Rutger Hauer met
explosieve halsband
Ongetrouwd en hoogzwanger in Marokko heipt suspense
Cultuur&Kunst Film
Plattelandsmeisje met
een overmaat aan libido
DONDERDAG 5 NOVEMBER 1992
Thuis naar de bioscoop (1)
amsterdam Wie zin heeft in een bioscoopje, maar eigenlijk geen
trek heeft om uit de luie stoel te komen, wordt binnenkort op
zijn of haar wenken bediend. Vanaf half november start de Am
sterdamse Stichting Vestibule het project Bioscoop bij u Thuis.
\a een telefoontje wordt de huiskamer omgetoverd tot een ech
te bioscoop, compleet met bioscoopstoelen, een loket en geüni
formeerd bioscooppersoneel. In de pauze zijn er versnaperingen
te koop. Voorlopig kunnen alleen Amsterdammers 'thuis' naar
de bioscoop.
Thuis naar de bioscoop (2)
amsterdam Initiatiefnemers zijn Nele Ysebaert en MerrylTiel-
man, beide oud-studenten van de audio-visuele afdeling van de
Amsterdamse Rietveld Academie. Zij beschouwen het project als
een mogelijkheid om hun eigen films te distribueren. De film
liefhebber die zin heeft in een avondje Thuisbioscoop, kan voor
dertig gulden voorrijkosten en elf gulden per kijker kiezen uit
verschillende genres. Zo is er voor de smartlap-fans het genre
Gesmoorde Tranen. Verder kan men onder meer kiezen uit een
avondje Avonturen, Staaltjes van Sensatie, Dijenkletsers, Angst
zweet of Geschillen Vestibule beschikt over een bestand van 45
films, die speciaal voor het project zijn vervaardigd. Een avondje
Thuisbiosccoop duurt, inclusief voorfilms, reclame, pauze en
hoofdfilm, ongeveer een uur.
FILMS IN LEIDEN
'enkerkkoorsteeg, Leiden Do t
We schrijven het jaar 1935. Het
Zuiden van de Verenigde Staten
zucht onder de Depressie en
zelfs het rijke gezin Hillyer heeft
zorgen. Dat weerhoudt vader,
moeder en zoon er niet van om
een armoedig plattelandsmeisje
in huis te nemen als dienstje
voor dag en nacht. Dat is het
begin van de film Rambling Ro
se van regisseur Martha Coolid-
ge, die volgende week te zien is
in het Kijkhuis.
Coolidge heeft jaren moeten
vechten om haar filmproject
van de grond te krijgen. Pas na
een typisch staaltje Hollywood-
incest lukte het haar om de pro-
duktie van Rambling Rose rond
te krijgen: Laura Dem, de be
oogde hoofdrolspeelster, mobi
liseerde de steun van regisseur
Renny Harlin, die bij de film
producenten wel een potje kon
breken na zijn succesvolle Die
Hard II. Dem was destijds de
vriendin van Harlin.
Rambling Rose is gemaakt
naar de autobiografie van Cal-
der Willingham. Het filmverhaal
wordt bekeken vanuit het ge
zichtspunt van de schrijver; in
de film is hij de zoon des hui
zes, de 13-jarige Buddy (Lukas
Haas). Hij is het jongste ge
zinslid van de Hillyers. een keu
rig, liberaal, maar toch ook een
beetje een excentriek gezin. Op
een ochtend speelt Buddy in de
tuin van het grote landhuis, als
een jonge vrouw aan het tuin
hek verschijnt. Vermoeid en be
zweet, maar toch ook oneindig
aantrekkelijk, spreekt ze de vol
gende woorden:Hello, I'm Ro
se. I've come to live with you
and your family."
Al spoedig blijkt dat de ouders
van Buddy (Robert Duvall en
Diane Ladd) hebben besloten
om Rose (Laura Dem) in huis te
Laura Dem op schoot bij Robert Duvall.
