'Ik werk met emoties' Hollandse humor in 'Foxtrot' Sombere collages Jongert Cultuur&Kunst Werk van Goltzius in Rijksmuseum Oude tekeningen te koop 'Verloren' werk van Van Gogh in museum DINSDAG 17 NOVEMBER 1992 19 RUYGROK (CHEF JAN RUSDAM SASK1A STOEL INGA Musea kopen glaswerk op veiling Amsterdam Twee Nederlandse musea hebben op een veiling van 20ste eeuwse toegepaste kunst van het veilinghuis Christie's in Amsterdam glaswerk gekocht. Museum Boymans van Beu- ningen in Rotterdam kocht op de veiling twee Vistosi-vazen van Ettore Sottsass aan. Het gaat om twee opmerkelijke stukken die volgens Christie's goed passen in de collectie van het museum. Voor de collectie Schone Kunsten Rond 1900 verwierf het Drents Museum een tweetal Leerdam-vazen ontworpen door Chris Le- beau. Tentoonstelling Art Gallery Gérard wassenaar In Art Gallery Gérard, aan de Rijksstraatweg 358 in Wassenaar, wordt van 21 t/m 29 november een verkoopexposi tie gehouden. De getoonde collectie bestaat uit circa 60 werken die in prijs variëren van 1500 tot 125.000 gulden. Art Gallery Gé rard is dagelijks geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Foto-expositie in Pieterskerk leiden De Leidse ondernemersvereniging LVI heeft in het kader van haar 75-jarig jubileum een fotowedstrijd uitgeschreven voor studenten van de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kun sten in Den Haag. De studenten hebben de bedrijfsactiviteiten van zo'n vijftig LVT-leden in beeld gebracht. De werkstukken zijn van 18 tot en met 26 november te bewonderen in de Leidse Pie terskerk (ingang Kloksteeg 16), dagelijks van 13.30 tot 16.00 uur, met uitzondering van vrijdag 20 november. Expositie Albert Labordus oegstgeest De Oegstgeestenaar Albert Labordus exposeert tot 8 januari zijn aquarellen in het gemeentehuis van Oegstgeest. La bordus is een bloemenschilder. De expositie is van maandag tot en met vrijdag te zien van 9.00 tot 17.00 uur en op donderdag avond van 19.00 tot 20.00. Expositie 'Kröllers en architecten' otterloDe tentoonstelling 'De Kröllers en hun architecten' is van 21 november tot 7 februari te zien In het Rijksmuseum Kröl- ler-Müller in Otterlo. Samen met zes architecten werkte het echtpaar Kröller-Müller dertig jaar lang (1910-1940) aan de ont werpen van de verschillende gebouwen van het museum. Een reconstructie van de plattegrond van het door Henry van de Vel de in de jaren twintig ontworpen 'grote museum' zijn tijdens de tentoonstelling te zien. Eindselectie festival Cameretten Rotterdam Voor het nationale cabaretfestival Cameretten in Rotterdam zijn 9 van de 49 kandidaten die zich in eerste instan tie hadden aangemeld, overgebleven. Cameretten is dit jaar op 25, 26 en 27 november (voorronden), met op de 28ste de finale. Er zijn twee solisten geselecteerd: Ingmar Huisman (Enschede) en Frank van Pamelen met begeleider uit Tilburg. De deelne mende groepen zijn: Lang Gelukkig,Kommil Foo, Urbi Orbi, Het Zwevend Genootschap, Bloeiende Maagden, Poppe Ver- maercke en Arno Tanneke van der Heyden. Plattèl verheugt zich op haar optreden in de Leidse Schouwburg „Het is zo'n gaaf theater. Het klinkt, het swingt, het is klein en toch groot. Optreden in de Leidse Schouwburg is echt heel prettig." Al dagen verheugt Plattèl zich op haar Leidse optreden van aanstaande vrijdag. Ze komt met een band en, zoals ze zelf zegt, met 'goede geluidstechni ci': „Die zetten het geluid niet knetterhard maar