Cultuur Kunst 'Echt een komisch verhaal' 5,- KORTING 99 3 SLOGGI SLIPS MET Al€t gekromde tenen VeraMann, Vlaamse ster in 'Roze krokodillen' Vier ton voor Rembrandt *I7c/ewondering 'Liefhebber' en de onmacht van theater DONDERDAG 26 NOVEMBER 1992 19 Film yt Koen de Vries, filmprogram- Z. I meur van de X: „In Leiden is een 'derde filmcircuit' ontstaan: na de commerciële bioscopen en het Kijkhuis komen LAK, LVC en wij." Boeken Jay Mclnerney Z.Z. schetst in 'Bright ness falls' de ondergang van een tijdperk. Hij is zeer bezorgd waar het met Amenka naar toe moet (CHEF) JAN RIJSDAM SASKIASTOEIINGA n met Plaisir d'Armour. Guido Belcanto - zang,gitaar, Ludo Tips - accordeon, ans Hemerijck - toetsen, Jan Cleymans - klari net, saxofoon, Gino Campenaerts -drums, Lieven Demaeschalck - gitaren, Walter Poppeliers - bas. gezien: 25/11, schouw burg, Leiden. Een ding was gisteren in de Leidse Schouwburg maar al te zeker: Guido Belcanto neemt met zijn levensliederen zeker geen blad voor de mond. De Vlaming heeft het over vrouwen als hoeren, kutwijven en ma donna's, en spreekt ongege neerd over kittelaars, masturbe ren en pissen op straat. Guido Belcanto, een wat ge peperde kruising tussen Zange res zonder Naam. Vader Abraham en Jaques Brei, zingt in zijn nieuwe show dus weer eens een keer zonder condoom. Bij de meeste nummers zit je echter jammer genoeg met ge kromde tenen te luisteren naar het slechte metrum, de verkeer de klemtoon en het ongelooflij ke voorspelbare rijm, maar soms, gisteravond helaas tè soms, waren er heel spitse tekstvondsten. In het vrij oude 'Mijn verjaardag' over een te leurstellend eenzaam verlopen eigen verjaardagsfeestje eindigt Belcanto zijn nummer met de verrassende wending: 'Ik ging naar bed om kwart voor elf, Dat was voor mij nog wel wat vroeg dus ik vrijde nog maar wat met mezelf Het enige Franse chanson 'Le Petit d'en dessous de chez moi' over een Marrokaans buurt- schoffie is zeker geen dissonant en zou niet in het Brel-repertoi- re misstaan. Muzikaal gezien is het allemaal dik in orde bij Guido Belcanto en dat is vrij bij zonder in dit genre. Het Orkest zijner Dromen bewandelt qua sound de bekende standaard paden, maar door de afwisse ling wals, tango, kermis- en balkanrepertoire wisselen elkaar af en de ronduit prachtige ar rangementen geeft dit orkest een meerwaarde aan de show. Klarinettist Jan Cleymans ver vult in een aantal nummers een prachtige bijrol. De zeer matig bezette schouwburg komt aan het eind van de avond nog flink los, maar de statische show, de ongemakkelijke presentatie en de wat brommerige en niet al tijd even zuivere zang van Bel canto, samen met de te weinig verrassende teksten doet de ba lans toch flink in het negatieve uitslaan. „Toen mijn vrienden me vroegen wat ik het komend sei zoen ging spelen, zei ik: 'een pot'. Daar keken ze van op natuurlijk, want die rol ligt ver van mij af. Maar ik pro beer dan ook zo veel mogelijk het algemeen menselijke gevoel te spelen. Je zou kunnen zeggen dat de musical 'Roze krokodillen' wil laten zien dat het er niet toe doet van welk geslacht je bent. Het gaat erom dat ik in deze rol mijn 'ik' leer erkennen. Dat klinkt heel dramatisch, maar dat valt mee. Het is echt een komisch verhaal." AMSTERDAM GPD Een Newyorkse handelaar heeft gisteren op een veiling bij Chris tie's in Amsterdam een tekening van Rembrandt gekocht voor 414.000 gulden. Het is een