'Misschien klink ik ooit als oude cognac' Cultuur&Kunst Groenewoud bijzonder artiest Absurdisch toneel in Laktheater Overrompelende enscenering bij Theater an der Ruhr Heldere objecten Cyril Lixenberg bij Galerie Art Acrylaat Stevige muziek in doodstille Waag MAANDAG 23 NOVEMBER 1992 Hofland winnaar columnistenprijs Tilburg» Henk Hofland is de winnaar geworden van de Audax Columnistenprijs 1992. De prijs, 15.000 gulden, werd zaterdag voor het eerst uitgereikt tijdens de Nacht van de Columnist in Tilburg. De winnaar is aangewezen door een jury die bestond uit het D66-Kamerlid G.J. Wolffensperger, publicist IJ. van Galen, publiciste M. Laseur, auteur N. Noordervliet en hoogleraar lite ratuursociologie H. Verdaasdonk. De prijs behoort tot een van de grotere literaire prijzen in Nederland. Hij is bedoeld voor de columnist die in de landelijke dagbladen „als geen ander heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het genre". Fluitmaestro Gazzelloni overleden rome De wereldberoemde Italiaanse fluitist Severino Gazzello ni is in de nacht van zaterdag op zondag in Rome overleden. Hij is 73 jaar oud geworden. Drie jaar geleden gaf Gazzelloni zijn laatste concert met zijn gouden fluit in Montecatini (Toscane). De voormalige eerste-fluitist van de Italiaanse radio en televisie (RAI) heeft gedurende dertig jaar ongeveer 250 concerten per jaar in de hele wereld verzorgd. Filmproducent Foreman overleden beverley hills De filmproducent John Foreman, bekend van werken als 'Butch Cassidy and the Sundance Kid' en 'Prizzi's Honor', is vrijdag op 67-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartaanval. In 1968 stichtte hij samen met Paul New man het produktiebedrijf Newman-Foreman Co. Hij zat tevens in het bestuur van de MGM-United Artists studio in Hollywood. Veiling Burgersdijk Niermans leiden» Burgersdijk Niermans aan de Nieuwsteeg houdt van 24 tot en met 26 november haar najaarsveiling met enkele bij zondere collecties. Zo wordt een zeer omvangrijk bibliotheek met kunst en literatuur te koop aangeboden. Standaardwerken over kunstenaars en stromingen van de middeleeuwen tot en met de 20e eeuw zijn ruimschoots vertegenwoordigd. Daarnaast maken catalogi van de eerste Documenta in Kassei uit 1955 en van tentoonstellingen van het 'Museum of Modem Art' deel uit van deze collectie. Uitzonderlijk zeldzaam zijn de zes delen 'Histoire Naturelle des Oiseaux d'Afrique' (1799-1808) van Fran cois Levaillant. Dit vogelboek met 300 grote handgekleurde pla ten wordt aangeboden voor 200.000 gulden. Barry Hay over akoestisch avontuur Golden Earring Vijfentwintig jaar rock 'n' roll en dertig hitsingles zijn hem niet aan te zien. Het 'jonge-honden-gedrag' is ge bleven. Nog steeds maakt hij met Golden Earring Neder land, België en Duitsland onveilig. De zoveelste cd is net uit. Kortom handenvol werk voor Barry Hay. 'Ik zou niet zonder de Earring en zonder muziek kunnen', zegt de 43- jarige zanger. Op zijn thuisbasis Den Haag praat Hay over de nieuwe plaat, The Naked Truth, de toekomst en hij blikt heel even terug. Interview met een puur podi um-beest. Maar wel een aardig beest. ALKMAAR LEO VAN GELDEREN Nogal wat groepen gaan de laatste tijd muzikaal met de bil len bloot. De pluggen worden uit de boxen getrokken, het elektrische geweld zwijgt. Even helemaal terug naar de basis. Akoestische gitaren en een sim pel drumstel is het recept. „Ook wij spelen al lang met het idee zoiets te maken", zegt Barry Hay. „Toen we vervolgens wer den gevraagd om iets kleins te doen voor Vara's 'Twee meter de lucht in' van Jan Douwe Kroeske hebben we gelijk 'ja' gezegd. Dat klonk al heel leuk. Maar de knaller was tijdens Leidse Kade, een avondpro gramma van de KRO. Dat was echt heel klein. Het klonk prima en het