'De tijd van dogma's is voorbij' Schitterende zang en onwennig acteerwerk in 'Primadonna' Muziekarchief in gevaar Cultuur&Kunst MAANDAG 7 DECEMBER 1992 redactie annemiek ruygrok (chef) jan rusdam saskia stoelinca Van Gogh voor 17 miljoen verkocht parus Een van de beroemdste landschappen van Van Gogh, Jardin Auvers, is gisteren tijdens een veiling in Parijs voor ruim 17 miljoen gulden verkocht. Een Franse zakenman was de hoog ste bieder bij het veilinghuis Drouot. Het schilderij mag Frank rijk niet verlaten omdat de Franse minister van cultuur, Jack Lang, het beschouwt als 'historisch monument dat uit kunsthis torisch oogpunt van algemeen belang is'. Dit drukte de prijs aanzienlijk. De 'tuin' is een van de laatste olieverfdoeken die Van Gogh schilderde. Het duurste schilderij van Van Gogh blijft 'Portret van dokter Gachet', dat in 1990 in New York werd afge hamerd op ruim 150 miljoen gulden en naar een Japanse zaken man ging. Mike Oldfield naar Den Haag den haag Mike Oldfield, bovenal het brein van 'Tubular Bells', geeft op 1 april een concert in de Haagse Statenhal. Van de En gelse zanger en multi-instrumentalist verscheen eerder dit jaar een vervolg op zijn album, waarmee hij veel succes oogstte. De kaartverkoop begint zaterdag. Ronald Knappers wil niet dat zijn gebouwen op andere lijken Aangenaam salonconcert Nico de Raad in Muzenhof n Pachelbel. Stanley, Andriessen. C.P.E. Bach, Buxtehude. Carvalho, J.S. Bach, d'Aquin. Alam, Franck. Piemé en Boel- mann Gehoord zondag 6 december in de Muzenhof in Leiderdorp Het orgelconcert dat Nico de Raad gisteren gaf in de Muzen hof zou je als 'salonconcert' kunnen betitelen. Het orgel van —de Muzenhof is in 1875 door Förster en Andrews gebouwd in Engeland, maar geheel op Fran se leest geschoeid. In de vorige .eeuw werden er in Frankrijk van die salonconcertjes gegeven in een weelderige entourage: dikke vloerkleden, lange velours gor dijnen, pluche stoelen, géén akoestiek. Wat dat betreft staat dit folkloristisch geschilderde orgel hier aardig op z'n plaats. Ook de Muzenhof heeft iets in tiems, en geen akoestiek om over naar huis te schrijven. Net als bij een pianoconcert zat de solist hier vlak bij zijn publiek, maar dan wel met een hardwer kende registrator in zijn kielzog: een manier van concerteren die mij zeer wel aanspreekt. Niets klinkt overweldigend, maar ook rïicts verdwijnt boven je hoofd r,'ins Blauè hinein', de luisteraar is betrokken bij het podium. Op deze manier ontstond het 'Thema met variaties' van H. Andriessen (1892-1981), een stuk dat een link legt naar de barok èn naar de romantiek. Ni co de Raad speelde het fijnzin nig en als vanzelfsprekend, met een heel tere registratie in het middendeel, alleen de 'viole d'amour' en de 'voix céleste' werden uitgetrokken door de registrator Jaap Roosendaal. De overbekende 'Toccata et Fuga' in d-moll van J.S. Bach, die bij na altijd met vreselijk veel aplomb wordt gespeeld, klonk hier vanaf de bijna langzame in leiding bedachtzaam en toch groots. Na de pauze kreeg het pro gramma een Kersttintje: met een lichtvoetig gespeeld 'Noël' van L.C. d'Aquin (1694-1772), drie delen uit TOrganiste' van C. Franck, waarin het 'Trés lent' weer die zelfde zoete registratie kreeg als bij Andriessen en dat eindigt met het krachtig ge speelde 'Vieux noël' wat klonk als een klok. De 'Prélude' opus 29 van G. Pierné (1863-1937) speelde de Raad alsof hij achter het klavier een sonatine van Clementi ten gehore bracht: vir tuoos, zonder pretenties. Een uiterst aangenaam verpozen was het, op zondagmiddag in de Muzenhof. In vakkringen trok archi tect Ronald Knappers al geruime tijd de aandacht met zijn wedstrijdontwer- pen die veelvuldig werden bekroond met eerste prij zen. Maar het duurde even voordat opdrachtgevers in de bouw daadwerkelijk in zee durfden te gaan met de jonge Leidse architect. Knappers (32) neemt na melijk afstand van collega architecten die, veelal te ruggrijpend op de jaren twintig en dertig, telkens weer 'hetzelfde konijn uit dezelfde hoed te voorschijn