Rijksmuseum: 17 miljoen voor topstuk Rembrandt 'Roze Krokodillen' swingende show Cultuur&Kunst Rondleiding over tentoonstelling Kunst en Nijverheid fusie af 'Paradijsbewoner met redelijke waakzaamheid' Weerzien met 'Cats' een feest WOENSDAG 2 DECEMBER 1992 ruygrok (CHtf) jan rusdam Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft Rembrandts be faamde 'Portret van Johannes Uyttenbogaert' van de hui dige Amerikaanse eigenaars Otto Naumann en Alfred Ba der gekocht voor een bedrag van 17 miljoen gulden. Naast 'De Nachtwacht', de 'Staalmeesters' en het 'Joodse Bruidje' beschikt het Rijkmuseum nu over een vierde topstuk van onze beroemdste kunstenaar uit de Gouden Eeuw. handen van Uyttenbogaert zijn waarschijnlijk niet door Rem brandt zelf geschilderd, maar dooreen leerling. Na 14 februari zullen de res tauratiewerkzaamheden begin nen. Het museum hoopt het ge restaureerde portret in juli van het volgend jaar te kunnen pre- Het schilderij dateert uit 1633 en is een beeltenis van een van de belangrijkste Hollandse geestelijke leiders uit die tijd. De aankoop is voor het grootste deel mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, de Rijksmuseum-Stichting, het Prins Bernhard Fonds, de Stich ting VSB Fonds, andere fondsen en de Nederlandse overheid. Het Rijksmuseum verwacht de komende maanden het nog ontbrekende bedrag te verwer ven. Het schilderij is tot en met 14 februari te zien in de Erega lerij van het museum. Het Rijks museum had het schilderij ove rigens al drie maanden 'op zicht' in het depot. Het schilderij vertoont mo menteel enkele tekortkomin gen, zo werd gistermiddag tij dens een persbijeenkomst in het Rijksmuseum duidelijk ge maakt. Zo heeft het werk door de diverse vernislagen een sterk vergeeld uiterlijk gekregen. Daardoor zijn bij voorbeeld in de donkere delen de subtiele kleurverschillen niet goed te zien. Het museum denkt dat het schilderij na verwijdering van deze vernislagen zijn 'ruimte lijkheid' zal herwinnen. Ook zal daardoor het onderscheid tus sen de zwarte mantel en de bontkraag worden hersteld en zullen de handen een minder geïsoleerde indruk maken. De Tijdens de restauratie zal het werk ook worden teruggebracht tot de originele grootte. Aan de boven- en onderzijde van het schilderij zijn nu stroken van ongeveer vier centimeter breed te door de lijst afgedekt. Door het opnieuw inlijsten zal het schilderij een kleine wijziging in proportie ondergaan die vol gens het museum 'vooral de rij zigheid' ervan ten goede zal ko- Directeur Van Os van het Rijksmuseum zei dat het muse um het schilderij graag wilde hebben omdat het een van de eerste belangrijke monumenta le portretten van Rembrandt is. „Dat is iets heel essentieels voor ons museum en voor Neder land." Bovendien, aldus Van Os, is de geportretteerde voor Ne derland een heel belangrijk fi guur geweest. De zeventien miljoen gulden die het Rijksmuseum voor het schilderij moet betalen is onge veer gelijk aan het bedrag dat de Amerikanen Naumann en Brader op de veiling van Sothe by's betaalden. Het schilderij werd toen afgehamerd op een bedrag van bijna veertien mil joen gulden, wat met opgeld en dergelijke op circa zeventien miljoen gulden uitkomt. Minister D'Ancona van wvc heeft inmiddels in een brief aan de Tweede Kamer laten weten een bedrag van negen miljoen gulden te hebben toegezegd. „Het historisch belang, het cul- tureel-historisch belang en de enorme particuliere bijdragen hebben bij deze beslissing