'Zonder succes stort
ik beslist in elkaar'
p
Doorleefd tot en met,
maar niet stuk te krijgen
Rtv show
Rectificatie
TROS-directeur Den Daas: vechtjas die wil graag scoren.
e« den Daas Is een vechtjas. Altijd geweest trouwens. En tot zijn niet gennge
vreugde ontwaart hij bij de publieke omroepen om hem heen in toenemende
mate ook die hem zo kenmerkende vechtlust. Hij vindt dan ook dat er maar
eens een eind moet komen aan dat eeuwige gemopper op Hilversum. ..Het is een modegril
om alles wat we hier doen in de media af te schilderen als een treurig soort aftreksel van hoe
radio en televisie eigenlijk zouden moeten zijn."
In onze edities van gisteren is
abusievelijk aangekondigd dat
Veronica zaterdagavond een inter
view uitzendt met Madonna in hei
tv-programma Count Down-Late.
Het bewuste vraaggesprek met
de mega-artieste is reeds afgelo
pen zaterdagavond uitgezonden.
Wij betreuren het eventuele onge
rief, voortgevloeid uit een onge
lukkige samenloop van omstan
digheden.
Documentaire over
Rembrandt valt
weer in de prijzen
HILVIRSUM GPD
TROS-directeur Cees den Daas: „Wat waar is is waar, RTL 4 heeft Hilversum wakker geschud."
Het programma Met het oog
op Rembrandt heeft de Grote
Prijs van het Europese High
Definition Festival in
Bergamo (Italië) gewonnen.
De documentaire is een pro
ductie van BV Cultuur, ge
maakt in opdracht van de
NOS-televisie, het NOB, Phi
lips en Media Investment
Club. De regie van Met het
oog op Rembrandt was in
handen van Kees van Lange-
raad eindredacteur was Ge-
HILVERSUM RENATE VAN IPEREN
Hij oogt ontspannen. Zijn pret-
ogen slaan op alert. Hij oogt fel,
als altijd. Niels aan hem sugge
reert dat hij volgend jaar vrijwil
lig de vut in gaat.-Als het aan de
meerderheid van TROS-mede-
werkers ligt, blijft Den Daas nog
enige tijd voor de omroep be
houden. Temeer, omdat eind
dit jaar algemeen directeur Cees
Wolzak opstapt en ook voorzit
ter Henri Minderop binnen af
zienbare tijd afscheid neemt.
Het personeel zegt een toe
komst zonder Den Daas somber
in te zien. Een dergelijke publie
ke aanhankelijkheidsbetuiging,
in omroepland zelden of nooit
eerder vertoond, moet zijn
ijdelheid toch wel bijzonder ge
streeld hebben?
„Ik zou liegen als ik zei dat
het niet zo is. Kijk, ik zit al bijna
25 jaar bij die club. Ik kan nu
wel roepen: wat kan mij 't alle
maal schelen, al zijn er momen
ten dat ik dat nog meen ook. Ik
kan me niet aan de TROS ont
trekken: Ik kan nooit zeggen:
het is voorbij voor mij. Want ik
word er iedere dag met m'n
neus op gedrukt. Ik kan niet
weggaan op een moment dat er
nog te veel losse einden zijn,
dan zou ik mezelf daar te veel
verantwoordelijk voor voelen.
Dat is onverdraaglijk. Want dan
maai ik niet rustig m'n gras en
dan zaag ik niet rustig m'n bo
men. Dan loop ik met m'n hon
den in het bos alleen maar aan
de TROS te denken. Dat kan
toch ook de bedoeling niet we
zen. Ik wil die club hoe dan ook
netjes achterlaten. Noem het
een ziekte, ja."
Niet leuk
„Natuurlijk zegt zo'n verzoek
ook iets over het vermeende ge
brek aan kader bij de TROS.
