'Ik moést wel terugkomen' Leven in de gebroken cirkel 'Ik zet niet zo maar een statief in de sneeuw' P Rtv show t"1 VRYDAG 4 DECEMBER 1992 Mies Bouwman popelt om In de Hoofdrol te hervatten HILVERSUM» SUSANNEV r heerst doodse stilte I in de zaal. Zelfs de le- JL-^ den van het West- lands Mannenkoor zijn muisstil. Alle ogen zijn gericht op de twee klapdeuren achterin de grote zaal van theater 't Spant in Bussum. Daar moeten ze binnen enkele seconden door heen komen: Mies Bouwman en dehoofdrolgast. Een oorverdovend lawaai breekt los zodra er achterin de zaal wat beweegt. De hoofdrol - gast staat plotseling volop in de schijnwerpers en Mies Bouw man komt er bescheiden ach teraan. Toch is het juist Mies die de meeste aandacht trekt. „Oh, wat ziet ze er goed uit. F antastisch toch hè, dat ze weer terug is.", klinkt het waarderend vanuit de zaal. „Mieeeeees, zet 'm op." Mies geniet. Met een stralende lach daalt ze de trap af. Aanstaande zondag start de AVRO een nieuwe reeks afleve ringen van In de Hoofdrol. De eerste vijf programma's zijn in middels in theater 't Spant in Bussum opgenomen. Het succesvolle programma moest in november 1988 tijdens het vierde seizoen plotseling worden gestopt door ziekte van Mies Bouwman. Een ontsteking van een ader aan de zijkant van het hoofd dwong baar rust te nemen. Ze kampte al lange re tijd met zware hoofdpijnen. Zo normaal Nu, vier jaar later, is ze weer helemaal te rug. Ze is genezen en bruist weer van energie. „Het is alsof ik helemaal niet weggeweest ben", vertelt Mies Bouw man (62) na afloop van de opnames. „Geen moment heb ik getwijfeld of ik te rug zou komen. Ik vind televisie maken gewoon heerlijk. Ik moest wel terugko men. Op een gege ven moment was ik helemaal beter en draaiboek zag. Het kwam me al lemaal zo eng bekend voor. Op het moment dat ik boven aan de trap achter de deur stond te wachten, had ik het gevoel dat ik er een week geleden nog ge staan had, in plaats van vier jaar geleden. Het leek zo normaal om die trap af te gaan. Ik hen gewoon verder gegaan waar ik vier jaar geleden ben gestopt." De presentatrice zegt niet ver anderd te zijn door haar lang durige ziekte. „Ik zie de ziekte niet als een grote kloof in mijn leven of als een periode waarin je je ware vrienden leert ken nen. Ik had vóór mijn ziekte mijn familie, mijn vrienden en mijn kijkers en die heb ik nu nog allemaal. De kijkers zijn fantastisch voor me geweest. Ik kreeg iedere dag een hoop lieve brieven en bloemetjes. In het begin was ik heel erg bang om de straat op te gaan. Voor mijn ziekte moest ik medicijnen slik ken waar ik een heel dik hoofd van kreeg. Toen ik eenmaal toch het dorp in ging, waren de mensen heel aardig, heel lief Geloof Ze voelde zich ook wel eens een beetje schuldig over alle aan dacht. „Er zijn zo ontzettend veel mensen die veel erger ziek zijn dan ik was, maar toevallig niet bekend zijn en niet met hun ellende in de krant komen. Natuurlijk was mijn ziekte geen kleinigheidje. Door de ontste king van de ader in mijn slaap had ik blind kunnen worden. Dat is gelukkig niet gebeurd. Tot mijn grote schrik kreeg ik ook aan de andere kant van mijn hoofd een ontstoken ader. Maar ik heb altijd geloof gehad in morgen, altijd geweten dat ik beter zou worden. Nu ik gene zen ben, wil ik ook niet meer bezig zijn met gisteren. Ik wil de ziekte niet koesteren, maar wel de periode. Het was een periode waarin mijn gezin helemaal centraal voor me stond. Ze heb ben me fantastisch opgevan gen." Mies Bouwman is ervan over tuigd dat de terugkeer van In de Hoofdrol een succes zal zijn. „Het kan niet zo zijn dat het programma na die vier jaar in eens niet meer aanslaat. Het is en blijft een portret van een be kende Nederlander en daar kij ken mensen graag naar." De maand tijd tussen opna me en uitzending van In de Hoofdrol is Mies Bouwman een doorn in het oog. Het program ma wordt nu gemonteerd. Dat is vooral voor Mies een zware opgave. „Ik wil daar absoluut niet direct bij betrokken zijn. Ik kan dat niet. Als ik de beelden