'We brengen een ander geluid'
r
van tin/iiiMiMin
s* "ft*
'Even wachten tot de prothese warm
wordt, pas dan doet hij het goed'
I
fex
r\£-: v
Rtv show
'Misschien wordt het
wel helemaal niks'
deSede
DONDERDAG 24 DECEMBER 1992
TROS verkoopt
'Love Letters'
in Amerika
De TROS heeft de formule van
het populaire spelprogramma
Love Letters aan de bekende
Amerikaanse tv-producent Dick
Clarck verkocht. Of het pro
gramma ook daadwerkelijk in
Amerika op de televisie zal ver
schijnen is volgens Bob Bremer,
hoofd programma-ontwikkeling
van de TROS, nog niet bekend.
„Wij kunnen Dick Clarck Pro
ductions niet verplichten om
het programma te maken. Hij
heeft in ieder geval de formule
gekocht en kan onderdelen van
het programma gebruiken en
aanpassingen in de show ma
ken." Dat laatste moet dan in
overleg gebeuren met de TROS
en John de Mol Produkties die
het programma samen ontwik
keld hebben en de rechten op
de huwelijksshow bezitten.
De TROS is zeer vereerd met
de verkoop. Bob Bremer: „Het
streelt ons ego dat een land als
Amerika, dat toch hét televisie
land is, vindt dat wij hier in Ne
derland goede programmafor
mules kunnen produceren. Er
wordt zo vaak afgegeven op de
kwaliteit van de Nederlandse te
levisie. Dit contract geeft aan
dat er ook goede programma's
gemaakt worden. Een program
ma als Love Letters bestaat in
Amerika helemaal nog niet."
Volgens Bremer waren de
Amerikanen erg onder de in
druk van de kwaliteit van de
productie en de presentatie van
Linda de Mol. De presentatrice
had voor de verkoop een aantal
teksten in het Engels ingespro
ken. „The camera loves her, was
hun eerste reactie", aldus een
trotse Bremer.
Het is nog onbekend of Linda
de Mol betrokken zal worden
bij de Amerikaanse versie van
Love Letters. „Het is denkbaar
dat ik onderdelen van het pro
gramma zou kunnen doen. Het
lijkt me in ieder geval heel leuk,
maar ik heb daar op het mo
ment absoluut geen tijd voor. Ik
zou niet weten wanneer ik dat
programma zou moeten doen",
aldus de presentatrice.
Bob Bremer hoopt dat Dick
Clarck, de eigenaar van het
Amerikaanse produktiebedrijf
het programma zelf gaat pre
senteren. „Die man is ontzet
tend populair in Amerika als te
levisiepresentator. Als hij het
doet wordt het programma ze
ker een succes."
Het Rosenberg Trio speelt in de geest van Django Reinhardt
hilversum ton ouwehand
TH
en hard stukje plastic,
I j meer is het niet. Maar
zonder zo'n plectrum
kunnen veel gitaristen niet spe
len. Bij de leden van het Rosen
berg Trio brak ook even paniek
uit toen sologitarist Stochelo
Rosenberg niet verder kon spe
len in een rechtstreekse tv-uit-
zending in het programma Ti
neke, omdat hij z'n plectrum
had laten vallen. Nous'che Ro
senberg stopte zijn begelei
dingsakkoordjes, raapte het
dingetje op en gaf het aan Sto
chelo, die het vervolgens tot
twee keer toe opnieuw liet val
len. Toen bleef er van het swin
gende geluid van het trio ineens
weinig meer over dan de bas
van Nonnie Rosenberg.
Nonnie Rosenberg (36) grijnst
een beetje als hij aan die tv-uit-
zending wordt herinnerd. Eerst
hoorde hij geen solo's meer van
z'n neef Stochelo (24) en vervol
gens viel ook z'n broer
Nous'che (27) uit. „Ik dacht:
doorspelen en blijven lachen. Ik
bleef maar aan die snaren trek
ken. Het was veel gemakkelijker
geweest als ik op zo'n moment
een bassolo had kunnen geven.