zo, datje er bij kunt swingen én ernaar kunt luisteren." Want dat is het probleem in de muziek van dit moment, meent Plat tèl: „Tussen de Kuip en het Concertgebouw, tussen klas siek en pop is niks. Maar er zijn genoeg mensen die daar iets zoeken! Ik vul dat gat op." LEIDEN «WILFRED SIMONS In haar korte carrière is Plattèl al met heel veel mensen verge leken. Ze houdt er zelfs een lijst je van bij. Omdat ze rauw zingt, vergelijken sommige recensen ten haar met blueszangeres Me lissa Etheridge. Omdat ze een diepe stem heeft, met Tracy Chapman en met Joan Armatra- ding. Omdat ze zwoel zingt, met Sade. Zelf moet ze vooral lachen om al die vergelijkingen, ze vindt dat haar muziek niet in een hokje te stoppen is. Plattèl zegt: „Ik werk met mijn emo ties. Als ik iets voel, dan moet het eruit. Ik ga achter mijn vleu gel zitten en componeer. Terwijl ik bezig ben, gebeurt er van al les: een song kan beginnen als een rocknummer, dan kan er een stukje reggae komen en wie weet eindigt het klassiek. Een popsong moet 2.50 minuten duren, maar daar trek ik me niks van aan. Een 'produkt Plat tèl' duurt soms twee minuten, soms acht. Ik sta daar nooit bij stil. Mijn platenmaatschappij gelukkig ook niet." Plattèl haalt haar inspiratie niet alleen uit de popmuziek. Klassieke invloeden ziin ook te vinden: „Bach, Haendel, Elgar. Vooral de muziek uit de barok spreekt mij aan, want het moet wel swingen: er moet soul in zit ten!" Maar uiteindelijk schiet el ke vergelijking met bestaande muziek te kort, vindt Plattèl: „De mensen moeten maar luis teren, dan weten ze wie Plattèl is! Ik garandeer slechts één ding: het publiek gaat stuite rend de zaal uit." Doordat in haar muziek zo veel verschillende stijlen sa menkomen, kan Plattèl op veel verschillende manieren worden begeleid. Vrijdag treedt ze op met haar band („toetsen, bas, gitaar en drums, lekker over zichtelijk"), maar voor volgend jaar staan optredens met een klassiek orkest op stapel. Dat kan, omdat ze tijdens het com poneren rekening houdt met in strumentatie: „Soms denk ik, deze melodielijn is iets voor een hobo. Maar ja, met de band heb ik geen hobo, dus maak ik er een versie voor gitaar van. Met een orkest heb ik die mogelijk heden wel." Tijdens een gesprek met Plat tèl valt veelvuldig het woord 'emoties'. Bij alles wat zij doet, ziet en hoort, laat Plattèl haar gevoelens de vrije loop: „Als ik een geschiedenisboek lees, denk ik niet aan de Slag bij Wa terloo, maar aan de mensen die die slag beleefden, de boeren, de gewone mensen. Ik zing over menselijke relaties, over de klei ne dingen die op straat gebeu ren. Ik geef kritiek op wat men sen zeggen. Zo moet ik het doen, ik kan niet anders." Die emotie leidt tot betrokkenheid: „Als ik een op treden heb, sta ik 's morgens om 11.00 uur al in het theater om de jongens te helpen. Ik kom niet om vijf voor acht bin nen met mijn samsonite-opma- akkoffertje." U2 helpt Philips bij lancering DCC rotterdam louis du mouun Het fameuze Ierse rockkwartet U2 is deze maand nauw betrok ken bij de introductie van de nieuwe digitale compactcasset- te (DCC) van Philips. In het bij zonder op zaterdag 28 novem ber, door de wereldwijde uit zending van de eigen televisie- special 'ZOO TV, een 90 minu ten durende impressie van de spektakelshow die in juni in Ahoy' te bewonderen was en komende zomer in de Kuip in gewijzigde vorm terugkeert. In ons land brengt Veronica deze 'andere vorm van televisie' in