UIT Korrelatie strijkt rimpels glad Wi Schlagerzanger Freddy Quinn speelt nu de tante van Charley Rtv show Dertiende 'Kinderen voor kinderen' anders dan anders gesproken WOENSDAG 18 NOVEMBER 1992 Hulpdienst voor opvang na emotionerende programma 's annemiek huyerman v. gevo liefde sex'?' De met viltstift geschre ven oproep op het bulletin board lijkt een opsomming van de grote potentiële struikelblok ken in een mensenleven. Pre cies de zaken waarover de stich ting Korrelatie zo vaak wordt aangesproken. In dit geval is de afzender van het bericht echter de documen- taliste, die het boek met die titel kwijt is. Op haar afdeling zijn al le denkbare problemen terugge bracht tot een handzaam tref woord op keurige hangmapjes. Daarin bevinden zich informa tie en hulpadressen, horend bij onderwerpen die variëren van alcoholverslaving tot pleinvrees en van echtscheiding tot schi zofrenie. Heel hulpverlenend Nederland zit hier in het sys- „Dc drukte in oktober was toeval", stelt Marcel Senten. Hij is sociaal-pedagoog en voor lichter bij Korrelatie..Naast los se documentaires kwamen zo wel de KRO als de NOS met een documentaireserie over mensen met psychische problemen en RTL 4 herhaalde de reeks Met hart en ziel met Koos Postema en psychiater Jan Swinkels." Alleen kijken Vorig jaar werd de in 1965 op gerichte stichting 93 keer na een uitzending genoemd en belden 12.471 kijkers of luisteraars op. Vergeleken met 1989, toen 8000 mensen reageerden, is dat een stijging met ruim vijftig procent. Het telefoonnummer van Kor relatie wordt steeds vaker ver meld in de aftiteling van een programma. Volgens Senten komt dat gedeeltelijk door de groeiende naamsbekendheid van Korrelatie bij programma- Komt het misschien door de neerdwarrelende herfstbladeren dat oktober en november zo opval lend veel televisieprogramma's over psychisch leed telden? Soms bracht de televisie wel twee program ma's per dag over mensen in geestelijke nood. Een samenloop van omstandigheden, die voor topdruk te zorgde bij de telefonische hulpdienst Korrelatie. Het aantal kijkers en luisteraars dat bij de stichting om hulp aanklopt na een emotionerend radio- of televisieprogramma stijgt de laatste jaren sterk. Een gesprek met de mensen achter telefoonnummer 030-331335. makers en door de komst van RTL 4 twee jaar geleden. Dat steeds meer mensen bel len komt doordat steeds meer mensen televisiekijken in hun eentje. Senten: „Hun aantal be draagt tegenwoordig ruim veer tig procent van het totale kij kerspubliek. Als je onder die omstandigheden iets ziet wat je raakt en je hebt niemand in de buurt om te praten, ben je eer der geneigd om de telefoon te pakken." Mensen bellen om uiteenlopen de redenen naar Korrelatie. Senten: „Velen denken vaak: dat is uithuilen en doorverwij zen. Maar dat huilen valt erg mee en crisisinterventie is nau welijks aan de orde. Doorverwij zen doen we pas als het echt nodig is en mensen eraan toe zijn. Vaak is één gesprek al vol doende." Het grootste aantal gesprek ken, vijftig procent, bestaat uit een verzoek om informatie: ie mand is fobisch en wil weten wat de beste hulp is. Dertig pro cent belt met een hulpvraag: een gesprek waarin daadwerke lijk over problemen gesproken wordt, eventueel gevolgd door een verwijzing naar een des kundige. De rest bestaat uit 'spuien' en het geven van een mening, bijvoorbeeld door na een uitzending opbellen om te zeggen dat ze blij zijn dat hun probleem er kend wordt. Heel ongebruikelijke reacties kwamen vorige maand binnen na de documentaire over Eddy uit de reeks 'Uit het leven ge grepen', vertelt Senten. „Eddy is manisch-depressief en moet re gelmatig worden opgenomen. Veel vooruitgang zit er niet in voor hem. De jongen maakte kennelijk veel los bij kijkers. Er waren heel veel mensen