Maar dat is niet leuk voor mijn
collega's, die daarmee tekort
worden gedaan. Ik heb het ook
moeten leren. Toen ik hier in
1968 kwam wist ik ook het ver
schil niet tussen 35 en 16 milli
meter film. Nee! Alleen, kijk, ik
heb het grote voordeel gehad
dat ik begon op het moment dat
de TROS het charisma had van
een snel groeiende club. En dat
alles wat je deed goed was en
dat de leden ook toestroomden
als je helemaal geen uitzending
had."
„Dus, ik ben in weelde groot-
gegroeid. Iemand heeft me
laatst gezegd: Cees, jij hebt al
tijd gegloreerd omdat je nooit
echte oppositie hebt gehad. Ik
werd wel even heel nijdig. Maar
later dacht ik: verdomme, als je
dat eens even goed gaat analy
seren, is dat hartstikke waar.
Cees den Daas ergert zich he
vig aan de media, die in zijn
ogen volstrekt ten onrechte de
Hilversumse radio en televisie
tot op het bot toe afkraken.
„Het is een soort mode om te
zeggen en te schrijven dat Hil
versum het weer slecht heeft
gedaan. Zo werd de publieke
omroep in het nieuwe RTL 4-
mediaprogramma De Zevende
Hemel gekapitteld over de ma
nier waarop we op de vliegramp
in de Bijlmer hadden gerea
geerd. Maar ik heb het toch zelf
gezien, hoe Brandpunt - op een
zondagavond dat heel Neder
land nergens op rekent - toch
adequaat opereert. Dan denk ik:
jongens, prima. Oké, als je het
een dag eerder had geweten
had het allemaal wel beter ge
kund. Maar op dat moment
hebben jullie het goed gedaan."
„En ik zie Viola Holt in dat
zelfde programma hopen dat
Boudewijn Büch en Fred Oster
zullen roepen dat Ralph Inbar
een hondelul is en dat zijn pro
gramma niet deugt. Maar ver
volgens roepen die twee jon
gens, die allebei echt wel ver
stand van televisie hebben, dat
het een prima programma is. Ja,
dat wilde ze natuurlijk helemaal
niet horen."
Geen jankverhaal
„Ik zit hier niet om een jankver
haal te vertellen. Nee, ik zit hier
omdat ik maar één ding wil: dat
is de TROS op TV 2 een
goedscorende omroep te laten
zijn in samenhang met de colle
ga's van Veronica, Teleac en
ook de EO. Dat TV 2 binnen het
bestel de hoogstscorende zen
der wordt - hetgeen niet mee
zal vallen. Daarom wil ik ook
niet langer m'n mond houden
als er van alles geroepen wordt
door mensen van de concurren
tie, die het absoluut niet beter
weten dan wij."
„RTL 4 doet het alleen maar
goed omdat ze de tools hebben
om het goed te kunnen doen.
Zeven dagen per week elke dag
uitzenden. Ik vecht me in m'n
eigen organisatie kapót. Onze
vrijdag heeft het altijd gewon
nen van die van RTL 4. Onze
maandag zal het gaan winnen
van die van RTL 4. Al moet ik
tot aan het gaatje en al moet ik
geld lenen -god-weet-waar- om
het voor elkaar te krijgen. Ik kan
er niet tegen geen succes te
hebben. Dan functioneer ik niet
meer, dan stort ik in elkaar. Ik
wil dat succes gewoon hebben.
Ik wil het voor mezelf, niet voor
m'n carrière, die ligt achter me,
die is afgelopen. Ik zit gewoon
van binnenin vast aan de
TROS."
„De consument heeft geen
boodschap aan de zorgen die
wij hebben. Drie netten, acht
omroepen een bijna niet te ont
warren kluwen aan organisaties,
lijnen en bevoegdheden. We
kunnen nooit zo'n slagkracht
ontwikkelen als RTL 4 dat bij
wijze van spreken overnight z'n
hele schema kan omgooien,
voor zeven dagen per week. Dat
is ons nadeel. Maar het voor
deel is dat wij in Hilversum met
al die omroepen altijd zoveel
meer te bieden hebben dan
RTL 4 over tien jaar nog niet te
bieden heeft.... journalistiek ver
nuft, inkoopkracht, beproefde
en creatieve televisiemakers.
