Nieuw Sinfonietta kanshebber '3M' 'Kylian' bij junioren NDT in goede handen Nauwelijks zwakke stem in jong Pancras Consort Boe-geroep voor Luciano Pavarotti Cultuur&Kunst Charitonov: Booker Prijs Expositie Sonsbeek: Arnhemse schietschijf WOENSDAG 9 DECEMBER 1992 saskia stoeunga Oudejaarsconference Seth Gaaikema Seth Gaaikema komt op zondag 20 december naar Schouwburg De Meerse in Hoofddorp voor de laatste try-out van zijn oudejaarsconference 1992. 'Geen woord over de grens' is de titel van het programma dat om 20.15 uur begint en ander half uur duurt. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de schouwburg. Telefonisch reserveren kan van 11.00 tot 14.00 uur (telefoon 02503-37575). Architect Teering overleden den bosch Architect H. Teering is op 72-jarige leeftijd in zijn woonplaats Den Bosch overleden. Teering genoot grote bekend heid als restauratie-architect. Zijn levenswerk was de restauratie van de kathedraal Sint Jan in Den Bosch. Daaraan heeft hij 35 jaar gewerkt. De restauratie, die in 1985 werd afgerond, kostte 45 miljoen gulden. Nieuwe gids Nederland Museumland leiden De nieuwe gids Nederland Museumland ligt in de win kel. Gerangschikt op provincie en plaatsnaam biedt het 312 pa gina's tellende boekje een helder overzicht van alle Nederlandse musea. Dierentuinen en hortussen zijn ook opgenomen. Het boekje kost 12,50 gulden en is verkrijgbaar bij de VW's, grote musea, ANWB-kantoren en bij de erkende boekhandel. Be Lazy Lizzy in de X leiden De band Be Lazy Lizzy verzorgt morgen een akoestisch optreden in Cultureel Centrum De X aan de Haarlemmerstraat 52. De muziek van dit trio wordt door hen zelf omschreven als 'van slappe thee-muziek tot real funky with(out) beat'. De aan vang is om 21.30 uur en de toegang is gratis. Der fliegende Hollander Amsterdam De Nederlandse Opera gaat 'Der fliegende Hollan der' in haar programma opnemen. De opera wordt uitgevoerd in de oorspronkelijke versie van Richard Wagner uit 1841De regie is in handen van Richard Jones. De Duitse dirigent Christof Pe- rick heeft de muzikale leiding. Matthew Hamilton tekende voor de choreografie. De belangrijkste rollen worden vervuld door Ar- tur Korn (Daland), Kathryn Harries (Senta), Hebe Dijkstra (Mary), Kenneth Garrison (Erik), Glenn Winslade (Der Steuer- mann), en Wolfgang Schone (Der Hollander). De première is op 25 januari in het Muziektheater in Amsterdam. Tentoonstelling Pablo Picasso berlijn Paloma Picasso, dóchter van de beroemde Spaanse kunstenaar Pablo Picasso, staat op bovenstaande foto voor een van haar vaders schilderijen. Paloma Picasso was aanwezig bij de opening van een expositie van het werk van haar vader in de Berlijnse National Gallery. (FOTO EPA) De Russische schrijver Mark Charitonov heeft de eerste in ternationale Booker Prijs ge wonnen. De Booker Prijs is een van de meest gezaghebbende li teraire onderscheidingen ter wereld. De onderscheiding wordt traditiegetrouw uitgereikt aan de schrijver van de beste Engelstalige roman van het jaar. Het is de eerste keer dat de taal. De 55-jarige Charitonov won de prijs voor zijn in 1985 ge schreven roman 'Regels van het Lot, of Milasjevitsj Kist'. Het boek werd pas het afgelopen jaar gepubliceerd in Droezjba Narodov, een van de Russische literaire tijdschriften die bekend staan als 'zjoernaly'. Uitreiking van muziekliireaat in Leidse Pieterskerk Wie-o-wie krijgt morgen in de Leidse Pieterskerk de 3M Muziekprijs? Een brandende vraag in de vaderlandse muziekwereld, want het bijbehorende bedrag hon derdduizend gulden, de hoogste muziekprijs in Neder