'Ik wil lekker te keer gaan' 'Het hoorspel is géén stoffig medium' c Lex Harding lanceert Radio 538 Rtv show T Reageerbuisbevruchting leidt tot rechtszaak Gedwongen inwoning VRIJDAG 16 OKTOBER 1992 René Froger begint aan z'n grootste uitdaging tot nu toe S GROENENBOOM wintig jaar geleden stond een elfjarig Amsterdams jonge tje voor het eerst van zijn leven op het podium van een -JL. echt theater. Als lid van een kindercircus mocht hij in de Zaandamse Speeldoos meedoen met een voorstelling van Sme- tana's opera 'De Verkochte Bruid'. Vanavond staat hij, vergezeld van een zestienmans begeleidingsband, op datzelfde podium. Nu als een van Nederlands populairste zangers, aan het begin van een theatertournee die eindigt met drie concerten in Ahoy'. René Froger blikt met de tournee 'Greatest hits in con cert' terug op de afgelopen vijf jaar. Vijf stormachtige jaren, waarin hij vier gouden cd's maakte, twee handen vol single hits scoorde en een aantal on derscheidingen binnenhaalde. De laatste die aan het rijtje werd toegevoegd was de Nationale cd-trofee voor 'Matters of the Heart', die 5 oktober aan Froger werd uitgereikt tijdens het Pla- Het succesverhaal staat sa mengevat op de verzamel-cd Sweet Hello's Sad Goodbyes'. De veertien hits en vier nieuwe nummers vormen de basis voor het theaterprogramma. Ook de ze vijfde Froger-plaat en de daarvan afkomstige single 'Your Place or Mine' zijn inmiddels begonnen aan de beklimming van de hitlijsten. Hard gewerkt Het is Froger voor de wind ge gaan, maar de zanger be schouwt het succes niet als van zelfsprekend. „Ik wil dat men sen zien dat ik er mijn best voor moet doen. Dat het niet iets is van: Froger brengt een plaat uit, dat zal wel weer een hit worden. Ik heb in die vijf jaar ongeloof lijk hard gewerkt, honderd uur in de week gemaakt en een half miljoen kilometer gereden." „Ik heb ook verschrikkelijk veel geleerd. Hoe je moet om gaan met mensen je fans, je publiek. Maar ook hoe je je voor een camera presenteert. De laatste tijd maak ik er ook rede lijk wat werk van om me goed te blijven voelen. Ik sport een of twee keer in de week." „Vroeger was ik een feest beest, maar dat kan niet meer. Ik ben verantwoordelijk voor een "groot aantal mensen. Bij zo'n theatertournee zijn vijftig tot zestig mensen betrokken. Dan kun je jezelf niet te gronde richten." „De theatershow wordt er een zoals de mensen van mij ver wachten. We gaan voor een feest, ik hou ervan lekker te keer te gaan op de bühne. Als gasten heb ik Candy Dulfer, met wie ik een hit heb gehad met 'Nobody Else', en het duo Chess. Verder zijn er nog wat 'special guests', maar het is niet leuk alles van tevoren te vertellen." Frogers Ahoy'-concerten ko men precies vijf jaar na zijn eer ste grote televisie-optreden bij Adam Curry. De vertolking van 'Winter in America' werd zijn doorbraak. Sinds de gala's van Lee Towers is 'Ahoy' zo'n beetje synoniem voor het hoogst be reikbare voor Nederlandse ar tiesten. Froger ziet dat anders. Hij vindt de drie concerten in het sportpaleis een 'superhoog tepunt', maar zeker niet de bo venste sport van de ladder. „Het is iets waar ik vijf jaar geleden niet van had durven dromen. Als ik bij Leen of Anita ging kijken, dacht ik altijd: dit is het toch wel. Nu douw je er zelf zo'n 23.500 mensen in. Het is altijd zo moeilijk om te zeggen wat je uiteindelijk wilt bereiken. Toen ik mijn eerste gouden plaat kreeg, was dat een abso luut hoogtepunt. Je weet nooit waar de