Scènes uit het huwelijk van Allen en Farrow Cultuur&Kunst Film "SSTreT Eastwood bekritiseert eigen verleden Wereldsteden op het witte doek DONDERDAG 12 NOVEMBER 1992 BIOSCOPEN AMSTERDAM 'Husbands a)id Wives' ingehaald door de werkelijkheid De werkelijkheid: Woody Allen met zijn stiefdochter Soon-Yi Pre- Woody Allen (links) zijn breuk met Mia Farrow (midden) v ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Bitter moon 16 j.. dag. 14. 18.45, 21.30, za zo 13.15.30,18.45, 21.30 ALFA 2 The player a.l., dag. 14,19.30. 22, za zo 13.30, 16,19.30,22 ALFA 3 Bob Roberts 16 j., dag. 14,19.30, 22, za zo 13.30,16.19.30, 22 ALFA 4 Fried green tomatoes a.l., dag. 14. 18.45. 21.30, za zo 13.15.30, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Howards end a.l., dag. 14,20.30, zo 13.30,17,20.30 ALHAMBRA2 Basic Instinct 16 j., dag. 18.45, 21.30, dovrmadi ook 13.45 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Patriot Games 12 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA 2 Bitter moon 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15,16, 18.45, 21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Husbands Wives a.l., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30,16.15,19.15, 22 CALYPSO 2 The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14,19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMACORALINE Liinbaansgracht 236 tel. 6236615 De rib van Adam 16 j., dag. 14.30, 17,19.30,22 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Sweet Emma, dear Böbe 16 j., dag. 14.30,17, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT Tous les matins du monde a.l., dag. 14.30, 19.30 Paris s'eveille 16 j., dag. 17,22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30,17.15. 19.45, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Boomerang a.l., dag. 19,21.45, za zoook 15 CINEMA 2 INTERNATIONAL Patriot Games 12 j., dag 18.45, 21.30, zazo 14.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Boomerang a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 2 Rush 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 3 Lethal Weapon 3 12 j.. dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 14.15 CITY 4 Alien 3 12 j., dag. 14.15,18.45, 21.30, zo 13.15.45,18.45, 21.30 CITY 5 Strictly Ballroom a.l., dag. 14.15,19, 21.30, zo 13.15,15.45, 19, 21.30 CITY 6 Memoirs of an invisible man a.l., dag. 14.15,19, 21.30, zo 13.15,15.45, 19,21.30 CITY 7 Wedlock 12 j., dag. 14.15,19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Bashudag. 19.30, 22 La plage des enfants perdus dag. 19, 21, zoook 14.15 Late night movie dag. 23 Gay Cinema za 24.15,zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Night on earth dag. 17.15 The player dag. 20, 22.15 KRITERION 2 Five girls and a rope dag 17.30 Riff Raff dag. 19.45,22. di alleen 19.45 Sneak preview di 22.15 RI ALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Van Gogh dag. 20.30, zoook 15 La negra angustias do t/m zo 18.45 Waar staat het huis van mijn vriend ma t/m wo 18.45 RIALT0 2 Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming dag. 18 Bob Roberts. Ik ga naar Tahiti do t/m di 20 Off Stream dag. 22.30, wo 23 Lenz wo 20 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Johnny Stecchino dag. 17.15, 19.30, 21.45, zoook 15 THE MOVIES 2 Howards end dag. 19.30, zo ook 14.30 Night on earth dag. 22 THE MOVIES 3 Voor een verloren soldaat dag. 17 Raise the red lantern dag. 19.30 De Noorderlingen dag. 17, 22, zo ook 14.45 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 1492 Conquest of paradise 12 j., dag. 14, 20, zo 13, 16.45, 20 TUSCHINSKI 2 Far and away a.l., dag. 14,20.30, zo 13.15,17,20.30 TUSCHINSKI 3 Raising cane 16 j., dag. 14,18.45, 21.30, zo 13.15,16,18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Flodder in Amerika a.l., dag. 14, 18.45,21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Housesittera.l.,dag. 14,18.45, 21.30, zo 13.15,16,18.45, 21.30 TUSCHINSKI 6 Strictly ballroom a.l., dag. 14. 