'Ik heb uit emotie gekozen, m'n lijf zei het' ZATERDAG 19 DECEMBER 1992 ZATERDAGS Hoe populair hij was bij het vrouwelijk deel van het TROS-personeel merkte hij pas op zijn afscheidsfeest. Hij werd toen dooreen gelegenheidskoor van dames bezongen als een he-man, 'strak van bil, maar slordig in het pak. Het feest werd een spektakel met bloemen, polonaise, tranen van emotie en het levenslied van Koos Alberts, zijn fa voriete zanger. Cees Wolzak (52) verlaat de TROS. Vijfjaar lang was hij er algemeen directeur, in welke functie hij zijn commerciële aspiraties zag vervliegen. Hij praat nog eenmaal openhartig over een roerige omroepperiode en richt de blik op zijn toekomst als directeur betaald voetbal bij de KNVB. Cees Wolzak van de TROS naar de KNVB Dat brengt ons meteen terug naar de zorgen van vandaag de dag. De TROS heeft al enige tijd te kampen met dalende kijkcijfers. Nog niet eens zo heel lang gele den stond deze omroep jaren achtereen ongeslagen aan kop. Tegenwoordig komt de TROS steeds minder voor op de Top-25 van best bekeken programma's. Wolzak: „De kijkcijfers van de totale pu blieke omroep lopen terug. En wij zitten nu natuurlijk samen op één net met EO en Veronica, die op een andere manier pro grammeren. Dat geeft de avonden een ra re opbouw. Neem de maandag, komt daar ineens de EO tussendoor. En de zondag avond: een mix van Teleac, Veronica en wij. Het is zoiets als een winkel, die de zes dagen dat-ie open is niet de garantie geeft dat hij iedere tlag dezelfde goede spullen heeft. Dan ontstaat er ontrouw aan de winkel en in dit geval aan het net. Dat heeft zeker ook z'n effect op de kijkcij fers." Toch moet er meer aan de hand zijn, Veronica scoort wel goed. „Die hebben die hit, met hoe heet die- Ten Brink. Een fantastisch programma. En natuurlijk: veel mensen van onze achterban kijken naar RTL4. Dat heeft er zeker mee te maken. Dat imago spreekt het TROS-publiek aan. Zorgen Hoe groot zijn de zorgen van de TROS? „Net zo groot als die van iedere andere publieke omroep, behalve misschien de VPRO en de EO. De zorg is: hoe overleven we met drie tv-netten en vijf radiozenders. Ik sluit niet uit dat we een tv-net en min stens een radiozender moeten inleveren als we niet voldoende marktaandeel ha len. Dat is op termijn wel degelijk het ge vaar. Het enige waarmee je dat kunt ver hinderen is samenwerken. Maar dat staat weer haaks op de identiteit. We zitten wat dat betreft in een vacuüm. In het ergste geval kijkt nog maar dertig procent naar de publieke omroep en betaalt honderd procent. Dat kan een heel eigenaardige discussie in politiek Den Haag tot gevolg hebben. Die discussie moet er niet ko men. We moeten dus een marktaandeel van rond de 50 procent hebben." Dat lijkt me aan de magere kant. Is dat niet een erg defensieve houding? „Het is een realistisch cijfer als je het in ternationaal vergelijkt. Daar moet je nog hard voor knokken, je zult dus program meringen per tv-net moeten maken. Eventueel fusies tussen omroepen. Maar, met alle respect, dat lukt niet met een partner als de EO." Intussen doet de TROS er alles aan om zich een duidelijker 'smoel' te verwerven. Wolzak schreef in de zomer een beleids stuk dat er toe moest leiden dat zijn om roep zich met succes kan profileren naast het populistische RTL4. „De TROS als spreekbuis voor de ach terban. Noem het maar de zwijgende meerderheid. Dat moet als effect hebben dat de mensen denken: goed dat die om