Speelgoed als culturele erfenis Cultuur&Kunst Jury Grote Prijs kiest voor vernieuwing Lesje in kunst Clouseau bezorgt jeugd Zoeterwoude mooie avond Auteur Chaim Potok naar Nederland Goltfusz concert 'uit de ziel' MAANDAG 9 NOVEMBER 1992 14 redactie: cees van hoore ruygrok (chef) vskiastoelinca 'Sterren' naar Groenoordhallen leiden» Een bijna drie uur durend evenement met live-optre dens van onder anderen Gordon, Tatjana, Corry Konings en Mai Tai, staat op 28 maart volgend jaar op het programma van de Groenoordhallen. Het voorjaarsprogramma vermeldt ook een optreden van Grant Forsythe, het in Nederland wonende Brit se duo dat zich vooral op country western toelegt. Aanvang van het festival: 19.45 uur. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij deVW's. Boek over Anton Pieck hattem In het Anton Pieck Museum in Hattem is vrijdag een uniek boek over deze tekenaar gepresenteerd.Anton Pieck en zijn werkkamer. Een verhaal tussen 1895 en 1987" heet het in een oplage van 1000 exemplaren verschenen werk. Het werd vervaardigd door de Vlaamse dr. Ingrid van de Wijer (37), die lang met de in 1987 overleden Anton Pieck is opgetrokken. Het zeer luxe uitgevoerde boek bestaat onder meer uit de weergave van door Pieck ingesproken cassettebanden en 200 nooit eerder gepubliceerde foto's die door de auteur werden gemaakt. Verder zijn er tekeningen en aquarellen van Pieck in te vinden. Het boek is alleen te koop in het museum en kost 175 gulden. Vereniging Kunsten '92 komt met alternatief kunstenplan utrecht» anp De Vereniging Kunsten '92 komt nog vóór de jaarwisseling met een soort inhoudsopgave voor een alternatief kunsten plan. Daarin zouden de wensen en financiële onderbouwing van de diverse kunstinstellingen vervat moeten worden. Dat maakte de voorzitter van de Vereniging Kunsten '92, F. de Ruiter, zaterdag in Utrecht be kend bij de officiële oprichting van de vereniging. De Vereniging Kunsten '92 bestaat sinds zaterdag uit 132 leden, afkomstig uit de hele kunstwereld. Alleen de musea zijn op de huidige ledenlijst nogal mager vertegenwoordigd (drie) en grote musea als het Rijksmuseum in Amsterdam of het Van Gogh Museum ontbre ken. Maar, aldus De Ruiter, daar wordt aan gewerkt. De vereniging wil in de nabije toekomst ook leden werven in de meer commerciële (kunst en cultuur) sectoren, als uitgeverij en en bioscopen. Met de onder titel van de nieuwe organisatie 'het belang van kunst, cultuur en cultuurbehoud' geeft de ver eniging haar prioriteit aan. De vereniging is in mei ont staan uit een 'grote knokpartij' rondom het kunstenplan '93- '96, aldus vice-voorzitter M. Sanders. Boosheid over de plan nen deed binnen de kunstwe reld de vlam in de pan slaan. Daaruit ontstond Kunsten '92. Nederlandstalige teksten waren door de slechte afstemming nauwelijks verstaanbaar, de muziek was bijzonder cliché matig en had zonder meer een hoog truttigheidsgehalte. Als deze groep geselecteerd wordt voor de Grote Prijs, moet het wel echt slecht staan met de popmuziek in Leiden. Yabi-Key en Jah Justice zorg den voor vrolijke regga-Klanken. Jah Justice overtuigde redelijk door de stemmige koortjes en de aardige composities, Yabi Key prijsde zich na een halve minuut al uit de markt door een Corrie Koningsachtige 'Ik hou van jou, ik blijf je trouw' tekst. Toch wel verrassend werd de winnaar van de avond Doe Ae robics Lobo Probe. De groep ge bruikte haar beperkte techni sche kwaliteiten optimaal, twee danseressen zorgden voor de vi suele ondersteuning en de steeds maar doordreunende messcherpe Housebeat, fanta sievol aangevuld met spacy me- talachtige gitaarpartijen, maak te het optreden een beetje vreemd, zeker eigenzinnig