Cultuur Kunst Fabrieksarbeid als kunst 99 99 Wassenaar laat zich niet afschrikken door vandalen «J^^ewonderi ng Jenny Arean zet zich zingend schrap Rudi Fuchs officieel directeur Hoe kunnen ze't dóen voor die prijs? DONDERDAG 12 NOVEMBER 1992 19 FILM Hidden Agenda van I Ken Loach is een verrassende documentaire over de geheime verlan gens van de Britse regering ten aanzien van Noord- lerland REDACTIE CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK (CHEF) JAN RIJSDAM SASKIASTOELINGA Connie Palmen: Gouden Ezelsoor Amsterdam Connie Palmen krijgt het Gouden Ezelsoor voor haar literaire debuut 'De Wetten'. Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) kent de prijs, bestaande uit een plastiek en 10.000 gulden, ieder jaar toe aan een debuteren de schrijver van wie in een jaar de meeste boeken zijn verkocht. In 1991 werden in bijna 120.000 exemplaren van 'De Wetten' verkocht. In 1992 gingen nog eens 20.000 'Wetten' over de toon bank. Het debuut van Connie Palmen werd al eerder onder scheiden met de European Novel of The Year Award 1992. Lustrumconcert 'Capella' oegstgeest» Het koor 'Cappella pro Cantibus' bestaat twintig jaar en geeft ter gelegenheid daarvan op 14 november een con cert in de Willibrordkerk in Oegstgeest. Op het programma staan onder meer de mis van C. Saint-Saëns en bewerkingen van vier gregoriaanse gezangen van M. Durufié. Het repertoir van het koor is onlangs opgenomen op cd en na afloop van het concert verkrijgbaar ofte bestellen door overmaking van 34,90 op giro nummer 4051161 t.n.v. Cappella pro Cantibus te Oegstgeest. Het concert in de Willibrordkerk begint om 20.15 uur. Tentoonstelling over nijverheid in Leiden van 1800 tot 1950 wassenaar annemiek ruygrok De moed zou je in de schoenen zinken: organiseer je als ge meente een voor iedereen toe gankelijke expositie, zijn er weer vandalen die zo nodig beelden moeten vernielen. De gemeente Wassenaar en dan vooral het raadhuis De Paauw is de afgelo pen jaren meermalen het slachtoffer geworden van kunst vernielers. Toch laat de ge meente zich niet afschrikken. Voor volgend jaar staat opnieuw een beeldenexpositie op stapel. Afgelopen weekeinde was het weer zover in het Wassenaarse raadhuis De Paauw. Vandalen sloegen er de kop van het beeld 'Dionysus' van de Zeeuwse kunstenaar David van de Kop af. Het beeld was er één van een aantal dat door de Stichting Beelden rond De Paauw was neergezet De beelden maakten deel uit van de expositie die de ze zomer ook in Barcelona en Madrid te zien was geweest. Het was al het tweede beeld houwwerk dat het moest ont gelden. Vlak na de opening van de expositie werd eveneens een sculptuur deerlijk beschadigd. De schade, waarvoor de stich ting overigens verzekerd is, be draagt in totaal een kleine 20.000 gulden. Eerder werden rond De Paauw ook al beelden of orna menten vernield: gietijzeren va zen en een godje in de rozen tuin. Gemeente-voorlichter Wim Issendonck is er niet erg ondersteboven van: „Je wordt al gauw het mikpunt van vandalis me, omdat we hier toch op een vrij afgelegen plek zitten. Dit soort lieden gaat meestal te werk als andere mensen voor de televisie zitten of in bed liggen. Je kunt. er niet constant een po- litie-agent bij zetten." Het gemeentebestuur is door de gebeurtenissen van de laatste weken beslist niet ont moedigd. Issendonck: „We gaan gewoon door met het houden van dergelijke tentoonstellin gen. Komend voorjaar staat er opnieuw een beeldententoon stelling op stapel. Dat wordt een belangrijke expositie, maar ik kan er nog niet veel over vertel len. We zijn nog in overleg met mogelijke sponsors." Wie denkt aan industrieel erfgoed denkt in de eerste plaats aan oude fabrieken en gereedschappen die herin neren aan de tijd dat Leiden een belangrijke industrie stad was. Schilderijen waarop industriële of ambachtelij ke nijverheid voorkomen zijn een uitzonderlijk onder werp in de kunst en hebben tot dusver weinig in de be langstelling gestaan. De Stichting Industrieel Erfgoed Lei den (STIEL) heeft haar eerste lustrum aangegrepen