18.45,21.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21.30.wo alleen 14 TUSCHINSKI CINEAC Hot Shots a.l., doorlopende voorstel ling vanaf 11 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Danzon 16 j., dag 20.15, 20 Light sleeper 12 j., dag. 22 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. In navolging van zijn grote favoriet Ingmar Bergman, heeft Woody Allen nu ook zijn 'scènes uit een huwe lijk' verfilmd. Husbands and Wives heet zijn nieuw ste film, die plotseling een extra dimensie heeft gekre gen door de affaire met zijn 20-jarige stiefdochter die een einde maakte aan zijn huwelijk met Mia Farrow. Zo vermakelijk, cynisch en genadeloos Woody Allen altijd in zijn films weet om te gaan met intellectuelen in hun mid-life crisis, zo pijnlijk is het te moeten constateren dat de briljan te commentator van rela tieproblemen nu zelf door de werkelijkheid is afge troefd. FILM RECENSIE HENK MAURITS Husband and Wives. Te zien: Studio, Lei- De vraag is of Woody Allen met Husband and Wives een profeti sche film heeft gemaakt en zag aankomen dat zijn huwelijk op de klippen zou lopen. Want het kan haast geen toeval zijn dat het echtpaar Gabe (Woody Allen) en Judy (Mia Farrow) aan het eind van de film uit el kaar gaat. Zoals het ook nauwe - Husband and Wives: Profetische film ziet. lijks toeval kan zijn dat de litera tuurprofessor Gabe in de film verliefd wordt op een 20-jarige studente, al laat hij het net niet op een echte relatie met haar aankomen. Nadat zij hem op haar verjaardag heeft verleid tot een 'echte' kus, doet hij ver schrikt een stap achteruit, daar bij momenpelend: „Stop, stop, tot hier en niet verder. Ik heb ai 50.000 dollar uitgegeven aan psychotherapie." Een typische Woody Allen- grap maar waarschijnlijk niet van toepassing in het werkelijke leven, want Woody Allen kan niet zonder de psychiater. Ook in Husbands and Wives zitten de verschillende personages re gelmatig op de divan om over hun relatieproblemen te praten. Allen voegt er ditmaal een nieu we stijlfiguur aan toe. Naast de bekentenis-fragmenten bij de 'shrink', snijdt hij ook in een soort reportagestijl flarden van 'interviews' door de film heen, al dan niet ingekleurd met flash-backs uit het verleden om de gebeurtenissen te illustreren. Bovendien maakt hij bij tijd en wijle gebruik van een commen taarstem die de zaak aan elkaar praat. Geen overbodige luxe want als je even niet oplet, raak je verstrikt in het netwerk van relatieproblemen. Centraal in de film staan twee echtparen: Gabe en Judy en hun vrienden Sally (Judy Davis) en Jack (een mooie rol van regis seur Sidney Pollack). De bal gaat aan het rollen wanneer Sal ly en lack uit elkaar gaan en Jack binnen drie weken een prachtig mooie, nieuwe jonge vriendin heeft. Die nieuwe aan winst heeft al drie oudere man nen versleten, onder wie ty pisch Woody Allen haar psy chiater, die haar trouwens nog steeds vertwijfeld achtervolgt. Tussen Gabe en Judy botert het ook niet echt meer na zoveel ja ren huwelijk. Spontane seks is er niet meer bij en elk gesprek loopt uit op een woordenwisse ling. Judy is in stilte verliefd op Michael, een collega op kan toor, terwijl Gabe probeert aan te pappen met Rain, een 20-ja- rige studente, op de universiteit. Het eind van het liedje is dat Judy erin slaagt een nieuwe re latie aan te gaan met Michael, terwijl Gabe uiteindelijk terug deinst voor een relatie met Rain, omdat