'De mensen zijn helemaal de schaamte voorbij' Terugblik op de draadomroep Rtv show TA Sylvia Millecam voelt zich echt een zondagskind ry MAANDAG 23 NOVEMBER 1992 STARDOM Filmregisseur en enfant ter rible Theo van Gogh moet een bit tere pil slikken. Ellik Bargai, de hoofdrolspeler in Van Goghs nieuwe film 'Vals Licht', is er vandoor met Heieen, de vrouw van de regisseur. Gebroken mon teert Van Gogh momenteel zijn film, waarbij hij tot overmaat van ramp voortdurend moet aankij ken tegen het hoofd van zijn lief- desrivaal. Het nieuwe huis dat Van Gogh en zijn gezin (het echt paar heeft een baby) zouden be trekken, wordt inmiddels be woond door zijn ex-vrouw en haar minnaar. Baby Lieuwe is bij Van Gogh gebleven. Niet alleen ijdeltuit Michael Jackson laat regelmatig zijn ge zicht bijspijkeren. Ook de Schot se rokkenjager Rod Stewart (47) kan sinds kort in de annalen wor den bijgeschreven. Rod kreeg tot zijn grote ongenoegen onderkin nen. Deze 'oneffenheden' heeft hij nu laten verwijderen dooreen plastisch chirurg. Vanwege de achtergebleven littekentjes laat Rod nu een baard staan. Je moet wat als je vriendin 22 lentes telt. Presentatrice Maya Eksteen over Lief en Leed: HILVERSUM SUZANNE VAN VELZEN e postbode van Maya Ek- W steen steekt zijn mening M over haar niet onder stoe len of banken. Hij schrijft het zelfs op haar post. 'Maya je programma pre senteren doe je goed, zo doorgaan svp', staat in kleine blokletters op de envelop gekrabbeld. „Leuk hè", roept Maya Eksteen spontaan. Ze vindt het geen inbreuk op haar privacy. „Welnee, ik vind zo iets prima. Tenzij die man natuurlijk schrijft dat hij me vreselijk vindt. Dan spreek ik hem wel even aan." Maya Eksteen is weer terug op het scherm. Elke maandagavond presen teert ze bij RTL 4 het programma Lief en Leed. In deze reality-tv-show wordt live gepraat over relationele problemen. Variërend van jaloezie tot grote leeftijdsverschillen en van bui tenechtelijke relaties tot ruzies om geld. Gasten tonen hun diepste gevoe lens en het publiek in de studio en thuis kan daarop reageren. Het lijkt een trend om je liefdesleven op televi sie te bespreken. Robert ten Brink koppelt immers in All You Need Is Lo ve menig paar onder het toeziend oog van miljoenen kijkers. De presentatrice van Lief en Leed: „De mensen zijn inmiddels gewend aan de Amerikaanse praatprogram ma's waarin de gasten zonder enige géne hun meest gevoelige problemen op tafel leggen. Ik denk dat de Neder landse kijker daardoor ook makkelij ker is gaan denken over programma's waarin taboes worden doorbroken. Het is de laatste jaren überhaupt een trend om taboes te doorbreken. Men sen zijn helemaal de schaamte voor- bij." Maya Eksteen hoopt dat mensen thuis op de bank de problemen her kennen en daardoor hun mond dur ven opendoen tegen hun partner. „Ik wil niet beweren dat wij met Lief en Leed een heleboel relatieproblemen oplossen. Als mensen maar met el kaar gaan praten over hun proble men. Die herkenbaarheid is voor ons heel belangrijk." Danszalen Maya maakte een aantal jaren gele den haar televisiedebuut met het Ve- ronicaprogramma 'Veilig Vrijen', een eenmalig programma over onder meer het gebruik van condooms. Daarna kreeg zij bij Tineke een eigen hoekje, waarin ze wekelijks de kran ten doornam. In het programma Ra dio Romantica gaf ze heel wat luiste raars adviezen op het gebied van seks en relaties. Eind 1988 kreeg Maya haar eigen programma bij Veronica. Een maan delijks cultureel magazine vernoemd naar haarzelf. „Maya was mijn eigen idee. Samen met mijn man heb ik dat programma bedacht en opgezet." Ze lieten zich voor het decor van het pro gramma inspireren door de grote danszalen in Oost-Berlijn. „Dat was in de tijd dat de Muur er nog stond. We hebben vrienden in Oost-Berlijn en die namen ons mee uit naar die dans zalen. Op de genummerde tafeltjes staan telefoons, je zoekt een leuke danspartner, draait het nummer van zijn