trein ten slotte stopt." Geen eendagsvlieg „Voor mij betekent dit wel een soort erkenning dat ik geen eendagsvlieg ben geweest. Ik vind dat heel belangrijk. Mijn vader en moeder zijn mijn grootste fans. Het klinkt als een cliché, maar het is riu eenmaal zo. Ze hebben me altijd ge steund. Toen ik nog bij mijn va der in het café stond en ik op de drukste avonden weg moest in verband met mijn zangcarrière, hebben ze me nooit een stro breed in de weg gelegd. Mijn vader moest dan twee extra mensen inhuren, een kelner en een zanger, maar ik heb altijd alle steun gekregen." „Mijn vader heeft me ook ge holpen met zijn levenswijsheid. Hij heeft 35 jaar in het arties tenvak gezeten (als volkszanger Bolle Jan, red.), dus hij kent het klappen van de zweep. Van hem heb ik geleerd dat je er al tijd goed verzorgd moet uitzien en betrouwbaar moet zijn. Je Aangrijpend, gedramatiseerd verhaal centraal in live-uitzending HILVERSUM SUSANNE V inds tien jaar is in ons land een re- k ageerbuisbevruchting (in-vitro fer- tilisatie) mogelijk. Een medisch wonder voor mensen die ongewild kinder loos zijn. Een wonder waarover nog stevig wordt gediscussieerd. Wat gebeurt er met de duizenden bevruchte eicellen die in ver schillende ziekenhuizen vaak al jarenlang ingevroren in containers bewaard worden? Van wie zijn de embryo's? Van de medici of van de ouders? Deze vraag staat centraal in een program ma over reageerbuisbevruchting, in de the maserie Op De Drempel Van Het Leven van Veronica. Joop Daalmeijer presenteert het programma live vanuit het Academisch Zie kenhuis in Utrecht. De kijker ziet het aangrijpende, gedrama tiseerde verhaal van het echtpaar Van Has selt dat al jarenlang ongewild kinderloos is. In overleg met de gynaecoloog wordt beslo ten tot reageerbuisbevruchting. Een aantal bevruchte cellen wordt teruggeplaatst. De overige bevruchte cellen worden diepgevro ren bewaard. Na twee weken mislukt de zwangerschap en het paar besluit even te wachten met een tweede poging. Inmiddels krijgt meneer Van Hasselt te horen dat hij aan een zeldza me erfelijke vorm van kanker lijdt. Hij over lijdt. Vlak voor zijn overlijden geeft hij, in aanwezigheid van een huisarts, aan dat hij de ingevroren embryo's wil vernietigen. Zijn weduwe klopt na twee jaar toch bij het ziekenhuis aan voor een tweede poging. De medici, die op de hoogte zijn van de wens van haar overleden echtgenoot, weigeren de behandeling. Het loopt uit op een rechtszaak. De rechter moet bepalen of de ingevroren eicellen gebruikt mogen wor den. Verwarring Fictie en werkelijkheid lopen in het pro gramma door elkaar. Beelden van echte operaties en onderzoeken worden afgewis seld met nagespeelde stukken. Dat levert soms verwarring op, omdat niet meer dui delijk is wat echt is en wat niet. De doktoren zijn wel allemaal echt en behandelen de zaak van het echtpaar Van Hasselt alsof het een volkomen reële situatie is. Stokvis heeft bewust gekozen voor deze vorm, die hij de „mooiste vorm van televi sie maken" noemt. „Ik geloof niet in ac teurs die dit soort situaties moeten naspe len. Iedereen is zichzelf in de film. Alleen het echtpaar heeft dit verhaal niet letterlijk meegemaakt. Zij zijn wel heel goed bekend met de problematiek." Na de film en de uitspraak van de recht bank, die overigens de zaak heeft behan deld alsof het een echte zaak was, kunnen kijkers live vragen stellen via Joop Daal meijer aan medici, juristen en rechters die aan het programma hebben