Cultuur Kunst Con Amore: 80 jaar zingen met liefde Shylock als de kille bureaucraat m°eten Vindingrijke choreografie DONDERDAG 15 OKTOBER 1992 21 Rauw Debuut n Twaalf Ierse pop- Z. J muzikanten begin nen een soulband. The Commitments is rauw, re alistisch, vol grappige de tails en anekdotes. En de beste rockfilm sinds jaren. r Menno van Bee- ZL J kum debuteert met '24 uur aan zee': het eeu wige verlangen naar een ander en de onmogelijk heid om lief te hebben. „Als we de muze ^7^7 onderverdelen, staat poëzie bij mij op de eerste plaats, muziek op de tweede en beeldende kunst op de derde plaats. Toch kies ik voor deze rubriek niet voor een gedicht. Nee, ik heb twee dingen in mijn woonkamer hangen waaraan ik enorm ben gehecht. Zou ik niet meer uit mijn leven kunnen wegdenken. Het gaat om een wandkleed en drie paneeltjes met daarop een voorstelling in houtsnijwerk. Dit kleurige wandkleed hing in onze ambtswoning aan het Visserpark eigenlijk veel mooier, ruimer. Maar we (mijn vrouw en ik) kunnen het niet meer missen. Vandaar. Het is gemaakt door de Alphense kunstenares Ansje van Dijk. We hebben haar toen ik hier net burgemeester was, in 1980, een vrije opdracht gegeven. Ik kende haar werk al uit mijn wethoudersperiode. Op tentoonstellingen sprong het eruit door de vrij felle kleurstelling. Juist toen de gedekte tinten, bruin en beige, in de mode waren. We hebben dus niet gezegd het moet dat of dat zijn. Het resultaat vind ik heel mooi. Ze heeft voor mijn gevoel twee werelden geschapen. Droom en werkelijkheid. Hier gaat iemand door een poort. Dit tempeltje is vast en zeker een toespeling op het Romeinse verleden van Alphen. Een plezierig doek. Aan die paneeltjes zit een heel ander verhaal vast. Veel emotioneler. Het is een herinnering aan mijn periode als burgemeester in De Lier. Een pastoor die toentertijd in ons dorp zo'n beetje onbezoldigd cultureel ambtenaar was, had ervoor gezorgd dat in de expositieruimte van het nieuwe gemeentehuis een tentoonstelling kwam ter gelegenheid van de 4-mei- herdenking. De kunstenaar die hij ervoor had gevraagd was voor mij de onbekende dominee Jan Drost. In de oorlog was hij predikant in De Lier en daama is hij de hele wereld over getrokken. Zijn werk op de expositie was heel divers: houtsnijwerk, olieverven, ballpoint-tekeningen. Ik was er door geroerd. Er volgden meer tentoonstellingen van hem. De dominee-kunstenaar leerde ik goed kennen. Het is een vriend van me geworden. Donnerprijs voor Kees Fens den haag De prijs van de Nederlandse Boekverkopersbond, de J.H. Donnerprijs, gaat deze keer naar auteur en hoogleraar Let teren Kees Fens. Fens krijgt de onderscheiding (een penning en 2.500 gulden) voor 'zijn uitzonderlijke kennis van en grote liefde en bevlogenheid voor literatuur, boeken en boekhandels'. De J .H. Donnerprijs wordt eens in de vijf jaar uitgereikt. Hij ging in 1987 naar A. Wouters van de Vlaamse Vereniging ter Bevorde ring van de Belangen van de Boekhandels. Puzzeltocht langs natuurwonderen leiden Voor kinderen is er tijdens de tentoonstelling 'Topstuk ken in Stelling', die tot en met 25 oktober in het nationaal Na tuurhistorisch Museum aan de Pesthuislaan te zien is, een puz zeltocht uitgezet. In de vorm van een spannende ontdekkings reis worden de kinderen langs alle natuurwonderen geleid. Bo vendien kunnen zij met kleur- en vouwplaten hun eigen dino sauriërs reconstrueren. Voor volwassenen worden elke middag om drie uur lezingen gehouden. Conservatoren vertellen over het dino-skelet, het fossiel van het oerpaardje en de dodo. In lichtingen: 071-140143. Zaterdag jubileumuitvoering in Pieterskerk dans recensie maarten baanders Voorstelling: Spel zonder woorden door RAZ. Gezien 14/10 LAKtheater, Leiden