en overtuigend. De jury had zater dag wel wat kritiek op de groep, maar ook het lef om een eigen tijdse en vernieuwende winnaar te kiezen. recensie» hanskeuzers Voorronde Grote Prijs van Nederland: met Yabi-Key, Doe. Aerobics Lobo Probe, Eja culate, Random, Twilight Twins, Jah Justi ce, Nederland 2. Gezien: 7 november, LVC, Leiden. Een zevental Leidse groepen stuurde een demo-tape in naar de organisatie van de Grote Prijs van Nederland. Uiteinde lijk werden daarvan drie groe pen - Charlie Says, Timbuktoe en Nederland 2 - geselecteerd voor de voorronden. Voeg daar streekgenoot Ejaculate uit Ha- zerswoude aan toe, dan kunnen we spreken van een - kwantita tief - redelijke vertegenwoordi ging uit de regio. Van dit viertal waren alleen Ejaculate en Ne derland 2 zaterdag te zien in het LVC. De heftige Death-Trash van Ejaculate werd door de tempo wisselingen en het geva rieerde drumwerk verrassend gebracht. Door de ronduit er barmelijke zang werd veel van het goede weer te niet gedaan. De enige Leidse vertegen woordiger Nederland 2 had za terdag een drukke avond. Eerst verzorgden ze het voorpro gramma bij Clousseau in Zoe terwoude, later waren ze het sluitstuk van de Grote Prijs. De beeldende kunst recensie nicole roepers Riesjard Schropp: fotowerken. Tot 28 no vember, LAK-galerie, Cleveringaplaats 1 Leiden. Open: ma. t/m za. 10-22 uur, zc De kleine tentoonstelling (er zijn slechts 7 werken te zien) van Riesjard Schropp roept twee namen van andere kunste naars op. De installatie TArma- dio dei Valori' (de kast der waarden) brengt de oudere in stallaties van Christian Boltans- ki in gedachten. Een kastjesach- tige opzet, elektrisch licht als vervanging van kaarsen en de beeltenis van een vrouw (Maria? als meest duidelijke verwijzing naar een altaarstuk en bidplaat- jes. De dertig kleine ijzeren kastjes van Schropp, die de be zoeker naar eigen inzicht mag openzetten of dichtdoen, heb ben echter niets van doen met de zware symboliek uit de wer ken van Boltanski of de Italiaan se titel, die meer inhoud be looft. Dichtbij gekomen blijkt achter de rode lampjes een schilderij van een zwoele zigeu nervrouw te prijken met aan weerszijden ae beeltenis van een kunststoffen hertje. „Kerst begint vroeg dit jaar", verzucht een bezoeker van de LAK-foyer. Op de gang hangt een aantal in geroeste ijzeren lijsten-gevat te foto's. Stillevens met bloe men, fruit of namaak-hert ste- Het Amsterdams Historisch Museum heeft uit zijn col lectie oude spellen en speelgoed een expositie samenge steld die bij uitstek geschikt is voor een uitstapje met de hele familie inclusief opa en oma. Wie zal het immers niet leuk vinden in de vitrines een kinderboogje uit de 14de eeuw, een tol uit de 16de eeuw en een porseleinen pop uit de vorige eeuw tegen te komen? Of een kwartet spel uit 1959 met de breed glimlachende, stijfjes gekapte omroepsters Ageeth Scherphuis, Hannie Lips, Karin Kraaykamp en Tanja Koen? amsterdam franchise ledeboer De historicus Johan Huizinga schreef in 1938 in 'Homo Lu- dens' dat „eerlijk, puur spel één van de grondvesten van onze beschaving is". Hij wilde daar mee zeggen dat 'de spelende mens uitstijgt boven de enorme sociale, culturele, politieke, taal kundige, religieuze en geografi sche barrières die een vreed zaam samenzijn gewoonlijk in de weg staan'. In de wereld der volwassenen gaapt echter een duidelijke en beschamende kloof tussen deze idealistische observatie en de harde praktijk. Volwassenen zijn nu eenmaal behept met een natuurlijke be hoefte aan winnen en kunnen het vaak niet nalaten daarvoor de meest achterbakse methodes in stelling te brengen. Competitiedrang is ook kin deren niet vreemd, maar