Maar ik kan geen solo's spelen.
Ik kan alleen maar begeleiden.
Ik vergelijk het maar met auto
rijden. Heel veel mensen kun
nen autorijden, maar in een for
mule 1 op een racebaan is wel
even wat anders. Zo is het met
soleren ook. Als je kunt begelei
den, dan kun je nog niet sole
ren."
Nonnie Rosenberg blijft glim
lachen, ook als z'n jongere
broer Nous'che jennend op
merkt dat hij het straks wel
moeilijk zal krijgen in Carnegie
Hall in New York als ze me de
legendarische violist Stephane
Grappelli spelen. „Hij wijst je
gewoon aan en dan moet je een
bassolo spelen."
Zelden is een groepje musice
rende zigeuners zo populair ge
weest als het uit het Brabantse
Nuenen afkomstige Rosenberg
Trio. Het afgelopen jaar gaven
ze meer dan honderd concer
ten. Voor het komende jaar
staan er honderdvijftig op het
programma. Op alle grote jazz
festivals speelden ze. Er is een
Het Rosenberg Trio: „Er zijn veel zigeunergroepen die in de stijl v
Wij splen een veel gevarieerder repertoire."
fanclub voor de groep opgericht
en binnen drie jaar leverden de
heren drie cd's af. De nieuwste,
'Impressions', ligt nog maar net
in de winkels, maar ze zijn al
weer bezig repertoire te zoeken
voor een vierde. Ze stonden in
het voorprogramma van Pa-
varotti, Shirley Bassey en Step
hane GrappeÜi. Laatstgenoem
de violist was zo onder de in
druk van de virtuoze Braban
ders dat hij ze uitnodigde sa
men met hem een concert te
geven in New York ter gelegen
heid van zijn vijfentachtigste
kwam de uitnodiging voor Car
negie Hall. Stochelo noemt de
invitatie een droom. Grappelli is
immers de violist die in de jaren
dertig en veertig samen met de
legendarische gitarist Django
Reinhardt het befaamde Hot-
club de France leidde. En de in
1953 overleden gitaarpionier
Reinhardt is altijd de belangrijk
ste muzikale invloed van de Ro-
Een enorme eer, vinden ze.
Vooral omdat Grappelli ze zelf
uitnodigde. Hij was tijdens het
jazzfestival van Montreal zo en
thousiast over het voorpro
gramma dat hij Stochelo met
z'n beide neven op het podium
vroeg om met hem mee te spe
len. Na afloop stelde Grappelli
voor dat de Brabanders hem de
dag erop in het Concertgebouw
in Amsterdam ook maar moes
ten vergezellen.
Een paar maanden geleden
Contract
Het was op het jaarlijkse, naar
deze gitarist genoemde jazzfes
tival in Samois sur Seine bij Pa
rijs, waar het Rosenberg Trio
het eerste platencontract kreeg
aangeboden. „Het ging allemaal
heel toevallig", zegt Stochelo
Rosenberg. „In 1989 waren we
op het Django Reinhardt-festi-
val. Eigenlijk alleen maar om
naar andere muzikanten te luis
teren. We speelden wel veel sa
men, maar alleen voor hobby.
Iemand had voor ons geregeld
dat we in de pauze tussen de
grote acts door een paar num
mers mochten spelen. Er speel
den heel veel grote artiesten:
Joe Pass, Art Blakey, Bireli
Lagrene. We hadden er niet veel
van verwacht, maar we kregen
een staande ovatie.
Na afloop kwam er iemand
van een Noorse platenmaat
schappij op ons af. Hij bood ons
een contract aan om een cd op
te nemen. We moesten eigenlijk
naar Noorwegen om die plaat te
maken, maar omdat we geen
van allen van vliegen houden,
besloten we om de band in Ne
derland op te nemen en die op
te sturen. We kwamen in Studio
88 terecht in Hilversum. Daar
waren ze zo enthousiast over de
opname, dat zij na overleg met
Noorwegen de cd zelf hebben
uitgebracht. Toen is de bal aan
het rollen gegaan."