de doorslag gegeven", aldus de mi nister. Van de negen miljoen gulden zal maximaal 4,5 mil joen worden bijgedragen uit de begroting. Daarnaast zal maxi maal 4,5 miljoen uit de algeme ne middelen worden gefinanci- eerd. Detail van 'Portret van Johannes Uyttenbogart' van Rembrandt dat het Rijksmuseum voor 17 miljoen gulden heeft verworven. foto anp Op de tentoonstelling Kunst en Nijverheid in Leiden 1800-1950 in het Leidse Gemeen te-archief vindt aanstaande zondag om 15.00 uur een rondleiding plaats. De expositie, met als onder werp 'Hoe kunstenaars Leiden als fabrieksstad hebben gezien', is georganiseerd door de Stichting Industrieel Erfgoed Leiden (STIEL). Te zien zijn onder meer schilderijen, etsen, tekeningen en fo to's van bekende (Leidse) kunstenaars als Floris Verster, Christi- aan le Roy, Jan Elias Kikker, Harm Kamerling Onnes, Pieter Jos- selin de Jong, Adolf le Comte en Jan Goedeljee. Er zijn negen werken van Herman Heyenbrock, de eerste Nederlandse indus trieschilder die de laatste jaren nationaal en internationaal volop in de belangstelling staat. Het getoonde werk stamt deels uit de vorige eeuw jn deels van voor de oorlog. Het thema van mensen in bedriji en tech niek is nooit eerder onderwerp van een tentoonstelling geweest. Dat is vooral bijzonder omdat het werken in fabrieken en werk plaatsen onverbrekelijk bij het leven in een industriestad als Lei den hoorde. De tentoonstelling Kunst en Nijverheid tussen 1800 en 1950 is nog te zien tot 20 december, in het Gemeente-archief, ingang Vliet 45. De tentoonstellingsruimte van het archief is te bereiken via het Rapenburg. Het Gemeente-archief is van dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur geopend en op zaterdag vanaf 12.30 uur. Het Gemeente-archief is overigens aanstaande zaterdag (5 december) gesloten vanwege de viering van Sinter klaas. Elvis Costello naar Nederland Amsterdam Een eenmalig concert van Elvis Costelli en The Brodsky Quartet staat het Nederlandse publiek op 2 maart vol gend jaar te wachten. Het concert, in het Amsterdamse Concert gebouw, is onderdeel van een korte wereldtoernee. Elvis Costello zal een 'modern klassiek' repertoire uitvoeren: The Juliet Letters, een opeenvolgende reeks voor zang en strijkkwartet. De voor verkoop begint op 12 december. Muziek in Beweging leiden Amsterdam staat centraal tijdens het tweede concert in dit seizoen van het Luistermuseum op zondag 6 december in De Waag. Het programma biedt muziek voor strijkers en piano van Röntgen, Pijper, Schat en Vermeulen. Het trio Boussu voert de werken uit. Het concert begint om 14.00 uur. Vocaal ensemble zoekt stemmen leiden Het Leids Vocaal Ensemble, een kamerkoor met gemid deld 22 leden, zoekt versterking. Op het programma staan meest a capella werken van Schütz en Monteverdi. Belang stellenden zijn welkom op de repetitie-avonden die donderdags worden gehouden. Informatie bij dirigent Theo Goedhart, tele foon 071-173622. Balans blaast Leidse kunstenaar Paul Stikkelorum viert 25-jarig jubileum amsterdam anp i non-fictie- uitgeverij Balans door uitgeverij De Bezige Bij gaat niet door. De overname werd in juni aange kondigd. Balans, uitgever van onder anderen K.G. van Wolfe- ren, Etty Hillesum en Robert Hughes, zou met behoud van eigen identiteit het literaire fonds van De Bezige Bij (met auteurs als W.F. Hermans, Jan Wolkers en Harry Mulisch) aan vullen. Balans-directeur Gaarlandt ziet af van de overname omdat de 'interne