was heel spannend. Je voelt je tenslotte behoorlijk naakt, zo zonder allerlei appara tuur. Normaal beschikken we toch over allerlei dingetjes die de band 'bigger than live' doet klinken." „En daar zijn we niet vies van," vervolgt Barry tussen twee slokken bier door. „Als je een gong nodig hebt, kun je er een kopen en meesjouwen. Zo'n ding is twee meter in doorsnee, niet te tillen en niet te betalen. Datzelfde geluid haal je uit een apparaatje ter grootte van een luciferdoosje. Waarom zou je van die technieken geen ge bruik maken? Het is tenslotte 1992. Maar nu gaan we dus te rug naar de basis. Niks tech niek. Eigenlijk is deze cd een beetje uit nood geboren. Meestal komen we tegen het eind van het jaar met een nieu we plaat uit. Dat haalden we dit jaar niet. Iedereen had zoveel andere dingen aan zijn hoofd. Toen hebben we aan onze maatschappij voorgesteld om een akoestische live-cd te ma ken met een paar nieuwe num mers er op en voor de rest de grootste hits. Dat zagen ze on middellijk zitten." Tijdens de opnames in De Barry Hay: „We zijn nu eenmaal nooit van die carrière-planners geweest" foto kippa Kroon in Amsterdam blijkt de Earring akoestisch nog steeds 'groot en stevig' te klinken. Klassiekers als Radar Love en Twilight Zone staan ook zonder de hulp van electronica als een huis. Een tevreden Hay: „Weet je dat we echt moeite hebben moeten doen om klein te spe len. We zijn nu eenmaal niet de meest subtiele groep van Ne derland. Met subtiel bedoel ik wat bij voorbeeld Eric Clapton nu maakt. De man heeft veel klappen in zijn leven en ook in zijn lever gehad. Drank, drugs, privé-problemen. Dat klinkt nu door in de muziek. Dat vind ik subtiel" Nadenkend laat hij er op volgen: „Misschien klink ik ook ooit nog eens als een goede oude cognac." Na al die jaren gaat het nog steeds goed met de Earring. Volle zalen en de platenverkoop laat niets te wensen over. De laatste tijd richt de groep zich ook meer en meer op Duits land. Niet direct een land waar bij je aan rock 'n' roll denkt. „Dat gevoel hebben we wij ook lang gehad. Wat moesten wij in Duitsland? Maar dat blijkt dus een misvatting. Het is een enthousiast publiek en laten we eerlijk zijn. Je praat wel over een gigantische markt. In het verle den hebben wij ons altijd op Amerika gericht. Daar hebben we zo'n keer of tien, steeds voor drie maanden gespeeld. Maar op het moment dat de grote doorbraak er aan zat te komen, pakten we ons spullen in en gingen naar huis." Hij haalt de schouders op: ,,Ach, we zijn nu eenmaal nooit van die carrière-planners ge weest. Ik heb geen last van het Madonna-syndroom. Alles op zij voor een carrière. Mijn God, er zijn nog zoveel andere leuke dingen die ik graag doe. Ik wil ook niet weg uit Den Haag. In Amerika hebben we veel ge leerd en een goede tijd gehad. En het gaat nog steeds goed. Dus waarom zou je dan klagen. We gaan gewoon lekker door op de oude voet. De vraag voor hoelang vind ik niet zo interes sant. Muziek maken heeft niets met leeftijd te maken. Kijk maar eens naar BB King. Die is geloof ik 108. Maar de kracht die de man op toneel nog uitstraalt. Ik bedoel maar." recensie dick hermsen Concert: Raymond van het Groenewoud en zijn Vlaamse Mustafa's. Raymond van het Groenewoud is eigenlijk een bijzonder artiest. Een mooie zangstem heeft hij niet, hooguit een herkenbare. Als hij danst maakt hij de juiste bewegingen steeds net te laat, waarbij 'houterig' nog compli menteus klinkt. De in een 'Fido- shirt' gestoken Belgische lied jeszanger dankt zijn populariteit ook al niet een een sterke uit straling. Voor een podiumheid heeft hij nogal wat tegen. Toch boeit zijn optreden. Dat komt omdat hij krachtige com posities schrijft. De teksten van zijn liedjes, bij dit optreden jammer genoeg niet altijd