Sinterklaas Sinterklaas moet blijven TOWI wolfsl A Videogames: de top in speelgoed ft EEN SCHRIJVEND KADO EEN BLIJVEND KADO tÜRDDAG 20 NOVEMBER 1992 2.7 schoen zetten bij de kachel met een wor tel 'moet die niet worden ge schrapt, mam? Nee schat, het paard eet 'm zo op'). Van de zenuwen niet kunnen slapen en 's morgens om zes uur je bed uit rennen om te kijken wat zwarte Piet had achter gelaten. Dagenlang liedjes zingen. Je afvragen of je wel lief genoeg was geweest. Op 5 december opstaan met een beetje pijn in je buik. 's Avonds hard bonken op de kamerdeur, waar warempel een zak met cadeautjes stond. Taaipoppen en mar- sepeinletters (alleen die in zo'n groene doos met witte rand, anders liever niet, sint). Weken later nog een verdwaalde pepernoot vin den onder de boekenkast. Dat was sinterklaas. Toen. MARGOT KLOMPMAKER Tegenwoordig leidt de eminence grise een kwijnend bestaan. Plichtmatig ruimt de midden stand nog een piepklein plekje in voor de goedheilig man, wegge moffeld tussen de nep-kerstbo- men en kerstmannetjes. 'Je kunt wel zien dat wij ook in sinterklaas getogen'schijnheilt de snoepfabri kant Jamin. 'Oh,-kom er eens kij ken' klinkt het ongeïnspireerd in de filialen van Blokker. De HEMA bekent nog de meeste kleur met z'n slogan 'Goedgeefs!'. Want daar draait het in feite nog om: kopen, liefst zo veel en duur mogelijk. Steeds meer mensen vieren geen sinterklaas meer. Het tradi tionele feest van de bisschop uit Spanje die op z'n verjaardag kin deren komt verblijden met ge schenken wordt steeds meer uit gekleed. Cadeautjes zijn er nog wel (meer, mooier en duurder dan ooit), maar sinterklaas heeft er weinig meer mee te maken. Zijn de kerstdagen niet veel gezel liger om elkaar iets te geven? 'Kerst- of sinterklaaspapier?', vraagt de verkoopster zonder blikken of blozen, als je speelgoed koopt. Zo worden twee traditionele feesten uitgehold tot een moment van veel eten, drinken en geven. Ach, Nederlanders zijn sowieso niet sterk in het koesteren van hun erfgoed. Volwassenen zien geen brood meer in het vieren van sinter klaas, maar hoe staan kinderen daar tegenover? Moet sinterklaas weg? We vroegen een aantal kin deren in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar naar hun mening. Uit Tekening van Daphne de Wit (9 jaar) van groep 5 van basisschool De Molenwiek uit Haarlem. Voor kinderen is de man met de mijter nog steeds magisch het gesprek bleek duidelijk dat sinterklaas moet blijven, al was het alleen maar 'voor de kleintjes' Het geloof Kinderen van 3 tot een jaar of 7 geloven rotsvast in sinterklaas. Ze vinden hem leuk en aardig, om- dat-ie cadeautjes geeft. Een enke ling geeft toe sint ook wel een beetje eng te vinden. Iedereen weet dat hij in Spanje woont en op z'n verjaardag cadeuatjes uit deelt. Dat je lief moet zijn om iets te krijgen. Anders volgt een pak op je billen met de roe. Sinterklaas is een heel oude man met een soort hoed („Een mijter, joh") met een wit kruis er op, dat ook wel eens van goud is. Hij heeft een baard en een snor en draagt een soort doek. 't Lijkt wel wat op een nachthemd. Veel kinderen zetten braaf hun schoen met wat hooi, een wortel en bakje water voor het paard. De volgende dag zit er snoep in of een pop of een autootje. Wie brengt dat alles? Zwarte Pieten, natuurlijk! Dat zijn van die man nen met mooie pakjes en veren. Ze hebben een bruin gezicht, maar dat is gewoon geverfd. Pie ten zijn vaak grappig en soms een beetje griezelig. „Ik dacht vroeger dat het bruine monsters waren", bekent een kind. Gelukkig vergoe den de pepemoten veel. Dat je zo veel verschillende sin terklazen ziet, is logisch. Sinter klaas is zo oud, dat hij niet alles meer alleen kan doen. Dus heeft hij hulpsinterklazen in dienst, mensen die zich verkleden als sinterklaas. Maar er is maar één echte! Het hele jaar spaart sinterklaas geld. Dan gaat hij naar Intertoys en koopt speelgoed. Maar je krijgt alleen wat als je lief bent geweest, anders is sinterklaas boos. „Hoe weet sinterklaas nou of je lief bent geweest?" „Dat vTaagt hij aan je moeder, man." De verlanglijstjes