Cultuur Kunst Nieuw hoogtepunt De Chatel iiliraitllllKSl MMM| stautenbeeh rEi 9 |K ujooncentrum IIIIMIIÜBJAbI r« W H Lachen om foto's Hardeman 7(Vewondering DONDERDAG 5 NOVEMBER 1992 23 Film p Als Martha Coolidge door de 3 Hoofdstraat heupwiegt moet vader Hillyer de volgende avond alle mannen van het stadje uit zijn tuin jagen. N R'lSDAM SASKIASTOEUNGA Tijdens lunch gratis naar bios amsterdam De Cannon Groep Nederland is deze week in drie theaters in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, begonnen met een gratis lunchvoorstelling. In dit drie kwartier durende pro gramma worden voorproefjes van komende speelfilms vertoond, aangevuld met een korte Nederlandse film. De voorstellingen van 12.30 uur tot 13.15 uur zijn te zien inTuschinski (Amster dam), Odeon (Den Haag) en Lumière (Rotterdam). 'Verloren' Andriessen terecht haarlem In de muziekcollectie van de organist George Robert (1890-1971) in Haarlem is een unieke, handgeschreven partituur aangetroffen van een belangrijke Nederlandse orgelcompositie, de Sonata Da Pacem van Hendrik Andriessen. Het gaat om een compositie uit Andriessens vroege scheppingsperiode. De hand geschreven partituur van het ongepubliceerde werk raakte in de loop van de tijd uit het zicht. Naspeuringen, door onder andere de vroegere Haarlemse stadsorganist en Andriessen-leerling Al- bert de Klerk, waren tot nu toe tevergeefs. Audrey Hepburn: tumor verwijderd los anceles Een tumor die eerder deze week verwijderd is uit de dikke darm van de Amerikaanse actrice Audrey Hepburn, was kwaadaardig. „De artsen hebben goede hoop dat ze de hele tu mor verwijderd hebben. Geen enkel orgaan is aangetast", aldus de woordvoerder van het ziekenhuis waar Hepburn wordt be handeld. De verwachting is dat de 63-jarige actrice binnen een week het ziekenhuis kan verlaten. Paletta I II: aparte dansen voor mannen en vrouwen dans recensie maarten baanders Voorstelling 'Seven Suggesbons/From a nfle to a prayer", "Vortex', Paletta I II' door Dansgroep Krisztina de Chêtet. Ge- r Leiden Aldaar nog Met 'Paletta' heeft Krisztina de Chatel weer een nieuw hoogte punt aan haar repertoire toege voegd. Het bevat veel nieuws en toch is de hand van de choreo grafe er onmiskenbaar in aan wezig. 'Paletta' bestaat uit twee delen, waarvan het eerste alleen door mannen en het tweede al leen door vrouwen wordt ge danst. Zoals wel vaker heeft Krisztina de Chatel samenge werkt met een beeldend kunste naar. Deze keer is dat Peter Vermeulen, die een prachtig de cor heeft gemaakt, bestaande uit drie hoge doorzichtige cilin ders. Terwijl op de bodem van elke cilinder een danseres ligt. be ginnen vier dansers in de ruim te eromheen te bewegen. Sere ne beheersing geeft de toon aan in deze mannendans. Met een indrukwekkende discipline voe ren zij een reeks passen uit, waarin zich telkens veranderin gen ontwikkelen. De vloer wordt tot in alle hoeken benut. Ingenieuze patronen brengen de dansers telkens in andere posities ten opzichte van elkaar. Er wordt voornamelijk met de benen gewerkt, waarbij strak heid en soepelheid zo gaaf ge combineerd worden dat de bo venlichamen door de ruimte lij ken te glijden, als schaatsers. Sterk is ook het tempo in dit stuk. Elke tempoverhoging komt harmonisch uit de bewe gingen voort. De manier waar op de dansers vanuit stilstand in een volgende reeks passen vallen, heeft iets van een rustige adem. In vergelijking met het tweede deel lijkt de rol van de mannen te bestaan uit wijd heid, expansie en volkomen be heersing van de ruimte. De dans van de vrouwen in deel 2 gaat juist uit van beper king van de ruimte. Zij zijn op gesloten in de cilinders. Dat geeft een gevoel van groot isole ment. alsof ze niet geboren kunnen worden, maar het op merkelijke is dat hun gevangen schap ook de omstandigheid is waarin zij een grote rijkdom aan bewegingen kunnen ontwikke len en zelfs tot een tempera mentvolle passage komen. In de beperkte ruimte krijgen zij iets groots. Door de belichting lijken zij gewichtloos. Zij richten zich ondersteboven op en pas later staan zij op hun benen. Hun bewegingen zijn rond, warm, dromerig en totaler en minder afgemeten dan de dans van de mannen. Ze doen denken aan sierlijke, stille vissen in een aquarium. Op het programma staat ook 'Seven suggestions/From a rifle Boeken /- Betty Mahmoody 2 O maakte geschiede nis door haar boek 'Not without my daughter' over haar ontsnapping uit Iran. Een interview. to a prayer' van gastchoreograaf Kevin Wynn. Het contrast is enorm. Hoewel de