'Een stukje van Katie leeft door in Eilish' Beschaafd kwijlen bij de Bronsjes Rtv show Wervelende ijsshow rond de avonturen van Peter Pan De hoofdrol van Mies WOENSDAG 16 DECEMBER 1992195 Aangrijpende documentaire over scheiding Siamese tweeling De Siamese tweeling Katie en Ellis De Ierse Mary en Li- am Holton stonden begin dit jaar voor de ingrijpendste beslissing in hun leven. Moesten zij hun vro lijke, gelukkige en gezonde tweelingdochtertjes laten ope reren of niet? Kiezen voor het laatste zou het minst gevaarlijk zijn, maar de driejarige Katie en Eilish tevens onherroepelijk tot elkaar veroordelen. De twee goedlachse meisjes zijn namelijk geen gewone tweeling, maar een Siamese tweeling. Van schouder tot heup zitten ze met hun borst en buik aan elkaar vast. Ze hebben ieder een hart, longen en een wervelkolom, maar delen twee benen, één bekken, één lever en één blaas.; Het echtpaar kiest na een lang jaar van wikken en wegen uiteindelijk voor een mens waardiger bestaan voor de tweeling en laat ze operatief scheiden in het wereldberoem de Great Ormond Street Hospi tal in Londen. Het wordt de moeilijkste scheidingsoperatie ooit uitgevoerd. De gevolgen zijn vreselijk. Vier dagen na de operatie sterft Katie aan een hartaanval. Eilish moet alleen verder. Doodsangsten I-Iet leven van Mary en Liam, de tweeling en hun drie gezonde olton voor de operatie. oudere zusjes voor de operatie is een jaar lang gefilmd door een Engelse cameraploeg. Het resultaat daarvan is de aangrij pende documentaire Siamese Twins, die Veronica zondag avond in een uitzending van Nieuwslijn op televisie brengt. Het is een documentaire met trieste maar zeker ook vrolijke momenten. De doodsangsten van de ou ders worden afgewisseld met beelden van rust en geluk in het jonge gezin. Ondanks de staren de blikken worden Katie en Ei lish vanaf het begin opgevoed als een normale tweeling. De gemeenschap in het kleine dorpje net buiten Dublin accep teert de kinderen. Katie en Ei lish zijn nog te jong om te be seffen dat ze anders zijn. Artsen ontdekken pas een dag voor de bevalling dat de twee ling aan elkaar vast zit. „Na de bevalling liep ik in shocktoe stand over de gang. Voordat ik het in de gaten had zag ik mijn twee dochters. Zijn ze niet prachtig, waren hiijn eerste woorden. De dokter keek me verrast aan en zei 'ja inder daad', vertelt Liam Holton over het moment na de geboorte. Zijn vrouw durfde niet te kijken naar haar pasgeboren kinderen. ,Ik heb eerst een foto van ze be keken. Ik vond het meteen twee gewone baby's." De artsen besluiten niet direct te opereren. Dat zou te gevaar lijk zijn. Hoe ouder de kinderen zijn hoe groter de kans op een succesvolle scheidingsoperatie. Mary en Liam willen ieder risico mijden en besluiten zolang mo gelijk te wachten. Het hele pro ces van wikken en wegen wordt prachtig in beeld gebracht. „Moeten we ze wel scheiden? Ze zijn toch heel erg gelukkig zo samen. Ze lachen en hebben plezier", stelt Liam vast. De twijfel slaat steeds toe. Het echt paar leeft langzaam naar het spannende moment van de scheiding toe. Pas als de artsen er zeker van zijn dat de risico's minimaal zijn, zetten ze door. Mededeling Begin april dit jaar is het zover. In een 15 uur durende operatie worden Katie en Eilish geschei den. De operatie is in de docu mentaire niet meer dan een mededeling. Meer is ook niet nodig. Bloederige sensationele beelden zouden afbreuk doen aan integriteit van de film. Katie sterft vier dagen later. Ze blijkt al sinds de geboorte een zwak hart te hebben en zou op termijn het leven van haar zelf en haar zusje in gevaar heb ben gebracht. Voor haar ouders een geruststellende gedachte. „Een stukje van Katie leeft door in Eilish. Ze heeft het vrolijke van haar zusje overgenomen", merkt haar moeder. Eilish kijkt afwezig om zich heen. Ze be grijpt niet waar Katie is geble- (Uitzending: zondag 20 decem ber, 