Wedlock: Exploitatierommel van laag allooi
Laura Dem heupwiegend in 'Rambling Rose
nemen om haar van armoede
en prostitutie te redden. Rose is
een hartveroverend lief 19-jarig
weesmeisje; gevoelig, naïef, ver
langend naar romantiek en
seks. Zonder het te weten of te
willen haalt ze zich heel wat
moelijkheden op de hals.
Aanvankelijk projecteert ze
haar verlangens op vader Hil
lyer. Het kost hem moeite, maar
hij weet zich op heldhaftige wij
ze te bedwingen. Vervolgens
richt ze haar pijlen op de kleine
Buddy. Als Rose op een nacht
zijn slaapkamer binnendringt
aarzelt hij niet, smoorverliefd
als hij al vanaf de eerste ont
moeting is. De problemen be
ginnen pas echt als Rose uit
mag en heupwiegend door de
Hoofdstraat wandelt. De vol
gende avond moet vader alle
mannen van het stadje uit zijn
tuin jagen.
Tot dan toe lijkt Rambling Ro
se een vertederende komedie,
maar het venijn zit 'm in de
staart. Geconstateerd wordt dat
Rose een overmaat aan libido
heeft en de dokter adviseert een
vreselijke operatie om daar wat
aan te doen. Gelukkig protes
teert de moeder fel tegen de in
greep. In deze scènes blijkt dui
delijk hoe hypocriet de vooroor
logse opvattingen over (vrouwe
lijke) seksualiteit waren, althans
in het Zuiden van de Verenigde
Staten.
Rambling Rose is een goede
film met voortreffelijke acteer
prestaties en met mooie, nostal
gische beelden. Het enige zwak
ke punt is de onevenwichtige
constructie van het verhaal. De
film begint met een terugblik
van de oudere Buddy, die in
1971 zijn vader opzoekt. Logi
scherwijze moet het verhaal
daar ook weer op uitkomen,
maar Coolidge doet dat op een
vreselijk onhandige en om
slachtige manier. Maar wie een
film maakt met zoveel kwalitei
ten, moet je zo'n foutje kunnen
vergeven.
Vorig jaar werd in ons land de science-fiction thriller Eve
of Destruction uitgebracht, een onzinnige film die in de
videobakken thuishoort. De reden voor de programme
ring was de hoofdrol van 'onze' Renee Soutendijk. Voor
Wedlock geldt precies hetzelfde; ditmaal moet Rutger
Hauer de gang naar de bioscoop stimuleren.
filmvuurt ze drie kogels af in Hauers
borstkas. Hij overleeft het, maar
belandt wel in de gevangenis.
Het gaat om een nieuwe type
strafinrichting waar de gevange
nen een halsketting dragen die
is gevuld met springstof. Zodra
men zich te ver van de medege
vangenen verwijdert, volgt een
explosie. De scène waarin we
daadwerkelijk twee hoofden
zien ontploffen kan natuurlijk
niet uitblijven.
Alsof dat niet genoeg is ma
ken we ook nog kennis met de
Hauer speelt een elektrotechni
cus die samen met z'n geliefde
en een vriend een forse hoe
veelheid diamanten buitmaakt
bij een kraak. Hij denkt nu met
de vrouw (Joan Chen) te gaan
trouwen, maar dat pakt anders
uit Ze blijkt in werkelijkheid
met z'n vriend te gaan en als ze
hem dat heeft
sadistische strafmethodes die
de directeur op Hauer toepast
omdat deze weigert te vertellen
waar de diamanten zijn. Het
ook al onvermijdelijke geweld
dadige conflict met de leider
van een bende in de gevangenis
maakt nog eens duidelijk dat we
hier met exploitatierommel van
bijzonder laag allooi te maken
hebben. Veel geweld, achtervol
gingsscènes en cynisch bloed
vergieten moeten de aandacht
afleiden van het aan alle kanten
rammelende scenario.