tekening van Jozef, die in de gevange nis de dromen van de bakker en dienaar van de farao uitlegt. De richtprijs was vastgesteld tussen de twee en drie ton. De tekening werd enige maanden geleden ter taxatie aange boden bij een van de buitenlandse vestigingen van het veiling huis. Onderzoek door de expert oude tekeningen van Christie's Londen wees uit dat het om een 'echte' Rembrandt (1606-1669) ging. De toenmalige eigenaar had daar zelf geen enkel vermoe den van, De tekening maakte deel uit van een veiling van teke ningen van oude Hollandse, Vlaamse en Duitse meesters. AMSTERDAM HANS VISSER Aldus omschrijft Vera Mann haar hoofdrol in de nieuwe Ne derlandse musical 'Roze kroko dillen'. Een verhaal dat speelt in de jaren dertig, maar dat vol zit met verwijzingen naar de actua liteit. De tekst is van Haye van der Heyden, die na enkele suc cesvolle toneelstukken hiermee zijn musical-debuut maakt. 'Roze krokodillen' vertelt over een damesorkest, zoals er voor de oorlog zo veel waren. „Het probleem is alleen dat er we niet genoeg dames hebben en daarom moeten er een paar mannen worden aangenomen. Tot woede van mij, want de vrouw die ik speel, haat man nen. Op zeker moment komt er ook een nieuwe trompettiste in de hand. Een vrouw op wie ik meteen verliefd raak. Heel ver warrend, want ik wil dat gevoel gewoon niet accepteren." „De sfeer waarin het verhaal zich afspeelt ligt me wel. De ja ren dertig met de Art Déco, dat is prachtig. En als je dan be denkt dat het orkest toewerkt naar een optreden in Tuschins- ky... Natuurlijk is ook de muziek van die jaren, maar de solo stukken zijn daarentegen van deze tijd." Carrière De actrice liet voor deze rol het aanbod liggen om Roxane te spelen, de vrouwelijke hoofdrol in 'Cyrano', een al even nieuwe Nederlandse musical, maar dan van producent Joop van den Ende: „Ik heb dan ook heel lang getwijfeld. Maar met deze rol in 'Roze krokodillen' kon ik iets heel anders doen, in een heel andere sfeer. Het is goed om als je jong bent met zo veel moge lijk producenten te werken." De Belgische Vera Mann stu deerde in 1986 af aan de Ant werpse Academie voor Klein kunst. Meteen kreeg ze bij het Ballet van Vlaanderen een rol in 'My Fair Lady'. Een seizoen la ter speelde ze daar al de titelrol in 'Evita' en vervolgens stond ze in 'West Side Story'. „Een kleine rol, maar zo mooi, zo leuk." Haar jaren bij het Ballet van Vlaanderen sloot ze af met een hoofdrol in 'Dear Fox', naar 'Van den vos Reinaerde'. Meer dan driehonderd maal speelde ze Eponine, een hoofdrol in de Nederlandse versie van 'Les Mi- sérables'. Een carrière met een snelheid die haar wel eens bang maakt, erkent ze. „Mensen gaan dan veel van je verwachten en dan bekruipt je wel eens de angst dat je ze teleurstelt. Of dat je niet kunt voldoen aan de eisen die ik mezelf heb opgelegd." Karakter Ze zegt met 'Roze krokodillen' een creatieve sfeer te heben ge vonden en 'eindelijk' een regis seur die bij elke rol heel precies weet wat hij wil. „Hoewel hij je ook ruimte laat je karakter zélf een beetje in te vullen. Ik hou daarvan. Zelf bij 'Les Miséra- bles' had ik de indruk dat daar niet alles vastlag, hoe streng de richtlijnen vanuit Londen voor die produktie ook moesten wor den opgevolgd. Het is belangrijk als je zelf iets aan een rol kan toevoegen. Vooral als je die, zoals bij 'Les Misérables', drie honderd keer moet spelen." Ze studeerde ook