Demarrage: een ingewikkeld wiekenspel Vrije tijd Roetuitslag bestrijden Natuur Tissuebus Boetseren Theekistje VRIJDAC, 16 OKTOBER 1992 9 RIOACTII:HINRIf TTE VAN OER HOEVEN NIEUWE CD'S POP/POPULAIR Stevie Ray Vaughan 'In the beginning' (So ny) 'In the beginning' is opgenomen in 1980. DeTexaanse gitarist/zanger Stevie Ray Vaughan, die in 1990 bij een helikopteron geluk het leven verloor, had toen nog geen platencontract en David Bowie moest hem nog ontdekken en geschikt bevinden voor de gitaarpartijen op millionseller 'Let's dan- Na beluistering van deze cd is duidelijk, is dat Vaughan het geheim van de blues toen nog doorgrondde. En dat daar later, door alle faam en rijkdom, een beetje de klad in is gekomen. Het 'heilige moeten' klinkt op deze min of meer toevallig tot stand gekomen cd krach tig door. Stevie Ray Vaughan schreeuwt zich de longen uit zijn lijf, soleert als een bezetene, neemt tegelijk en tussentijds de slaggitaarpartijen voor zijn rekening en sleurt net zo lang aan zijn nauwelijks hoor bare begeleiders een bassist en een drummer tot ze in zijn tempo spelen. Al leen op de schitterende ballad 'Tin Pan Al ley' neemt hij wat gas terug. Tijdens de on vermijdelijke gitaarsolo op dit nummer, lijkt het wel alsof zijn latere vriend Eric Clapton aan het werk is. Van Stevie Ray Vaughan moet klaarblijkelijk het beste nog op plaat verschijnen. Dit is al de tweede cd na zijn dood. Beide overtreffen alle albums die ver schenen toen hij nog onder ons was in hoge mate. Television geen titel (EMI) Het debuut-album van Television, 'Mar quee Moon' uit 1977, is tot op de dag van vandaag een voorbeeldplaat voor tal van gi taarbandjes. Television, in New York opge richt, hield na een tegenvallende schijf en wat jaartjes later op te bestaan. Bandleider Tom Verlaine maakte nadien een trits ster ke doch matig verkochte soloplaten. Op dit titelloze reunie-album zijn alle vier de bandleden weer bijeen. Tegen de verwach ting in borduren ze meer voort op Verlai- ne's solowerk dan op 'Marquee Moon'. Dat verklaart direct waarom alle nummers on der de vijf minuten zijn gebleven en lange gitaarsolo's ontbreken. Toch is sprake van een gitaarplaatje. Het grote verschil met 'Marquee Moon' is dat Richard Lloyd en Tom Verlaine niet meer duelleren. Hun gitaarspel is op razendknap- pe wijze ineen gevlochten. Alleen het 'mini malistische' en veel te lang uitgesponnen 'Rhyme' valt buiten de prijzen. Verder had er ook best een echt hoesje om deze be langrijke plaat gemogen. WK JAZZ David Darling—"Cello" (ECM distr.: VIA) Een typisch voorbeeld van filmmuziek is het nieuwe album van cellist Darling ge worden. Dat kan negatief of positief opge vat worden. Is het muziek van de grootste gemene deler geworden of is deze solo-cd geen filmmuziek per se, maar wel opge dragen aan Jean-Luc Godard een eerlijk produkt zonder concessies? Net als bij de films van de Franse regisseur is wel sprake van een perfectionering van gangbare technieken: rustig de weg berei den voor een nieuwe scène, dramatiek sug gereren door het geluidsvolume langzaam aan te laten zwellen en de overgangen al leen waar nodig accentueren. Daar is Dar ling met zijn vierde album wonderwel in geslaagd: de elektronica en de overdubbing worden niet gebruikt om een kunstmatige, vreemde wereld te presenteren, hoogstens om de beperkingen van het alleen spelen op te heffen. Technisch gezien presenteert de cellist niets nieuws, maar vooral door zijn vermogen om het meeste te maken van de resonantie van de