'Willem Duyn was een geniale gok' Rtv show 'Ik hoop dat acteren mijn vak kan worden' Nieuwe 'Thorne' in 'The Bold and The Beautiful' 'Terug naar Transkei' DONDERDAG 22 OKTOBER 1992 Isa Hoes krijgt een kick van Goede TijdenSlechte Tijden Bennie Jolink terug bij Normaal; afsclieidsgala voor zijn invaller Bennie Jolink staat zaterdag weer op de planken. Voorlopig zal hij alleen zingen. Volgend voorjaar hoopt Jolink weer op de gitaar te kunnen rammen. foto Opa's Laatste Num mertje staat er met priegelige lettertjes op het affiche. „Ja, dat had best wat vetter gemogen", schatert Willem Duyn. De 55-jarige beer uit Almelo houdt van brede ge baren en dito teksten. De vroe gere Mouth van MacNeal speel de een half jaar voor reddende engel van de Achterhoekse band Normaal. Willem springt aanstaande zaterdag in Win terswijk voor 't laatst in. De dag erop vieren 3000 liefhebbers in Zieuwent de terugkeer van de Verloren Zoon Bennie Jolink, li chamelijk én geestelijk gevloerd door een zwaar auto-ongeluk. Nu kan hij er om grinniken. Maar toen hij die negende april de ogen opensloeg, was Bennie Jolinks wereld pikzwart. De frontale klap tegen een eik knakte niet alleen zijn botten. De 46-jarige zanger - grote bek, klein hartje - zat in de put. Heel diep. Vader Frederik én mana ger Martin Jansen vonden een depressieve höker tussen de zie- kenhuislakens. Regelneef Jansen onderbrak Jolinks klaagzang op zijn ma nier: scherp tot op het bot, zoals het een oud-uitbener betaamt. Het had erger gekund, voor het zelfde geld lag Bennie op de rug, met vier schepp'n zand op 'n boek. Of bunt dat d'r meer?, vroeg Jansen aan vader Jolink, erkend doodgraver te Hum- melo... Mijn baby Bennie Jolink bekijkt deze mor gen, in de Commodore-studio op het Zelhemse industrieter rein, het hoes-ontwerp voor 'Buugen of Basten', de negen tiende cd. Een tekening van een klomp, geel-blauw omlijst, komt uit de map. Zijn idee. Een 'snelle' reclameman uit de Randstad wilde er wat aan ver anderen, vertelt hij. Wanneer Jolink naar Amsterdam kwam om erover te praten, vroeg de man, onwetend van Bennies trauma voor de grote stad. Nóóit, klonk het antwoord. Manager Jansen heeft Jolink daarop - 'Bun ie'j wal good wies?' - het nodige benul voor de realiteit bijgebracht. Het ongeluk heeft z'n sporen bij Bennie Jolink nagelaten. Zijn linkerarm krijgt hij maar centi meter voor centimeter omhoog, wellicht moet hij weer onder het mes, klinkt het zorgelijk. Hij kiest zijn woorden, in dat sappige dialect waarin hij denkt en droomt, zorgvuldig. De fans moeten niet de indruk krijgen dat de gestaalde leider door één stuurfout soft is geworden. Maar er is wél wat gebeurd met de aanvoerder die gewend was massa's te bespelen. Jolink: ,,lk had nooit gedacht dat mij dit kon overkomen. Het laat een geestelijke verwonding achter. Voor een vrolijke flierefluiter die om half vijf de deur achter zich dichttrekt ligt zoiets misschien anders Maar Normaal is mijn alles, mijn baby." De fatale rit naar zijn boerde rijtje heeft hij keer op keer op nieuw gereden, in de auto én in zijn hoofd. Hij luisterde, zwaar overwerkt, naar een bandje met net opgenomen materiaal. „Bij het derde nummer was 't de boom. Je ligt opeens in het zie kenhuis. Totaal hulpbehoevend. Je kunt niet eens zelf naar de wc, maar het fanatisme blijft, al leen kan ik meer relativeren. Ik zit geestelijk weer goed in el kaar. de rommel' tussen de oren is opgeruimd." Geniale gok Zijn allesbepalende positie - zanger/gezicht/schrijver/ont werper - moest na de grote klap worden overgenomen. Als er niets werd gedaan dan was de BV Normaal op de fles gegaan. De rekening zou hoog zijn ge weest: zijn collega's uit de maatschap zonder ww op straat; de apparatuur, de trucks, de studio zouden moeten wor den verkocht. Willem Duyn werd ingehuurd en „hij werd de geniale gok", al dus manager Jansen. Bennie heeft de shows met Willem Duyn niet gezien. „Ik durfde niet. Ik was doodsbenauwd dat het publiek