'Ik moet het hebben van mijn emoties' 'Het spelen zit ze in het bloed' Rtv show Schrijver MCW 'ziek' van TROS DINSDAG 20 OKTOBER 1992 Gloria Estefan schreef haar nieuwe single 'Al ways Tomorrow' op verzoek van filmregisseur Stephen Frears. De muziek was bedoeld voor de film 'Hero'. Uiteindelijk achtte de regisseur het gevoe lige nummer te serieus voor het luchtige verhaal dat hij in gedachten had. Nadat de orkaan Andrew in augustus grote schade had aangericht in Florida ook in haar ei gen Miami gaf Estefan het lied een andere bestem ming. Het werd een hart onder de riem voor de slachtof fers van het natuurgeweld. Opbrengst nieuwe single Gloria Estefan bestenul voor slachtoffers van orkaan 'Andrew' Linda de Mol verlengt contract met de TROS AMSTERDAM KEES CROENEBOOM „Het gaat over het heldhaftige in ieder mens, over hoe we onze moeilijkheden te boven kunnen komen. Ik vind dit het beste dat ik ooit heb geschreven - maar dat zeg ik altijd als ik iets nieuws heb gemaakt zegt Glo ria Estefan. „Na de orkaan werd op de ra dio vaak het nummer 'Coming out of the dark' gedraaid, van onze vorige plaat. De traumati sche gevolgen voor de stad zul len nog heel lang merkbaar blij ven. Ik zag een parallel met de periode waar ik doorheen moest na mijn ongeluk. Ik wilde de gemeenschap laten weten dat ik met de mensen meeleef en ze moed inspreken. Hoop is het hoofdthema uit Always To morrow'. Verder wilde ik op de ze manier proberen geld bij el kaar te krijgen. De opbrengst van de single is bedoeld voor een hulpfonds voor de slachtof fers." De single is een van de vier nieuwe songs op een verzamel- cd met de grootste hits van Glo ria Estefan en Miami Sound Machine. De hits die erop staan markeren de belangrijke histori sche feiten: 'Dr. Beat', waarmee de Sound Machine in 1984 een eerste Hollandse hit scoorde: 'Conga', waarmee de groep een jaar later in de Verenigde Staten de aandacht op zich vestigde; '1,2,3', dat in 1989 de echte Eu ropese doorbraak betekende: en 'Coming Out Of The Dark', de plaat waarmee Gloria Estefan haar terugkeer vierde na een busongeluk in maart 1990, dat haar bijna fataal was geworden. Bevrijdend Zoals de meesten die de dood in de ogen hebben gezien, leeft Estefan bewuster dan voor het ongeluk. „Ik heb me gereali seerd dat je niet veel tijd hebt in dit leven. Ik heb geleerd om ge duldig te zijn, maar ook dat je geen tijd moet verspillen. Toen ik herstellende was van mijn ongeluk ben ik bedolven onder de liefde. Ik heb ook altijd veel liefde gevoeld tegenover andere aar ik had moeite om dat te laten merken. Nu weet ik dat je dat moet doen zo lang het nog kan." In haar jeugd moest Gloria veel onderdrukken, vertelt ze. Haar vader leed aan een slopen de ziekte en haar eerste zorg was voor het gezin. „Ik heb me nooit zo erg geuit en dat is iets wat ik nu aan het leren ben. Wat dat betreft is het ongeluk een bevrijdende ervaring ge- „Ik denk dat je dat ook aan mijn muziek, aan mijn manier van zingen kunt horen. Vroeger kwam het er heel anders uit dan ik in gedachten had toen ik het schreef. Ik ben heel gevoelig, maar ik blokkeerde dat." Zingen is voor haar altijd een logische uitlaatklep geweest. In het Cubaanse gezin Estefan was de Spaanstalige muziek de eer ste liefde. Gloria zong de liedjes na van het sterretje Joselito, het jongetje met de engelachtige stem op wie ze stapelverliefd was. Later ruilde ze hem in voor Johnny Mathis en weer later