Cultuur Kunst 'Muziek moet sentimenten verstoren' 99 ^bewondering Rick en Lex Goudsmit: 'Zo zoon, zo vader' DONDERDAG 22 OKTOBER 1992 23 Positief *5 C Het 'even 'n Provence was J hard. Toch bekeek schrijver Marcel Pagrrol het altijd van de posi tieve kant. Dit blijkt uit La Cloire de mon père, een film van regisseur Yves Robert. Boeken Een recensie van Harry Mu- élm lisch' magnum opus 'De ont dekking van de hemel' en een inter view met de Baskische schrijver Bar- nardo Atxaga die ook in Nederland waardering oogst redactie cees van hoore ruygrok (CHEF) saskiastoelinga Ionakwartet geeft koffieconcert leiden «Het vermaarde Ionakwartet geeft op zondag 25 oktober een koffieconcert in de Stadsgehoorzaal aan de Breestraat in Leiden. Op het programma staan werken van Fauré, Beethoven en Brahms. Toegangskaarten zijn te koop bij K&O (tel. 141141). Het concert begint om 11.30 uur. Virgin Brides presenteert eerste cd alphen aan den runDe Alphens-Leidse rockgroep Virgin Brides geeft op zaterdag 31 oktober een concert in het Kasteel aan de Concertweg 1 in Alphen aan den Rijn. Op deze avond wordt te vens de eerste cd van de groep, met de titel 'Drive', gepresen teerd en te koop aangeboden. Daarop staan de beste nummers uit het repertoire van Virgin Brides. De zaal gaat open om 21.00 Marcel Möring in De Burcht leiden Helbertijn Schmitz-Küller voert op donderdag 29 okto ber, in sociëteit De Burcht in Leiden, een gesprek met de schrij ver Marcel Möring. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij de boekhandels Kooyker, De Kier en Zandvliet. Aanvang 20.15 uur. Countrygala in Noordwijkerhout noordwijkerhout» In De Schelft in Noordwijkerhout wordt za terdag 24 oktober het Country Western Gala gehouden. Het gala wordt opgeluisterd door The McCarters, Karin Tobin, The Dean Twins, Kathy Chiavola en Allen Frizzell. Alle artiesten wor den begeleid door volledige bands. Het programma begint om 20.00 uur. De Nits twee avonden op de planken van de Leidse Schouwburg De wetenschap dat The Nits met elk nieuw album een bestaande groep fans verliest, heeft de groep er nog nooit van weerhouden om de muzikale horizon te verbreden. „Want bij ieder album winnen we er ook weer nieuwe fans bij", is de simpele redenering van Henk Hofstede, Robert-Jan Stips en Rob Kloet. Met de nieuwe cd 'Ting' slaagt het trio er alweer in om anders te klinken dan op het voorgaande materiaal. Mede veroorzaakt door een sober instrumentarium, dat zelfs Zwitserse beeldhouw werken bevatte. „Het is niet zo zeer de drang om ver nieuwend bezig te zijn", legt Hofstede uit. „Het is meer het zoeken naar nieuwe elementen die in onze muziek te gebruiken zijn." pauken." De groep noemt de aanpak kamermuzikaal. „Toen we begonnen, hadden we tallo ze stukken liggen met ijle mu ziek. Van die klanken die zich ergens in de verte in een mistig landschap schijnen af te spelen. Mooie banden hoor, dat wel, maar wij begrepen ook wel dat er voor dat soort muziek geen plek is in de wereld." leiden «michel vermeer The Nits heeft ruim een jaar ge werkt aan het twaalfde album. Het resultaat is er naar. 'Ting' staat vol met mysterieuze, vage en fragiele songs, die in hun schoonheid groeien naarmate ze vaker worden beluisterd. En vaker beluisteren is een vereiste, want 'Ting' is geen 'gemakkelij ke' plaat. „Het valt nu nog mee", benadrukt Hofstede. „We hebben het afgelopen jaar hele sobere perioden gekend waarin we minimaal gebruik maakten van instrumenten. Halverwege de opnamen hebben we onszelf ook tot de orde geroepen, want het werd allemaal wel heel erg obscuur." Volgens Hofstede is er voor 'Ting' niet op een bijzondere manier gewerkt. „We hebben gezocht naar andere muziek vormen en heel streng voor onszelf bepaald dat we dit al bum zouden maken met een beperkt instrumentarium. Eén stem, twee piano's, een snufje cello en synthesizer en klassiek slagwerk. Dus veel bekkens en Dus werd er verder gezocht, onder meer voor de percussie. De zoektocht eindigde tenslotte in Zwitserland, waar de band in contact kwam met kunstenaar Arthur Schneiter. Na schilderij en ('La Grande Parade') vorm den beeldhouwwerken voor oud-Rietveld Academie-student Hofstede een nieuwe inspiratie bron voor een cd. Zelf noemt hij het toeval. „Je moet open staan voor zaken buiten de muziek om. Zo zijn we ook met Schnei ter in contact gekomen. Hij maakt kunstwerken waarop je ook kunt spelen. Beeldhouw werken die klanken voortbren- Vijf Zwitserse sculpturen wer- Schouwburg. den naar Amsterdam gehaald. „Het