Cultuur Kunst 'Vensters op de eeuwigheid' «^bewondering 'Meer keuze bij bouw Stedelijk' 99 Standbeeld van Elsschot 1 w i 1 m*. 1 i Élll 1 M F - m sM I M |i' i :'i» m l 1È J DONDERDAG 24 DECEMBER 1992 25 film «5 q Tijdgeest JL «7 De Werkgroep Cul tuur Alkemade organiseert nu al voor het derde sei zoen filmvoorstellingen in buurthuis De Alkeburcht REDACTIE: ANNEMIEK RUYGROK (CHEF) SASKIASTOELINGA Jazz on Sunday leiden Een jaarlijkse traditie op de laatste zondag van het jaar: het trio Rob Ageroeek. Met speciale gaste Daisy Bell treedt dit trio zondag 27 december op in café Cheers aan de Doelensteeg. Aanvang: 15.30 uur. Cobra-ontwerpen Quist Amstelveen De schetsontwerpen voor het nieuwe Museum Moderne Kunst in Amstelveen, die architect W. Quist de af gelopen maand heeft gemaakt, zijn van 9 januari tot en met 21 februari 1993 in de gemeente galerie/museum Aemsteile te zien. Daar zal ook een eerste presentatie worden gegeven van de Co- Bra-collectie van de zakenman Karei van Stuijvenberg, die in het museum zal worden ondergebracht. Aquarellen in bibliotheek leiden» Tot 15 januari zijn in dé centrale bibliotheek, Nieuw- straat 4. aquarellen van Christiaan Groothoff te zien. Groothoff, woonachtig in Oude Wetering, is ook pottenbakker. In een oude schuur in Oud Ade liet hij turtovens bouwen waarin hij zijn pro- dukten bakt. De geëxposeerde auqarellen zijn in Frankrijk èn in de omgeving van Oude Wetering gemaakt. Anonieme en onbedoelde meesterwerken in Catharijneconvent UTRECHT GPD antwerpen anp Willem Elsschot, auteur van werken als 'Kaas' en 'Villa des Roses', krijgt in 1993 een stand beeld in Antwerpen. Elsschot, Nog tot 11 januari te zien: Het begin van deze eeuw, Leiden gefotografeerd door Katharina Behrend in het Stedelijk Museum DE LAKENHAL op maandag: 25 december en 1 januari gesloten Tel. 071 -254 620. die in werkelijkheid Alfons de Ridder heette, werd in 1882 ge boren in de Scheldestad. Hij stierf er ook op 78-iarige leeftijd. De Antwerpse burgemeester Bob Cools zei gisteren dat nog een plek moet worden uitgeko zen voor het beeld. De opdracht is al verleend aan de beeldhou- Wilfried Pas, leraar aan de plaatselijke Koninklijke Acade mie voor Schone Kunsten. Het wordt een iets meer dan levens grote, zittende Elsschot in brons. De oprichting van het beeld is een privé-initiatief van bewon deraars van de Vlaamse schrij ver. Het beeld en het honorari um van Pas worden door twee zakenlieden betaald. De stad hoeft slechts de kosten van de sokkel en de plaatsing voor haar rekening te nemen. Namen van de kunstenaars zijn niet bekend; het is eigen lijk ook geen kunst. Het gaat ook niet om de makers van ikonen, en ook niet om de artistieke waarde. Wat hele maal niet wil zeggen dat ikonen geen artistieke waarde bezitten, integendeel. Het Rijksmuseum Het Catha rijneconvent in Utrecht heeft een tentoonstelling inge richt met deze meestal op hout geschilderde religieuze voorstellingen, die hun kunstzinnige betekenis nog eens onderstreept. guur hield daar dan nog steeds een oogje in het zeil. Op de dia serie die bij de tentoonstelling in het Catharijneconvent draait wordt vertelt dat zelfs wij in Ne derland nog wat van die symbo liek over hebben gehouden. Waarom hangt het portret van onze koningin anders in alle overheids- en rijksgebouwen? Ikonen moesten altijd aan een aantal voorwaarden vol doen. De religieuze afbeelding moest altijd de goedkeuring wegdragen van de kerk. Heili gen werden er ook altijd op de zelfde wijze op afgebeeld. De beeltenissen, portretten of gelij kenissen zijn voortgekomen uit de portretschilderkunst van de Romeinse oudheid. Het oudste werk op de tentoonstelling komt uit de derde eeuw, overi gens een Fajoemportret uit Egypte, maar duidelijk in de Ro meinse traditie geschilderd. De nadruk ligt echter op werk uit de 15de tot en met de 18de eeuw, geschilderd naar de Rus sisch- of Grieks-orthodoxe tra dities. In de tijd dat ze geschilderd werden, vooral in de 15de tot en met de 18de eeuw, waren ze be doeld als devotie-object. De ikonen waren veel meer dan zó maar een schildering. Ikonen vormden een wezenlijk onder deel van de oosters-orthodoxe