rond het spelen in de kindertijd hangt nog steeds het magische aureool van onschuld dat ook de samenstellers van deze expo sitie tot inspiratiebron moet hebben gediend. Dat heeft een charmerende tocht door de eeuwen opgeleverd die begint bij het resultaat van archeologi sche vondsten in de hoofdstad. Bikkels De opgravingen brachten be halve het kinderboogje en tol len, ook een met lood gevulde marmeren dobbelsteen, gego ten geelkoperen bikkels en ge glazuurde en ongeglazuurde knikkers uit de 17de en 18de eeuw boven de grond. Verder vinden we een houten bal die in de eerste helft van de 17de eeuw bij het kegel-, klos- en beugelspel is gebruikt. Heldere begeleidende teksten maken duidelijk welke regels voor de veelal verdwenen spellen gol den. Kinderspel heeft door de eeu wen heen altijd veel schrijvers, dichters en kunstenaars geïn spireerd. De 18de-eeuwer Jan Luyken zag kinderspel nog als onnozel vermaak, blijkt uit de onderschriften bij de plaatjes in zijn 'Des Menschen Begin, Mid den en Einde' uit 1712. Dichtre gels als „Zie hoe de jeugd al speelt, en het zig vermaakt, Met meenig iedel ding, eer't tot ver stand geraakt" en „Het Knikker tje is 't Knaapjes schat, Als of het Goud en Zilver had", zijn vermakelijke illustraties van de tijdgeest. De poging tot koppeling tus sen spelen en leren blijkt al een eeuwenoude neiging. Dat is on der meer te zien op de leerspel- len die tot in het midden van de 18de eeuw heel populair zijn geweest. Pieter Mortier maakte rond 1700 een prachtig kaart spel met figuren die elk een land of landstreek symbolise ren. De bijgaande tekst bevat een aardrijkskundige beschrij ving van het betreffende gebied. Amsterdams paardetramspel van de in 1872 opgerichte Amsterdamsche Omnibus Maatschappij. Jacob Gole (ca. 1665-1724) etste in rood en zwart een serie Fran se koningen om op die manier het kaartspelen met een lesje geschiedenis te combineren. De Amsterdamse Speelkaar- tenfabriek Nederland zette deze traditie deze eeuw voort met kwartetspellen en bordspelen die zo mooi zijn uitgevoerd dat je op slag de huidige massapro- duktie van speelgoed zou willen afschaffen. Er ligt bijvoorbeeld een fraai uitgevoerd bloemen- kwartet uit 1923 en ook het ANWB-kwartet over kamperen uit 1953 is een juweeltje. De va derlijke dichtregels „Wat ons de oorlog overliet, Aan landschaps- sschoon, verniel het niet!" ma ken duidelijk dat de pedagogi sche aanpak van de jeugd sindsdien radicaal is veranderd. De fabriek redde het niet en werd in 1969 overgenomen door Augustin en Schoonman uit Zwanenburg. Daarmee kwam helaas een einde aan de produktie van spellen waarvan je maar hoopt dat opa en oma ze niet al bij het grof vuil héb ben gezet. Deze expositie maakt namelijk op overtuigende wijze duidelijk dat ook speelgoed tot ons cultureel erfgoed behoort foto amst.hist. museum en dat weggooien echt dood zonde zou zijn. De expositie 'Spellen eri speelgoed uit eigen collectie' in het Amsterdams Historisch Museum (Kalverstraat 92, Am sterdam) is geopend tot en met 10 januari. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 urn en zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Schropp: bij nader inzien kitsch ken scherp af tegen felgekleurde achtergronden. De foto van een roodpaarse roos tegen een blauwpaars gemêleerde achter grond herinnert mij aan de foto van Bob Negrijn van een rode kool op een rode stoffen doek, die ruim anderhalf jaar geleden bij Stelling te zien was. Evenals Negrijn haalt Schropp in deze serie voorwerpen uit hun ver trouwde omgeving en presen teert ze als stilleven of 'natura morta' volgens zijn Italiaanse ti tel. En inderdaad, de uitvallende, tulpen roepen associaties