Diepgang en visueel spektakel IDFA toonaangevend documentaire festival Krakers maken van oude pornobioscoop Rex een net filmhuis Cultuur&Kunst Film DONDERDAG 26 NOVEMBER 1992 21 Don Bluth tekent bij dublin. De in Ierland gevestigde animatie-studio van Don Bluth, verantwoordelijk voor hits als Een avontuur met een staartje en Het land voor onze jaartelling lijkt van de ondergang gered. Blu th was in de problemen gekomen door hel uitblijven van succes voor zijn recente Films als Fievel in het wilde westen en de her nieuwde concurrentie van de Disney animatiefilms. Een samen werkingsverband van Media Assets uit Hong Kongen John Boorman's Merlin Films heeft het geld op tafel gelegd waarmee Bluth tenminste drie in produktie zijnde nieuwe films kan uit brengen danwel afronden. Bluth zal eerst zijn ontslagen teke naars opnieuw in dienst nemen, waarna A Troll in Central Park en Thumbelinaspoedig uitgebracht gaan worden. Succes voor Movies Select Video Amsterdam De koopvideo's van Meteor Film, Movies Select Vi deo, zijn een groot succes. Van de uitgebreide serie Laurel Hardy-komedies zijn reeds een kwart miljoen banden afgezet, en de voorlichtingsreeks van Goedele Liekens, Sex: je lust en je leven, verkocht meer dan honderdduizend exemplaren. Nieuw van Meteor is Jumbo Home Video, een reeks kindervideo's de firma de slag aan wil gaan met Walt Disney. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Bitter Moon 16 j., dag. 14, 18.45, 21.30, 2a zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 2 The Player a.l., dag. 14, 19.21.45, za zo 13.15, 15.45, 19,21.45 ALFA 3' Bob Roberts 16 j., dag. 14, 19.30, 22, za zo 13.30, 16.19.30, 22 ALFA 4 Fried green tomatoes a.l., dag. 14. 18.45, 21.30, za zo 13. 15.30, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 1492 Conquest of Paradise 12 j., dag. 14, 20.30, zo 13.30, 17, 20.30 ALHAMBRA2 Howards End a.l., dag. 20.15, do vr ma di ook 13.45 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Sleepwalkers 16 j dag. 14, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 CINERAMA 2 Bitter Moon 16 j., dag. 13.45. 18.45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Husbands&Wivesa I dag. 14, 19 15. 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 2 The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14,19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Annabelle Partagee 16 j.dag. 14 30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Sweet Emma, dear Böbe 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT RebroAdama 16 j., dag. 14.30, 17, 19.45, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a l., dag. 14.30, 17.15. 19.45,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Boomerang a.l., dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Patriot Games 12 j dag 18.45, 21.30, za zo 14.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Boomerang a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 2 Patriot Games 12 j., dag. 13.45, 18.45,21.30. zo 13. 15.45, 18.45, 21.30 CITY 3 Housesitter a I dag. 14.15, 18.45, 21.30, zo 13. 15 45, 18.45,21.30 CITY 4 Alien 3 12 j.. dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 14.15 CITY 5 Strictly Ballroom a.l., dag. 14.15, 19. 21.30, zo 13.15, 15.45, 19. 21.30 CITY 6 Memoirs of an invisible man a.l., dag. 13.45, 19. 21.30, zo 13.15. 15.45, 19,21.30 CITY 7 A league of their own a.l., dag. 14,15. 18.45,21.30, zo 13. 