even goed verstaanbaar, zijn origi neel, soms vertederend, dan weer grof en veelal doorspekt met een fikse dosis humor. De melodieën zijn pakkend door hun eenvoud. Daarnaast is het opvallend in hoeveel verschil lende stijlen de liedjes zijn ge goten. Stevige rock volgt op funk of reggae. Zelfs een cha- cha-cha ontbreekt niet. De begeleidingsband, de 'Vlaamse Mustafa's', dragen ze ker bij aan het succes. De vier muzikanten zorgen voor een stevige ondersteuning. Met per- fekt getimede breaks en mooie, meerstemmige zangpartijen, geven ze extra glans aan de mu ziek. Het duurde lang voordat de vonk oversloeg op het pu bliek, dat toch in ruime mate de weg naar het L.V.C. had weten te vinden. Contact zoeken met het publiek is dan ook niet één van zijn sterkste kanten. Geluk kig kan Van het Groenewoud bogen op een behoorlijk aantal hits, zodat het feest der herken ning bij bijvoorbeeld 'Je veux l'amour' en 'Liefde voor Mu ziek' op den duur vanzelf voor de juiste stemming zorgden. recensie conny van der zande Fernando Krapp heeft mi| een bnef ge schreven. of een poging de waarheid te achterhalen, door het Nationaal Toneel Tekst: Tankred Drost. Vertaling: Tom Klein Regie: Kim Zeegers. Decor en kos tuums: Monique Verstallen. Spel. WM van Kralingen. Hugo Koolschijn. Wim van den Heuvel. Romijn Cohen 'U bent de mooiste vrouw van de stad. Ik zal met U trouwen.' Dat is de strekking van de brief die de ondoorgrondelijke groot grondbezitter Krapp aan de ei genzinnige Julia schrijft. En zoals dat in een romantisch ver haal hoort, trouwen ze. Maar Julia is niet gelukkig in haar hu welijk, omdat Krapp nooit laat merken dat hij van haar houdt. Ze zoekt haar heil bij een galan te graaf met wie ze uren over kunst en cultuur kan praten. Om Krapp jaloers te maken ver telt ze dat ze een verhouding heeft met de sullige graaf. Maar Krapp wordt niet jaloers, hij lost het probleem op door Julia in een gekkenhuis op te sluiten. Als ze daar weer uitkomt takelt ze lichamelijk af en als ze uit eindelijk sterft, pleegt Krapp zelfmoord. Het drakerige gegeven is door regisseuse Kim Zeegers in een absurdistisch jasje gestoken. Zo richten de spelers hun teksten niet tot elkaar, maar tot het pu bliek en dat geeft een vervreem dend effect. Ook treden de spe lers om beurten uit het spel om als alwetende vertellers de loop van het verhaal te verduidelij ken. De smachtende teksten van Julia (Wil van Kralingen) krijgen een ironische lading door haar uitgesproken mimiek en door de danspasjes die ze maakt. Kim Zeegers heeft iets met dans. Zo laat ze Krapp (Hugo Koolschijn) en Julia dan sen op de hit Fernando' van ABBA, op een manier die nog het meest lijkt op een suikerzoet ballet uit Avro's Toppop. Wil van Kralingen schittert als een smachtende Julia en Hugo Koolschijn biedt in zijn spel een mooi tegenwicht als de verper soonlijking van de arrogantie. Ook de bijrollen worden met grote perfectie uitgevoerd De vrolijke benaderingswijze van Zeegers leidt tot een vermakelij ke toneelavond, maar van enige serieuze ondertoon is geen spoor te bekennen. Volgens de schrijver van het stuk het hoofdonderwerp de zoektocht naar de waarheid, maar over dit thema is Zeegers op lichtvoetige wijze heengestapt. Lixenberg buit de eigenschappen van elk materiaal uit. De plexiglazen objecten bij Art Acrylaat zijn hier een goed voorbeeld van. foto pr Een vermakelijke toneelavond, maar van enige serieuze ondertoon is geen spoor te bekennen, foto pan sok beeldende kunst recensie nicole roepers Expositie: Cyril Lixenberg. 