Kleine Nemo
verslaat de
Grote Reus
Cultuur Kunst Film
'Home Alone II' een opgerekte replica
Europese film van het jaar 'II Ladro di Bambini' is juweeltje
The Asphalt Jungle:
Misdaad loont niet
DONDERDAG 17 DECEMBER 1992
Vier nieuwe kinderfilms in de bioscoop
Het kan niet op deze week. Normaal ben je al blij als er
één keer in de vier maanden een nieuwe kinderfilm in de
bioscoop komt en nu gaan er vanwege de kerstvakantie
maar liefst vier tegelijk in première. Drie daarvan, Kleine
Nemo, Teddy Uppo en Grampire, waren al even te zien
tijdens het kinderfilmfestival Cinekid in oktober. Nieuw
is De Grote Vriendelijke Reus, kortweg De GVR, naar een
boek van Roald Dahl.
film ook een animatiefilm over zijn
stripheld, maar het duurde
daarna tachtig jaar voor Little
Nemo opnieuw werd verfilmd.
Aan de nieuwe Nemo is door
een paar honderd man gewerkt
met gebruik van de allernieuw
ste, computergestuurde anima
tietechnieken.
Het verhaal van Kleine Nemo
speelt zich af in Slumberland,
een soort dromenland, waar
Nemo tot opvolger van de ko
ning wordt benoemd. De
droom van Nemo wordt een
nachtmerrie als hij een monster
laat ontsnappen dat de koning
meeneemt naar het Koninkrijk
van de Nachtmerries. Nemo
staat dan voor de moeilijke taak
de koning te bevrijden uit de
klauwen van het monster.
Hoewel Kleine Nemo perfect
in het Nederlands is nagesyn
chroniseerd, is hij zeker niet
aan te bevelen voor al te jonge
kinderen. De film bevat een
aantal spannende en in sommi
ge gevallen angstaanjagende
scènes, die voor een behoorlijk
overzicht henk maurits
Kleine Nemo. Te zien: Metropole 4, Den
Haag. Teddy Uppo. Te zien: Rialto, Am
sterdam. Grampire. Te zien: Rialto.
Klassieke strip tot leven gebracht met modernste computergestuurde animatietechnieken.
Van die vier is Kleine Nemo:
avonturen in dromenland zon
der meer de meest in het oog
springende film. Een fantastisch
geanimeerde Amerikaanse/Ja
panse tekenfilm, die op Cinekid
terecht de Publieksprijs won.
Regisseur William Hurtz blijkt
het vak goed te hebben geleerd
bij Disney, waar hij onder meer
meetekende aan Fantasia.
De geschiedenis van Kleine
Nemo gaat terug naar het begin
van deze eeuw, toen de jonge
tekenaar Winsor McCay voor de
New York Herald de strip Little
Nemo in Slumberland bedacht.
De strip werd razend populair
en verscheen tientallen jaren
lang in verschillende Ameri
kaanse kranten. Dezelfde
Winsor MacCay maakte in 1911
onrustige nacht kunnen zorgen.
Datzelfde kan kinderen ook
overkomen bij De Grote Vrien
delijke Reus, die ondanks zijn
vriendelijke titel ook een aantal
lugubere scènes kent met enge,
gorgelende en kwijlende mon
sterreuzen. Ook De GVR speelt
zich af in een soort dromen
land. Sofie, een weesmeisje van
6, raakt bevriend met een reus
die haar ontvoert, maar die ei
genlijk heel aardig is. In tegen
stelling tot de andere reuzen is
hij vegetariër. Als de andere
reuzen op een dag een hele
school kinderen hebben opge
geten roept Sofie de hulp in van
de koningin van Engeland, die
er meteen het leger bij haalt om
de kwaaie reuzen te vangen.
De GVR is een tekenfilm uit
1989 en gemaakt in de Engelse
animatiestudio's. Niet slecht,
maar de film haalt het niet bij
Kleine Nemo, die veel spranke-
lender en creatiever is en ook
beter geanimeerd. Er wordt
nogal wat afgepraat in deze
soms wat statische, op een boek
van Roald Dahl gebaseerde film.