meegewerkt. (Uitzending: zondag 18 oktober, 19.55 uur, Nederland 2) kunt nog zo'n wereldartiest zijn, maar als je niet te vertrouwen bent, hebben ze zö hun buik vol van je. Er zijn zoveel artiesten van wie gezegd wordt: hij heeft een goede stem maar.... en dan komt er een heel rijtje negatieve dingen. Dat probeer ik te voor komen." Toerneelijst René Froger: 16 oktober Speeldoos (Zaandam), 17 oktober Goudse Schouw burg (Gouda), 20 oktober Gooiland (Hilversum), 23 ok tober Oosterpoort (Gronin gen), 24 oktober Orpheus (Apeldoorn), 30 oktober Musis Sacrum (Arnhem), 3 november De Vest (Alkmaar), 5 novem ber Stadsschouwburg (Heer len), 6 november De Metropole (Almere), 11, 12 en 14 novem ber Ahoy'(Rotterdam). Ex-directeur Veronica hoopt op etherfrequentie HILVERSUM GPD Hoorspelliefhebbers hoeven niet langer vertwijfeld alle ra diozenders af te gaan, op zoek naar een hoorspel. Met in gang van aanstaande zondag wordt wekelijks op Radio 4 om 17.00 uur een hoorspel uitgezonden. Iedere zondag op een vast tijdstip. Zeven omroepen (Humanisten, AVRO, KRO, NCRV, NOS, VPRO en TROS) verlenen daaraan hun mede werking. Zendercoördinator van Radio 4, Carole Muizelaar, is dik tevreden met het vaste uitzenduur. „Dit is een tijdstip dat ie dereen rustig kan gaan luisteren." „De liefhebbers van hoor spelen hoeven niet meer zoals vroeger met stokjes tussen de ogen voor de radio te zitten", voegt hoorspel-coördinator (en TROS-dramaturge) Marlies Cordia eraan toe. Hoorspelen een stoffig medium noemen, staat voor het tweetal gelijk aan vloeken. Er is een harde kem van liefheb bers. „Het is de kunstvorm van nu", zegt Cordia. De geza menlijke omroepen leggen flink wat geld op tafel, om de hoorspelen met een zekere regelmaat te kunnen brengen. Eén uur hoorspel maken kost tussen de 30.000 en 40.000 gul den. De TROS bijt aanstaande zondag het spits af met een vierdelige meeslepende dramaserie van verhalen van de Franse schrijver Emile Zola. CLOSE UP De harde kem van hoor spelliefhebbers kan te vreden zijn: iedere zon dag om 17.00 uur een hoorspel op de radio! ARCHIEFFOTO Gerard van Putten STRIPS BOLLEBOOM BOES wee geloven op een omroepkussen, daar slaapt de AVRO tus sen. Door de concurrentie van RTL 4 zijn ze nader tot elkaar gekomen: de AVRO, KRO en NCRV. Inderdaad, een moetje. Na een seizoen van aftasten, verkennen en kat uit de boom kijken is AKN zich gaan profile ren als de drie families met één gezicht. Of was het een familie met drie gezichten? Om te beginnen moet alles en iedereen vertrouwd raken met genre-programmering. Als een voudige betaler van kijk- en luistergeld zult u zich wellicht afvragen wat dat behelst? Wel nu, de bloedgroepen stellen lof waardige pogingen in het werk om in eigen beheer program ma's te vervaardigen. Maar ze hebben zich zodanig aan elkaar vastgeklonken dat kijkers en luisteraars op bepaalde tijdstip pen in elk geval kunnen reke nen op gelijksoortige uitzendin gen. Wat overigens niet wil zeg- 'gen dat de KRO van Willebrord Frequin zal eisen dat hij de kloon van Willem Duys moet worden. So far so good. Maar in het jaartje dat de AKN heeft warmgelopen, is het min of meer gedwongen gelonk naar elkaar niet helemaal zonder strubbelingen gegaan. Wat wil je ook, als je meer dan 60 jaar op eigen benen hebt gestaan. Probeer het maar eens voor te stellen, een ego als Ria Bremer die door een broekie als Fons de Poel naar een of andere uithoek in de veenkoloniën wordt ge stuurd om te onderzoeken