15 jaar plexiglas. Te zien tot 20/12. wo t/m za 12-17 uur, do 19-21 uur. Art Acrylaat, Nieuwstraat 53/a. Leiden. De van oorsprong Engelse kun stenaar Cyril Lixenberg groeide op in een orthodox joods gezin in het Londense East End. Hier zouden ook de wortels van zijn kunstenaarschap groeien. Vol gens Frans Duister, die in 1988 de inleiding voor een publicatie over Lixenberg schreef is er een duidelijke relatie tussen zijn jeugd en zijn latere werk. In 1959 emigreerde Lixenberg naar Amsterdam, waar hij nu nog woont. In het land van Mondriaan, Van Doesburg en Rietveld vestigde hij zich als zelfstandig kunstenaar. Zijn eer ste werken waren expressionis tische schilderijen. Later ont stond uit deze 'chaos'1 geleide lijk aan meer orde, wat uitein delijk leidde tot een totale ab stractie. Lixenberg richtte zich meer en meer op de puur geo metrische vormen: het vierkant, de cirkel en de driehoek. Deze overgang naar abstractie ont stond uit zijn behoefte steeds meer te willen verhelderen, ver duidelijken. Dwars door alle technieken en materiaalsoorten heen, heeft hij anno 1992, een oeuvre opge bouwd dat gekenmerkt wordt door een grote innerlijke sa menhang en consequentie. Dit levert geen saaie of eentonige beelden op. Lixenberg geeft zijn vastomlijnde ideeën in zeer uit eenlopende materialen, forma ten en variaties vorm, waarbij zich zelden herhalingen voor doen. Elke verschuiving, verbui ging, incisie, tegenvorm of con trasterende kleur levert een nieuw beeld op. En zoals elk materiaal zijn afzonderlijke ei genschappen bezit, zo buit Lixenberg die eigenschappen ook uit. De plexiglazen objecten bij Art Acrylaat zijn hier een goed voorbeeld van. In de meest re cente objecten benadrukt Lixenberg met het transparante plexiglas de helderheid van de vormen. De kleine objecten zijn vanuit meerdere gezichtpunten te bekijken. De transparantie nodigt daar toe uit; de construc tie is geheel blootgelegd, maar niet altijd vatbaar. Elke hoek weerspreekt wat de vorige op riep. Het is de bezoekers van de tentoonstelling bij Art Acry laat aan te raden de daar ter in zage liggende publicaties over Lixenberg door te bladeren, want dan wordt ogenblikkelijk duidelijk waaruit de plexiglazen objecten ontstaan zijn en hoe eindeloos de variëteit van de ogenschijnlijk uitputtelijke vor men is. De rode draad in al het werk van Lixenberg is een in- mens gevoel voor ruimte, waar bij alle onderdelen afzonderlijk in een duidelijke relatie tot el kaar staan. De geometrie dient daarbij als basis, van waar de uitgangspunten bepaald wor den. De werkwijze is verder af hankelijk van het moment. theater recensie wunand zeilstra 'Nachtasyl' van Maxim Gorki; 'Die Aus- nahme und die Regel' van Bertolt Brecht door het Theater an der Ruhr Regie: Ro berto Ciulli. Gezien: 21/11, Schouwburg, Leiden. De voorstelling van het Duitse gezelschap Theater an der Ruhr is gebaseerd op twee teksten, bestaat uit tenminste drie delen en speelt zich af op een podium dat nadrukkelijk in tweeën is gedeeld. Deze gecompliceerde structuur resulteert in een bon te reeks theaterbeelden vol symboliek. In zekere zin gaat dat ten koste van de helderheid van de voorstelling. Wil je alle aspecten hiervan als de stukjes van een legpuzzel keurig op hun plaats laten vallen, dan blij ven er nog wel een paar vraag tekens over. De ontmoeting van de naakte Adam en Eva bijvoor beeld is zo'n moeilijk te plaat sen scène. De gehele enscene ring van de voorstelling is daar entegen vaak zo overrompelend dat dit bezwaar nog maar nau welijks telt. De tweedeling van het speel vlak accentueert de tegenstel ling tussen arm en rijk in het eerste deel naar 'Nachtasyl' van Maxim Gorki. De machtheb bers, hier anachronistisch in Rococo-achtige kostuums ge huld, staren vanachtereen grote kunststofwand naar de machte lozen die vegeteren onder het bestaansminimum. Soms vliegt met veel lawaai de toegangs poort iq de scheidingswand open. De machtigen komen dan een kijkje nemen in die andere wereld wat hen met schrik, met kille nieuwsgierigheid, met af standelijk mededogen of met erotische gevoelens vervult. Na de pauze is de scheidings wand grotendeels ontmanteld, en enkele personages uit beide werelden zitten als eigentijdse toeristen in badkleding bij el kaar. Dit stukje niemandsland tijdens de voorstelling zaait ver warring: is dit al Brecht of nog steeds Gorki?! Dat blijkt pas even later. Nadat één van de 'Nachtasyl'-bewoners, een to neelspeler, zelfmoord heeft ge pleegd, begint men aan het 'Lehrstück' van Brecht. 