'Een gitarist moet altijd de boer op' 'Je gaat toch niet een heel jaar voor niets repeteren' Cultuur&Kunst Dynamisch concert in Dorpskerk Luxor Theater 75 jaar Theatersporters matig op dreef ZATERDAG 28 NOVEMBER 1992 Archeologisch kenniscentrum open Amersfoort» Oudheidkundige onderzoekers, studenten en me dewerkers van overheidsdiensten, maar ook planologen en ste debouwkundigen kunnen sinds gisteren informatie over archeo logische resten in Nederland krijgen bij het Archeologisch Ex pertisecentrum Archis. Het zogenoemde Archeologisch Basis Register, een geautomatiseerd informatiesysteem, bevat allerlei gegevens over voorwerpen en grondsporen uit de oudheid. In Archis nemen behalve de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bo demonderzoek, het Biologisch Archeologisch Instituut in Gro ningen (BAI), het Instituut voor Prehistorie in Leiden (IPL) en het Instituut voor Pre- en Protohistorische Archeologie (IPP) in Amsterdam deel. Portret van Willem van Oranje waarvan het opschrift melding maakt van de moord op de 'vader des vaderlands'. foto prinsenhof Poppen in Voorchoten voorschoten Een ouderwetse poppenkast met het sinter klaasprogramma 'De oude kinderschoen' is morgen in het Voor- schotense Ambachts- en Baljuwhuis te zien. De voorstelling, verzorgd door het Leids Poppentheater, begint om 12.30 uur en is gratis toegankelijk. Kunst uit Joegoslavië voorhout De uit het vootjnalige Joegoslavië gevluchte schil dersfamilie Baijnovic, nu verblijvend in Voorhout, stelt dit en de komende weekeinden eigen werk tentoon. Dat gebeurt in sport school Barends aan de Herenstraat. De expositie is vandaag en morgen, op 5 en 6 en 19 en 20 december, van 12.00 tot 17.00 uur, te bewonderen. Nederlands Gitaarduo viert tienjarig bestaan Als ze voor de fotograaf hun gitaren pakken, beginnen ze meteen te spelen. Toonladdertjes, oefeningen om de vin gers los te maken. Een waterval van nootjes, herrie eigen lijk. Als ze na een paar minuten ophouden, zegt Juun Voorhoeve (39): „Je pakt je gitaar en pielt er meteen wat op los. Dat is een typisch gitaristentrekje." Samen met de 37-jarige Erik Ot- te vormt Voorhoeve sinds tien jaar het Nederlands Gitaarduo. De twee Leidenaren vieren morgen hun tienjarig? bestaan als duo met een concert in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Zij brengen een programma met werken van Sweelinck, Andrie- sen, Albëniz en drie songs van de Beatles. Ook presenteren zij die avond hun tweede compact disc. Otte omschrijft zichzelf als een gitarist die ook arrangeert en componeert. Dat arrangeren noemt hij pure noodzaak. „Tus sen ongeveer 1830 en 1955 is er vrijwel niets voor gitaar ge schreven. Als je iets van Beetho ven, Brahms of een ander stuk uit de romantische periode wilt uitvoeren, moet je het dus wel voor de gitaar arrangeren. In het andere geval ben je aangewezen op muziek uit de barok of op hedendaagse componisten. Moderne muziek spelen Otte en Voorhoeve ook wel, maar ze zetten het niet graag op de plaat. „Live spelen is leuk, want er zit een element van spanning in. Het publiek vraagt zich af: zal het de gitaristen lukken om het stuk tot een goed einde te brengen? Op een CD komt dat niet over: dan weet je gewoon dat het er perfect op staat. Bo vendien: wie zet er nou voor z'n ontspanning een CD met mo derne gitaarmuziek op? Daar word je toch gek van", meent Voorhoeve. Bovendien hebben ze hun twijfels over de manier waarop het publiek tegen veel moderne muziek aankijkt. Voorhoeve zegt: „In april had den we een optreden voor de televisie, in het VPRO-program- ma Reiziger in Muziek. We stel den toen voor dat we ons klas siek georiënteerde programma zouden spelen. Dat wilde de VPRO niet, want het paste niet in het profiel van de uitzending. 