'Rol Evita verveelt niet snel' 'Foxtrot': festijn vol vaart Cultuur Kunst Cabaret Zak en As houdt op te bestaan Vrolijk adventsconcert Leiden English Choir Nachtegaal vleugellam redactie annemiek ruygrok (CHEF) saskiastoeiinga Dominique Zwartelé in The Duke leiden Jazz-café The Duke gaat zondag 20 december weer op de klassieke toer. Om drie uur 's middags treedt daar het Domini que Zwartelé Trio op met werken van Bartok en salonmuziek. Het trio bestaat uit Dominique Zwartelé, klarinet, Josephine Tan, piano, en Marco Roosink, viool. Buffy Sainte-Marie naar Doelen Rotterdam De Amerikaanse zangeres Buffy Sainte-marie geeft op vrijdag 26 februari een concert in de kleine Doelenzaal in Rotterdam. Eerder dit jaar maakte zij, onder meer de componis te van wereldhits als 'Universal Soldier' en 'Up Where We Be- long', na vijftien jaar haar rentree aan het popfront met het al bum 'Coincidence And Likely Stories'. De voorverkoop van het eenmalige optreden begint dinsdag 29 december. Twee concerten Jeff Healey Band Groningen The Jeff Healy Band, die al eens op Pinkpop en in Ahoy' optrad, geeft in het voorjaar twee concerten in Nederland. Op 22 maart staat de band in de Groningse Martinihal, op 24 maart is er een optreden in de Maaspoort in Den Bosch. Rebecca Norman speelt 'machtigste vrouw van Argentinië' De omstandigheden in het Milanese theater Smeraldo zijn verre van ideaal. De zaal heeft weinig grandeur meer, als die er ooit al is geweest. Bij gebrek aan een orkestbak zijn de musici half zichtbaar en door kuren van de com puter werkt de diaprojectie niet. Tot overmaat van ramp kampt hoofdrolspeelster Rebecca Norman met de na weeën van een keelontsteking. Toch is de voorstelling van 'Evita' van begin tot eind boeiend. Een prima rolbe zetting, een ijzersterk ensemble, strakke dansjes en een uitstekende orkestbegeleiding. Evita (Rebecca Norman): Je kunt Evita lang spelen zonder dat het gaat vervelen, omdat er zoveel kanten aa haar persoon zitten." foto recensie wijnand zeilstra 'Foxtrot', musical van Annie M G Schmidt en Harry Bannink door het Leids Musical Gezelschap 'Pluimage' Regie Rigo van Meer. Met 'My Fair Lady', de eerste produktie, gaf 'Pluimage' enkele jaren geleden een verrassend visitekaartje af, en het daaropvolgende 'South Pa cific' betekende een heel klein stapje terug. Met 'Foxtrot' onder leiding van een nieuwe regisseur en een nieuwe dirigent heeft 'Pluimage' wederom optimaal gepresteerd. De zeker naar amateurbe grippen groots opgezette produktie biedt gedu rende ruim tweeënhalf uur een festijn van eigen bodem: een oerhollandse musical door een Leids gezelschap. Opvallend in het musicalwerk van het gouden koppel Schmidt/Bannink is de cabareteske on dertoon. En gelukkig krijgt dat element in deze enscenering ruimschoots de aandacht. Abortus en homoseksualiteit bijvoorbeeld worden als ta boedoorbrekende thema's (de musical is uit 1977! aan de orde gesteld in twee liedjes die inmiddels al in menig cabaretprogramma te horen zijn ge weest. De hoofdrolspelers zijn kennelijk dusdanig begeleid dat ze dit materiaal aan kunnen. Wim Bel zingt ingetogen 'Sorry dat ik besta'. Esther Kooloos brengt samen met een koor van zwange re vrouwen een pittige versie van 'Over tijd', het lied waarin Annie Schmidt op onnavolgbare wijze toentertijd bekende adviezen heeft verwerkt: 'Achter op de motor rijden/Over hobbelige kei- en./Aldoor van de trap afglijden/Op je billen, tree voor tree/Honderd keren naar benee./Hete thee met aspirine./En kinine en kinine'. Met dezelfde lichte toets worden ook burgerlij ke benepenheid en de onterechte zorgeloosheid aangaande bepaalde politieke en maatschappelij ke ontwikkelingen aan de kaak gesteld. Het gaat in eerste instantie over de jaren dertig, maar ver wijzingen naar de na oorlogse jaren zijn legio. Vooral in de feestelijk aangeklede ensemble nummers wordt die boodschap met veel verve op de planken gezet. De in musicals vaak zo moeilij ke overgangen tussen zingen en spelen, verlopen hier behoorlijk soepel. De speelscènes kunnen het kleine beetje overdrijving van deze acteurs wel hebben. Het levert in