Cultuur Kunst Taffehtempel op slot' Daar zijn de twee kwadraten!' 'Kunst kan geen bijdrage leveren aan kwaliteit van architectuur' Harp overstemt in Waalse Kerk zang DONDERDAG 17 DECEMBER 1992 23 FILM *5 C Met The Asphalt Jungle 3 (1950) inspireerde velen tot het maken van vergelijkbare mis daadfilms en/elfs televisie-series. De film draait komende dagen in het Filmhuis LVC BOEKEN CL lnterview met Ethel Portnoy Z O over haar nieuwe bundel ster ke verhalen,een heleboel boeken voor de jeugd tijdens de kerstvakan tie en een roman zonder omhaal: 'Meisjesgenade'. ruygrok (CHEF) Graffiti door scholieren tast pronkstuk van Oudheden aan Het Leidse Rijksmuseum van Oudheden overweegt om de Taffehtempel af te sluiten voor het publiek. De laatste tijd is de Egyptische tempel, die sinds 1976 in de hal van het museum staat, herhaaldelijk door schoolkinderen met viltstiften van graffiti voorzien. Directeur J. Verwers van het museum heeft de indruk dat het vandalisme toe neemt: „Het is iets, dat we vooral de laatste jaren zien." Het museum wil de tempel in principe gewoon open houden, maar als het vandalisme blijvend is, zegt de mu seumdirecteur geen andere keus te hebben. drukte ontsnappen toch telkens weer kinderen aan de aandacht: „Het is een probleem." Tijdens inspecties, die regelmatig wor den uitgevoerd, komen iedere keer wel weer een paar beklad dingen aan het licht. Verwers zegt: „We halen ze dan onmid dellijk weg, zodat andere kinde ren niet op een idee komen. Het is algemeen bekend dat als ze hebben gezien dat het kan, zo'n leiden. wilfred si i krijgt bijna dage lijks bezoek van ongeveer vijf honderd schoolkinderen uit het hele land. Sommige van deze kinderen blijken met viltstiften vooral de binnenkant van de tempel te bekladden. Volgens educatief medewerker J. Telders zijn de suppoosten oplettend genoeg, maar tijdens grote monument in snel tempo ver loedert. De ellende is echter, dat de tempel door het schoon maakwerk wordt aangetast." Volgens Telders begint het museum binnenkort aan een proef: „Medewerkers van het museum gaan de groepen al vast in de hal ontvangen. Hope lijk komen die op de leerlingen strenger over dan de eigen do centen. Het spreekwoord zegt dat 'vreemde ogen dwingen' en hopelijk is dat ook zo." De Taffehtempel is volgens Verwers tot nu toe alleen met viltstiften onder handen geno men; met spuitbussen is hij nog niet bewerkt. Op de andere ob jecten die in het museum staan (zoals beelden, grafstenen en sarcofagen) heeft Verwers tot nu toe nog nooit graffiti aange troffen: „Blijkbaar zijn die ob jecten nog heilig voor de leerlin gen. Het is echt alleen de Taf fehtempel." Telders voegt daar aan echter toe dat de kinderen de voorwerpen wel aanraken: „Het is spannend, dat begrijp ik wel. Maar het kan echt niet, want op den duur blijft er niets Verwers heeft één, zij het schrale, troost: „Blijkbaar leeft de tempel in de ogen van de leerlingen dus wel. Ze accepte ren hem als onderdeel van hun dagelijkse leven en dat bewijst ook weer hoe laagdrempelig on ze presentatie is." Telders voegt daaraan toe: „In de oudheid werd de tempel ook al met graf fiti bewerkt, het is dus al een oud probleem. Maar inderdaad, toen kwamen er nog geen vijf honderd schoolkinderen per Versterking gezocht leiden/leiderdorp. De Werkgroep Aktiviteiten Muzenhof stelt elk seizoen een theaterprogramma samen en helpt tijdens de voor stellingen. De groep zoekt vrijwilligers die onder meer affiches willen verspreiden in Leiden en Leiderdorp. Als tegenprestatie mogen zij de voorstellingen gratis bijwonen. Tel. 071-410957 (van 10.00 tot 12.00 uur). Ook het Leids Operettegezelschap Crescendo zoekt versterking. Crescendo voert Der Vogelhandier van Carl Zeiler uit en heeft behoefte aan dames en vooral heren vanaf zestien jaar die bereid zijn om op dinsdagavond te repete ren. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Tineke Mulder (071-892926) of met Kees Oskam (02975-63177). Kerstconcert met Harmonie sassenheim Operettekoor 'Cameleon' geeft met de christelijke harmonievereniging 'Crescendo' een kerstconcert met werken van Gauntlett, Bach, Floyd Werle en Jan de Haan. Het publiek krijgt morgenavond in de Gereformeerde Kerk in Sassenheim ook de gelegenheid mee te zingen. Aanvang: 20.15 uur. Kerstspektakel Da Capo uithoorn Honderdvijftig jongeren brengen komend weekein de drie maal een kerstshow met bekende (pop)songs op de planken van sporthal De Scheg in Uithoorn. Zang, dans en mu ziek zorgen voor een show die er zijn mag. Een greep uit het re pertoire: 'Niemand weet hoe laat het is' (Youp van 't Hek), 'Bo hemian rapsody' (Queën), Happy X-mas (John Lennon) en 'We are the World' (USA for Africa). Uitvoeringen: zaterdag 19 de cember, 20.30 uur, zondag 20 december 13.00 en 20.30 uur. Nijhoff Prijs voor Nabobov Amsterdam Het Prins Bernhard Fonds heeft de Martinus Nijhoff Prijs 1993 voor literaire vertalingen in het Nederlands toegekend aan René Kurpershoek. Hij krijgt de prijs, waaraan een bedrag van 100.000 gulden is verbonden, voor zijn vertaling 'Ada' van Vladimir Nabobov als onderdeel van zijn oeuvre van vertaalde Engelstalige literatuur. recensie wilfred simons Concert door studenten van het Haagse conservatorium, o.l.v. Linny van der Wey- den. M m v Ulrike von Meier, harp en Miranda Rademaker, viool Stukken van Camille Saint-Saëns, Paul Csonka, Paul Ben-Haim en Benjamin Britten. Gehoord: Waalse Kerk, 16/12, Leiden. De akoestiek van de Waalse Kerk aan de Leidse Breestraat is buitengewoon scherp en helder en daarom voor elk ensemble lastig. Zeer zacht spel wordt tot in de uithoeken van de kerk duidelijk gehoord; wie hard speelt, al is het maar op een harp, ontketent een storm. Bo vendien 'mengen' de klanken er niet zo goed; een combinatie van zang en instrumenten is daarom extra verraderlijk. Dit moest het twaalfkoppige stu dentenkoor van het Haagse conservatorium tot zijn nadeel ondervinden: het lijkt onmoge lijk, maar harpiste Ulrike von Meier slaagde er gisteravond met gemak in om de zangeres sen te overstemmen. In de Waalse Kerk wisselden koorzang en instrumentaal spel elkaar af. Violiste Miranda Ra demaker en harpiste Ulrike von Meier speelden een bijzonder mooie Fantaisie pour uiolon et harpe van Camille Saint-Saens en een al niet minder boeiend Three songs without words for violin and harp van Paul Ben- Haim. Vanaf het eerste moment dacht ik 'potverdorie, wat ge beurt hier: zo lichtvoetig, zo ge makkelijk en zo volstrekt muzi kaal hoor je het niet gauw'. De twee musici reageerden alert op eikaars spel en gaven elkaar de ruimte om uit te spelen, zonder dat de eenheid van klank maar een moment in gevaar kwam. De prestaties van het koor waren minder aansprekend. Het Concerto de Navidad para arpa y coro feminino, dat Paul Csonka in 1958 schreef, is heel moeilijk en feitelijk tégen de stem geschreven. Het stuk was echt een maatje te groot voor het koor. De koorklank kwam niet tot stand; vooral de alten domineerden. Bovendien kreeg ik de indruk dat de zangeressen elkaar niet goed konden horen; dit had tot gevolg dat enkele dissonante akkoorden onzeker, haast vertwijfeld overkwamen. Het slotstuk, A Ceremony of Ca rols for treble voices van Benja min Britten, paste veel beter bij het koor. De vrouwen zongen krachtig en intens en brachten de elf liederen vrijwel foutloos over het voetlicht. leiden cees van hoore 'Wat moet je daar, rotstruik?', laat de schrijver Anton Kool haas een van zijn personages zeggen tijdens een rouwproces. Het is een tekenende zin voor het oeuvre van Koolhaas, die afgelopen woensdag als gevolg van een tere gezondheid is overledenTachtig jaar werd hij. De onmacht van rouwenden na de dood van een geliefd per soon; de moeilijkheden die ie mand daarna ervaart om nieu we wegen in te slaan het zijn kernthema's uit het werk van een auteur die vooral bekend staat om zijn dierenverhalen maar die ook prachtige 'men senromans' heeft geschreven. Voor die onmacht staat een van zijn lezers nu min of meer. 