tafel en vraagt hem ten dans." In dat decor ontving Maya gasten uit de culturele wereld. Na een jaar verdween het program ma al van het scherm. „Ik heb gepro beerd er iets leuks van te maken, maar het sloeg toen niet echt aan bij het grote publiek, jammer. Het rare is dat ik nu, jaren later, allemaal positie ve reacties krijg op dat programma." Maya bleef bij de omroep achter de schermen werken en kreeg twee kin deren. Maya Eksteen hoopt dat mensen thuis op de bank de problemen herkennen en daardoor hun mond durven opendoen tegen hun partner. foto gpd „Er zijn wel eens periodes geweest dat ik dacht waarom belt er niet eens iemand met een leuk programma. Of mensen raadden me aan om zelf eens naar omroepen bellen. Dat durfde ik niet. Alsof je jezelf in de verkoop gooit. Ik heb er geen moeite mee om mezelf als redactrice aan te prijzen, maar als presentatrice wel", vertelt Maya. Ze was dan ook aangenaam verrast toen programmadirecteur Bert van der Veer van RTL 4 belde met de vraag op ze een nieuw programma wilde presenteren. „Ik vond het idioot dat hij belde, maar natuurlijk was ik geïnteresseerd. Ik schrok me alleen rot toen hij daarna vertelde dat de show er drie dagen later live uit moest. Mijn eerste reactie was: oh jee, ik moet op maandagavond altijd naar gymnastiek." Enthousiast Lief en Leed zou gepresenteerd wor den door de Utrechtse advocate Etty Bos- Veterman. Zij trok zich echter op het laatste moment terug. Na het zien van de proefopname vond ze zichzelf niet echt geschikt voor een live-show. Bert van der Veer kende Maya Ek steen nog uit zijn tijd als eindredac teur van Tineke en wist de redactie van Lief en Leed ervan te overtuigen dat Maya de juiste persoon was voor Lief en Leed. „Ik heb wel enkele voorwaarden ge steld voordat ik definitief ja heb ge zegd. Het hele weekeinde heb ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat ge sprekken gehad met het team en ge repeteerd. Zondagmiddag hebben we een proefopname gemaakt. Toen bleek dat zowel de leiding van RTL 4 als de redactie het zagen zitten, ben ik akkoord gegaan. Ik wilde absoluut voorkomen dat achteraf gezegd zou worden: zie je wel, dat kon niet goed gaan." Over de inhoud en de formule van het programma was Maya Eksteen di rect enthousiast. „Ik was verbaasd, prettig verbaasd toen ik hoorde wat de bedoeling was van Lief en Leed. In het verleden had ik namelijk al eens met een producer over zo'n soort pro gramma gepraat. Als ik op dit mo ment een programma had mogen verzinnen, was het waarschijnlijk een programma als Lief en Leed gewor den." Lief en Leed is Maya op het lijf ge schreven. Ze houdt van mensen, war me contacten en hecht veel waarde aan een goede band met de collega's om haar heen. „Dat oppervlakkige is niks voor mij. Ik wil het gezellig heb ben om me heen. Er moet veel gela chen worden." (Lief en leed, elke maandagavond, RTL 4,22.00 uur) Cher heeft weer een relatie met haar oude liefde, Richie Sambora, de gitarist van Bon Jovi. foto •archief Zangeres Cher heeft weer een relatie en wel met Richie Sambo ra, de gitarist van Bon Jovi. Cher en Richie zijn geen onbekenden voor elkaar. Na jarenlang al een verhouding te hebben gehad be sloten zij ongeveer twee jaar ge leden uit elkaar te gaan. Nu is de hartstocht weer opgelaaid. Het spreekwoord 'oude liefde roest niet' doet ook hier opgeld. Mandy, de ex-vrouw van Bill Wyman eist een bedrag van vijf tien miljoen dollar van de Rolling Stone. Wyman heeft laten weten zijn ex geen cent te betalen. „Drie jaar geleden kreeg Mandy een of andere mysterieuze ziek te. Als ik alle ziekenhuisrekenin gen, die ik heb betaald bij elkaar optel, heeft ze in feite een ver mogen opgemaakt." Dieuwertje Blok heeft het er maar druk mee. Een nieuwe baan als presentatrice bij het Amster damse televisiestation AT-5. In het geheim getrouwd met de va der van haar dochter van ander half jaar oud en in verwachting van een tweede kind. Nu maar hopen dat ze bij AT-5 niet weer op een zijspoor wordt gezet zoals dat bij RTL 4 gebeurde toen ze in verwachting was van haar eerste kind. John Thaw alias inspecteur Morse heeft de opnamen achter de rug van de zevende serie. Het zal de laatste zijn voor de altijd zin in een biertje hebbende Mor se. Hij verdwijnt van het scherm want de acteur wil weer het to neel op. 