'Muziekbusiness soms verstikkend'
Utrechtse meesters te
zien in Spaanse steden
Hurkende vrouw
'De Markiezin' stijlvol niemendalletje
Gouden Danstheaterprijs voor Fiona Lummis
DINSDAG 20 OKTOBER 1992
19
n hoore annemiek ruygrok (chef)
Voor twee keer Propop-festival
leiden» Nostalgie viert hoogtij tijdens het tweede Propop-festival
dat zaterdag 24 oktober in de Stadsgehoorzaal in Leiden los
barst. Groepen zoals MAC, Pub Band en The Clarks zullen de
oude nummers door de zalen schallen. Propop '92 begint om
20.45 uur.
Kunst in de regio
regio Drie exposities in deze regio trekken de aandacht: in het
Leidse Diaconessenhuis is van 23 oktober tot 3 december werk
van de Leidse kunstenares joke Crul te zien. Onder het motto
'Mens en relatie' benadrukt Crul de grafische lijn. De tentoon
stelling is dagelijks van 08.00 tot 20.00 uur geopend. Het con
grescentrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout toont tot 18 de
cember werk van een groot aantal kunstenaars die van verschil
lende technieken gebruik maken. Dagelijks van negen tot negen.
In de Warmondse galerie Het Oude Raadhuis zijn onder meer
zeefdrukken, glasobjecten en grafiek van verschillende kunste
naars te zien. Tot en met 5 november op woensdag, donderdag
en zondag van 14.00 tot 16.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 16.00
Lezingen Hella Haasse
leiden De schrijfster Hella Haasse, gastschrijver bij de letteren
faculteit van de Leidse universiteit, houdt twee openbare lezin
gen: op 22 oktober over 'Beelden van Indië/lndonesië in het
werk van enkele niet-Nederlandse schrijvers', een week later
over 'Verhouding: verstandhouding-misverstand. De relaties
tussen Indonesiërs, Nederlanders en Indo-Europeanen als lite
rair thema'. De lezingen worden gehouden in het Groot Audito
rium, Rapenburg 73, aanvang 20.00 uur.
Lunchconcert voor harp
leiden Het K O-lunchconcert van komende donderdag wordt
verzorgd door de harpisten Anne Koene en Stephen Fitzpatrick.
Uitgevoerd worden werken van Bach, Glinka en Debussy. Het
concert is in de Kapelzaal van K O en begint om 12.45 uur.
Korte films in de X
leiden 'Historie van de Amerikaanse rijst' en 'Turner' zijn de ti
tels van twee korte films die wijdag 23 oktober in cultureel cen
trum de X aan de Haarlemmerstraat worden vertoond. Het eer
ste filmpje geeft een beeld van de moderne rijstcultuur, in het
tweede komt de 19de eeuwse schilder joseph Turner aan bod.
Aanvang: 20.30 en 21.15 uur, de toegang is gratis.
Vlaams miniatuur voor Mauritshuis
den haag In het Mauritshuis in Den Haag buigen kunsthistorici
zich dezer dagen over een nieuwe aanwinst, een Vlaams portret
miniatuur. Het is een schenking van een particulier, maar voor
alsnog weet niemand wie het geschilderd heeft. Het werkje
stamt uit 1606. Er staan wel initialen op: R.F. Volgens directeur
Duparc van het Mauritshuis zijn er waarschijnlijk wel voldoende
aanknopingspunten om de maker te 'ontmaskeren'.
Zucchero Fomiciari brengt nieuw album uit
Zucchero zit onderuit ge
zakt op de bank. Het is
weer zo'n dag. Het bedie
nend personeel voorziet
hem van al wat gerieven
moet. Hij schenkt een kop
je half vol met koffie, voegt
er een scheut melk aan toe
en drenkt er dan bijna me
chanisch de bijgeleverde
koekjes in alvorens hij ze
naar binnen frommelt. Een
stuk of negen, achter el
kaar. Koffie met koekjes,
het lijkt bijkans een emo
tioneel hoogtepunt op zo'n
promotiesessie in wéér een
anonieme hotelkamer, 'n
Amsterdamse, dit keer.
amsterdam ton de jong
Voor Anselmo Fomiciari - in de
Italiaanse volksmond nog
slechts bekend als Zucchero
(Suiker) - mag het wel zonder al
die poespas. De populairste
rockster van Italië kan wel leu
kere dingen bedenken dan de
media vermaken. Ieder half uur
hetzelfde verhaal aan iemand
anders vertellen. Blijf daar maar
eens wolijk onder.
