Carel Enkelaar, een halve eeuw ooggetuige 'Telkens denk ik; wat krijgen we nou weer?' Verbroedering op de schaats Rtv show p MAANDAG 9 NOVEMBER 1992 12 STARDOM Gerard Joling blijft relativeren Het begon pas echt met het winnen van de Soundmix-show in 1985. Daarna ging het snel. De Zilveren Harp van Conamus, het Gouden Hart van de Stad Rotterdam, de Gouden Micro foon van de Noordhollandse kranten, de Diamant Award van de Exportprijs, drie maal de Ve ronica Award. Er werd een veel belovend renpaard-veulen naar hem genoemd en een blauwe fresia. Ook werd hij vereeuwigd als wassen beeld bij Madame Tussaud. Onlangs kwam zijn nieuwe cd uit: Eye to eye. Voordat Joling de Soundmix Show won, was hij al geruime tijd bezig met zingen. „Ik was er niet echt van afhankelijk, ik had m'n baan als kelner. Waarom ik plotseling succes had? De juiste tijd en de juiste mensen: dat heeft een rol gespeeld. Ik heb m'n hart wel eens vastgehou den: al die kandidaten bij de Soundmix Show hadden zulke hoge verwachtingen Als je het een beetje vanaf een afstand be ziet, moet je concluderen: het kan gewoonweg niet dat alle deelnemers, zelfs alle winnaars van de Soundmix Show het ma ken. Want wie zijn er de afgelo pen tien jaar echt gebleven: Re- né Froger en Gordon en een en keling die ik nu wellicht ver geet." „Met mij is het natuurlijk he lemaal te gek gegaan. Ik had het geluk dat 'Love is in your eyes' meteen hoog in de hitparade kwam en de daarop volgende twee nummers ook. En toen al die prijzen: het Gouden Hart, de Zilveren Roos, ik kreeg prijzen waarvan ik nog nooit had ge hoord..." „Eerst stonden ze in een kast, maar op een gegeven moment donderde die kast gewoon om, echt waar. Toen heb ik hem maar aan Marco Borsato gege ven. Ik dacht: die jongen begint net, die kap er nog iets mee. En de prijzen heb ik opgeborgen. Je huis wordt net een sportkanti- Wassen beeld Soms wist Joling niet wat hem overkwam. Het wassen beeld bij Madame Tussaud bijvoorbeeld. „Ik geloofde het niet. Moet je je voorstellen, daar sta je opeens tussen de koningin en Lubbers. Ik moest op het kantoor komen en ik dacht werkelijk dat ik ieder ogenblik de camera van Banana Split tevoorschijn zou zien ko men. Het is natuurlijk hartstikke leuk, alle 'glamourkantjes'. Op gehaald worden met een li mousine met kanten gordijn tjes, een persconferentie, de égards. ,Ik zit er bij en ik kijk er naar. Stomverbaasd. Ik heb nog steeds van: Wat krijgen we nu weer?" „Je moet kunnen relativeren. Die eerste jaren was ik echt een popidool met alle hysterische taferelen van dien. Dat zijn din gen die ik niet had voorzien. Je wilt erkenning als zanger, en als het dan werkelijkheid wordt, ben je zo gelukkig. Maar van te voren realiseer je je niet dat je voortaan altijd, zodra je je bui ten de deur vertoont, herkend wordt." „Ik vergeet het nooit meer: de avond toen ik de Soundmix Show won: m'n antwoordappa raat vol met boodschappen en meteen al, op straat: de herken ning. Ik heb me toen gelijk op een knipseldienst geabonneerd. Weet je dat ik nu al 140 plak boeken vol heb? Het is onge looflijk. Maar je moet de zaken in juiste proporties blijven zien. Je moet altijd, hoe dan ook, je aan je afspraken houden, op tijd zijn voor optredens. Geen kapsones hebben, nuchter blij ven. Ik ben een Noordhollan der, ik laat me niet zo gauw gek maken." Maar genieten doet Joling wel. „In februari begin ik, voor het eerst, met een theatershow. In november ga ik werken aan een tv-special voor de kerst: daarvoor ben ik aan het leren schaatsen. En je moet je stem op peil houden, ik doe veel aan hardlopen, 't Is overigens niet allemaal glamour. Applaus kun je niet meenemen. Yvonne Keeley heeft het al weer gezien in Amerika. Enkele