Zelfs een toch hele leuke ac
trice als Mimi Rogers gaat ten
onder in de herrie. Zij speelt
een gevangene die een hals
band draagt met eenzelfde code
als Hauer, en die dus voortdu
rend in z'n buurt moet blijven,
ook na hun ontsnapping. Regis-
taf
Wedlock: Aanmerkelijk dikker geworden Rutger Hauer puffend in de actie-scènes.
seur Lewis Teague heeft haar
een heel strak pakje aangetrok
ken en dat betekent de genade
slag voor haar poging om haar
rol nog enige diepgang te ver
schaffen Intussen puft en
steunt de aanmerkelijk dikker
geworden Rutger Hauer zich
door de sprint -
Geen pretje.
Stijlvolle en subtiele film over familiedrama
'Raising Cain
/^v Ji tv /r 11 Brian De Palma
snel om zeep
Hug
Het verdriet van het zwangere Marokkaanse meisje Mina.
In Nederland kijken we er niet echt meer
van op, maar in Marokko is het krijgen
van een kind zonder dat je getrouwd
bent nog steeds een grote schande. He
lemaal wanneer je pas 15 of 16 bent.
Zoals de jonge Mina in de film La plage
des Enfants Perdus. De ene dag speelt ze
nog met de kinderen op het strand en de
volgende dag wordt ze door haar vader
opgesloten om te voorkomen dat de rest
van het dorp merkt wrat er met haar is
gebeurd.
Dit gegeven is door de Marokkaanse
regisseur lillali Ferhati hier alleen be
kend van de film Aicha uitgewerkt in
een klein stijlvol drama. Met veel gevoel
voor de verhoudingen binnen een door
eeuwenoude tradities geregeerd dorpje,
vertelt Ferhati op subtiele wijze het ver
haal van Mina en haar familie. Zij is
zwanger van een taxichauffeur die niets
meer van haar wil weten. In haar vertwij
feling doodt ze hem min of meer per on
geluk en verbergt zijn lichaam in een
zouthoop op het strand. Ferhati laat de
ze moord verder rusten en concentreert
zich vervolgens op het geheim van de
baby.
Hij geeft het verhaal een extra dimen
sie door de jaloerse stiefmoeder van Mi
na. die zelf geen kinderen kan krijgen, te
laten voorwenden dat zij zelf zwanger is.
Zij loopt met een kussen onder haar kle
ren door het dorp. terwijl Mina het 's
nachts uitschreeuwt van ellende. Het
sterke van de film is dat Ferhati niet de
schuld legt bij de vader die haar opsluit.
Die is even/eer het slac■htnfïcr van de
woirgende tradities als zijn dochter Mina.
Wel laat hij impliciet weten dat het
krankzinnig is dat een ongehuwd meisje
uitgestoten wordt, terwijl een schijn-
zwangere vrouw bijna als een heilige
wordt behandeld. Aan het eind lijkt het
er voor de buitenwacht op dat de stief
moeder het kind heeft gekregen, totdat
Mina besluit om als echte moeder haar
kind voor zich op te eisen.
Door de verschillende lagen van de
film en het subtiele gebruik van symbo
len en metaforen is La Plage des Enfants
Perdus een film met een diepere beteke
nis. die meer vertelt dan een simpel ver
haaltje over een meisje dat ongewenst
zwanger is. De kracht zit vooral in de
beelden die regisseur Ferhati weet op te
roepen. Het tempo van de film is bewust
traag, met langzame camerabewegingen,
waarin we vaak indirect door een raam
of een vitrage naar binnen gluren naar
de dingen die daar gebeuren Maar on
danks een camera op afstand, af en toe
afgewisseld door een indnngende close-
up, weet Ferhati toch een sterke betrok
kenheid te cTeèren.
Die cameravoering gekoppeld aan een
perfect gevoel voor kleuren en details, le
ven een aantal markante beelden op die
de film een sterk authentiek karakter ge
ven. In een interview zei Ferhati zich een
gefrustreerd schilder en schrijver te voe
len. die er echter door het maken van
films erin geslaagd beide disciplines op
een bevredigende manier te combine
ren. Het is te zien in zijn films.