15.45, 18.45.21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Stein dag. 19.21. zo ook 14 .15 La plage des enfants perdus dag. 20, 22 Late night movie dag. 23 Gay Cinema za 24.15, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Five girls and a rope dag. 17.45 Strictly Ballroom dag. 20 The Player dag. 21.45 KRITERION 2 Riff Raff dag 17.15, 22.15 Night on earth dag. 19.30 Sneak preview di 22.15 RI ALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Le Fou dag 18 Van Gogh dag. 20.30 RIALTO 2 Transit dag. 19.45 Ik ga naar Tahiti dag. 18.30 La Divina Comédia dag. 21.45 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Howards End dag. 19.30, zo ook 14."30 Night on earth dag 22 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag. 20, zo ook 15 De Noorderlingen dag. 17.15, 22, zo ook 14.45 THE MOVIES 3 Voor een verloren soldaat dag. 17 Raise the red lantern dag. 19.30 Transit dag. 17.30, 22 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Unforgiven 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Thunderheart 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Belle het Beest a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 Far and away a.l., dag. 20.30, do ma di ook 14 Flodder in Amerika a.l., za wo 14, zo 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 Raising Cain 16 j., dag, 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Basic Instinct 16 j., dag. 18.45, 21.30, za ma d. wo ook 14. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Robin Hood a.l., doorlopende voor stelling vanaf 11, laatste 21 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Bashu 16 j.. dag 19.15, 21.45 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Disney Studio overtreft zichzelf met 'Belle en het Beest' Het kan toeval zijn, maar in het jaar dat EuroDisney haar poorten opent, brengt de Walt Disney Studio met Belle en het Beest (Beauty and the Beast) misschien wel haar meest Europese animatiefilm uit. Niet al leen is het verhaal Frans evenals de tongval van de meeste karakters, ook voor de achtergronden is geput uit Europese tradities: de Franse romantische school en 17de-eeuwse Hollandse luchten. Maar ook de ka rakterisering van de perso nages is on-Amerikaans geprofileerd. Een zelfbe wuste en leergierige jonge vrouw verkiest een opvlie gende, zelfs gewelddadige lelijkerd boven de plaatse lijke macho. RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Belle en het Beest. Te zien: Lido 1, Leiden en Euro 1Alphen Het is een plezierige afwisseling na generaties van tamelijk ge zichtsloze Disney-helden en - heldinnen. Beest mag dan voor heel jonge kijkers angstaanja gend zijn, hij toont zoveel men selijke kwetsbaarheid dat hij moeiteloos uitgroeit tot de held van de film. Hij is dan ook een tragische figuur. Ooit een knap pe prins, werd hij door een heks gestraft voor zijn ijdelheid en in een harig monster veranderd. Zijn personeel is daarbij gede gradeerd tot pratend meubilair, en Beest vereenzaamt in zijn kasteel. Een langzaam verwel- Zelfbewuste jonge vrouw kiest voor opvliegende lelijkerd. kende roos geeft aan hoeveel tijd hem nog rest iemand te vin den die werkelijk van hem kan houden. Dat dit Belle moet worden staat vanaf het begin vast, maar de makers hebben met de intro ductie van de aantrekkelijke, maar gevaarlijke Gaston een element van spanning toege voegd. Deze leeghoofdige ijdel tuit ontwikkelt zich tot het ech te beest van de film. Door zijn manipulaties komt Belle voor een keus te staan die verder gaat dan die tussen twee rivali serende aanbidders. Als het laatste blaadje van de roos valt, moet het meisje kiezen tussen haar gevoelens voor Beest en het onrecht dat haar vader be dreigt. Dit dilemma geeft de film een scherpte die we zelden aantroffen in het oeuvre van fa milie-entertainer Disney. „We zijn bang voor wat we niet be grijpen", zingen de dorpelingen in een opvallend staaltje sociaal commentaar. Maar natuurlijk is het niet al leen deze onverwachte diep gang die Belle en het Beest zelfs boven de innemende Kleine Zeemeermin doet uitstijgen. Technisch is de film een won der. Honderden tekenaars heb ben drie jaar gewerkt om de stijl van de klassieke Disney-films in de herinnering te roepen, en