me zou zien. Diepe re redenen om niet te kijken waren er niet. Ik ben dankbaar dat iemand mijn plaats wilde innemen." Bij de Veldtocht in maart moet hij er weer staan, voor zo'n tachtig optredens in zeven maanden. Overwogen is een vijfde man te werven. Iemand die, net als psychologie student Robert Colenbrander (De Ka- chelpiepe) tijdens deze tournee Jolinks gitaarspel zou kunnen overnemen. Maar de groep doet het toch maar niet. „Dan zegt het publiek: hij kan 't nog niet. We komen met zijn vieren te rug, nieuw en scherp." Jolink gaat repeteren; Duyn beproeft inmiddels de vering van bureaustoel. Honderden- tien kilo zwaar, verpakt in trai ningspak XXXL zit hier een brok Nederpop-historie in hoogstei gen persoon. In 1971 sprak Ad Visser in zijn Top Pop over die harige beer op plateauzolen met dat blonde 'spijkertje' aan zijn zij. 'How do you do', negen miljoen singles voor Mouth and MacNeal, nummer één in Ame rika. „Een verschrikkelijk nie mendalletje, maar wél een goeie act ".oordeeldehij. De 55-jarige Duyn is knap grijs geworden. De geboren Haarlemmer die in Almelo pal naast het Heracles-stadion woont, kent net als Jolink de pieken en dalen van het vak. Na zijn hits raakte hij een lager wal. Big Mouth had te vaak last van een droge keel... Van het Song festival in Brighton weet hij zich niet veel meer te herinneren dan dat hij ter ontnuchtering in een zwembad werd gekieperd. Dank zij veel wilskracht liet hij de fles staan. Hij stapte tien nachten in z'n onderbroek het IJsselmeer in; sindsdien smeert hij z'n imposante lijf alleen nog met melk. Hij praat gemakkelij ker over zijn 'dip' dan zijn Ach terhoekse collega. „Of ik van die rotperiode heb geleerd? Geen réét. Wat kun je leren van een alcoholist? Ben jij gek! Kom nooit bij mij om hulp als je in dezelfde rotzooi zit. Je bent er zelf mee begonnen, zorg maar dat je eruit komt. Ga voor mijn part ook in het IJsselmeer staan, ik heb geen medelijden. Klap voor je harsens kun je krij gen en niet zeiken." Zijn ogen staan scherp achter het stalen montuur. „Ik drink al dertien jaar niet meer. met ro ken ben ik ook gestopt", buldert hij. Apart gala Zijn inzet heeft Normaal geen kwaad gedaan, meent Willem Duyn. „Na zeventien jaar word je als groep nonchalanter, maar je mag nooit onder een grens komen. Dat pikt het publiek Hij jutte zijn tijdelijke part ners soms flink op. Bassist Wil lem 'de Zwijger' Terhorst praat te in twee kwartalen meer dan hij in zeventien Normaal-jaren bij elkaar deed. Interim Duyn tokkelde op de gevoelige snaar van de sologitarist. Gisteren was het véél beter, sneerde hij dan Het wérkte. „Ze zeggen tegen mij: We hebben Paul Kemper nog nooit zo goed horen spelen. Maar die jongens hebben vast ook wel eens gedacht: 'nokte die ouwe Het Willem-doet-Normaal- slot wordt een apart gala. Mieke Stemerdink, ook al een beroem de Achterhoekse komt met haar Gigantjes naar Winterswijk; Duyns vrouw Ingrid Kup be klimt voor drie nummers het podium van het Cultureel Cen trum: Big Mouth en Little Eve na vijftien jaar als zangduo her enigd. Daarna wacht de aimabele 'brul-aap' het schnabbelcircuit: braderieën, partijtjes en perso- neelsavonden. Hij blijft er nuch ter onder. „Ik zit al twintig jaar met bandjes in zaaltjes. Het is meer ouwehoeren wat ik doe. Liedjes komen op de tweede plaats." Nog een tip voor 'opvolger' Jolink? „Hij zou het vrolijker kunnen doen." Duyn dartelde de laatste maanden met een kratje Grolsch als accordeon over de planken, begon het Wil helmus te zingen, kwam op met het managerskoffertje van Mar tin Jansen - 'Ken 'k effen van gen?' - of fietste de bühne op. „Boeren zijn niet achterlijk meer. Ze weten precies hoe ze overal subsidie moeten krijgen. Er schijnen al boeren met aids te zijn. Nee, dat strijdbare van Bennie hoeft voor mij niet zo." Manager Martin Jansen glimt. Hij neemt z'n petje af voor Wil- lems vakmanschap. „Hij noem de Bennie élke avond. Iedereen moest op de knieën. Hun ge zang