maanden geleden vestigde ze zich in New York. Keeley heeft altijd een intieme band gehad met haar zus en hartsvriendin Patricia Paay, en ze vond dat aan het contact meer inhoud moest worden gegeven dan wat vrijblij vende telefoontjes en faxjes. De zangeres verbleef enkele maan den in de onmiddellijke nabij heid van zus Paay en zwager Adam Curry, maar inmiddels 'trekt' Nederland en meer be paald Rotterdam. Anders gezegd: Yvonne Keeley heeft heimwee en komt daarom als spijtoptante te rug naar Nederland. De acteurs, actrices of zo u wilt tekstopzeggers van Goede Tijden Slechte Tijden zijn blijk baar sportieve types. Vooral hoc key doet het goed onder de mee spelenden. Reinout Oerlemans alias Arnie Alberts mag bij het Haagse HCKZ geregeld opdraven als linkerspits. En Ingeborg Wie ten zoekt het nu ook in de deftige hockeywereld. Na haar mislukte romance met Antonie Kamerling (Peter) heeft ze inmiddels de fy siotherapeut van het Nederland se hockeyteam aan de haak ge slagen. Letterlijk, want sinds Wieten in het geheim het ja woord gaf aan Mare Haak heet ze mevrouw Haak. Is dat even een tegenvaller! Boudewijn Büch zegt niet langer van plan te zijn verliefd te wor den. Sterker nog, de bedrijvige boekenwurm schijnt de sex te hebben afgezworen. Te veel te leurstellingen in z'n leven gehad. Onlangs deed Büch een boekje open over zijn liefdesleven in een studentenblad.Ik ben geen lid van de bond van a-seksuelen, maar het liefdesleven heeft me buitengewoon vernietigd." Ze kenden elkaar al geruime tijd, maar eigenlijk hadden ze nooit echt oog voor elkaar. Maar nu, nu is de vonk dan overge sprongen. De zanger Gordon is verliefd op een dame, die luistert naar de naam Kathy. En het schijnt wederzijds te zijn. Kathy heeft een geweldige morele steun aan Gordon gehad, na de SLM-vliegramp van drie jaar te rug. Destijds kwam haar vriend om. Het lijken allemaal van die onberispelijke Amerikaanse rijke- luikinderen, de types die de kij kers tegenkomen in de populaire tv-serie Beverly Hills 90210. De geanimeerde sfeer op film blijkt een illusie, in werkelijkheid vol trekken de opnamen zich in een ambiance van animositeit. Op de set schijnen de jeugdige acteurs en actrices eikaars aanwezigheid absoluut niet te verdragen. Eerst sijpelden vanuit Hollywood be richten door over kijvende hoofd rolspeelsters. Eerst had Shannen Doherty, die Brenda speelt, mot met Jennie Garth (Kelly) en Ga- brielle Carteris (Andrea). En pas sant merkte ze op dat Tori Spel ling de rol van Donna alleen maar dankte aan het feit dat haar va der Aaron de producent van de serie was. En nu schijnt het zover te zijn dat de hele cast zich mateloos stoort aan de sterallu res van de zo alleraardigst ogen de 'Brenda'. Neem Jason Priest ley, die in Beverly Hills 90210 haar tweelingbroer speelt. Priest ley kan na een dag draaien Do herty niet meer zien. En wat te denken ook Luke Perry, in de se rie de persoon die Bren op de zoetgevooisde toon van een slijmbal op vrijersvoeten het hof maakt? In Los Angeles wordt ge fluisterd dat Perry de vedet teneigingen van Shannen Doher ty meer dan zat is. Naar verluidt zou hij er bij de scriptschrijvers op hebben aangedrongen zijn rol wat bij te sturen. Opdat hij niet meer zo dikwijls het pad van Do herty hoeft te kruisen. De reactie van Doherty: ,,lk wil helemaal niet het kreng uithangen. Ik kom gewoon voor mezelf op." Tja, maar zo gaat wel een veel bekeken tv-serie naar de ratsmo- dee. De 'cast' van Beverly Hills 90210. Alsof ze van elkaar houden. De wer kelijkheid is wel anders. foto Oost en West ontmoeten elkaar bij Holiday on Ice Nikolay ölanov is de bescheidenheid zel ve en tegelijk het droomideaal van de Russische jeugd. De 16-jarige zoon van