organisatorische omstandigheden' bij De Bezige Bij een goede samenwerking niet zouden toelaten. Ellen Everse als Grisabella, de verlopen glamourkat. foto kops van bennekom leiden wilfred simons De Leidse schilder Paul Stikkel orum woont in zijn atelier. Schilderijen staan op rij met hun afbeeldingen naar de muur. De tafels zijn overdekt met flesjes, potjes, kwasten, pa letten en mappen vol schetsen. De gang is bijna onbegaanbaar; een fiets, weer schilderijen, een kast die uitpuilt van de schil- dersmaterialen. Een volge- schetste postbankenvelop hangt aan de muur. Daar tussendoor scharrelt de kunstenaar van de keuken naar de werkkamer, van de woonkamer naar de gang. „Het licht is niet zo goed, toch houd ik het hier al jaren uit." Stikkelorum (49) staat deze maand stil bij het feit dat hij zich vijfentwintig jaar geleden in Leiden vestigde als zelfstan dig kunstenaar. Hij verwierf in de jaren '80 bekendheid met grote, realistische tekeningen van het Centraal Faciliteitenge bouw aan de Cleveringaplaats en van de Universiteitsbiblio theek aan de Witte Singel. Eind 1988 kreeg hij daar echter ge noeg van: „Ik had het zo vaak gedaan, ik kon die gebouwen met mijn ogen dicht tekenen. Bovendien werkte ik altijd in zwart en wit en ik had een enor me behoefte gekregen om in kleur te schilderen. Het ging gewoon niet meer." Hij is zelf verbaasd over de verandering van zijn stijl: „Als ik er nu op terugkijk, kan ik het wel een beetje verklaren. Ik heb het vak in het midden van de ja ren '60 geleerd op de Jan van Eyck-academie in Maastricht. Daar moest ik heel precies naar het leven tekenen. Voor moder ne schilderstijlen was geen plaats, de opleiding was erg tra ditioneel. Aanvankelijk verzette ik me daartegen, maar na een tijdje greep het me toch. Die re alistische teken- en schilderstijl heb ik jaren volgehouden en ik heb er ook naam mee gemaakt. Toen de BKR nog bestond, durf- Paul Stikkelorum: „Ik ben begonnen met driehoekjes die ik met plakkaatverf op restjes karton schilderde. Ik dacht als het nergens naar lijkt heb ik er tenminste geen kostbaar materiaal aan verspild." foto hielco kuipers de ik ook niet zo goed anders te gaan werken, want ik was bang dat ik dan niets meer zou verko pen." Gouaches Aanvankelijk ging Stikkelorum heel voorzichtig te werk. Hij huiverde haast voor zijn eigen kleuren: „Ik ben begonnen met driehoekjes die ik met plakkaat verf op restjes karton schilder de. Ik dacht: als het nergens naar lijkt, heb ik er tenminste geen kostbaar materiaal aan verspild." Al spoedig voelde Stikkelorum echter dat hij op de goede weg zat: „Ik maak nu dingen in een stijl die helemaal van mezelf is. Niemand anders maakt iets, dat lijkt op wat ik doe. Die vrijheid bevalt me Hij laat een aantal gouaches zien; het ene verbaast nog meer dan het andere. Soms is het on derwerp vaag figuratief, dan weer grillig-abstract. Aan de muur hangt een werk waarop rode, kreeftachtige beesten te zien zijn: „Dat heb ik gemaakt omdat de oorsprong van het le ven me erg bezighoudt. Die oorsprong ligt in zee, dat heb ik met dit schilderij willen aandui den." Een ander werk doet den ken aan een zonsopgang. Stik kelorum: „Het heet 'gewaarwor ding' en geeft het moment van ontwaken weer, nog voor je je ogen opslaat." Het ene na het andere schilderij trekt hij tussen de stapels vandaan: „Ik werk niet eens zo heel hard, maar wel Stikkelorum heeft de laatste tijd aan beelden niet meer ge noeg. Hij heeft een dichtbundel gemaakt