voor de sint liggen klaar. Veel kinderen zijn al een beetje zenuwachtig. „Ik denk altijd aan de sint", zegt een zesja rig kind. „Het hele jaar heb ik aan hem gedacht." Wankelen Zo rond een jaar of zeven wankelt het geloof. Er ontstaan discussies over het wel of niet bestaan van de goedheiligman. Kinderen slik ken niet alles meer voor zoete koek. De mythe wordt doorge prikt. „Ik vroeg mijn moeder hoe veel jaar de oudste man ter wereld was. Die was 116 jaar. Toen dacht ik: dan kan sinterklaas nooit drie honderd zo veel zijn. Zo oud wordt niemand „Zijn baard is aangeplakt en ook z'n snor." „Zwarte Piet was een meneer van pappa's werk." „Mijn tante speelde voor sinter klaas." „Je ziet een heleboel ver schillende sinterklazen." „Sinter klaas heeft een groot boek. Maar d'r staat niks in!" „Hij kan toch niet weten hoe iedereen heet" De meeste kinderen nemen de mededeling dat sinterklaas nep is niet al te zwaar. "Je krijgt toch nog cadeautjes." Schoenen blij ven gezet. „Daar doet mamma dan iets in." Menig kind dat stoer beweert dat sinterklaas niet bestaat, krijgt de bibbers op het moment dat de man de klas binnenstapt. „Het doet me niks, hoor", beweert een zevenjarige dapper. Om even la ter te bekennen dat hij toch wel zenuwachtig is. Kinderen doen nog steeds hun best om lief te zijn. „Ik ben eigen lijk de liefste thuis." „Mijn pappa en mamma zeggen wel eens dat ik in de zak mee moet naar Span je, als ik niet lief ben. Daar ben ik wel bang voor." „Laatst gaf ik mijn broertje een klap op z'n kop. Ik schrok me rot en dacht meteen aan sinterklaas." Maar ook hier slaat de ontnuchte ring toe: „Ach, je krijgt toch altijd wel snoep of een cadeautje". Sinterldaas mag niet verdwij nen, vinden de niet-gelovers: „Voor de kleintjes" en „Het is al tijd gezellig zo'n groot feest." De ontluistering Hoe ouder de kinderen worden, hoe meer het sinterklaasgebeuren een feest wordt van elkaar ca deautjes geven. Vooral het maken van surprises is populair. Op het oude sinterklaasgeloof wordt met gemengde gevoelens teruggeke ken. „Sinterklaas was altijd span nend. Ik dacht dat zwarte Piet echt door de schoorsteen kwam en dat hij daarom zwart was. Ik was bang voor de Pieten en altijd zenuwachtig." Er wordt lacherig gesproken over het moment waarop duide lijk werd dat sinterklaas niet be staat. .Altijd als zwarte Wet de ca deautjes bracht, moest mijn vade net naar de wc. Dat viel wel op.' „Ik begon iets te vermoeden toen ik bij sinterklaas was geweest en hem 5 minuten later ergens an ders zag met een bril op. En weer even later zag ik nog een sinter klaas." „Je herkende de meeste sinterklazen wel. Het waren meestal mensen van school." „De sint van de televisie was heel an ders dan die bij ons thuis. Toen heeft mijn moeder verteld hoe het zat." „Ik vond het maar raar. Ik kon me niet voorstellen dat ie mand aan wildvreemde kinderen cadeautjes ging geven." Kinderen herinneren zich voor al het zenuwachtige gevoel als het sinterklaastijd was. „Ik durfde niet naar school." „Ik kon er niet van slapen." Soms kwam de me dedeling dat sinterklaas een ver zinsel was als een bevrijding. „Ik was hartstikke bang voor sint en Piet. Toen ik op een avond niet kon slapen van de zenuwen, vond mijn moeder dat zo zielig, dat ze me vertelde dat sinterklaas niet bestond." Het cadeautjes geven met Kerstmis rukt op. „Met kerst is het gezelliger, met de boom en de lampjes erbij." Moet sinterklaas weg? Nee! „Het zou jammer zijn, als hij verdween. We doen nu sur prises, dat is hartstikke leuk." „We doen spelletjes op sinter klaasavond, dat doen we anders nooit." „Wij vieren geen Kerst mis. Dat vindt mijn moeder on zin. Dus als we geen sinterklaas meer vieren, is er geen feest meer." „Het feest mag niet ver dwijnen. Voor de kleine kinderen s het leuk. Het hoort erbij. Het is net als kerst." niet onbelangrijk argu ment: „Het is nog leuker als je weet dat sinterklaas niet bestaat, want dan hoef je niet bang te zijn." De magie Sinterklaas mag niet verloren gaan. Dat vindt ook Ruud Stou ten, directeur van de Haarlemse basisschool De Molenwiek: „Sin