'Candlelight'-muziek noemden ze het. Het ging dus bijna niet door, maar toen kreeg Erik het idee om zelf wat moderns te componeren." Erik vult aan: „Ik heb toen on der het pseudoniem Johan B. Vuurkamp in twee uur tijd een stuk in elkaar geflanst onder de titel Burengerucht op 67; we hebben het daarna in tien mi nuten ingestudeerd. De naam Vuurkamp heb ik gekozen om dat de directeur van het Con servatorium van Rotterdam, waar wij allebei zijn opgeleid, de gitaar altijd een kampvuurin strument noemde. Dat zat ons nog steeds hoog. Nou, het is al lemaal keurig opgenomen en uitgezonden en bij de VPRO waren ze dolenthousiast. Na af loop hadden wij wel een gede primeerd gevoel: doe je je hele ieven je best om de muziek zo integer mogelijk te spelen, blijkt dat iedereen het prachtig vindt als je 'ns een keer heel vals je trucendoos opentrekt. De naam Nederlands Gitaarduo klinkt nogal preten tieus. Otte haast zich echter te zeggen dat zij niet hét Neder lands Gitaarduo zijn. De naam is destijds gekozen uit commer Juun Voorhoeve en Erik Otte: „Live spelen is leuk, want er zit een element van spanning In." ciële overwegingen. „Fluitisten, violisten en pianisten zijn ook solisten, maar die kunnen nog bij een orkest terecht. Dan heb je een vast inkomen. Gitaristen moeten echter altijd de boer op. Toen wij tien jaar geleden be gonnen, wisten we alles van muziek en van de gitaar. Maar hoe we onszelf moesten verko pen, dat wisten we niet. We hebben die naam toen gekozen in de hoop in het buitenland meer voet aan de grond te krij gen." Tegenwoordig geven Voorhoeve en Otte gemiddeld dertig concerten per jaar in Ne derland, België, Duitsland en Frankrijk. Na tien jaar samen spel is het duo goed op elkaar ingespeeld. Otte zegt dat als zij allebei apart hetzelfde muziek stuk zouden instuderen, ook het resultaat precies hetzelfde zou klinken. Toch dreigt de klank van het ensemble in de toe komst te veranderen. Om per soonlijke redenen overweegt Voorhoeve namelijk op te hou den met het samenspel: Otte moet dan een andere partner zoeken. Voorhoeve zegt echter gedecideerd: „Het Nederlands Gitaarduo blijft, ook in een an dere samenstelling, gewoon be staan." Marésienne Norbert Bartelsman (clavt cimbel), Maaike Boekholt (viola da gam ba) en Maurice van Lieshout (blokfluit) met werken van Bach, Abel, Nardini, Sporck en Haydn. Gehoord op 27 novem ber in de Dorpskerk in Katwijk. De muziek die La gamme Maré sienne gisteravond ten gehore bracht zweefde, op één compo sitie na, tussen de Barok en de Klassieken. Dit repertoire is spe ciaal geschikt voor de viola da gamba, de clavecimbel en de blokfluit. De componisten blon ken vaak zelf uit op deze instru menten, zoals Karl Friedrich Abel (1723--1783) op de viola da gamba. Pietro Nardini (1722- 1793) behoorde in Italië tot de vijfde generatie viool-compo nisten, maar ook hij speelde vaardig de gamba. Carl Philip Emanuel Bach was een uitste kend clavecinist en een regel rechte voorloper van Haydn, zodat ook Haydn (die in eerste instantie slechts een heldere knapensopraan bezat) in dit rij tje thuishoort. Speciaal voor dit ensemble heeft de Tilburgse componist Jo Sporck dit jaar een werk 'Ca- nelones' geschreven waarvan het snelle gedeelte bestaat uit onregelmatige maatsoorten, gekke ritmes en dissonante ak koorden. Een stuk dat het nach telijk oerwoud oproept, een zeurderig nagalmen van kleine onbetekenende atonale melo dietjes, vaak solistisch bena derd. Een uitdaging voor deze instrumenten, vooral voor de viola da gamba: zulke hoge to nen als in dit stuk speel je maar zelden! In het algemeen viel bij dit trio op: betrokkenheid en ex pressie. De mooie soms nasale, soms warme ronde toon van de gamba was vooral te horen in de solosonate in D groot van Abel en het heel persoonlijke, markante clavecimbelspel in de solosonate van Carl Phil. Em. Bach. Carl Philip Emanuel wordt wel de eerste romanticus genoemd. Dit aspect liet La gamme Merésienne heel bete