het resultaat oogt buitengwoon ver zorgd. Voorzichtig doet echter ook de computer haar intrede, zoals in de balzaal-scène waar van de sterk wisselende per spectieven onmogelijk met de hand te creëeren waren. Het is visueel een van de sterkste mo rnet het aan Maurice Chevalier reverende show-nummer waarin een schitterend ballet van servies goed verwerkt zit. De grote kracht van het song writers-duo Howard Ashman en /Van Menken komt vooral naar voren in de hilarische introduc tie van blaaskaak Gaston. Het maakt de vroegtijdige dood van de briljante Ashman, die voor Beauty and the Beast postuum een Oscar ontving, des te schrij nender. sterdam. Van 2 t ties: De Balie, Arthouse Alfa en Filmmuse- informatie in spe- Hollandser kan het haast niet; het vijfde International Docu mentary Film Festival (IDFA), dat volgende week woensdag begint, staat voor een deel in het teken van het water. Het be gint al met de openingsfilm, Madame l'eau, van de Franse cineast en antropoloog Jean Rouche, die op IDFA zijn we reldpremière beleeft. Én de jaarlijkse produktieworkshop van het festival onder leiding van Jan Vrijman, leverde een film op met als titel Waterrijk. Daarnaast is er een thematisch retrospectief met een dertigtal films waarin eveneens water een centrale rol speelt. In dit speciale programma, met als titel Water in Motion, zijn enkele belangrijke Neder landse klassiekers te zien, zoals Ivens' Nieuwe Gronden (1933) over de afsluiting van de Zui derzee, John Fernhouts Broken Dykes (1944) over de gevolgen van het onder water zetten van grote delen van ons land door de Duitsers. De tijd van de we deropbouw is te zien in Herman van der Horst's Vieren Maar! (1954), maar de ultieme film over Nederland waterland is on getwijfeld Bert Haanstra's De stem van het water uit 1967. Het water-programma is maar één onderdeel uit een om vangrijk festival, dat verder pro- grammablokken bevat met films uit Cuba, uit Litouwen en Kazachstan, en een Top 10 sa mengesteld door de Amerikaan se documentalist Robert Kra mer. Ook is er naast de nodi ge workshops, seminars en talk shows vanwege het lustrum van het festival, een speciaal programma met muziekdocu- mentaires, samengesteld door verschillende Nederlandse mu zikanten. Toonaangevend In de vijf jaar van zijn bestaan is IDFA uitgegroeid tot een van de toonaangevende documentaire filmfestivals van Europa. Ook de overheid heeft dat ingezien want voor de periode van 1993- Bert Haanstra (rechts) tijdens de opnamen van 'De Stem v de documentaire die wordt vertoond tijdens het IDFA. 1996 heeft het festival een struc turele subsidie toegezegd gekre gen van het rijk van drie ton, terwijl de gemeente Amsterdam daar jaarlijks twee ton bij legt. En dat is volgens IDFA-direc- teur Ally Derks hard nodig om een festival te kunnen organise ren dat negen dagen duurt (van 2 tot en met 10 december) en waarin rond de 175 films wor- ARCHIEFFOTO den vertoond. Het belangrijkste program maonderdeel van het IDFA is zonder twijfel het competitie programma: De 43 films die meedingen naar de eerste prijs, de zogenoemde Joris Ivens Award. Dit programma begint woensdagavond met Madame l'Eau, die deels in de provincie Noord-Holland (en met geld van de provincie) is opgenomen in de buurt van Petten. Drie Afrikaanse inwoners uit de staat Niger onderzoeken hoe wij met behulp van windmolens energie opwekken en onze waterhuis houding in de polders regelen. Andere opvallende films in het competitieprogramma zijn Wij Andriessen, het portret dat Ireen van Ditshuyzen maakte over de (Haarlemse) kunste naarsfamilie Andriessen. Een aanverwante film is Bad Girls of Music, waarin de violisten Vera Beths (44) en Olga Rudge (96) worden geportretteerd. Heel an dere koek is Blast'em, een intri gerende blik op het genadeloze wereldje van de paperazzi, de fotografen