'Een wereldreis zit er niet in' 89 69 99 Cultuur&Kunst 'Zoll' knap en subtiel op één scène na Uitvoering Con Amore mooi en homogeen bwwSÜB B°llen a 4 STUKS KU|pYso gram MAANDAG 19 OKTOBER 1992 6 redactie: cees v ruygrok (CHEF) Stripprijzen 1992 uitgereikt breda Gilles de Geus 6, Brieven uit de Bar en Pietje en de Lamp zijn de drie strips die gisteen tijdens De Stripdagen in Breda de jaarlijkse prijzen hebben gewonnen. Gilles de Geus 6 werd uitge roepen tot het beste Nederlandse stripalbum. De makers zijn I lanco Kolk en Peter de Wit. Brieven uit de Bar was de beste in de categorie buitenlandse strips en werd gemaakt door Jean- Philippe Stassen en Denis Lapiere. Pietje en de Lamp, gemaakt door Pryo, werd uitgeroepen tot het beste jeugdalbum van 1992. Brinkman huldigt Rita Reys laren Rita Reys is in Singer te Laren uitgebreid gehuldigd in verband met haar gouden jubileum als zangeres. Europe's First Lady Ofjazz, zoals ze in het buitenland ook wel wordt genoemd, ontving uit handen van CDA-fractievoorzitter Brinkman de eer ste exemplaren van haar nieuwe dubbel-cd 'The American Songbook'. Rita Reys (67) bekende zelf dat ze aanvankelijk de mijlpaal liever stilletjes was gepasseerd, uit angst om voortaan voor oud te worden versleten. Haar echtgenoot Pim Jacobs bracht haar evenwel nog net op tijd op andere gedachten. Sinead O'Connor tijdens haar optreden. Even later zou ze huilend hel toneel aflopen. foto Sinead O'Connor uitgejouwd op Dylan-concert in New York new york* ap De Ierse rockzangeres Sinead O'Connor is vrijdag tijdens een concert ter ere van Bob Dylan door het publiek uitgejouwd. O'Connor, die Amerikaanse televisiekijkers twee weken ge leden shockeerde door in het programma 'Saturday Night Li ve' een foto van paus Johannes Paulus II te verscheuren, werd op boe-geroep onthaald toen zij in een uitverkocht Madison Square Garden het podium op kwam. In plaats van de Dylansong '1 Believe in You', die zij voor de gelegenheid ten gehore had wil len brengen, zette O'Connor daarop de protestsong 'War' van reggaezanger Bob Marley in, die zij ook tijdens de bewus te uitzending ten gehore had gebracht. Daarna liep zij, omannd door zanger Kris Kristofferson, met tranen in de ogen van het podium af. Het concert werd gegeven om te vieren dat Bob Dylan dertig jaar geleden zijn eerste plaat uitbracht. Onder de gasten van de 51-jarige Dylan waren oude roek-gabbers als Eric Clapton, George Harrison en Neil Young. Verrassend was een optreden van Stevie Wonder, die Dylans 'Blowin' in the Wind' ten gehore bracht. Popster en sekssymboo! Ma donna heeft intussen schande gesproken over Sinead O'Con nor omdat deze op de Ameri kaanse televisie een foto van de paus verscheurde. „Ik denk dat er een betere manier is om je ideeën uit te dragen dan door het verscheuren van een foto die voor andere mensen veel betekent," zei Madonna in een interview met het Ierse radio station RTE. „Ik vind het niet eerlijk om zonder een oplossing te bieden iets te verscheuren, want dat is eenzijdig," zei de roomskatholiek opgevoede popster, die zelf diverse keren voor opschudding zorgde door bijvoorbeeld met een crucifix tegen haar kruis te wrijven. Amsterdamse kunstenaars geven in Parijs visitekaartje af parus *gpo WG onderdak hebben gevon den, waren dit weekeinde met hun werk present in Parijs, op uitnodiging van de Franse kun stenaarsvereniging Le Génie de la Bastille. Een vereniging waar bij ruim 120 kunstenaarsnit het creatieve hart van Parijs, de om geving van de Bastille, zijn aan gesloten. Aanleiding voor de uitwisse ling op grote schaal is de tiende verjaardag van de 'portes ouver- tes ('open deuren') die de Parij- se kunstenaarsvereniging elk jaar organiseert. „Een unieke manifestatie", zo meent kunste naar en bestuurslid Dick van der Horst. Voor Van der Horst is de uitwisseling 'een bijzonder verrijkende ervaring'. „Je krijgt als kunstenaar de kans om in de keuken van Franse collega's te kijken en internationale contac ten te leggen. Dat kan leiden tot een soort kruisbestuiving". De uitwisseling krijgt, zo staat nu al vast, een vervolg. Volgend jaar zullen vijftig leden van Le Génie de la Bastille op hun beurt met werk en al enkele dagen te gast zijn in het Amsterdamse