21.30 uur, Nederland 2) CLOSE UP Gerard van Putten Walt Disney's World on Ice komt voor de zesde keer naar Nederland. In de kerstperiode is van dinsdag 22 tot en met maandag 28 december een groots opgezette ijsshow rond de Disney-creatie Peter Pan te zien. Plaats van handeling: de Sta- tenhal van het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. De show vertelt het verhaal van het meisje Wendy dat haar broertjes Michiel en John altijd voorleest. Ook Peter Pan luistert vaak mee. Op een dag vliegen Wendy en haar broertjes met Pe ter Pan en zijn elfenvriendinnetje Rinkelbel mee naar Nooitgedachtland. Daar beleven ze span nende avonturen in hun strijd tegen de gemene kapitein Haak en zijn piraten. Natuurlijk is Peter Pan de schurken te slim af. Er is verrassend schaatswerk te zien, opgesierd met tal van specia le effecten. Behalve Peter Pan zijn ook Mickey en Minnie Mouse, Donald en Katrien Duck en Knab bel en Babbel van de partij. De kosten van de kaartjes variëren van 20 tot,50 gulden en kunnen worden besteld bij het Con gresgebouw (070-3520304) of via de Landelijke Reserveerlijn (070-3617710) Mies Bouwman is terug op tv. En ze meteen met de deur in huis te vallen, nog lang niet op haar re tour. Mies oefent onveranderd een onweerstaanbare, een wel haast magische aantrekkings kracht op de kijkende massa uit. Vier jaar lang moest ze wegens ziekte verstek laten gaan. Een ontstoken slagader in de slaap stuurde haar naar een lijdens weg, die ze met vallen en op slaan heeft afgelegd. Stralend vierde ze haar rentree met een kijkdichtheid van 22, hetgeen neerkomt op een kleine 3 miljoen kijkers. De aflevering met WD-kamerlid en oud- zwemster Erica Terpstra in de hoofdrol waardeerde het kij kersvolk met 7,6. En zondag zat opnieuw eenvijfde van het Ne derlandse bevolkingsbestand knus op de driezits in opperste bewondering te staren naar Mies. Ditmaal stond Chiem van Houweninge in het middelpunt van de belangstelling. En alweer sloeg de applausmeter uit naar Dat zijn rapportcijfers waar een 62-jarige mee thuis kan komen, zonder tegenover huisgenoten het aloude excuus te hoeven verzuchten: „Ach, as we maar gezond zijn." Gelukkig is Mies dat ook weer. Ze kwam, zag en herwon haar publiek. Natuurlijk kun je dan heel scep tisch gaan roepen dat het enige verrassende aan 'In de Hoofd rol' de enkele wegblijver is, die beweert wegens drukke werk zaamheden geen tijd te hebben om de hoofdrolspeler in de ar men te sluiten. Inderdaad kan er worden gezeurd over het ge niet laten wegkijken, maar zich in het bezit weten van het pre rogatief om zelf de datum van afscheid te bepalen. Sensatie roept ze evenmin op, nu Mies Bouwman twee afleve ringen nadrukkelijk heeft bewe zen dat die sinistere jaren haar als programmamaakster niet hebben kunnen breken. Onge twijfeld roept Mies Bouwman met haar overigens oprechte le vensblijheid irritatie op bij som migen. Je moet inderdaad hou den van een programma als 'In de Hoofdrol', dat in de jaren vijftig prototypen had in Bert Garthoffs 'Dit is uw leven' en 'Anders dan anderen'. Temeer omdat er in het Gooi ook nog varianten op zijn bedacht als 'Spoorloos', 'TV-Masqué' en Henny Huismans 'Surprise show'. Maar Mies heeft dat ondefini eerbare, de allure die haar verre onderscheidt van anderen. Dat is niet trainbaar, valt niet te lé ren, ze heeft die aanwezigheid gewoon. Mies Bouwman is er zo een van wie je niet per se hoeft te houden om haar desondanks te kunnen waarderen. Anders gezegd: het genre programma's dat ze maakt hoeft je niet aan te spreken, maar dan nog is ze van afstand te herkennen als een vrouw die haar vak tot in de fi nesses verstaat. Zelfs als ze niet op de voorgrond staat blijkt ze nog altijd in staat de hoofdrol te spelen. Mies en scène is in feite de mise-en-scène van haar ei gen programma's: haar natuur lijke aanwezigheid maakt dat de uitzendingen niet al te zeer op