'Wat moet je daar, rottig doodsbericht?', zou hij willen zeggen. Ja. De dierenverhalen. Kool haas heeft er bij elkaar zo'n 57 geschreven en het zijn stuk voor stuk juweeltjes. En ook nog eens zeer leesbaar. Dat be wijzen de boekenlijsten van de middelbare scholieren, waarop Koolhaas altijd prominent aan wezig is. Eind jaren vijftig begon Kool haas met het schrijven van die renverhalen. Allengs werden wij vertrouwd met het schaap Ursula, de rat Acrtus en de spreeuw Jan. In 1989 werd Koolhaas' werk, dat hij altijd trouw bij Van Oorschot bleef uitgeven, gelauwerd met de Constantijn Huygensprijs. De P.C. Hooftprijs heeft hij aan het begin van dit jaar gelukkig nog net 'gehaald'. Hij verdiende die Anton Koolhaas 1912-1992 prijs als geen ander. Koolhaas begon zijn schrijven de leven als journalist en criti cus voor de Nieuwe Rotter damse Courant en de Groene Amsterdammer. In zijn functie als criticus voor de NRC heeft hij nog eens een lelijke uitglij der gemaakt door het boek 'De eeuwige Jood' in 1941 positief te bespreken en ook aan ande re nazistische propagandalite ratuur een pluimpje uit te de len. Maar gelukkig heeft de au teur daarna ingezien waarmee hij bezig was en zich niet meer aan dit soort besprekingen ge brand. Niet alleen op het gebied van de literatuur is Koolhaas actief geweest. Ook de film had zijn hart gestolen. In 1986 werd hij directeur van de filmacademie en hij begon zelf filmscenario's te schrijven. Voor Bert Flaans- tra's film 'Bij de beesten af bij voorbeeld. Koolhaas was naast dit alles ook een liefhebber van ballet. Voor Vrij Nederland schreef hij jarenlang balletrecensies. Tot voor kort mochten we ze in het weekblad aantreffen, al was het misschien een veeg teken dat de recensies steeds kleiner wer den. Een van de mooiste, maar vaak onderschatte, romans van Koolhaas is het boek 'Tot waar zal ik je brengen'. Recensenten zijn wel eens gevallen over het archaïsche taalgebruik van Koolhaas maar van spannings opbouw wist hij wel het een en ander. Het is doodzonde dat 'Tot waar zal ik je brengen' nog niet is verfilmd, maar mis schien komt dat nog eens. Het gegeven in dit boek is weer ty pisch Koolhaas. Een echtpaar gaat op vakantie naar Zeeland. Het is er druk en ze kunnen geen slaapplaats vinden waar ze beiden terecht kunnen. De vrouw gaat in een pension, de man bij mensen in huis. De man begeleidt de vrouw naar het pension en vraagt; 'Tot waar zal ik je brengen?'. Een paar uren later komt er een enorme vloedgolf opzetten waarbij de vrouw verdrinkt. Het zijn dit soort dramatische situaties waarin Koolhaas zijn figuren altijd plaatste. In die positie werd hun liefde voor het leven en de nabestaanden getoetst. Misschien dat Kool haas' personages, de vele per- sortages die hij heeft gecreëerd eens iets voor hun geestelijke vader terug willen doen. Mis schien dat de spreeuw Jan straks als eerbewijs een rondje boven de begrafenisstoet kan vliegen. 'De Stijl' op de Meelfabriek: „Daar zijn de twee kwadraten." FOTO LOEK ZUYDERDUIN Wethouder Koek onthult kunstwerk op muur Meelfabriek leiden wilfred simons Een sprookje. De aarde was gehuld in duis ternis, overal heerste chaos, onrust en angst. Op een dag daalden er twee kwadra ten uit de kosmos op aarde neer; het ene was rood, het andere zwart. Beiden ver stoorden de onrust en brachten orde. Maar uiteindelijk bleef alleen het rode kwadraat over en dat schiep een nieuwe wereldorde. Einde. De Leidse kunsthistorica Kitty Zijlmans vertelde gisteren dit sprookje, dat ooit werd bedacht door de Russische kunstenaar El Lissitzky. Voorafgaand aan de officiële ont hulling van het kunstwerk 'Daar zijn de twee kwadraten' van Lissitzky hield zij een korte lezing in de directeurskamer van de Meelfabriek aan de Zijlsingel. Daarna ver klaarde de Leidse PvdA-wethouder kunst en cultuur Hennie Koek het kunstwerk van de Leidse schilder Jan Willem Bruins officieel voor 'onthuld': „Ik ben blij dat dat gewoon in deze kamer kan en dat ik niet iets acro batisch hoef te doen, half zwevend tussen hemel en aarde." De gigantische replica van 'Daar zijn de twee kwadraten' siert sinds gisteren officieel een silo van de Meelfabriek. Wie over de Zijlsingel loopt, kan het nauwelijks over het hoofd zien: de twee vierkanten hebben zij den van acht meter lengte. Het kunstwerk is een initiatief van de schilder en van Caro line Griep, Piet van Veen en Ben Walen kamp. Zij waren eerder al verantwoordelijk voor de plannen om het vignet van 'De Stijl' aan te brengen in het wegdek vóór het pand Kort Galgewater 3 (waar ooit Theo van Doesburg woonde, de oprichter van 'De Stijl'). Sponsors en de gemeente Leiden droegen