kenisvol horen. Dynamiek en expressie die in de oude mu- ziekpraktijk nog wel eens te wensen over laat, krijgen bij dit ensemble grote aandacht, en dat maakte deze avond zeer de moeite van het luisteren waard. Rotterdam Wie aan de Kuip komt, komt aan Rot terdam. Vreemd genoeg heeft het Luxor Theater aan de Kruiskade die status van onaantastbaar mo nument nooit verkregen. Al viert Luxor op 22 de cember zijn 75-jarig bestaan, tussen de schepping van architect P. Vermaas en de Maasstad is altijd sprake geweest van een soort haat-liefde verhou ding. Publicist Steef Vooren, die in opdracht van Luxor een historisch overzicht van het bioscoop theater heeft geschreven: „Luxor is het 75 jaar nèt niet geweest. Verbouwen en nog eens verbouwen, dat is het verhaal van Luxor. Altijd maar in de stei gers. Het is altijd een bioscoop-theater gebleven. Luxor mocht nooit veel geld kosten en om die re den is het nooit een groot volkstheater geworden." foto anf theater recensie dick van teyungen Theatersportwedstrijd tussen Lawine uit Rotterdam en Moeders Mooiste uit Lei den. Gezien op 27 november in De X, Haarlemmerstraat, Leiden. De volgende wedstrijd is op 20 december. Misschien kent u de regels niet, dus die zal ik uitleggen. Bij the atersport nemen twee teams van vier acteurs het tegen elkaar op in het improviseren van kor te scenes. Die worden beoor deeld door een jury: misselijke etters in het zwart die de pun ten zo provocerend mogelijk toekennen. Een grote rol speelt het pu bliek. Dat bepaalt de ingrediën ten van een scène door als de acteurs dat vragen een locatie, emotie, huishoudelijk voor werp, relatie of afwijking te roe pen. De toeschouwers zijn ge wapend met rozen en sponzen die ze bij geestdrift of afkeuring op het toneel gooien. De spon zen zijn meestal voor de jury. Verder zorgen een presentator en een elektrische-pianospeler voor voortgang en ondersteu nend achtergrondgeluid. Leiden is een sterk theater sportteam rijk, Moeders Mooi ste. dat gasteren speelde tegen Lawine uit Rotterdam. Dat ge beurde in De X, voorheen Rex. Overal veranderen in onze ver loederende samenleving cul- Koren ontstemd over schrappen subsidie saskia stoelinga De Leidse koren zijn zeer kwaad over het schrappen van provin ciale subsidies. Vlammende protestbrieven zijn al onderweg. J. Wintermans van de Christelij ke Oratoriumvereniging Ex Ani mo vreest dat een uitvoering voor de gewone man straks on betaalbaar wordt. „En wij zijn er juist voor de gewone Leide- naars. Ik hoop dat alle koren krachtig van zich laten horen. Misschien wordt het dan terug- Ook bij het Toonkunstkoor heerst een droevige stemming. Woorvoerster Kluiters-Blom laat weten dat dit 'een spoed-punt' is op de agenda van de komen de bestuursvergadering. „En die is een dezer dagen". Ze weet nu al te vertellen dat het koor zeker tot actie zal overgaan. Hetzelfde geldt voor het Petra Gospelkoor. Marian van der Marei is evenals de andere bestuursleden ge schokt. „Voor ons is die subsi die heel belangrijk. De kerken waar wij voor optreden, kam pen ook al met financiële pro blemen. En dan hebben wij nog het probleem dat we een nieu we opvangruimte moeten hu ren. Het wordt allemaal onbe taalbaar". Alle woordvoerders hebben hun hoop gevestigd op de Werkgroep Amateuristische Kunstbeoefening van de Stich ting Welzijn. Coördinator Maria Vos is ook ontstemd over het plan van de provinciebestuur om de subsidies op een andere manier te verdelen. „Dit is de sastreus voor de amateurkoren in deze regio. In de plannen van de provincie staat bijvoorbeeld dat het Randstedelijk Begelei- dings Orkest zijn speelbeurten moet spreiden. Dat betekent voor Leiden en omgeving nog maar één of twee keer, in plaats van totaal 24 keer per jaar. Voor de drie grote koren, Toonkunst, Con Amore en Ex Animo, is dat een ramp. Die kunnen niet zon der orkest. Ik denk