zie, kan ik geen keuzes maken. Ik vind dat alles belangrijk is en in de uitzending moet blijven." Behalve haar eigen tranen. Daar wil ze de kijkers niet mee lastig vallen. Vanmiddag kreeg had stond Voor Mies vast dat ze weer te rug zou komen met In de Hoofdrol. „Ik wil het programma afmaken. Vier jaar geleden ben ik abrupt gestopt, ter wijl ik nog een lange lijst met namen had van mensen die ik graag wilde heb ben." Tijdens de opna mes werd Mies slechts éón keer ner veus. „Dat was toen ik vlak voor de eer ste opname het ze het even te kwaad bij het zien van oude televisiebeelden. De hoofdrolgast schoot vol en ook Mies pinkte een traantje weg. Ook al is ln de Hoofdrol een programma waarin emoties getoond mogen worden, Mies wil onder geen voorwaarde meehuilen in beeld. „Mijn gast staat centraal. Alles draait om hem of haar. Voor hen is het feest en zij mogen huilen. Ik niet. Ik moet in de schaduw blij- Mies wil bij de realiteit van al ledag blijven, maar toch denkt ze met weemoed terug aan de tijd van Eén van de Acht, toen live-televisie voor haar nog wel mogelijk was. „Prachtig was dat. Het hele programma was per fect. Je leerde als kijker lang zaam de acht kandidaten ken nen en kreeg al snel een voor keur voor één van hen. Het grappige is dat de meest sym pathieke persoon ook vaak Haar ogen stralen als ze over de pioniersdagen van de Neder landse televisie praat. „Ik ben natuurlijk van een heel andere generatie dan de huidige tv-ma- kers. Ik ben nog uit de tijd van Ko van Dijk, de tijd van de men sen met de luide stemmen en de warme omhelzingen. Je had toen een rijtje van die echte groterikken. Ze zochten elkaar allemaal op. Ik ben blij dat ik die oude tijd meegemaakt heb. Dat ik opgegroeid ben met die mooie ongelooflijk veelzijdige mensen die voor de duvel niet bang waren." Volgens Mies is de warmte bij de tele visie „absoluut" niet verdwenen. „De tv-mensen worden nu alleen wat meer door an deren gemaakt. Ze hebben allerlei be geleiders en mana gers die de carrière uitstippelen en zeggen wat goed voor ze is. Vroeger moest je het wat meer zelf uitzoe ken. Acteurs be gonnen tussen de coulissen. Tegen woordig sta je meteen in Goede Tijden Slechte Tij den." Hoe lang Mies nog verder gaat met de Hoofdrol, weet ze niet. „Ik zie wel. Ik maak me geen zor gen over de toe komst. Er komt wel weer wat. Ik leef niet zo ver voor- (In de Hoofdrol, zondag op Neder land 1 om 20.44 uur) Mies Bouwman: genezen e r bruisend van energie. Bedrijfsmanager Rien Morren wordt gefilmd tijdens de fietste: Cardioloog drJ. Herre Kingma: „Het aantal hartinfarcten loopt te rug, maar we zijn bezig een nieuw probleem te creëren." foto p Tv-documentaire over behandeling hart- en vaatziekten HILVERSUM» GERARD V Hart- en vaatziekten bedreigen in dit land de volksgezondheid meer dan welke kwaal ook. Statistisch is hard te maken dat hier elk uur zeven mensen worden getroffen door een hartinfarct. De hart- en vaatziek ten bevestigden zich vorig jaar nog na drukkelijk als volksvijand nummer een; meer dan 52.000 personen lieten het leven als gevolg van enige aandoening aan hart- of vaten. In opdracht van de TROS en in samen werking met de Hartstichting maakte ci neast Willy Lindwer de documentaire 'De Gebroken Cirkel', waarin het proces van atherosclerose (aderverkalking) wordt ge volgd. De film, die de omroep op zondag avond 6 december rond de klok van half tien uitzendt, kwam tot stand met mede werking van dr. J. Herre Kingma, als car dioloog verbonden aan het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Lindwer: „Het kostte enige tijd om ie ders vertrouwen te winnen, maar uitein delijk hebben we van zowel het ziekenhuis als van de betrokken patiënten geweldige medewerkingondervonden." Kingma: „Toch waren we in eerste in stantie niet zéér enthousiast. De laatste twee jaar zijn we veelvuldig benaderd voor reportages. Pas na een gesprek zijn we overstag gegaan. Wat mij aansprak is de vrijheid die we kregen om mede het con cept voor de documentaire te ontwikke len." Optimisme