eredienst. De ikoon was een doorgeefluik van de religieuze boodschap. Een venster op de eeuwigheid, waardoor men kon kijken naar degene die was af gebeeld. Men keek niet alleen naar de afbeelding, men was er direct bij betrokken. Door naar ikonen te kijken konden en kunnen, want ze vervullen nog steeds een functie in de ortho doxe geloofsbeleving mensen het onzichtbare 'zien', er zelfbij zijn. Een ikoon is dus veel meer dan alleen maar een prent of een religieuze afbeelding. Plaatje in de hoek Ook lieten mensen zich op een ikoon afbeelden, om 'overal aanwezig te zijn'. Keizers of rechters bijvoorbeeld, maar ook burgers, die na hun overlijden hun nabestaanden niet alleen achter wilden laten, lieten zich graag vereeuwigen. De aanwe zigheid van hun portret bete kende meer dan alleen maar een plaatje in de hoek, die fi- Een Ikoon voorstellende de evangelist Markus, gemaakt in Noord-Rusland tond 1600. foto gpd/bende, heer Huisikonen De collectie ikonen ruim honderd in Utrecht heeft sa mensteller drs. H.LM. Defoer, tevens directeur van het muse um, voornamelijk betrokken van Nederlandse particulieren. Vele zijn nog nooit eerder ten toongesteld. Dit zijn zogenaam de 'huis-ikonen', die vroeger in woningen van Russische en Griekse gelovigen hebben ge functioneerd. De religieuze prenten stralen een enorm ontzag uit. Zelfs .aggjMflfe. De naam van het schilderij is 'Enso', Tf 7/ dat is Japans voor 'spirituele ontbloting'. Wat dat betekent? Een preciese definitie is moeilijk te geven, dat is het lastige met die zen-uitspraken. Maar ie kunt het zien als een soort levenspad, een cirkelgang. Ieder mens streeft in zijn leven naar het bereiken van harmonie. Dat lukt nooit, een mensenleven blijft altijd een conflict, een open eind. De zencirkel in het schilderij wil dat streven verbeelden. Het geeft het leven weer als een pure beweging; niets leidt af. Daardoor is het ook een beetje streng. Het schilderij is gemaakt door de nu 64-jarige Tatsuhiko Yokoo, een schilder die afwisselend in Duitsland, Frankrijk en Japan woont. We hebben op dit mojnent ook een expositie van hem in de galerie. Daarvoor bezochten we hem in zijn atelier in Duitsland, om de schilderijen uit te zoeken. Hij liep ze met ons langs en hij maakte overal opmerkingen bij, zoals: 'Zu stark ja, noch keine Ruhe' en: 'Dieser tanzt zu viel'. Die hebben we dus maar niet meegenomen. Uiteindelijk complimenteerde hij ons met onze keuze: hij zei dat we dezelfde schilderijen hadden uitgekozen als een Japanner zou doen Duitsers kopen heel andere en in zijn ogen ook mindere kunstwerken. Yokoo is een interessante man. Hij is afkomstig uit de christelijke minderheid in Japan, wilde zelfs een tijd lang dominee worden. Uiteindelijk werd hij tekenleraar aan een katholieke school. Hij bleef echter schilderen en daarmee werd hij in Japan heel bekend. Op 40-jarige leeftijd had Yokoo eindelijk wat geld en toen is hij naar Europa gegaan. Daar heeft hij de westerse kunstgeschiedenis in één keer dunnetjes overgedaan. Hij schilderde in een stijl die herinnerde aan Jeroen Bosch en Pieter Brueghel. Toch beviel hem dat niet; het is heel merkwaardig, maar door zijn contact met Europa is hij Japanser geworden dan hij anders ooit geweest zou zijn. Yokoo heeft de zencirkel gemaakt met een gigantische grote kwast, daar gaat wel drie liter verf in één keer in. Dan concentreert hij zich met behulp van zenmeditatie en zet hij het er in een grote veeg op. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreken Irma (50) en Octaaf (53) Roefs hun bewondering uit. Samen zijn zij eigenaar van galerie 'Amber' aan de Leidse Hooglandse Kerkgracht: „Dit schilderij maakt alle andere schilderijen overbodig." wanneer men niet zou weten waar de ikonen oorspronkelijk voor bedoeld waren, dan nog kan de bezoeker niet onver schillig blijven bij al dit fraais. Veelal met bladgoud opgesierde schilderingen van Christus, Ma ria of bijvoorbeeld Johannes de Doper, meestal Johannes de Voorloper genoemd. Topstuk ken zijn een ikoon van een laat 15de-eeuwse Moeder Gods en een apostel Marcus uit om streeks 1600. Tegelijkertijd met de tentoon stelling in Utrecht wordt in het