BIOSCOPEN
Kinderpsycholoog Charter Nix
krijgt van een bevriende dame
een lift vanaf de speeltuin naar
huk Inrtarwm vmagi Mj ofl
haar zoontje niet mee wil sturen
met zijn dochtertje, naar een
vakantiekamp in Zweden, waar
de kinderen permanent worden
r 1 .rul door patholo
gen. De vrouw reageert afwij
zend; ze is niet van plan haar
kind in een 'fMMHM te Mop
pen. Waarop Nix haar wurgi en
naar zoontje ontvoert.
Zo'n begin zou een aardige
thriller kunnen opleveren, maar
regisseur Brian De Palma (be
kend .ill Drcwil tn kill. /Wv
Double en Casualties of War)
draait al in deze openingsrninu
ten zijn Raising Cain de nek
om. Subtiliteit en het langzaam
opvoeren van suspense zijn
nooit I >e Palma s sterk ste an
ten geweest, maar ditmaal
maakt hij het wel erg bont Dc
kinderpsycholoog (rol van John
hthgow i is v.in.d de eerste
conde een echte engrrd, en het
verbaast ons dan ook niks dat
de vrouw dc autorit met nwr-
leeft Maar De Palma denkt nog
dat het nodig is om dc evidente
gekte van zijn hoofdpersoon
aan te dikken Daartoe gebruikt
hij s mans alter ^0 WÊ Ml
een leren jack en donkere zon
nebril. op Tl Is< he loon brvr-
len geefi aan Nix.
Het is een typische De Palma-
manier om schizofrenie te ver
beelden: je krijgt ren dubbelrol
voorgeschoteld, niets wordt aan
dc verbeelding van de toe
schouwer overgelaten. Om de
scène nog wat verder op te
kloppen, lopen op bot moment
van de moord twee joggers rich-
ting auto I >r Palma ret bi| rit n
piepklein ideetje dc vertragtngv
machines en een fors orkest in
om er een maimaal effn t nt
lr slepen I behandeling v an
db opmétrnm In loom mm m
meer dat I)r Palma alleen maar
hout weel te zagen van hde
dikke planken, en dat zijn bom-
bastiv he aanpak ten koste gaat
van de suspense die hi| beoogt
Na die openingsminuten we
ten we dat we te maken hebben
met een volkomen doorgedraai
de psychiater, die moorden
pleegt en kinderen ontvoert
voor zijn experimenten De Pal
ma herhaalt dat ritueel nog een
paar keer wal nog een paar
moedige scènes oplevert. i
AMSTERDAM
0 13.30. 16. 19.30. 22
ALFA 2
The player a.1., dag. 14. 18.45,
21.30. za zo 13. 15.30, 18.45.
21.30
ALFA 3
Light sleeper 12 j dag 14. 19 30.
D 13.30. 16, 19 30, 22
ALFA 4
d green
11.. dag
18.45.21.30. za 20 13. 15.30.
18.45.21.30
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Howards end a l dag 14,20 30. zo
13.30. 17,20.30
ALHAMBRA 2
Basic Instinct 16 j dag. 18 45,
21.30. do* vr ma di ook 13 45
BELLEVUE CINERAMA te< 6234076
Patriot Games 12).. dag 14.1915,
22. zo 13.30, 16.15. 19 15. 22
CINERAMA 2
The hand that rocks the craddle 12 j
dag 14. 19.15. 22. zo 13.30.
16 15. 19.15.2 2
CALYPSO 1 tel 6234876
Bitter moon 16 j. dag. 13 45.
18.45.21.30. zo 13.15. 16. 18 45,
21 30
CALYPSO 2
Universal soldier 16) dag 13 45.
18 45. 21.30. zo 13 15. 16, 18.45.
21 30
CINECENTER-CINEMA CORALINE
Li|nbaansgracht236tei 6236615
Le marl de la coifeusa 16 i dag
14.30. 19 30
Europa 161. dag. 16.45.22
CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA
Sweet Emma, dear B6be 16 j dag.