Geneeskunde in het algemeen en gezond heidszorg in het bijzonder doen het goed op tv. Het verhaal dat 'De Gebroken Cir kel' vertelt, getuigt van optimisme als het gaat om de levenskansen van hartpatiën ten. Essentieel daarbij is dat tachtig pro cent van de hartaandoeningen wordt be handeld met geneesmiddelen. Tot bypass- operaties, vervanging van hartkleppen of harttransplantaties wordt in het uiterste geval overgegaan. Kingma: „We zien hier in de polikliniek jaarlijks 25.000 patiënten. Medicijnen vormen de basis van onze be handeling." De Gebroken Cirkel beschrijft een baan langs vier patiënten, die ieder afzonderlijk model staan voor de verschillende stadia van de kwaal. Allereerst is daar de bedrijfs manager. Een te veel rokende en te corpu lente veertiger, die last heeft van hoge bloeddruk en bij wie een te hoog cho lesterolgehalte is vastgesteld. Een uitermate sober levende veehande laar is degene die in 'De Gebroken Cirkel' aan het woord komt over angina pectoris. Het betreft een klinisch syndroom, dat veelal gepaard gaat met pijn of met een beklemmend gevoel op de borst en in de hals met soms uitstralingen naar armen, bovenbuik en kaken. Een en ander heeft alles te maken met een vernauwing van een kransslagader, waardoor tijdelijk een tekort aan zuurstof in een deel van de hartspier ontstaat. Gezond leven en het desondanks toch aan je hart krijgen, volgens huisarts Kievit uit Nieuwegein gaat het om een kans van 1 op 100 en uitgerekend veehandelaar Cees van Schaik wordt door het noodlot getroffen. De broer van Van Schaik liet een maand of wat geleden al het leven na een acute hartstilstand, het zit dus wel in de familie. Al geruime tijd klaagde de vee handelaar over pijn op de borst. Met het rikketikkie zat het niet jofel, dat voelde Van Schaik zelf wel. De fietstest gaf geen uitsluitsel, maar het elektrocardiogram le verde de diagnose van een vernauwing in een van de kransslagaders op. Patiënten als de bedrijfsmanager en de veehouder hebben overigens een goede kans om te ontkomen aan een hartinfarct. De bedrijfsmanager die vanwege zijn le venswandel een verhoogd risico loopt, kan door een gezondere invulling van zijn be staan („U rookt nog steeds en een kilootje afvallen in een half jaar stelt ook niet al te veel voor'), door medicijngebruik een hartinfarct ontlopen. Hoge bloeddruk is te behandelen met betablockers of vaatver- wijders, waaronder de ACE-remmers. Een te hoog cholestorol kan onder meer met cholestorol synthese-remmers worden be streden. Vraag van bedrijfsmanager Rien Morren: „Moet ik die m'n hele verdere le ven blijven slikken?" Het antwoord van de huisarts luidt bevestigend. Dotteren De angina pectoris die de veehandelaar plaagde was van dermate ernstige aard dat alleen het toedienen van betablockers stoffen die het hart afschermen van het stresshormoon adreanaline niet vol stond. Dotteren, populair gezegd met be hulp van een ballon de vernauwde krans slagader verwijden, moest in zijn geval uitkomst brengen. De veehandelaar voelt zich thans weer kerngezond. „Ik heb voor mezelf het gevoel dat ik weer voor hon derd procent kan functioneren." De omstandigheden in aanmerking ge nomen levert het verstrekken van zogehe ten ACE-remmers aan patiënten die ver derop in de Gebroken Cirkel staan, bevre digende resultaten op. „De rol van cho lestorol is pas de laatste tien jaar duidelijk geworden", zegt dr. Wiek H. van Gilst. Hij is verbonden aan het Instituut voor Klini sche Farmacologie van de Rijksuniversiteit in Groningen, waar sinds jaar en dag de mogelijkheden worden onderzocht om de schade van hartinfarcten te beperken. Van Gilst werkt in het kader van het genees middelenonderzoek nauw samen met dr. Kingma en zijn stafleden. Van Gilst: „In vergelijking met een jaar of tien geleden zijn de overlevingskansen van hartpatiën ten mede dank zij de ACE-remmers sterk toegenomen." Kingma: „Het aantal hart infarcten loopt terug, maar we zijn wel be zig een nieuw probleem te creëren, het aantal chronische patiënten neemt