Provinciaal Overijssels Museum in Zwolle een tentoonstelling gehouden met een vijftigtal iko nen uit het Staatshistorische museum van Vologda uit Rus land. De musea uit Zwolle en Utrecht hebben samen een Je kunt dat duidelijk zien; linksonder zet hij aan, daar krijg je een grote klodder en aan het eind van de cirkel loopt het langzaam uit. Het is dus geen perfecte cirkel, die kun je met de losse hand niet trekken. In Japan worden deze zencirkels ook veel gemaakt, maar altijd in zwart-wit. Hoewel Yokoo de kleuren sober heeft gehouden, is het voor Japanse begrippen toch godslasterlijk en revolutionair. De Japanse kunst spreekt ons aan omdat het ego van de kunstenaar niet voorop staat. Westerse kunstenaars manifesteren zich altijd zo nadrukkelijk, maar als je precies kijkt, is het allemaal uiterlijk. Je ziet alleen neostijlen; vernieuwing is er niet, alleen variatie. We kijken ernaar en denken: mijn God, wat een armoede. Japanse schilders zoeken de harmonie en werken vanuit een levende traditie. De westerse cultuur is daarentegen volkomen doodgebloed. Als je dat vergelijkt met deze enso van Yokoo: het maakt alle andere schilderijen overbodig. Als ik naar een onbewoond eiland moest en ik mocht m; schilderij dan zou dit het kunnen zijn. Foto: Loek Zuyderdui Vier instellingen hebben er bij het college van b en w van Am sterdam op aangedrongen de mogelijkheid open te houden een vijfde architect een studie- ontwerp te laten maken voor de nieuwbouw van het Stedelijk Museum. De vier allen nauw betrok ken bij de ontwikkeling van het architectuurklimaat in de hoofdstad hebben dit per brief laten weten naar aanlei ding van de presentatie van vier schetsontwerpen voor de uit breiding. De ontwerpen zijn ge maakt door de architecten Rem Koolhaas, Wim Quist, Robert Venturi en Carel Weeber en zijn tot en met 17 januari in het Ste delijk Museum te zien. Wim Beeren, directeur van het Stedelijk, zal de wethouder van cultuur komende week ad viseren één van de plannen voor te dragen voor een ver volgopdracht. Hij zal zich bij zijn keuze laten leiden door een commissie van deskundigen. De vier briefschrijvers, de di recteuren van De Balie, de Stichting Arcam, de Faculteit Bouwkunst van de Amsterdam se Hogeschool voor de Kunsten en het Berlage Instituut, willen zich niet mengen in de beoor deling van de vier plannen, zo stellen ze. Wel willen ze met de brief hun bezorgdheid uiten. Als er één bouwopgave in Amster dam voorbeeldig zou moeten worden afgehandeld, is het de uitbreiding van het Stedelijk Museum, aldus de vier direc teuren. In juni van dit jaar kregen Koolhaas, Venturi, Weeber en Quist op basis van een pro gramma van eisen de opdracht boeken Van der Plas J \J De komende boe kenweek staat in het teken van de biografie. Michel van der Plas werkt aan het levensverhaal over Alber- dingk Thijm Warm concert Exultate Deo RECENSIE DICK HERMSEN Kerstconcert van de Chr. Oratoriumvere- niging 'Exultate Deo' m m v het Rijnlands fraaie catalogus uitgegeven. 'Ikonen uit Nederlands bezit - Ikonen uit Rusland' is verkrijg baar voor f 45,- en wordt uitge geven door Waanders. Mensen die denken wellicht zelf een waardevolle ikoon in hun bezit te hebben, kunnen deze laten beoordelen in het Catharijneconvent Drs. H. De foer, zal de meegebrachte wer ken onderzoeken op kwaliteit, leeftijd en herkomst. Op 27 ja nuari tussen 2 en 4 uur 's mid dags kan dit dus een extra reden zijn om naar het museum te gaan. Ikonen uit Nederlands bezit Catharijneconvent, Nieuweg- racht 63, Utrecht Nog te zien tot en met 31 januari 1993. een stud ie-ontwerp te maken. Gevraagd werd om een uitbrei ding van circa 8.000 vierkante meter vloeroppervlak, grofweg onderverdeeld in een derde de potruimte, een derde tentoon stellingsruimte en een derde kantoorruimte, werkplaatsen en' ateliers. Het huidige museum beslaat een oppervlakte van 14.000 vierkante meter. Geen eisen werden gesteld aan de zogenaamde Nieuwe Vleugel, die in de jaren vijftig onder directeur Sandberg werd gebouwd. Alle architecten heb ben deze ruimte, die nu nog wordt gebruikt door de Samen werkende Amsterdamse Kun stenaars (SAK), laten verdwij nen. Ook