„Dat Noorse label, was eigen
lijk alleen gericht op hotclub",
vult Nonnie aan. „Als we daar
bij waren gebleven, dan hadden
we nu een heel klein publiek ge
had. Nu bereiken we een veel
meermensen."
Stochelo komt uit een gitaris
ten-nest. Vader, grootvader,
overgrootvader en betover
grootvader speelden allemaal.
,,lk begon op mijn tiende. Mijn
eerste gitaar was een klassieke
gitaar van vijftig gulden. Ik leer
de een paar alckoorden van
mijn broer. Ik pikte steeds meer
op van gitaristen uit mijn omge
ving. Op een gegeven moment
kocht mijn vader een stereo-in
stallatie voor me. Daar draaide
ik Django Reinhardt-platen op.
Hem ging ik imiteren. Ik kon na
een tijdje al zijn solo's naspelen.
Toen ik twaalf jaar was, speelde
ik al in jazzclubs in België en
Nederland."
Stochelo Rosenberg, die als
twaalfjarig jochie gouden stui
ver-winnaar was in het kinder
programma 'Stuif es in' denkt
dat de groep de populariteit
dankt aan veelzijdigheid. „Er
zijn veel zigeunergroepen die in
de stijl van Django Reinhardt
zijn bijven hangen. Wij spelen
Django's muziek ook, maar wij
beperken ons er niet toe. We
spelen een veel gevarieerder re
pertoire. Wij spelen ook stukken
van de Beatles en van Chick Co-
rea. Ik denk ook dat wij als eer
ste in Nederland zijn begonnen
als trio. De meeste zigeuner
groepen speelden hotclubmu-
ziek met violist of klarinettist.
Wij speelden die muziek ook
wel, maar in een andere bezet
ting. Wij begonnen direct met
een sologitaar, ritmegitaar en
contrabas. Ik denk dat we daar
door ook al een ander geluid
brengen."
(Het Rosenberg Trio In con
cert, dinsdag 29 december,
21.26 uur, Nederland 3)
Het Rosenberg Trio maakt een
tournee met gastmusici: Ellen
Helmus (fluit), Eddy Conard
(percussie) en Ton op 't Hof
(drums).
Amsterdam, Nieuwe de la Mar,
8 en 9 januari.
Amstelveen, Cultureel Centrum,
17 januari.
Den Haag, Dr. Anton Philips
Zaal, 31 januari.
Documentaire toont harde werkelijkheid gevolgen vuurwerk
hilversum alberto stegeman
De 23-jarige Rotter
dammer Maurice is
voor het leven gete
kend. Dit jaar zal hij geen 400
strijkers meer in een glazen pot
je doen en deze vuurwerkbom
afsteken. „Ik heb mijn lesje ge
leerd van het ongeluk van vorig
jaar." Een duim die scheef zit
en de overige littekens op zijn
lichaam zijn een blijvende her
innering voor hem. Maurice is
één van de duizend vuurwerk
slachtoffers die vorig jaar waren
te betreuren. Hij had geluk en
werkt alweer als trambestuurder
in Rotterdam. Vele anderen is
dat geluk niet gegund, zoals Ge
offrey die nu een hand mist.
Maurice en Geoffrey zijn twee
van de vier jongens uit de docu
mentaire „Een rustige jaarwis
seling" van ANP-fotograaf Paul
Stolk en journalist Jim Postma,
die op dinsdag 29 december is
te zien bij de NOS. Zij volgden
de jongens een jaar lang, vanaf
het moment dat ze afgelopen
oudejaarsnacht werden opge
nomen in het Dijkzigt Zieken
huis in Rotterdam tot en met
hun terugkeer in de maatschap
pij.
De documentaire confron
teert de kijker met de harde rea
liteit van de gevolgen van vuur
werk. Geoffrey, constructie-be
werker van beroep, wordt ge
volgd bij zijn poging te leren le
ven met een handprothese. Zijn
rechterhand werd geamputeerd
nadat een strijkerbom in zijn
hand ontplofte. Ook kreeg hij
onder meer glassplinters in zijn
oog. Zijn revalidatieproces laat
aan de ene kant het persoonlijk
drama zien maar aan de andere
kant ook zijn zelfspot. „Als ik zo
kijk kan ik de mensen alweer
onderscheiden", zegt Geoffrey
kort na het ongeluk als hij zijn
oogleden samenknijpt.