om een tentoonstelling te organiseren van het werk van beel dende kunstenaars waarin alledaagse onderwerpen als ambacht en arbeid centraal staan. leiden»janrusdamde negentiende eeuw, op gang kwam kozen schilders nog Op de tentoonstelling, in de ex- vooral romantische tafereeltjes positieruimte van het Leidse als hun onderwerp: boeren en Gemeente-archief, is een veer tigtal schilderijen, tekeningen en foto's bijeengebracht dat een beeld geeft van het industriële verleden van Leiden: de textiel industrie, fabrieksgebouwen, de werkende mens, molens en werven. Een groot deel van de kunstwerken is nooit eerder ge- exposeerd. Het heeft het bestuur van STIEL eigenlijk verbaasd dat een thema dat zo veel te maken heeft met het alledaagse be staan van veel mensen niet eer der het onderwerp van een ten toonstelling is geweest. Volgens STIEL-voorzitter H.J. Budel is het een bewijs dat er veel voor oordelen en voorbehouden be staan tegenover de 'gewone' onderwerpen in de kunst. Het zijn, volgens Budel, dezelfde vooroordelen en voorbehouden waarop de stichting stuit in haar streven waardevolle monumen ten van bedrijf en techniek in de Leidse binnenstad voor sloop en verval te behoeden. In de be geleidende catalogus spreekt het bestuur van STIEL de hoop uit dat de tentoonstelling er toe bijdraagt dat de genoemde re serves in de toekomst wat min der worden. Foto's Toen de industriële nijverheid in Nederland, in het begin van het spinnewiel. Ze hielden zich verre van de eigentijdse georga niseerde nijverheid. Het duurde tot het einde van de vorige eeuw voordat schilders als Her man Heyenbrock en Jan Toorop in navolging van Duitse en Bel gische industrieschilders, het industrielandschap, de fa- brieksinterieurs en fabrieksar beid als hun onderwerp kozen. Van Herman Heyenbrock is op de tentoonstelling een groot, bijna impressionistisch doek te zien dat Leidse fabrieksarbeid sters aan het werk toont met de autoclaaf voor het steriliseren van blikgroente. Ook is er een vroege impressie van Heyenb rock te zien van een steenfa briek uit Leiderdorp. Een aqua rel van de volslagen onbekende kunstenaar Adrianus Henne- graaf toont de bouw van de bui- tensluis in Katwijk in 1806. Vooral veel fotografen hebben bedrijf en techniek tot onder werp van hun werk gemaakt. Bij de voorbereiding van de ten toonstelling zijn de organisato ren gestuit op een onbekende maar indrukwekkende serie fo to's over wonen en bedrijf van de Leidse familie Sijthoff. De originele foto's zijn eigendom van mevrouw M.J.A. de Koster, een zuster van de laatste De Koster die directeur was van de Meelfabriek en tevens een ach ter-kleindochter van Sijthoff, de stichter van het krantencon cern. De foto's zijn voor de ten toonstelling tijdelijk door me vrouw De Koster afgestaan. Nostalgie Wat opvalt is dat moeilijk valt af te leiden wat de kunstenaar nu in zijn werk tot uitdrukking wil de brengen: de (on)menselijk heid van het arbeidsproces of de arbeidsverhoudingen, de be dreiging door technische voor uitgang? Duidelijk is wel dat het romantische en pittoreske over heerst, zoals in de kijkkastjes van de Leidse beeldhouwer Comelis Bavelaar waarin bij voorbeeld een mandenvlechter is afgebeeld tegen een idyllische achtergrond. Nergens zijn arbeiders als zwoegende onder schier on draaglijke lasten afgebeeld of komt de arbeid in de nijverheid naar voren als beklemmend ge- AA' Een jukebox is een I beetje een jongens droom voor mij. Als jongen van een jaar of 14, 15, zag ik zo'n apparaat altijd staan in het café waar ik met vrienden ging biljarten. Die jukebox trok mij altijd meer dan de bar. Toen wist ik al dat ik een keer zo'n ding wilde hebben. Zoiets blijft in je hoofd zitten. Jaren later zag ik een jukebox staan op de antiekmarkt aan het Lange Voorhout in Den Haag. Ik was meteen verkocht. Veel ge luk had ik er niet mee. Het ding gekomen met een vereniging van jukeboxfanaten en heb ik van een specialist een beter exemplaar kunnen kopen. Die functioneert prima. Voor de kenners: het is een AMI 200. Heel eenvoudig om te