Cultuur Kunst 'In Marekerk gaat zingen als vanzelf ff 'Als ik op het toneel sta verstaan ze me ineens wel' ^bewondering Europese filmweek in honderd steden Amsterdam verwijst Fodor naar Stedelijk Museum DONDERDAG 19 NOVEMBER 1992 Griezelwinkel Stephen King, de meesterauteur drijft zijn griezelwinkel met voortvarendheid. Maar hij niet alleen. Het literaire griezelwerk rendeert (chef) jan rijsdam saskia stoelinga Geblesseerde Freek zegt try-outs af dinxperlo Cabaretier Freek de Jonge heeft alsnog de try-outs van zijn oudjaarsconférence 'De estafette' in de regio afgebla zen. Freek brak zaterdag bij een partijtje voetbal zijn kuitbeen en scheurde zijn enkelbanden. Aanvankelijk liet hij weten dat alle try-outs zouden doorgaan en dat hij met krukken op het podium zou verschijnen. Toen hij gisteren het ziekenhuis verliet bleek De Jonge echter te veel hinder van z'n blessures te ondervinden om de trips naar de diverse provincieplaatsen te maken. De try- outs in Amsterdam en de uitzending van z'n conférence bij de VPRO gaan volgens manager George Vissser gewoon door. Maskerade speelt vrolijke thriller rupwetering» De toneelvereniging Maskerade uit Rijpwetering brengt op de zaterdagen 21 en 28 november de vrolijke thriller 'De dader ligt op het kerkhof op de planken van het Dorpshuis aan de Pastoor v.d. Plaatstraat. Beide voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Op 28 november is er bovendien live-muziek van DMC. Lezing stripauteurs afgelast leiden De lezing van de Belgische stripauteurs Frangois Schui ten en Benoit Peeters, die op woensdag 25 november zou wor den gehouden in De Waag, gaat wegens omstandigheden niet door. Zondag 22 november is bovendien de tentoonstelling met striptekeningen van het tweetal de gehele dag gesloten in ver band met een concert van het Calefax Rietenensemble. Het op treden begint om 14.30 uur. Terug naar Pompeii Amsterdam In de Amsterdamse Nieuwe Kerk wordt van 10 de cember tot en met 12 april de expositie 'POMPEII, terug naar de bedolven stad' gehouden. Honderden recente vondsten, waar onder mozaïeken en een compleet beschilderde kamer geven een indruk van de pracht en praal van Pompeii en 250 jaar op gravingen. Videopresentaties en computerprogramma's 'bege leiden' de bezoeker langs de stadspaleizen, badhuizen en thea ters en maken het mogelijk Pompeii stap voor stap te ontdek ken. La Bohème in Muziektheater Amsterdam De Nederlandse Opera studeert momenteel 'La Bo hème' van Giacomo Puccini in. Het libretto is van Giuseppe Ga- cosa en Luigi Illica naar de roman 'Scènes de la vie de Bohème' van Henri Murger. De première is op 30 november in Het Mu ziektheater in Amsterdam. De muzikale leiding is in handen van Hartmut Haenchen. Pierre Audi voert de regie. Het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van De Nederlandse Opera en het Kinderkoor van de Geert Grooteschool in Amsterdam bege leiden de opera. In totaal worden elf voorstellingen gegeven, alle in Het Muziektheater. Twee koren geven samen concert in Leiden „Je hoort ze weinig, dat is waar. Toch is er een rijke litera tuur voor dubbelkorige stukken. Vooral in de zestiende eeuw is er veel geschreven, allereerst in Italië, maar ook in Nederland. In Leiden had je Cornelis Florisz Schuyt, dat was een produktieve componist." WILFRED SIMONS Aan het woord is de 47-jarige dirigent Ton Beckers. De Hage naar is de organisator van een ambitieus project. In de Leidse Marekerk brengt hij vrijdag- Ton Beckers: „Leidenaren en Rot terdammers hebben een verschil lende mentaliteit. Maar aan de uitvoering van de muziek is dat niet te horen." foto wim dijkman avond met het Leids Kamerkoor en het Rotterdams Barok En semble twee dubbelkorige stuk ken ten gehore. Beckers heeft al herhaaldelijk met beide koren samen geoe fend. Van een soort achterdocht in de trant van 'wij zingen lek ker beter dan jullie' heeft hij niets gemerkt. „De koorleden kennen elkaar. Ik dirigeer de ensembles al heel lang en als ik met het ene een uitvoering geef, komen de leden van het andere vaak luisteren. Toen we voor het eerst gingen nadenken over deze samenwerking, keken de twee koorbesturen wel wat on wennig tegen elkaar aan. Leide naren en