elk geval tal van aardige momenten op. Het geheel heeft beslist vaart, ook al gaat tegen het einde de afwikkeling van het verhaal net even iets te veel tijd vergen. Maar de echte showfinale over ons aller 'dansen op de vul kaan' doet dat snel vergeten. Nog geen plek voor instituut Vormgeving Vera Beths verleent solistische medewerking aan het derde concert in de Meesterserie, vanavond in de Stads gehoorzaal. foto» pr VRIJDAG 18 DECEMBER 1992 haarlem gpd Cabaret Zak en As houdt medio februari op te bestaan. In goed overleg heeft het driemanschap, dat al sinds de schoolbanken bij elkaar is, daartoe besloten. Erik van Muiswinkel sluit overigens niet uit dat het cabaretgezel schap in de toekomst nog eens zal optreden. Het is met name Justus van Oei geweest die na acht jaar de aanzet tot de breuk heeft gege ven. Van Oei was lichtelijk uit gekeken op het genre cabaret dat Zak en As bracht. Voor zich zelf had hij het idee als tekst schrijver op den duur vast te lo pen. Bovendien leeft bij hem de vrees dat de sleet dreigt te ko men op de onderlinge sfeer bin nen het gezelschap. muziek recensie wilfred simons 'A Christmas Carol Concert' door het Lei den English Choir o.l.v F>im Overduin. Mm. v. het Leiden English Chamber Or chestra. Stukken van oude en moderne Engelse componisten; Quatre motets pour le temps de Noel van Francis Poulenc; drie delen1 uit het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach Gehoord: Evangelisch Lutherse Kerk, 17/12, Leiden. Nog te horen: 18/12 in de Geref Kerk 'Het Kruispunt', Voor schoten en 19/12 in de Dorpskerk, Was senaar. Aanvang beide concerten 20.15 Het Leiden English Choir is een mooi en goed getraind koor. Het stemmateriaal is in alle re gisters uitstekend en bovendien heeft het een gloedvolle ronde koorkJank; sonoor in de diepte, heel helder in de hoogte, een prachtige eenheid. Onder lei ding van de jonge dirigent Pim Overduin (hij is nog maar 22 jaar) bracht het Leiden English Choir gisteravond een vrolijk en traditioneel adventsconcert voor een bomvolle Evangelische Lutherse kerk. De typische Engelse 'Yule-tide spiritkwam tot uiting in kerst liederen als. What Cheer? van William Walton, de zestiende- j eeuwse Coventry Carol en in de overbekende meezingers voor het publiek: O come all ye faith ful, Once in royal David's City en Hark! the herald angels sing. Maar diezelfde sfeer ademt ook leiden» mies albarda 'De Mozart van de 19e eeuw', zo omschreef Robert Schumann in 1840 in zijn muziektijdschrift de toen 31-jarige Mendelssohn. De overeenkomst lag voor de hand: evenals Mozart was ook Felix een wonderkind geweest, dat al op zeer jeugdige leeftijd niet alleen blijk gaf van een uit zonderlijk talent voor het be spelen van de piano en de viool, maar met componeren was be gonnen op een leeftijd waarop de meeste kinderen nog slechts bikkelden of hoepelden. Niet gehinderd door geldzor gen vader was een zeer wel gesteld bankier in Berlijn werd in het gezin Mendelssohn alles in het werk gesteld om de intellectuele en kunstzinnige ta lenten van de vier kinderen zo evenwichtig mogelijk te ontwik kelen. Op de zondagse huiscon certen traden niet alleen be roemdheden als Spohr, Pagani- ni en Weber op, maar in deze kring kwamen ook de eerste composities van Helix tot klin ken. Het is de bedoeling dat Van Oei met Maarten Wansink in fe bruari in een door hem geschre ven toneelstuk gaat spelen. De première daarvan is in de Klei ne Komedie in Amsterdam. Diederik van Vleuten gaat in het najaar een avondvullend pro gramma verzorgen, dat in pre mière gaat in het Amsterdamse Bellevue-theater. Daarna gaat Van Vleuten op tournee. Naast zijn vele nevenactivitei ten voor radio en tv („En ik ga ook een boek over cricket schrijven") treedt Erik van Muiswinkel in het voorjaar van 1993 met het Haarlems toneel op in het stuk Winny the Poeh. Begin 1994 voert Van Muiswin kel met de actrice Margót Ros het door hem te schrijven to neelstuk 'De Heldenlul' op. het werk van min of meer mo derne Engelse componisten als Herbert Howell, Richard Rod ney Bennett, William Walton en Lennox Berkeley. Met de na druk op 'min of