kunst complex. Vijfenvijftig Amsterdamse kun stenaars waren dit weekeinde nadrukkelijk aanwezig in Parijs. Het ging om de eerste interna tionale manifestatie van het Amsterdamse Atelier WG, het kunstcentrum dat de afgelopen jaren ontstaan is in de voorma lige Oog- en Vrouwenkliniek van het Wilhelmina Gasthuis. In het voormalige gasthuis hebben sinds 1984 meer dan honderd kunstenaars onderdak gevonden: beeldhouwers, schil ders, fotografen, edelsmeden en keramisten. Aanvankelijk zou den de gebouwen van het voor malige ziekenhuis slechts tijde lijk als atelierruimtes dienen, maar burgemeester Ed van Thijn verzekerde vorig jaar de toekomst van het voor Neder land unieke complex dat de pretentie heeft uit te groeien.tot een internationaal kunstcen trum. De eerste stap op die ambi tieuze weg werd dézer dagen in de Franse hoofdstad gezet. Meer dan de helft van de kun stenaars die in het voormalige Sotheby's taxeert kunstwerken in De Lakenhal Zaterdagmorgen 9.45 uur. De Leidse winkelstraten zijn nog stil en leeg. Alleen voor het Stedelijk museum De La kenhal aan de Leidse Oude Singel staat een dichte drom mensen, zwaar bepakt en bezakt, te wachten op de ope ning. Van stad en land zijn zij gekomen om hun kunstbe zit te laten taxeren. leiden* wilfred si In samenwerking met het vei linghuis Sotheby's organiseerde De Lakenhal afgelopen zaterdag de manifestatie Kennis over Kunst. Het oude schilderijtje aan de muur, het koperen vaas je van oma, het Chinese bordje dat al jaren in de familie was, professionele taxateurs van het gerenommeerde veilinghuis be paalden er de waarde van. Een aantal jaar geleden be dacht David Battie van Sothe by's in Londen het idee van The Antiques Roadshow. Samen met de BBC trok Sotheby's het hele land door om particulieren de gelegenheid te geven hun kunstobjecten te laten taxeren én te laten veilen. Want dat was natuurlijk de uiteindelijke be doeling van het veilinghuis. Ook in De Lakenhal vroegen de ex perts na iedere taxatie: „Wilt u het laten veilen?" Meer dan eens wilden de eigenaren dat wel. Het idee van The Antiques Roadshow werd snel opgepikt door de AVRO. Deze omroep maakte er het succesvolle pro gramma Tussen Kunst en Kitsch van, dat ook door Sotheby's werd begeleid. Het veilinghuis exploiteert de succesvolle for mule nu ook samen met een aantal Nederlandse musea on der de titel Kennis over Kunst. Afgelopen zaterdag streek So theby's neer in De Lakenhal. De conservatoren van De Lakenhal vertelden de kunstbezitters over de kunsthistorische achter grond van hun eigendom: de experts van Sotheby's bepaal den de waarde. Geduldig Twee oudere Haagse dames wachten geduldig in de rij tot zij hun schilderijen mogen tonen. Gevraagd naar de reden van hun bezoek zeggen ze: „We wil len weten voor hoeveel we ze moet verzekeren. Bovendien is het handig om te weten wat ze opbrengen als de nood nog eens aan de man komt." Ze ho pen dat hun bezit veel waard is. Eén van de twee heeft al wat vooronderzoek gedaan: „Ik heb een landschapje van Arendts bij me. Hij is een Haagse schilder, geboren in 1822. Het Haagse Gemeentemuseum heeft er ook een paar van hem hangen. Maar wie weet hoe lang nog. Die vervelende Fuchs houdt uit verkoop in zijn eigen museum." Her en der verkneukelen groepjes zich op het oordeel van de experts. Sommigen ma ken hun tassen alvast open en werpen een blik op hun dierba re bezit. Ook de twee dames re kenen zichzelf vast rijk: „Als het veel is, kunnen we misschien op wereldreis. Dat zou toch zó enig zijn." In de verschillende hoeken van de entreeruimte van De La kenhal hebben de taxateurs hun stands ingericht. Links staat een tafel waar zilver en juwelen kunnen geworden getaxeerd, in het midden kan men terecht voor schilderijen. Wie koper, tin, glaswerk, meubelen, klok ken of sculpturen heeft, moet rechts zijn. Ook is er een hoekje ingericht voor Chinees en Ja pans porselein. Er hangt een feestelijke, haast uitgelaten sfeer in de zaal. Het is er druk; men sen lopen met hun kunstwerken van en naar de tafels. Men pakt uit en in. Een oudere heer heeft net de waarde te horen gekregen van groot schilderij: „Het is een ge zicht op de Rotterdamse haven uit het begin van deze eeuw. Gesigneerd: M. Jongeren. Vol