op met de oorspronkelijke beteke nis van het stilleven, met het tikken van de tijd. Zoals ook de verdorde bladeren in de close- up uit wat een potpourri lijkt, ons aan de vergankelijkheid herinneren. Hoe de hertekop van kunststof in deze serie foto werken te plaatsen is, wordt pas duidelijk bij het lezen van de brochure. Die meldt dat de af gebeelde 'natuurelementen' slechts bestaan om de kiiker te verleiden en op het verkeerde been te zetten. Zoals de zwart harige dame niet de beeltenis van Maria is, maar het oerbeeld van kitsch: een zigeunermeisje. ,',Je ziet niet wat je ziet", daar gaat het in de technisch perfect afgewerkte en zeer esthetische fotowerken van Schropp om. Maar hebben we dat niet al va ker gezien? Amsterdam Minister D'Ancona van WVC gaf gisteren een lesje in kunst in een van de zalen van het Rijksmuseum in Amsterdam. Nadat er het laatste jaar veel is verbouwd, besloot de directie het museum één dag gratis toegankelijk voor het publiek te maken. foto anp zoeterwoude dick hermsen Om zeven uur 's avonds staat er al een lange rij wachtenden voor de nog gesloten deur van de sporthal. De regen miezert uit de hemel, maar dat drukt de pret niet. Als om half acht de deuren opengaan, stroomt de smachtende menigte naar binnen op zoek naar een staanplaats in de voor ste gelederen. De gemiddelde leeftijd ligt laag. Zelfs zeven- en achtjarigen mogen vanavond lan ger opblijven om hun idolen te bewonderen. Maar vooral de middelbare schoolleeftijd is goed vertegenwoordigd. Iedereen is blij binnen te zijn. De ruim 1000 kaarten voor het concert van Clou seau waren immers al ruim twee weken van te voren uitverkocht. Sport- en recreatiecentrum 'De Klaverhal' in Zoeterwoude bestaat tien jaar. „En dat moet ge vierd worden", vindt ook lid van de evenemen tencommissie Mooijman. Een feest vooral voor jongeren? „Ja, deze avond is inderdaad bestemd voor de wat jeugdige bezoekers van de sporthal". De zaallichten dimmen. Iedereen dringt nog wat meer naar voren om maar niets te hoeven missen. Allereerst een band uit de regio. Ze spe len Nederlandstalige liedjes en doen dat heel goed. 'Nederland 2', zo heet de Leidse band, be staat twee jaar en is ooit begonnen met het na spelen van bestaande nummers. Een zeer ver dienstelijke Leidse band, die het publiek alvast opwarmt. Bepaald niet gemakkelijk om met eigen muziek het voorprogramma te vullen. Eindelijk is het zo ver: Clouseau live voor het voetlicht. Het zestal heeft de gitarist ziek in België moeten achterlaten. Gelukkig speelt de tweede toetsenist behoorlijk gitaar, zodat de groep met z'n vijven de avond zal vullen. „Geen probleem", roept Koen Wouters, de zanger en het gezicht van de band, „anders hadden we moeten afzeggen en dat hadden jullie vast niet leuk gevonden". Uit de reactie van het publiek wordt duidelijk dat ze met deze noodoplossing geen enkele moeite hebben. Hit na hit wordt gespeeld. Wie beweert dat het slecht is gesteld met de zangkwaliteiten van de middelbare scholier, heeft nog nooit een concert van Clouseau bijgewoond. De Nederlandstalige teksten worden van voor naar achter meegezon gen. De avond kan niet meer stuk. Spandoeken, aanstekers bij de langzame liedjes, bloemen met brieven die met regelmaat op het podium belan den, ballonnen die in groten getale vanaf het pla fond neerdalen, maken de sfeer compleet. Clouseau doet z'n best. De liedjes zitten goed in elkaar. Natuurlijk dankt de groep niet in geringe mate haar populariteit aan de sympathieke uit straling van de zanger. Met goed gevoel voor en tertainment neemt hij het publiek mee in zijn muzikale tocht, waarbij het vrouwelijk schoon in de teksten veel aandacht krijgt. Als