meer', want de ze componisten hebben hun wortels diep in de traditionele tonaliteit. Ze maken graag ge bruik van dissonante akkoor den, maar meer als een soort pittig pepertje in een zoet ge recht, of als een fris pastelverfje op een oud gebouw. Deze aan pak past perfect bij het klanki deaal dat het Leiden English Choir voor ogen staat. De keuze van de Quatre mo tets pour le temps de Noel van Francis Poulenc was in dit ver band een beetje een misgreep. Bij hem is de moderne tonaliteit geen opgelegd pandoer, maar een wezenskenmerk van zijn muziek. Het koor had er dan ook duidelijk moeite mee. De koorleden durfden de moeilijke akkoorden eigenlijk niet aan, waren bang dat ze de dissonan ten zouden ontsieren met een valse noot. Noodgedwongen kozen ze dus de voorzichtige weg: zij die niet zeker waren van de juiste inzet wachtten op diegenen die dat wel waren. Aarzeling en sleperigheid waren het gevolg en de ware muzikali teit kwam er niet uit. Toch hoeft het koor niet zo timide te zin gen, want valse noten heb ik echt niet gehoord. Op zijn elfde jaar heeft Felix al een respectabel aantal muziek stukken geschreven, voorname lijk kamermuziek waaronder drie pianosonates en één viool sonate, en twee kleine speel- opera's. In 1950 doken in de in Berlijn twaalf jeugdsymfonieën voor strijkorkest op, geschreven tussen 1822 en 1824, die een duidelijk beeld geven van de groeiende vaardigheden en het talent van de jonge componist. Vanzelfsprekend is in deze stuk ken veel terug te vinden van de grote voorbeelden: Bach, Mo zart, Haydn en Beethoven, maar tevens getuigen ze al van origi naliteit, van een grote affiniteit met de speel- en klankmogelijk heden van een strijkorkest en zitten er elementen in die voor uit wijzen naar de latere 'echte' symfonieën waarvan de 'Schot se' en de 'Italiaanse' tot op de dag van vandaag tot de geliefde werken van het standaardreper toire behoren. Slechts enkele ja ren na deze jeugdwerken schrijft de 17-jarige Mendels sohn een meesterwerk: de ou- recensie onno schilstra Werk van Jan Cremer, Marion Bloem en Henk Wolvers. Te zien. tot 24/1, woe en do 13-17 uur, vr 13-21 uur, za 11-17 uur, Galerie Hofman Van der Zee Kunstzaken, Alphen aan den Rijn •De treurnis die men dezer da gen aantreft in de Alphense galerie 'Hofman Van der Zee Kunstzaken' is met geen pen te beschrijven. Daar heet een tentoonstelling te zijn inge richt met grafiek, schilderijen en keramiek van respectieve lijk Jan Cremer, Marion Bloem en Henk Wolvers. Nou ja, ten toonstelling Hofman Van der Zee laat zich het best omschrijven als een rommelig soort super markt. In de schappen ligt werk, gesigneerd met klinken de namen als Jeroen Krabbé, Lex Goudsmid en de onver mijdelijke Corneille. Met kunst heeft dat alles weinig te ma ken. Eigenlijk kun je bij Hof- vertureMidzomemachtdroom. Van de 10de Symfonie, die vanavond in de Stadsgehoor zaal ten gehore wordt gebracht, is slechts één deel bewaard ge bleven. Na een langzame inlei ding met heel verrassende har monische overgangen volgt een lichtvoetig thema. Aan het eind zorgt een stroomversnelling voor een kordate finale. Ken merkend voor Mendelssohns muziek is de fijnzinnigheid en poëzie: zijn kracht ligt hoofdza kelijk in het melodische. Niet in het dramatische, dat strookte niet met zijn karakter en zijn le- vensonstandigheden waarin hij nooit heeft behoeven te vech- Dvorak Een zondagskind als Mendels sohn was Dvorak (1841-1904) bepaald niet; als oudste van acht kinderen moest hij al snel meehelpen de kost te verdie nen. Zijn muzikale vader die een winkel annex kroeg had, liet hem al vroeg vioolles geven zo dat hij de bezoekers van de man Van der Zee niet veel meer kopen dan de versierde handtekeningen van Bekende Nederlanders. Met de motoriek van een dronkeman smeert Marion Bloem wat zoete kleurtjes op haar signeergrond, die aldus de expressie krijgt van een plas braaksel van een kind dat te veel schuimpjes heeft gegeten. Dat Jan Cremer over een ego als een wolkenkrabber be schikt, wisten we reeds sinds de jaren zestig. Dientengevol ge verrassen zijn handtekenin gen, die hij plaatst op kolossa le