Half januari mag hij weer
;y.
Geoffrey ziet voor het eerst de stomp aan het uiteinde
Geoffrey ligt zwaar gehavend in het Dijkzigt Ziekenhuis, nadat er een strijkerbom in zijn hand ontplofte.
FOTO ANP
nootjes krijgen van hem uitleg, hem tegen dat hij zo weinig
„Even wachten tot hij warm hoorde van de mensen die hij
wordt. Pas dan doet hij het kende,
goed", lacht Geoffrey.
De documentaire laat ook de
problemen van de moeders van
de slachtoffers zien. Zo verloor
Henk een hand door een strij
kerbom en zijn moeder wilde
daardoor zelfs een eind maken
aan haar leven. „Soms droomde
ik er over en schreeuwde dat ik
zijn hand had gevonden", her
innert zij zich. Ook is er het dra
matische verhaal van Santi die
eveneens handletslel opliep
door een strijkerbom. Het valt
naar huis, een halve maand la
ter keert hij terug naar school.
Daar treft hij zijn klasgenoten
die zeggen hem zielig te vinden.
„Ik vond hem altijd echt slim,
maar dit was toch echt dom",
zegt een klasgenoot over het
vuurwerkongeval. Ook merkt
Geoffrey dat het schrijven nog
niet echt vlot. „Ik zal het thuis
wel ontcijferen." In het begin
vindt hij de prothese grappig.
„Dat is echt tof', zegt hij la
chend wanneer hem duidelijk
wordt dat de hand een knijpbe-
weging maakt bij het drukken
op een knopje. Ook zijn klasge-
De beelden in de documen
taire zijn hard en indrukwek
kend. De makers zeggen ook
geen belemmeringen te hebben
gehad tijdens de produktie.
Paul Stolk en Jim Postma, die
met deze documentaire debute
ren op de Nederlandse televisie,
mochten filmen bij de behan
deling in het ziekenhuis, in de
spreekkamer van de revalidatie-
'arts en op het moment dat de
slachtoffers weer probeerden
terug te keren in de maatschap
pij. In het produktieproces wer
den zij bijgestaan door regisseur
Oscar van der Kroon.
Een Belgische arts vergelijkt
in de documentaire de situatie
in het ziekenhuis rond de jaar
wisseling met een veldlazaret in
de oorlog. Volgens eindredac
teur Ad van Liempt lijken de
beelden op die van de oorlog in
Irak. Paul Stolk zegt dat de beel
den nog wel tien keer zo hard
hadden kunnen zijn. „De men
sen in het ziekenhuis hadden
echt zoiets van: film alles nu
maar een keer. Laat de maat
schappij maar eens zien hoe erg
het is. Ik heb de beelden steeds
aan bekenden laten zien om
hun reactie té peilen."
Slierten
De binnenkomst van de zes
tienjarige Geoffrey in het Dijk
zigt Ziekenhuis was voor Paul
Stolk de directe aanleiding voor
de documentaire. „Ik zat in het
ziekenhuis toen Geoffrey met
van die slierten onder zijn arm
binnenkwam. Ik heb voor mijn
werk bij het ANP wel veel ge
zien, bijvoorbeeld in Libanon,
maar dit stompt je toch echt af.
In twee dagen komen er dan
ongeveer duizend mensen in de
Nederlandse ziekenhuizen met
vuurwerkletsel terecht. Ik vond
Seth Gaaikema als kersttoetje
hilversum cpd
Het liefst zou hij vanachter de
gordijnen de huiskamers in kij
ken wanneer zijn kerstconféren
ce wordt uitgezonden. „Mis
schien wordt het wel helemaal
niks", zegt cabaretier Seth Gaai
kema.