Hij sopt een nieuw koekje in
zijn koffie: „De muziekbusiness
kan erg verstikkend werken, het
creatieve in een artiest doden.
Er zijn momenten dat je wel uit
dat wereldje zou willen stappen,
dat je het enthousiasme in de
muziek verliest, maar het hoort
er nu eenmaal bij. Ik ben blij
dat m'n album af is en dat ik
straks weer op tournee kan,
maar de rest van al het gedoe
kan ik missen als kiespijn. Inter
views, televisie-optredens, fo
to's maken, allemaal non-crea
Zucchero Fomiciari met Luciano Pavarotti: „Er is voor mij maar één tenor: Pavarotti.'
tief: daar beleef ik weinig lol
aan." Zucchero Fomiciari staat
te boek als licht excentriek.
Koestert een stem als een gruis-
bak, ergens tussen Joe Cocker
en Peter Gabriel. Geldt in Italië
al jaren als de onbetwiste top en
heeft inmiddels ook elders op
de aardkloot grond gewonnen,
onder meer aan de zijde van
Paul Young in 'Senza una don
na', een hitsingle in alle hoeken
Europa. In het voorpro-
hij ooit zeventien avonden met
groot succes in een uitverkochte
Royal Albert Hall, in Londen.
Ook zijn nieuwe album, 'Mi
serere', staat bol van de grote
namen: Bono (U2), Elvis Costel-
gramma van Eric Clapton stond lo en Paul Buchanan (The Blue
foto gpd ton de jong
Nile) namen teksten voor hun
rekening en Luciano Pavarotti,
de tenor, zingt het klassieke ge
deelte van het titelstuk.
Gospel
„'Miserere' was het eerste num
mer dat ik voor dit album had
geschreven. Ik had het in vijf
minuten klaar", zegt Zucchero.
„Het bestond uit twee delen:
een gospelachtig stuk en een
klassiek gedeelte. Daarvoor had
ik een tenor in gedachten, en
voor mij is er maar één tenor:
Pavarotti. We kenden elkaar al,
we komen allebei uit Modena.
Maar toen ik hem het project
voorlegde, zei hij in eerste in
stantie nee. Hij vond het niet in
zijn straatje passen. Maar aan
het eind van de dag. toen hij het
lied ook gehóórd had, vond hij
het toch mooi. En de tekst bleek
bij zijn wereld te passen." 'Mi
serere' stamt uit het Latijn en
staat voor de kleine, bescheiden
mens. Bono schreef de Engelse
tekst en putte daarvoor rijkelijk
uit het bekende U2-idioom:
'Where are the words to say
what is left unsaid?'
Fomiciari was de Ier nog
nooit tegengekomen, maar kon
zich erg goed met diens werk en
kijk op het leven identificeren.
Hij zond Bono een tape met
muziek, deed er een brief bij,
waarin hij iets vertelde over 'het
concept', en een tijdje later arri
veerde per kerende post het re
sultaat. „'Miserere' is eell lied
over het bestaan. Dat had ik
hem ook geschreven toen ik
hem de muziek toezond. En hij
is er uitstekend in geslaagd om
dat te verwoorden. Ik ben er erg
blij mee."
Het album 'Miserere' is tot
stand gekomen in alle uithoe
ken van de wereld. Twee num
mers schreef hij in Kenia bij
voorbeeld, één in New Orleans,
één in Ierland, één in Zuid-
Frankrijk en één in de Camar-
gue bij de zigeuners. „Wat die
songs gemeenschappelijk heb
ben is de zon waar we allemaal
onder leven".
en met 25 oktober te zien op de kunst- en antiekbeurs PAN in Amsterdam. foto anp
madrid gpd
In drie Spaanse steden zijn de
komende maanden 63 meester
werken uit de Utrechtse School
te zien. Het gaat om 52 zeven-
tiende-eeuwse schilderijen, die
in het bezit zijn van het" Cen
traal Museum in Utrecht, aan
gevuld met elf in Nederland nog
niet eerder getoonde werken uit
diverse Spaanse collecties. Be
halve in Madrid, Bilbao en Bar
celona, zal de tentoonstelling
volgend jaar in Utrecht zelf te
bewonderen zijn, samen met 25
schilderijen waarvan het trans
port naar Spanje niet verant
woord was.