land maakt 'de 3M' even aantrekkelijk als prestigieus. leiden/zoeterwoude tom ruijfrok De prijs, officieel 'het 3M Mu- zieklaureaat', werd in 1987 in gesteld door de gelijknamige Zoeterwoudse multinational, en wordt jaarlijks toegekend. Aan wie precies? Verleden jaar was het nog: „Aan een componist, dirigent, uitvoerend musicus, pedagoog, publicist, initiator of producent". En wat zien we dit jaar opeens in de uitnodiging? „Het laureaat is een erkenning van eigenzinnigheid, creativiteit en doorzettingsvermogen. De prijs wordt toegekend aan zo wel individuele kunstenaars als groepen".... Kijk, dat zet toch aan het denken. Kennelijk leef de er bij de (onafhankelijke) ju ry behoefte de blik te verrui men, en daar moet dan toch een reden voor zijn geweest. Goed, laten we maar een gok je wagen: welk ensemble heeft de afgelopen jaren, meer dan welk ander Nederlandse groep buitengewoon eigenzinnig, cre atief en vooral volhardend ge presteerd, treedt een dag voor de prijsuitreiking op in het Con certgebouw en kan dus donder dag redelijk voorbereid een concert verzorgen? Nieuw Sin fonietta Amsterdam! Natuurlijk, het is niet meer dan een gok, maar wie weet. Die keus zo recensie maarten baanders Voorstelling: 'Angel Dust', 'Stoolgame', 'Stamping Ground' door Nederlands Dans Theater 2. Gezien: 8/12, Schouwburg Lei- Na een lange periode van optre dens in het buitenland is de jongerengroep van het Neder lands Dans Theater nu weer in Nederlandse theaters te zien. Deze groep bestaat uit 18- tot 21-jarige dansers en danseres sen, die zo veelbelovend zijn, dat zij kans maken in de toe komst toegelaten te worden tot de grote groep van het NDT en dus mee te werken aan produk- ties van internationaal topni- Op het programma van NDT 2 staan dikwijls reprises van choreografieën die door de gro te groep zijn uitgevoerd, maar er worden ook gastchoreografen aangetrokken die nieuw werk voor de groep maken. In het nieuwe programma is dit 'Angel Dust' van Patrizia Tuerlings, ar tistiek leidster van Dansgroep Reflex. Tuerlings verstaat de kunst op een integere manier traditionele dansbewegingen te relativeren en in een verfrissende speelse context te plaatsen. 'Angel Dust' is ballet als spel. Drie jongens vermaken zich op aanstekelijke manier met elegante passen, wilde draaibewegingen en in drukwekkende klassieke spron gen. Het ziet eruit of hen tel kens iets nieuws invalt, zoals bij kinderen die spelletjes doen. Door de mooie bewegingen die dan volgen, breken af en toe kleine baldadigheden door. Maar die ontspannenheid wordt vaardig en met grote technische beheersing gespeeld. De tweede choreografie, 'Stoolgame' van Jiri Kylian is één en al ernstige passie. Het thema van de stoelendans is uitgewerkt tot het drama van de enkeling voor wie geen stoel meer over is, die niet meer bij de groep behoort, eruit verdre ven is, zich van de anderen on derscheidt. aansluiten bij de visie van de ju ry van vorig jaar. „We zijn te ruggekeerd naar de kem van de zaak en hebben een musicus (hoboïst Bart Schneemann) in hart en nieren gekozen", aldus de toenmalige juryvoorzitter Frans de Ruiter. Voor Nieuw Sinfonietta en hun dirigent Lev Markiz zou hetzelfde gelden. Maar misschien geeft de jury van 1992 wel inhoud aan het proefballonetje dat verleden jaar door het organisatiebureau werd opgelaten: ook popmusici (en nu dus ook -groepen) zou den voor de 3M Muziekprijs in aanmerking moeten komen. De prijs wordt morgen voor de zesde maal uitgereikt. De eerste ging in 1987 naar Henk Guittart, altviolist van onder meer het Schönberg Ensemble en het