de Olympische schaatskampioe nen Alexey Ulanov (43) en Liud- mila Smimova (40) vertolkt een hoofdrol in de show van Holi day on Ice, die deze en volgen de maand Nederland aandoet. De leergierige knaap blijkt het schaatstalent van zijn ouders te hebben geërfd en ontpopt zich als een top-artiest. Direct na de perestrojka van de ex-president Gorbatsjov ga ven de autoriteiten het gezin toestemming voor het onderte kenen van een meerjarencon- tract met Holiday on Ice. „Ruim twee jaar toeren we nu al over de aardbol", vertelde Alexey Ulanov (in 1972 wereld- en Olympisch kampioen) onlangs na afloop van de première van de show in Metz in Frankrijk. „Verschrikkelijk vermoeiend, maar tegelijk zeer dankbaar. Overal klinkt het applaus warm en is de ontvangst gastvrij." Liudmila (Olympisch zilver): „Ons gezin heeft mede door de versoepeling van het regime een nieuwe richting kunnen in slaan. Fantastisch dat Holiday on Ice ons direct opnam. Een wereldkans, die zich zonder de hervorming in ons land nooit had voorgedaan." Het echtpaar is in Moskou ge boren en getogen. Ondanks hun wereldprestaties, kregen ze des tijds in eigen land geen grote er kenning en werden 'weggeran- geerd' naar Leningrad, waar ze ventien jaar werd doorgebracht met lesgeven op het ijs aan de jeugd. Alexey Ulanof: „Liudmila en ik pasten niet in het commu nistische regime. Daarom had men niet veel met ons op." Schouderophalend: „Maar goed, de kans is nu toch geko men. Ondanks onze gevordere leeftijd, kunnen we uitstekend mee. Zolang als maar mogelijk is gaan we dan ook door. De westerse wereld bevalt ons uit stekend." Talent Eveneens uit Rusland afkomstig is Oleg Efimov, jarenlang solist van het Leningrads IJsballet. Hij liet zich de kans van de open grenzen niet ontgaan en heeft net als de Ulanovs een stevig contract. Zij zijn de eerste Rus sen die door het van oorsprong Amerikaanse ijscircus zijn inge lijfd. Toch zijn de Ulanovs niet de topattractie in 'Bajo's en Ba lalaika's', zoals de nieuwe show Holiday on Ice: een ijsshow vol gral heet. Ze schaatsen gedegen, maar zonder risico en uitslui tend op een perfecte techniek. Sprongkracht is er nauwelijks en als de schaatsen dan toch van het ijs gaan dan is het slechts van korte duur. Hun telg Nikolay kan het ver schoppen. Hij bulkt van het talent en dat laat hij ook zien in de tal van glamourscenes waaraan hij meedoet. De onbetwiste ster van de show is dit keer de charmante en dynamische Anita Curtis uit Engeland. Haar uitstraling en fabuleuze schaats- en sprong- techniek zijn een lust voor het oog. Verder verlenen de Ameri kaan Garey Daye, de kampioe ne van Tsjecho-Slowakije Ingrid Spiegl, en de Canadese virtuoos Eddie Vallon hun medewerking aan de show. De Duitse kam pioen Günter Fischer met zijn superwheels en de wereldbe roemde muzikale clownsfamilie The Rastelli's zorgen voor de variatie in het programma. De ontspanning tussen Oost en West wordt in de show verte derend tot uitdrukking gebracht door een ontmoeting tussen een Amerikaanse teddybeer en een Russische soortgenoot. De toeschouwer wordt meegevoerd naar het Rode Plein in Moskou, waar op muziek van Tsjaikovsky wordt gefeest met klassiek ballet en sleerijden. Onmiddelijk daarna verplaatsen beeld en ballet zich naar het jazzdecor van New Orleans met nostaligi- sche herinneringen aan 'Show Boat'. Onder leiding van de Broad- way-choreograaf Ted Shuffle heeft de show opnieuw het flit- foto pr sende en onverwachte karakter gekregen dat zo eigen is aan Holiday on Ice. Toch biedt deze show niet veel nieuws onder de zon. Wie al jarenlang de shows bezoekt, zal in sommige acts bekende stukjes terugzien, zoals bij The Rastelli's. De show is van 10 tot en met 15 november te