de huiskamers. Heeft U2, al tijd geprezen voor haar integri teit, dan toch gekozen voor het grote sponsorgeld? Niet echt, de samenwerking met Philips is eerder het gevolg van een sa menloop van omstandigheden. Voor de Nederlandse electroni- cagigant weegt de adoptie van de zogeheten DCC aoor de rockband van de afgelopen tien jaar ook veel zwaarder dan an dersom. Met andere woorden. U2 zal zeker niet zo ver gaan als Dire Straits in het fungeren als paradepaardje van 'onze' multi national. De Keltische hemelbestor mers. op Philips aangewezen omdat hun platenmaatschappij Island eigendom is geworden van Polygram, zullen in de be wuste televisiespecial in feite ook alleen maar zichzelf pro moten. En daar hebben ze meer dan hun handen vol aan omdat 'ZOO TV van gedurfd live amu sement aan elkaar hangt. Betere ambassadeurs van de te lance ren digitale compactcassette dan Bono en de zijnen had 'Eindhoven' niet kunnen be denken. AMSTERDAM ANP In het prentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam zijn ongeveer honderd clair-ob- scurhoutsneden te zien, waar onder alle houtsneden van Henrick Goltzius (1558-1617). Het is voor het eerst dat alle clair-obscurhoutsneden van Goltzius worden getoond in verschillendekleurcombinaties. Hendrick Goltzius geldt als één van de grootste tekentalen ten uit de kunstgeschiedenis. Dat hij een belangrijke rol heeft gespeeld als ontwerper van clair-obscurprenten is veel min der bekend. Een clair-obscurhoutsnede is een afdruk van twee of meer houtblokken, die over elkaar heen worden gedrukt. Meestal gaat het om één zogenaamd lijnblok en verschillende toon- blokken. Doordat de blokken over elkaar heen worden ge drukt. lijkt de prent enigszins op een olieverfschets of een pente kening. Op de tentoonstelling, die nog tot en met 10 januari duurt, zijn ook de hout- en toonblok- ken te zien. Voor de expositie zijn prenten geleend uit Europese en Ameri kaanse verzamelingen. Naast de prenten van Goltzius zijn bla den tentoongesteld van Duitse en Italiaanse kunstenaars als Baldung Grien en Ugo da Carpi. Ook zijn de clair-obscurhout sneden van de Duitser Hans Burgkmair te zien. Burgkmair maakte de eerste echte clair-ob scurhoutsneden in 1508 in Duitsland. V',H - - rïjt Christie's in Amsterdam geveild. De geschatte waarde van de oude Nederlandse tekeningen uit de 16e tot en met vroege 19e eeuw, variëren van 800 tot 200.000 gulden. Hoogtepunt uit de collectie vormt Hendrick Goltzius' tekening met de mythologische voorstelling van de ontdekking van Callisto's zwangerschap. Van Leeuwen, oud-manager van onder meer het Concertge bouworkest en het Utrechts Symphonie Orkest, besloot in verband met zijn leeftijd een groot deel van zijn collectie bij Christie's ter velling aan te bieden. Alleen tekeningen uit de late 19e eeuw en de 20e eeuw blijven in zijn bezit. foto Christie s Amsterdam Houten schermpjes en papier in Propitia i houten schermen v Te zien tot 7/12. do t/m zo 13-18~üur. Galleria Propitia. Nieuwe Rijn 93. Leiden Carita Jongert (1943) exposeert houten schermpjes en werk op papier in Propitia. Een tentoon stelling waarvan het karakter per werkstuk lijkt te verschillen. Het platte vlak roept, mede door titels als 'Chaos', 'Illusie' en 'Ingehouden tranen', een ge voel van somberheid op, wat niet het geval is bij de minia- tuurschermen of veelluiken. Op de meeste collages is een gespleten, zwarte driehoekige vorm te zien met