Het taalgebruik van de slissende
GVR is door de vele vreemde
woorden en woordgrappen en
het bewust foute Nederlands
('ik ist niet op school geweest
niet altijd even gemakkelijk
voor kinderen, hoe goed Arnold
Gelderman de grote vriendelijke
reus verbaal ook gestalte geeft.
Een ideale film om wel met
jonge kinderen naar toe te gaan
is de Finse film Teddy Uppo,
over een teddybeer die aan
spoelt in Finland en daar
meteen dikke maatjes wordt
met de zesjarige Reeta. Teddy
blijkt niet zomaar een ordinaire
knuffel te zijn, maar een beer
met babbels die ook nog kan
dichten. De film is het speel
filmdebuut van Raili Usto, die
er op bewonderenswaardige
wijze in is geslaagd om in een
voudige beeldtaal een eendui
dig verhaal te vertellen en dat is
nog altijd een van de moeilijkste
dingen die er bestaat.
Als uitsmijter van het kwartet
nieuwe films komen we bij
Grampire, een Nieuwzeelandse
produktie van de hier verder
onbekende David Blythe, die
een verrassende komedie heeft
gemaakt rond een vampier van
280 jaar. Net als bij De GVR i
ook hier sprake van
engerd: een vriendelijke vai
pier, die géén bloed drinkt
die graag als een kwajongen de
lolbroek uithangt. Desondanks
zijn er mensen die hem dood
willen hebben. Tot verdriet van
de 12-jarige Lonny en zijn even-
oude vriend Kanzoria, die het
erg goed blijken te kunnen vin
den met deze sympathieke
bloedverwant van Dracula.
Grampire, een samentrekking
van het Engelse woord 'gramp'
(opa) en 'vampire' (vampier),
was een van de verrassingen
van Cinekid '92. Een snel ge
maakte, orginele komedie rond
een verrassend onderwerp.
Geen echte vampierfilm, want
nauwelijks echt griezelig, maar
wel heel erg humoristisch.
Nooit geweten dat ze in Nieuw-
Zeeland zulke leuke kinderfilms
kunnen maken.
Filmbiografie Charlie Chaplin (1)
londen Sir Richard Attenborough's filmbiografie van Charlie
Chaplin heeft gisteren in Londen Chaplins geboortestad
haar galapremière beleefd. Aan de verhalende film over de man
die in zijn lange carrière als acteur, schrijver en regisseur mees
terstukken als Modern Times, The Great Dictatoren The Kid afle
verde, is meer dan twee jaar gewerkt. De film heeft ruim zestig
miljoen gulden gekost. Chaplin stond al op vijfjarige leeftijd op
de planken in vaudeville-shows. Daarna vertrok hij naar Holly
wood om zijn geluk te beproeven. De uitvinder van de zwerver
met-bolhoed trad vier maal in het huwelijk en had elf kinderen.
Na te zijn beschuldigd van communistische activiteiten werd hij
in 1952 uitgewezen uit de Verenigde Staten. Hij vestigde zich in
Zwitserland, waar hij in 1988 stierf. Chaplins laatste vrouw Oona
gaf haar zegen aan het script waardoor regisseur Attenborough
(bekend van Ghandien Ciy Freedom) haar beroemde vrouwen-
verleidende echtgenoot 'met alle goede en slechte kanten' kon
portretteren.
Filmbiografie Charlie Chaplin (2)
londen Inmiddels is op de Chaplin-biografie al flink wat kritiek
geleverd. Filmcritici menen dat het eerbetoon van regisseur At
tenborough 'saai' is, en een 'ongemakkelijk evenwicht houdt
tussen aanbidding van de Hollywood-legende en het roeren in
een privé-leven van een verleider van jonge meisjes.' Sommige
recensenten vinden dat het mannetje met de hobbezak-broek
en versleten schoenen eenvoudigweg niet leuk meer is en dat de
film dit bewijst. Bewondering is er wèl voor titelrolspeler Robert
Downey jr., een betrekkelijke nieuwkomer in de filmindustrie.