in Amerika. In New York volgde ze dansles sen bij de assistent van Rick At- well en in Los Angeles kreeg ze zanglessen van Seth Riggs, de zangleraar van onder anderen Bette Midler, Liza Minelli, Patty Labelle en Michael Jackson. Zwart „Ik vertelde wat ik zoal had ge daan en hij antwoordde: 'Oh, l love to teach you'. Toen ik daar iets had gezongen, zei hij: 'Not bad for a white face'. Hij is zelf ook blank, maar is in staat je te leren zingen alsof je zwart bent. Ik stond bij hem te trillen op mijn benen en hij wees me pre cies op mijn zwakke punten. Zó raak dat ik op bepaalde mo menten gewoon mijn stem kwijt was." „Op de theaterschool van Lee Strassberg heb ik geleerd hoe je bij het acteren moet putten uit je eigen gevoelservaringen. Het geeft een extra dimensie aan je spel. Gek genoeg deed ik dat in mijn rol van Eponine al min of meer vanzelfsprekend. En ook nu, bij 'Roze krokodillen', moet en kan ik natuurlijk op mijn ei gen gevoelswereld teruggrij pen." 'Roze krokodillen' van Haye van der Heyden (tekst) en Mar tin van Dijk (muziek) is op 1 en 2 december te zien in de Leidse Schouwburg. „Lyrisch worden over een ding, dat heb ik niet zo. Het moet bij mij tastbaar zijn. En ik moet er een persoonlijke band mee hebben. Foto's kan ik mooi vinden, maar als ze in fotoboeken staan, is het niet tastbaar voor me. En dat vind ik haast een vereiste - voor een bewondering. Natuurlijk blijven er foto's op mijn netvlies hangen. De plaat van Salgado 'Mijnwerkers in Brazilië', is schitterend, zou ik dolgraag willen hebben. Helaas, onbereikbaar. Tastbaarheid is voor mij heel belangrijk. Vandaar deze vreemde plaats. Niet in mijn huis, maar in het huis van mijn vriend ligt mijn bewondering. In een van zijn mappen zit een heel mooi werk. Mijn vriend, kunstenaar Walther Kuivenhove, en dat werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is de persoonlijke band. Hem bewonder ik om zijn helderheid, om zijn opmerkelijke gave om iets snel en bondig te beoordelen. En dit abstracte werk bewonder ik, omdat ik het herken, ik voel zijn bedoeling. Dat is voor mij een belangrijke toegevoegde gevoelswaarde. Wat ik daarmee bedoel? Kijk, een Picasso vind ik mooi, maar als ik de man zou hebben gekend, zou zijn werk pas echt iets voor mij betekenen. Walther en ik hebben samen een schitterende wandeling door Frankrijk gemaakt. Toen we terug waren, kwam hij na verloop van tijd met 'deze bewondering' op de proppen. Het is heel simpel. Rode olieverf met grafiet. Ik zie mensen en stenen. Het geworstel en het nutteloze ervan. Aan de andere kant straalt het ook iets heel positiefs uit. Gezamenlijk iets ondernemen met de kans dat er wel wat goeds gebeurt. Hier kan ik lang naar kijken. Het gekke is dat abstract werk mij eigenlijk niet zo aanspreekt. Maar dit schilderij blijft me intrigeren. Het is voor mij een symbool geworden voor mens, aarde en leven. Het knappe van Walther vind ik dat hij in staat is om een eigen beeld te scheppen. In de fotografie leg je meer vast. Ik ben afhankelijk van wat ik om mij heen zie. Natuurlijk probeer ik accenten of dingen te combineren, maar ik zet het d In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Mare de Haan zijn bewondering uit. Hij is fotograaf. Zijn grootste en vaste opdrachtgever is het universiteitsblad Mare. Onlangs is hij teruggekomen uit Rusland waar hij mijnwerkers heeft gefotografeerd. Verval en geploeter