die de hele dag aan jagen achter beroemdheden als Madonna, Robert De Niro. Op merkelijk is ook een film als Sa cred Sex, die herinneringen op roept aan de jaren zestig en die ingaat op zaken als meditatieve seks en seksualiteit als een di recte weg naar spirituele ver lichting. Daar tegenover staan de fantasievolle seksshows die pornoster Annie Sprinkle geeft voor vrouwen en waarin vooral de pret en het plezier beleven aan seks centraal staan. De X zoekt aansluiting bij het derde filmcircuit FILMS IN LEIDEN Tit hij de namen de X volgende OVERZICHT WILFRED SIMONS 'Ivanhood' en 'Mélies in Colour'. Te zien wo 2/12: de X, Haarlemmer straat, Leiden. Aanvang 21.00 uur Leiden heeft er een nieuw filmhuis bij: de X in de Haar lemmerstraat. Direct nadat de krakers de voormalige seksbioscoop 'Rex' hadden ingenomen, leefden er bij de nieuwe bewoners ideeën om het gebouw zijn oude functie terug te geven. Sinds afgelopen zomer draait de X films op de zondagmiddag. Vanaf het eerste moment was het aanbod verrassend divers en de kwaliteit hoog. Reden genoeg om de man achter de schermen, de 26- jarige Leidenaar Koen de Vries, een? te vragen naar zijn plannen en overwegingen. „We krijgen een zeer divers publiek binnen," begint De Vries: „Jonge mensen, cinefielen, studenten. Vaste prik zijn ook wat oudere mensen die in de jaren '50 en '60 als verliefde jonge stellen de Rex bezochten. In deze zaal hebben heel wat mensen hun eerste kusjes gewis seld! Toen het een pornobioscoop werd, kwamen die mensen natuurlijk niet meer. Nu staan er iedere zon dagmiddag wel weer van die ouderen op de stoep om dat ze willen weten wat er van de zaal geworden is. Ze moedigen ons aan om er weer een echte filmzaal van te maken. Ik vind het ontroerend om te constateren dat die mensen zich nog zo emotioneel betrokken voelen bij de bioscoop. Dat had ik nooit verwacht." De Vries programmeert om de week een klassieke film en een meer recente. Daarbij is het belangrijkste criterium dat het om films gaat die. zoals hij zelf zegt, 'niet de aandacht krijgen die ze verdienen'. Bij klassieke films denkt De Vries aan het Duitse expressionisme: M, Metropolis of Das kabinett des Dr. Caligari of aan films van Joris Ivens. Bij de recente films i van regisseurs als Paul Ruven, van week woensdag Ivanhood draait. Bijna alle films die in de X te zien zijn, komen uit de archieven van het Amsterdamse Filmmuseum. Die sa menwerking ligt volgens De Vries voor de hand: „Je ziet een steeds doorgaande trend naar vercommercialise ring in de bioscopen. De commerciële films gaan naar de gewone bioscopen. De kleinere films draaien dan in het 'tweede circuit', zoals de filmhuizen tegenwoordig genoemd worden. Dat zijn toch nog tamelijk commer ciële films. Daardoor is er voor de echt cinefiele films een 'derde circuit' ontstaan; in Leiden zijn dat het Lak, het LVC en dan nu ook de X. Het Filmmuseum bedient dat derde circuit heel graag." Om concurrentie te voorkomen voeren de drie film huizen nu gesprekken. De Vries zegt dat er vergevor derde plannen zijn om een gezamenlijk programma boekje uit te brengen, samen posters te maken en geza menlijk filmfestivals te organiseren. Vanaf volgende maand gaat de X haar films op de woensdagavond ver tonen: „Het Lak vertoont dan films op dinsdagavond, wij op woensdag en het LVC op donderdag, vrijdag en zaterdag. Zo krijgen we een goede spreiding door de week." De toekomst van de X is nog onzeker. De krakers hebben een kort geding tegen de eigenares van het pand gewonnen, maar momenteel loopt een bodem procedure: „Omstreeks juni 1993 doet de rechter uit spraak." zegt De Vries. Hij hoopt op een samenwerking: „We willen graag met de eigenares samenwerken, nor maal huur betalen en het pand opknappen. Ook hopen we op steun van de gemeente en van de winkeliers in de