dat er in drie, vier jaar heleboel kapot zal zijn gemaakt. Als amateurvere nigingen, en datzelfde geldt voor de harmoniekorpsen, geen uitvoeringen meer kunnen ge ven, gaat de animo er af. Je gaat niet een heel jaar repeteren voorniets". Vos laat verder weten dat de werkgroep spoedig zal bekijken of de gemeentesubsidie, ruim twee ton. op een andere manier kan worden verdeeld onder de amateurverenigingen. Mis schien moet er meer in de pot worden gestopt om het beleid van de provincie te compense- tuurpaleizen in sexgelegenhe- den, in Leiden gaat het anders om. Een nadeel is wel dat de zaal gemaakt is voor vochtige blikken omhoog, zodat het bij theatersport veel voorkomende grondwerk ('lust' was gisteren een vaak geroepen emotie) van achter de eerste rijen moeilijk te volgen is. Maar verder is de X een aanwinst voor de plaatselij ke podia. In de X wordt zo eens in de maand getheatersport. De vori ge aflevering leverde een dolle avond op, gisteren was het alle maal wat tam, ondanks mooie momenten en duidelijk aanwe zige kwaliteiten. Jury, presen tatrice, acteurs en publiek zorg den maar zelden voor het vuur werk van de novemberafleve ring. De Rotterdammers won nen uiteindelijk, en dat was on danks alle onbetrouwbare be oordelingen terecht, maar ook volkomen onbelangrijk. Thea tersport is er om de kijker te vermaken en verrassen met vondsten, snelle reacties en ab surde wendingen. Op 20 de cember kan dat in De X op nieuw gebeuren. Timdelerclub kiest voor veilige klucht theater recensie wunand zeilstra 'Een trouwring mag niet knellen' van Claude Magmer in de bewerking van Jen- neke v d Heiden en John Lanting door De Timdelerclub Regie Riet Knsptjn-de Wolf ri Nico v p 27 n 0* Agpo Select Installateurs bij u in de buurt rijn: Bodegraven: Walraven b Zn Instbedr. Emmakade 5. 01726-11626, Hazerswoude-Oorp: toodgBedr Ruiftenbeek Turn-nn* 2a. 01 728-9098,Leiden: WTB J Buiteman.Roosevehstraat 14b,071 -760600,Mampaey-Spnnger, langegracbt 14-18.071-225822 Valken burg: Heemskerk bv, Bloemenlaan 9,01718-16665 In een goede klucht kom je op een punt, waarop je nauwelijks meer kunt vertellen wat er nu eigenlijk aan de hand is. Aan dat criterium voldoet de klucht 'Een trouwring mag niet knel len' zonder meer. De hoofdper soon heeft zich danig in de nes ten gewerkt. Tegenover de stief moeder van zijn ex-aanstaande kan hij niet verklaren, wat haar broer en vijf andere dames in zijn tijdelijk gehuurde flatje te zoeken hebben. Na de twee wat minder ge slaagde produkties van het vorig seizoen heeft de Timdelerclub de vaste toeschouwers op een degelijke klucht willen trak teren. Even weer eens een keer een 'veilige' repertoirekeuze. Dat wordt door het publiek goed merkbaar gewaardeerd. De spelers hebben zich dus in dit nieuwe seizoen prima gere vancheerd. Aan het uiteindelij ke resultaat van da voorstalling valt zeker af te zien dat ze er met veel plezier aan hebben ge werkt. Voordeel van 'Een trouwring mag niet knellen' is ook dat een flink aantal acteurs een rol krijgt waar iets van te maken valt. Dat geldt natuurlijk in eerste instan tie voor de hoofdrollen. Robert Emmen als de in geldnood ver kerende kunstschilder en Auke Krispijn als zijn steeds slimmer wordende dienstbode kunnen zich naar hartelust uitleven. Maar ook Jeanne den Hoed- -Buijs, Tjeerd van Wijk en Mag- da de Frel kunnen zich in hun rol profileren en maken van die gelegenheid goed gebruik. Zetfii dr wat uebiere roBeri van Renate Zwanenburg, Jolan- da van Gorcum en de zeer ge loofwaardig Spaanssprekende Debby Hensing zijn zorgvuldig en op een juiste manier inge vuld. Er is terecht veel aandacht Desteed aan de verzorging van het decor, aan de nodige vaart in het spel en aan de verstaan baarheid van de spelers. Zo doende waren alle ingrediënten voor een geslaagde avond aan wezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19