roep er is, want zo komt mijn eigen geluid ook nog 'ns aan bod. Het is uiteraard een utopie om al onze programma's daarmee te doorzeven. Dus heb ik drie radiopro gramma's aangewezen voor die opdracht: de Nieuwsshow, Klantenservice en Inter actief. Op tv hebben we de redactie van TROS Aktua moeten aanpassen. Met succes. Er zaten de afgelopen tien weken meer profi lerende onderwerpen in Aktua dan in de twee jaren daarvoor. Verder hebben we de column van Bosboom en Van Rossum. Er ligt ook een concreet plan voor de gespro ken ingezonden brief op tv. Daar gaan we eind deze maand een proefprogramma van uitzenden." Verrechtsing Mag ik dat nieuwe profiel van jullie verrechtsing noemen? „Nee, het istniet verrechtsen. Noem het voor mijn part realistisch. Een spreekbuis. Volgens mij zijn links en rechts achter haalde begrippen." Reactionair dan? „Nee hoor. Er wordt gezegd wat velen denken. Maar wel altijd gebaseerd op de feiten." Was er een hoogtepunt in de TROS- jaren, springt er iets uit? „Het was een opluchting dat ik van de zomer de beslissing nam en het klinkt negatief, maar zo is het natuurlijk niet om te vertrekken. Ik zat op Texel en toen heb ik zo'n breiwerkje voor mezelf ge maakt met voors en tegens. Ik ben 52. Ik wist: als ik nu bij de publieke omroep blijf, blijf ik nog vijf jaar. En dan ben ik zéker bezig met dingen waar ik niet warm voor loop. Ik zie collega's om me heen zuur worden. Hier in huis. In het NOS-bestuur. Onlangs hield Bert van der Veer (pro grammadirecteur van RTL4 red.) een verhaal, waarvan de strekking was: 'Hil versum zit te slapen en wij van RTL4 doen het allemaal zo goed'. Het was wel geestig. Ik moest er ook om lachen, maar echt leuk is het gewoon niet. Want het verhaal is na tuurlijk genuanceerder. Wij kunnen niet wat zij kunnen door de beperkende regel geving uit Den Haag. Het liefst wil ik dan die man z'n kop er af rukken. En dat be doel ik nou: hier in Hilversum zitten men sen te lachen om hun eigen onmacht. En dat terwijl de publieke omroep betere pro gramma's maakt dan RTL4. Als ik zou zijn gebleven, dan was ook ik een zure man geworden. Daar had ik de TROS geen dienst mee bewezen. Dan had ik, net als veel anderen om me heen, ook zitten la chen om de benarde situatie waarin we Benard Over benard gesproken. De TROS raakt als het even tegenzit binnen een jaar bijna zijn hele top kwijt. Jij weg, voorzitter Henri Minderop gaat volgend jaar weg en Cees den Daas ook. Dat lijkt me vragen om nog meer moeilijkheden dan er al zijn. „Het maakte mijn beslissing er niet ge makkelijker op. Aan de andere kant speel de het ook mee, want ik kan met die twee mannen goed door één deur. Er wordt nu een nieuwe, full-time voorzitter aange trokken, die tot het eind van volgend jaar gaat meelopen met Minderop. En die gaat Cees Wolzak: „De KNVB is een leuke organisatie. Maar het is ook een baan met een behoorlijk groot afbreukrisico." foto dijkstra meebepalen hoe de invulling van de rest van de topstructuur wordt. Voorlopig worden mijn taken verdeeld over Henri, Cees en financieel directeur Jim Bos." Vijf jaar TROS. Kijk je straks terug op een gelukkige periode? „Ik heb het hier heel plezierig gehad. Ik heb met leuke men sen gewerkt, afgezien van een paar azijnpissers die je in iedere organisatie hebt. De TROS is een heel vrolijk bedrijf en dat bleek bij mijn afscheid ook weer eens. Dat is nou typisch TROS, tot en met de polonaise Hoe zou je graag herinnerd