Critici tippen Downey, die bij de keuze van de hoofdrolvertolker
kandidaten als Dustin Hoffman en Robin Williams versloeg, nu
voor een Oscar-nominatie. Downey, een Amerikaan, maakte
zich voor de rol Chaplins vroege Cockney-accent eigen en leerde
linkshandig tennis- en vioolspelen.
RECENSIE JOS DE PUTTER
Home Alone II. Te zien: Luxor, Leiden
Euro 1 en 2, Alphen
Na het gigantische en zelfs voor
de studio onverwachte succes
van Home Alone, geafficheerd
als 'een film voor jong en oud',
waarbij cartoon-achtige span
ning, sentiment en de kerstge
dachte gehaaid werden gecom
bineerd, kon het vervolg niet
uitblijven. Home Alone II wordt
groots gelanceerd, en de makers
hebben voor de simpelste op
lossing gekozen om een massa-
publiek te behagen er is niets
wezenlijks veranderd of toege
voegd aan de bekende succes
formule.
De kleine Kevin, die in de eer
ste film door z'n ouders alleen
werd achtergelaten en vervol
gens doldrieste avonturen be
leefde, belandt ditmaal per on
geluk op het vliegtuig naar New
York, terwijl z'n ouders een'va-
kantie in Florida hadden ge
pland en wèl in het juiste vlieg
tuig stappen. Zo blijft het be
proefde recept over van een bij-
Kleine Kevin verdwaald in New York.
dehante schreeuwlelijk die zich
moet zien te redden, ditmaal in
de grote stad, waar de credit
card van pa goed van pas komt.
In New York ontmoet Kevin
zijn oude bekenden Joe Pesci en
Daniel Stern. De twee zijn zo
juist uit de gevangenis ontsla
gen en hebben nog wat met
hem te regelen, zoals iedereen
Terechte Felix voor universeel menselijk drama van Gianni Amelio
Afgelopen weekend werd in Berlijn de
film II Ladro di Bambini (De gestolen
kinderen) van de Italiaanse regisseur
Gianni Amelio uitgeroepen tot beste
Europese film van het jaar. De film
won een van de dertien Europese Os
cars (de zogenoemde 'Felix'), waarvan
er ook drie gingen naar Alex van War-
merdams film De Noorderlingen. In
mei van dit jaar kreeg II Ladro di
Bambini op het filmfestival van
Cannes ook al de Grote Juryprijs.
Al die lof is terecht, want II Ladro di
Bambini is inderdaad een juweeltje.
In II Ladro di Bambini wordt een sim
pel gegeven verteld in prachtige, spre
kende beelden. Het is opmerkelijk
hoezeer filmmaker Gianni Amelio er
in deze film in is geslaagd de stilte te
laten spreken.
Dat blijkt al direct uit het begin van
de film. In een wat treurig ogend flat
gebouw kijkt een jongetje zwijgend
toe hoe er een man arriveert, die ver
volgens de slaapkamer van zijn 11-ja
rige zusje ingaat, nadat hij eerst haar
moeder in de keuken enkele bankbil
jetten in de hand heeft gedrukt. Daar
mee is meteen de probleemstelling
van de film duidelijk: een moeder die
haar elfjarige dochter prostitueert. En
dat is natuurlijk in katholiek Italië
maar waar niet? een schandaal van
de eerste orde en dus een sterk gege
ven voor een sensationele film.
Maar Amelio heeft er juist het te
genovergestelde van gemaakt. In
plaats van een kleffe film over kinder
prostitutie, heeft hij een bijna intro
verte, ingetogen film weten te maken
over de gevolgen van een dergelijke
traumatiserende gebeurtenis, die kin
deren van hun jeugd beroofd.