met de titel Lees het 's. Kijk maar. Hij laat de bundel zien: woeste tekeningen, ge beeldhouwde woorden. Mijn oog valt op de regel 'Paradijsbe- met redelijke waak- musical recensie hans visser Musical 'Cats' van Andrew Lloyd Webber, gebaseerd op 'Old Possum's book of Prac tical Cats' van T.S. Eliot. Vertaling: Cerrit Komrij. Enscenering/choreografie: Trevor Nunn en Gillian Lynne Nederlandse regie: John Yost. Muzikale leiding: Maurice Lut- tikhuis. Met o.a. Fred Butter, Ellen Everse, Hans Mors. Nog te zien: tot en met mei 1993 in Koninklijk Theater Carré, Amster- Cats is terug in Carré. Een unie ke reprise, want geen musical beleefde eerder in Nederland binnen vijf jaar tijd drie grote premières. En opnieuw blijkt het programmeren van deze show een schot in de roos te zijn. Na een wat aarzelend begin, waarin aanvankelijk toch wat twijfel leek te ontstaan, kwam de show bij de première (vrij dagavond) goed op gang en ontstond er een waar feest vol open doekjes. En weer ontrolde zich daar het verhaal van de katten die op een vuilnisbelt jaarlijks bij elkaar komen om daar op hun bal te zien wie van hen door de oudste, Oom Deu- teromium. zal worden uitverko ren op te stijgen naar de katten- hemel om te worden herboren voor een nieuw leven. Een dun gegeven misschien, maar hoe schitterend door An drew Lloyd Webber en de zijnen zo'n vijftien jaar geleden uitge werkt. Het weerzien met al die uiteenlopende kattenkarakters verveelt geen moment. Sterker nog: wie bang zou zijn dat het nieuwtje er na de eerste keren wel af is, krijgt nu des te meer de kans te gaan letten op de de tails en dat zijn er nogal wat. Zo valt eens te meer op hoe geraffi neerd muziek en tekst aanslui ten bij de diverse karakters en hoe knap de componist allerlei thema's gebruikt en met zijn or kestratie kleurt als herkenning voor allerlei sferen en karakters. Bovendien lijkt deze Amster damse produktie, opnieuw in de regie van John Yost, de meest intieme van de drie te zijn. De spelers, een vrijwel ge heel nieuwe bezetting, zijn ken nelijk zo zeker van hun zaak, dat ze meer dan ooit in staat zijn in hun spel het publiek bij de voorstelling te betrekken. Daarbij is het nu nauwelijks te geloven dat de verstaanbaar heid van de heerlijke vertaling door Gerrit Komrij tijdens het eerste seizoen nog zo veel klachten veroorzaakte. En zo passeren ze allemaal de revue: de innemende Haagse dandy Ghislebert Smit, het heerlijke duo Lorrenjopie en Scharrelnelis, Koos de ontroe rende theaterkat, de denderen de spoorwegkat Abelkouw, de magische Dr. Diavolo, de cere moniemeester Snorrescha, de overrompelend potente rock and roller Ruk Stuk Tukker en natuurlijk de aandoenlijke ver lopen Grisabella, de enige die niet is ontleend aan de poëzie van T.S. Eliot maar die niette min de 'hit' uit de show brengt, 'Memories', ofwel 'Herinne ring'. Ditrhaal is het Ellen Evers die daarmee kippevel verwek kend uitpakt. Stuk voor stuk heerlijke crea ties van mensen als Marco Ver mie, Hans Mors, Fred Butter, Brian Galliford en vele anderen, begeleid door een met veel kracht, gevoel en virtuositeit spelend orkest onder leiding van Maurice Luttikhuis. Musical met boodschap van Have van der Heyden recensie wunand zeilstra 'Roze krokodillen', musical van Haye van der Heyden (tekst) en Martin van Dijk (muziek). Regie. Aram Adri- aanse Choreografie Rick Atwell. Spel: VeraMann. Hem van Beem, Annet Nijder, Flenk Dikmoet, Esther Roord, Joep Onderdelinden, Door van Boeckel en anderen. Ge zien: 1/12, schouwburg Leiden. Aldaar nog te zien- van- Na de landelijke première van de nieuwe Nederlandse musical 'Roze Krokodillen' waren de officiële reacties naar verluidt van dien aard, dat schrijver Haye van der Heyden aan het gegeven nog heeft zitten sleutelen. De aard en de omvang van de wijzigingen en aanpassingen vallen moei lijk te achterhalen, maar zijn nu ook niet echt relevant meer. Wat telt, is het uitein delijke resultaat. 