acht- en viersnarige cello. Op hifi-liefhebbers zullen vooral de bastonen indruk makerr. Ronald Shannon Jackson The Decoding So ciety „Raven Rock" (DIW distr.: Dureco) Drummer Jackson behoorde meer dan tien jaar geleden tot de voorhoede van de zoe- geheten 'free funk'. Met zijn Decoding So ciety heeft hij een gestage evolutie doorge maakt die vreemd genoeg tot een soort conservatisme heeft geleid in het geluids beeld. Gebleven zijn de vrij langzaam verlo pende melodielijnen en het vaak opwin dende, hyperactieve bekkenwerk van de lei der. In plaats van twee interagerende bla zers, één snel, één traag, hebben we nu een min of meer standaard-fusiongroep met twee gitaristen en 'slechts' één basgitarist. Met het toenemen van de precisie in het spel lijkt het wel of Jackson cum suis nood gedwongen een nauwer klankbeeld als uit gangspunt hebben genomen. Dit neemt niet weg dat het samenspel tussen de slag werker enerzijds en de gitaren Jef Lee Johnson en David "Fuze" Fiuczynski an derzijds van een kwaliteit is die je elders in de jazz of de rock zelden aantreft. Voor Jackson is dit een overgangs-cd die verstok te liefhebbers van gitaarrock toch nog een lesje kan leren. KV KLASSIEK Mahler Symfonieën nrs. 110, Liederaus Des Knaben Wunderhorn, Das klagende Lied, Liedereines fahrenden Gesellen, Kindertoten- lieder. Solisten, Groot Omroepkoor, Concert gebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. (Philips) Nu Haitink tijdens de kerstdagen weer met Mahler in het Concertgebouw te horen is (met het Rotterdams Philharmonisch Or kest), komt de Nederlandse Klassieke Vak- handel met een opmerkelijk presentje. In een fraaie doos en tegen een heel schappe lijke prijs bieden zij de complete Mahlercy- clus aan die Haitink tussen 1966 en 1983 in Amsterdam opnam, aangevuld met enkele grote vocale werken (helaas niet Das Lied von der Erde) en twee cycli orkestliederen in de vertolking van Hermann Prey. Natuurlijk maakt ook Haitink een artistieke groei door. Zo vinden we hier een opname van de Vierde Symfonie uit '83, die superi eur is aan een oudere versie uit 1967, en zo ziet het er naar uit dat de cyclus die Haitink momenteel in Berlijn opneemt, zeker op een aantal punten te prefereren zal zijn. Dat neemt niet weg dat met deze Amsterdamse cyclus geschiedenis geschreven werd in een tijd toen Mahler nog lang niet zo populair was als nu. Bovendien heeft deze cyclus er niet weinig toe bijgedragen dat het Con certgebouworkest definitief een plaats ver overde onder de beste orkesten ter wereld, en inderdaad: wat een klankcultuur, maar ook in schitterende opnamen vastgelegd. Deze cyclus vormt een doorlopend bewijs voor het feit dat digitale technieken slechts een heel ondergeschikte rol spelen. Het gaat om de uitvoering èn om het artistiek inzicht van de opnamestaf en beide zijn hier superieur. Het hoogtepunt vormt een magistrale opname van de Zevende uit '82, die zelfs mijn herinnering aan de livecon certen doet verbleken. Sjostakovitsj Symfonie nr. 1, op. 10. Stra vinsky Le Sacre du printemps. Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sir Georg Solti. (Decca) Donderdag a.s. wordt Sir Georg Solti tachtig jaar en Decca zet dat luister bij met deze li ve-opnamen die in september vorig jaar in Amsterdam gemaakt werden. Het applaus wordt heel snel weggedraaid en daardoor kan men zich moeilijk een oordeel vormen over het enthousiasme van het publiek. Stravinsky's Sacre is ooit wel eens met meer dreiging en bezetenheid vertolkt, maar wordt mooi gedetailleerd weergegeven, al ontbreekt hier en daar toch de technische perfectie die men van zowel Solti als de Amsterdammers zou verwachten. Hetzelfde geldt voor de eerste symfonie van Sjostako vitsj, maar wel is aan alles te horen dat Solti merkbaar geniet van de klank van het or kest. Reden genoeg om uit te kijken naar zijn terugkomst, begin december, met Ma- hlers Lied van der Erde, dat'eveneens zal worden vastgelegd. Mahler Symfonie nr. 4. Barbara Hendricks (sopraan), Los Angeles Philharmonic o.l.v. Esa- Pekka Salonen. (Sony) De jonge Finse dirigent Esa Pekka Salonen verkeert in wat Solti noemt: 'de eerste pe riode van een dirigent'. Logisch op die leef tijd, maar waarom een nog onrijpe uitvoe ring ook moeten worden vastgelegd, blijft een raadsel. In de concertzaal is het prima, daar moet iedereen het vak leren, en met de Los Angeles Philharmonic, een ware 'Rolls- Royce' onder de orkesten, is het resultaat klanktechnisch uitmuntend, maar daar blijft het bij. Aan Mahler is Salonen nog niet toe en dit blijft een gemaniëreerde uitvoe ring zonder diepgang voor liefhebbers van gepolijste orkestcultuur. De solo van Barba ra Hendricks in het slotdeel straalt al even weinig v DOE HET ZELF Roet (creosoot) ontstaat bij een niet volledige verbranding van rookgassen en door condensatie daarvan in de schoorsteen. Het is een verschijnsel waaraan ie mand die vaste brandstof stookt meestal zelf schuldig is: öf het schoorsteenkanaal is te wijd dan wel te nauw, öf hij tempert de kachel (open haard) te snel, öf hij stookt vochtige of onge schikte brandstof. Vaak is er sprake van een combinatie van oorzaken. Bij de moderne gasgestookte huisverwarming zal nauwelijks roetvorming optreden. Creosoot ontstaat eerder bij het stoken van kolen, hout of olie. Het zet zich af tegen de wanden van het rookkanaal en wordt op den duur voor een deel min of meer vloeibaar. Het kruipt als een soort teer door het metselwerk naar een plek waar het minder heet is. Die plaats is dan de zogeheten boezem, het deel van de schoorsteenconstructie dat zich boven de schoorsteenmantel bevindt. Ook kan uitslag op de buitengevel voorkomen, daar waar de schoorsteen is gemet seld. Soms zet de uitslag zich ook voort in naastgelegen bui ten- of binnenmuren. Roetvorming kan worden voor komen door een juiste manier van stoken. Maar als er al roet- afzetting aanwezig is, moet die worden verwijderd. Heel vroe ger ging men roetuitslag te lijf met ossebloed, dat eenvoudig in enkele lagen over de roetlaag werd gesmeerd. Een paarde- middel dat uit hygiënische overwegingen niet is aan te be velen. Verrassend is het resultaat dat wordt bereikt met aluminium- verf of wegenverf. De roetuitslag moet eerst zorgvuldig worden weggeborsteld, het voegwerk hersteld, en de verf in minstens drie lagen opgezet. Elke laag moet een week drogen. De drie voudige verflaag kan vervolgens met een gewone synthetische of dispersieverf worden overge schilderd. Een andere, voor honderd pro cent zekere methode is die waarbij een vloeistof op basis van silicaat ofwel 'waterglas' wordt gebruikt. Bij voorbeeld Sikalite Waterproof, een vloei stof die in de door de fabrikant aangegeven verhouding met water wordt verdund en wordt toegevoegd aan de pleisterspe cie waarmee de vervuilde plaat sen opnieuw worden bepleis terd. De plekken moeten eerst goed schoon, stofvrij en daarna vochtig zijn gemaakt. Zo'n mid del is te koop bij de bouwmate- rialenhandel of een impregne- ringsbedrijf. De specieverhouding is 