zien in het Beursgebouw in Eindhoven. Daarna van 18 tot en met 22 november in het Sportpaleis Ahoy' te Rotterdam en van 24 tot en met 29 november in het Mecc-centrum te Maastricht. Van 8 tot en met 20 december komt de show naar de RAI in Amsterdam. Van 22 tot en met 28 december wordt de Staten- hal in het Congresgebouw in Den Haag aangedaan. keiaar zelf zegt nooit volledigheid te hebben nagestreefd, het is zijn stellige overtuiging dat vijftig jaar in dienst van krant en tv zich niet laten vangen in 500 pagina's. Bombast Carel Enkelaar is altijd een man van uiter sten geweest. Door de jaren heen wist hij menigeen voor zich in te nemen, anderen knapten juist af op zijn bombastische ge drag. „Als Enkelaar komt, neem ik ontslag", kondigde bijvoorbeeld in 1966 wijlen Dick Simons als hoofdredacteur van het Journaal aan. Maar Enkelaar liet zich benoemen tot hoofd van NTS-televisie en stelde vervol gens vast dat Simons aan het publiekelijk uitgesproken voornemen tot het nemen van ontslag geen gevolg gaf. Enkelaar schrijft ongeremd over de con flicten die literators W.F. Hermans en Gerrit Komrij met hem uitvochten. W.F. Hermans bevond een zelf gi.-stelde retorische vraag over Enkelaar als niet ter zake doende: 'Een bedrieger of niet goed snik? Overbodige vraag, want Enkelaar is allebei.." Met nóg minder vleiende woorden be schreef Gerrit Komrij de eerste man bij de Nederlandse Omroep Stichting: „Heel wat van uw kijkgeld is verdwenen in de zakken van Carel Enkelaar. Toch heeft hij nooit een programma gemaakt. Je bent eigenlijk een officieel goedgekeurde nul." Als speciale verslaggever reisde Enkelaar ooit af naar Weert, toen hij hoorde van een Mariaverschijning in de midden-Limburgse plaats. Een schildersknecht beweerde in de buurt van een boom de heilige maagd Ma ria te hebben 'gezien'. Dertigduizend men sen stroomden toe om waar te nemen wat de schildersknecht had gezien. Er zouden ook foto's zijn gemaakt van de heilige maagd. Maar wie goed keek zag dat er gei knoeid was met de kiekjes. Verdwenen was de publieke hysterie, immens de ontnuch tering. Totdat ergens op een nabijgelegen boerderij de ene vreemde gebeurtenis de andere opvolgde. De plaatselijke mare chaussee rapporteerde over kruisbeelden en rozenkransen die om onnaspeurlijke re denen in stukken braken. De marechaussee vemam dat de schildersknecht werd ge zoend en geknuffeld door vrouwen. Er liep ook nog een geestelijke rond die een intie me verhouding was begonnen met de echt genoot van de schilderspatroon. Enkelaar mocht als speciale verslaggever noteren dat een aantal aanwezigen het gezicht insmeer de met schoensmeer. En ook dat mannen en vrouwen elkaar begonnen af te likken alsof ze jonge geiten waren. Hoe een journalist er eind jaren veertig, begin jaren vijftig voor zorgde dat de lezer de krant geen dag kon missen! Soestdijk Als hoofd van NOS-tv had Enkelaar gere geld contact met 'Soestdijk'. Bij de Rijks voorlichtingsdienst wisten ze dat Enkelaar orangist genoeg was om een deal mee te sluiten. Prinses Beatrix en Prins Claus stel den in hoge mate prijs op een rustige beval ling van hun eerste kind. Nieuwsgierigen, tot wie uiteraard ook journalisten en foto grafen behoorden, moesten zo ver mogelijk op afstand worden gehouden. In het ma nuscript van 'Ooggetuige' valt te lezen dat Prins Willem Alexander op 24 april 1967 een bedenkelijk schoonheidsfoutje: Willem Alexander kwam drie dagen later ter wereld onder de code 'Camera loopt' ter wereld kwam. Lang niet iedereen die zich dagelijks in de nabijheid van de troon ophield, was even gecharmeerd van personen die uit hoofde van hun beroep andere mensen in beeld brengen. Enkelaar, die zich beschouwde als paraplu voor z'n