zien. Ik vind het een pracht ding. Jukeboxen zijn vaak wanstaltige apparaten, met allerlei poes-pas er op en aan. De beroemde Wurlitzer bijvoorbeeld, met al die gekleurde ronde buizen er omheen, vind ik persoonlijk een kitsch-kast. Hij wordt wel 'de bumper' genoemd. Zo één zou ik echt niet willen hebben. De AMI is voor mij de beste. Er kunnen 100 platen in. Ik ben gek op muziek uit de jaren vijf tig, zestig en zeventig. Mijn fa vorieten zijn: 'Please go' van de Golden Earrings, 'A Whiter Sha de of Pale' van Procol Harum, 'Wooly Bully' van Sam the Sham and the Farao's' of 'Apa che' van The Shadows. Dat zijn wereldnummers. Maar ze klin ken voor mij alleen goed als ze uit een jukebox komen. Op cd vind ik ze lang zo leuk niet. Het leuke van een jukebox is natuurlijk ook het verzamelen van platen. Op de vlooienmarkt kun je, als je in van die ongese- lecteerde bakken gaat zitten graaien, voor acht of negen dubbeltjes aan leuke nummers komen. Voor 'Please Go' van de Golden Earrings heb ik op een platenbeurs 35 gulden betaald. Omdat ik die per se wilde heb ben. Er zitten ook wel plaatjes in die ik minder leuk vind. Rita Corita bijvoorbeeld, met 'Koffie, koffie, lekker bakkie koffie'. Dat vind ik eigenlijk vreselijk, maar het is een nummer dat gewoon thuis hoort in een jukebox. Als ik uit mijn werk thuis kom In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Menno Smitsloo, bedrijfsmakelaar in Leiden en een niet onverdienstelijk kunstschilder, zijn bewondering uit. THEATER en wat wil wegmijmeren, om af stand te nemen van de dagelijk se beslommeringen, dan kan ik dat meestal veel beter bij de jukebox dan bij de cd-speler. Wat ik bewonder in een jukebox is de combinatie van techniek en geluid. Het is een soort ro bot. Dat je 20 nummers kunt in pluggen die achter elkaar ge draaid worden. Helemaal me chanisch. Ik vind het een won der van techniek. Een jukebox is natuurlijk vooral een groot succes tijdens feest jes. Iedereen staat meteen mee te zingen. Dat schept een enor me band. ^r zit voor 90 procent oude muziek in. De nieuwste nummers zijn van Frank Sina tra, 'New York, New York', of The Star Sisters met de Andrew Sisters-medley. Maar dat zijn ei genlijk ook klassiekers. En wie natuurlijk niet mag ontbreken de jukebox van een makelaar George Groot. Hun werk kan bij RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'De dame zet zich schrap', theatershow 92/93 van Jenny Arean. Regie: Ruut Weis- sman. Gezien: 11/11, (landelijke première), schouwburg. Leiden. Mevrouw is, als we haar verhaal op toneel mogen geloven, on langs vijftig jaar geworden. Dat is zo'n leeftijd waarop zich wel eens van die opvliegers melden. En van dat ongemak is deze mevrouw zeker niet gediend, dus slikt ze weer de pil. Enig commentaar hierop duldt ze niet, ze geeft zich nu eenmaal nooit zonder meer gewonnen. Aan het woord is Jenny Arean die weer zoals altijd een en al strijdvaardigheid en vitaliteit uitstraalt. Direct na deze menopauze ontboezemingen zet ze het ti- tellied van dit nieuwe program ma in: 'De dame zet zich schrap'. Een rakere typering voor een optreden van Jenny Arean is nauwelijks denkbaar. Ze zet zich inderdaad schrap en stoort zich in dit tour de chant- programma vol overgave op een uitgebreid liedjesrepertoire. Wat dat betreft, heeft haar gister avond in Leiden officieel in pre mière gegane programma een zekere versobering ondergaan. Het aantal gesproken teksten of babbeltjes met het publiek, laat staan de dingen zoals bijvoor beeld de soepkokerij uit het vo rige programma, zijn drastisch beperkt. Zelf lijkt ze tijdens haar optre den heel gelukkig met deze ac centverschuiving die tevens heeft geleid tot een stevigere muzikale ondersteuning door een vijfmansformatic. Daarbij heeft ze weer prachtig materiaal in handen gekregen van voor aanstaande tekstschrijvers als Jan Boerstoel. Robert Long en BOEKEN Jeanette Wintersons ZZ nieuwste roman 'Written on the body' is een ode aan de liefde. Be- noite Groult gaat voortdu rend op herhaling AMSTERDAM vaarlijk, weerzinwekkend vuil