'Ik heb het liefst een artiest die al eens op z'n bek is gegaan' Conny Vandenbos op zoek naar het ideaal Rtv show Toverbal glijdt uit over kouwe kak op 's party ry "MAANDAG 19 OKTOBER 1992 .10 Impresario Gerard van der Kolk 25 jaar in het vak Vijfentwintig jaar zit Gerard van der Kolk inmiddels in de showbusiness. In 1967 begon hij, heel voorzichtig, in z'n een tje een organisatiebureautje, voornamelijk voor popmuzi kanten. Nu staat hij aan het hoofd van een 'Evenementen bureau' in Hilversum met tien man personeel. Een groot deel van de Nederlandse artiesten kan via zijn bureau worden ge boekt. „Je moet niet meteen du re auto's en een sjiek kantoor willen." Hardlopers zijn doodlo- pers. In die vijfentwintig jaar heeft hij ook veel artiesten zien komen. En zeer velen zien gaan. „Het aandeel van de popmu ziek in de boekingen is nu nog maar vijf procent. Drie of vier jaar geleden was de laatste uit barsting. Toen wilden de klan ten voor personeelsfeesten en jubilea of de presentatie van een nieuw produkt graag disco. Richenel deed het toen erg goed. Maar de markt verandert steeds. Mensen raken verwend. Ze hebben alles al gezien, het beste van het beste waar ook ter wereld meegemaakt. De wen sen worden steeds extravagan- ter." Van der Kolk heeft de zaak "zo breed mogelijk" opgezet. Zodat in het jubileum-offerte- boek dat net is uitgekomen het aanbod uiteen loopt van zan gers. ensembles, presentatoren, hele orkesten, buikdansers, sneltekenaars, silhouettenknip- sters, hypnotiseurs tot lim boshows en dansgroepen. Manager Lange tijd is Van der Kolk te vens de persoonlijke manager van artiesten geweest, zoals Anita Meyer en de groep Cham pagne. „Maar daarmee ben ik gestopt. Als je een goede mana ger wil zijn, moet je eigenlijk al tijd tijd voor je mensen hebben. Dat werk spoorde niet met de rest van de activiteiten." Vooral een groep eist veel tijd, aldus Van der Kolk. „Een verza meling individuen met hun ei gen wensen en eisen, en daarbij komen dan ook de wensen van de partners van de groepsleden. Als je dat allemaal in goede ba nen wil leiden, heb je al je han den vol. En uiteindelijk komt het er op neer dat je niets meer goed doet." Van der Kolk beperkt zich nu tot de boekingen van artiesten. „Eerlijk gezegd heb ik het liefst artiesten die al een keer op hun bek zijn gegaan. Meestal heb ben die leren relativeren. Kijk, we moeten allemaal leren en te genslagen leren verwerken. Maar je wordt daar wel iets meer mens van. Helemaal je oude zelf word je in de regel nooit meer als je, zoals artiesten nu eenmaal vaak overkomt po pulair bent geworden. Maar het is prettiger werken met mensen die hebben geleerd door de schone schijn heen te kijken." In het artiestenvak is een be paalde dosis nuchterheid bijna een vereiste om te kunnen over leven, stelt de impresario. „Ik noem in dit verband niet graag namen. Maar ik denk dat ik vei lig kan zeggen dat Lee Towers een van de aardigste en ook nuchterste artiesten is die ik ken." „Die weet wellicht al heel lang dat het vak van artiest meer in houdt dan alleen maar platen maken. Maar dat het betekent: optreden in het land. En je aan passen aan de eisen van de tijd. Tot niet zo heel lang geleden was het voldoende dat bijvoor beeld op een personeelsfeest een enkele bekende artiest op trad. Nu wordt ons gevraagd een heel personeelsfeest te or ganiseren. Want één artiest is niet meer genoeg." „Daarbij speelt ook een rol dat de mensen zijn uitgekeken op de zogenaamde bekende ar tiesten. Twee jaar achter elkaar een winnaar van de Soundmix- show is leuk, maar daarna moet er toch weer iets heel anders ko- Van der Kolk vindt dat er wei nig nieuwe Nederlandse arties ten zijn. „Je moet als Nederlan der wel heel erg goed zijn willen de platenmaatschappijen ertoe overgaan om een single, laat staan een cd van je uit te bren gen. De eerste taak van de grote platenmaatschappijen - omdat ze deel uitmaken van interna tionale concerns - is de grote buitenlandse artiesten te pro moten." Volgens de impresario is er wel degelijk Nederlands