medewerkers, moest een enkele maal ervaren wat voor uitwerking de camera-allergie van koningin Juliana kon hebben. „U bent stinkend vervelend", riep de vorstin op 29 april 1980, toen ze in de Hilversumse studio haar laatste officiële toespraak opnam. „Pestkoppen zijn jullie, allemaal." De irritatie ontstond, nadat Juliana vrien delijk was verzocht een passage te herhalen. Ze had de kikker in haar keel gekregen, van daar. Maar Juliana stribbelde tegen en riep, zo ontsluiert Enkelaar in 'Ooggetuige' een geheim van Soestdijk: „Ik staak." Op zijn beurt merkte Enkelaar op als op nameleider die aankondiging wel eerder in de studio te hebben beluisterd, maar nooit van een staatshoofd. „Nee", reageerde Juli ana, „daar hebt u gelijk in, nog nooit in de ze studio..." Enkele maanden eerder, op donderdag 30 januari, toen ze voornemens was Nederland in kennis te stellen van haar abdicatie, had koningin Juliana Enkelaar en de NOS-men- sen al verbijsterd met haar uitdrukkelijke wens haar de papegaai prominent in beeld te brengen. Voor Enkelaar reden genoeg op te merken dat het Nederlandse volk haar toespraak dan wellicht twee keer te horen zou krijgen. De reactie van koningin Julia na: „Mijn papegaai kent de tekst niet." Invloedrijk Een halve eeuw zat Carel Enkelaar bovenop het nieuws, de laatste 29 jaar van zijn werk zame leven als de invloedrijkste man bij de NOS. Hij heeft veel naar z'n hand weten te zetten, maar nooit heeft Enkelaar het voor elkaar gekregen om van de NOS een Neder landse BBC te maken. Inmiddels al een jaar of zeven gepensioneerd vindt hij in zijn boek tussen de regels door ruimte voor zijn frustraties: „Terwijl de technologie ons overweldigde met de grootste vreedzame uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog, verschrompelde in Nederland het mediabe leid tot wisselgeld in het Monopolyspel. Oorzaak was mede de twijfelachtige in breng van sommige 'mediadeskundigen' in de Tweede Kamer. Hun deskundigheid bleek soms te bestaan uit de snelheid, waarmee men een krant in handen had ge- kregen."(..) •Ooggetuige, uitgeverij: Holland Adverti sing in Den Helder; prijs 49,50 In het voetspoor van de heilige maagd en Juliana Carel Enkelaar, een halve eeuw ooggetuige en halve eeuw zat Carel Enke- I \&ix bovenop het nieuws. Hij be- zijn journalistieke werkzaam heden gedurende de oorlogsjaren bij het verzetsblad Het Parool. Enkelaar mocht zich vervolgens uitgeven voor speciale verslaggever van De Volks krant. De opkomst van de televisie maakte Enkelaar in de laatste 29 jaar van z'n werkzame leven mee als hoofdredacteur van eerst het NTS- Joumaal en vervolgens het NOS-Jour- naal. Het Gooi kent hem als een druk en al tijd nadrukkelijk aanwezige man. Met broer Joop, de techneut van de fami lie, en broer Henk, indertijd de poli tieke verslaggever, regeerde en do mineerde Enkelaar in de jaren ze ventig het omroepkwartier in het al gemeen en de NOS in het bijzonder. Met het oog op een staatsbezoek van koningin Juliana aan Indonesië veroorloofde de redactie van de VARA-gids zich de volgende badi nerende opmerking: „Het mag niet uitgesloten worden geacht dat tij dens het bezoek van de familie En kelaar aan Indonesië ook Hare Majesteit de Koningin acte de pré- sence zal geven." Hij is inmiddels 72 jaar, Enkelaar. Een leeftijd die hem er blijkbaar toe inspireerde z'n memoires te schrijven. Het moet gezegd dat hij in 'Ooggetuige' niet om woor den verlegen zit. Het meer dan 500 bladzijden dikke boek, dat op 12 november in Den Haag wordt gepresenteerd in Nieuws poort, wemelt van de anekdo tes, onthullingen en nieuwsfei ten over al wat hij 50 jaar bo- foto pr venop het nieuws beleefde. En-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12