Nadat de prostitutie is ontdekt door
de politie wordt Rosetta, hel meisje in
kwestie, met haar broertje Luciano
van 9, onder begeleiding van een ca
rabinieri op de trein gezel naar een
tehuis in Rome. Maar daar willen ze
de jonge prostituee niet hebben,
waardoor carabinieri Antonio het
tweetal op sleeptouw neemt naar Si
cilië. Deze reis door Italië beslaat het
grootste deel van de film.
Amelio heeft van II Ladro di Bambi
ni een universeel klein menselijk dra
ma weten te maken. Hij weet op ui
terst subtiele wijze het drietal aan el
kaar te smeden. De carabinieri ont
popt zich als de vaderfiguur die de
kinderen nooit hebben gehad. Van
kleine volwassenen worden Rosetta
en Luciano door hem opeens weer de
kinderen die ze qua leeftijd zijn.
Maar ook Antonio wordt tot besmet
persoon verklaard. Bij aankomst op
het politiebureau in Sicilië wordt hij
door zijn superieuren geheel onver
wacht beschuldigd van ontvoering
van de twee kinderen. Op dat mo
ment heb je als kijker de neiging naar
het doek toe te rennen om je woede
te uiten over zoveel onbegrip. En dat
tekent de kracht van Anielio's film,
die ernstig te denken geeft over de
opvang van kinderen die het slachtof
fer zijn geworden van gewetenloze
volwassenen.
FILMSIN LEIDEN
die de eerste film zag onmiddel
lijk weet. Dat is het enige op
merkelijke aan Home Alone II:
van alle vervolgfilms is dit mis
schien wel degene die het meest
en het onbeschaamdst specu
leert op de vertrouwdheid van
het publiek met alle eendimen
sionale typetjes. Je krijgt te zien
wat je al weet, en daarmee uit.
Regisseur Christopher Co
lumbus laat het wel uit z'n
hoofd om iets nieuws te probe
ren, want voor dergelijke films
wordt heel precies berekend
wat ze mogen kosten en vooral
wat ze gaan opbrengen. Ook
aan de oersentimentele kerst
sfeer is gedacht. Tussen de on
zinnige bedrijven door waarin
Kevin iedereen aftroeft en te
kijk zet, sluit hij vriendschap
met een dakloze dame, snoezig
ondanks haar harde bestaan.
Over Home Alone valt eigen
lijk helemaal niks te zeggen.
Filmisch was het altijd al zo plat
als een dubbeltje, en het verhaal
is in het beste geval een spiegel
beeld van het eerste deel. Maar
meestal blijft het bij een onge
geneerde, tot een volle twee uur
opgerekte replica.
Jungle', do t/m za 20 45 u Parkfilmhuis
Cornells Geellaan 2. Alphen aan den Rijn
'High Heels (Tacones Lejanos)', vr za
20.30 u.
Een beroemde klassieke actie
film en thriller is The Asphalt
Jungle Deze film is de komende
dagen in het filmhuis van het
LVC te zien. Met The Asphalt
Jungle, die in 1950 uitkwam, in
spireerde regisseur John Huston
een groot aantal andere regis
seurs tot het maken van verge
lijkbare misdaadfilms en zelfs
televisie-series. Het thema is
dan steeds een gang die een
overval of een inbraak tot in de
puntjes voorbereidt, maar de
uitvoering door een combinatie
van moedwil en misverstand
hopeloos ziet mislukken. Hus
ton, die altijd erg sterk was in
het bewerken van romans voor
de cinema, baseerde The As
phalt Jungle op een gelijknami
ge roman van W.R. Bumett.
Moordenaar Dix Handley
(Sterling Hayden) heeft het plan
opgevat om een spectaculaire
juwelenroof te plegen. Hij heeft
twee partners: de criminele ad
vocaat AJonzo D. Emmerich
(Louis Calhem) en het misdadi
ge genie Reimenschneider (Sam
Jaffe). Ze besluiten de misdaad
zo zorgvuldig mogelijk te plan
nen om de kans op ontdekking
te beperken. De politie komt de
bende echter toch op het spoor
en bovendien verraden de mis
dadigers elkaar uit hebzucht.