1 deel portlandcement op 4 delen droog zilverzand. (Bii gebruik van nat zand wordt de verdun ningsfactor tussen silicaat en water verstoord.) De specie moet binnen twee uur worden verwerkt. Na droging wordt over de pleisterlaag een primer aangebracht die de alkali in de pleister neutraliseert, waarna kan worden geschilderd of be hangen. Metaalreinigers Produkten om metalen te reini gen en nieuwe glans te geven waren tot dusver grotendeels op basis van chemische stoffen sa mengesteld en bevatten schu rende stoffen. De Duitse fabri kant Beckmann heeft nu twee glansreinigers ontwikkeld, res pectievelijk voor koper en mes sing, zilver en tin, die geen che micaliën bevatten. De basisstof is een synthetische, voor bijna honderd procent bio logisch afbreekbare zeep en er is een camaubawas aan toege voegd. De met de glansreinigers behandelde voorwerpen (zoals verchroomde kranen, decora tieve voorwerpen en dergelijke) behouden na het poetsen lange tijd een goede weerstand tegen nieuwe aanslag, dank zij het wasachtige huidje dat achter blijft. Bij drogisterijen zijn beide produkten voor ongeveer vijf gulden te koop. Verwisselbaar Dit bureauklokje kun je aanpassen aan je stemming of aan een andere inrich ting van de kamer want het frame waarin het klokje wordt gemonteerd is ver wisselbaar. De prijs, inclusief plaatjes is ƒ99,50. Meer informatiednspiration, Katwijk telefoon 01718 - 2 33 34. Zwetend en zwoegend in het zadel rond de tafel DINGEN Beeldend kunstenares Anneke Joël liet zich inspireren door alles wat leeft en groeit voor deze serie broches. Vogels, zonsondergangen een kikker enzovoort 'ving' zij in zilver. De serie gemaakt in opdracht van Niekerk goud- en zilversmeden heet EccoArt. De prijs: 95 gul den. Meer informatie: J. van Niekerk BV, telefoon 01823-8 34 44. Te oordelen naar het aantal Neder landers dat jaarlijks de Tour de France bijwoont, is wielrennen be hoorlijk populair. Vanaf nu hoeven de fanaten echter niet meer naar het zuiden af te reizen. Met het Jumbospel Demarrage kunnen zij gewoon thuis, aan tafel de Tour, Parijs Roubaix, Luik-Bastenaken- Luik en Giro d'Italia meemaken. Demarrage is een bijzonder in gewikkeld spel waarmee je niet zo maar kunt beginnen. Het lijvig spelregelboekje moet eerst worden doorgeworsteld en tijdens het spe len nog regelmatig ter hand wor den genomen. In de doos zit een speelbord met daarop een wegtraject, 20 renners (4 ploegen van 4 renners en 4 gele truidragers), 56 krachtenkaarten, 22 kanskaarten, 6 fotokaarten, 2 dobbelstenen, wedstrijdformulie ren en -reglement. De spelregels zijn verdeeld in twee delen: amateurs en professio nals. Pas als je het amateurgedeel te onder de knie hebt, kun je je op het professionele gedeelte storten. Het amateurgedeelte bestaat uit vier speelwijzen, waarin het spel elke keer wordt uitgebreid. Speel wijze A (de makkelijkste) is be doeld om het basisprincipe van het spel onder de knie te krijgen. In speelwijze B hoef je alleen reke ning te houden met het verschil in wegdek, dat door verschillende kleuren op het speelbord wordt aangegeven. In speelwijze C ko men de krachtenkaarten er bij en in speelwijze D gaan de kanskaar ten meespelen. Daarna begint het professonele gedeelte. Alle ploegleiders (spelers dus) ontvangen 1 wielerploeg van 4 ren ners. Bovendien krijgt ieder een gele-truidrager, die alleen wordt gebruikt voor de professionals. Het is belangrijk te weten dat Demar rage een ploegenspel is. Het gaat er niet om welke renner als eerste over de