Rotterdammers heb ben een heel verschillende mentaliteit. Maar aan de uitvoe ring van de muziek is dat niet te horen." Het Leids Kamerkoor en het Rotterdams Barok Ensemble zingen van Comelis Schuyt (1557-1616) Poi ch'ho perso del bene (Omdat ik mijn schat ver loren heb). Het is een dubbelko- rig stuk waarmee iets merk waardigs aan de hand is: „Het heeft een dubbele echo. Koor één zingt een regel, koor twee doet de echo, waarna koor één nog eens een echo geeft op de echo van koor twee. Het knappe daaraan is, dat ieder echow oordje iets anders betekent." Poi ch'ho perso del bene da teert uit 1611. Streeft Beckers een authentieke uitvoerings praktijk na? Hij aarzelt: „Ik streef naar een integere uitvoe ring. Ik wil het notenbeeld recht doen en van mezelf niets aan de muziek toevoegen. Ik wil dat als Schuyt zelf in het publiek zou zitten, hij na afloop zou zeggen: het was goed om naar te luiste ren. Dan ben ik tevreden." Beckers heeft van de gelegen heid gebruik gemaakt door ook het Pater Noster van Giuseppe Verdi in het programma op te nemen. „Het Leidse koor telt 25 man, het Rotterdamse 34. Dat betekent dat je kunt uitpakken en dat is voor een uitvoering van een stuk van Verdi wel no- dig." Beckers zegt dat hij de uitvoe ring van een romantisch stuk 'moeilijk en gecompliceerd' vindt. Lange tijd wantrouwde hij componisten als Verdi en Brahms. „Ik vond ze typisch voorbeelden van een zwelgende romantiek, daar heb ik me in nerlijk tegen verzet. Nu gaat het beter, ik krijg er meer grip op. Ik besef dat je moet meezwelgen, dan is het indrukwekkend en prachtig." Zeer gelukkig is Bec kers met de Marekerk als locatie voor het concert: „Het heeft een goede akoestiek en het is een prachtig gebouw. Ik moet zeg gen, dat stimuleert. Dan gaat het zingen vanzelf." In de Marekerk is vrijdag avond niet alleen oude muziek te horen, maar ook een compo sitie van Beckers zelf: Konstruk- tie II: Aan de hand van Antigone Het eerste deel is een compo sitie voor tape alleen. Het twee de deel is geschreven voor vrou wenstemmen, instrumenten en elektronika. Het is een interes sant stuk, maar ik weet nu al dat er heel wat mensen tijdens de uitvoering hun duimen in hun oren zullen steken." ^ÉMj^Ik ga graag met mijn ^fP-gfflgezin en met de ^7hond wandelen in de duinen. Vooral mijn zoon, Arend jr., is een echte speurneus. Ergens in de Katwijkse duinen Reeft hij een 'geheim plekje' ontdekt, waar veel interessants in de grond zit. Als we gaan wandelen gaat hij er altijd even zoeken en het is vaak raak: pijpekoppen, stenen knikkers, een glazen kraal en delen van een grote stenen bal. We hebben er zelfs één keer een gouden kettinkje gevonden. Vorig jaar, op Tweede Kerstdag, vond Arend dit lakstempeltje. Vanaf het allereerste moment heeft het ons bijzonder geïntrigeerd. Het materiaal is brons of koper; het heeft een uiteinde waarin een gaatje is geboord. Waarschijnlijk was dat de bevestiging voor een houten handvat, maar dat is in de duinen natuurlijk vergaan. Als je het stempelbeeld goed bekijkt, zie je verschillende dingen. In het midden staat een kroontje en daar onder in sierlijke krulletters 'CDJ'. Verder is er een viool op te zien, een strijkstok en een recht blaasinstrument, misschien een natuurhoorn. Over het geheel genomen is het stempelbeeld nog best scherp. Vooral toen we de stempel pas hadden, zaten we de hele dag te fantaseren waar het nou wat mee te maken zou hebben. Uit welke tijd zou het zijn? Van wie was het, waarvoor werd het gebruikt? Je wilt toch graag de geschiedenis van zo'n ding weten. Mijn zoon fantaseerde er een zekere 'Coningh Dirck-Jan' bij, vanwege dat 'CDJ'. Misschien was het van een hofmusicus, een dirigent of van een concertmeester? We zeiden zelfs voor de grap tegen mijn zoon: 'Zo meteen kom je nog in de krant en staat er in de kop 'Jongen vindt belangrijk voorwerp'. We willen er beslist eens mee naar een museum, maar daarvan is tot nu toe niets gekomen. Toen Arend het voorwerp vond, was het natuurlijk aangekoekt. We hebben er van alles aan gedaan om het stempelbeeld schoon te krijgen: geborsteld met een koperborsteltje en een tandenborstel. We hebben het In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Arend