Hustons aanpak was om
streeks 1950 volstrekt nieuw. Bij
de meeste misdaadfilms van die
tijd overheerste een documen-
taire-achtige aanpak waarbij de
regisseur de 'psychologie van de
misdadiger' probeerde te door
gronden. Huston liet dit begin
sel los en registreerde op een
koele, zij het niet onsympathie
ke manier. Naar aanleiding van
The Asphalt Jungle werd Huston
door Amerikaanse filmcritici
uitgeroepen tot de beste Ameri
kaanse regisseur van zijn tijd.
Stijlcitaten
De Spaanse filmregisseur Pedro
Almodóvar heeft in Nederland
een bescheiden roem opge
bouwd met films als Women on
the Verge of a Nervous Break
down en vooral met Tie Me Up!
Tie Me Down! Hij werkt met uit
bundige, grillige scenario's en
daarnaast strooit hij kwistig met
stijlcitaten uit de filmgeschiede
nis.
Deze stijlkenmerken komen
ook terug in High Heels (Taco
nes Lejanos), die in september
van dit jaar in Nederland uit
kwam. Het belangrijkste citaat
is afkomstig uit Bergmann's
Herfstsonate maar hoe hij ook
zijn best doet, Almodóvar kan
zich niet met de Zweedse filmer
meten. High Heels is het ko
mende weekeinde in het Alp-
hense Parkfilmhuis te zien.
Met zo'n grillig scenario valt
er over het verhaal eigenlijk
weinig te vertellen, maar een
rode draad valt er wel uit te ha
len. De film draait om de her
eniging van tw
moeder Becky de Paramo (Ma-
risa Paredes) en dochter Rebec
ca (Victoria Abril).
Popzangeres Becky komt na
vijftien jaar terug uit Latijns
Amerika en ontdekt dat Rebec
ca een relatie is aangegaan met
Manuel, een vroegere minnaar
van Becky. Manuel probeert het
al snel weer met moeder aan te
leggen. Als hij wordt vermoord,
neemt Rebecca de schuld op
zich. Dat verbaast niemand,
maar rechter Dominguez (Mi
guel Bosé) vindt de kwestie toch
opmerkelijk genoeg om nader
te onderzoeken. Hij merkt dat
de zaak zeer ingewikJceld in el
kaar steekt.
BIOSCOPEN
II Ladro di Bambini: Prachtige, sprekende beelden.
ALFA l
Leidseplein tl
Beauty and tl
6278806
Beast a l., do vr 1
mwo 13.30, 16,
19.30, 22,
19.30,22
ALFA 2
Betty Blue 16 j.. dag. 13.30,20
ALFA 3
The Player al, do vr 14, 19,
21.45, za t/mwo 13.15, 15.45,
19,21.45
ALFA 4
Bitter Moon 16j..dovr 14. 18.45,
21.30, za t/m wo 13.15.45,
18.45,21.30
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
Husbands Wives a l., dag. 19,
21.45, dovrook 14
ALHAMBRA2
Howards End a l dag. 20.15, do vr
ook 13.45
BELLEVUE CINERAMA
Marnixstraat 400 tel. 6234876
Sister Act al. do t/m za 1315, 16,
18.45, 21.30, zo t/m wo 13.45,
18.45,21.30
CINERAMA 2
Home alone 2 a l., do t/m za 14.
19.15, 22. zo t/m wo 13.39,
16.15, 19.15,22
CALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel. 6234876
Single White Female 16 j.. do t/m
za 14. 19.15. 22. zo t/m wo 13.30,
16.15, 19.15.22
CALYPSO 2
Bitter Moon 16 j., dot/m za 13.45,
18.45,21.30, zo t/mwo 13.15,
16. 18.45,21.30
CINECENTER-CINEMACORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615
ladro di Bambini 16 j dag.
Ore drie beste dingen in het leven
a l., dag 14.30, 17, 19.30, 22.15
CINECENTER-PIERROT
Fried green tomatoes 16 j., dag.
