de Schouwburg tussen kerst en Nieuwjaar gesloten was; daarom konden we hier nu vier aaneengesloten dagen terecht." Een Zwanezang is een eenak ter die draait om de 68-jarige acteur Swetlowidow (Ton Lutz). Op een avond wordt hij in de schouwburg gelauwerd; aan sluitend vindt in zijn kleedka mer een drinkgelag plaats. Swetlowidow valt in slaap en wordt ontnuchterd wakker in een donkere en verlaten schouwburg. Iedereen heeft hem vergeten. Eenzaam zwerft hij door de gangen van het the ater, totdat hij op het toneel be landt: een 'gapende mond', zoals hij zelf zegt. Dan ontdekt hij dat er tóch nog iemand is: de dakloze souf fleur Nikita Iwanytsj (Jacques Commandeur), die in een loge een slaapplaats heeft ingericht. Tussen de twee mannen ont spint zich een gesprek, waarbij Swetlowidow beroemde scènes speelt uit onder meer Hamlet en Boris Godoenov. p de mo menten dat hij zijn tekst ver geet, springt de souffleur in. Door de 'samenwerking' knap pen de twee mannen zó op, dat ze de schouwburg bij het och tendgloren gelouterd verlaten. Het stuk maakt deel uit van een kleine Tsjechov-cyclus, die de NOS komend najaar uit zendt. Dan is de 58-jarige Mul ler al lang weer met andere pro jecten bezig: „Ik heb de afgelo pen vijf jaar theaterprodukties gedaan in de Schouwburg in Amsterdam; steeds rondom één toneelschrijver. Na afloop daar van zijn die stukken bijna alle maal voor televisie opgenomen. Dat wil ik het komend seizoen weer gaan doen. Maar op het moment van de uitzending van Een Zwanezang zit ik thuis te kijken, nou en of. Het is toch een soort première voor een pu bliek van zo'n 350.000 mensen. Na afloop beleef je wel een een zaam moment, ja. Er is geen respons en geen applaus. Hoe het door de kijkers is ontvan gen, blijft een raadsel." Vrienden Fodor verliezen geding amsterdam anp De sluiting van het Amsterdam se Museum Fodor per 1 januari wordt niet uitgesteld. Dat heeft vice-president mr. J. Peeters van de Amsterdamse rechtbank gis teren bepaald in een kort ge ding dat door de Stichting Vrienden van het Museum Fo dor en de kunstenares Machteld van Buren was aangespannen tegen het Amsterdamse ge meentebestuur. De Vrienden van Fodor eisten dat Museum Fodor open zou blijven totdat duidelijk is hoe de 'Fodor-functie', het bieden van een platform aan jonge Amster damse kunstenaars, concreet gestalte krijgt. Volgens hen is de gemeente haar toezegging om de Fodor-functie in een andere vorm te laten voortbestaan tot nu toe niet nagekomen. Naar het oordeel van de rechtbank klopt deze constate ring niet. B en W heeft, zoals ge meente-advocaat mr. W. Wiar- da op de zitting aanvoerde, plannen om bij het Stedelijk Museum een reeks tentoonstel lingen te organiseren. Over de precieze invulling hiervan moet de gemeenteraad zich nog bui gen, maar er is volgens recht bank geen reden te vrezen voor verdwijning van de Fodor-func tie. In een reactie liet Machteld van Buuren weten het vonnis 'zeer teleurstellend' te vinden. Van Buuren voelt zich, evenals de stichting, niet erkend als ie mand die betrokken is geweest bij de onderhandelingen over Fodor. „Zo worden wij mond dood gemaakt", aldus Van Buuren. Israëlisch PhO schrapt Wagner jeruzalem ap Het Philharmonisch Orkest van Israël zal geen werken meer spelen van de Duitse componist Richard Wagner. Dat heeft de leiding van het orkest besloten. Vorig jaar december rees in Israël luid protest, vooral van overlevenden van de Holocaust, toen het orkest een uitvoering wilde geven van werken van de als antisemiet beschouwde Wa gner. Bij wijze van compromis speelde het orkest Wagner tij dens een openbare repetitie en polste het zijn 30.000 donateurs over hun gevoelens met betrek king tot een Wagner-concert. Toen bleek dat 30 procent van de donateurs zonder meer te gen uitvoering van het werk van de componist was, besloot de leiding van het orkest Wagner van het repertoire te schrappen. Wagner, die in 1883 overleed, was de favoriete componist van Adolf Hitier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19