'Ik heb rust en afzondering nodig' De poëzie van perspexkunst Cultuur&Kunst Percussie in hoofdrol Weesmeisjes bij Sotheby's VRIJDAG 30 OKTOBER 1992 REDACTIE: CEES VAN HOORE Jazzpodium Hot House leiden Jazzpodium Hot House brengt aanstaande zaterdag op de planken van De Waag een concert van van de groep Klezmo- kum. Deze Amerikaanse musici brengen traditionele Joodse klezmer-muziek in een eigentijds jasje. Het optreden begint om 21.30 uur. Chanson Noire leiden In Café The Duke, Oude Singel 2 te Leiden, is aanstaan de zondag weer een Chanson Noire-middag. Op het programma staan optredens voor Eric Wisse (Cabareteske liedjes en gedich ten). Martin Aart de Jong (eveneens liedjes en gedichten) en een suprise-act. Aanvang 15.00 uur. Douane houdt Sex van Madonna tegen tokyo Japan verbiedt de invoer van het omstreden boek 'Sex' van Madonna omdat er aanstootgevende foto's in staan. Een woordvoerder van de Japanse douane heeft verklaard vier 'ob scene afbeeldingen' te hebben ontdekt in een in beslag geno men exemplaar. De Japanse censor verbiedt afbeeldingen waar op schaamhaar of geslachtsdelen te zien zijn. Expositie in Woubrugge woubrugge In het voormalige gemeentehuis van Woubrugge, aan Van Hemessenkade 7, wordt van 1 tot 16 november een ex positie gehouden van het werk van Karenza van Zanten. De 40 schilderijen en plastieken geven een overzicht van haar werk uit de periode 1987-1992. Openingstijden: di. t/m vr. 10.00-21.00 uur, za. en zo. 12.00-21.00 uur en do. 12 november van 10.00- 17.00 uur. 'Ladies First' in Filmmuseum Amsterdam Het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam ver toont van 5 november t/m 2 december films van vrouwelijke ci neasten. Het programma heet 'Ladies First'. Gastprogrammeur Annette Förster dook in de archieven van het NFM en stelde een programma samen waarin steeds twee films worden gecombi neerd, een nieuwe en een oude, die in film- of vertelstijl verwant aan elkaar zijn. Het programma omvat 28 lange en 6 korte films uit dertien landen, uit de periode 1916-1991. Veiling 20ste eeuwse kunst Amsterdam Christie's Amsterdam houdt op 11 november een veiling van 20ste eeuwse toegepast kunst. Het aanbod bestaat uit 350 kunstvoorwerpen. Er zijn meubelen van ontwerpers als Berlage, Kropholler, Mies van der Rohe en Rietveld, glas van Daum. Gallé, Lalique en Copier en posters ontworpen door Jan Sluijters. De kijkdagen zijn op 6,8, 9 en 10 november. Dalton Trumbo postuum geëerd los angeles De schrijver Dalton Trumbo, een van de zoge noemde 'Tien van Hollywood' die in de jaren vijftig op de zwarte lijst stonden wegens vermeend lidmaatschap van de communis tische partij, is alsnog geëerd voorde uit 1949 stammende film 'Gun Crazy'. Trumbo, die in 1976 overleed, kwam in de gevange nis terecht en werd op de zwarte lijst geplaatst omdat hij weiger de voor het Comité van On-Amerikaanse Activiteiten van het Huis van Afgevaardigden, onder leiding van communistenjager Joe McCarthy, een verklaring af te leggen over zijn vermeende lidmaatschap van de communistische partij. Trumbo bleef on der pseudoniem schrijven en won in 1956 als Robert Rich een Oscar voor 'The Brave One'. Na 1960 maakte hij ondermeer de or 'Spartacus' en 'Exodus'. Quist ontwerpt Amstelveens museum Amstelveen De architect W. Quist (1930) is door de gemeente Amstelveen gevraagd een schetsontwerp te maken voor het Am stelveens Museum voor Moderne Kunst. De bouw van het mu seum maakt deel uit van de herinrichting van het stadshart van Amstelveen. In februari 1993 moet de gemeenteraad over de re alisering daarvan een definitief besluit nemen. Als alles volgens plan verloopt wordt het museum in het najaar van 1995 ge opend. In het museum wordt onder meer de Cobra-collectie van Karei van Stuijvenberg ondergebracht. Het gaat daarbij om wer ken van Appel, Comeille, Constant, Lucebert, Rooskens en Wol- vecamp. Architect Quist is onder meer verantwoordelijk voor voor de nieuwbouw van het Maritiem Museum in Rotterdam. Vijf kanshebbers voor Publieksprijs amsterdam De Stichting Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek heeft de titels bekendgemaakt van vijfhoeken die meedingen naar de Publieksprijs voor het Nederlandse Boek. Het gaat om de boeken 'Heren van thee' van Hella Haasse. 