RTL 4 zit nu op z'n top. Ja, ab
soluut."
Zelfvoldaanheid
„Dat neemt niet weg dat de
komst van RTL 4 Hilversum veel
goeds heeft gebracht. Ze heb
ben ons wakker geschud uit on
ze vadsige zelfvoldaanheid. De
negatieve effecten daarvan zijn
dat een aantal mensen het gees
telijk niet heeft kunnen verwer
ken. Nou ja, die vertrekken dan.
Dat zijn de mensen die menen
dat het publieke bestel niet is
ingericht op concurrentie. Die
zijn tegen quizjes en soaps.
Nou, ik denk gewoon dat het
absoluut moet. Maar het gaat
om de mix: hoe kun je met drie
netten de publieke opdracht
vervullen en tegelijkertijd dat
marktaandeel behouden. Die
mentaliteitsombuiging in Hil
versum gaat goed."
raau, einuicuaiicur waj> ue-
orge Hulshof. De NOS zond
het programma uit op 6 de
cember verleden jaar.
De jury kende de prijs toe
aan Van Langeraad vanweg
het „met grote originaliteit en
intelligentie toepassen van de
mogelijkheden van hd-televi-
sie". In totaal waren 20 pro
gramma's ingezonden.
Het programma won overi
gens eerder het Astrolabium
tijdens het International Elec
tronic Cinema Festival in To
kio, Japan.
Keith Richards levenswandel een grote mythe
Hij wordt in decem
ber 49. Wie zegt dat
zijn gezicht door
leefd is, verraadt enige aanleg
voor het uiten van understate
ments. het lijkt alsof er op zijn
gezicht een complete bescha
ving is opgebloeid en weer ver
dwenen. Maar degenen die
denken dat dat ongepast is voor
een rockster, missen het punt
waar het om gaat: hoe ouder Ri
chards wordt en hoe dieper de
groeven in zijn verweerde ge
zicht worden, hoe meer hij gaat
lijken op de bluesmuzikanten
die hij altijd heeft bewonderd.
PARIJS G. SMITH THE INDEPENDENT
Main Offender, de titel van z'n
nieuwe cd, bestaat uit een ver
zameling energieke rocksongs,
maar bevat ook in 'Hate It
When You Leave', vijf minuten
zulke gevoelige muziek als Ri
chards maken kon. Hij heeft de
liedjes in zijn Newyorkse appar
tement geschreven en daarbij
gewerkt volgens de methode die
hij gebruikte toen hij voor het
eerst riffs ging schrijven voor de
Stones. Moeilijk te geloven dat
de openingsaccoorden van
'Jumping Jack Flash', 'Satisfac
tion', 'Brown Sugar", dat typi
sche elektrische geluid, in feite
zijn geschreven op een akoesti
sche gitaar.
„Ik schreef die vroege akkoor
den met behulp van een over
belaste cassetterecorder, een
van die vroege van Philips,
voordat ze geluidsdempers had
den. Die kon je gewoon aanslin
geren. Het was een akoestische
gitaar maar de cassetterecorder
maakte het geluid elektrisch
door het te verdraaien. Ik denk
dat 'Jumping Jack Flash' het
beste voorbeeld is. Normaal doe
ik dat in de kleedkamer voordat
ik het podium opga. Elke ande
re is een variatie. In feite wijzen
sommige mensen erop dat 'Jack
Flash' praktisch 'Satisfaction' is,
maar dan van achter naar vo
ren. En '999' (op het nieuwe al
bum) is een variatie op de ak
koorden van 'Jack Flash'. Op
een bepaalde manier is 'Will
But You Won't' dat ook."