'Ik hoef me niet uit te sloven voor succes' M e heeft zich nooit als W .zangeres willen pre- m df senteren. Wel als ac trice. Vooral bekend vanwege haar typetjes. Het zijn ook weer typetjes, die terugkeren op haar eerste mini-cd 'Zoek je herrie', die net is verschenen. Sylvia Millecam, 36 jaar. Twee jaar geleden uitverkoren tot po pulairste vrouw van Nederland, waarmee ze onze vorstin met groot gemak achter zich liet. Be kend van radio, televisie, thea ter en de Playboy, waarin ze zich enkele jaren geleden bloot gaf. Wekelijks is ze te zien in het satirische consumentenpro gramma van de KRO 'Ook dat nog', dat op de zondagavond tweeëneenhalf miljoen kijkers trekt. Het programma dankt die grote kijkdichtheid aan de origi nele manier, waarop de redak.tie consumentenproblemen be handelt. Lezers van Avro-bode- /Televizier beloonden de ma kers in 1990 met de Televizier- ring. Aan waardering heeft de in Amsterdamse woonachtige Syl via Millecam geen gebrek. „Het succes lacht mij toe", stelt ze te vreden vast. „Toch hoef ik me er niet uitzonderlijk voor uit te sloven. Ik wil niet beweren, dat het me zomaar komt aanwaai en. Maar ik ben echt helemaal een zondagskind, dat realiseer ik me telkens weer." Hartverwarmend Een dag in de week besteedt Sylvia Millecam aan het succes volle tv-programma 'Ook dat nog'. De avond voor de opname krijgt ze de teksten thuisbe zorgd, die ze zorgvuldig voorbe reidt. De dag van de opname is lang en intensief. „Maar", zegt ze, „als ik 's avonds thuis het re sultaat bekijk, ben ik vaak heel tevreden. Natuurlijk kan alles anders en soms beter. Maar over 't algemeen vind ik het programma heel onderhoudend en amusant. Als ik er niet zelf aan zou meewerken, keek ik be slist." Op televisie is Sylvia sinds kort ook in de weer voor Teleac. Op zondagmiddag presenteert ze het programma Knoop in ie zakdoek, dat ze samen maakt met verstandelijk gehandicap ten. „Ik had enige aarzeling toen ik eraan begon. Maar toen ik eenmaal in een tehuis voor geestelijk gehandicapten kwam en contacten legde, was ik ver loren. Je krijgt zoveel van deze mensen terug. Hartverwarmend gewoon. Ik stop veel energie in het programma, maar het be taalt zichzelf in genegenheid van de medewerkenden ruim schoots terug." Tot voor kort werkte Sylvia ook nog mee aan het satirische radioprogramma Binnenlandse Zaken, dat ook een televisiever sie kende. Met beide program ma's is ze gestopt. „Vooral om dat ik vond dat de satire die we daarin maakten, erg veel leek op wat er in 'Ook dat nog' ge beurt. Ik vond dat niet goed. Ei genlijk te veel van het goede." Ooit meldde ze zien aan bij de Kleinkunstacademie in Am sterdam. Ze slaagde voor het toelatingsexamen, maar na kor te tijd werd het haar duidelijk dat ze geen zingende actrice of musicalster wilde worden. Haar hart lag bij het acteren en om dat onder de knie te krijgen moet je op een Toneelschool of -academie zijn. „Het werd Maastricht, waar ik vier verruk kelijke en leerzame jaren heb gehad. Veel geïmproviseerd, veel techniek bijgebracht gekre gen. Nee, ik kijk op een uiterst vruchtbare periode terug". Typetjes Na de toneelacademie belandde Sylvia snel in het theater. Het Amsterdams Volkstheater, thea tergroep Globe, het toen nog bestaande Publiekstheater en de televisie, want ook dat medi um trok reeds lang geleden haar aandacht. Het was Aart Staartjes, die haar benaderde voor een programma. „Aart heeft mijn talent voor het neerzetten van typetjes ont wikkeld. Hij heeft me enorm ge stimuleerd en ik moet zeggen, dat ik daaraan tot