gens de expert brengt het tus sen de 3000 en 5000 gulden op." Hij wijst naar de muur, waar een zeegezicht staat met een schip in nood en een lood grijze hemel: „Dat is nog veel meer waard. Het is van een leerling van Mesdag." Zijn naam wil hij niet in de krant: „Een open invitatie voor inbre kers" meent hij. Snel en efficiënt werken de experts de 'klanten' af: „Leuk dingetje, leuk" zegt de veiling medewerker die de Oude Mees ters taxeert: „Een paar honderd gulden." Het echtpaar met de tekening waarop een 'Leyden Jammer Toneel 1807' te zien is, 'Kennis over Kunst' trok zaterdag in De Lakenhal drommen mensen. Her e sen zich tijdens het wachten al op het oordeel van de experts. knikt tevreden en maakt snel in. De dame met de Arendts is plaats. tevreden: „Vierduizend gulden Ook de twee Haagse dames zei hij." De andere dame oogt pakken hun schilderijen weer daarentegen teleurgesteld: „Hij wist niet wat het was. Tussen de acht- en twaalfhonderd gulden. Nee, een wereldreis zit er niet Kinderachtige lolbroekerij bij Polivka others van en door de Compagnie Bo- lek Polivka Spel: Bolek Polivka, Carlos Trafic, Luk D'Heu, Jaromir Barin Tichy, Lu- dek Horacek en Philip Polivka. Gezien 17/10, schouwburg, Leiden Een beroemde clown annex mimespeler, auteur en acteur bewerkte een wereldberoemd boek tot een theaterspektakel in commedia dell'arte-stijl, en het resultaat lijkt nergens naar. De Tsjechische allround theater man Bolek Polivka speelt met vijf collega's in een eigen be werking van 'Don Quijote de la Mancha' van Cervantes. Het ge heel is gegoten in de vorm van een stuk in het stuk, waardoor het uiteindelijke resultaat ken nelijk extra leuk had moeten zijn. Het verhaal van de dolende ridder met zijn niet minder be kende knecht Sancho Panza wordt bij wijze van therapie op de planken gebracht door pa tiënten van een ontwennings kliniek voor alcoholverslaafden. De leiding van deze therapeu tische theatersessie is in handen van een regisseur die manmoe dig probeert een en ander in goede banen te leiden. Ook neemt hij regelmatig de bijrol len voor zijn rekening. Bolek Polivka zelf en de Vlaming Luk D'Heu hebben als patiënten de hoofdrollen van respectievelijk Don Quijote en Sancho toebe deeld gekregen. Heel globaal komt het verhaal van Cervantes aan de orde, me rendeels bestaat de voorstelling uit onderbrekingen wanneer één van de spelers weer eens uit zijn rol valt. Het aantal echt grappige vondsten valt hierbij op de vin gers van slechts één hand te tel len. Verder valt er eigenlijk bij zonder weinig te beleven. Wat clowneske puurheid zou kun nen zijn, is vaak kinderachtige lolbroekerij. Twee acteurs doen alleen maar dienst als het paard van Don Quijote. Tja, je moet het maar leuk vinden, en dan 't liefst ook nog leuk blijven vin den, want het wordt vele malen herhaald. Los van dat verhaal dartelt er om volstrekt onduidelijke rede nen bij tussenpozen een levens grote Mickey Mouse over het podium. Kortom, zulk soort voorstellingen moeten een be paalde snaar in je raken. Ge beurt dat niet, dan verveel je je stierlijk. theater recensie conny van der zande Zoll.'n grensgeval door Mark Kingsford; produktie Canna Heynes; toneelbeeld Frits van Hartingsveld; regie Michael Helmer horst; gezien Lak theater 17 oktober, pre miere, Leiden. De liefhebber van Engelse hu mor is bij Mark Kingsford aan het goede adres. De capriolen die hij in zijn nieuwe stuk uit haalt, doen sterk denken aan de komische belevenissen van 'Mr. Bean' uit de bekende VPRO-se- Het verhaal van de voorstel ling lijkt in eerste instantie geen aanleiding te geven tot veel vro lijkheid. Op een verlaten post bewaakt een Oosteuropese douane-beambte de grens. Af gezien van een herder die met zijn kudde schapen de grens over wil, zijn er geen passanten. Door van de dagelijkse beslom meringen een probleem te ma ken, beleeft de beambte nog enige spanning in zijn leven. Wat moet hij bijvoorbeeld doen als alle ladenkastjes tegelijk open gaan of wanneer de tele- De nieuwe solovoorstelling van Mark Kingsford heet 'Zoll'. Zaterdag was in Leiden de première. foto maarten brinkcreve foon gaat als hij zich aan het en om formulieren van een verkleden is? Voor de douanier stempeltje te voorzien. Met zeer