eindresultaat viel tegen", bekent Hofstede. „De stenen bleken in de nummers niet bruikbaar. Ook de poging om ze te gebruiken als opvulling tus sen de nummers, bleek onhaal baar." Op de cd zijn de stenen dan ook sporadisch te horen. Toch is de invloed van de Zwit serse sculpturen tijdens de hele produktie blijven hangen als een duidelijk waarneembaar at mosferisch gegeven. Zweverige cd Hoewel ieder album anders klinkt, hebben The Nits na al die jaren toch een eigen geluid ontwikkeld. Hofstede schrijft dat toe aan het jarenlang wer ken met dezelfde mensen. Niet alleen de muzikanten, maar ook de mensen achter de schermen. De zanger bevestigt dat 'Ting' een wat zweverige cd is gewor den. „Zweverig, maar wel bin nen afgezette lijnen. Het is de functie van muziek om senti menten te verstoren. Om ge voelens op te roepen. Ik zie het als landschapsmuziek. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Want mensen luisteren naar onze nummers in omstandighe den die we zelf niet eens kun nen bedenken. Ik vind het nog steeds leuk om mijn eigen lied jes, die in de studio onder per fecte omstandigheden zijn op genomen, opeens van een stei ger te horen schallen. Ver mengd met het geluid van Lijn 9 en een drilboor." De Nits staan op donderdag 29 oktober en vrijdag 30 oktober op de planken van de Leidse De Nits: niet de drang om vernieuwend bezig te zijn. „Meestal denk ik heel lang na voor ik iets koop, maar dit wilde ik meteen hebben. Ik werkte destijds in Den Haag en als ik 's morgens naar kantoor ging, liep ik langs de etalage. Het is een foto van Bert Houweling. Eigenlijk is hij geen kunstenaar, maar fotojournalist in Den Haag. Toch is dit een kunstfoto. Je kunt zien dat Houweling gezocht heeft naar de juiste compositie. Hij wilde geen speels en beweeglijk beeld, maar iets straks en statisch. Als je er van een afstandje naar kijkt, lijkt het net abstract. Maar dat is het niet: het zijn vijf kleedcabines op Scheveningen. Gele kozijnen, geel zand, blauwe deuren, een strakblauwe lucht. De kleurstelling en de vlakverdeling zijn perfect gevonden." „Houweling heeft de badhokjes in 1977 gefotografeerd, vlak voordat ze werden afgebroken. Het is vreemd: ze zitten nog goed in de verf, maar toch zie je ook dat ze heel vervallen zijn. De boel staat scheef, is verzakt. De deur uiterst rechts wilde al niet meer sluiten, die heeft Houweling zelf dicht geduwd. Vóór die deur ligt een bergje zand, daarmee klemde hij 'm vast. Deze foto vertelt twee verhalen; het verhaal van de cabines zelf en het verhaal van de man die de foto heeft gemaakt." „De foto is een historisch document. Het vertelt iets over de preutsheid die zo'n vijftien jaar geleden nog heel gewoon was. Het doet me denken aan dat gehannes met badlakens en dat bekrompen Nederlandse gedoe van mensen die absoluut niets 'indecents' wilden laten zien. Je moest er voor.betalen: 25 cent. Lekker met z'n allen erin, dan was het nog goedkoper. Dat is nu eén generatie terug en al voltooid verleden tijd. Die cabines waren heel beeldbepalend voor Scheveningen. Ik kan ze me nog zó goed herinneren. Voor mijn kinderen zijn het fabels. Als ik ze vertelde dat ze er voor de Eerste Wereldoorlog hadden gestaan, zouden ze het ook geloven." „In het begin van de jaren '50 heb ik met mijn ouders een tijd in Scheveningen gewoond en dan gingen we natuurlijk ook naar het strand. Meestal trokken we thuis al onze badkleren aan, maar een enkele keer heb ik die kleedcabines wel eens gebuikt. Prettig vond ik In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij' direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt de Voorschotense wethouder van welzijn, sociale dienstverlening en cultuur Mieke Breunesse haar bewondering uit. het niet. Het stonk er, het was er groezelig, er hingen allerlei vreemde geuren, vermengd met zeelucht." Als het alleen om de herinnering was gegaan, had ik die foto niet gekocht. Het gaat me toch vooral om de esthetische component. Als Houweling die foto voor de krant had gemaakt, had hij het anders gedaan; niet zo frontaal, niet zo strak. Hij fotografeerde iets dat op het punt stond definitief te verdwijnen, maar hij deed het niet op een documentaire manier." „Van huis uit heb ik nooit iets met kunst te maken gehad. Ik moest het echt leren. Een omslagpunt is voor mij een overzichtstentoonstellingvan het werk van Mondriaan geweest. Dat was in de vroege jaren '70 in het Haagse Gemeentemuseum. Mondriaan schilderde een boerderij die zich weerspiegelde in