talent dat internationaal heel goed voor de dag zou kunnen komen. „Siggy, Jorge Castro en Claudia, maar die mensen moeten wel een kans krijgen. En dan zou den ze nog, zeker in hun begin tijd ermee rekening moeten houden dat ze bij een optreden deel gaan uitmaken van een groter geheel." Ook de opdrachtgevers ver anderen. Een nieuwe tendens is nu: reclame-campagnes. Van der Kolk: „Wij worden steeds vaker benaderd door reclame bureaus. Stel: er moet een nieuw type auto op de markt worden gezet. Tot voor kort wa ren advertenties in de kranten daarvoor het geijkte middel. Maar het publiek is die kranten reclames zat. De fabrikant, dus het reclamebureau, zoekt naar andere methoden. Naar stunts, naar presentaties waarvan ze meer heil, meer publiciteit, ver wachten." Voor promotie-activiteiten worden steeds vaker acteurs en kleinkunstenaars ingehuurd. Ook zangers zijn gewild, zij het dat ze vaak deel uitmaken van een groter geheel. Van der Kolk: „Ik herinner me de opening van de nieuwe hallen van de KLM. Dat was met recht een evene ment. Met decors, aankleding en Hans Vermeulen die op een gegeven moment rijdend op een vleugel binnenkwam." Wat volgens Van der Kolk nu ook in opkomst is, zijn de com plete promotiepakketten voor winkelcentra. De winkeliersver enigingen worden steeds pro fessioneler. Ze vragen ook méér dan alleen maar iets voor de kinderen." Impresario Gerard van der Kolk: „Mensen raken verwend. De wensen worden steeds extravaganten Na lange tijd laat zangeres weer van zich horen M elf omschrijft Conny W Vandenbos de afgelo- m jI pen drie jaar als een muzikale retraite. „Een aantal jaren achtereen had ik ieder jaar een plaat gemaakt, maar gaan deweg realiseerde ik me dat dat geen wet van Meden en Perzen is. Ik heb er toen bewust voor gekozen net zo lang te wachten tot ik een aanbieding zou krij gen waar ik helemaal achter kon staan. Of dat er een groepje mensen bij elkaar zou zijn met wie ik graag zou willen werken." Haar geduld werd beloond. Met haar nieuwe cd 'Nu' is ze dik te vreden. De plaat werd ten doop ge houden in het programma dat ze sinds een aantal jaren pre senteert bij Radio Utrecht in Zeist. „Toen ik hier begon, heb ben we afgesproken dat ik geen repertoire van mezelf zou draai en. Dat vind ik terecht. Maar soms was het wel wat vreemd. We besteden veel aandacht aan Nederlands amusement en daarvan maak ik óók deel uit. Daarom vond ik het zo leuk dat mijn collega's hebben voorge steld om de cd hier, in mijn ei gen programma, te lanceren." Conny Vandenbos noemt het een bekend verhaal. Dat een zanger eeuwig afhankelijk is van geld, budgetten en verwachte verkoopcijfers. Dat Nederland een kleine markt is en dat het voor platenmaatschappijen een groot risico is om een plaat in STRIPS het Nederlands uit te brengen. „In Hilversum wordt te weinig Nederlandse muziek gedraaid. Ik ben een paar jaar geleden daar zo ontzettend moe van ge worden. Daarbij kwam dat ik zelf dacht: ik heb al zo veel pla ten gemaakt, ik zou niet weten waarover ik nü weer'zou moe ten zingen." Positief Het werk bij Radio Utrecht - de zangeres presenteert dagelijks een radioprogramma - vindt Conny Vandenbos een verade ming. „Het is een jonge om roep, alles is in opbouw. Het is kleinschalig, er zijn geen grote ambtelijke structuren. In de paar jaar dat we bezig zijn, is de luisterdichtheid gegroeid. Zo merk je dat je energie positief kan worden aangewend. Dat is voor je eigen ontwikkeling een heel mooie ontdekking." Waarom toch een nieuwe cd? „Ik ben via Dimitri van Toren, die me had gevraagd een lied van hem te zingen op zijn laatste cd, in contact gekomen met 'Masters'. Dat is een vrij kleine platenmaatschapij in Limburg. Godzijdank een eind weg van het Gooi, waar ieder een onderhand het zelfde denkt en het zelfde praat en allemaal op een negatieve manier." „Nadat ik dat lied van Dimitri had gezongen, benaderden ze met de vraag of ze het nummer op single mochten uitbrengen. Ik heb daarover nagedacht en toen heb ik geantwoord dat ik gestreeld was door het