kliederzeefdrukken eigenlijk geen moment. Tussen al die moneymakers is het werk van Henk Wolvers nauwelijks te vinden. Logisch, hij is een stuk minder bekend. Na lang zoeken blijkt hij de maker te zijn van esthetische vazen. Inhoudelijk heeft het niet veel om het lijf, maar ver geleken met dat van Bloem en Cremer komt zijn werk nog wel integer over. kroeg met wat aardige muziek kon vermaken. Dankzij een be middelde en opmerkzame oom kon Dvorak ten slotte naar Praag gaan om aan het conser vatorium opgeleid te worden tot organist en violist/altviolist. Een zeer nationalistisch ge tinte Hymne voor koor en or kest maakte zijn naam als com ponist op slag bekend binnen de landsgrenzen. Een sollicitatie naar een staatstoelage bracht hem in contact met Brahms die in de beoordelingscommissie zat. Het werd een vriendschap voor het leven. Snel werd zijn naam ook bui ten Tsjechoslowakije bekend; evenals Mendelssohn vierde hij zijn grootste triomfen in Enge land dat hij als dirigent op vele concertreizen bezocht. In Dvo raks werken klinkt steeds de liefdé voor de muziek van zijn eigen land door. Ook Dvoraks grote kracht ligt in het melodi sche: zijn Serenade voor strijk orkest bevat een schat aan di rect aansprekende melodieën, waarbij opvalt dat een zojuist verklonken melodische gedach te vaak in een lagere stem her haald wordt. Met de uitspraak 'ik componeer alleen voor mijn eigen plezier' deed hij zichzelf tekort: veel muziekliefhebbers hebben zijn muziek voor altijd milaan kees groenenboom Er is nog steeds vraag naar 'Evi ta' in Europa. De Duitse thea terproducent Wolfgang Boksch haalde voor een nieuwe tour nee, die in december en januari ook Nedeiland aandoet, een ge routineerde cast uit de Verenig de Staten. Alleen hoofdrolspeel ster Rebecca Norman komt uit Engeland. „Regisseur Ken Cox kende me nog van vroeger. Hij belde op het laatste moment omdat ze geen Eva konden vin den. Het was leuk om weer met Ken te werken. Hij heeft in de oorspronkelijke produktie geze ten. Inmiddels is hij een vijfti ger, compleet met een buikje, maar hij danst nog als een jon ge man. Ken is de enige regis seur die ik ken die nooit zijn ge duld verliest. Ik heb hem nog nooit horen schreeuwen", ver telt ze. Cox is uitgegaan van de Broadway-produktie van de Lloyd Webber/Rice-musical, die eind jaren zeventig werd ge maakt door regisseur Harold Prince en choreograaf Larry Fuller. De voorstelling is in deze vorm al eerder in Nederland te zien geweest voor het laatst begin dit jaar zij het met een andere rolbezetting. Behalve Norman worden de belangrijk ste rollen bezet door James Sba- no (Che Guevara), David Was- son (Juan Peron), RuthAnn Bigley (maitresse) en Christop her Regan (Magaldi). Spannend Rebecca Norman is 26 jaar, een jaar jonger dan Evita toen die 'first lady' van Argentinië werd en daarmee de machtigste vrouw van het land. „Het is een in het hart gesloten. Vanavond komt Het Bra bants Kamerorkest naar de Stadsgehoorzaal voor het der de concert in de Meesterserie. Dirigent is Alexandru Lascae. Op het programma staan: prachtige rol", zegt Norman, die elke avond een enorme bos donker haar weg moet werken onder haar blonde Evita-pruik. „Je kunt Evita lang spelen zon der dat het gaat vervelen, omdat er zoveel kanten aan haar per soon zitten. Als jong meisje is ze levendig, hartstochtelijk en sterk. Daarna werkt ze zich via haar minnaars naar de top. Dan komt er een hardheid bij, een haat tegen de aristocratie." En later is er de angst. Op sommige momenten is ze echt gelukkig, op andere momenten bezeten van angst. Al die din gen, die afwisseling in emoties, houden het spannend. Dat houdt het ook verrassend voor het publiek. Ik denk dat het de beste vrouwelijke musical-rol is die ooit is geschreven." Norman doet het goed als Evita, de verschoppeling die zich weet op te werken tot pre sidentsvrouw en uiteindelijk tot 'heilige'. Ze toont knap de te genstelling van de beeldschone buitenkant en de harde ambitie en afgunst aan de binnenkant. Haar zang is door de keelklach- ten niet goed te beoordelen, al volbrengt ze haar zware op dracht naar behoren. „Ik