de den de Beatles en Gerry and the Pacemakers hun intrede. Es- tefans smaak was voor een groot deel haar moeders smaak, vertelt ze. „Ze was heel domi nant. Een schat van een mens, maar ze vertelde altijd wat mooi was en wat niet. En ik luisterde, want zo ben ik: ik hou me aan de regels. Dat ik in de muziek later mijn eigen weg ben ge gaan, komt omdat ik de regels van de muziek nooit heb ge leerd. Daarom heb ik me altijd heel vrij en zelfverzekerd ge voeld bij wat ik deed." Terugkeer Het nieuwe project waaraan Es tefan werkt, betekent een terug keer naar die muziek uit haar prille jeugd. In februari moet een plaat uitkomen met tradi tionele Cubaanse muziek en met Spaanse teksten. „Het zijn nieuwe nummers, maar ge speeld op de traditionele ma nier. We gebruiken geen drums, veel gitaren en veel percussie. Er speelt een aantal gasten mee, onder anderen Cachao, een be roemde Cubaanse bassist. Ik ben er erg trots op. De plaat zal wel niet veel worden gedraaid op de radio, maar ik denk wel dat al mijn fans er benieuwd naar zullen zijn." Vreemd genoeg lijkt Estefan nog steeds moeite te hebben zich als zangeres te beschou wen. „Eigenlijk ben ik altijd zangeres geweest, maar ik zie dat als iets heel persoonlijks, niet als een beroep. Het is heer lijk om te zingen voor publiek, omdat dat het enige moment is dat je met ze kunt communice ren. Maar ik vind het ook ont zettend leuk om een plaat tot stand te brengen. De nacht dat ik 'Always Tomorrow' schreef, kreeg ik om een uur of een het idee. Om vijf uur had ik de de mo klaar, compleet met gitaar begeleiding en de tekst. Dat was een heerlijk gevoel, dat ik iets gemaakt had uit het niets. Alsof ik een kind had gekregen. Dan komt het arrangeren, proberen het te laten klinken zoals ik het voelde toen ik het opschreef, proberen het juiste gevoel, de juiste dynamiek te vinden." „Ik vind mezelf meer een schrijfster, een vertolkster van mijn gevoelens. Iemand als Ma- riah Carey heeft een fantasti sche techniek. Ik moet het echt meer hebben van de emoties. Die vind ik ook belangrijker dan een perfecte vocale uitvoering. De zangpartij op 'Always To morrow' was bedoeld als voor lopige versie. Hij is niet eens opgenomen in de zangcabine, maar tussen de apparatuur. Je hoort ook wat gebrom op de achtergrond. Maar toen ik het zong voelde ik heel sterk wat ik wilde uitdrukken en dat is over gekomen. Later heb ik gepro beerd het nog eens zo te doen, maar het lukte niqt om het be ter te doen. Toen heb ik het HILVERSUM» GPD Hans Galesloot, schrijver van de serie Medisch Centrum West, is boos op Ted Mooren, hoofd drama van de TROS. Mooren zou in de ogen van Galesloot te veel eer naar zichzelf hebben toegetrokken ten tijde van de uitreiking van de TeleVizierring. „Het succes heeft vele vaders, een mislukking is een wees", zegt de schrijver. En voegt er aan toe dat hij bij aflevering 100 stopt met schrijven voor de se rie. Mooren ligt er niet wakker van. „Dat hij er mee wil stop pen, roept Hans al jaren." Toen op 26 september, na er twee jaar te hebben naastgegre- pen, de TROS de TeleVizierring voor MCW in ontvangst mocht nemen, besteeg naast een aan tal juichende acteurs Ted Mooren het podium van de gro te zaal in Tuschinski. In een lang dankwoord wees hij op zijn inzet en die van de TROS om de ziekenhuisserie op poten te krij gen en dat een en ander na ja ren eindelijk was gelukt. Dat schoot Galeschoot in het ver keerde