terklaas moet blijven. De school is in deze een beetje cultuurdrager. Wij, de leerkrachten, moeten het feest maken. Sinterklaas is dè toetssteen van het goed en kwaad. Hij vertelt kinderen hoe het moet. Al moet je dat pedago gische praatje van lief en stout, de roe en de zak niet overdrijven. Kinderen dreigen met de zak, is niet meer van deze tijd." „Wij kleden het sinterklaasfeest prachtig aan. Sint en de Pieten voeren een show op, waar kinde ren van vier, vijf en zes jaar hele maal in op gaan. Ze zitten op z'n schoot, raken hem aan. Voor hen geldt de magie van het geloof. Het is ook de magie van het moment. Na vijf december is het over. Dat is ook het aardige van dit feest. Anders zou het veel te beladen worden." (Met dank aan: Maquitha, Liza, Pablo, Mike, Danielle, Wendy, Edward, Frans, Jilles, Shaazna, Pi- roes, Sanne, Marga, Evelien, Mar- ja, Joost, Dirk-Jan, Asha en Yolan- da van de basisschool De Molen wiek in Haarlem). Morsstraat 22 - Leiden. Tel. 071-133972 /4cnfau&6ce*ttnuMt, Morsstraat 25 - Leiden. Tel. 071-133277 I Grote aandacht voor poppen DESIREE VAN OOYIK BREESTRAAT 145, LEIDEN TEL. 071-123211 Dankzij de enorme opmars van videoga mes, zit de speelgoedbranche in de lift. De verkoop ervan wordt dit jaar bijna vier keer hoger ingeschat dan vorig jaar. Hetgeen betekent dat vanaf nu de video games de grootste assortimentsgroep van de speelgoedzaken zijn geworden. Veel is er dit jaar nieuw, vooral voor jon gens en de 50-plusser. Meisjes moeten pas op de plaats maken; slechts in de poppensector liggen hun noviteiten. Jongens kunnen kiezen uit een scala van fantasie-speelgoed op het gebied van avontuur, science-fiction, milieu en vi- deospellen, waarvan de laatste door meisjes amper worden opgepakt. Hobbyisme in de vorm van origami, fili graan, pergamano en rubber om siera den te maken is in bij de 50-plusser. Vooral deze groep richt zich op het kunstzinnig vouwen met de origami- blaadjes, het creëren van figuren met ge kleurde smalle papierstroken, filigraan- werk, en het bewerken van perkament- papier, pergamano. In opkomst: het bewerken van kleding met applicaties en stiften die een rub- beropdruk teweeg brengen. Deze hobby is overigens ook razend populair bij meisjes tot vijftien. In dat kader hebben ze toch een iets ruimere keus dan pop pen alleen. De consument gaf vorig jaar totaal 11 miljard gulden uit aan speelgoed. Dat is 74 gulden per hoofd van de bevolking; zeven gulden meer dan in het jaar er voor. De omzet in videospellen is het grootst (30 procent), gevolgd door die in bordspellen, puzzels en constructiebouw (25 procent). Baby- en kleuterspeelgoed toont zich met een marktaandeel van twintig procent redelijk constant, de om zet in de sector treinen, hobby en mo delbouw, dit jaar 15 procent, vertoont een licht stijgende lijn. Actie Meisjes spelen dit jaar vooral met pop pen. Fabrikanten zijn het uitproberen van nieuwe speellijnen moe en novitei ten behoudens poppen zijn er dan ook nauwelijks. Uitzondering is Lego dat meisjes de mogelijkheid biedt om in te stappen in de 'bouwwereld' middels 'Pa- radisa'. Paarden, poppetjes en huizen gebouwd uit grote onderdelen zijn de in grediënten die de Deense fabrikant heeft bedacht als succesformule voor meisjes. De pop anno 1992 heeft heel wat in haar mars. Enkel een lief toetje lijkt niet meer genoeg. De moderne poppenmoeder verlangt actie van haar kroost. Batterij en chipgestuurd wordt er gehuild, gelachen, worden bellen geblazen en gaan pop- penkinderen stappend, kruipend, dan send en zelfs rolschaatsend rond. De techniek staat voor niets, ouders zit ten met een batterijprobleem. Al die kunstenmakende poppen die flesjes hoorbaar leegsabbelen en dan chipge stuurd dreinen om meer, vreten name lijk batterijen. De nieuwste babypop voor jonge meisjes is Baby Bom. Drinken, eten, vervolgens plassen en zelfs poepen doet dit poppe- kind in logische volgorde. Met behulp van batterijen kan Baby Alive eveneens plassen, poepen, drinken en duimzui- gen. Bij de laatste twee acties bewegen wangen, neus en mondje mee alsofze een echt in