Haarlemmerstraat. Per slot van rekening is een nette bioscoop een publiekstrekker. Die mensen komen eerst bij ons een film bekijken en daarna kopen ze een broek in een boetiek." Sleepwalkers belediging voor Stephen King RECENSIE JOS DE PUTTER Sleepwalkers. Te zien Odeoo 1, Den Hjjg Klinkt veelbelovend: horror- en thrillerspecialist Stephen King, van wie talloze boeken zijn ver filmd The Shining, The dead zone. Misery) schreef voor het eerst van z'n leven een filmsce nario, waarin z'n voorliefde voor het sensueel-macabere volledig wordt uitgespeeld. Het verhaal van Sleepwalkers raakt aan vampirisme, incest, horror en eeuwige doem. Dat zou ge sneden koek moeten zijn voor regisseur Mick Garris, die z'n genre-ervaring opdeed met Psy cho /Ven Critters II. Het begin van Sleepwalkers is intrigerend. Een erg jeugdig uit ziende moeder danst met haar uit de kluiten gewassen tiener- zoon, en hun dans is geladen met erotiek en angst. De angst geldt de horde katten die het huis belaagt, ondanks de klem men die overal op het gazon staan. De erotiek geldt elkaar: De dans eindigt met een dam pende vrijage tussen moeder en zoon. De twee blijken ftaai ogende vampiers te zijn, die zich al eeuwen voeden met het bloed van maagden, en slechts kwetsbaar zijn voor de klauwen van katten. Moeder is erg 'hongerig' en zoonlief legt het aan met een onschuldig ogend meiske (mooie Madchen Amick, be kend uit Twin Peaks), dat aan moeder geofferd zal moeten worden. Dat gegeven opent vanzelf de mogelijkheid tot het spelen met Freudiaanse- en mythische lagen: taboes rond seksualiteit en doodsdrift liggen voor het grijpen, er is zelfs de mogelijkheid om aperte moord zucht van het melancholieke randje van de 'eeuwige doem' te voorzien (zoals in Cat People Al die saillante zaken, die van Sleepwalkers een stevig gefun deerd horror-spektakel hadden kunnen maken, die hadden kunnen schudden aan de pijlers van angst en lust, zijn door re gisseur Garris over het hoofd gezien. Zijn bewerking van het scenario richt zich helaas op ge makkelijke trucages, zoals de gedaanteverwisselingen van moeder en zoon, hun vermogen om onzichtbaar te worden en door te lopen wanneer ze door kogels worden doorzeefd. Zo worden de fundamenten van de horror, die altijd refere ren aan verdrongen individuele en collectieve neuroses, en die duidelijk in het scenario aanwe zig zijn, onschadelijk gemaakt door goedkoop effectbejag. Sleepwalkers is daarom een be lediging van het werk van Step hen King, van het horror-genre en van de intelligentie van de toeschouwer. Peanuts-strip wordt verfilmd HOLLYWOOD Tienerfilm-producent John Hughes, die onverwacht hoog scoorde met Home Alone, gaat voor Warner Bros. de Peanuts- strips van Charles Schulz verfil men. Het is de bedoeling dat voor de film acteurs de rollen van de getekende figuurtjes gaan vertolken. Al eerder contracteerde War ner Hughes voor de verfilming van een strip. De actieve produ cent/regisseur/scenarist werkt momenteel aan een filmversie van Dennis the Menace. Bestseller van Isabel Allende wordt verfilmd Op 17 januari starten de opna men van The House of the Spi rits, de verfilming van Isabel Al- lende's internationale bestseller Het Huis van de Geesten. De Duitse produktiemaatschappij Constantin Film heeft een bud get van 25 milioen dollar be schikbaar gesteld, en tweevou dig Oscar-winnaar Bille August aangetrokken voor de n^e Hoofdrollen gaan naar Meryl Streep, Glenn Close, Jeremey Irons, Winona Ryder en Antonio Banderas. Producent Bernd Ei- chingcr voert momenteel nog besperkingen met Vanessa Red grave en Armin Mueller-Stahl. Flr zal op lokatic worden ge draaid in Portugal en Kopenha gen. Koen de Vries: „Je ziet een steeds doorgaande trend naar vercommercialisering in de bioscopen. i FOTO LOEK ZUYDERDUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21