willen worden „Moeilijk te zeggen denkt lang na). Ja, als iemand die hard en goed voor z'n eigen bedrijf ge knokt heeft. Loyaal. Actief en energiek. Als dat zou kunnen blijven hangen, voel ik me daar uiterst plezierig bij." Wat ga je de komende we ken doen voordat je per 1 maart je opwachting maakt als directeur van de KNVB? „De kasten opruimen, zeilen, hout kap pen. Lekker veel frisse lucht opsnuiven. Een vakantie naar Thailand. En me lang zaam inwerken in het voetballen. De KNVB is een leuke organisatie. Maar het is ook een baan met een behoorlijk groot af breukrisico." Je bedoelt dat je er ook behoorlijk ge tackeld kunt worden? „Ja. Het is net zo'n harde wereld als de omroep, die dan wel niet zo hard lijkt. Het afbreukrisico van dat soort banen is hoog. Maar dat heb ik ingecalculeerd." Zoek je die risico's bewust op? „Ja. Ja, dat zit wel in mijn karakter. Ik heb mijn hele leven veel nieuwe dingen gedaan, de meeste met succes. Ik heb steeds m'n nek uitgestoken. Dat ben ik nooit kwijtgeraakt." Avontuurlijk Om zijn woorden kracht bij te zetten, me moreert Cees Wolzak hoe hij kiezend tussen twee hem aangeboden banen uiteindelijk met veel overtuiging ja zei te gen de meest avontuurlijke. „Ik was door een Engelse headhunter benaderd voor een baan als chief executive officer, een AmeriJcaanse kreet voor directeur, van een buitenlands dagblad. Daar was ik mee In gesprek. Het was dus kiezen tussen die baan en de KNVB. Heb ik met een vriend van mij zitten plussen en minnen, de be langrijke elementen van beide functies naast elkaar gezet. Toen ik klaar was met die matrix, kwam daar dat dagblad na tuurlijk uit. Ik zei: 'nou, ik ga voetballen'." „Waarom? Ik heb uit emotie gekozen, m'n lijf zei het. En ik heb er nog niet een seconde spijt van gehad, hoewel er aan die baan in het buitenland een hoge status zat. Aan de andere kant: ik voetbal al twin tig jaar met vriendjes in de zaal. En ik ben heel erg geïnteresseerd in sport. Die dag- bladbaan betekende dat ik op de winkel moest passen. En ik kreeg met het krijt streepcircuit te maken, dat zijn voor mij niet de meest inspirerende mensen." Je benoeming tot directeur van de KNVB heeft een aantal negatieve reacties opgeroepen, zowel in de media als in de voetbalwereld. Hoeveel pijn doet dat? „Niet zo veel meer. Tien jaar geleden had ik er wel een slapeloze nacht van ge had. Nu was ik vooral pissig. Zo'n negatief stuk in NRC-Handelsblad. Vol feitelijke fouten. Er werd me van alles aangewre ven, zelfs de 'afgang' van FilmNet dat een succes is geworden. Je krijgt er en dat is onterecht het aureool van 'loser' door. Dat is onrecht vaardig. En vanuit de voetbalwereld werd er aangevoerd dat ik een buitenstaander ben. Maar dat heeft ook z'n voordelen. Ik ben geen Hilversumse softy." Ten slotte je afscheid van de TROS. Om in voetbaltermen te blijven: ivat gaat er door je heen? „Absoluut een weemoedig gevoel. Ik zal de mensen hier missen." Perspectief Hij geeft onmiddellijk toe dat dit slechte perspectief voor hem een overweging was om de publieke omroep te verlaten. „Ik voel me gelukkiger als er dingen onderno men kunnen worden. Je verliest er een paar, maar je wint er ook een paar. Als de balans dan maar doorslaat naar het win nen, blijft het hartstikke leuk. Maar in om roepland is het slechts een kwestie van in dikken. Daarom heb ik in september mijn ontslag ingediend bij Henri" (Minderop, voorzitter van de TROS red.). „Een andere