keelgat. Mooren: „In die toespraak heb ik Hans Galesloot genoemd als de schrijver van de serie, als de man achter het succes. Dat lijkt me een optimale credit voor hem, want toen ik in het begin van de jaren '80 de dok tersserie uitwerkte, die ik in het weet helaas! Ik moet sinds 1983 de eerste notitie van Ted over MCW nog ontvangen. „Ik heb Mooren na de uitreiking opgebeld en hem mijn onvrede medegedeeld. Sindsdien ben ik niet meer met hem 'on spea king terms'. En 'that's it'. Wat kun je er nog verder aan doen. Ja, weggaan. Dat doe ik dan ook. Volgend jaar schrijf ik de laatste aflevering van MCW." Mooren: „Ach, ik ken Hans wel een beetje. Hij is een gevoe lig mens en is makkelijk aan het twijfelen te brengen. Het is de druk die op zijn schouders rust. Hij maakt dit elk jaar mee. Dan gaat hij rechts en links om zich heen slaan, hoofdzakelijk rich ting mij. Ik incasseer dat wel en dat weet hij." mijn hoofd had, werd ik bij toe val aan Galesloot voorgesteld. Het klikte meteen tussen ons. Hij heeft toen een opzetje voor de serie geschreven. Zijn ver dienste is dat het verhaal zich afspeelde in een groot zieken huis. Ik had meer het idee om een soort doktersroman te ma ken." Scenario Onder het script van aflevering 80, die deze winter wordt uitge zonden, schreef Galeschoot be tekenisvol: 'Ook dit scenario is eigenlijk weer zelf bedacht door de heer Mooren; zonder dat ik En over Galesloots de afscheid: „Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar zet hij het deze keer door, tja... Kijk, niemand is onmisbaar. Ik kan mij zo voorstellen dat we dan met anderen doorgaan, maar het kan ook zijn dat de TROS tegen die tijd zegt: 'nu is het welletjes'. We hebben on dertussen niet stilgezeten. We hebben allerlei andere dingen ontwikkeld. We moeten er daar om niet zo dramatisch over doen. Om het heel cru te zeg gen: als er een vliegtuig op MCW was gevallen, was de serie ook afgelopen geweest." Muziek werd The Gipsy Kids met paplepel ingegoten HELMOND GPD STRIPS BOLLEBOOM BOES ry M e heten niet alleen 'The Gipsy W Kids'. Ze zijn het ook. Drie zigeu- nerkinderen: Jimmy (12), Falco (14) en Sani (15), met een gitaar. Samen spelen ze de sterren van de hemel in het ge nre van de zigeunerjazz. Dat doen ze bij hun optredens die steeds talrijker worden en op hun debuut-cd 'Safari' die twee we ken geleden is verschenen. „Het is eigenlijk geen wonder dat ze zo spelen," zegt Enge- lina, de moeder van Jimmy, „het zit ze in het bloed." Dat zou kunnen kloppen. Alleen al als je afgaat op hun achternamen. Jimmy heet voluit Jimmy Rosenberg. Inderdaad, hij is nauw verwant met de leden van het inmid dels wereldberoemde Rosenberg Trio, die overigens alle drie neven zijn van de vader van Sani, die voluit Sani van Mullem heet. De meest opmerkelijke achternaam heeft echter Falco: Rheinhardt. Inderdaad is hij familie van de legendarische gitarist Djan- go. Bovendien zijn de drie jongens van el kaar neefjes. Erg onder de indruk van die beroemde achternamen lijken de jeugdige gitaristen niet. Ten eerste heten ze al jaren zo. En ten tweede, in de woorden van Falco: „We zijn met de muziek van Django Rheinhardt op gegroeid en de Rosenbergs speelden ge woon bij ons in het kamp. Ze woonden daar." Falco en Jimmy wonen nog steeds op het zigeunerkamp in Asten. Sani woont met z'n ouders sinds tien jaar in een rijtjeshuis in Helmond. Dat wil zeggen: de helft van het jaar. „Want", zegt zijn