of er daar wel voldoende veterinaire artsen te consulteren zijn. Een verbond zonder innige bin ding, dat is de AKN eigenlijk. Een driehoeksverhouding, inge geven door het verstand. Zoge naamde liefde op afstand, ook al hebben de drie elkaar plech tig beloofd ooit bij elkaar in te trekken. Maar dan zal er eerst een representatief gebouw moeten worden gevonden. De ervaring heeft geleerd dat ze in Hilversum veel op de lange baan schuiven. Dik een maand na de gebruike lijke bombarie waarmee de lan cering van de winterprogram- mering gepaard pleegt te gaan, heeft de AKN onveranderd drie gezichten. De AVRO is de AVRO, de KRO onverminderd de KRO, de NCRV de NCRV. Denk niet dat een omroepme dewerker van de AVRO zomaar kan overstappen naar de KRO: blijkens de personeelsadverten ties hecht ae leiding van de KRO onverminderd aan perso neel van katholieke huize. Het zal toch maar gebeuren dat je als eenvoudige omroepmede werker een heel jaar lang bent klaargestoomd om tegen wil en dank aan een en dezelfde pre sentatiedesk te moeten zitten met een collega, die voordien je concurrent heette te zijn. Na veel water bij de bisschopswijn te hebben gedaan, eindelijk ge wend geraakt aan dat idee, komt meneer Herstel als voor zitter van de NCRV vertellen dat de suiker in de thee vooral met het NCRV-lepeltje dient te wor den geroerd. Want: „We moe ten onze eigen kleur behouden. Wij hebben geleerd dat onze drie culturen toch duidelijk ver schillen." Ga d Y dan nog maar eens aan staan om werkelijk geloof te hechten aan de gezondheid van één familie met drie gezichten. Da's meer een driekoppig mon ster zonder waarde. Meneer Hulshof van de KRO ge looft als directeur tv eigenlijk al helemaal niet meer in co-pro- dukties binnen AKN-verband. De flop van Service Salon, waar in drie gezichten op de canapé plaatsnamen zonder elkaar wer kelijk het licht in de ogen te gunnen, staat hem nog helder voor de geest. „We moeten doen waar we goed in zijn. Laat de NCRV het familie-amuse ment maar voor z'n rekening nemen, dan vullen wij de infor matie-blokken wel." Hilversum in de ban van schijn- samenwerking. Oftewel: hoe broos is de Gooise interpretatie van eenheid? Op net 2 is er minder sprake van samenwer king dan van gedwongen inwo ning. Veronica en de TROS, ach, dat botert nog wel. Uiteindelijk hebben ze zich ze allebei ooit uit het zout der zeegolven om hoog geworsteld. Maar die ou we etherpiraten laten klikken met de EO, dat was bijvoorbaat de goden verzoeken. Bij de EO wilden ze in gezamenlijkheid best een kwisje produceren met die schreeuwers van Veronica, maar dan moesten die wel ie mand leveren met ten minste twee klassen zondagsschool in zijn of haar bagage. En op net 3 wilde de VARA best aanschur ken tegen de NOS om samen het bestel te redden met Nova, maar de VPRO is vooralsnog niet van zins om Peter van In- gen naast Paul Witteman en Maartje van Weegen te poten. De NCRV pochte onlangs bij monde van de binnenkort af zwaaiende adjunct-directeur ra dio en televisie Boerma een spits te hebben aangetrokken. In de persoon van Jos Brink. Dat kon AVRO's programmadirec teur Boudewijn Klap niet over z'n kant laten gaan. Dus liet hij een ieder die het wilde horen ferm weten dat de geblesseerde spits weer terug is van wegge weest en nu bezig is zich warm te lopen om als vanouds de hoofdrol te vervullen. De AVRO bouwt weer op Bouwman. Bij de KRO overheerst de stilte, daar is de behoefte aan krach ten van buitenaf niet