'Roze Krokodillen' is een swingende musical met een hoog showge halte en een helaas wat warrige opbouw. Meestal doen musicaJverhaaltjes er niet bijster veel toe, maar de schrijver heeft in dit geval wel degelijk een 'boodschap'. Het gaat over vooroordelen en, zo staat er let terlijk in het voorwoord van het program maboek, 'over de vrijheid te mogen zijn wie je bent'. Een mooie, maar ook erg vrij blijvende strekking van het verhaaJ. Het slaat hier op Gene, de tTompettiste van de vrouwenband 'De Roze Krokodillen', die tegenover zichzelf en haar moeder moet leren aanvaarden dat ze lesbisch is. Gene wil een vrouw, maar dan wel één in haar eigen woorden 'met kloten'. Aan die uitspraak heeft de schrijver een onver wachte en daardoor aardige draai gegeven, al is de ontknoping wel een beetje gekun steld geconstrueerd. Daardoor blijft de boodschap iets te veel in de lucht hangen. Bovendien resteert enige onopgeloste ver warring omtrent de betekenis van het ge geven dat bijna de helft van het damesor kestje zichtbaar uit heren in travestie be staat. Mocht dat een speciale betekenis hebben, dan komt die niet over. Het showgehalte overheerst het verhaal, en dat levert een wervelend spektakel op. Er is een behoorlijke grote cast die met een plezierige vaart de musical op de planken brengt. Het aantal beschouwelijice rust punten is beperkt om alle ruimte te kun nen geven aan enkele pittige uptempo- nummers. Saai is 'Roze Krokodillen' dan ook geen enkel moment. Daarvoor gebeurt er gewoon te veel, zo zeer zelfs dat door de snelle opeenvolging van shownummers de musical soms iets rommeligs krijgt. De cast gelooft er echter heilig in, en zoiets mist nu eenmaal zijn uitwerking niet. zaamheid'. Stikkelorum zegt: „Zo stel ik mij de ideale wereld voor; gelukkige mensen die niettemin hun omgeving goed in de gatenhouden." Een uitge ver voor Lees het 's heeft hij nog niet gevonden: „Dat komt wel. Ik vond dat ik het eerst moest maken, voordat ik ermee naar buiten kon treden." Stikkelorum viert zijn 25-ja- rige kunstenaarschap met een grote expositie in het ministe rie van verkeer en waterstaat in Den Haag. De tentoonstel ling is daar nog tot 31 januari te zien. Mary Smithuysen overleden De actrice Mary Smithuysen (1906) is vorige week in het Ro sa Spierhuis in Laren overleden. De crematie heeft inmiddels in stilte plaatsgevonden. Smithuy sen had een dansschool in Am sterdam. Bij het Schouwtooneel leerde zij Jan Musch kennen. Ze trouwde met hem in 1928 en maakte daarna een tournee door Nederlands Oost-Indië. Daar maakte ze haar acteerde- buut. Tot haar scheiding in 1948 werkte zij voornamelijk sa men met haar man. In Nederland stond zij tot 1977 op de planken in onder meer de Holland Festival-pro- duktie 'Uitkomst' (1962) van Herman Heijermans. Van 1960- 1962 speelde zij mrs. Pearce in 'My Fair Lady'. Een seizoen la ter vertolkte zij in de musical The Sound of Music' de rol van mevrouw Schmidt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21