Schönberg Kwartet, het ensemble waar hij ook een be langrijk deel van de geldprijs aan besteedde. Een jaar later kon de componist Theo Loe- vendie een ton op zijn rekening bijschrijven, waar het voor een groot deel nog steeds staat. Wel is Loevendie nog altijd van plan een studiereis naar Timboektoe te ondernemen. Dirigent en cla- vecinist Ton Koopman was in 1989 aan de beurt, die dankzij de prijs een clavecimbel en een fortepiano kon kopen. De enige niet-musicerende winnaar tot nu toe was Jan Zek- veld in 1990, de artistiek leider van de VARA-matinees op za terdag. Verleden jaar was de ho boïst Bart Schneemann de ge lukkige, die, net als Ton Koop man, bijzondere instrumenten van het bedrag kocht. De 3M Muziekprijs wordt 10 december uitgereikt door mi nister Andriessen van Economi sche Zaken. De avond wordt ge presenteerd door Ad 's Gra- vesande. De enige niet-musicerende winnaar tot nu toe was Jan Zekveld (1990), de artistiek leider van de VARA-matinees op zaterdag. archieffoto gpd Hoboïst Bart Schneemann, vorig jaar winnaar van het 3M Muzieklauriaat Drieluik van 'Geneeskunde' voor Lakenhal Het Stedelijk Museum De La kenhal heeft van de Koninklijke Maatschappij voor de Genees kunde een kunstwerk gekregen van de Nederlandse kunstenaar Jan Maaskant Directeur Bolten van De Lakenhal nam het ge schenk, een drieluikachtig werk, gisteravond in ontvangst. De Koninklijke Maatschappij voor de Geneeskunde schenkt jaarlijks een geldbedrag aan een in^elling die daarmee in staat wordt gesteld kunst te kopen. De keuze van het stedelijk mu seum ging uit naar werk van Jan Maaskant. De Lakenhal heeft al werk van Maaskant in haar col lectie moderne kunst en be schouwd de nieuwe aanwinst als een hoogtepunt uit het re cente werk van de kunstenaar. Het drieluikachtige werk, meet een lengte van iets meer dan 4 meter. Het museum is, door ruimtegebrek en in ver band met tentoonstellingen die op stapel staan, voorlopig niet in staat het werk te exposeren. drie liederen van Pouienc) wel het 'Pièce modale' was van Jean Langfats CJ9Ö7-199I), een kleine moderne schakel tussen een keten Een hoegenaamd geheel gevuld "koor' van de avond een uur naar het jonge 'Pancras Consort' onder leiding van Hans Brons en dat was pre cies lang genoeg; omdat de uit te voeren a ca- pefla koorzang niet langer concentratie en aan dacht vasthoudt en omdat de kou zich na een mend dit koor ook zong. Het Pancras Consort voorziet in een Leidse muzikale behoefte; wat Joop Brons al een beetje benadert met zijn gro te Cantorij, al of niet a capella zang op Engelse met zijn kleinere Consort Het koor van de kerk werd slechts verlicht door kaarsen en dit zachte licht werd nog eens versterkt toen vóór en achter uil de kerk sopra nen en alten, tenoren bassen elkaar met kaars- zaiïg, sfeervol én mooi. Het programma waf in vier klusters verdeeld, aan elkaar geregen door en eenvoudig orgelspel van vader Brons, waarvan het meest verrassende stuk (mét de de koorleden werd na het tweede blok gewijzigd en dat bleek heel goed uit te pakken. De eerste sopraan, met een bij zonder vaste maar wat metalige klank (zo'n stem die je overigens node kan missen) kleurde beduidend beter als tweede sopraan in het midden van de groep, dan als eerste sopraan aan de buitenzijde; ook als eerste sopraan zou ze^meer naar 't midden, beter mengen in het Dit gloednieuwe Consort zingt overigens prachtig en buitengewoon gedisciplineerd, met nauwelijks een zwakke stem. Hans Brons die dirigeert én ook overtuigend meezingt heeft met zijn dubbele taak gisteravond iets groots verricht, De