vader Knolly, „in de zomer pakken we de caravan en dan gaan we er op uit, meestal naar Frankrijk. Tegen woordig combineren we een reis vaak met het optreden van de jongens, want we wil len er graag bij blijven. We weten dat ze het in zich hebben om een grote muzikale toe komst op te bouwen, maar we willen niet dat anderen bezit van hen nemen. Ze zijn nog zo jong en we willen dat ze voorlopig nog even kind blijven." De jeugdige solist van het trio Jimmy plukt een beetje aan z'n gitaar. Hij wil liever muziek maken. Z'n moeder, Engelina die samen met vader Mekkie even langs komt, zegt: „Hij heeft van jongs af aan muziek ge maakt. Hij was twee of drie jaar en toen kreeg hij een paar conga's. Daar was hij on afscheidelijk van." En vader Van Mullem herinnert zich:Als de grote jongens zaten te spelen, bij een vuurtje met de oudjes, dan wilde hij steeds meedoen. Hoe vaak ik hem niet heb wegge stuurd... Weetje dat nog, Jimmy?" Jimmy weet het. Sombere tijden waren dat. Maar hij heeft geduld gehad. Nu is hij de solist, stapelgek op z'n gitaar en boven dien bedenkt hij een groot deel van het re pertoire. Hij heeft de ideeën en die werkt hij uit met de anderen, voornamelijk met Fal co. Zodat de groep over een waar schrij versduo beschikt: Rosenberg en Rhein hardt. Het is dinsdagmiddag. Moeten ze niet naar school? „Ach," zegt vader Van Mullem: „De twee oudsten zitten op een Vormings- school. Ze hoeven maar twee keer in de week naar les. Ze zijn nog leerplichtig na tuurlijk. Maar ze doen niets liever dan spe len. Ik heb de zaak uitgelegd en nu hebben ze dispensatie gekregen. Maar Jimmy zit nog op de basisschool. Die moet nog hele dagen naar les. Maar vanmiddag hebben we gevraagd of hij thuis mocht blijven. Hij haalt het morgen wel in, hè Jimmy?" Jimmy wel. En mag hij nou spelen? „Even wachten," zegt Engelina, „als je een inter view hebt moet je praten. Althans, dat zegt ze waarschijnlijk, want met elkaar praten de families het Romanesh. De jongens zijn ontdekt door Hans Mee- len. „Hij is een medewerker van Philips en hij kwam vaak op het kamp in Asten. Hij is dol op de muziek die de mensen er maken. Hij heeft een paar jaar geleden ook het Ro senberg trio ontdekt. Vervolgens heeft Han Reiziger in zijn programma bij de VPRO aandacht aan hen besteed en toen zijn ze heel bekend geworden. Nu is het met de jongens op de zelfde manier gegaan. Er was al gauw een platenmaatschappij die er ook brood in zag", aldus Van Mullem. Op de cd staan behalve eigen nummers ook stukken van onder anderen Rodgers en Hart, Cole Porter en Gershwin. „Dat is de muziek die we thuis hoorden", zegt Falco. „Er werden altijd platen ge draaid, vooral van Rheinhardt en ook van Stephane Grapelli. Van die muziek houden we. Popmuziek zegt ons niet zo veel. Hoe wel, Jimmy heeft een bewerking gemaakt van een liedje van George Benson. Maar dat is all." „Het is muziek in onze traditie", zegt Van Mullem. Die muziek is nog steeds populair. Nog steeds worden overal in Europa zigeu ner-jazzfestivals georganiseerd. En nu zijn de Gipsy Kids er ook van harte welkom. Zo ook vorige week in Berlijn. Maar ze zijn er niet naar toe gegaan. Van Mullem: „We durfden het niet aan. We zijn echt bezorgd over het neo-nazisme in Duitsland. Er ge beuren weer vreselijke dingen. Veel musici die in Berlijn waren uitgenodigd zijn niet gegaan. We hoorden via via dat de zalen leeg waren. Ook wij zijn thuis gebleven. Dat was jammer, want