Het werk van choreograaf Hans Tuerlings is geen pure dans. Hij verwerkt zijn dansbe wegingen in een dramatisch ge geven. Zijn aanpak is origineel, hij heeft een persoonlijke stijl en toch blijkt hij telkens op nieuw iets totaal nieuws op het toneel te kunnen zetten. De vo rige produktie, 'De reis' (naar een roman van Céline) was een rijkgeschakeerd geheel met veel attributen en duidelijk herken bare personages. Zijn nieuwe voorstelling, 'Spel zonder woor den', is een dansbewerking van een stuk dat Samuel Beckett schreef voor twee mimespelers. Soberheid en precisie kenmer ken Becketts absurdistische the ater. Dat is dus iets heel anders dan de barokke stijl van Céline. Het is opvallend hoe voortreffe lijk Tuerlings de kem weet te ra ken van auteurs die zo van el kaar verschillen. In 'Spel zonder woorden' gaan dans en abstrac te mime samen. Muziek en de heldere belichting geven het to neel een verlaten sfeer. Hierin voeren de dansers, Linhares Ju nior en Eelco Roovers, bewegin gen uit die op het eerste gezicht zeer eenvoudig zijn. Maar Tuer lings weet het sobere materiaal waar hij voor gekozen heeft met grote vindingrijkheid uit te bui ten. Naarmate de voorstelling vordert, dringt het tot je door hoe geraffineerd de bewegingen van de dansers op elkaar zijn af gestemd. Heel subtiel roept de één een gebaar van de ander op. De personages zijn in hun verlatenheid op elkaar aange wezen en in alles drukken ze uit hoezeer ze hun situatie samen delen. Hun karakters zijn ver schillend: de één is sterk en ze ker, de ander is afhankelijk en soms onbeholpen als hij even niet weet hoe hij op de ander moet reageren. Zijn mimiek doet af en toe aan Stan Laurel denken. In het tweede deel maakt dit subtiele spel plaats voor dynamische passages, waarin veel bewegingen uit het begin terugkeren. De emoties worden feller en de tederheid waarmee ze elkaar aan het eind weer vinden, is ronduit ontroe rend. theater recensie wunand zeilstra 'De Koopman van Venetië' van William Shakespeare door Het Nabonale Toneel. Regie en bewerking Ger Thijs Verta ling Bert Voeten Decor Paul Gallis Spel Hans Crotset, Jacqueline Blom, Gijs Scholten van Aschat, Leslie de Gruyter e.a. Gezien: 8/10, (première) Koninldi|ke Schouwburg. Den Haag Aldaar nog te zien 21 t/m 25/10,16 t/m 18/11 en 25 t/m 29/11. Van moderne kostuums of eigentijdse telefoons en ander soortige anachronismen in een willekeunge Shakespeare- enscenering kijkt geen mens meer op. Ook regisseur Ger Thijs maakt er in zijn regie van 'De Koopman van Venetië' re gelmatig gebruik van. Aange zien het inmiddels een alge meen toegepast stijlmiddel is geworden, is het shockerende of lachwekkende effect ervan sterk verminderd. Desondanks is er natuurlijk niets op tegen om dit middel weer eens toe te passen, al is het in dit concrete geval nog maar de vraag, of het voor de interpretatie van het stuk iets oplevert. Als het alleen maar zou die nen om het omstreden ver haaltje van Shakespeare tijdlo- zer te maken en dientengevol ge dichter bij onze belevings wereld te brengen, is dat een weinig overtuigend argument. En als het 'comedy'-karakter erdoor versterkt dient te wor den, is ook dat een magere re den. Vooral ook omdat de 'ac tualisering' slechts gedeeltelijk is doorgevoerd, aangezien het toneelbeeld, voornamelijk be staande uit acht verplaatsbare zuilen, eerder een afstandelij ke. ondefinieerbare indruk maakt en een historische sfeer ademt. De Bill Clinton-persif lage bijvoorbeeld wordt door Gijs Scholten van Aschat (in een dubbelrol) best geestig ge speeld, maar maakt het stuk zelf niet actueler. Deze Clin- ton-figuur is één van de drie huwelijkskandidaten. De rijke erfdochter Portia namelijk laat de naar haar hand dingende vrijers