is het zelfs moeilijk om de spul- beperkte middelen maakt len op zijn bureau te ordenen Kingsford van deze situaties lachwekkende slapsticknum mers. Er zit echter één scène in de voorstelling waarin Kingsford de plank volkomen misslaat. Dat is wanneer de douanebe ambte zich te buiten gaat aan de sterke drank waarmee de herder hem heeft omgekocht. Kingsford speelt de dronken schap volledig uit, hij overdrijft en speelt op effect. Deze scène past totaal niet in de rest van het stuk, waarin subtiliteit de hoofdrol speelt. Zo ontstaat er een stijlbreuk die de kwaliteit van de voorstelling naar bene den haalt. En dat is jammer want daardoor vallen de stille, mooie momenten ook minder op hun plaats. Het verhaal van de douanebeambte loopt na melijk tragisch af. Door de poli tieke veranderingen en de ver vaging van de grenzen, wordt de grenspost opgeheven en de douanebeambte is overbodig. Als de dronkenmansscène wordt geschrapt, dan kunnen we spreken van een indrukwek kende voorstelling waarin slap stick en tragiek op een knappe wijze zijn gecombineerd. muziek •lidy v si der si ELDERS L1$BIJ ONS ELDERSJWBIJ ONS HAGELWITTE HOLLANDSE BLOEMKOOL PERSTUK ELDERS 1.49 BIJ ONS Jubileumconcert van C.O.V. 'Con Amore' met werken van Schumann. Gounod en Dvorak. Dirigent: Joop Schets. M.m v. de sopraan Hanneke Kaasschieter, de bas Charles van Tassel, en de tenor Ludwig van Gijsegem. Gehoord op 17 oktober in de Pieterskerk te Leiden. Con Amore had zijn 19e eeuwse programma goed opge bouwd. Eerst een Duitse Mis, de niet ten onrechte weinig ge speelde Mis in c van Schumann. Hierop volgend een Franse mis van Gounod, de Messe Solen- nelle, enigszins bezield door een religieus mysticisme, waar in Duitse en Franse tendenzen samensmelten tot een eenheid. Misschien een beetje sentimen teel, toch groots en bezield. En dan na de pauze het 'te Deunt' van Dvorak, met een ongeëve naard rijke melodische fantasie, een vurig temperament en een grote zin voor ritmiek. Met Smetana is hij de meest karak teristieke exponent van de Tje- chische muziek, maar anders dan bij Smetana, wortelt Dvo raks oeuvre zowel in de klassie ke traditie als in de nieuwe ro mantische richting. Con Amore onder leiding van de inspirerende dirigent Joop Schets, die de zieke Piet Kiel jr. verving, kwam in het Kyrie van Schumann maar zwak op gang, namè in de onzekere inzet van het 'Kyrie eleison'. De mu ziek was hier ook niet uitnodi gend. Echt mooi en goed op el kaar ingespeeld werd het pas in het Sanctus. De klank van de mannen was nogal eens te zwak, maar dat is nu eenmaal het euvel van alle gemengde ko ren. Merkwaardig genoeg werd de klank metalig en zelfs te hard in solostukken als het 'Gloria Dei Patris' en ook bij het tè snel ingezette crescendo van de mannen in het Sanctus van Schumann. Toch zijn dit kleine smetjes op een uitvoering die steeds mooier en homogener werd.' Er werd prachtig en vol over gave gezongen in de Messe So- lennelle van Gounod. Steeds benadrukt door de solisten die alle drie gezamenlijk, zoals in het 'et.incamatus est', of afzon derlijk zeer betrokken en over tuigend hun rol vertolkten; Van Tassel met zijn volle en vèrdra- gende basstem, de tenor van Gijsegem met een wat om floerste ingetogen, maar in houdsvolle interpretatie en Hanneke Kaasschieter met haar stralend heldere en krachtige sopraan in het overrompelende 'Allelujah, laudamus et super exaltemus' uit het Te Deum van Dvorak. Zeer energiek, brui send, sterk ritmisch werd dit Te Deum door Con Amore gezon gen en fantastisch gespeeld door het Randstedelijk Begelei dingsorkest: pauken, veel koper, prachtige fluit en hobo soli, steeds in evenwicht met een sterke groep strijkers. Een bijna opwindend slot van dit concert waarin Con Amore zijn vreugde wilde uiten over het tachtigjarig bestaan. Vier ton voor Van Dongen amsterdam Het schilderij 'Vrouw in rood' van Kees van Dongen heeft dit week einde 425.000 gulden opgebracht op PAN Amsterdam, de grote kunst- en antiekbeurs die tot en met zondag 25 oktober wordt ge houden in de RAI in Amsterdam. Er waren volgens de organisato ren de eerste drie dagen al bijna tienduizend bezoekers, twintig procent meer dan vorig jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6