toe." Jaap van de Linde en Ton Uphoff kun nen uitstekend leven met dat gegeven. Van de Linde werd op z'n werk getroffen door een hartinfarct, nadat hij zich al ge ruime tijd moe had gevoeld. Binnen een half uur meldde hij zich in het ziekenhuis en niet veel later lag Van de Linde op hart- bewaking. Na behandeling en therapie zegt Van de Linde nu: „Ik besef dat ik me op m'n werk niet meer kan blootstellen aan. spanningen, aan stress. Maar ik voel me absoluut geen invalide.". Ton Uphoff, de laatste in de Gebroken Cirkel, is dat wel en ze weet dat ook. Ze moet zich voortdurend in acht nemen, zich niet al te veel inspanningen getroos ten. Uphoff werd in 1983 getroffen door een hartinfarct, daarna volgden er nog een paar. Met ACE-remmers wordt haar licha melijke toestand stabiel gehouden. „Ik kan nu genieten van kleine dingen. Ik heb voor mezelf een contract getekend met een looptijd van tien jaar. Daarna zal ik bekijken in hoeverre er voor mij nog een verlenging inzit." (Zondag 6 december op Nederland 2, 21.36 uur) Cameraman Daan Laroo trotseert de natuur voor de kijker thuis HILVERSUM» ANNEMIEK ameraman Daan Laroo heeft de licht gebronsde tint van iemand die veel buiten is. Ook zijn wilde haar is zonnig verschoten van kleur. Als excellent skiër en snow- hoarder vertoeft hij een groot deel van het jaar op de besneeuwde hellingen van het Europese en Canadese hooggebergte. Voor televisieprogramma's over winter- en bergsport bedient hij skiënd de camera of inter viewt hij een deltavlieger tijdens een vluchtje met een hangglider. Zijn sigaretten zijn van een ander merk, maar verder past Daan Laroo uitstekend in de wereld van Peter Stuyvesant. „Op een hoogte van vijfentwintighonderd tot drieduizend meter kun je wel eens een ander weertype verwachten, maar dit keer hadden we wel erg veel pech." Laroo is net terug uit Oosten rijk, waar hij met zijn team op een gletsjer in de buurt van het plaatsje Ried in Tirol een modespe cial voor Veronica's Wintersport heeft gedraaid. Door de barre weersomstandigheden is dat maar ten dele gelukt. Met als gevolg dat de ploeg terug moet voor het ontbrekende beeldmateriaal. „Je moet bij mode een bepaald soort weer heb ben om de ldeding en accessoires beeldtechnisch goed te kunnen weergeven. Niet compleet zon nig, maar een beetje diffuus licht, dat is het mooi ste. Dan verdwijnen ook de schaduwplekken." Kou Daan I.aroo en zijn compagnon Charles Buziau produceren televisieprogramma's over alle facet ten van winter- en bergsport. Snow Magazine van RTL 4, dat Laroo ook presenteert en waaraan te vens de ANWB meewerkt, is wat informatiever dan Veronica's Wintersport, dat vooral de leuke dorpjes en de fun van zon, sneeuw en actie be licht. Naast de grillige weersfactor is kou een handi cap bij het werk. Onder een bepaalde tempera tuur houden de recorders ermee op, en bij tem peraturen onder nul hebben de accu's maar der tig tot veertig procent rendement. Om die op temperatuur te houden draagt Laroo ze in een belt op zijn lichaam. Ook gaan er altijd extra ac cu's mee. Het meezeulen van tien tot veertien ki lo aan apparatuur op zijn tochten maakt Laroo's werk fysiek zeer inspannend. Voor elke draaipe- riode brengt hij zijn conditie op peil met gewicht heffen en hardlopen. Laroo trad in het voetspoor van zijn ouders, die fervente bergsporters zijn, en stond al jong op de ski's. Na zijn schooltijd wilde hij in zijn vakantie twee weken naar Oostenrijk om er skiles te gaan geven. Inmiddels woont hij er al twintig jaar. Hij haalde indertijd alle examens voor skileraar en hleef lesgeven in de Alpen, 's Zomers werkte hij in Karinthië, waar hij begon met het fotograferen van toeristen die aan de Wörthersee verbleven. In 1981 kwam hij in contact met Buziau en maakte hij zijn eerste wintersportprogramma voor de TROS. Gevloek De combinatie cameraman en ervaren skiër is zeldzaam. Laroo kent in Europa slechts één colle ga. „Het voordeel is dat je op plaatsen kunt ko men die onbereikbaar blijven voor de gemiddelde cameraman. Voor Veronica