hij 'toch wel weet hoe dat afloopt', waarna hij in zijn eentje buiten de regen in loopt om tot slot tegen zijn psy chiater te zeggen dat hij 'uit de race' is. Het is te hopen dat hij daarmee niet zijn rode draad voor het filmen is kwijtgeraakt, want als er iets is waarin Woody Allen de absolute meester is ge worden, dan is het wel de ironi- sering van het huwelijk en de eeuwige rondedans rond het bed. Husbands and Wives is er het sprekende en sprankelende bewijs van. Rush: Irritant Western 'Unforgiven' keert zich tegen bruut geweld FILMS IN LEIDEN Filmweek 'City Life' in Lak-theater Enige tijd geleden vestigde Gus van Sant de aandacht op zich met Drugstore Cowboy, een ui terst gestileerde film over de be levingswereld van junkies. Ook Lili Fini Zanuck (nakomelinge van de beroemde producent uit Hollywoods gouden tijdperk) probeert in haar debuutfilm Rush het drugswereldje van binnenuit te tonen, maar dan zonder roes-beelden van hallu cinaties of angsten. Zonder twijfel is het de be doeling van Lili Fini Zanuck ge weest een 'realistische' en inte gere film te maken. Ze bedient zich van een veelvuldig bewe gende camera, die de indruk moet wekken dat we 'toevallig' getuige zijn van wat er zich alle maal afspeelt. Het is een stijl die is overgenomen van de cinema verité, maar die in Hollywood slechts gebruikt wordt om de il lusie van de 'directe confronta tie met de werkelijkheid' te cre- eren. Wat ooit eèn werkwijze met een ideologische achter grond was (namelijk het zo min mogelijk manipuleren van wat we voor de camera te zien krij gen, vooral gehanteerd door do cumentairemakers in de politie ke jaren '60 en '70), is door Hollywood tot een verteltrucje gemaakt en zo ontdaan van z'n zeggingskracht. Dat blijkt heel duidelijk bij het zien van Rush. De stijl doet 'realistisch' aan, maar tegelij kertijd krijgen we een tamelijk irritant en gekunsteld melodra ma te zien over twee underco ver-agenten die hun optreden in het dope-wereldje moeten bekopen met verslaving en ver loedering. Jason Pa trie speelt de oudere, cynische agent die nieuwkomer Jennifer Jason Leigh moet inwijden in het ge vaarlijke werk. Zij blijkt niet be stand tegen de verleidingen van de drugs die ze in grote hoe veelheden moet opkopen en vervalt langzaam tot een junkie- bestaan. Heel veel gepraat, ge huil, goede bedoelingen, belof tes en ware liefde volgen, waar door Rush steeds meer het ni veau van een ondermaats melo drama nadert. Op de geluidsband horen we intussen onafgebroken de klan ken van Jimi Hendrix, The Doors en al die andere helden uit de jaren zestig die zo bij drugsexperimenten van die da gen horen alweer een door zichtige manier om het reali teitsgehalte van dit 'tijdsdocu ment' wat op te schroeven. Nog altijd aansprekende muziek, maar daarvoor hoeven we de film niet te zien. Clint Eastwood als bekeerde revolverheld in 'Unforgiven'. FILM INTERVIEW ROB DE KAM Unforgiven. Volgende week donderdag in première in de Nederlandse bioscopen Hij begon zijn carrière ooit in de tv-serie Rawhide, werd groot met even zwijgzame als bloederige rollen in westerns en actie films, maar weet sinds jaar en dag ook doorgewinterde cinefielen aan zich te bin den met door hemzelf geregisseerde films als Bird en Honky Tonk ManClint East wood, de inmiddels 62-jarige acteur en filmmaker bij wiens doorgroefde gelaat je onmiddellijk ijle mondharmonicaklanken en de geur van een dun sigaartje fantaseert. Voor zijn indrukwekkende nieuwe pro- duktie Unforgiven is hij teruggekeerd naar zijn roots: de western. De 'definitieve' kwa liteit van het script van Unforgiven zit voor Eastwood in de manier waarop het verhaal uitspraken doet over geweld en gerechtig heid. De film is „de totale