mooiste resultaten werden geboekt in de drie versies van 'O magnum mysierium* van Tomas Luis de Victoria, Francis Pouienc en William Byrd. met hun omfloerste, inderdaad mysterieuze klank en prachtige betoverende slotfrases. Het hele blok van de liederen van Pouienc drong zich op in hun voordeel door homogeniteit, héldere klankkleur en stacca- to-achtige passages. Een veelbelovend begin van een reeks adventsconcerten. Mauritshuis onderzoekt eigen werken In het Mauritshuis in Den Haag loopt een grootscheeps onder zoek naar de eigen collectie. De onderzoekers Willen door tech nische analyses en naspeurin gen in literatuur en historie zo veel mogelijk van elk schilderij te weten komen. Er is tien jaar voor het onder zoek uitgetrokken en het is de bedoeling om elke twee jaar een expositie te wijden aan de resul taten. Belangrijke ontdekkingen kunnen dan ook nog tot kleine re, tussentijdse tentoonstellin gen leiden. Zo'n tentoonstelling is er al van 11 december tot en met 14 maart over 'Bal aan een Brussels hof, een 17de-eeuws werk van onder anderen Frans Francken de Jonge uit Antwer pen. Eén van de voornaamste voorlopige conclusies van Jor- gen Wadum en Floor de Graaf is dat prins Philips Willem van Oranje - de oudste, door de Spanjaarden ontvoerde zoon van Willem de Zwijger - waar schijnlijk de opdrachtgever en de hoofdfiguur van het schilde rij is. Ook nieuw is dat Francken het schilderij met een paar an deren in zijn atelier heeft ver vaardigd, op een paneel waarop al andere zaken waren geschil derd. Verder werd nog een stel feestgangers op het schilderij geïdentificeerd. De bezoekers van de tentoon stelling krijgen niet alleen het onderhavige schilderij te zien, maar ook de röntgenfoto's en de resultaten van de onderzoe ken met infrarood, de analyse van een minuscuul flintertje verf dat op zich alweer een heel verhaal vertelt, en de resultaten van onderzoek in allerlei archie ven en aan de hand van andere archieffoto cpd schilderijen. cardo Muti, wie 'schande' werd toegeroepen, als de sopraan Daniela Dessi, die werd be schuldigd "Verdi te hebben doen huilen'. De critici bleken gisteroch tend teleurgesteld. „Een succes, hoewel niet puntgaaf', oordeel de de Corriere della Sera nog welwillend. Maar La Stampa sprak van een 'geruïneerd feest' en de Repubblica had het over een 'heel gewone Verdi'. Een fout van Luciano, die aan het slot van de tweede acte naar lucht hapte en een noot inslikte leidde tot het eerste gefluit. De enscenering van het helse tafe reel, met honderd figuranten, versterkte nog de kritiek en iro nische opmerkingen. Alleen Sa muel Ramey als Philips de Tweede kon unaniem de goed keuring wegdragen. Hij speelde volgens de Corriere Pavarotti 'naar het tweede plan'. Voor de ster van de Italiaanse opera, Luciano Pavarotti, kwam het ogenblik van de waarheid aan het slot van de tweede acte. Een lichte onzekerheid in de stem, mogelijk een valse toon, en de reactie uit het publiek was meedogenloos. Terwijl de meeste toeschouwers in de zaal 'Big Luciano' welwillend nog de hand boven het hoofd hielden, maakten de opera-fanatici op het schellinkje hun ongenoegen met schril gefluit en boe-geroep kenbaar. Na afloop van de seizoenpre mière van Verdi's 'Don Carlos' klonk een tien minuten duren de ovatie, waarin echter ook af keurend gefluit en boe-geroep doorklonken. De kritische gelui den golden evenzeer regisseur Franco Zeffirelli en dirigent Ric- Kylian heeft zich laten inspi reren door de muziek van Arne Nordheim, 'Solitaire' geheten. Deze compositie is gemaakt n.a.v. de onderdrukking van de Praagse