werd, zei Duyn dan, opge nomen voor Bennie. Zelfs jon gens met tatoeages tot ónder de nagels gingen plat. Ik ken geen andere zanger die dat kan." De manager weet het zeker. Jolinks ongeluk en de komst van Duyn hebben de groep nieuwe energie gegeven. „Normaals be staan is met enkele jaren ver lengd." worden, dus heb ik die auditie gedaan. Die rol krijg ik nooit, was mijn eerste gedachte na de test. Een week later was ik al aangenomen", herinnert de ac trice zich. Isa heeft in tegenstelling tot haar meeste collega's uit de soapserie op de toneelschool in Maastricht gezeten. Zij werd niet van de straat geplukt, maar heeft een gedegen acteursoplei ding achter de rug. Een oplei ding die ze overigens niet af maakte. „Het eerste jaar op de toneelschool ging goed, maar in het tweede jaar werd ik heel on zeker. Ik vond iedereen om me heen goed, behalve mezelf. Ik besloot er toen een jaar tussen uit te gaan. Langzaamaan kwam ik tot de ontdekking dat ik niet meer terug wilde. Begrijp me goed. Die school is absoluut niet slecht. Ook al ging het op een gegeven moment slecht met mij, ik heb er veel aan ge had." Kritiek De kritiek van professionele ac teurs op de acteerprestaties in Goede Tijden, Slechte Tijden deelt Isa Hoes niet. „De serie is een goede leerschool. Je moet heel zelfstandig werken. Verder leer je hier veel qua timing in scènes. Je kunt in de serie heel goed aan het verbeteren van je kwaliteiten werken. De meeste acteurs zijn in die paar jaar heel hard vooruit gegaan." „Ik hoop dat acteren mijn vak kan worden", zegt Isa voorzich tig. „Ik besef best dat ik er nog lang niet ben. Ik ben ook heel nuchter en niet bang voor het moment dat ik zonder werk zit. Natuurlijk hoop ik dat zo'n mo ment nooit komt. Nee, een aan bieding om in een andere serie of film te spelen heb ik nog niet gehad. Maar als blijkt dat de rol van Myriam spelen het enige is dat ik kan, dan heb ik dus geen talent en moet ik maar stoppen met acteren", zegt ze resoluut, De grote wens van Isa Hoes is om een rol in een film te spelen. „Bij film wordt toch de meeste aandacht aan acteurs besteed. Licht en geluid worden veel be ter geregeld dan in een soap. Er is veel meer tijd voor alles en in een film zit natuurlijk meer diepgang. Maar het lijkt me ook heel leuk om in tv-series zoals 'De Brug' en het 'Wassende Wa ter' te spelen." Dat Nederland te klein is voor een ambitieuze acteur, vindt Isa Hoes onzin. „Het klinkt alle maal heel leuk en aardig om in Amerika een filmster te zijn, maar ik ben niet het type dat over een paar jaar zo nodig over de grens moet." Vanaf vanavond is de acteur Jeff Trachta te zien als Thorne in de RTL 4-soapserie 'The Bold and The Beautiful'. Hij neemt de rol over van Clayton Norcross. Om deze wissel soepel te laten ver lopen. hebben de makers van 'The Bold' gekozen voor de vol gende oplossing: op een avond valt Thome dronken in slaap, vervolgens wordt hij de volgen de ochtend in zijn nieuwe ge daante wakker. Jeff Trachta is geen nieuwe ling op het gebied van 'soaps'. Hij heeft onder meer de rol van Hunter Belding vertolktin de 'Loving' en meegespeeld als Boyce McDonald in One Life to Live'. Daarnaast was hij ook te zien in diverse speelfilms, zoals 'Grease' en 'Cabaret'. (De nieuwe Thorne' is van avond te zien om 18.20 uur, RTL 4) Na een vakantie van zo'n negen weken („die had ik hard nodig om een beetje bij te ko men") draait Goede Tijden, Slechte Tijden weer op volle toeren. Arnie Alberts, Peter Kel der, Dian Alberts, Helen Hel- mink, Simon Dekker en Myriam van der Pol. Het wel en wee van Nederlands meest populaire tv- personages wordt dagelijks ge volgd door miljoenen kijkers. Myriam van der Pol, alias Isa Hoes, speelt vanaf de allerleer- ste aflevering mee in de soapse rie. Voorlopig is de 25-jarige ac trice niet van plan om net als collega Fréderique Huijdts (An nette) de serie te verlaten. „Ik krijg gewoon een kick van het spelen in deze serie", vertelt Isa Hoes