Bill Wyman
De Rolling Stones zijn van plan
in februari weer bijeen te ko
men. Maar de vraag is of Bill
Wyman er dan nog bij zal zijn.
Hij heeft iets gemompeld over
stoppen, hoewel hij tot nu toe
nog niets rechtstreeks tegen Ri
chards heeft gezegd. „Ik moet er
wel achter zien te komen, want
als hij besloten heeft om niet te
rug te komen, moeten we ie
mand anders zoeken die in zijn
schoenen kan staan. Hij heeft er
misschien gewoon geen zin
meer in. Tegelijkertijd weet ik
dat hij het toch wel leuk vindt.
Bill is precies wat een basgitarist
moet zijn. Je hoeft nooit om te
kijken en je afvragen wat hij aan
het doen is. Hij is vast als een
rots. Hij is onopvallend maar hij
swingt wat één van de be
langrijkste dingen is voor de
Rolling Stones. Charlie Watts is
begonnen als jazzmuzikant, en
is dat nog, en hij geeft die extra
oppepper aan de beat De
meeste recht-voor-z'n-raap-
rock-en-roll-bands hebben de
neiging een beetje zwaar te
stampen en niet helemaal weg
te komen meer krachtig dan
luchtig. Maar wij houden van
vliegen.''
Richards' verhouding met
Mick Jagger is nu tenminste sta
biel. Die leek met de ruzies in
het midden van de jaren tachtig
hopeloos, toen Jagger een eigen
overeenkomst sloot met CBS
die de groepsovereenkomst van
de Stones leek te overlappen.
„Het was niets voor Mick en ik
kan een portie gekibbel zoals ie
dereen die heeft, wel hebben.
Maar het wordt uitgemeten in
de internationale pers. En na
tuurlijk zwepen ze je op 'heb
je gehoord wat Mick over je
heeft gezegd?' Uiteindelijk zijn
we bijelkaar gekropen om sa
men de songs voor Steel Wlteels
te schrijven. Wij zaten op de
bank, met twee gitaren en een
bandrecorder. En we hadden
een gesprek dat ongeveer zo
ging: 'Waarom heb je mij een
klootzak genoemd in de Daily
MaiP.' 'Omdat jij mij een kloot
zak hebt genoemd in de New
York Times'. En toen zijn we
aan het werk gegaan en hadden
we binnen een half uur een
paar songs op de rails. Het heeft
de vriendschap tussen Mick en
mij versterkt."
Mythevorming
Richards is het onderwerp van
een nieuwe biografie door Vic
tor Bockris, die hem verraste
toen hij uitkwam. „Ik kwam uit
mijn studio in New York, recht
tegenover een van de grote
boekhandels, en daar lag ik in
de etalage. En ik dacht, wacht
even, het album is nog niet eens
af, deze promotie komt te
vroeg." Richard zegt het boek
niet te hebben gelezen. „Ik denk
dat als er vuurwerk in staat, ik
dat toch wel zou horen. Van wat
ik van vrienden begrijp, staan er
alleen de afgezaagde verhalen
Maar sommige aspecten van
Richards' gedrag zijn verleide
lijk voor mythevorming. Bij
voorbeeld zijn abnormale ver
mogen om zonder slaap te kun
nen. „Mijn record is negen da
gen zonder een oog dicht. Uit
eindelijk viel ik staande in slaap.
Ik was net bezig een cassette te
rug te leggen op de plank en
voelde me uitstekend. Ik draai
de me om en viel in slaap. Mis
schien omdat ik zo'n sterke
constitutie had, wilde ik weten
of ik die op een of andere ma
nier kon verslaan. Er was een
tijd dat ik de technici in de stu
dio afmatte: zij sliepen in ploe
gen onder de bureaus."