'Zwemmen met droog haar' van Kees van Kooten, 'ln een sluier gevangen' van Betty Mahmoody, 'Eerst grijs, dan wit, dan blauw' van Margriet de Moor en 'De Wetten' van Connie Palmen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 gulden en een sculp tuur van Jeroen Henneman. Op vijf november wordt bekendge maakt, welke boek de meeste stemmen van het publiek heeft ge kregen. Vorige jaar won Annie M.G. Schmidt de prijs. Erftemeijer werkte in klooster aan Het schetsboek van Spinoza Een klein groen exemplaar ligt op een boekenmolentje bij de schrijver thuis. 'Het schetsboek van Spinoza' staat op de kaft te lezen. Naast het molentje staat de trotse au teur: de Leidse schrijver Antoon Erftemeijer toont zijn li teraire debuut, uitgegeven door de Leidse uitgeverij Ba- rabinsk in een oplage van 500 exemplaren. leiden wilfred simons De 38-jarige Erftemeijer werkt in het dagelijks leven op de af deling publiekszaken van het Haarlemse Frans Halsmuseum. 'Het Schetsboek van Spinoza' schreef hij op vrije middagen en in de avonduren. Het viel hem niet altijd mee: „Ik heb rust en afzondering nodig om te schrij ven", zegt hij. In het dagelijks leven kan hij die rust vaak niet vinden: daarom heeft hij ook bezoeken aan kloosters ge bracht om in de stilte van het gastenverblijf aan zijn verhalen te kunnen werken. „Het was al met al een enorm karwei", zegt hij nu. „Ik ben er sinds 1987 mee bezig geweest." Sch rij flessen Antoon Erftemeijer is een seri eus mens. Hij zegt veel na te denken over theologische en fi losofische kwesties. Toch wilde hij daarover nu eens geen zwaar, bloedserieus traktaat schrijven. „Ik dacht: wat heb je eraan? Het leek me een beter idee om die dingen eens op een luchtige en vrolijke manier aan te pakken. Bovendien kun je die vaak zweverige en abstracte on derwerpen concreet maken door ze te koppelen aan de da gelijkse werkelijkheid. Dat heb ik in mijn verhalen gepro beerd." Erftemeijer schrijft al sinds zijn jeugd, maar pas in het mid den van de jaren tachtig besloot hij zijn literaire ambities serieus te gaan najagen. Hij volgde een literaire workshop bij het LAK en publiceerde in het tijdschrift 'Literop'. Ondanks dit veelbelo vende begin, stokte Erftemeijers literaire ontwikkeling. „Zomaar fictie schrijven is niet gemakke lijk en dus besloot ik dat ik schrijflessen moest nemen." Schrijfopleidingen zijn in Ne derland niet dik gezaaid. Uitein delijk vond hij onderdak bij de Haagse stichting 'Taal en Lette ren'. Daar kreeg hij les van An neke Reitsma: „We lazen en be kritiseerden eikaars stukken: dat was enorm stimulerend. We werkten in een groepje van on geveer tien mensen. Over die cursus ben ik echt enorm te spreken." Oefening 'Het Schetsboek van Spinoza' telt tien verhalen met een magi sche, mystieke inslag. De mees te daarvan zijn slechts een paar bladzijden lang, maar Erfte meijer vond het moeilijk genoeg om in zo'n kort bestek een afge rond geheel te maken. „Je moet steeds alle gebeurtenissen over zien en alle eindjes netjes aan kritische lezer wees mij op die elkaar breien, ln een eerdere fout." Hij is bijzonder nieuws- versie van één verhaal liet ik de gierig om van critici en lezers te hoofdpersoon bijvoorbeeld een horen of hij uiteindelijk in zijn tas afgeven. Een paar pagina's opzet is geslaagd, verder had hij die tas plotseling weer. Ik had dat niet gezien, een Erftemeijer rust voorlopig even uit van zijn titanenwerk, maar inmiddels maakt hij toch weer nieuwe plannen. „De afge lopen jaren heb ik veel nage dacht over een novelle. Delen papier genoteerd. De kunst is nu om die fragmenten tot één geheel te combineren, daar is schrijfervaring voor nodig. In zekere zin beschouw ik 'Het ervan zijn al geschreven en de schetsboek van Spinoza' als een rest staat op allerlei snippers oefening voor dit grotere werk." toch heel wat keren ook al was het voor een of anderhalf ondersteunend akkoordje ter hand. Gelukkig maar want als Hofstede zonder instrument staat te zingen is het net een grijze hobbezak die verschrikke lijke moeite heeft om zich een houding te geven. Het tweede gedeelte van de avond beginnen de Nits met een up tempo set. 'The Infinite Shoeblack' met een avontuurlij ke vioolpartij hakt er meteen goed in. De laatste twintig mi nuten van de show kabbelen te rustig voort met nieuw, bijna Philip Glass-achtig materiaal. Kloet en Meuris kunnen dan ook geen meerwaarde meer ge ven. Alleen de klassieker 'Nes- cio' uitgevoerd met een grappig balkan-achtig arrangement doorbreekt een beetje deze dooie periode. Met een serie ge weldige toegiften, waaronder 'Home before the Dark', het met ukelele uitgevoerde 'Ca bins' en het stuwende 'In the Dutch Mountains' trekken de Nits alles weer vrij makkelijk op het rechte spoor. Met 'Ting' voegen de Nits een nieuw ei genzinnig hoofdstuk toe aan hun inmiddels omvangrijk oeu vre. Vlak voor de pauze trok de band symbolisch de middelste schemerlamp uit. De Nits mo gen van mij nog lang in het vol le licht verder gaan. recensie hans keuzers The Nits: Henk Hofstede - zang. gitaar, Robert Jan Stips - toetsen. Rob Kloet - percussie, Peter Meuris - percussie, viool, Martin Bakker - bas. Gezien. 