op de dag van vandaag veel plezier beleef. Of het nou een del is of een sjieke, bekakte Haagse dame, dat maakt niet uit. Ik vind het heer lijk om me daarin uit te leven. Ook op mijn eerste cd staan ty petjes. Ik ben geen zangeres. Dat realiseer ik me heel goed. Maar juist als ik stemmetjes doe, kan ik..dat gebrek aan vo caal talent handig camoufle ren." In diverse dialecten laat Sylvia Millecam op haar cd 'Zoek je herrie?' van zich horen. Het Rotterdamse 'Vrijen in het don ker', de Amsterdamse blues 'Meid alleen', het Haagse 'Ze zeggen', de Brabantse 'House party' en het op single uitge brachte in het Achterhoeks ge zongen 'Brand' (Fire van The Pointer Sisters) zijn te horen op deze cd. „Het idee is eigenlijk in de kroeg ontstaan", vertelt Syl via Millecam. „Ik ontmoette daar producer Theo Lens, die mij in het NOS-kinderprogram- ma Het Klokhuis had horen zin gen. Hij stelde voor met mij een cd te gaan maken. Ik zei meteen, dat ik niet kan zingen. Dat vormde geen enkel beletsel, vond Theo. Een typetje neerzet ten in een dialect, ja dat is an dere koek. Daar houd ik wel van, vooral als de krankjoreme teksten worden ondersteund door ruige muziek." Playmates Acteren blijft haar grote liefde. Het theater ziet Sylvia tegen woordig alleen nog van binnen als bezoeker. Zelf staat ze mo menteel niet op het toneel. Geen gemis, vindt ze, want avond aan avond dezelfde voor stelling afdraaien houdt het ge vaar van routineus handelen in. „Ik wéét waarover ik praat, want ik heb jarenlang in thea- terprodukties gestaan. Het vele reizen staat me ronduit tegen. En bovendien houd ik van af wisseling." Twee jaar geleden stond ze in het theaterstuk 'Playmates', sa men met haar vriendin Margot Keune, journalist en ex-Miss Holland die na een hersenbloe ding verlamd raakte en in een rolstoel belandde. Sylvia's le venspartner Haye van der Hey- den schreef speciaal voor hen 'Playmates' over de vriendschap tussen twee vrouwen van wie er één gehandicapt is. „We hebben veel succes ge had met het stuk. Overal waar we kwamen volle zalen en na afloop van de voorstelling een gul applaus. Het waren zware maanden. Overdag in de televi siestudio repeteren en opne men en 's avonds het land in. Het stuk stond bol van cynisme. Er werd tussen die twee vrou wen een harde strijd gestreden. Soms ging het er verbaal heftig aan toe. Het heeft me veel vol doening gegeven, maar na de laatste voorstelling viel er een flinke last van m'n schouders af. Ik ben geen theaterdier, geen Mary Dresselhuys die op hoge leeftijd nog even kwiek en mon ter door het land trekt. Laat mij m'n eigen gang maar gaan." Aardige, soms onbedoelde luisteruurtjes Slimmerik DEN HAAG MONIQUE BRANDT Is het niet bijna een mis daad dat de gemeente tracht, door radiodistribu tie in elk huis luide muziek en zang en redevoeringen te bren gen en ivel van den vroegen morgen tot na middernacht? Is er geen rustverstoring genoeg in het stadsleven? Is er geen geraas, getoeter, geronk, geroep, gerom mel en gedonder genoeg? Is niet iedereen dankbaar die althans thuis nog een plaatsje kan vin den waar hij i>erlost is van dat zenuwsloopend getjengel en la waai? Heeft de Raad dan niet eens gedacht aan'de ouden van dagen, de ontzettend vele ze- nuwachtigen en zenuwlijders, de rustbehoevenden en zieken, die toch al zoo veel last en lijden moeten dragen van het stadsru moer. Bovenstaand pleidooi uit het Rotterdams Nieuwschblad van 20 juli 1931 is overduidelijk: de schrijver van het epistel is niet blij met de invoering van radio distributie in zijn stad. De brief is onderdeel van de expositie 'Zonder Antenne' die de ge schiedenis van radiodistributie in Nederland uitgebreid en beeldend belicht. Vooral ouderen zullen met veel nostalgie aan het fenomeen terugdenken. Radiodistributie, of draadomroep, zoals het na de oorlog heette, is het via een (te lefoondraad doorgeven van er gens anders geproduceerde programma's. Vanaf 1924 tot midden jaren vijftig was het merendeel van de Nederlandse luisteraars abonnee van radio distributie. 