papieren stro ken en twee soorten vierkantjes: zwart /witte van plastic en met goudverf beschilderde. De titels van de collages bepalen groten deels de inhoud van het totaal beeld. waarmee de gemoedsge steldheid van een ontredderd en ontgoocheld mens lijkt te zijn weergegeven. Zo zou de gespleten donkere vorm op innerlijke verscheurd heid kunnen duiden. De goud kleurige blokjes op het gevoel en de Op art-achtige op de ratio vanwege hun uitvergrote chip- fjrint, waardoor ze stukjes logica ijken te verbeelden. Door el kaar gehusseld lijken de vier kantjes een beeld van totale ver warring en radeloosheid weer te geven, zoals het geval is bij 'Chaos'. Bij deze interpretatie over heerst triestheid. En de aan de beelden toegevoegde teksten als 'wanneer de vrede haar vuilnis gaat ruimen, wordt zij storm' drukt de stemming nog meer. De schermpjes bieden tegen wicht, want object en titel laten Het vijfluik 'Koningin van de nacht' is aan de buitenzijde be kleed met imitatie tijgerbont en is aan de binnenzijde zwart ge schilderd. In het middelste pa neel is een blauwe cirkel gevan gen tussen ragfijne draden die vertakken naarmate ze zich ver der van het centrum bevinden. Daardoor doet de blauwe cirkel denken aan de iris van een oog, omringd door een netwerk van adertjes. In het centrum van de 'iris' zit een rond spiegeltje, waardoor het eigen oog als pu pil fungeert. De betekenis van dit veelluik is niet licht te duiden. De bui tenkant van het scherm met het ÜJgMVCPctJa roept in combina tie met de titel associaties op met de prostitutie. Binnenin wordt de beschouwer een spie gel voor gehouden. Mogelijk met moralistische bedoelingen. Om aan te geven d.u te yodel moet kijken dan de buitenkant. Maar andere invullingen zijn denkbaar. Het is jammer dat het merendeel van de veellui ken in nissen staat, waardoor ze niet goed van alle kanten zijn te ARCHITECTEN OVER JAPAN 'Architecten verhalen van Ja pan' is de titel van een tentoon stelling die tot 22 november in de Beurs van Berlage in Amster dam wordt gehouden. Via een groot projectiescherm zal met 21 diaprojectoren een architec- tuurreis door Japan worden weergegeven. De expositie is gemaakt naar aanleiding van een studiereis afgelopen zomer door achttien architecten, ste debouwkundigen en land schapsarchitecten. ROME EELCO VAN DER LINDEN Zes verloren gewaande tekenin gen van Vincent van Gogh wor den vanaf vandaag tentoonge steld in het museum L'Espace Cardin in Parijs. De tekeningen zijn eigendom van een Italiaan, die ze drie jaar geleden kocht voor 400 Franse francs (zo'n 135 gulden) zonder te weten dat het ging om werk Van Gogh. De man, die is geïnterviewd door de Italiaanse krant Corrie- re della Sera, weigert zijn ach ternaam te noemen en zegt al leen Francesco te heten, uit Noord-Italië afkomstig te zijn 'en veel van kunst te houden'. Hij verklaart de tekeningen te hebben gevonden op een rom melmarkt in de buurt van het Zuidfranse Arles, de plaats waar Van Gogh lange tijd werkte en ook stierf. „Mijn oog viel op een vreem de lijst waarin zich een soort collage van tekeningen be vond", aldus de 'Signor Fran cesco'. Pas drie maanden later opende hij de lijst en. ontdekte hij de tekeningen van Van Gogh. Het zijn tekeningen die Van Gogh maakte in Arles in 1888. Ze maakten deel uit van twee albums, waarvan een op gedragen was aan Emille Ber nard en de ander aan Paul Gau guin. Volgens Francesco spreekt Van Gogh over deze albums in enkele brieven. „Van Gogh wil de de onveranderlijkheid van het dorp Arles weergeven en plaatste er personages in als Leonardo da Vinci, Rembrandt, Monticelli en hemzelf'. Over de echtheid bestaat volgens de Ita liaan geen twijfel meer: „Ik heb alle mogelijke onderzoeken la ten uitvoeren in binnen- en bui tenland. Voor mij is alles als in een droom." 