die bel den om te zeggen dat ze hem wilden helpen en gaven tips." „Een persoon wist zeker dat Eddy de verkeerde medicijnen kreeg en stelde een ander mid del voor. Een ander zei dat hij erg veel baat had gehad bij de antroposofie en raadde Eddy aan dat ook eens te proberen. Ook reageerden mensen die. hun manisch-depressiviteit goed kunnen hanteren, om te zeggen dat ze tegen de uitzen ding waren. De documentaire zou een slecht beeld geven van manisch-depressieven." Voorbereiding De hulpverleners bij Korrelatie zijn overwegend vrouwelijk en zijn als maatschappelijk werker, psycholoog of pedagoog gekwa lificeerd voor het werk. Ter voorbereiding op eventuele re acties na een programma be kijkt of beluistert een klein deel van de tien vaste medewerkers en de vijfentwintig oproep krachten de banden of overlegt van tevoren telefonisch met de betreffende omroep over een item in een actualiteitenrubriek. Ze lezen boeken of artikelen over het onderwerp en soms houdt een deskundige van tevo ren een lezing en beschrijft de symptomen waarop gelet moet worden tijdens de telefoonge sprekken. Het feit dat beller en vertrou wenspersoon onzichtbaar voor elkaar blijven, werkt niet nade lig. Integendeel, vertelt maat schappelijk werker Marjolein Nieuwenkuiper. „Iedereen belt naar aanleiding van een be paald programma, dus je weet onmiddellijk waar het over gaat. Ook al zie je elkaar niet, er ont staat toch een vorm van intimi teit aan de telefoon. Je kunt heel snel to the point komen, omdat iemand opbelt vanaf zijn eigen veilige zitbank thuis en omdat hij of zij op dat moment geraakt is door het programma. Meestal is het een eenvoudig zinnetje in een persoonlijk verhaal van een lotgenoot dat mensen ertoe brengt om te gaan praten. Het komt vaak voor dat het gesprek met Korrelatie een oefening is om het vervolgens met de eigen partner of therapeut te herha len. Het feit dat de opbeller het probleem al een keertje aan ie mand heeft durven te vertellen, sterkt hem of haar om er dan ook tegenover de ander over te beginnen." Incest Wanneer er een nieuw taboe bespreekbaar wordt op televisie of radio, merkt Korrelatie dat onmiddellijk. Senten: „De laatste anderhalf jaar wordt er door de media aandacht be steed aan seksueel misbruik van jongens. De eerste program ma's leverden nauwelijks reac ties op. Nu bellen er steeds jongens die vertellen dat het hen is overko men of dat het ze nog steeds ge beurt. Wij spreken dus veel mensen hierover en weten in middels meer van deze proble matiek dan de gemiddelde RIAGG- medewerker. Maar ook al is Korrelatie 'goed ingevoerd in incest-hulp- verlening', voor dit probleem is deskundige hulp schaars. Mar jolein Nieuwenkuiper: „Het is voor ons nog echt zoeken. Ie mand die ons hierover belt, la ten we niet in zijn eentje zwer ven. We informeren voor die persoon net zo lang totdat we een goede instantie voor hem hebben gevonden." Soms adviseert Korrelatie te gen vermelding van hun tele foonnummer. Dat gebeurde bij een aflevering van Yoy, een jon gerenprogramma van de Hu manistische Omroep Stichting. Marjolein Nieuwenkuiper: „Wij bekeken de band en het bleek dat het programma ging over homoseksualiteit bij jongeren. Daar hoort ons telefoonnum mer niet achter, want zo'n on derwerp moet je niet problema tiseren." hilversum gpd Jubileumshow Herman van Veen op televisie Behalve liedjes zingen voert Herman van Veen enkele kleine acts op. Als het nummer 'Isn't she lovely' wordt gespeeld, danst Van Veen als een jonge hond over het podium. Het liedje 'My way' doet hem zelfs over de bühne kronkelen. Het buitenland heeft al interesse getoond in de jubileumshow van de Nederlandse cabaretier. Moskou nodigde hem uit om volgend jaar kerstshow op te voeren in het Gorki theater. De VARA zendt morgenavond