hebben alle vier de in gang van het nieuwe Stedelijk aan de Paulus Potterstraat ver plaatst naar de Van Baerlestraat. Koolhaas, onder meer verant woordelijk voor het ontwerp van de KunstHAL in Rotterdam, heeft ervoor gekozen de nieuw bouw pal tegen het oude pand aan te bouwen. Venturi deed dat niet' Hij plaatste de nieuw bouw los van het oude gebouw, maar verbond beiden door een soort binnenstraat. Quist, de ar chitect die van de vier de mees te ervaring heeft met de bouw en verbouwing van musea, koos eveneens voor een losstaande uitbreiding. In zijn ontwerp zijn de nieuwe gebouwen in een cir kel rondom een groot plein ge groepeerd. De vierde architect, Weeber, is de enige die naast de ma quettes en tekeningen, op een tekstbord uitleg geeft over zijn ontwerp. ,,Het hoofdgebouw en de uitbreiding zijn één geheel, opgebouwd uit twee delen van ongeveer gelijke omvang", zo valt te lezen. Zelden zal Sporthal De Vliet- horst zich mogen verheugen in een zo groot bezoekersaantal als gisteravond het jaarlijks kerstconcert van 'Exultate Deo' bijwoonde. Tegen de 1500 men sen beleefden een zeer sfeervol le avond. Helaas beschikt Voor schoten niet over een lokatie die zowel een groot publiek, als een koor van ongeveer twee honderd mensen kan onder brengen. De sporthal is dan een alternatief, zij het niet zo'n goe de. De akoestiek is nog niet eens slecht. Maar de ambiance van de zaal wil niet aansluiten bij het soort muziek van deze oratoriumvereniging. Gelukkig straalde de muziek zoveel warmte uit dat je op den duur vergat dat je met je stoel in een handbaldoel zaL Dit twaalfde kerstconcert van 'Exultate Deo' werd mede ge dragen door het Rijnlands Man nenkoor Vox Humana' en en kele solisten, onder wie nie mand minder dan Louis van Dijk. De beide koren waren op dreef. De zang van het totale koor was zuiver en vormde een eenheid. De stukken die het Rijnlands Mannenkoor alleen voor rekening nam klonken mooi sonor, maar werden te slepend gezongen. Bovendien was de intonatie niet altijd even correct. Hierdoor verloor de muziek aan emotie. 'Exultate Deo' heeft een ge mengde bezetting. De verschil lende koorstemmen vormden een eenheid. Er werd goed ges- tyleerd gezongen, waardoor een transparante klank ontstond. Een buitengewoon goede keus was gemaakt met de solis ten. Lisette Emmink beschikt over een formidabele stem. He laas kreeg de zang bij de door- versterking te veel galm mee, waardoor haar stem volledig los kwam te staan van het koor en het ensemble. De instrumentale begeleiding was ingetogen en warm. Zij was duidelijk aanwe zig, maar trad nooit op de voor grond, waardoor het koor de nodige ruimte kreeg. Speciale aandacht verdienen de pianosolo van Louis van Dijk van na de pauze en het 'Diverti mento' van het 'Arpeggio Trio'. De piano-improvisatie was ronduit schitterend: spannend, gewaagde harmoniën, klassiek getint met afwisseling van swin gende iazz-ritmes. Het 'Diverti mento' klonk fluweelzacht, te der, lief en vooral heel muzi kaal. Over het algemeen genomen was de repertoire-keuze te zoet. Wat meer moderne stukken zouden het goed doen. Het ar rangement van 'Stille Nacht' was al een stap in de goede richting. Bovendien ligt, door de vormgeving van de avond, het accent te veel op de verkondi ging van de Boodschap. Pieter van den Bos verzorgde de de clamatie. Over de manier waar op hij dit deed was niets aan te merken. Maar de muziek zou beter tot haar recht komen zon der de spreekgedeelten. De Boodschap zit namelijk al in de muziek zelf. Vertraging in orkestadvies De commissie-Lammers, die voor 1 januari minister d'Anco- na van WVC zou moeten advi seren over de toekomst van de orkesten in Oost-Nederland, is er nog steeds niet in geslaagd tot een besluit te komen. Vol gens een woordvoerder van het ministerie heeft de commissie aanzienlijk meer tijd nodig dan was voorzien en mag een advies pas eind januari worden ver wacht. De datum van 1 januari was van belang, omdat formeel op die datum de subsidie aan de betrokken gezelschappen, het Gelders Orkest (IK,O) in Arn hem en Opera Forum in En schede, zou worden stopgezet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25