„Na een dag of drie maakt het
niet meer uit. Je bent niet moe
je bent zelfs niet meer van
dezelfde wereld. Het kost je
geen enkele moeite, je lichaam
gaat zijn natuurlijke gang, er ko
men andere chemische stoffen
in vrij. Ik denk dat ik daarin ge
in teresseerd raakte omdat
adrenaline het meest verbazing
wekkende is wat we hebben. Op
het podium leef je van adrenali
ne. Maar je merkt dat nog ster
ker wanneer een toernee is af
gelopen. Je weet dat het gaat
gebeuren en je kunt er niets te
gen doen, maar nog twee
maanden lang gaat je lichaam,
zo tegen speeltijd, aan het werk.
Dat was één van de redenen
waarom ik in de eerste plaats
met de 'stuff ben begonnen,
om dat te kalmeren, af te kap
pen, want dan kon ik me laten
meedrijven, en net doen alsof ik
geen ster was."
Vertaling Luutje Niemantsver-
driet
STRIPS
ZOGEZEGD
Gert en Hermien foto opd
,,Hermien en ik zijn er nu echt op
ingesteld om een klein beetje af
stand te nemen van de smartlap
pen. Wat wij hebben ervaren is
dat niet iedereen daar meer op
zit te wachten. Ja, op een bejaar
denmiddag wel. Daar kom je niet
onderuit en dan zingen we ze nog
steeds met veel liefde en overga
ve. Maar de jeugd wil lekker uit
z'n dak gaan en dus hebben we
voor hen andere nummers op ons
repertoire staan." (Gert Timmer
man in Story)
„Waarom ik denk dat ik een ko
mische rol kan spelen? Ik voel
het! Als ik maar een greintje on
zekerheid zou voelen, zou ik het
niet doen. Al heb ik zo'n soort rol
nog nooit gespeeld, ik wéét dat ik
het kan. Gek hè? Eerlijk gezegd
begrijp ik zelf ook niet waar ik
dat vertrouwen vandaan haal.
Misschien ga ik straks wel ont
zettend op mijn bek, wie zal het
zeggen." (Nieuwe Vlaamsche Pot
ster Josephine van der Meer in
VARA TV-Magazine)
,,lk wed dat jij niet had gedacht
dat ik piano kan spelen. Of dat ik
klassiekers uit de dertiger jaren
kan zingen. Nou, dat kan ik ook.
Mensen denken dat ik alles doe
wat ik wil. Maar dat is niet zo. Je
zou eens moeten weten hoe het
is met die types om te gaan waar
ik mee om moet gaan. Als het
niet voor de muziek was, was ik
er allang mee gestopt." (Keith Ri
chards in Nieuwe Revu)
„Morse ziet de hele tijd de ver
schrikkelijke kant van mensen.
De zelfkant van de samenleving
is zijn leven.(John Thaw, alias
inspecteur Morse in VARA TV-Ma
gazine)
„Er zijn ogenblikken dat ik dit
vak haat. Soms zou ik een tijdje
helemaal alleen willen werken,
voor mijn part als ijzervlechter of
schilder. Het is echt niet gemak
kelijk om altijd op te moeten
trekken met collega's die per de
finitie eigenzinnig en ijdel zijn."
(Trudy Labij in Privé)
„Niet te geloven hoe je je in al
lerlei bochten wringt om intens
contact te hebben met je doch
tertje. Zingen vindt zij fijn, zo
werd mij verteld. Ik begon met
mijn opera-zangoefeningen,
maar die zijn te saai voor haar.
Het leek Anneke, mijn vrouw, be
ter dat ik liedjes zou zingen uit
ons repertoire van de band. Maar
daar viel zij prompt bij in slaap."
(Bart Peeters in Story)
„Mijn vaderen moeder zijn na
bijna dertig jaar huwelijk ook nog
altijd heel romantisch. Zo zou ik
het de rest van mijn leven ook
willen hebben. En mijn grootva
der en grootmoeder, die nu 82
jaar zijn, hebben al een huwelijk
van zestig jaar achter de rug. Ik
heb daarom fantastische voor
beelden om me op te richten."
Ex-miss Universe Angela Visser in
Privé)
BOES
BOLLEBOOM