het eerste deel uit van een aantal jubileumconcerten die cabaretier Herman van Veen half september in Den Haag gaf. Op geheel eigen wijze zingt hij popklassiekers in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Verrassend is het duet dat Van Veen met Lori Spee zingt. De zangeres zou de cabaretier helpen met de Engelse taal. In de studio is toen het idee ontstaan om samen 'Hey, that's no way to say goodbye' te zingen. (uitzending, morgen, VARA 21.10 i land 3) it, Neder- Platenmiljonair maakt ommezwaai naar toneel papenburg dirk willem rosie Quinn ist die Name, Freddy Quinn. Anthony Quinn ist r." De zanger van 'I leimweh', 'Heimatlos' en 'Jun- ge komm bald wieder' is inmid dels 61, maar hij drukt nog een stevige hand en de humor is hij na 60 miljoen verkochte platen nog niet kwijt. Diezelfde humor komt goed van pas nu Freddy de platenin dustrie vaarwel heeft gezegd en als acteur door het leven gaat. In 1969 redde Quinn het onge subsidieerde St. Pauli Theater al eens van de ondergang en nu voorziet hij het gezelschap uit zijn geliefde Hamburg wederom van een financiële injectie. Niet door een donatie, wat makkelijk had gekund, maar gewoon door mee te spelen als acteur en zo doende te fungeren als pu bliekstrekker. Aan het begin van het gesprek zorgt Quinn voor een verras sing. „Aha, jij komt uit Neder land", zegt hij in heel behoorlijk Nederlands. De langgerekte, iets afgeplatte ij-klank verraadt een Vlaamse leerschool. „Ik heb een poosje in Antwerpen gewoond en daar leerde ik Nederlands praten." I lij staat erop dat hij - hoewel niet vlekkeloos - het gesprek voert in de taal, die hij nu al weer zo lang niet heeft kunnen spreken. De taal ook van de Ne derlandse televisie-stations die hem de laatste tien jaar eigen lijk helemaal zijn vergeten. En dat vindt Freddy jammer. Oude successen „Zeven jaar lang heb ik bij jullie de Schlagcrparade gepresen teerd, in het Nederlands en in het Duits. Ik zou ook wel weer iets kunnen zingen. Maar ik ga niet zo maar 'lunge komm bald wieder' doen. Dat ben ik niet, vandaag de dag. Ik zou best de oude successen opnieuw willen zingen, maar dan in een pro gramma dat daar speciaal voor bestemd is." „In Nederland weten ze niet dat ik nu theater speel. Ik maak geen nieuwe platen meer. Dat is gedaan. De platenwereld is niet nee» n ir leven. In Duitsland heb ik mijn eigen televisiepro gramma, 'Meine Freunde, die Artiste', elke donderdagmiddag om drie uur. De kinderen ken nen mij daarvan. Alleen hun moeders weten dat Freddy vroeger plaatjes maakte." Freddy Quinn is inmiddels 61 jaqr. Voor de rijpere versie van de vroegere Schlagerkoning zijn op dit moment twee dingen be langrijk: televisie en theater. „Voor de Duitse televisie ga ik een serie maken over een man van de straat. Het wordt span nend en komisch tegelijk. In het theater wil ik nog een keer 'The King And I' spelen. Dat heb ik eerder gedaan, maar ik was toen te jong. Bij het St. Pauli Theater ga ik verder 'Das Geld liegt auf der Bank' spelen. Dat wordt dan de opvolger van 'Charley'sTante'." Quinn zegt zich thuis te voelen bij het St. Pauli Theater, het oudste gezelschap van Ham burg. „In 1969 wilde de ge meente Hamburg het St. Pauli Theatereh abreissen. Wat is 'abreissen' ook al weet? Ah, 'slo pen'. Daar heb ik toen tegen ge vochten. De burgemeester heeft mij recht gegeven. Hij was het ermee eens dat je het oudste theater van Hamburg niet zo maar weg kon doen. Er moesten mensen worden gevonden, die de zaak drijvende konden hou den. Het is namelijk één van de weinige privé-theaters. Het krijgt geen subsidie." „Op 29 januari 1970 heb ik het theater weer geopend. Sindsdien heb ik, figuurlijk ge sproken, een bed in het St. Pauli staan, zodat ik er altijd kan spe len." Klucht 'Charley's Tante' is voor Quinn