plaats van een kunststof huidje heeft. Verzorging behoeft Koortsbabydie com pleet met gloeiende wangen klaagt dat ze ziek is. Een hand op haar voorhoofd doet haar zeggen dat het al weer beter ■gaat en dat ze wil gaan spelen. Bij alle actiepoppen op batterij en met chips is het raadzaam om even stem en andere acties in de winkel te testen. Te leurstellingen over een slecht of te hard stemgeluid, iets dat regelmatig voor komt, kunnen zo worden vermeden. Aankleding De aankleding van poppen is van steeds meer belang. Naast het feit dat dit jaar de meeste vraag naar ocfïepoppen uit gaat moeten deze ook kunnen bogen op een garderobe. Bovendien wil de pop penmoeder graag aan de slag met bij passende bordjes, poppenmeubilair, flesjes, luiers e.d. Voorbeeldige pop op het gebied van accessoires blijft Barbie (elke vier seconden wordt er wereldwijd een verkocht). 'De kerstman is een zakkenvuller' MAARTEN PRONK De kerstman is echt een nul. Hij niet meer dan een zakkenvul ler die het in alle opzichten af legt tegen Sint Nicolaas". Peter Trigt, verzamelaar van oude Sint Nicolaaskaarten, vindt het jammer dat de goedheiligman steeds meer naar de achter grond wordt verdrongen door de kerstman. „Toch zal hij altijd voor kinderen blijven bestaan, daar beu ik van overtuigd Van Trigt (48) heeft in zijn wo ning in Castricum een grote verzameling oude Sint Nico laaskaarten. „Vroeger was het gebruikelijk dat kinderen, maar ook ouderen, rond 5 december van familieleden een Sint Nico- laaskaart ontvingen. Vooral aan het begin van deze eeuw was dat in de wat beter gesitueerde milieus mode". 'V f Groeten van St Nicolaas Sint Nicolaas-kaart uit 1905. Die oude Sint Nicolaaskaarten („en niet Sinterklaas, zoals we hem tegenwoordig noemen") bevatten vaak een boodschap. Van Trigt: „Voor de Eerste We reldoorlog werd bij voorbeeld aan huwbare meisjes een kaart gestuurd waarop de bisschop een hart geeft aan een jonge vrouw". Of ze ontvingen een kaart waarop een vrijer in de schoen van een meisje werd ge daan. „Deze kaart heefteen heel duidelijke boodschap", zegt Van Trigt en wijst op een ansichtkaart waarop de dienst knecht van de Sint z'n roede op de hals van een meisje legt. „Laat aan duidelijkheid niets te wensen over, dunkt me. Aan de man komen, was in die tijd van levensbelangvoor meisjes". Die oude Sint Nicolaas kaarten werden vooral gemaakt in Bel gië en in de buurt van het Noordfranse plaatsje Port de Saint Nicolas. „Dat was toen een bedevaartsoord, genoemd naar de heilige Sint Nicolaas", aldus Van Trigt. In Nederland werden in die tijd bijna geen kaarten met St. Nicolaas-afbeel- dingen gedrukt. Hij laat een se rie zien. „Een unicum. Zoals de ze kaart met het rijmpje: Toen Sint eens op haar voorhoofd wees - dat zij wel eens ondeu gend is geweest". De boekhandels hadden voor de Eerste Wereldoorlog een rui me sortering Sint Nicolaas kaarten. Ze kostten gemiddeld 2 cent, daar kwam dan nog een cent voor een postzegel bij. De kentering kwam na de Tweede Wereldoorlogen duurde tot de jaren '80. „De emancipatiebe weging was na de oorlog al flink op gang gekomen. Huwbare meisjes stelden geen prijs meer op Sint Nicolaas-kaarten-met- een-boodschap. Maar wat be langrijker was: vanuit Amerika was de kerstman komen aan - waaien en die heeft, ook onder invloed van de commercie, in de loop der jaren langzaam de goedheiligman bij ons verdron gen". Tegenwoordig lijkt Sinterklaas, zoals we hem nu noemen, uit sluitend een feest voor de klein tjes, hoewel bewoners in het noorden en oosten van het land de Sint het meest trouw blijven, zo werd uit een recent onder- zoek duidelijk. „Stad Nk olaaa heeft voor de een- en tweeper soonshuishoudens geen beteke nis meer. Die kiiken uit naar kerstmis, naar ae pakjes van de kerstman. Jammer", verzucht de Castricumer, „want de kerst man past eigenlijk niet in onze cultuur. Hij heeft geen inhoud. De Sint wel. die heeft te maken met goed en kwaad, met ca deautjes voor lieve kinderen en Sir.li voor da stoute, hoewel dat tegenwoordig niet meer mag".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 27