De tentoonstelling 'De
Utrechtse School in de Gouden
Eeuw' werd vorige week in Ma
drid geopend en zal daar nog
tot 29 november blijven. In de
cember gaat de collectie naar de
Baskische stad Bilbao en in ja
nuari wordt de Spaanse
rondreis van de 'Utrechtse
schilderijen' besloten in Bar
celona.
De tentoonstelling is samen
gesteld door het Centraal Muse
um in Utrecht, in nauwe sa
menwerking met het Prado in
Madrid en het Museum voor
Schone Kunsten in Bilbao. De
expositie werd mogelijk ge
maakt door de grote Spaanse
bank Banco Bilbao Vizcayo
(BBV), die ook zijn eigen expo
sitiezaal ter beschikking stelde.
Het is tevens de belangrijkste
bijdrage van de BBV aan de cul
turele activiteiten rond Madrid,
Culturele Hoofdstad van Euro
pa.
Werken uit de Utrechtse
School komen nauwelijks in
Spaanse verzamelingen voor, in
tegenstelling tot bijvoorbeeld
Vlaamse meesters. Toch is het
belang van de Utrechtse mees
ters uit het begin van de 17e
eeuw onmiskenbaar. Utrecht,
met schilders als Dirck van Ba-
buren, Gerard van Honthorst,
Nicolaus Knupfer, Hendrik ter
Brugghen en Abraham Bloem-
aert, is ook de bakermat ge
weest voor wat later de wereld
beroemde Nederlandse schil
derkunst van de zeventiende
eeuw is geworden. Algemeen
wordt ervan uitgegaan dat de
Utrechtse schilders grote in
vloed hebben gehad op hun in
ternationaal bekendere Hol
landse nazaten als Rembrandt,
Frans Hals, Vermeer en Jan
Steen.
Tot de schilderijen, die in Ma
drid te zien zijn, behoren 'Mat-
theus' van Ter Brugghen,
'Granida en Daifilo' van Van
Honthorst, 'Driekoningen' van
Bloemaert, 'Gezicht op Utrecht'
van Droochsloot en De collec
tanten van het gesticht van de
Heilige Job' van Jan van Bylert.
De samenstellers van de ten
toonstelling hopen dat de expo
sitie zal leiden tot een nieuwe
belangstelling voor de vroeg-
17e-eeuwse schilderijen uit Ne
derland, die zich in Spanje be
vinden.
Weens museum
slaat slag
in Amsterdam
amsterdam
Het Museum für Angewandte
Kunst uit Wenen heeft op een
veiling gisteren bij Christie's
Amsterdam het centrale deel
van een Tibetaans drieluik ge
kocht, waardoor twee van de
drie delen weer zijn verenigd.
Het drieluik is een zogeheten
Thang-Ka, een Tibetaanse schil
dering op zijde. Het is waar
schijnlijk tijdens de Boxer-op-
stand in het begin van deze
eeuw meegenomen uit een van
de zomerresidenties van de
Chinese keizer en daarna in
stukken verkocht. Eén zijpaneel
kwam terecht in het Oostenrijk
se museum, het andere werd
rond 1930 verkocht in Tsjechos-
lowakije. Sinds het einde van de
Tweede Wereldoorlog is het
verdwenen.
Het centrale deel van 2,5 bij 2
meter werd in het midden van
de jaren twintig verkocht aan
een Duitse diplomaat in Peking.
Voor 32.000 gulden is het nu in
handen gekomen van het mu
seum in Wenen.
Accordeonist
Flaco Jimenez
naar Alphen
alphen aan den run
De wereldvermaarde accor
deonist Flaco Jimenez komt
naar Alphen aan den Rijn.
Op maandag 2 november is
hij, samen met zijn band, te
zien en te horen in De Bron.
Flaco Jimenez maakte furore
op platen van onder anderen
Ry Cooder, Linda Ronstadt
en Los Lobos. De afgelopen
jaren speelde hij in The
Texas Tornados, waarvan
ook Freddy Fender, Doug
Sahm en Augie Meyers deel
uitmaken.