eerbetoon aan de Beatles klinkt in de toegifr de rock'n roll-hit 'Twist and Shout', inderdaad in het Engels. Een vreemde eend in de bijt, maar wel in een mooi jasje gestoken. Om even na elf uur stroomt de zaal leeg en de regen uit de hemel. Tot zo ver was het een mooie avond. De Amerikaans-joodse auteur Chaim Potok komt naar Nederland. Hij schreef speciaal voor de Ne derlandse markt het boekje 'De troop-leraar'. De troop-leraar is in dit geval een leraar die joodse jongens leert voorzingen in de synagoge. Potok zal woensdagavond in de synagoge aan de Jan Evertstraat in Den Haag het eerste exem plaar van 'De Troop-leraar' aanbieden aan Twee de-Kamervoorzitter Deetman, tevens voorman van de Stichting Behoud Oude Haagse Synagoge. Potok voorziet de eerste honderd exemplaren van een handgeschreven opdracht. De opbrengst van deze boekjes is voor de synago ge- nooit op had kunnen spelen. De keuze viel dus nu bijna uitsluitend op solistisch werk. Leo Doeselaar speelde onder meer een Brabantse rondedans (anoniem uit 1599) waarvan het thema nog wat rommelig en structuurloos klonk, maar waar van de ene variatie nog leuker was dan de andere, door de pi kante weergave en de originele registratie. Huiveringwekkend mooi speelde Root elke noot van de Partita in a van J.S. Bach. In vier delen vertelde hij als het ware een verhaal met 'ieder voorko mende hartstogt overenkomend weezend'. Het samenspel van traverso en orgel in de Sonate in G van Handel ademde een bij zonder Fijnzinnige en doorleef de sfeer. Als intermezzo bleek het orgel buitengewoon ge schikt te zijn om geluiden na te bootsen, zoals in de 'Canzon über das Henner und Hanner- geschrei' van A. Poglietti. Om met een passend citaat te eindigen: 'Uit ae ziel moet men spelen en niet als een afgerichte vogel (Carl Ph.E. Bach). recensie udy van der spek Goltfusz concert door Leo van Doeselaar, orgel en Marten Root. traverso. Gehoord 'Een goed muzykaal voorstel moet uitdrukkelijk één met ie der voorkomende hartstogt overeenkomstig weezen. In een Allegro zal levendigheid heer- schen; in een Adagio tederheid, alsmede, zeker aanminnig trek ken en vertraagen der stemme', een citaat ontleend aan de 18e eeuwse Nederlandse vertaling van Joachim Quantz' (16971773) 'Versuch einer An- weisung die Flauto traversière zu spielen'. Woorden die me (zo ongeveer) te binnen schoten bij het concert van Leo van Doe selaar en Marten Root. Zó mooi smeltend, vloeiend, doorschij nend, helder of omfloerst hoor je maar weinig musiceren. En dat allemaal uit een klein zuch tend barokorgeltje met slechts 11 registers, in 1657 gebouwd door Hans Goltfusz, en een paar houten traverso's (dwarsflui ten), waarvan één authentiek. In de oude Dorpskerk van Sassenheim kreeg ik (sinds ja ren) sterk de indruk dat het zó geklonken moet hebben zo'n 3 tot 400 jaar geleden. Na de eerste sfeervolle, wat weemoedig gespeelde 'Ricerca- re' uit 'Tratado de Glosas (1553) van Ortiz, die als vocale muziek op je afkomt, kwam Root 'afge daald' van het orgel om vlak bij de luisteraars uit te leggen waarom het programma na de repetitie op maandag drastisch was omgegooid:deze fantasti sche fluitist bleek niet alleen uitvoerend kunstenaar te zijn, maar ook ambachtsman. Alle fluiten die hij bij zich had, wa ren door hem zelf naar oud mo del gebouwd. Maar welke fluit hij ook probeerde, er bleek geen samenspel mogelijk omdat dit barok orgel beduidend hoger was afgestemd. Slechts één fluit, een 17e eeuwse 'Kirst' uit Pot sdam, ooit opgekocht voor een tientje op een veiling (en nu zo'n 20.000 gulden waard) bleek helemaal gelijkgestemd te zijn, een traverso waar Root nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14