14.15, 19.15
Rebro Adama 16 j., dag. 14, 22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Delicatessen a l dag. 14 .30,
17.15. 19 45,22
CINEMA 1 INTERNATIONAL
August Allebèpiem 4 tel. 6151243
The Bodyguard 16 j., dag. 19.
21.45
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Sister Act a I dag 18.45.21.30,
zaook 14.30, zo t/m WO 14. 16 15
CITY 1
Leidseplein tel. 6234579
Home alone 2 al, dot/m zo 14.
18.45, 21.30, zo t/m wol3.
15.45. 18.45,21.30
CITY 2
Honeymoon in Vegas a l do t/m za
13.45, 19. 21.30, zo t/m wo
13.15, 15.45, 19.21.30
CITY 3
Thunderheart 12 dag. 18.45.
21 30, dovrook 14.15
CITY 4
A league ot their own a i do t/m za
14 15, 18.45. 21.30, zo t/m wo
13. 15.45, 18.45,21.30
CITY 5
Patriot Games 12 j dot/m za
14 15. 18.45. 21.30. zo t/m wo
13. 15.45. 18.45,21.30
CITY 6
Sleepwalkers 16 j.. do t/m za
13.45, 19,21.30, zo t/m wo
13 15. 15.45. 19.21.30
CITY 7
Boomerang a I., dot/m vr 14.15,
18.45,21.30, zo t/mwo 13,
15.45, 18.45,21.30
DESMET
Plantage Middenlaan 4a tel.
6273434
Mau Mau dag. 20 en 22
II Ladro di Bambini dag. 19 en 21
Stein zo 14.15
Late night movie dag. 23, zo 14
Gay Cinema za 24
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel 6231708
Bob Roberts dag. 1 7.30
Night on earth dag 19.30
The Player dag. 21 45
KRITERION 2
Strictly Ballroom dag. 18
De drie beste dingen in het leven
dag. 20 en 22.15, di alleen 20
Sneak preview di 22.15
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
Van Gogh dag 19
A Bout de Souffle dag. 22.15
RIALTO 2
Haetdag
Le collier perdu de la colombe dag.
20,22
THE MOVIES 1
Haarlemmerdijk 161 tel 6386016
Hear my song dag. 17.30. 19.45.
21.45. za t/m di ook 15
THE MOVIES 2
Howard End dag. 19.30, za t/m wo
ook 14.30
Night on earth dag. 17,22
THE MOVIES 3
Raise the red lantern dag. 17.15
Straight no chaser dag 19.45,
21.45
THE MOVIES 4
Little Dorritdo 19 deel 1. vr 19
deel 2. zazodi 14 30deei 1. 19
deel 2. ma wo 14.30 deel 2.19
deel 1
De Noorderlingen dag. 22, za t/m
wo ook 14.15
TUSCHINSKI 1
Reguhersbreestraat tel 6262633
The Bodyguard 161 dot/m za 14.
18 45. 21 30. zo t/m wo 13 15.
16. 18 45,21.30
TUSCHINSKI 2
Honeymoon in Vegas a
..do t/m z,
14. 18 45,21.30.1
13.15, 16. 18 45,21.30
TUSCHINSKI 3
Belle het Beest a I do t/m za 1 z
18.45. 21.30. zo t/m wo 13.15,
16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI4
1492 conquest of paradise 12
5 13.
za 14.
3 13 15.
14,20.Z
16 45. 20
TUSCHINSKI 5
Basic Instinct 16 j
18.45. 21.30. zo t/r
16. 18 45.21.30
TUSCHINSKI 6
Unforgiven 12 j., do
18 45.21 30, zo t/r
16. 18 45.21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Naked gun 2 1/2 a I doorlopendr
voorstelling vanaf 11laatste 21.30
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
Bashu 161. dag 19 15,21.45
Het programma van de Leid-
se en Haagse bioscopen staat
op de pagina 'Info'.
'Uk