'Die Ausnahme und die Regel' is hier geen leermodel ter verruiming van het revolutionair bewust zijn van de arbeidersklasse, maar een soort gezelschapspel letje van een stel toeristen (wonderlijk genoeg aangevuld met acteurs in hun kostuums uit deel 1) die hun tijd willen verdrijven. Op Brechtiaanse wijze wordt uitgepakt om in een cynische revue met onder anderen de fantastisch acterende Christine Sohn en Karin Neuhauser te vertellen over de vrijspraak van een koopman die al dan niet uit noodweer handelend zijn knecht heeft doodgëschoten. Tot slot krijgt de actrice die bin nen dit spel in het spel de rol van corrupte rechter heeft ge speeld. een wanhoopskreet in de mond gelegd: het gaat om 'Abhilfe', oftewel wie ruimt deze wantoestanden uit de weg? Gedurende ruim tweeënhalf uur haalt het Theater an der Ruhr op verschillende niveaus heel veel overhoop, en wil daar mee als politiek bewust theater een artistieke reflectie geven op wat Europa vandaag en morgen aan conflictstof te wachten staat. Het publiek in de Leidse Schouwburg (met een verras sende zaalbezetting van onge veer 75%) reageerde met. een enthousiast applaus; al waren er ook mensen die het theater tij dens de pauze hebben verlaten. muziek RECENSIE MONICA SCHIKS Concert in de Gaudeamusreeks door Rietensemble Calefax met muziek van o a Liszt en Signer Geboord 22/11, De Waag. Leiden. In deze, toch wat armoedige tijd waar het gaat om bezoe kers van hedendaagse muziek, had het Calefax Rietensemble zondagmiddag niet te klagen over belangstelling. Misschien was men benieuwd naar de ongebruikelijke combinatie van saxofoons (Raaf Hekkema en Lucas van Helsdingen), kla rinetten (Ivar Berix en Lucas van Helsdingen), hobo's (Eduard Wesly) en Fagot (Al- ban Wesly): louter blaasinstru menten met (enkel of dubbel) riet. Het ensemble heeft sinds de oprichting in 1985 een respec tabele reeks composities ver zameld die speciaal voor deze onorthodoxe bezetting zijn ge schreven. Naast deze in op dracht geschreven stukken heeft Calefax ook veel bestaan de muziek bewerkt. In de pro grammatoelichting wordt zelfs een hoofdstukje gewijd aan de kunst van het bewerken. Toch wist ik niet wat me overkwam, toen de pianomu ziek van Liszt (La Lugubre Gondola) opeens uit neuzige, wollige of ietwat schurende blaasinstrumenten klonk. Bo vendien wisselde de muziek, als een kameleon, regelmatig van kleur en verschijning. De musici speelden met grote aandacht voor samenspel en zuiverheid, voor melodische frasering en verandering van sfeer. Soms was die aandacht voor detail te groot, SOdfll OM het zicht op het grote geheel ontnomen werd. De 'Kleine Klavierstücke' van Schftnberg, muzikale aforismen, kwamen daarom beter uit de verf. Heel knap en geconcentreerd ge speeld voor een doodstil pu blick In aanwezigheid van com ponist Cor Fuhler werd diens werk 'Stappen' (1989) uitge voerd. een afstandelijke over peinzing over het begrip bewe ging. Uitsmijter was 'Tne She riffs Collection' uit 19H9/«K) van Stefan Signer. De geschre ven toelichting en de klinken de muziek vormden een smeuïg geheel: dwaze woor den bij stevige, lekkere muziek, waar ieder zich naar hartelust op zijn rieten kon uitleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13