Kuijt (44), voorlichter en preventie-coördinator van de Leidse gemeentepolitie zijn bewondering uit. Hij was onder meer betrokken bij de beveiliging van de Rembrandt en Lievens tentoonstelling eerder dit jaar in De Lakenhal. zelfs in de cola gelegd! Het is nu aardig schoon, alleen in sommige groeven zit nog wat aankoeksel. Maar we willen het niet al te agressief te lijf gaan, uit angst dat we de afbeelding beschadigen. Samen met collega Dick Graveland, voorlichter van de gemeentepolitie, hebben we er een tijdje geleden zelfs lakzegels mee gemaakt. Graveland had staven rode zegellak. En wij wilden wel eens uitproberen of het ding nog wilde stempelen. Dat ging heel goed. Als blijkt dat dit stempeltje werkelijk waarde heeft, leg ik het niet in mijn vensterbank. Daar komt mijn beroep om de hoek kijken. U zegt nu, 'ja, dat is nogal logisch', maar je moet de mensen de kost geven die héél onachtzaam zijn! Nu is zoiets ook een moeilijke afweging: je hebt kynst in huis en dan wil je het natuurlijk tonen. Je kunt het ook in de kluis stoppen, maar daar heb je het niet voor. Daarom zeg ik altijd: hang je kunstwerken niet in het volle zicht en sluit je huis goed af als je weggaat. Zorg voor registratie van je kostbare bezittingen. Als je alleen dat doet, ben je al een heel eind op weg, zonder een cent te hebben uitgegeven'. Dat spreekt een echte Hollander altijd a Marlies van de Vondervoort (r) en medespeelster Annet Doedens in 'Het Interview'. De interviewster schrikt als actrice Marlies gehandicapt blijkt te zijn. foto pf Spastische actrice brengt 'Het Interview' in Leids X-theater LEIDEN INGE „De maatschappij negeert mij. Als ik iets vraag in een winkel verstaan ze mij niet. Als ik op straat vraag hoe laat het is verstaan ze mij niet. Het gek ke is dat ze me ineens wel verstaan als ik op het toneel sta." De spastische actrice Marlies van de Vondervoort heeft een missie. Al twaalf jaar lang probeert ze met haar theatergroep Diagonaal het taboe van gehandicapt zijn te doorbreken. „Een vermoeiend leven, maar er moet iets verande ren", vindt ze. Aanstaande vrijdag- en zaterdag avond staat ze met 'Het Interview' op de planken in het X-theater aan de Haarlemmerstraat in Lei den. Marlies is niet op haar mondje gevallen. Zowel op het podium als in het dagelijks leven weet ze hoe ze voor zichzelf moet opkomen. Het theater stuk 'Het Interview' werd door haar bedacht, ge schreven, geproduceerd en bekostigd. Al eerder werd het opgevoerd op scholen en in kleine thea ters. „Een mengeling tussen een theaterspel en een educatieve voorstelling", noemt Marlies haar produktie. 'Het Interview' verhaalt over het onbegrip waar de gehandicapte actrice Marlies dagelijks tegen aan loopt. Ze wordt uitgenodigd door de bekende presentatrice Cleo (gespeelt door Annet Doedens) van het radioprogramma 'O, zit dat zo-show'. Cleo schrikt als de actrice Marlies spastisch blijkt te zijn en negeert haar. Het interview loopt uit op een nietszeggend gesprek, waarin Marlies als 'de gehandicapte' wordt behandeld. Marlies wordt kwaad, dreigt op te stappen en sleept Cleo er ten slotte met de haren bij. Uiteindelijk komen de vrouwen tot elkaar en groeit er een wederzijds respect. „Ik wilde niet alleen laten zien hoe absurd mensen kunnen reageren, maar vooral ook hoe ze normaal met gehandicapten kunnen om gaan", zegt Marlies over de afloop van het stuk. „Het toneelstuk is gebaseerd op situaties die ik zelf heb meegemaakt. Zo vroeg een winkelier een keer of ik wel genoeg centjes bij me had. Toen zei ik: 'Nee meneer, ik heb alleen briefjes bij me.' Ik probeer het met humor op te lossen, maar toch doet het van binnen pijn." „In het stuk komt een scène voor waarin ik te gen poppen praat en kinderachtige vragen stel aan hen. Op die manier probeer ik duidelijk te maken hoe mensen mij behandelen. Ze stellen vaak alleen gesloten vragen. Zo van: wil je een kopje koffie? In plaats van dat ze vragen wat ik wil drinken. Ik hoef dan alleen maar ja of nee te zeg gen. En zij hoeven niet zo lang naar mij te luiste ren of moeite te doen om mij te verstaan." „Sommige mensen vinden het toneelstuk bela chelijk en te confronterend. Ze vinden dat ik al zo raar loop