ontmythologise ring van het Wilde Westen", waarbij de door Hollywood geschapen heroïsche wes- temlegendes onderuit gehaald worden. Het verhaal begint bij een aantal prostitu- ées in het ruige Wyoming aan het eind van de vorige eeuw. Ze loven een premie uit voor degene die de cowboy vermoordt die een van hen gruwelijk mishandeld heeft. De uitgeloofde premie lokt revolverhelden, die door de sheriff van het dorpje (een weder om prachtige rol van Gene Hackman) met bruut geweld weer verwijderd worden. Het komt tot een aantal gewelddadige kracht metingen. die uitermate realistisch in beeld gebracht zijn. De film keert zich vol af schuw af van het geweld en lijkt daarmee ook een kritisch commentaar op Eastwoods eerdere rollen, zoals in de talloze spaghetti- westerns en de Dirty Harryserie. Eastwood: „Zo zou je het kunnen zien, ik heb inderdaad in mijn vroege werk ontelba re mensen afgeknald. De amusementswaar de van sommige films wordt afgemeten aan het aantal geweldsscènes en het aantal slachtoffers en ik denk dat veel films, waar onder sommige van de mijne, daarover be kritiseerd kunnen worden. Ik vond het goed daar nu een duidelijke uitspraak over te doen." De sheriff in Unforgiven (Gene Hackman) is een verre van onkreukbaar personage, hij is een calculerende bruut die niet op een mishandeling meer of minder kijkt. Heeft Eastwood wellicht ook een link willen leg gen met recente gebeurtenissen in de VS, zoals de rellen in Los Angeles die werden veroorzaakt door gewelddadig politieoptre den? Eastwood: „U bedoelt de affaire Rodney King? Ja, dat heeft er wel iets mee te maken. Al zijn er natuurlijk belangrijke verschillen. In het geval Rodney King was er sprake van een 'overkill' aan geweld. In Unforgiven is juist de tweeslachtigheid van de sheriff cru ciaal: aan de ene kant begint de hele ellen de omdat hij niet rechtvaardig optreedt. Hij verzuimt de dader van de mishandeling van de prostituée afdoende te straffen. Aan de andere kant weet hij wel degelijk op te tre den wanneer een premiejager in het dorp arriveert. Dan gebruikt hij een overdaad aan geweld om een voorbeeld te stellen. En ik weet niet of er in het geval van Rodney King wel sprake was van een voorbeeld stel len. of dat mensen gewoon hun zelfbeheer sing verloren." Eastwood is nog steeds enigszins be duusd over de wijze waarop Unforgiven in Amerika is aangeslagen: „Je hoopt er na tuurlijk altijd op, maar omdat het zo'n duis tere film is, die geen knieval maakt voor het publiek, vroeg ik me ernstig af of Unforgi ven het wel zou doen. Maar ik heb me daar niet door laten leiden, ik wilde dat de film zou zijn zoals die is." Clint Eastwood liet bij de voorbereiding en de opnames overigens weinig aan het toeval over. Unforgiven wil een realistische benadering van het Westen geven en de set moest er dan ook zo authentiek mogelijk uitzien. Dat ging zo ver, dat er zelfs geen auto's op de set werden toegelaten. Alle transport ging per paard en wagen, opdat de modderige wegen in het dorp er perfect 19de-eeuws uit zouden zien. Ook sport schoenen waren taboe op de set, er zou maar eens een profiel in de modder kunnen blijven staan... In de komende jaren hoopt Eastwood door te gaan met het afwisselend acteren en regisseren. In de politiek zullen we East wood volgens hemzelf niet meer terug zien. Zijn twee jaar durende burgemeesterschap van het Californische plaatsje Carmel moet een incident blijven, vindt hij. „Ik werd bur gemeester omdat ik ontevreden was over het bestuur in mijn stad en hoopte dat ik de politiek een nieuwe impuls kon geven. Ik vond het op zich leuk om te doen. maar het heeft me ook duidelijk gemaakt dat ik in geen geval een andere politiek ambt am bieer. Laat