zijn zijn belangrijkste thema's. niet bewust in elkaar. Wij praten veel over elkanders werk. Walther is in staat om op een hele goede manier naar mijn foto's te kijken. Dat is fijn, want ik merk dat je daardoor meer over je onderwerpen gaat nadenken. Ik zal je verklappen dat ik dit schilderij nu van hem krijg. Na jarenlang zeuren en kijken mag ik het nu hebben. Acht jaar geleden heb ik ook een schilderij van hem geleend. Dat heeft overal gehangen, zelfs in een studentenkamer van vier bij vier. Stond daar eigenlijk als een vlag op een modderschuit, maar ik kon het niet missen en nog niet. Dit afgetroggelde werk komt er nu naast te hangen. Ik ben nu eigenaar vaft twee echte Kuivenhoves. Dat doet mij deugd. We hebben het er vaak genoeg over gehad. Walther heeft geen tijd om te exposeren. Hij is ook druk met het maken van mooie meubelstukken. Jammer, het zij zo. Zo blijft mijn werk wel exclusief." Vader komt thuis en roept tien keer 'kut'. Nóóit meer, nóóit meer wil hij naar het theater. Want terwijl overal het drama voor het grijpen ligt, ontbreekt het nou juist in het theater. Va der is toneelcriticus en houdt het na vanavond definitief voor gezien. Naar welk stuk zou hij eigenlijk geweest zijn om een dergelijke onstuimige tirade te rechtvaardigen? De tekst geeft geen uitsluitsel. Waarschijnlijk doet dat er ook niet eens toe: vanuit de hier gekozen optiek deugt het theater gewoonweg niet. Wat deze toneelcriticus aan drama in het theater node mist, heeft hij thuis in overvloed. Maar die werkelijkheid ziet hij niet. De voorstelling 'Liefheb ber', bij wijze van doorzichtige grap genoemd naar de gelijkna mige toneelrecensent van De Telegraaf, demonstreert dat op een zeer botte manier. Zijn zoon is verslaafd, masturbeert op de bank, slaat de radio en de televisie in puin, vergrijpt zich aan zijn moeder, doodt haar daarna en slaat dan de hand aan zichzelf. En dat alles wordt letterlijk open en bloot getoond. Ondertussen zet vader zijn aan- klacht tegen het theater voort; het 'echte' drama, op nog geen halve meter afstand van hem verwijderd, ziet hij niet. De tekst van de voorstelling Foto: Loek Zuyderduin fulmineert tegen de onmacht van het theater om de 'echte' werkelijkheid op het toneel te laten zien. De voorstelling zelf echter demonstreert die on macht. Al het hier met provoce rende overdrijving getoonde leed oogst slechts af en toe een gegeneerd lachen. Dat lijkt nou niet bepaald de juiste reactie, als je echt de trieste werkelijk heid wilt overbrengen. Of is het misschien toch alleen maar als theater bedoeld?! Toneel-toneel noem je zo iets, toneel dat zich zelf ter discussie stelt, en dan hier nog wel met een magere boodschap: een drie kwartier durend protest tegen, en tevens een demonstratie van onvermij delijke onmacht. In het door de Leidse schouwburg en het LAK uitge geven Theaternieuws (dat ove rigens tijdens deze voorstelling demonstratief werd verscheurd - humor?) wordt dit stuk 'zo krachtig en tegelijk zo poëtisch' genoemd, dat 'Gerardjan Rijn ders hier volgens de pers iets presteert wat verder alleen Tho mas Bemhard kon'. Dat sugge reert eensgezind lovende pers reacties n.a.v. 'Liefhebber', wat echter zeker niet het geval is ge weest. 