toveren'. leiden «jan rusdam Hij verwerpt de op effect belus te gevelarchitectuur en gaat elke vergelijking met bestaande stro mingen uit de weg. „De tijd van dogma's is voorbij", aldus Knappers. .Architectuur anno 1992 vraagt om een andere aan pak. Of, om met de woorden van de nieuw gekozen Ameri kaanse president te spreken: It's time for change'." „Architectuur-prijsvragen winnen is natuurlijk leuk. Maar de kans dat je ontwerpen daad werkelijk worden uitgevoerd is niet groot." Ronald Knappers heeft het de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden. Een greep uit zijn winnende ontwer pen: in 1989 werd Knappers winnaar van een prijsvraag voor een luxe appartementenge bouw, uitgeschreven door de gemeente Leiderdorp. De uit voering werd op het laatste mo ment afgeblazen. In 1991 sleep te hij de tweede prijs in de wacht van een prijsvraag uitge schreven door de Nederlandse Glasbond. Alleen de eerste prijs winnaar wachtte een opdracht. Drie maal ging Knappers met de eer strijken bij de jaarlijkse Ronald Knappers: „Wat ik hoop is dat mensen mijn gebouwen mooi vinden omdat z wen zijn waarvan er dertien in een dozijn gaan." ontwerpwedstrijd van het Leid se Architectencafé. In alle geval len bleef het bij de eer en een geldbedrag. Een jonge architect die zo vaak in de prijzen valt, heet veelbelovend te zijn. Vervelend is om jarenlang veelbelovend te blijven omdat opdrachtgevers er voor terugdeinzen jonge, on ervaren architecten aan te trek ken. Knappers: „In 1987 ben ik voor het architectenbureau Loerakker, Rijnboutt - de huidi ge rijksbouwmeester - Ruijsse- naars, Hendriks bv gaan wer ken. Dat is heel belangrijk voor mij geweest omdat wat ik te kende ook daadwerkelijk ge bouwd werd. Ik heb daar ont zettend veel van geleerd. Ook qua bouwkosten. Twee van de projecten waarvan ik de pro jectleider was, hebben het Jaar boek Architectuur gehaald. Ja, alweer een eerbewijs." „Toen ik vorig jaar opdracht kreeg van de gemeente Leiden om een woon/winkelgebouw te ontwikkelen aan de Robijn straat, heb ik onmiddellijk de kans aangegrepen om op eigen benen te staan. Ik denk dat ik die opdracht uiteindelijk toch te danken heb aan het winnen van alle prijsvragen." „Momenteel ben ik, samen met het bureau Van Swieten en Van Veen, bezig met een project voor de Pelikaanstraat en ik heb van de gemeente opdracht ge kregen 11 villa's te ontwerpen voor de Stevenshof. Dat worden prachtige, eigentijdse wonin gen. Heel wat anders dan de Dallas-achtige villa's die overal uit de grond worden gestampt. Ik waardeer het zeer dat de ge meente Leiden het aandurft om een dergelijk afwijkend project te initiëren." Ronald Knappers zegt bewust afstand te nemen van de architectuur die terug grijpt naar het modemisme uit de jaren twintig en dertig. „Het is een tijd lang heel verfrissend geweest, maar inmiddels verval len tot een cliché. Gewoon te ver doorgeslagen. Overal zie je blokkendozen ontstaan op loca ties waarvan ik denk: wat doet dat hier in vredesnaam?" „Dat beeld van de jaren twin tig wordt overigens meestal al leen maar aan de buitenkant beleden. We leven in een tijd van effectbejag en dat zie je te rug in de gevelarchitectuur. Ik vind de binnenkant van een woning net zo belangrijk. Dat valt ook af te lezen aan het wo ningbouwplan voor de Robijn straat waar ik binnen een be trekkelijk kleine woning die ik moest maken toch een grote ruimtelijkheid creëer. Het wor den kwalitatief heel goede wo ningen." „Ik voel mezelf niet verwant met een bepaalde stroming. Ook in mijn gebouwen zijn ele menten terug te vinden van het modemisme, maar ook van de Amsterdamse School. Als ik be gin te ontwerpen, doe ik dat niet vanuit een bepaalde ge dachte. De tijd van dogma's is voorbij. Die conclusie geeft mij een enorme vrijheid. De archi tectuurgeschiedenis is een on uitputtelijk reservoir en bevat een rijkdom aan middelen en mogelijkheden die je maar zel den gebruikt ziet Ik put mijn inspiratie daarom niet uit één enkele periode, maar uit de hele bouwgeschiedenis. Natuurlijk is er