hebben we opgeno men in Trois Vallées in Frankrijk. De hellingen daar zijn zo steil dat je er alleen als heel goede skier op mag. Dat stelt me in staat om onderwer pen op een andere manier in beeld te brengen." „Iedereen kan wel een statiefje neerzetten en de sneeuw is overal wit. Maar als ik de lekkerste afdalingen in beeld wil brengen, ga ik er zelf met a achteraan en als iemand slalom traint, wil ik dat niet vanaf beneden opnemen. Ik slalom mee, om zo de kijker een betere indruk te geven van wat er gebeurt. De skiër krijgt een microfoon tje, waardoor je thuis ook zijn ademstoten en zijn gevloek hoort. Dat moet erop, vind ik. De kijker thuis moet als het ware meeskiën." Het werk van Laroo en Buziau is niet onopge merkt gebleven. Sinds de laatste MIP-TV, de grote internationale televisiebeurs in Cannes, waar hun produktiemaatschappij CBO ook een stand had, stromen de aanvragen uit Japan, Amerika en Eu ropese landen voor een demo het kantoor aan het Haarlemse Kenaupark binnen. Laroo probeert als programmamaker met één camera zodanig opnamen maken dat het lijkt als of hij een driecameraregistratie heeft gemaakt. Van een aktie maakt hij verschillende shots uit meerdere gezichtspunten. „Dat levert ongebrui kelijke en spannende beelden op. Ik houd de ca mera laag, monteer hem op een snowboard of laat hem tijdens het snowboarden in een tilt (een verticale camerabeweging, red.) naar beneden gaan." „Die spectaculaire opnamen vormen slechts een klein onderdeel, maar ze zijn wel belangrijk voor de snelheid van het programma. Voor een bezienswaardige aflevering draai je uiteindelijk zeventig tot tachtig procent van statief, maak je overzichtsopnamen van wintersportgebieden en toon je gesprekken en grafiekjes." Ijspegels Vorig jaar volgde Laroo voor Snow Magazine twee Oostenrijkers die een bevroren waterval van hon derdtachtig meter hoogte in het Oberinntal gin gen beklimmen. „We wilden de kijker van dicht bij tonen hoe ze te werk gingen en welk materiaal aan pikkels, touwen, stijgijzers, enzovoorts, ze ge bruikten." „Eerst moesten we een halve dag lopen voor ter plekke waren. Daar aangekomen hebben onder een vooruitstekende bergpunt t in tuigjes bevestigd. Zelf heb ik me met een kabel van boven naar beneden laten zakken langs de bevroren ijsmassa. Omdat het ijs overhelde, dreigde ik vrij te komen hangen. De opnamen heb ik gemaakt met de camera in de ene hand, terwijl ik me aan het ijs vastklem met een pikhou weel in de andere hand. Tussendoor verstopte ik me tussen de ijspegels, zodat ik niet in beeld was op de momenten dat er met de andere camera werd geschoten." Voor de eigenlijke opnamen had de ploeg niet langer dan drie uur de tijd, want daama zou door de dalende temperatuur een levensgevaarlijke si tuatie ontstaan. „De beklimming kon alleen maar plaatsvinden aan het eind van het seizoen, begin april. In januari is ook overdag het ijs te koud en daardoor zeer breekbaar. Zolang de temperatuur rond de nul graden schommelt, is het ijs taai en kun je erin klimmen. We waren net klaar voor het te laat en te koud werd. Toch brak er nog een groot stuk af tijdens de opnamen, maar dat liep gelukkig goed af." Snow Magazine gaat het vierde seizoen in, maar Laroo vindt altijd weer nieuwe invalshoeken voor onderwerpen. Wat hij heel graag nog eens zou doen is een programma dat alle vliegsporten in de bergen omvat. „Een soort wedstrijd, waarin je met de mountainbike naar boven gaat. Dan daal je met een vlieger af naar het dal. Vervolgens stap je in een heteluchtballon, waaruit je vervol gens een parachutesprong maakt, voorafgegaan door een vrije val. Je landt op een gletsjer en gaat dan met een hangglider naar beneden. Ik weet nu al hoe dat programma eruit gaat zien. Alleen moet ik het nog even organiseren, maar daar heb ik wel honderd man voor nodig." Hij lacht met een zekere ironie, maar zijn ogen glinsteren. Cameraman Daan Laroo in actie. Naastde grillige weersfactor i; een handicap bij het werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12