overweging is dat de TROS geen commerciële omroep zal worden. Dat monopolie .in Nederland ligt bij de Luxemburgers. Als er een andere com merciële omroep de kop boven het maai veld uitsteekt, is dat het sein voor RTL4 om RTL5 in te zetten. Dat verliest ieder één. En dat realiseren ze zich bij RTL als geen ander. Als de voetbalrechten naar RTL4 waren gegaan, was dat de start ge worden van RTL5. Waarom? Omdat ze op RTL4 die voetballerij qua volume niet meer hadden kunnen opnemen." „Daarom is het een goede zaak, pratend vanuit de publieke omroep, dat de voet balrechten nu bij de NOS liggen. Ik zat tij dens die vergaderingen trouwens in een gekke situatie. Want ik was al in gesprek met de KNVB, terwijl ik in het NOS-be stuur enorme pleidooien hield voor het voetbal. Het zou een conflict of interest kunnen zijn geweest, maar dat heb ik zo niete Fouten Bijna vijf jaar lang heeft Cees Wolzak zich ingezet om de TROS commercieel te ma ken. Dat dit in het zicht van de haven uit eindelijk strandde, is hem niet aan te reke nen, vindt hij. „Ik ben natuurlijk wel te leurgesteld. Maar ook achteraf zeg ik: nee, wij hebben geen fouten gemaakt. Het is ons onmogelijk gemaakt. RTL4 zit nu op de plek waar wij hadden moeten zitten. Dat is niet onze fout, dat heeft de politiek gedaan." „In het laatste stadium was voor ons de enige weg om commercieel te worden, sa men met RTL4 een RTL5 te maken. Dat is wat we begin dit jaar nagestreefd hebben. Dan hadden we weliswaar in het monopo lie van de Luxemburgers meegedraaid, maar dan had RTL5 wel TROS geheten. We hadden echter slechts 25 miljoen gul den te makken, terwijl we toch wel 150 a 175 miljoen nodig hadden. En het is een oud adagium: wie het geld heeft, heeft de macht. De eigenheid van de TROS zou in het geding zijn gekomen. Dat is in april de overweging geweest om te zeggen: we stoppen er mee." Het zwartgemar- merde ovale bu reau staat vol rig af tegen de wanden van zijn kamer, die vijf jaar lang maag delijk wit zijn gebleven. Op dat ene grote doek van zijn vrouw Cornelie Jochems na. Een lunch van rauwkost, plakjes worst, kaas en melk staat op hem te wachten. Een half uur later dan afgesproken komt Cees Wolzak, scheidend TROS- directeur, binnenstormen. Aanvankelijk verloopt het ge sprek chaotisch. Het stortregent herinneringen, alsof vijf jaar omroep binnen de context van één interview aan bod moeten komen. Via het onderzoek van McKinsey, dat hij zelf in het NOS-bestuur voorstelde en het startsein vormde voor gesprek ken over samenwerldngsver- banden tussen omroepen en via het gedifferentieerde bestel, dat niet zo heten mocht, belan den we bij het heden en de toe komst van de publieke omroep. Een toekomst waarover Cees Wolzak zich ernstige zorgen maakt. Het huidige publieke bestel is immers bezig aan een krachtmeting die in de historie haar weer ga niet kent. Wolzak: „Je moet je afvragen of de uit gangspunten van dit bestel nog te hand haven zijn. Want we zitten nu toch in een merkwaardige situatie. De omroepen ont lenen hun bestaansrecht aan hun leden, terwijl we als we willen overleven heel sterk moeten gaan samenwerken. Stel je eens voor: Amstel en Heineken samen, dat duurt een generatie voordat de men sen aan elkaar gewend zijn. In de omroep duurt het wel twee generaties, want we zitten hier bij elkaar omdat de culturen verschillend zijn. Ik ben daar niet optimis tisch over."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 35