dansers ook hier grote prestaties leveren, blijft ait dansstuk hangen in een onophoudelijke drukte zonder oplossing. Wel nemen de dan sers in groepjes regelmatig po ses aan. als een beeldengroep waarin iets dramatisch' gesug gereerd wordt, maar hierdoor wordt de vlakheid van het ge heel toch niet doorbroken. Het programma bevat ook nog ma noria* uk i'<hh, Yor- texeen solostuk dat Krisztina de Chêtel gemaakt heeft voor danser Oenn Matern. Het is een magistraal werk. waarin de dan ser zijn hele palet aan bewegin gen en temperament kwijt kan. Volgend jaar meer subsidie voor het LAK Het Lcids Academisch Kunstcentrum (LAK) knjgt volgend ÉH WtHrtlllfPd gulden extra subsidie van de gemeente. In totaal komt er 82 duizend gulden ter be schikking, het bedrag waar om hal LAK had gewaagd Het extra geld wordt gehaald uit de gelden voor het ate- lieibeleid I t.iarvoor Nijlt vol gend jaar 32 duizend gulden •vet i ir genu iM wfl aam wachten op een documenta tiesysteem van beeldende kunstenaars, dat volgend jaar moet uitwijzen hoeveel ate liers er in leiden nodig zijn. Daama wordt opnieuw be slist over besteding van het ateliergeld. Onze vestiging in Leiderdorp ruimt op! De gehele 'oude' Interlübke kollektte wordt vervangen door nieuwe modellen van dit topmerk. Met kortingen van 25 tot 40% knjgt u nu de kans om uw interieur te verfraaien. Graag tot ziens in Leiderdorp. Wim Hardeman speelt met haar foto's. Het van bovenaf gezien bijna kaalgeschoren vrouwenhoofd, waar de witte hoofdhuid om en om onderbroken wordt door de donkere vlakken van het schaakbord met de bijbeho rende stukken is een werkstukje van spel en plezier. foto wim hardeman Vermakelijk expositie in De Kleine Kuip BEELDENDE KUNST RECENSIE BEN WAGEMAKER Expositie Wim Hardeman t/m 1 decem ber Fotogalerie 'de Kleine Klup', Nieuwe Rijn 1. Leiden Openingstijden zo 12 00- 22 00 u ma t/m za 10 00-22 00 u In het spel met schijn en werke lijkheid loopt men al snel het gevaar op het verkeerde been te belanden. Dit spel nu lijkt het handelsmerk van Wim Harde man (1958). De foto 'Dame Gambiet' is wellicht juist om die reden ook goed gekozen op het tentoonstellingsaffiche van fo togalerie 'de Kleine Klup'. Want gambiet komt van het Italiaanse 'gambetto' waarvan de beteke nis, figuurlijk, neerkomt op beentje lichten. Hardeman speelt met haar foto's. Het van bovenaf gezien bijna kaalge schoren vrouwenhoofd, waar de witte hoofdhuid om en om on derbroken wordt door de don kere vlakken van het schaak bord met de bijbehorende stuk ken is een werkstukje van spel en plezier. Met de schaakterm komen we overigens op een tweede ken merk van dc Amsterdamse foto grafe. De fantasie gaat vooraf aan het maken van de foto's, de kunstzinnige idee was aanwezig, voordat in de studio aan dc slag werd gegaan. Daarmee bekent Hardeman zich tot de creatieve fotografie, de fotografie als ex pressiemiddel. En het is daar door dat de met een telelens ge registreerde, realistische weer gaven van verbazing, vérwon- dering en ongeloof van naar een informatiebord kijkende trein reizigers, een functie krijgen in de expositie en het spel dat Har deman speelt. Zonder twijfel zijn het uitdrukkingen die zij bij de toeschouwers van haar eigen werk heeft gesignaleerd. Heel even ziet de kijker zichzelf gere flecteerd en de maakster tracht hem daarmee even zo kort uit balans te brengen. Wie zou er immers in eerste instantie niet verbaasd zijn een rodekoolblad in plaats van een vijgeblad aan te treffen voor het geslacht van een gladde, blanke mannentors, een dito rijk ge drapeerde hoed op een vrou wenhoofd of een complete jurk van rodekool bladeren. De figu ren op rodekool I, II en III, allen tegen een wat schemerige, wol- kerige achtergrond, het zijn de bewoners van een fantasiewe reld. het sprookje ligt nabij. Illusie en manipulatie. Harde man fotografeert het wonder baarlijke. benadert hier en daar het surrealisme maar toch laat haar werk zich zo niet definië ren. Ze is eerder anekdotisch dan symbolisch of psycholo gisch. De foto's zijn direct, zon der diepzinnigheid en dat wil ze kennelijk ook niet. Hartekonin- gin, de Vislakei, de Hoedenma ker. de Maartse Haas, de Herto gin, het zijn titels die net als de beelden op de foto's voor zich zelf spreken, inderdaad eerder doen denken aan het sprookjes boek dan aan de uiteindelijk ondoordringbare, bovenzinne lijke wereld van het surrealisme. De veelal gekozen portretvorm kan de complexiteit van het sur realisme met al haar attributen niet dragen, maar haar affiniteit