voorstel, maar dat ik aan het nut daarvan Conny Vandenbos: dik tevreden met nieuwe cd. mooier schilderij wil maken, de dichter die z'n laatste gedicht wil overtreffen en ook de huis vrouw die het huis nog leuker wil maken." „Soms denk je dat je vast zit, maar na een tijdje wil je toch weer aan de gang. Dat heb ik Het gaat Whitney Houston voor de wind. Kort geleden trouwde zij met de schatrijke Bobby Brown. Inmiddels is zij in blijde ver wachting en vangt ze ook nog eens een slordige 5 miljoen gul den voor het geven van drie con certen. Mare Klein Essink is werkelijk van alle markten thuis. In Me disch Centrum West speelt hij de dokter. Hij ontpopte zich als een heuse show- en quizmaster en in de nieuwe serie 'Cover Story' gaat hij de journalist uithangen. Overigens zal Klein Essink als persmuskiet pas in december 1993 op het scherm verschijnen. Lange tijd hebben we niets meer van hem gehoord, maar nu is Robert Redford helemaal terug. Redford speelt de hoofdrol in de thriller 'Sneakers' en deze film is goed ontvangen bij het publiek. Daarnaast heeft hij de regie ge daan van een nieuwe film, 'A Ri ver Runs Through It', die onlangs in première is gegaan. Prof. Christiaan Barnard was de eerste hartchirurg ter wereld die harttransplantaties uitvoerde. Het scalpel neemt de 69-jarige Barnard niet meer in de hand. foto patricia steur ook beschreven in het liedje 'Laatste liefde'. Je gaat door met zoeken. In de tekst staat 'Lief de', maar dat staat voor: het Ideaal. Je zoekt door, je moet wel, want anders ga je zitten. En als je gaat zitten, ben je weg." Wel is hij nu weer in het nieuws, omdat hij met een veertig jaar jongere vrouw is getrouwd. Bar nard hoopt met dit jonge blaadje zijn eigen ouderdom te bestrij den. Voor Nederland is Ruth Jacott uitverkoren voor het Eurovisie Songfestival dat volgend jaar wordt gehouden in Dublin. De zangeres is er heilig van over tuigd dat ze in ieder geval bij de eerste vijf zal eindigen. Overi gens is Ruth getrouwd met Humphrey Campbell die ons land dit jaar bij het songefestival ver tegenwoordigde. De Achterhoekse rockgroep Normaal isweer compleet. Ben nie Jolink is zo goed als hersteld en om dit heuglijke feit te vieren geven zij eind oktober een groot feest voor de trouwe fans van Normaal. Bennie zal alleen niet op zijn gitaar spelen, vanwege zijn arm. Voorlopig houdt hij het even bij zingen. Een dure kijk op de wereld. Dat heeft talkshow-presentator Arse- nioHall Mijnheer is verzot op brillen. Zo verzot zelfs dat hij on langs een brilletje kocht voor 80.000 gulden. "p r staat een lange rij I .taxi's en limousines voor het prestigieuze Amsterdamse Amstel Hotel. Terwijl we voortkruipen in deze deftige file, vraagt mijn taxi chauffeur wat er wel niet te ge beuren staat. Een feestje rond Gert-Jan Dröge van 'Glamour land', leg ik uit. Naar aanleiding van zijn televisieprogramma is er een boek gemaakt, Glamour land - Society volgens Dröge'. En dat wordt feestelijk ten doop ge houden. Een handig boekje, je kunt er bijvoorbeeld uit leren dat je op je jacht beter goud kunt gebruiken dan koper, dat scheelt een stewart voor het poetsen. „O ja, Dröge," lacht de man, „die mag ik wel. Leuk hoe hij altijd die kouwe kakkers op de hak neemt." Een statige heer in uniform opent mijn portier. „Welkom," fluistert hij, „het is de trap op en dan rechtsaf." „Nou, amuseer je hè, dame", buldert de taxi chauffeur me na, wat aan het uniform een afkeurend wenk brauw-optrekken ontlokt. Binnengekomen zink ik meteen tot aan mijn enkels in het tapijt. Als ik informeer waar ik even mijn haar kan kammen, word ik door weer een ander uniform persoonlijk naar de da mestoiletten geleid. Alles is hier verguld, tot de wc rol-houders en de scharnieren van de brillen aan toe. Een wandhouder bevat een buitenmodel fles exclusieve parfum, voor wie onverhoopt bemerkt thuis de deodorant te zijn vergeten. Ja, hier weet men hoe de vaderlandse crème de la crème te ontvangen. Livrie-boys Op naar de feestelijkheden. In de zaal worden de gasten ver welkomd door een