en praat. Dat ik dan ook nog zo nodig op het podium moet gaan staan, vinden ze be spottelijk. Maar dat is nu juist mijn bedoeling, om mensen hiermee te confronteren. Als ik op straat loop, kijkt ook de halve wereld naar mij." Problemen heeft Marlies tijdens het acteren niet. „Alleen financiële problemengrapt ze. Foefjes om haar verstaanbaarheid op te krikken heeft ze genoeg. „Als mijn tegenspeelster tijdens het toneelstuk iets niet verstaan heeft, dan zegt ze dat. We herhalen dan onopvallend het vooraf gaande stukje. Het publiek denkt dat dat erbij hoort." Door haar handicap is Marlies veroordeeld tot het spelen van bepaalde rollen. Toch weerhoudt haar dat niet van haar droom om een professio neel actrice te worden. Sterker nog: ze wil alleen maar die bepaalde rollen spelen en het liefst in grote theaters. „In vorige stukken heb ik wel eens een niet-gehandicapte gespeeld. Dat bleek een belemmering voor het publiek. Mijn handicap leidde ze af, ze konden daar niet overheen stap pen en verder kijken. Daarom wil ik geen gewone vrouw spelen, maar ook geen gehandicapte. Ik wil een vrouw spelen die zich een beetje apart be weegt en anders praat. Dat is een wezenlijk ver schil." Bang om door deze rollen in een hokje ge plaatst te worden, is Marlies niet. „Ik gebruik mijn handicap in positieve zin. Ik ben niet zielig. Ik kom juist uit het hokje 'gehandicapt'. Het thea ter is een uitlaatklep voor mij. Op het podium kan ik mezelf waarmaken. Vroeger had ik die behoefte niet. Toen zat ik het liefste weggestopt in een hoekje. Nu durf ik te zijn wie ik ben." TEKST WILFRED SIMONS FOTO LOCK ZUIDERDUYN In honderd Europese steden, waaronder zes Nederlandse, be gint vandaag de eerste Europese filmweek onder het motto: In de bioscoop komt Europa bij el kaar. De deelnemende biosco pen vertonen tot en met 25 no vember een selectie uit twaalf films uit diverse Europese lan- Impressionisten Boymans populair ROTTERDAM ANP Het Rotterdamse museum Boy- mans-van Beuningen verwel komt morgen de 75.000ste be zoeker van de tentoonstelling 'Impressionisme, een schone kijk'. Volgens een woordvoerder van het museum is de expositie na negen weken al de 'klapper van het jaar'. De tentoonstelling bestaat uit meer dan zestig schilderijen, twaalf beelden en 150 tekenin gen en aquarellen van gere- nommeeerde impressionisten. Acht schoongemaakte schilde rijen van Monet, Pissarro en Sisley uit de eigen collectie van Boymans vormen het hoogte punt. De tentoonstelling duurt nog een week. den. De Europese filmweek is een initiatief van Media Salles, een project van het Media Program ma van de Europese Gemeen schap. Het filmaanbod bestaat uit: 'De drie beste dingen uit het leven' en 'De bunker' (Neder land), 'La came' (Italië), 'Daens' (België, voorpremière), 'Delica tessen', 'La gloire de mon père- /le chateau de ma mère', 'J'em- brasse pas' en 'Mon père ce hé ros' (Frankrijk). 'Hear my song' en 'Paper mask' (Groot-Brittan - nië), 'Tacones lejanos' (Spanje) en 'Schrei aus Stein' (Duits land). In Nederland zijn selec ties uit dit aanbod te zien in Den Bosch (Casino), Gouda (Ar cade), Haarlem (Bririkman), Maastrit ht (Lumière), Harin gen (Alhambra) en Wageningen (Molenstraattheater). AMSTERDAM GPD Museum Fodor krijgt definitief geen andere plek in de hoofdstad toegewezen en moet per 1 januari 1993 zijn huidige onderko men aan de Keizersgracht ontruimen. De tentoonstellingen van Amsterdamse kunstenaars in Fodor worden voortaan in het Ste delijk Museum gehouden. Het museum ontvangt daarvoor de jaarlijkse rijksbijdrage van 275.000 gulden voor beeldende kunst. De Amsterdamse gemeenteraad heeft uitgemaakt dat in het gebouw van Fodor het nieuwe Vormgevingsinstituut wordt ge vestigd. De functie van Fodor voor de Amsterdamse kunstwereld moet echter behouden blijven. De voorgenomen sluiting van het museum leidde dit voorjaar tot felle protestacties van kunste naars in de hoofdstad. Plaatsvervangend voorzitter R. Nederveen van de adviesraad van Fodor dreigde begin november nog dat het museum op 1 januari niet wordt ontruimd als de gemeente geen alternatief voor de expositieruimte in het museum aan draagt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23