enthousiast. Over haar rol van de naïeve en onzekere My riam, die de meest uiteenlopen de frutsels in haar kapsel ver werkt, is Isa zeer tevreden. „My riam was in het begin alleen het zeurderige en onzekere typetje. Nu heeft ze gelukkig een breder karakter. Dat maakt het spelen van haar rol interessanter. In het begin was mijn rol heel klein. Ik hoefde ook maar twee dagen per week naar de studio in Aalsmeer te komen. Ik werkte enkel achter de bar in de koffie shop en had in de serie geen huis." Isa Hoes had een klein rolletje in de TROS-serie Medisch Cen trum West toen ze gevraagd werd om een test te doen voor Goede Tijden, Slechte Tijden. „Mijn castingbureau belde voor de rol van Myriam. Het zag er niet riaar uit dat mijn rol in Me disch Centrum West groter zou Isa Hoes, alias Myriam, deelt de kritiek niet die professionele acteurs hebben op de acteerprestaties in Goede Tijden Slechte Tijden. foto erik geven lijk zullen krijgen in zijn geboor teland. „Als we in een zwarte buurt wonen wordt Wilma als een madame behandeld en als we in een blanke buurt wonen worden mijn kinderen en ik ge pest." Dat de zwarte bevolking nog steeds bang is voor de blanken ondervond Toni Bouwmans tij dens het filmen in Zuid-Afrika. De oudere broer van Patric vroeg heel bezorgd of hij wel vrijuit kon praten over zijn poli tieke gedachten met de camera in de buurt. „Hij was bang dat wij van de geheime politie wa ren." Volgens de programma maaksters zal het nog genera ties duren voordat de apartheid voorbij is. (Impact: Vanavond, 23.19 uur, Nedertand 3) STRIPS BOLLEBOOM Impact registreert hereniging Zuid-Afrikaanse familie nu met hun twee kinderen Nontyatyambo (6) en Mzolisi (4) in Zaandam. Het liefst willen ze zo snel mogelijk voorgoed naar Patrics geboorteland. Een paar weken geleden keer de Patric met vrouw en kinde ren na zestien jaar voor het eerst weer terug naar zijn fami lie in Transkei. Programma maakster Toni Bouwmans regi streerde voor het VARA-pro- gramma Impact de ontroerende en emotionele hereniging. In de documentaire wordt nu eens niet de gewelddadige kant van Zuid-Afrika in beeld gebracht. Toni Bouwmans geeft in Terug naar Transkei een realistisch beeld van de zwarte gemeen schap in het dorpje Mbonda waar Patric geboren is. Hereniging Ze volgt Patric op weg naar zijn broers en bezoekt met hem de universiteit in Alice waar hij po litiek bewust raakte. De hereninging met de familie is heel sec gefilmd, maar de beel den spreken voor zich. Daar is geen commentaar bij nodig. Ook de spanning die in de lucht hangt als de familie Wilma voor het eerst omhelst komt zonder woorden heel duidelijk over. Volgens Toni Bouwmans zal het voor het gezin Mtshaulana een moeilijke tijd worden als ze straks in Zuid-Afrika wonen. „De apartheid is nog zo over duidelijk aanwezig. De zwarte bevolking wordt nog steeds be handeld als 38-ste rang burgers. De blanken en zwarten wonen nog altijd gescheiden van el kaar. Zelfs de familie van Patric kijkt tegen Wilma op. Zijn moe der is er heel trots op dat hij met een blanke Westerse vrouw is getrouwd. Dat is een overwin ning voor de familie", vertelt Toni Bouwmans. Patric beseft dat ze het moci- De dag waarop Patric Mtshaulana ontdek te dat je in Zuid- Afrika niet neutraal kunt zijn, besloot hij om zich aan te slui ten bij het gewapend verzet van het ANC. Die dag, precies zes tien jaar geleden, werd een col lega-student van Patric zonder pardon in elkaar geslagen door de Zuidafrikaanse politie. „Die jongen was onschuldig. Hij. deed niet mee aan de de monstratie die we hielden, maar zat rustig op zijn kamer. De politie trapte zijn deur in en sloeg hem in elkaar. Ik dacht toen: 'als je dan toch moet lij den. dan maar voor iets dat je ook echt gedaan had'. Patric vluchtte naar Tanzania, waar hij zijn Hollandse vrouw Wilma ontmoette. Het echtpaar woont BOES De familie Mtshaulana in hun Hollandse woning. foto cpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14