iets heel nieuws. Hij speelt in deze klucht de rol van bediende Babberly, die zich ten behoeve van de escapades van zijn meester Charley moet verkle den als dame van stand. Kluch tige toestanden doen zich voor wanneer de échte tante van Charley ten tonele verschijnt. Bij dit stuk kunnen de bezoe kers met Freddy Quinn meela- chen én meeneuriën, want de koning van de Duitse schlager laat ook nu de muziek niet in de steek. „Ik hoef in dit stuk niet de macho te zijn zoals in de films, die ik vroeger heb gemaakt. Ik speel een komische figuur, een dubbelrol en dat komt heel goed, heel leuk over. Het is een fantastische rol. Anders zou ik trouwens ook niet op deze vre selijke tournee zijn gegaan. Weet je wel dat ik meer Kamio- nist ben dan toneelspeler? In zes weken heb ik bijna 10.000 kilometer gereden." „Voor mij is het een uitdaging, om mensen aan het lachen te maken. Dèt is nu mijn beroep: om de mensen twee uur lang het werkelijke leven te laten ver geten. Ik hóef het niet te doen, maar het is mijn leven." „Dat is het verschil met de Schlagerindustrie. Aan toneel spelen is geen grens. Aan de Schlager zit voor mij een esthe tische grens. Wanneer een oude kerel met grijs haar en een dik ke buik datgene doet wat hij 30 jaar geleden ook heeft gedaan, dan is dat voor mij niet esthe tisch." hilversum jan van st1priaan Kinderen voor Kinde ren, aflevering der tien, is anders dan anders. Uiteraard door het getal 13, maar ook door de uitgepro- ken opvattingen van regisseur Eric Blom. De 'Kinderen voor Kinderen'-aflevering, die mor gen wordt uitgezonden, is span nend, verfrissend en origineel. Blom: „Ik kom uit de VPRO- hoek. Daar heb ik geleerd om te experimenteren met montages. Ik heb wel geprobeerd om de effecten zo secuur en helder mogelijk te maken. Want je moet zorgen dat je niet te ver gaat." Blom maakte eerder clips voor het VPRO-programma On rust! De regisseur heeft 'Kinderen voor Kinderen' in een moderner jasje gestoken en veel meer op locatie gefilmd dan in vorige af leveringen gebeurde. „Kinderen van deze tijd komen verder dan alleen hun dorpje of het wei land. Ze houden zich ook steeds meer bezig met 'grote-mensen'- zaken als het milieu en ster ven." Met (kleine) kinderen had Blom nog niet eerder gewerkt, maar zijn ervaring met 'Kinde ren voor Kinderen' was „een openbaring. Ik zou in de toe komst graag nog meer willen doen met kinderen." Toen in mei de eerste voorbereidingen startten, heeft Blom zich bijna onafgebroken op de 44 kinde ren van het zangkoor gestort. Met begeleiden, ondersteunen, motiveren en bij alle repetities aanwezig zijn. Zijn ervaring is dat kinderen zelf met bruikbare suggesties aankomen. Die sloeg hij niet in de wind; Blom heeft sommige adviezen van de kin deren in het programma ver werkt. Eén van de eerste dingen die overigens opvallen is dat de liedjes verschoond zijn van de 'Gooise r', waar veel mensen zich aan ergerden. Aan het 'gladstrijken' van die 'r' is ook bewust naar toegewerkt, zeggen de makers. 'Kinderen voor Kinderen' lijkt overigens dit keer meer op een speelfilm, met in de hoofdrollen Sylvia Millecam (als juf Rosalie), In de dertiende aflevering van 'Kinderen voor Kinderen' beleven school juf Rosalie en buschauffeur Kasper mèt de schoolklas spannende, grie zelige avonturen. foto cpd Erik van Muiswinkel (als me neer Kasper) en Henk West broek die de conciërge speelt. Evenals andere jaren heeft een grote groep Nederlandstali ge tekstschrijvers en componis ten hun medewerking verleend. Bij 'Kinderen voor Kinderen' hoort overigens ook een cd. Op vrijdag de dertiende over komen invaljuf Rosalie onder weg naar school de meest bizar re dingen. Een merkwaardige soort dampende meeuwenpoep bedekt bij voorbeeld plotseling de vooruit van haar kleine rode auto en ze