klonk in de hoogte net als Joe Coc ker", zegt ze zelf na afloop, maar belooft dat in Nederland haar stem weer op orde is. De musical Evita is in het Stadstheater In Zoetermeer te zien van 20 december tot en met 4 januari, met uizondering van 24 en 28 december en 2 ja nuari. Matinees: tweede kerst dag en op 27 december, aan vang 14.30. De overige voor stellingen beginnen om 20.15 Mendelssohn de Symfonie no. 10, Puccini I Crisantemi, Schu bert Adagio en Rondo in A voor viool en orkest met Vera Beths als soliste, en tot slot Dvorök Serenade voor strijkor kest op. 22. Er is nog geen geschikte huisvesting voor het nieuwe Instituut voor de Vormge ving, dat er op 1 januari in Amsterdam moet zijn. Zoals bekend wordt het Vormgevinginstituut op den duur in het pand van het huidige Museum Fodor gevestigd. Dat moet echter eerst grondig worden ver bouwd. De volledige ver bouwing kan in januari 1994 gereed zijn. theater recensie dick van teyungen InDependance en Seqioa De Nachtegaal Regie Annekee van Blokland, vormge ving: Anita van Dalen, Niek Michel en Frans Huisman Gezien 17 december. Parktheater, Alphen aan den Rijn. Het is een mooi verhaal, dat van de nachtgaal. Heel democra tisch en onmaterialistisch ook. De keizer van China verneemt uit buitenlandse reisgidsen van het bestaan van een vogel in zijn eigen tuin die, zoals de ka merheer weet, nooit aan het hof is voorgesteld. Opschudding in het paleis van het fijnste porse lein, want de nachtegaal moet worden gevonden om te zingen voor de keizer. Het armste meisje in tijdelijke dienst weet het: de zanger leeft in het bos, niet ver van haar oude zieke moeder. Het diertje valt uiterlijk nogal tegen, maar bevalt vocaal erg. Het heeft geen sterallures en laat zich bij de keizer voor zijn kunst alleen belonen met tranen van ontroering en niet met edelstenen. Maar dan zendt de keizer van japan een mechanische nachte gaal die ook prachtig zingt en bovendien is ingelegd met dia manten en robijnen. De echte trekt zich bescheiden terug, maar hij wordt snel gemist als zijn collega steeds hetzelfde liedje zingt en daarvan ook nog snel slijt. Als de keizer doodziek wordt, komt de nachtegaal te rug om hem te troosten. En de keizer wordt beter. Om dat simpele verhaal heen hebben theatergroep InDepen dance en het Arnhemse kunste naarscollectief Stichting Se quoia een voorstelling gemaakt. Bij de drie meewerkende beel dend kunstenaars heeft de Chi nese inspiratie geleid tot een fraai resultaat: het achtergrond- scherm, de ovale tafel en de ver nuftige Chinese houten schoe nen om de rollen aan te geven zijn mooi. De twee spelers, Hans This- sen en Lilian van Bennekom, onderscheiden zich niet door overdreven goed of slecht spel. Tekst en regie waren een grote re belemmering voor een ge slaagde voorstelling. Het sprookje van Andersen laat zich in tien minuten voorlezen, dus voor een uur theater moet je er nogal wat bij bedenken. Daar om werd er volop geassocieerd en geïmproviseerd. Dit leidde tot allerlei vondstjes en trucjes die erg zichtbaar zijn gebleven en geen deel uitmaken van een visie op het geheel. Detaillistische informatie over gerechten, planten, het vervaar digen van porselein, ingebon den voetjes en meer chinoiserie, flauwe grapjes en doorbrekin gen van de theaterillusie. Daar bij gingen die mooie schoenen aan en uit en werd er zo eens wat gezongen en heen en weer gelopen. Het was de bedoeling de voorstelling daarmee te ver levendigen, maar De Nachte gaal bleef steken in gedoe met goede bedoelingen. Haitink dirigeert ook in '93 RPhO rotterdam gpd Bernard Haitink leidt ook vol gend jaar een aantal concerten met het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest. De dirigent is mo menteel in Nederland voor ze ven concerten met dit orkest in Rotterdam en Amsterdam. Het RPhO viert tijdens het seizoen '93/'94 zijn 75-jarig bestaan. Ter gelegenheid hiervan geeft Hal tink met het orkest driemaal een uitvoering van een pro gramma met werk van Webem (Passacaglia opus 1). Mahler (Adagio uit Symfonie no. 10) en Brahamt (symfonie no. 4).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21