nieuwe hor de livrei-boys, die doorbuigen onder bladen met dranken. Ik neem een slokje uit een glas jus d'orange, om zodoende ruimte te maken voor een paar slokken jenever. Fout! Mag niet! Ik word beleefd naar de bar geleid waar de gewenste longdrink profes sioneel voor me wordt bereid. Frank Covers komt binnen. Hij neemt een slokje uit een glas jus en kiept er een jenevertje in om. Nee! Ook hij wordt met zachte hand naar de bar gevoerd. „O, gelukkig," verzucht hij, „ik vond het zó'n tuttig glaasje. En veel te klein, mijn neus paste er niet Gert-Jan Dröge zoent glamoureus in het rond. „Dag schat, o dag lieverd, enig dat je er bent." De voltallige Neder landse society die de afgelopen maanden in 'Glamourland' schitterde en schutterde is hier vers gekapt aanwezig. Alleen Jeroen Krabbé ontbreekt. „Dat komt omdat hij nu ergens fan- taaaastisch aan het filmen is." tettert zijn vrouw Herma tegen twijfelde. Wat is tegenwoordig een single zonder een cd? Bo vendien: ik weet van de mensen die van mijn repertoire houden dat ze geen singles kopen. Toen heb ik gevraagd of een cd tot de mogelijkheden behoorde. En ja: graag." Vervolgens is Conny Vanden bos op zoek gegaan naar reper toire. In haar radioprogramma had ze ooit de jongens van Ka- danz te gast gehad en bij dat ge sprek was al gebleken dat het klikte. Zij hebben vijf van de dertien nummers op de nieuwe cd geschreven. „Ik heb het aan tal mensen om mee te werken beperkt gehouden. Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat ik het best functioneer in een klein team. Dat was ook de aantrek kingskracht van 'Masters'. Het is een kleine maatschappij, waar mensen elkaar kennen, waar je de directeur gewoon kunt aanspreken. Dat bevalt me. De beste resultaten bereik je met mensen waarbij twee woorden voldoende zijn om el kaar te begrijpen. Als je alles moet gaan uitleggen, is dat vaak een teken dat het fundamenteel niet goed zit." Het ideaal „Ik heb m'n best gedaan. Ik heb op de hoes van de cd daarom ook een overpeinzing gezet: 'De zoektocht naar het volmaakte zal altijd doorgaan, omdat het volmaakte (gelukkig) niet be staat. Ik denk dat die zoektocht naar het volmaakte onze enige drijfveer is. We kennen het alle maal: de schilder die een nog BOLLEBOOM BOES willig gehoor. „Gewoon doordat ze naar 'Glamourland' naar zijn werk dus," mompelt kijken, dat Jan een Heel Belang- iemand. Wat zijn dig voor elkaar. „Wat een geslaagde ver momming als tover bal," wordt er gegie- geld over Tineke de Nooij. Op datzelfde terras zat van de zomer Jan des Bouvrie een glaasje te drinken, toen twee boten van een Amsterdamse roeivereniging langs- voeren. Bij de aanblik van Jan keerden ze de steven, waarbij de roeiers luid scandeer den: „Haaallo, daar zijn we weer!" Niveau Zonder Des Bouvrie geen 'Glamourland', dus Jan mocht het voorwoord schrijven voor het boek. „Zo heeft het toch nog enig niveau gekregen," aldus Dröge. „Dank zij 'Glamourland' verkoopt Des Bouvrie nu einde lijk ook in België", vertelt een redactiemedewerker me. „Dat is iets wat hij altijd al graag wil de. maar hij raakte er geen stoel kwijt. Nu denken de Belgen, rijk persoon is. Zijn de bankstel len niet aan te sle pen. Tonnen ver dient hij er." Doch het televisie einde van de 'daar-zijn-we- weertjes' is na kend, aldus mijn - uiteraard geheime - zegsman: „Er is een overdosis Des Bouvrie ontstaan. De grap is eraf. Dus wordt hij er in de eerste nieuwe 'Glamourland -uit zending uitge schreven. Hóe, dat weten we nog niet, maar de 'déconfi ture' van J.d.B. is een feit." Om dit treurige nieuws te verwer ken, trek ik me andermaal even terug op de vergulde toiletten. Daar tref ik drie dure dames die aan het proberen zijn met een nagelvijl de fles parfum uit de wandhouder te schroeven. Ze schrikken als ze me zien. „Dat zetje toch niet in de krant hè?" Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Dröge en 'Daar-is-ie-weer*, wiens 'deconfiture' volgens ingewijden overigens aanstaande is. foto frank fahrner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10