krijgt vervolgens au topech. Een passerende bus chauffeur (Van Muiswinkel) biedt de helpende hand én een verliefde glimlach. Samen mèt de schoolklas beïeven beiden spannende, griezelige avontu ren, waarin de liedjes zijn geïn tegreerd en waar het getal '13' als rode draad doorheen loopt. De liedjes gaan weer over al lerlei zaken. Bij voorbeeld over verliefd zijn, een vrolijk lied over tante Jos en een verdrietig liedje over een vader die dood ('Kinderen voor Kinderen', morgen, 19.15 uur, Nederland Meryl Streep in Hu- „O, ik ben vreselijk teleurgesteld als ik merk dat de mensen niet gaan kijken naar films die ik tot mijn beste reken. Ja, daar ben ik dan heel treurig over. Maar ik weet dat ik een video-leven heb." Meryl Streep nogmaals in Hu- Op de vraag met welke acteurs zij zou willen werken: „Ja, er zijn er een heleboel. Maar ik wil geen namen noemen, want an ders is het van: 'En mij heeft ze niet genoemd! Dat zou me een onbehaaglijk gevoel geven. Maar Duvall. ja. Ik zou er alles voor over hebben om met hem te kunnen werken." Carroll O'Connor in Humo: „Ik heb met regisseurs gewerkt die absoluut niet wisten waar mee ze bezig waren. Maar als de regisseur een stumper is, spant de rest van het personeel zich vijfmaal harder in. Ze trek ken hem met de hele ploeg over de streep. En als het meezit wint die haspelaar nog een os car op de koop toe." Bram Vermeulen in Humo: „Duizenden mensen beginnen in de zangles op de toneel school met 'Die schone Mülle- rin' van Schubert en daar ben ik ontzettend sceptisch over; er komt zelfs een lichte vorm van afgrijzen in me op. 'Ga maar lekker Willeke Alberti zingen', denk ik dan. Daar kun je je vak óók mee leren." Bram Vermeulen: ga lekker Wille ke Alberti zingenarchieffoto Bram Vermeulen nogmaals in Humo: „De artiest die op het toneel staat te glunderen en te blaken van kijk-eens-hoe-lekker-het- gaat, komt bij mij voor geen meter over. Je ziet geen moeite. Julio Iglesias, Robert Long: ze staan daar maar te glimmen, zodat ik denk: 'Wat sta je daar te doèn, man? Ik vind het maar niks, dat glimmen." Bruce Springsteen in Humo: „Als ik iets over relaties heb ge leerd, dan is het dit: je moet er zijn voor de ander. Aanwezig zijn. Kinderen hebben je aan wezigheid nodig, zeker als ze heel klein zijn. Daarom reist ie dereen mee. Patti kan mij goed pushen: 'Kom, aan het werk! Je hebt iets te vertellen, ga er op uit en vertel het!" Sandra Reemer in Story: „Laat ik voorop stellen dat ik niet van ruzie hou. Maar ik hou ook niet van onredelijkheid. Want dan krijg je wél ruzie met me. Trouwens, veel dingen waar 'on' voor staat, vind ik ver velend. Zoals oneerlijk. Dat vind ik heel erg. En dan kan ik fel worden, ja. Als je dan ruzie met me krijgt heb je een kwaaie aan Peter Tuinman in VARA TV- Magazine: „In feite heb ik een asociaal klo tevak. Dat is toch zo? Stel: we nemen een speelfilm op in Zee land en er breekt een dijk door. Het eerste dat ik dan denk is: hopelijk zijn we in staat de film af te maken, want anders heb ben we een probleem. Pas veel later zou ik me gaan bekomme ren om de mogelijke slachtof fers van zo'n ramp. Acteren is en blijft gestructureerde anar chie." Sylvia Millecam in Story: „Door dat nieuwe televisiepro gramma waarin ik met geeste lijk gehandicapte kinderen be zig ben, besef ik nu pas hoeveel ik van kinderen hou, al verlang ik niet meteen naar eigen kin deren. Daar kan natuurlijk nog heel goed verandering in ko men. De tijd dringt wel. Ik word er ook niet jonger op. Eigenlijk best oneerlijk, als vrouw ben je al snel oud. Maar dat mag geen reden zijn om gefor ceerd aan een kind te beginnen." 'Junge komm bald wieder* doen. Dat foto cpd Freddy Quinn: „Ik ga niet zo i ben ik niet, vandaag de dag.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12