of mensonwaardig. Ook de veel voorkomende kinderarbeid is buiten de aandacht van de kun stenaars gebleven. De expositie 'Kunst en nijver heid in Leiden 1800-1950' is van 21 november tot en met 20 december te zien in de exposi tieruimte van het Gemeentear chief Leiden aan de Boisotka- de, op alle dagen van 13.00 tot 17.00 uur. loof in de liefde zijn de thema's die in haar repertoirekeuze het meest opvallen. Jenny Arean laat een overwegend positief ge luid horen. Niet voor niets zingt ze in haar laatste nummer dat ze 'no bad news' wenst. En het is toch mooi, als je al terugblik kend kunt zingen: 'Ik heb in m'n leven precies wat ik wou'. Naast veel nieuw materiaal, brengt Jenny Arean naar ver houding vrij veel Engelstalig werk. zoals bijvoorbeeld het Se- daka-nummer Breaking up is hard to do' en het al door velen op de plaat gezette One for my baby' van Mercer en Arlen. Jammer alleen is dat de regis seur van dit programma Jenny Arean niet iets meer direct con tact met het zaalpubliek laat opbouwen. Wanneer ze niet zingt, vertelt ze geheel los van de rest staande verhaaltjes. Dat is de zwakke kant van het ge heel. Hierdoor komt het pro gramma soms afstandelijker over dan strikt noodzakelijk lijkt. Rudi Fuchs is officieel be noemd tot directeur van het Stedelijk Museum in Amster dam. De gemeenteraad van Amsterdam ging gistermid- Z* dl een geheime stem ming, bijna unaniem ak koord met de benoeming. Negenendertig van de veertig stemmen waren voor de be noeming. Eén lid onthield zich. Fuchs werd eind okober door wethouder Ernst Bakker i kunst en cultuur voorge dragen als opvolger van de huidige directeur W. Beeren. Beeren gaat 30 januari 1993 met pensioen. Fuchs begint op 1 februari. Hij is nu nog directeur van het Gemeente- i Den Haag. Kunnen clowns Hitler-groet brengen? RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Voorstelling Naar Armando, spel Peer van den Berg. HenL Zwart, regie Peter Eversteyn, decor Cathanna Schotten Ge zien 11/11, LAKtheater, Leiden 'Het verleden is veel te lang ge leden. het is een schande.' Dat zegt de schrijver en artiest Ar mando, die twee boeken schreef over zijn ervaringen in de oorlog. In deze boeken laat hij zien hoe zijn oorlogsherin neringen hem zijn verdere leven hebben achtervolgd. Peter Eversteyn maakte er een voorstelling over met de ti tel 'Naar Armando'. De produk- tie doet aan alle kanten recht aan de veelzijdige schrijver en artiest. Armando wordt op be vlogen wijze gespeeld door twee acteurs die gelijktijdig op het to neel aanwezig zijn. Zij spelen afwisselend de volwassene en het kind. Er zijn veel komische fragmenten waarin de jonge Ar mando het tijdens de oorlog best naar zijn zin heeft. Want oorlog of geen oorlog, als je twaalf bent. is het vooral be langrijk dat je haar goed zit en dat je er stoer bijloopt. De prachtige trieste scènes, waarin de oudere Armando zich ver wondert over het leed van de oorlog, geven de komische scè nes een bittere lading. Armando vertelt over zijn gebroken illu sies; over het struikgewas waar na de oorlog nog maar een paar boompjes van over zijn. De hele persoonlijkheid van de veelzijdige kunstenaar wordt doorgelicht. Zo zien we hem als zigeunermuzikant en als clown. Droefenis en vrolijkheid worden op subtiele wijze naast elkaar gezet. Het thema van de voor stelling is het contrast. Wat is goed en wat is kwaad? Mag je naar de vijand zwaaien, en kun nen clowns een Hitler-groet brengen? Door de presentatie van deze vraagstukken wordt de toeschouwer gedwongen na te denken over een ingeburgerd begrip als geweld. En even denk je, als een twaalf-jarig kind, hoe het toch mogelijk is dat er zoiets als geweld of oorlog bestaat. is Margriet Eshuis. In derdaad, 'House fo Sale'. foto loek zuyderduin Jenny Arean altijd rekenen op een energieke vertolking die nog niets aan kracht heeft inge boet. Die levenslust, de kracht om door te gaan en een rotsvast ge- Voor boeken altijd eerst naar De Stegte. Brccstraat 73. Leiden. Tel. 071 122007

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19