ermee, of meer in ziin alge meenheid met de gedroomde werkelijkheid, lijkt onmisken baar. Batman, Ballytable Queen en Monster versterken de indruk dat Hardeman plezier heeft in maskerade. De licht getinte, vanuit kikvorsperspectief gefo tografeerde, mombakkessen zaaien door dc scherpe contou ren van de brute koppen zelfs twijfel over de techniek. Is hier nu sprake van montage, inkleu ring en bariet? Zijn de maskers en pruiken zo neergezet dat het lijkt of er sprake is van werkelijk gedragen maskers, worden zij dat, of hoeft het masker zelf iets menselijks gekregen? Wie 'de Kleine Klup' verlaat zonder even gelachen te hebben is in het spel van Hardeman lelijk op het verkeerde been gezet. Dame Gambiet dus. Wij hebben allebei gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dat was aan het begin van de jaren '50, maar wij hebben elkaar daar nooit ontmoet. Het begin van onze samenwerking ontstond in de trein, toen wij naar een uitwisselingsconcert gingen van het Conservatoire de Paris. Er zijn niet veel ensembles die al zolang bij elkaar zijn als wij. Er is één ensemble, ik noem geen naam, waarvan de leden elkaar niet meer kunnen luchten of zien. Zij zijn nog wel bij elkaar, maar zij reizen en repeteren zo veel mogelijk gescheiden en ontmoeten elkaar alleen op het podium. Wij hebben nooit ruzie. We zijn zelfs wel met onze vrouwen gezamenlijk op vakantie geweest, dat gaf nooit problemen. Dat komt omdat onze muzieksmaak eigenlijk dezelfde is. Je hebt musici die eindeloos met elkaar praten over de juiste interpretatie van een stuk. Dat doen wij nooit; we spelen gewoon. Zo hebben we nooit meningsverschillen over het tempo. We zetten in en het gaat meteen goed. Daar komt bij dat we allebei precies van aard zijn. Momenteel repeteren we de Prélude d l'apres-midi dun faunevan Claude Debussy. De meeste mensen kennen het stuk alleen van de versie voor fluit en orkest; bijna niemand weet dat Debussy er eerst een versie voor fluit en piano van heeft gemaakt. Het is een prachtig impressionistisch kunstwerk! Maar we moeten er eerlijk bij zeggen dat we het stuk dat we het laatst gespeeld hebben altijd het meest bewonderen. Achteraf zeggen we wel eens tegen elkaar: 'Nou, dat was toch eigenlijk een beetje middelmatig'. De kwaliteit van een stuk blijkt vooral uit de repetitietijd die je eraan besteedt. Als het stuk niet zo geweldig is, moet je langer repeteren, langer zoeken naar een interpretatie die er toch het beste uit haalt. Veel mensen denken dat alleen moderne muziek middelmatig is en dat de oude composities per definitie meesterwerken zijn. Dat is niet zo. Als wij een programma samenstellen, wordt altijd om Mozart gevraagd. Maar er zijn stukken van johann Hummel, die veel beter zijn dan die van Mozart. Als ik dat tegen zo n directeur zeg, antwoordt hij; 'Ja maar, wie is Hummel? Die kent niemand, In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreken Ian van der Meer en Koos Verheul hun bewondering uit. Koos Verheul is fluitist en geeft les, Jan van der Meer pianist en koordirigent. Al bijna veertig jaar vormen zij een hecht duo. dat kan toch geen goede muziek zijn?' Het is soms moeilijk om daar tegenop te boksen. Het gaat natuurlijk niet alleen om de noten. Ze moeten keurig op hun plaats staan, dat wel, maar het gaat bij zo n stuk van Debussy toch vooral om de sfeer. Ie laat een indruk horen. Neem bijvoorbeeld zijn beroemde La rner. Je wilt dan niet het ruisen van de zee laten horen, want dan kun je in de concertzaal net zo goed een bandje van de branding opzetten. Nee, het gaat om een innerlijke uitbeelding; als je de Middellandse Zee ziet. dan hoor je de muziek van Debussy daarbij Bij de Préluded l'apres- midi dun faune werkt dat precies zo. Of we erin slagen om die sfeer ook over te brengen, kan de luisteraar zelf beoordelen. Wc voeren de Prélude namelijk op zondagmiddag 8 november uit in De Waag in Leiden. Wij spelen ook graag moderne muziek. In 1957 voerden wij al SmmUww Plan* Bauw uit en we deden ook al vroeg imafcfc vnI 'ma anra Messiaen Muzikaal gezien is de Prélude daarbij vergeleken een peuleschil. Eigenlijk is er nog nooit een muziekstuk geweest dat wc niet wilden spelen omdat het te moeilijk was of omdat het vreemd klonk. Toen we nog in het Haagse Residentie Orkest speelden, kwam het wel eens voor dat we een nieuw muziekstuk op het programma namen en dat de collega's dan reiden: DM is mis. onspeelhaar.' Maar moet het alleen niet opgeven!" 7 1 *'Tv 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23