'Pluimage' brengt musical van Annie M.G. Schmidt in Leidse Schouwburg Het Leids Musical Gezelschap 'Pluimage' is er klaar voor. Na vele uren van repeteren, teksten uit het hoofd leren en kostuums passen is het op donderdag 17 december zover. Dan staan ze drie avonden achtereen op het toneel van de Leicfse Schouw burg met de musical 'Foxtrot' van Annie M.G. Schmidt. Suc ces lijkt verzekerd, want een maand voor de première is al meer dan de helft van de kaar ten over de toonbank gegaan. Voor de derde maal brengt het Leidse gezelschap een mu sical ten tonele. Eerder werden 'My Fair Lady' en 'South Pacific' opgevoerd. Voor volgend jaar staat de musical 'Annatevka' of het nog nooit in Nederland uit gevoerde 'High Society' op het programma. De musical 'Foxtrot' vertelt het verhaal van het dorpsmeisje Josien (gespeeld door Esther Kooloos) die in de jaren dertig door haar strenge, ouderwetse vader wordt ondergebracht in een pension in de grote stad. Daar wordt Josien ingewijd in het stadsleven en ondergaat ze een ware metamorfose. Op een dag raakt ze zwanger en verzeilt in het ene na het andere pro bleem. Selectie De zeventien spelers in 'Foxtrot' zijn allemaal amateurs. Maar de aanpak van de musical is daar door niet minder professioneel. Voordat er in maart met de re petities begonnen kon worden, moesten duizend kandidaten zich onderwerpen aan een heu se auditie. „Ik wil de juiste men sen voor een bepaalde rol", zegt producent Ronald Veeren van 'Pluimage'. „Het is niet zo dat de cast iedere keer hetzelfde blijft en dat de huidige spelers verzekerd zijn van een rol in de volgende musical." Voor de orkestleden gold de zelfde selectie. De kwaliteit van de tienhoofdige band is volgens Veeren dan ook hoog. „Het zijn allemaal amateurs die uit de re gio komen en toch op een hoog niveau bezig zijn. Onze klarinet tist Steven Coljé heeft zelfs meegespeeld in de musical 'Funny Girl' met Simone Klein- sma", vertelt Veeren niet zon der trots. Jpvallend is dat de bandlei ding dit keer in handen is van een nieuwkomer binnen 'Pluimage' namelijk in die van De cast voor de musical 'Foxtrot', die door 'Pluimage' wordt opgevoerd in de Leidse Schouwburg. foto hielco kuipers Bert Jager. Veeren: „Onze vorige bandleider Koos Mark had geen tijd voor de musical. Zijn big band bestaat twintig jaar en hij is nu druk bezig met de voorbe reidingen van een jubileumcon cert. Dat concert vindt in dezelf de periode plaats als de musi cal." Ook de regie is dit keer in an dere handen. Bij de vorige twee musicals tekende de Engelsman Norman Langdon voor de regie. Deze keer heeft Rigo van Meer, afkomstig uit de toneelwereld, de functie van regisseur op zich genomen. „Norman vond het een uitdaging om met een Hol lands gezelschap 'My Fair Lady' op toneel te zettenlegt Veeren uit. „De musical die we nu doen is typisch Nederlands, ik vond het daarom onzin om die door een buitenlander te laten regi- seren. Een Nederlander begrijpt die typisch Hollandse humor in 'Foxtrot' immers veel beter."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19