We kenden hem al van de ou-
dejaarshows. Vlak voordat we
met z'n allen het nieuwe jaar in
stapten, deelde Gaaikema op
zijn manier links en rechts nog
wat tikjes uit. Of zoiets op twee
de kerstavond ook werkt? „Ik
ben benieuwd hoe dat in de
huiskamer valt", aldus Gaaike
ma. „Het is voor mij zeer span
nend. Maar net als met alles wat
ik doe, begin ik aan iets zonder
te weten waar ik uitkom. Na
twee dagen vol hypocrisie en
aardige woorden van dominees
en de paus kom ik als toetje de
huiskamer in".
De kerstconférence zal som
migen ongetwijfeld zwaar val
len. Voordat de tv-opnames
werden gemaakt in De Rode
Hoed, reisde Seth Gaaikema er
mee door het land. Critici wa
ren het er unaniem over eens
dat de cabaretier dit keer fel uit
pakt. Gaaikema is de laatste om
dat te ontkennen. „Ik zeg wat ik
denk en dat is soms best wel
pittig, ja".
Een samenloop van omstan
digheden haalde Seth weg van
de hem zo vertrouwde oude
jaarsavond. Dat hij nu op twee
de kerstdag over de beeldbuis
dendert, biedt hem nieuwe mo
gelijkheden. „Iedereen zingt
over vrede op aarde, terwijl het
eigenlijk heel wreed is op aarde.
We zitten twee dagen onszelf
vol te vreten terwijl in Joegosla
vië mensen elkaar doodschieten
omdat ze een andere taal spre
ken."
Gaaikema wil in zijn kerst
conférence niet te pretentieus
klinken. „Ik probeer de wereld
belachelijk te maken en de
mensen om zichzelf te laten la
chen. Dat lucht op."
(Tweede Kerstdag c
uur op Nederland 2)
22.10
Kersttoespraak koningin
Beatrix op de radio
Hilversum «anpmet 5 uitgezonden. Ook in de
Nederlandstalige uitzendingen
De traditionele kersttoespraak van Radio Nederland Wereld-
van koningin Beatrix wordt op omroep is de toespraak te ho-
Eerste Kerstdag 25 december ren. Dat heeft de Rijksvoorlich-
om 13.00 uur op radio 1 tot en tingsdienst meegedeeld.
WERELDWIJD WONEN THUIS IN NOORD-HOLLAND
Zitmeubelen van deSede kenmerken zich niet
door alleen door hun ongeëvenaard preciese
leerverwerking, maar zijn bovendien ontworpen
door 's werelds bekendste designers.
het nodig dat ook dit een keer
werd gezien. Als er bij een aard
beving duizend doden vallen,
worden daar twee dagen lang
beelden van getoond. Maar het
zelfde aantal gewonden in twee
dagen als gevolg van vuurwerk
ongelukken is toch ook niet
normaal."
„Een rustige jaarwisseling" is
een onderdeel van de vuur
werkcampagne van Sire en is
tot stand gekomen in samen
werking met het Nationaal Re
validatie Fonds en de stichting
Consument en Veiligheid. Van
Liempt: „Het preventie-element
is slechts één van de redenen
voor het uitzenden van de do
cumentaire. De belangrijkste re
den is het feit dat vuurwerkon
gelukken al zijn geaccepteerd
door de maatschappij. De poli
tie sprak het afgelopen jaar van
een rustige jaarwisseling maar
deze documentaire laat zien dat
er nog wel een groot verschil
bestaat tussen macro- en mi
croniveau. Misschien kan het
landelijk lijken alsof het mee
valt, de werkelijkheid is toch
keihard."
(Uitzending: dinsdag, 20.33
uur, Nederland 3)
DESIGNCENTRUM
of Swtlzerlond
Wie zich wil onderscheiden vindt bij
Van Til een uitgebreide'deSede-
presentatie met vele modellen en alle
kwaliteiten leer, óók het befaamde
'neckleder*. Want in een designcentrum
als het onze mag het ultieme Zwitserse
zit concept niet ontbreken.