'Gewone' radiotoe stellen waren in die tijd duur, ingewikkeld te bedienen en bo vendien liet de ontvangst (via een antenne) danig te wensen over. Radiodistributie daarente gen was 'goedkoop, storingvrij, studioklank en eenvoudig te be dienen'. 'Geen radiolast, maar radiolust' was het motto. Een eenvoudige luidspreker en een schakelknop met vier standen was genoeg. programma's, de nog schaarse programma's uit Hilversum tot donderpreken van de plaatselij ke dominee. Daarnaast bood ook het pri- vé-leven van mede-abonnees weieens een aardig, zij het on bedoeld, luisteruurtje op. Als er geen radioprogramma's waren fungeerde de luidspreker in de huiskamer namelijk als micro foon. Mensen die op dezelfde centrale waren aangesloten, konden met een beetje geluk de gebeurtenissen in belendende huiskamers op de voet volgen. Na het opkomen van de om roepverenigingen tussen 1924 en 1927, ontstonden problemen over de macht van de radiocen trale-beheerders. Zij werden verplicht om Hilversum 1 (VARA, VPRO en later AVRO) en Hilversum 2 (NCRV, KRO) uit te zenden, al gebeurde dat lang niet altijd. De verzuiling vierde immers hoogtij, en daarom werd bijvoorbeeld in het room se Limburg weieens 'vergeten' de rode zender Hilversum 1 door te geven. In de traditio- neel-socialistische Zaanstreek klaagden luisteraars juist weer dat Hilversum 2 niet was te ont vangen. Kabel Tot begin jaren vijftig was de ra diodistributie een algemeen ge accepteerd medium in Neder land. In het begin van de oorlog zeg den weliswaar veel luisteraars hun abonnement op, omdat de radio door de Duitsers werd gebruikt als propagandamid del. Bovendien moest opeens ook een fikse luisterbijdrage worden neerge teld. Maar met de verplichte inlevering van 'normale' ra diotoestellen en het instel- Een PTT-redame voor draadomroep. aantal luisteraars weer toe. Na de oorlog - de radiodistri butie was inmiddels in handen van de PTT gelegd - werden grote investeringen gedaan om de radiodistributie, inmiddels omgedoopt tot draadomroep, te verbeteren. Maar die investerin gen, noch grootscheepse recla mecampagnes konden voorko men dat steeds meer mensen besloten tot de aankoop van een radiotoestel, dat een grotere programmakeuze bood en steeds goedkoper werd. Nog later, richten van centrale antenne systemen, en natuurlijk de komst van de kabel kwam het einde al snel in zicht. In 1965 werden de eerste netten gesloten. Op 31 januari 1975 volgde het 'officiële' einde van het tijdperk van de radio- distributie. ('Zonder Antenne', expositie over radiodistributie, 8 oktober tot en met 17 januari 1993. PTT- Museum, Zeestraat 82 Den Haag. Openingstijden maandag tot en met zaterdag 10.00 uur - 17.00 uur, zon- en feestdagen 13.00 uur tot en met 17.00 uur) len Sperrzeit De 'uitvinder' van radiodistri butie was de zeventienjarige HBS-scholier A. Bauling uit Koog aan de Zaan. De jonge ra dio-amateur beschikte zelf over een - voor die tijd - geavanceerd radiotoestel. De slimmerik in stalleerde een paar luidsprekers bij de buren en vroeg als tege moetkoming twee kwartjes per week. waarbij de huur van de luidsprekers was inbegrepen. Binnen 4 jaar was Bauling di recteur van zes radiocentrales met 3.500 abonnees. Andere ra dio-amateurs volgden ziin voor beeld, en binnen enkele jaren waren er honderduizenden ge zinnen aangesloten bij de ver schillende radiocentrales in het land. In den beginne waren de be heerders van de radiocentrales de ongekroonde keizers van dorp of gemeente. Zij bepaal den het uit te zenden program ma dat kon variëren van beurs en nieuwsberichten, muziek- Een emaille reclamebord uit 1932. Sylvia Millecam: „Ik ben geen theaterdier, geen Mary Dresselhuys die op hoge leeftijd nog kwiek en monter door het land trekt." foto lex van rossen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14