getut hoeft te worden. Zo is hét toevallig ook nog eens een keer! manipuleer met sentimenten. Met recht en reden mag worden aangestipt dat Mies koeterwaals gaat brabbelen, zodra er een gast van over de grens de oer- hollandse ambiance van 'In de Hoofdrol' komt opsnuiven. Er zit wat in, dat die telkens open zwaaiende deur met dat bege leidende tétóté etcetera erger nissen oproept. Vast en zeker zal door deze en gene worden verondersteld dat Mies wel twintig van die rode mantelpak jes, met daaraan aard- en nagel vast een zwarte coltrui, in de kast moet hebben hangen. Wel zeker ook geeft Mies gelegen heid tot het nabouwen van kre ten van het merk-Bouwman als „fantastisch, wat enig, lieve, lie- die Open het Dorp-taal. Het is allemaal zo waar als de waarheid van de legendarische koe die pal voor de tv-camera zonder enige gêne besloot een pracht van een dampende vlaai op het podium te-deponeren, toen Mies eind jaren vijftig de quiz 'Van je familie moetje het hebben' presenteerde. Dat waren nog eens tijden. Maar toch, mag ze in het heden last hebben van een goed hu meur met die grootse ontvangst die haar werd bereid door al die lieve, lieve mensen? Ja, dat mag! En al die miljoenen die zondag avond onderuit gezakt naar 'In de Hoofdrol' kijken om pas daarna een schuchter begin te maken met de geestelijke voor bereiding op de sleur van de na kende maandag, zijn heus niet allemaal meelijkijkers of sensa tiezoekers. Mies heeft in de eer ste aflevering geen enkele aan leiding gegeven tot zieligverkla- ring. Mies is trouwens de laatste die op medelijden zit te wach ten. Mies behoort nu eenmaal tot het selecte gezelschap van omroepmedewerkers die zich Dezer dagen had een belangrijke gebeur tenis plaats voor kunstminnaars met een goed gevulde portemonnee: de spraakmakendste kunsthande laar van het moment, Loek Brons, hield 'Open Huis'. Loek Brons? Pardon! We bedoelen natuurlijk doctorandus Loek Brons, in vroeger dagen be kendheid genietend als 'De On derbroekenkoning'. Toen hij zijn florerende textiel-keten ver ruilde voor een studie kunstge schiedenis en zich stortte op de wondere wereld van de schil derkunst, bleek alras dat hij ook t prijziger doeken dan Snert en champagne op party van kunstminnende onderbroekenkoning die voor hand, thee e wist, terwijl zijn vrouw Miep het huis houdgeld nog wat extra aanvulde met haar handel in prik kelende videoban den. Wie de jaarbalans van 1992 liever niet met een teveel aan lastige contanten af gesloten zag, of de naderende kerst vreugde nog wat wil de opvijzelen met een nieuw magisch realistje aan de wand, kon zijn hart ophalen in de riante villa van de Bronsjes aan de Amsterdamse Apollolaan, waar de fluwelen muren rij kelijk waren behan- t raad plek getroffen door hevige lek kage. „Je sopte tot je enkels door het water", aldus Miep, „maar ik heb Loek naar bed ge stuurd, eens even flink met God gesproken en toen de waterstof zuiger erdoorheen gehaald." Geen storende druppel meer te bekennen dus. De erwten soep staat te borrelen, geflan keerd door schalen met rook worst en croutons, die ge dienstige gastvrouwen naar wens in de kopjes van de bezoe kers laten plonzen. Boven een hoeveelheid taarten die de col lectie van een eersteklas ban ketbakker verre overtreft, hangt een bordje 'Eet zoveel als u wilt (dus minimaal drie stukken s.v.p.)'en het nutti gen van de cham pagne wordt aan gemoedigd met de tekst 'Drink wat (en liefst veel)'. Na aan deze dwin gende oproepen gehoor te hebben gegeven, wandelen de gasten be schaafd kwijlend langs de fraaie doe ken. Doctorandus Brons, artistiek ge kleed in een glan zend zwart colbert met ballenpatroon en bijpassende glit terdas, geeft uitleg: „Mooi hè, die Wil link. Die kon er wat van, een echte schilder. Ja ja, 't is Het Wereldje PANDA DE L'ISLE gen met aantrekkelijke meester- allemaal top wat hier hangt." werken. Ook Panda ging kijkje