29 oktober, Schouwburg, Lei den Aldaar nog vanavond te zien. Zeven grote schemerlampen vullen het Nits-toneel. Voor op het toneel staan de gebruikelij ke toetsen, gitaar en bas en ach terin, op een verhoogde stella ge, een groot aantal percussie instrumenten, waaronder een drietal pauken, een grote trom, een uitgebreid drumstel en een dozijn bekkens in allerlei soor ten en maten. Gisteren stonden de hoofdrolspelers eens een keer achter op het toneel. Rob Kloet en Peter Meuris gaven een perfect staaltje van percussie- samenwerking. Als het moest geweldig ingetogen met kleine subtiele bekkentje in "Cars en Cars', prachtig harmonieus met het bekken-intro bij 'Train', maar ook uitbundig en met een enorme dynamiek bij het oudje 'Bike in Head'. De Nits brachten een groot aantal nummers van hun nieu we album 'Ting'. Een album met een hoofdrol voor de piano en verrassend een vrijwel geheel ontbrekende gitaar. Henk Hofstede nam zijn gitaar Wat steen was in de prehistorie, is kunststof voor ons 'Drie weesmeisjes', een schilderij van Nicolaas van der Waay (1855-1936) wordt op 2 november geveild bij het Amsterdamse veilinghuis Sothe by's. De verwachte opbrengst ligt tussen de tien- en vijftienduizend gulden. foto anp beeldende kunst plexiglas van Marianne van Schaijk, tot 8/11, wo. t/m zo 12-17 uur, te zien bij Art Acrylaat, Nieuwstraat 53A, Leiden. Zal de kunstwereld perspex in de toekomst leren waarderen als beeldend materiaal? Wim van der Beek, recensent van on der meer het maandblad Kunst beeld, is daar niet bang voor, want zo meent hij, computer kunst is tenslotte ook geaccep teerd. Dat perspex al door de kunst wereld was geannexeerd vóór dat de term computerkunst was uitgevonden, is Van der Beek kennelijk ontgaan. Te denken valt aan de schitterende 'Lineai re constructie' van plexiglas en nylondraad. Gemaakt door Naum Gabo in 1949 en te zien in het Stedelijk Museum. Te hard moet Van der Beek deze omissie echter niet wor den aangerekend. Met zijn ope ningsrede bij Marianne van Schaijks expositie in Art Acry laat heeft hij terecht een lans willen breken voor perspex kunst. Een kunstvorm die net als computerkunst overigens wordt ondergewaardeerd. Sim pelweg omdat kunststof nog niet is ingeburgerd als beeldend materiaal. Het publiek kwalifi- het onder meer als kil en zielloos. Toegegeven. Pespex zingt niet als glas als je ertegen aan tikt. Het bezit niet de hout, noch het eeuwigheidsge halte van steen. Het karakter van kunststof ligt besloten in Het is bij de objecten van Marianne van Schaijk alsof iemand dunne stroken perspex en metaal in een duizelingwekkende vaart heeft laten rondcirkelen. foto Pt onze moderne wegwerpcultuur prehistorie is kunststof voo die vrijwel ondenkbaar is zon- ons. Dus der plastic. Wat steen was in de ertegen? Vervaardigd via moderne technieken heeft dit relatief jon ge materiaal vele kameleonti sche eigenschappen. Het kan licht geleiden. Kleuren dragen. Verwerkt worden tot solide vor men of juist gewichtloze broze, die ondanks dat tere uiterlijk toch stevig zijn. De meeste van Van Schaijks objecten behoren tot de laatste categorie. Het is alsof iemand dunne stroken perspex en me taal in een duizelingwekkende vaart heeft laten rondcirkelen. Bevroren in die golvende bewe ging balanceren de fragiele, ver strengelde linten op hun door schijnende sokkels. Voor de buitenobjecten van Van Schaijk. die vaak zijn gerea liseerd in combinatie met wa ter, waren geen plaatsingsmo gelijkheden in Art Acrylaat. Wel voor een soort binnen- boom, gemaakt van doorzichti ge plexiglasbuizen. Zes ervan 1 buiten gebogen cirkel van onge lijke hoogte. Aan de uiteinden hangen gedraaide bladachtige vormen. In de voet behoort een blauwe lamp te branden, ware het niet dat de techniek het heeft begeven. De lamp is be steld en zal inmiddels weer het feeërieke licht verspreiden dat galeriehoudster Annet van der Plas beschrijft bij de nu kleurlo ze boom. Vooral bij schemering moet het effect mooi zijn. Dus iedereen die de poëtische wer king van Van Schaijks objecten wil ondergaan, moet de galerie bij het invallen van de avond bezoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17