het water. Je zag de punt van het dak boven en beneden. In een aantal schilderijen stileerde hij dat steeds verder en uiteindelijk was er alleen nog maar een ruit over. Door dat stapsgewijze proces snapte ik ineens hoe iemand tot zo iets kon komen waarom kunstenaars abstract willen werken." „Met de gemeentelijke kunstaankopen bemoei ik me alleen op afstand. Twee commissies maken de keuze en ik vertrouw er op dat zij dat zorgvuldig doen. Hooguit zou ik met zware motieven kunnen tegenhouden wat echt niet passend is in het gemeentelijk kunstbezit, maar dat komt nooit voor. Toch heb ik wel ideeën over kunst in gemeentebezit. Ik zie graag schilderijen en beelden die voor veel n aantrekkelijk zijn, maar ik wil geen 'gemiddeldheid'. Sommigi controversiële kunstwerken wil je op den duur niet meer missen. Andere dingen die iedereen meteen mooi vindt, kunnen al gauw vervelen. Ik wil niet dat er in Voorschoten kunstwerken staan die niemand rj tijdje meer zie beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie Zo zoon, zo vader, gemengde technieken op doek en papier door Lex en Rick Goudsmit Te zien t/m 13/11, wo t/m za. 13-17 uur. do tot 21 uur. Hofman Van der Zee, Hooftstraat 235, Alphen a/d Rijn. Niet het gevleugelde 'Zo vader, zo zoon' maar andersom 'Zo zoon, zo vader' is de titel waar onder Rick en Lex Goudsmit hun gemengde technieken op doek en papier exposeren bij Hofman Van der Zee. Pas een kleine drie jaar gele den trad vader Lex in de voet sporen van zijn ruim 50 jaar jongere zoon Rick. Lex (1913) verwierf onder meer bekend heid als een van de hoofdrol spelers uit de musical Anatevka. Tegenwoordig is hij vrijwel da gelijks te zien als zichzelf in het kinderprogramma Sesamstraat. Daarnaast schrijft hij kinder- boeken. En na de dood van zijn vrouw is hij gaan schilderen. 'Zo zoon, zo vader' is de der de expositie op rij met zoon Rick (1963). Het werk van vader en zoon heeft weinig raakvlak ken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de expositie het klassieke beeld geeft van de jonge zoon die de confrontatie niet schuwt en de wijze, meer berustende vader. Lex Goudsmit laat vriendelij ke beelden zien met overwe gend vloeiende vormen en zachte kleuren. Opvallend groot is het aantal geabstraheerde ge zichten. Uiteenlopend vai pressieve, haast kinderlijke kop pen tot portretten die zijn opge bouwd uit rechthoeken ei kels. Bij Rick is de mens onderdeel van een geëngageerde voorstel ling. De oorlog in het voormalig Joegoslavië, hongersnood en het menselijk DNA zijn een paar van de onderwerpen die hem bezighouden. Verbeeld in een rauw expressieve stijl die verwant is aan de werkwijze van graffiti-kunstenaars, die zwart als contrasterend, dramatisch element gebruiken in een vaak woeste mengeling van kleuren Het werk van vader en zoon hangt gescheiden van elkaar. Beneden het vriendelijke werk van Lex, in een te krappe ruimte boven het minder toegankelijke engagement van Rick. Het sto rende ruimtegebrek zal vanaf volgende maand tot het verle den behoren. Trots laat galerie- houdster Gunhild Theil een ver trek van behoorlijke afmetingen zien dat bij de bestaande galerie wordt getrokken. Het was de opslagplaats van een zoetwa- renhandel die, ontdaan van marsen en drop, staat te wach ten op zijn nieuwe bestemming als expositieruimte. Op 29 no- vembei bijt )an Cremer het spits af. Foto Louk Zuydcfduin 'Sex' al voor de lunch uitverkocht LONDEN/PARUS In boekwinkels in Londen en Parijs was gisteren sprake van een ware stormloop op het boek 'Sex' van popzangeres Madon na. Binnen enkele uren na ver schijnen was het uitverkocht. Ook in Australië en de VS werd het boek grif verkocht. Het boek is nog niet in Nederland ver krijgbaar omdat er geen exem plaren vanuit Londen zijn gele verd. Honderden fans stonden in de regen voor een boekhandel in Londen die speciaal voor de gelegenheid om middernacht open ging. In sommige Londen- se boekhandels werd het glim mende, trendy boek, dat naakt foto's van de Amerikaanse pop- zangeres en foto's van haar seksuele fantasieën bevat, snel ler verkocht dan de niet-geauto- riseerde biografie van prinses Diana. De meeste Britse en Franse boekhandels raakten voor lunchtijd door de voorraad 'Sex' heen. KARIN BLOEMEN mei Marjolein Touw en Arthur Schlemper en Orkest Willem Ennes IN CONCERT dinsdag 27 oktober woensdag 28 oktober LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071-131943/131944 ER ZIJN NOG KAARTENI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23