aan de totstandkoming van 'Daar zijn de twee kwadraten' bij. El Lissitzky, die behalve kunstschilder ook een overtuigd communist was, schreef het sprookje in 1920. Hij maakte dat jaar een prentenboek voor kinderen, waarin hij de twee kwadraten hun heilzame werk liet doen. Theo van Doesburg vond het pren tenboek zo interessant, dat hij er in 1922 een Nederlandse bewerking van maakte. Hij publiceerde de platen in het tijdschrift van 'De Stijl'. Eén daarvan, namelijk het moment waarop de twee kwadraten op de aarde neerdalen, is op de muur van de Meelfabriek afgebeeld. Volgens Zijlmans bevat het kunstwerk veel symbolen die op verschillende manie ren kunnen worden uitgelegd: „Voor de hand ligt natuurlijk de verklaring dat Lis sitzky er de komst van het communisme als nieuwe wereldorde in zag." Initiatiefnemer Ben Walenkamp had echter een andere as sociatie: „Misschien dat dit kunstwerk wat orde kan brengen in de chaos die de stad Leiden is. In het algemeen hoor, ik heb nie mand speciaal op het oog." 'Gesamtkunstwerk' behoort definitief tot het verleden leiden jan rusdam Nieuwbouw oogst zelden be wondering. De vraag of beel dende kunstenaars daar wat aan kunnen doen werd gister avond, tijdens een debat in de Waag over architectuur en beel dende kunst, snel beantwoord. Kunst binnen de bouwkunst kan alleen een rol spelen als een op zich zelf staande toevoeging, maar geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van de architectuur. Kwaliteitsverbetering is een zaak van de architect zelf en ar chitecten mogen beeldende kunst niet gebruiken als glij- De op één na beo te manier om kennio te maken met Aliele keukeno. Het prachtige Miele Keukenboek ligt voor u klaar Als u het komt ophalen, is de beste manier natuurlijk om u door ons. als ervaren keuken adviseurs, een persoonlijk advies te laten geven Miele-Keuken-Centrum "Leiden" Korevaarstraat 11 tel 071 - 149859 4iele-Keuken-Centrum Ruud Philipsen Denneweg/hoek Hooistraat 2. tel 070- 3646154 middel om hun gebouwen beter tot z'n recht te laten komen. Architect Carel Weeber en beeldend kunstenaars Marijke de Goey en Gerard Hali waren roerend met elkaar eens dat het vroegere ideaal van het 'ge samtkunstwerk' - architecten, schilders en beeldhouwers die schouder aan schouder werkten om tot schoonheid te komen - wat hen betreft definitief tot het verleden hehoort. Een dialoog tussen kunstenaar en architect is in de ogen van het drietal pri ma, maar ze moeten wel onaf hankelijk van elkaar blijven. De Goey: „Kunstenaars hebben in de afgelopen jaren een autono me positie verworven en ik ben daar heel dankbaar voor." Gerard Hali concludeerde dat een kwaliteitsverbetering van de omgeving alleen kan worden gerealiseerd als architectuur en beeldende kunst beide van hoog niveau zijn. „Als aan één van de twee iets mankeert kan er nooit een eindresultaat ont staan waarbij de som der delen een meerwaarde heeft." De mismoedige diagnose dat het met de architectuur slecht gesteld is, en dat architecten toe zijn aan hulpverlening door beeldende kunstenaars, werd door architect Carel Weeber ui teraard weersproken. De kloof tussen de consument en beel dende kunst is in zijn ogen nóg groter dan de kloof tussen de consument en architectuur. „Hoe kun je dan van een kun stenaar verlangen dat hij bij draagt aan architectuur waar mee de gebruiker meer tevre den is?" Weeber signaleerde dat de behoefte om beeldende kunste naars in de schakelen steeds kleiner wordt. De architecten doen het zelf wel. Geen gerust stellende gedachte, want zei de architect even laten „De meeste architecten hebben geen ver stand van beeldende kunst. Ze lezen haast nooit. Ze luisteren ook nooit naar muziek. Ik be schouw mezelf als een van de weinigen die wel verstand heeft van beeldende kunst." Toch schakelt Weeber ook beeldende kunstenaars in bij de totstandkoming van zijn gebou wen. Waarom? „Dan is het kunst. ANNETNIEUWENHUIJZEN TRUDY LABIJ e.a. WE HEBBEN SAMEN EEN PAARD nieuw blijspel van ANNIE M.G. SCHMIDT maandag 21 december dinsdag 22 december woensdag 23 december LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071 -131943/131944 ER ZIJN NOG KAARTEN».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23