wel een aantal dingen dat voor mij belangrijk is en bepa lend voor wat ik op papier zet Maar in principe begin ik elke opdracht met een schone lei." De vraag wat er nu mooi is aan zijn gebouwen wijst Knap pers resoluut van de hand. „Dat kan ik onmogelijk zeggen. Het heeft te maken met die ingredi ënten: de situatie, zorgvuldig heid, detaillering, met de bewe gingen die een gebouw maakt... Maar het is moeilijk uit te leg gen wat anderen daaraan mooi zullen vinden. Wat is er nu mooi aan de bewegingen van Marco van Basten? Zulke vragen kun je niet beantwoorden zon der te vervallen in allerlei vaag heden of commerciële praatjes. Wat ik hoop is dal mensen mijn gebouwen mooi vinden omdat ze zien dat er aandacht aan is besteed en dat het geen gebou wen zijn waarvan er dertien in een dozijn gaan." leiden wilfred simons ^Plotseling is de ban gebroken. -„Wat is dat ding zwaar zeg", "Toept Charlotte Riedijk, terwijl .ze. een buitenmaat ghettoblas- ter uit haar handen laat zakken. ^Enkele seconden eerder heeft zij de laatste scène gespeeld van het muziektheaterstuk 'Prima donna', dat woensdag 9 decem ber zijn première beleeft in het Leidse Laktheater. Televisie kijkers konden Riedijk en haar tegenspeelster Franciska Dukel gistermorgen al bewonderen in het VPRO-programma Reiziger in Muziek. De Lak-produktie 'Primadon na' gaat over de halfzussen Lau ra (Franciska Dukel) en Maria (Charlotte Riedijk) die beiden hebben geauditeerd voor een CD-opname van het 'Italieni- sches Liederbuch' van Hugo Wolf. Na de auditie gaan zij naar huis; daar wachten zij de uitslag af. Omdat het ernaar uit- ~ziet dat één van beiden het con tract krijgt, treffen zij alvast voorbereidingen voor een feest je. Toch is de relatie tussen de twee wrang en gespannen, want de zussen die altijd alles samen deden, zijn nu eikaars felste concurrenten. Riedijk en Dukel zijn allebei -geschoolde operazangeressen die ook in werkelijkheid aan het begin van hun carrière staan. Ze hebben prachtige stemmen en de muziek van Wolf, Puccini, Rossini en Debussy klonk giste ren in al haar schitterende schoonheid door de theaterzaal. Het acteerwerk stak daar nog wat magertjes bij af. Het was correct, maar nog erg voorzich tig. Wellicht zit de schwung er "bij de première wel in. Het verhaal is mager, maar er is voldoende compensatie door de prachtige muziek en de af wisselende regie. Toch zitten er ook plichtmatige momenten in de voorstelling: als de zusjes ru zie hebben, volgt een muzikale ruzie of een muzikale verzoe- „:ning. De overgang van acteer werk naar zang heeft iets onge makkelijks. Misschien is dit te verklaren uit de onwennigheid van de acteurs. Verder vond ik een scène waarin Laura uit weidt over haar seksuele frus traties beslist een stoplap; haar De relatie tussen de halfzussen Laura (Franciska Dukel) en Maria (Charlotte Riedijk) wordt in de opera Prima donna wrang en gespannen. foto loek zuyderduin monoloog staat los van de rest Primadonna in het Leidse Lak- van het verhaal. theater. De première is woens- Vanavond is de try-out van dag. Verder zal Pimadonna te zien zijn in Arnhem, Alphen aan den Rijn, Utrecht en Gro ningen. Schouwburg ontstemd leiden annemiek ruygrok vervolg van voorpagina „Het klopt. Het is heel ver velend dat het gebeurt." Pim Wallis de Vries, direc teur van de Leidse schouw burg, is erg teleurgesteld over de gang van zaken rond de uitvoering van de musical 'Cyrano'. In mei zou deze grootscheepse Van den Ende-produktie vijf dagen achter elkaar in Leiden te zien zijn. On danks de twijfel die Wallis de Vries al vanaf het begin had, kreeg hij steeds de ver zekering dat de musical voor het - kleine - Leidse toneel passend kon worden gemaakt. „Dat het er niet in kan, was vanaf het begin wel duidelijk, maar ik kreeg steeds de verzekering dat ik me geen zorgen hoefde te maken." Decorbouwer Paul Gallis zei al in een interview in de Uit-bijlage van deze krant dat het decor niet in het Leidse toneel zou passen. Op de vraag of er dan ge zaagd zou moeten worden, was zijn antwoord: „Kenne lijk, maar daar ben ik dan niet bij." Wallis de Vries heeft vooral problemen met het eindeloos wachten op een beslissing over de voorstel lingen in Leiden: Alles loopt kennelijk langs elkaar heen. Al in februari heb ik gezegd: kan ik die musical wel contracteren voor Lei den. Met de hand op het hart hebben ze me verze kerd dat het mogelijk was en nu wordt staande het seizoen besloten de voor stellingen in Leiden af te gelasten." Volgens Wallis de Vries, zelf jurist, is hier sprake van 'verwijtbare tekortkoming'. „Vroeger zou men het wan prestatie hebben ge noemd." Toch overweegt hij geen stappen tegen Van den Ende: „Je verdient nooit op zo'n produktie. En als de mensen nu een mooie voorstelling in de RAI kunnen zien, ach dan ben ik toch nog tevreden." Bij Joop van den Ende was niemand bereikbaar voor commentaar. De vroegere concertmeester Willem Noske in zijn muziekarchief in zijn woonhuis. De handschriften en ande re bladmuziek, documenten, boeken, tijdschriften en iconografieën zijn nauwelijks te tellen. foto anp den haag anp In een gewoon Haags huis, bij de vroegere concertmeester Willem Noske (74), ligt een schat aan muziek. Deze schat echter is in gevaar. De handschriften en andere bladmuziek, documenten, boe ken, tijdschriften en iconogra fieën zijn amper te tellen. De culturele en geldelijke waarde van de collectie is waarschijnlijk enorm. De internationale viool verzameling alleen al is volgens Amerikaanse specialisten wel tien miljoen gulden waard en op vele onderdelen beter dan de vioolafdeling van het British Museum. Maar Noske kampt volgens eigen zeggen met geldtekort, ruimtegebrek en domme onver schilligheid. Hij heeft boven dien het eeuwige leven niet, al is hij nog een hoop van plan. Hij maakt zich immense zor gen, maar verkopen wil hij voorlopig niets. Hij wil de zaak voor Nederland behouden, zegt hij. De violist is de gedreven ver zamelaar, directeur en conser vator van het geheel. Hij heeft een en ander sinds 1948 in zijn nauwelijks tegen brand bevei ligde huis opgebouwd. Er is nu bijna geen ruimte meer: wonen doet Noske op zolder. Erger vindt hij dat nog meer archiefmateriaal moest worden opgeslagen op een zolder elders in de stad. ontoegankelijk voor belangstellenden. Een betere huisvesting is nodig, aldus Nos ke. Het Haagse Gemeentemuse um heeft volgens het ministerie van wvc vage plannen om een aantal muziekcollecties in de toekomst bijeen te brengen, maar dat is verre toekomst. Nog veel erger dan het ruim tegebrek vinat Noske dat er geen geld meer is om de collec tie uit te breiden, een faillisse ment zou zelfs aanstaande zijn. Van het ministerie van cultuur komt jaarlijks een subsidie van ruim een ton. Daarmee kon Noske het tot voor kort nog net redden, maar er moet meer structurele hulp komen, is de conclusie van de superverzame laar. Recente verzoeken in het kader van het Kunstenplan en bij de Raad voor het Cultuurbe heer leverden Noske niets op. Noske is zijn strijd echter nog lang niet moe. Integendeel, hij verwijst naar Lincoln, die zijn verlies altijd in overwinning wil de omzetten. Hij werkt tussen de bedrijven door ook nog aan een paar boeken, waaronder één onder de titel "Wie is er nu gek, ik of de anderen?' Van die vraag wordt hij 's nachts wak ker. maar „iemand zei me eens dat ik als roepende in de woes tijn juist bevoorrecht ben. Mischien is dat het wel". Duitse prijs voor ontwerper Estec-gebouw hannover dpa/anp De Nederlandse architect Aldo van Eyck heeft in Hannover de Fritz-Schumacherprijs gewonnen. De prijs bedraagt 50.000 Duitse Marken. Met Y.m Eyck werden ook de bouwingenieurs jörg Schlaich en Rudolf Bergermann uit Stuttgart on derscheiden. Van Eyck is volgens de universiteit van Hannover „een van de vooraanstaande archi tecten van de Europese na oorlogse avant garde". Aldo van Eyck (74) ontwierp in Nederland onder meer het Burgerweeshuis en woningen voor de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam en het Estec-ge- bouw in Noordwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23