finish flitst, maar welke ploeg de meeste punten bijeen rijdt. De volgorde waarin de renners worden verplaatst, wordt bepaald door de positie die zij innemen. De renner die voorop ligt, mag dus als eerste worden verplaatst. Zo worden papieren zakdoekjes nooit meer vochtig en verkreuke len ze niet. De bus, wat langere dan de gewone bussen, koop je ge vuld. De bus kost dan ƒ16,95. Meer informatie Brabantia: 04904 - 8 22 33. Dit is Dolly (ƒ54,95) met 'boetseermiddel- haar'. De poppemoeder kan dat haar laten groeien door Dolly's arm te draaien. Daarna kan het haar worden 'bewerkt'. De door Play-Doh bijgeleverde boetseerkleuren zijn rood, geel en oranje. Meer informatie tele foon 030-80 96 09. Een verkleind model van de kisten waarin thee wordt aangevoerd, is voor een leuke cadeauprijs ƒ19,90 te koop. De kist is gevuld met 500 gram Assam-thee. Meer informatie :02945 -24 36. SPELLETJES FOTO •PR veel van het goede voor jonge spelfanaten. Bovendien willen die het liefst meteen aan de slag in plaats van eerst de spelregels door werken. De grootste yitdaging is ooit de professionele status te bereiken, maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Het amateurgedeelte is zeker in het begin moeilijk genoeg. Je hebt zelfs na enkele keren nog steeds het spelregelboekje nodig. De moeilijksheidsgraad van het spel is zowel een voor- als een na deel. Het maakt het spel bijzonder interressant maar kan er ook toe leiden dat Demarrage na enkele moeizaam verlopen spelronden in de kast verdwijnt. Of net er dan zo snel weer wordt uitgehaald, is nog maar de vraag. Demarrage van Jumbo. Geschikt voor spelers vanaf 8 jaar. Richt prijs: 45 gulden. Als de eerste renner is verplaatst, staat de renner in het vakje direct achter hem voor een belangrijke keuze. Hij mag zijn voorganger na melijk volgen zonder dat hij hoeft te gooien. Het verschil in wegdek wordt aangegeven door de kleuren rood (beklimming), oker (afdaling) en groen (kasseien). Een renner die van een rood vakje vertrekt, moet het cijfer, vermeld op dat vakje, van zijn worp aftrekken. Een ren ner die van een oker vakje vertrekt, mag het daarop vermelde cijfer bij zijn worp optellen. Het groene vak je (kasseien) zorgt ook voor proble men. De renner die van een groen vak vertrekt, moet het cijfer daarop vermeld van zijn worp aftrekken. De krachtkaarten, die een of bei de dobbelstenen kunnen vervan gen, zijn 5 of 6 punten waard. Ze kunnen worden ingezet als een renner helemaal alleen aan kop ligt of helemaal achteraan rijdt; als de koploper zijn hele ploeg naar vo ren wil sleuren; of als een renner wil demarreren (wil ontsnappen). De kanskaarten, die moeten worden getrokken als met de dob belstenen 7 ogen wordt gegooid, kan variëren van steenpuist op bil tot massale valpartij. Na het doorlopen van de ama- teurstatus kunnen de spelers pro beren of ze toe zijn aan het profes sionele gedeelte. Door invoeren van regels als hangen aan de volg auto, sprints, gele trui, combine rij den en het organiseren van een etappekoers wordt het spel er nog boeiender op. Demarrage is een zeer goed uit gedacht spel. Het ziet er verzorgd uit en is geschikt voor 2 tot 4 per sonen. Het is echter niet een twee drie uit te leggen aan spelers die het nog nooit hebben gedaan. Je moet daarvoor flink wat tijd uit trekken. Ook voor het spel zelf trouwens. Met een gemiddelde speelduur van 90 minuten misschien iets te Het wielrenspel Demarrage niet 'eventjes' te spelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9