mij maar films maken." Dus geen Eastwood for president?' "Eeh.no!" RLM OVERZICHT WILFRED SIMONS Filmweek 'City Life' in het Lak-theater, Cleveringaplaats 1, Leiden. Boyz 'n the Hood, ma 16/11, 20; Pixote, ma 22.15; Tokyo Monotagari di 20; Don't Look Now wo 20; Roma wo 22.15, Nashville do 20; Alphaville vr 20; An American in Paris vr 22. Hidden Agenda, 't Poelhuys, Lisse, di 17/11,20.30 De grote stad. Parijs, Rome, Ve netië, Los Angeles, Rio de Janei ro en waarom niet: Nashville. Een plaats waar alles bijeen komt en waar de felste, de rauwste tegenstellingen kunnen ontstaan. In Leiden hebben we zulke tegenstellingen niet, dus moeten we ons met film behel pen. Het Lak-theater biedt hulp door een filmweek te program meren onder de noemer 'City Life'. In 'City Life' is de stad soms een decor, zoals in Roma van Fellini of in An American in Pa ris van Vincente Minelli (hier moet de term 'decor' zelfs heel letterlijk worden genomen, want alle achtergronden zijn van bordkarton). In andere ver halen is de stad een symbool voor het leven zelf. Als voor beeld hiervan mag Pixote van Hector Babenco gelden of Boyz 'n the Hood van John Singleton. Voor de vrijdagavond staat Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution van Jean- Luc Godard geprogrammeerd. Alle films van Godard zijn op merkelijk, maar deze is dat vooral door zijn sterke, sombere vormgeving. De hoofdpersoon is geheim agent Lemmie Cau tion (Eddie Constantine), die naar een gecomputeriseerde toekomststad gestuurd wordt. Caution moet daar een gevan gen genomen geleerde redden van een dictatoriaal elektro nisch brein. Het is allemaal ver gezocht, maar Godard wilde met Alphaville vergelijkbare Amerikaanse SF-thrillers paro diëren. Daarin is hij uitstekend geslaagd, ook al door de keuze van zijn hoofdpersoon: Con stantine speelde destijds vaker in dat soort films. Godard heeft de film gemaakt in de buitenwijken van Parijs. De stad is echter nauwelijks herkenbaar door een eigenzin nige fotografie en door net ge bruik van nachtopnamen. Bij zijn verschijnen in 1965 was Alphaville een groot succes. Verlanglijstje Het Filmhuis Lisse (Sociaal Cul tureel Centrum 't Poelhuys) draait volgende week Hidden Agenda van Ken I-oach. Dit is een verrassende, documentaire film over de 'geheime verlan- 'An American in Paris' van Vincente Minelli, een van de films uit het programma 'City Ufe'. gens' van de conservatieve Brit se regering ten aanzien van Noord-lerland. Hidden Agenda kwam uit in 1990 en wekte veel beroering. Margaret Thatcher bijvoorbeeld reageerde woe dend, wat door de filmmakers werd opgevat als een compli ment. Loach vertelt drie bewezen verhalen over Noord-lerland. Allereerst is er het verhaal van de Britse militair Colin Wallace die midden jaren '70 een kri tisch rapport schreef over het Britse optreden in Noord-ler land. Het rapport verdween in de la en Wallace werd veroor deeld voor een moord die hij naar eigen zeggen niet heeft be gaan. Het tweede verhaal gaat over de activiteiten van West- europese geheime diensten die probeerden de l^bour-regering van Harold Wilson ten val te brengen. Deze organisaties za gen in Engeland liever een con servatief bewind. Een voormali ge chef van de KAS, FH> Wright, onthulde dit verhaal desti|ds. Tot slot klaagt lx>ach in Hidden Agenda de shoot to kill- policy' van de Britse regering Loach werkt vanuit een marxistische visie. De kijker hoeft het niet met zijn stelling- name eens te zijn. maar ëën ding blijkt overduidelijk uit de film: in Noord-lerland schieten mensen met echte geweren en echte kogels op andere mensen. Ie kunt er aan wennen, maar het blijft een schokkend feit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21