Onlangs maakte Jimenez
zijn eerste cd waarop, naast
zijn accordeonspel, bijdragen
te horen zijn van onder an
deren Emmylou Harris, Ry
Cood^r, Los Lobos. Linda
Ronstadt en Dwight Yoakam.
Kaarten voor het optreden
van Flaco Jimenez in De
Bron aan de Troubadourweg
2 (aanvang 20.30 uur) zijn
vanaf heden te koop bij alle
VW-kantoren.
theater
recensie wunand zeilstra
'De Markiezin' van Noël Coward Regie:
Jules Royaards. Spel: Anne-Wil Blankers,
Willem Niiholt, Allard van der Scheer,
Frans Kokshoorn, Hymke de Vries e.a. De
cor/kostuums: Herman van Elteren. Ce-
zien: 19/10, schouwburg, Leiden. Aldaar
nog te zien: 20 en 21/10.
Mevrouw de Markiezin keert te
rug naar haar twee vroegere
minnaars. Op zoek naar een ze
kere geborgenheid, maar vooral
ook omdat ze 'gekoesterd' wil
worden. Die wens gaat uitein
delijk in vervulling. Natuurlijk,
want je zou niets anders ver
wachten. Voor het echter zover
is, kan Anne-Wil Blankers, die
de rol van de markiezin speelt,
zich al koesteren in de volledige
aandacht van het publiek. Vanaf
het eerste moment van haar
verschijnen, is zij het stralende
middelpunt in dit stuk.
'De Markiezin' is het tweede
deel in een Noël Coward-serie
van drie. Vorig seizoen bracht
Willem Nijholt in samenwer
king met theaterproducent Gis-
lebert Thierens 'Private lives'
uit. Van dit beroemde stuk naar
een in vergetelheid geraakt nie
mendalletje als 'De Markiezin'
is een hele stap terug. Toch valt
dat gezien de voorstelling reuze
mee, en dat is de onmiskenbare
verdienste van de acteurs.
Nog vóór de pauze namelijk
is dit blijspel in zekere zin al af
gelopen. De meeste troeven
heeft Coward dan reeds uit han
den gegeven. Het blijspel heeft
zijn kruit verschoten, de rest is
een magere toegift. Daarom
moeten de acteurs de afloop
een beetje kluchtig forceren.
Met het vermakelijke eerste
deel is echter zo veel goodwill
opgebouwd, dat niemand zich
daar echt aan lijkt te storen.
Dank zij de professionele toe
wijding van hoofdrolspelers en
bijrolvertolkers, wordt hier met
flitsende dialogen een elegante
fantasiewereld vol komische
schijnheiligheid gecreëerd. De
sierlijke aankleding - het stuk
speelt in adellijke kringen in het
Frankrijk van de achttiende
eeuw - draagt daartoe evenzeer
bij.
Regisseur Jules Royaards
heeft ongetwijfeld eeput uit zijn
ervaringen Dij de vroegere
Haagse Comedie die ook in dit
genre een reputatie had hoog te
houden. Hij blijkt gelukkig nog
het recept te kennen om dit
soort pure amusement de nodi
ge vaart en stijlvolle lichtvoetig
heid mee te geven.
Fiona Lummis krijgt de Gouden Dansthea
terprijs van de Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouwdirecties, de VSCD. Ze
krijgt de prijs voor haar aandeel in Step Text
van William Fortsythe, uitgevoerd door het
Nederlands Danstheater. Lummis werd gis
teren in Gouda door de jury geprezen om
haar nauwgezette academische techniek en
haar stijlvolle interpretatie.
De Zilveren Theaterdansprijs is voor John
Taylor voor zijn medewerking aan verschil
lende moderne dansprodukties. Hij 'omlijst
zijn technische beheersing met een natuur
lijke, wat speelse uitstraling', aldus het jury
rapport. Beppie Blanket! krijgt de Choreo
grafie- en Produktieprijs voor Ives, uitge
voerd bij de Stichting Verzamelde Werken.
Het is een uitermate levendige voorstelling,
intelligent en artistiek, vond de jury die dit
jaar bestond uit Isabella Lanz. Lis Lutgerink,
lob Sanders, Yteke Waterbolk en Hein
Spanjaard.
De cast van De Markiezin met op de voorgrond (v.l.n.r.) Willem Nijholt Anne Wil Blankers en Allard van der Scheer. foto kors van bennekom