14 30. 17, 19.30.22 15
CINECENTER PIERROT
Tous les matins du monde a i dag
14 30. 19 30
Paris s'eveille 161 dag 17. 22 15
CINECENTER-CINEMA JEAN VIC0
Delicatessen a I dag 14 ,30. 17 15
19 45. 22
CINEMA 1 INTERN, lel' 6151243
Boomerang a I.. dag 19. 21 45 za
21.30. i
city 1
Leidsepiein tal 6234579
Boomarang a I.. dag. 14. 18.45.
21.30. zo 13. 15 45. 18 45.21.30
CITY 2
Strictly ballroom a l dag 13 45,
19. 21.30. zo 13 15. 15 45. 19.
21 30
CITY 3
Unlawful entry 161 dag 18 45.
21 30. do vr ma di ook 14 15
CITY 4
AlienS 12) dag. 14 15. 18 45.
21.30. zo 13. 15 45. 18 45.21 30
CITY 5
Lethal weapon 3 12) dag 14 15.
18 45. 21.30. ZO 13. 15 45. 18 45.
21 30
CITY 6
Memoirs of an Invisible man a i dag
14.15. 19.21 30. zo 13 15. 1545.
19.21 30
CITY 7
DESMET
Piantagt M'ddeniaan 4a te'
6273434
Bashudag 19 30 22
La plage des enfants perdus dag 19
21.»oo« 14 15
Late night movie dag 23
Gay Cinema za 24.15. zo 16.15
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel 6623488
Van Gogh dag 20 30
La negra angustias dag 18 45
RIALTO2
Jabberwocky dag 18
Rood en rwart do zo 19 4 5
Les favons de la lube
Nieuw* verhalenvertellers za d<
1945
Cet obscur otyet du déslr do t/m d'
22 15
The breakfast club wo 20
THE MOVIES 1
Maa"emmerdi|k 161 tei 6386016
Johnny Stecchino dag 17.30.
1945.21 45.10 OOk 15
THE MOVIES 2
Howards end dag 19 30 zo ook
14 30
Night on earth dag 22
THE MOVIES 3
Voor een vertoren soidaat dag 17
Raise the red lantern dag i 30
De Noorderlingen dag 1 1 zc r.
14 45
TUSCHINSKI 1
heg■e-vrreest'aat w 6262633
1492 Conquest of paradHe 1 2
dag 14. 20.» 13. 16 45.20
TUSCHINSKI 2
Far and away a i dag 14.20 JO. to
13 15. 17.21.30
TUSCHINSKI 3
Raising cane 16) dag 14.18 45
21 30 zo 13 15. 16 18 45.21 30
TUSCHINSKI 4
Flodder .n Amerika a dag 14
18 45.21 30.» 13 15. 16. 18 45.
Mousesirter i dag 14. 18 45.
21 30. .3 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI 6
Strictly ballroom a dag 14.
18 45,21 30 zo 13 16. 16 1845.
*1 30 TUSCHINSKI CINEAC
Silence of the lamt» 16 doorlo
pende «oorsleti'ng vanaf 11
DC UITKIJK
p•>venracnt452t* 6237460
16i.dag20 15. 22
R -r hfmg Engetand 16 j. dag. 18.
Het programma van de Leidse
en Haagse bioscopen staat op
de pagina Info.
de voorspelbaar!
film.
Freer nog ia de absurde ne-
ven piot. waarbij de lieftalligr
echtgenote van Nix tegen ren
vroegere geliefde oploopt. \la
een flash back wordt hun eerste
ontmoeting onthuld: Zij ia arts
op de kankerafdeling. hij is op
bezoek bi) z;|n tgDSM I
sterven ligt Ze beginnen wa
rempel innig te zoenen bij het
bed van de stouw; het arme
mens ontwaakt juist op dat mo
ment uit haar coma en «erft
pardoes |e moet het maar be
denken. Wie z'n nu bliek der gr
lijke wansmakelijke non-ns
voorschotelt, mag niet verwach
ten nog langer serieus genomen
te worden.