'Liefhebber' wordt door de ene recensent 'briljant', maar door een ander 'armetierige on gein' genoemd. Laatstgenoem de is bovendien van mening, dat iedere dramaturg deze tekst zo maar in de prullenmand had gesmeten, als niet uitgerekend Gerardjan Rijnders de auteur was geweest. Dat zou wel eens heel goed kunnen kloppen. En Rijnders' tekst met het werk van Thomas Bemhard te willen ver gelijken is alleen maar pijnlijk. Eenvoud plus eenvoud is Japan in tweevoud BEELDENDE KUNST RECENSIE IRENE VAN BEVEREN Expositie Japan in tweevoud, tot 9/12, wo t/mzo 11-17 uur, in galene Amber, Hooglandse Kerkgracht 8. Lei- De optelsom van de oude, voornamelijk Japanse kunst de daarop geïnspireerde moderne kunst in Amber zou kunnen zijn: eenvoud een voud tweevoud, zoals één en één twee is. Vandaar mis schien: 'Japan in tweevoud,' want afwezigheid van over daad kenmerkt deze ten toonstelling. Leegte en vorm zijn in het merendeel van de werken versmolten tot een harmonieuze eenheid met grote zeggingskracht. Monte Isola' van fotograaf Mark de Fraeye wekt bijvoor beeld het verlangen op te kunnen voelen welke sporen de tand des tijds heeft na gelaten in steen, zo verbluf fend echt is de stofuitdruk king van deze foto. De meeste van De Fraeyes afdrukken liggen ter inzage de galerie, omdat er geen imte is ze allemaal op te hangen. Het zijn prachtige foto s van Korea, maar ze be horen volgens galeriehoud ster Irma Roefs niet tot het beste werk van deze interna tionaal bekende Belgische fo tograaf. Dat ligt bij de uitge ver om ter illustratie te die nen van F. Vos' boek over Korea, dat volgend jaar zal verschijnen. Wie De Fraeyes 'mindere' foto's heeft gezien, weet dat dit zonder twijfel een bijzonder oogstrelende uitgave moet worden. Met De Fraeye zijn Frede rick Franck, Mark Claus en Tatsuhiko Yokoo de verte genwoordigers van de mo derne kunst in Amber. De olieverven en tekeningen van Franck zijn daar al eerder te zien geweest. Net als de kalli grafische schilderingen van Claus. Yokoo is een nieuwe exposant. Vanaf 16 december heeft deze uit Tokio afkom stige schilder met werk in musea van Japan, de VS en Duitsland, een solo-expositie in Amber, waarvan nu een voorproefje. Het gaat om indrukwek kende schilderingen. Dyna mische cirkelvormen, aange bracht met penseel op doek of gegoten volgens de oude Japanse techniek tarashiko- mi op handgeschept Japans papier, waardoor de verf over net vlak is uitgewaaierd. Het zijn door en door Japanse schilderingen met een eigen tijdse uitstraling. Gescheiden van het mo derne werk is een selectie uit de eigen collectie van oude Oost Aziatische kunst te zien, waaronder rolschilderingen, de zogenaamde kakemono, porselein en aardewerk. De meeste stukken dateren uit de 17de en 18de eeuw, maar er zijn uitzonderingen, zoals de recent verworven kake mono uit het begin van deze De aanblik van de technie ken en de harmonieuze, be scheiden voorstellingen ma ken eens te meer duidelijk hoezeer de oude Japanse kunst de exposanten heeft beïnvloed. Het moet boeiend /i|n dr i null' k.illigr .iIutii naast de nieuwe van Claus te zien, of de rake tekeningen van de kakemono te vergeiij ken met die van Franck. Het resultaat van eeuwen een voud naast elkaar, ofwel 'Ia pan in eenvoud', een passen de titel voor een ewnlueel vervolg op de huidige ten toonstelling. (geldt voor Bassen Luxe Sips enb|2SloggforMen) Sloggi Basis Sips zjn gemaakt van 95* fji katoen en 5* Lycra*. Luxe Sips 85 10* Ook na endetoos wassen b^wice perfect ft veem Zit goed blijft go«d.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19