groot. Zelfs Anne van Egmond, wegge- bonjourd bij de TROS waar ze haar te veel KRO-meisje von den, kwam in de Emmastraat niet langs de portier. „Kom nou, we zijn geen vangnet." Twee omroepgeloven op een kussen, daar slaapt de AVRO tussen. De AVRO heeft Opspo ring Verzocht en de KRO Spoor loos. Nu maar hopen dat de NCRV door al dat gedoe van de zenderkleuring het spoor niet bijster raakt. Misschien, heel misschien dat Joop Doderer nog eens Swiebertje mag spe len, maar Bromsnor komt er bij de NCRV niet meer in. Veel voor zichzelf, weinig voor een ander. Is er een mooiere ti tel voor een in Hilversum spe lende soap denkbaar. Niks voor RTL 4? ik vijf jaar geleden niet van had durven PR-FOTO René Froger: „Ahoy' is iets dromen. Nederland dat in Bussum is ge vestigd. De uitzendingen zullen ook vanuit Bussum plaatsvin den. Het Londense Sky Radio is een van de grote aandeelhou ders in het nieuwe station. Sky's commerciële popstation Hit Ra dio zal in het nieuwe station op gaan en verdwijnt van de kabel. Radio 10 en RTL, aanvankelijk ook als partners in het project van Harding genoemd, zijn niet meer bij het bedrijf betrokken. Radio 538 Radio (Veronica ver zorgde tot 31 augustus 1974, de dag dat het zendschip uit de lucht ging, de uitzendingen via middengolffrequentie 538) richt zich met een straldce horizonta le programmering 24 uur per dag op „de jongeren van de ni neties." Harding beschrijft het station als „uitdagend, onder nemend en af en toe een tikkel tje brutaal." Harding: „Ik bedoel daarmee, dat we niet alleen aar dig en lief zullen zijn. Ik ben van plan om oude Veronica-tradi- ties voort te zetten. We zullen geen platgetreden paden be wandelen." Maar de ambities van Harding gaan verder. Radio 538 heeft namelijk ook oog voor de medemens en het milieu. „We willen voor de jongeren een klankbord vormen en dis cussies aanwakkeren. Als je ra dio maakt en je richt je voorna melijk op jongeren, dan vind ik dat je bepaalde verplichtingen hebt. Bovendien is het moeilijk om jongeren via radio te berei ken. Daarom zul je er in de pro grammering iets van waarde aan moeten toevoegen", aldus Harding. Alle programma's worden 24 uur per dag live gepresenteerd. Ieder heel uur wordt er een nieuwsbulletin uitgezonden. Als bron wordt het ANP gebruikt. Met het persbureau zal een contract worden afgesloten. Radio 538 vaart onder de vlag van het Nederlandse bedrijf Vrije Radio Omroep Lex Harding: „Ik ben van plan om oude Veronica-tradities voort te zetten." Lex Harding, ex-radiodirecteur van Veronica, rekent erop, dat hij nog dit jaar via de kabel gaat uitzenden. Hij streeft ernaar om komend voorjaar via de ether uit te zenden. Harding rekent op een marktaandeel van 15 procent, zodra hij een etherfre quentie heeft gekregen. Hij heeft daartoe een aanvraag in gediend bij het ministerie van WVC. Harding is ervan overtuigd, dat er ruimte is voor nieuw commercieel station. „Absoluut. Zet de radio maar aan en je hoort het." De nieuwe commerciële zender gaat Radio 538 he ten. Vier dj's van Veronica neemt Har ding in zijn kielzog mee. Het gaat om personeelsle den die zowel voor radio als tv werken: Erik de Zwart, Wes- sel van Die pen, Will Lui- kinga en Mi chael Pilar- czyk. Luikinga is de enige die in vaste dienst is bij de VOO. De Zwart wordt pro grammaleider bij Harding. Verder gaan Kees Schilper- oort, Adam Curry, Leo van der Goot en Comé Klijn met Radio 538

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10