het is een prachtig festi val. Maar we wagen onze kinderen er niet aan. Ze zullen ze maar iets aandoen. Daar moet je toch niet aan denken." Linda de Mol archieffoto anp HILVERSUM GPD Linda de Mol zal ook de komen de vijf jaar voor de TROS pro gramma's maken en presente ren. Zij bereikte daartoe vorige week volledige overeenstem ming met Cees den Daas, tv-di- recteur van de omroep. Linda de Mol verzorgt bij de TROS de presentatie van de Leukste Thuis, Loveletters en het TROS-Kompas Sterren Gala. Over het honorarium waarvoor De Mol gaat werken, geven de betrokken partijen geen ope ning van zaken. Naast haar werkzaamheden voor de TROS heeft Linda de Mol het de komende jaren be hoorlijk druk met haar werk voor de Duitse commerciële zender RTL Plus. In juni dit jaar sloot haar broer, producent John de Mol jr., een contract voor drie jaar met de Duitse zender. Linda gaat een aantal programma's die haar broer voor het station maakt, presen teren. Zo is zij te zien in Traum- hochzeiten, de Duitse versie van Love Letters. Tevens pre senteert ze Kollegen, Kollegen. Adam Curry terug bij Veronica HILVERSUM GPD Adam Curry keert terug bij Ve ronica. De omroep heeft afgelo pen weekeinde een driejarig contract afgesloten met Adam Curry. Hij gaat zowel voor de radio als de televisie-afdeling van Veronica programma's ma ken. Veronica is volgens een woordvoerster „zeer ingeno men" met de overeenkomst. In het contract is vastgelegd dat Curry per jaar 52 wekelijkse radioprogramma's en twaalf tv- programma's gaat maken. Cur ry krijgt een twee uur durend programma op de zaterdag. „Dat programma zal gericht zijn op house-muziek. Over de invulling van de televisiepro gramma's moet nog gepraat worden. Die programma's wor den speciaal voor hem ontwik keld. Het is ook nog niet bekend of het een muziekprogramma wordt, of iets geheel anders", al dus de woordvoerster. Adam Curry werkt bij het po pulaire muziekstation MTV in New York. In 1987 verliet hij Ve ronica om in Amerika een nieu we toekomst op te bouwen. Bij Veronica heeft hij in totaal drie ëneenhalf jaar lang gewerkt. Curry, zoon van Amerikaanse ouders, presenteerde voor Vero nica Televisie het popprogram ma Countdown. Op de radio presenteerde hij naast een ei gen programma op Radio 3, de Curry en Van Inkel-show met collega Jeroen van Inkel. In augustus 1987 kreeg hij het aanbod om bij MTV in New York te komen werken. Hij werd aangezocht om bij het commer ciële muziekstation interviews met popartiesten te verzorgen. Curry vertrok eind oktober 1987 naar Amerika met Patricia Paay, met wie hij in september 1988 trouwde, in zijn kielzog. Veroni ca bekijkt volgens de woord voerster op het moment of er mogelijkheden zijn voor Patri cia Paay om televisieprogram ma's te presenteren. Overigens blijft het gezin Cur ry in Amerika wonen. „Ik denk dat hij het wekelijkse radiopro gramma in Amerika zal maken en ons de banden toestuurt. Voor zijn televisiewerk zal hij wel naar Nederland moeten ko men. Het zal dan van het actua liteitsgehalte van het program ma afhangen of hij er een paar tegelijk op kan nemen of dat hij voor ieder programma afzon derlijk naar Nederland moet ko men." Gloria Estefan: „Ik heb geleerd geen tijd te verliezen." Falco Rheinhardt, J immy Rosenberg en Sani van Mullem spelen de sterren van de hemel met hun zigeunerjazz, foto gpd The Gipsy Kids (v.l.n.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10