kiezen uit drie kistjes. Wie het juiste kistje met haar portret erin weet aan te wij zen, mag met haar trouwen. Bill Clinton op vrijersvoeten; een aardig, maar verder weinig relevant en zelfs op een mak kelijk succesje mikkend inter mezzo. Bij dit stuk gaat nu eenmaal de aandacht uit naar Shylock. de meedogenloze, op geld beluste jood. Uit de ma nier waarop Antonio, een koopman te Venetië, en zijn vrienden op de jood Shylock afgeven, spreekt onverbloemd antisemitisme. Op dat punt is de regisseur terecht veel ernstiger. Daar laat hij in alle hardheid twee denkwerelden op elkaar bot sen. De christen Antonio ver afschuwt de jood Shylock, maar doet wel zaken met hem. Komt hij zijn verplichtingen •niet na. dan zint Shylock op wraak en eist onvermurwbaar op wat hem volgens hun bei der overeenkomst toekomt: hij mag een pond vlees snijden uit het lichaam van Antonio. De Shylock in de vertolking van Hans Croiset is geen ko mische figuur; na de Holo caust zou dat ontoelaatbaar zijn (daarom ook doen die grappen in de rest van de en scenering soms enigszins mis plaatst aan). Evenmin is hij een tragisch slachtoffer van ra cisme: het zou de strekking van het stuk ongevaarlijk ma ken. Het antisemitisme staat hier in algemenere zin voor haat tussen mensen onderling. In deze interpretatie komt dat vooral tot uitdrukking in de onverzoenlijke botsing tussen twee mensen met verschillen de uitgangspunten: kille prin cipiële standvastigheid van Shylock tegenover opportunis tische compromis-bereidheid van Antonio. Deze Shylock draagt geen kaftan en keppeltje. Deze Shy lock probeert een stereotype te mijden. Deze Shylock draagt een gewoon zwart pak en heeft voortdurend een modem ■lU'llfJll Mj /li h Ml) rirt (T uit als een hedendaagse amb tenaar die zich als de kille bu reaucraat slechts aan de afge sproken regeltjes wenst te houden. Dat in principe onop geloste conflict komt door de eigentijdse vormgeving in alle hardheid over, de vrolijke, maar ongeloofwaardige, af loop van het stuk ten spijt. Voor boeken altijd eerst naar De Slegte. Breestraat 73, Leiden. Tel. 071-122007 In de pauze worden er bloemen verkocht. Vers, net van de veiling. De opbrengst komt ten goede aan het koor. 'Con Amore', de christelijke oratoriumvereniging bestaat 80 jaar, heeft ruim 80 leden en zaterdag 17 oktober is de jubileumuitvoering in de Pieterskerk. Hoe gezellig en vriendschappe lijk de koorleden ook met elkaar omgaan, gewerkt wordt er op de repetitie-avonden. En hard ook. Want het zijn niet de eenvou digste werken die op het pro gramma staan. Zware stukken. Nu ja, zwaar: dat is het oordeel van de leek. Peter Snaterse, voorzitter van Con Amore en eerste tenor, legt uit dat inspan ning juist ontspanning voor de koorleden betekent. „Een op het oog moeilijk stuk vormt een uitdaging. En oratoriums zijn vaak heel vrolijk. Zo'n mis van Gounod, daar zitten echt heel vrolijke stukken in. Het gaat er om dat we muziek met onze stem maken." Velen zijn al jaren lid van het koor. Snaterse zelf, maar ook Bep van Luijk, eerste alt en als bestuurslid 'algemeen adjunct', een manusje-van-alles zoals zij het zelf kenschetst. De meeste koorleden komen niet uit Lei den, maar uit omliggende ge meenten. „Het is inderdaad geen typisch Leids koor", aldus Wil Kroon, eerste sopraan èn secretaresse. Het ledenbestand telt 82 leden, van wie tweederde niet uit Leiden afkomstig is. „In de dorpen heb je natuurlijk ook wel koren, maar niet van de kwaliteit en omvang van deze oratoriumvereniging." Over de omvang van 'Con Amore' wil het bestuur wel kwijt dat er een voortdurend gebrek is aan tenoren en eerste sopra nen. Ook jongeren kan de vere niging wel gebruiken. Auditie wordt er niet gedaan. „Dat se lecteert zichzelf uit. De