nemen. Loek Brons, over wie wel ge fluisterd wordt dat hij zijn afstu deerscriptie tegen het beschei den honorarium van dertigdui zend gulden heeft laten vervaar digen door de schrijver Gerrit Komrij, belooft ons op zijn uit nodiging een 'speciale prijsac- Een absoluut kerstkoopje zijn ae 'Vlinderschilderijen' van Hans Verhoef (1500 gulden), ietsje duurder is 'Afscheid van Mathilde' van Carel Willink (1.100.000 gulden). Veel men sen in de kunsthandel zijn kwaad op de doctorandus, om dat hij de prijzen zo zou opdrij- i, waardoor alle verzekerings- tie', 'champagne erwtensoep' premies omhoog moeten. „On- 'vrij entree'. Dat laatste ont lokt een minachtend gegrom aan een collega-kunsthande laar: „Vrij entree? Natuurlijk, het is toch gewoon een winkel?" Paniek 'Gewoon i vindt Brons, „het is de klant zelf die de prijs bepaalt. Als de klant er zo veel voor wil geven, wel, dan is dat de prijs." Waakhond Twee dikke heren knikken in- m iedereen van hopen lekkers voorzien. Ze is zelf ook een kunstwerk, heel mooi /inkel' is echter stemmend. Op hun vraag of in zwart met goud, een niet een omschrijving die toepassing genoemd kan wor den op het 'home sweet home' van Loek en Miep Brons. De woonkamer, formaat flinke rol- schaatsbaan, is uitgevoerd in gedistingeerd zwart-grijs en wordt gedomineerd door een zwart lederen zestig-zitter rond een kleuren tv van bioscoopfor maat. In een speciale uitbouw met comfortabele zitjes is de hap- en drankhoek ingericht. De Bronsjes werden nog even bevangen door paniek toen een dag voor het 'Open Huis' een aanvang zou nemen juist deze Brons niet bang is voor inbraak moet hij smakelijk lachen. „Eén keer is hier een inbreker binnen geweest, maar die kwam op de gang Miep tegen en die begon meteen zo te meppen en te slaan dat de man het huis uit is gevlucht. Miep is voor niets mende paillettentijger op de rug. „Govers?" raadt een van de gasten, met een bekakt mondje. „Welnee, ik klooi alles zelf in el kaar, met behulp van mijn naai ster." Men nipt champagne, i thans kunstkenner, showt het schilderij 'Het signaal' van Pyke en Herman Koch. Ze hebben net de wekelijkse radio-opname van 'De Familie Doorsnee' ach ter de rug en komen hier lekker een drinken en ook iets kopen. „Loek, wat heb je nou nog in de uitverkoop?" informeert De Gooyer. „Niets meer," antwoordt Brons, „dat is allemaal al verkocht." ste aanwinst, de rode Perzische schoonheid Fleurtje. Alle aan dacht voor de schilderijen isóp- eens verdwenen, er wordt nog. glaasje champagne slechts geknuffeld en geaaid, weet, misschien Loek Brons staat er gelaten bij, maar hij hoeft niet te klagen: het flinke aantal rode stickertjes geeft aan dat hij zijn oude ere titel van 'Onderbroekenkoning' met een gerust hart kan niemand bang, veel beter nog en compositie en hier en daar over penseelvoering Gooyer: „Is Willink dan niet in gen door 'Kunstkoning'. En wat dan een waakhond." Miep zelf, die niet alleen be kend is door haar erotische vi deo's, maar ook in de buurt gro te beroemdheid geniet vanwege het feit dat ze haar Perzische katten in een kinderwagen mee uit winkelen neemt, loopt rond de aanbieding vandaag?" Brons, wit wegtrekkend: „Grrmmbl." „Ok, ok," zegt Rijk, „ik heb het wordt een rood stickertje ge plakt ten teken dat een schilde rij zojuist van eigenaar is veran derd. Het lijkt gedaan met deze Stanleymes steek ik wel deftige rust als Rijk de Gooyer mijn zijn entree maakt, in het gezel schap van zijn zeer spetterende vriendin Nel, Olga Zuiderhoek waar, informeer ik zichtig van achter de spinnende Fleurtje, van dat verhaal dat bijtend zuur thuisgelaten en dat Komrij uw afstudeerscriptie SSSsL1heeft geschreven? „Ha ha," Miep sleept een batterij Chablis en Pouilly Fumée aan en toont dan trots haar nieuw- lacht de doctorandus, „Komrij mocht willen dat hij zo mooi over kunst kon schrijven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12