lente in 1968 en gaat over de eenzame strijder, wiens stem echter altijd hoorbaar blijft en naar een nieuw, beter tijd perk kan leiden. Kylién associ eerde dit thema onmiddellijk met het verhaal van Jezus. De tegenstelling tussen de groep en de enkeling heeft iets dreigends, vooral door de grote emotionele spanning die door de rijke, hef tige arm- en beenbewegingen opgeroepen wordt. Maar de lij dende verliezer ontwikkelt zich tot het verstoten middelpunt van de groep, lichtend en fasci nerend, een dramatisch verloop dat door de dansers overtui gend wordt weergegeven. Het derde programmapunt is het populaire 'Stamping Ground', eveneens van Kylian en gebaseerd op de traditionele dansen van de Australische Aboriginals. De groep laat nu Volgend jaar gedurende hele zomer arnhem «cpd DeAnn Duteil en Aryeh Weiner in Stamping Ground. weer heel andere krachten zien: felle bewegingen met het totale lichaam en ook humor. Kylian lijkt puurheid van de Aborigi nals geleerd te hebben: vooral in het eerste deel, waarin de dansers één voor één een solo uitvoeren, heeft elke beweging, hoe toegankelijk voor het pu bliek ook, iets van een ondek- king. Niets is vanzelfsprekend. Verwantschap met dieren wordt foto» hans gerritsen in veel gebaren gesuggereerd, zonder dat letterlijk dieren wor den uitgebeeld. Het is duidelijk dat deze reprises van Kylién ook bij de juniorengroep van het NDT in goede handen zijn. De Sonsbeek-beeldententoon stelling 1993, die volgend jaar van 5 juni tot 28 september wordt gehouden, zal zich over de stad Arnhem uitspreiden als een 'denkbeeldige schietschijf. Deze schijf bestaat uit drie cir kels, waarvan het Arnhemse stadspark het middelpunt is. Er worden zo'n 45 kunstenaars uit Europa en de Verenigde Staten door artistiek leider Valerie Smith uitgenodigd. Tot nu toe is aan vijf Nederlandse kunste naars gevraagd om een voorstel voor een kunstwerk te doen. Valerie Smith wil de deelne mende kunstenaars vooral plaatsgebonden kunstwerken iaten maken in de vorm van in stallaties, beelden of procesma tige werken. Zij vraagt de kun stenaars zich te laten inspireren door de 'sociale, historische, economische en geografische achtergronden' van de locatie die ze kiezen. De betrokkenheid van de kunstenaar bij de door hem of haar gekozen plek moet aanschouwelijk worden ge maakt, waardoor het lokale as pect van Sonsbeek "99 gIDOl a| zijn. Tot nu toe staat nog maar een klein aantal projecten daadwer kelijk vast, Valerie Smith is nog steeds bezig met het bezoeken van eventuele deelnemers en heeft met een aantal van hen lokaties in Arnhem bezocht. Zo is het zeker dat de Franse kun stenaar lean-Baptiste Bruant op een aantal plaatsen in de stad geluidskunstwerken gaat plaat sen. In park Sonsbeek zelf wil de Italiaan Alighiero Boctti een zelfportret met 'water en stoom' plaatsen. De Oostenrijkse twee ling Irene en Christine Hohen- büchler wil twee maanden lang samen met bewoners van het Dorp en de Arnhemse koepel- gevangenis werken aan een on derzoeksproject'. De Zwitser Rémy Zaug maakt een perma nent monument in neon bij de John Frostbrug als herdenldng van de Slag om Arnhem en de in Nederland niet onbekende Spaanse kunstenaar fuan Munoz wil een hoorspel maken. Tijdens de tentoonstelling worden drie grafiekmappen met elk zes bladen van achttien deelnemende kunstenaars ge presenteerd. De catalogus van Sonsbeek '93 veschijnt zeer waarschijnlijk pas naderhand, omdat een deel van de projec ten en kunstwerken pas vorm krijgt tijdens de tentoonstelling zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21