meeste nieuwe leden lopen een tijdje mee en blijkt dat ze niet vol doen, dan stappen ze uit zich zelf op. De meeste mensen kun nen echter goed zingen, al den ken ze zelf van niet." Vaste dirigent is Piet Kiel. Concessies doet hij niet. Een koorwerk moet kwaliteit heb ben. Mist 'Con Amore' een aan tal zangstemmen, dan wordt het koor aangevuld met leden van zijn 'hulpkoor' uit Aals meer. Dat heeft wel als gevolg dat het repertoire van beide ko ren enigszins op elkaar moet worden afgestemd. Wat de keuze van de uitvoe rende werken betreft is ook hier 'regeren is vooruitzien' het mot to. Want de jaarlijkse uitvoering wordt begeleid door het Rand stedelijk Begeleidings Orkest. Een professioneel orkest dat tal van koren in Zuid-Holland be geleidt en dus een volle agenda heeft. Snaterse: „We moeten ons repertoire wel twee of drie jaar van tevoren vaststellen." Voor de jubileumuitvoering heeft dirigent Kiel gekozen voor een vrij onbekend werk: de Messe c-Moll van Schumann. Verder op het programma de Messe Solennelle van Gounod en het Te Deum van Dvorak. Behalve de jubileum-uitvoering, wat voor 'Con Amore' toch een hoogtepunt mag heten, wordt zoveel mogelijk 'werk' bij ande re gelegenheden gezocht. Zo zal het koor te horen zijn in de can tatedienst van de Pieterskerk op 29 november. En natuurlijk wordt eens in de twee jaar de Messiah ten gehore gebracht, 'Con Amore' repeteert: de Messe c-Moll van Schumann. terwijl het Weihnachtsoratori- um ook op het programma staat. Al dat gepraat maakt nieuws gierig. Hoe klinkt het koor? Bij het naderen van de repetitie ruimte lijkt het alsof een stukje van de hemelpoort is openge zet. Dirigent Joop Schets, die op het laatste moment Piet Kiel moest vervangen, omdat deze wegens ziekte een tijd is uitge schakeld, is toch niet tevreden: „Die uitspraak van dat 'Sanc- tus', dat is een 'Sjlivovitsj-Sanc- tus'," zegt hij bestraffend, daar mee aanduidend dat de articu latie van de s wel wat scherper kan. Hij waarschuwt de koorle den voor voetangels en klem men: „Dit blijft een gevaarlijke inzet," en zingt zelf de solopar tijen voor, opdat het koor op tijd kan inzetten. „Dit is een goed koor," zegt hij na afloop van de repetitie, „het niveau is boven het gemiddelde." Jubileumconcert C.O.V. 'Con Amore' o.l.v. Joop Schets; me dewerkenden: Hanneke Kaas- schieter, sopraan, Ludwig van Gljsegem, tenor, Charles van Tassel, bas, en Ton van der Meer, orgel. Begeleiding? Randstedelijk Begeleidings Or kest; uitvoering op zaterdag 17 oktober, Pieterskerk, Leiden, aanvang 20.00 uur. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt burgemeester M. Paats van Alphen aan den Rijn zijn bewondering uit. Hij is zijn carrière ooit begonnen als muziekmedewerker van de Nieuwe Leidse Courant. Nu die herkomst van die drie paneeltjes. Ze zijn dus gemaak door Jan Drost. Ik heb ze bij mijn afscheid in 1979 van de gemeenteraad cadeau gekregen. Op die eerste expositie was een aannemer naar Jan toegekomen met de mededeling: 'dominee ik heb een mooi stukkie hout voor u'. Het is een oude deur met paneeltjes afkomstig uit de gesloopte kerk in Lier. En juist op die paneeltjes heeft hij voor mij het houtsnijwerk aangebracht. Uit Liers materiaal als het ware. Jan heeft er voor mij drie wijze Figuren op aangebracht. Figuren die alles met de wet en het gebed te maken'hebben. Ze zijn mij zeer, zeer dierbaar. Drost heeft geen enkele kunstzinnige opleiding genoten. Hij is een autodidact. Ik denk dat het iemand is die we bijzonder hebben leren waarderen. Dominee-dichter kwam in protestantse kringen wel voor, maar dominee schilder werd nooit zo hoog aangeslagen. Ik denk dat Jan voor eeru verandering heeft gezorgd'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21