Schrijvers moeten Booker Prize delen Een goed affiche blijft achter op het netvlies x Vormentaal Cobra als inspiratie voor Bulo 'Nationaal pijpenmuseum kan niet uitblijven' Cultuur&Kunst Zeepbel vol Vlaamse vrolijkheid Theater van het Oosten trekt produktie terug JE KOMT ALTIJD VERDER WOENSDAG 14 OKTOBER 1992 21 redactie: cees van hoore annemiek saskiastoeiinga Slagwerk in Waag leiden» Composities van John Cage (Composed improvisation) en Iannis Xenakis (Rebonds) staan op het programma van slag werker Arnold Marinissen. Zondagmiddag 18 oktober is hij in De Waag in Leiden te horen. Het concert van Marinissen, vast verbonden aan het Ives Ensemble en de Slagwerkersgroep Den begint om 14.30 uur. Slagwerker Arnold Marinissen is zondag in De Waag. Lunchconcert Siegfried Trio leiden Pianiste Josephine Tan, violist Marco Roosink en celliste Rebecca Smit vormen het Siegfried trio. Morgenmiddag geeft dit een lunchconcert in de Kapelzaal van K O aan de Oude Vest in Leiden. Op het programma staan werken van Mozart en Men delssohn. Aanvang: 12.45 uur. Boeken Barry Unsworth en Michael Ondaatje bekroond Voor de tweede keer in de geschiedenis is de Booker Pri ze, 's werelds hoogste literaire onderscheiding, gisteren naar twee auteurs tegelijk gegaan. De Engelse schrijver Barry Unsworth en de in Sri Lanka geboren auteur Mi chael Ondaatje zagen hun boeken, respectievelijk Sacred Hunger en The English Patient, bekroond. De prijs, een bedrag van 20.000 pond, moeten zij delen. londen o cees v De voorzitter van de jury, Victo ria Glendinning, verklaarde dat de keuze dit jaar moeilijker was geweest dan voorgaande jaren. „Slechts zes boeken nomineren voor de prijs was afgrijselijk, een daarvan bekronen was gewoon onzin", sprak Glendinning bij de prijsuitreiking in de Londen- se Guildhall. De enige andere keer dat de Booker Prize moest worden ge deeld was in 1974. In dat jaar ging de prijs naar Stanley Middleton en Nadine Gordi- mer. Barry Unsworth (62) is de zoon van een Engelse mijnwer ker. Hij publiceerde zijn eerste boek, The Partnership, in 1966. Twaalf jaar geleden stond hij met Pascali's Island ook op de nominatie voor de Booker Prize, die toen echter aan zijn neus voorbij ging. Zijn bekroonde boek, Sacred Hunger, gaat over twee neven die elkaar vijandig gezind zijn. De ene neef is eigenaar van een slavenschip, de andere een chi rurg die de slaven aanzet tot muiterij. Het boek speelt zich af in de periode tussen 1752 en 1765. Unsworth, die thans in het Italiaanse Umbrio woont, toon de zich verrukt over de prijs. Hij zei: „Ik ben wel vaker geprezen. Maar meestal kwam de cheque veel later dan de lof. Vanavond komen lof en cheque tegelijker tijd. Daar ben ik heel blij om." Michael Ondaatje (48) is de zoon van een Srilankese planta gewerker die naar Engeland emigreerde. Ondaatje ging in Londen naar school, maar emi greerde daarna naar Canada. De hoofdfiguur in The Eng lish Patient is een man die ern stig verbrand de Tweede We reldoorlog is uitgekomen en wiens identiteit onduidelijk is. Zijn verleden is geheimzinnig en de centrale vraag is of hij in derdaad een Engelse patiënt is dan wel een Franse archeoloog die voor de Nazi's spioneerde. Van Ondaatjes hand versche nen eerder Coming Through Slaughter, the Collected Works of Billy the Kid en In the Skin of a Lion. beeldende kunst recensie nicole roepers Siegfried Bulo bij Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden, t/m 29 oktober. Open di. t/mza. 9-18 uur, do. 9-21 uur. In Kunstbeeld van deze maand een interview met Comeille, waarin de nu zeventigjarige schilder nog vol vuur en vlam over de Cobratijd verhaalt: „Co bra was een vitale schreeuw, een krachtige explosie van kleur, alsof de hand van de kun stenaar protesteerde tegen het formalisme dat een gevangene van hem wilde maken." Van het formalisme uit de Co bra-periode is vandaag de dag geen sprake meer, hooguit is er plaats gemaakt voor een nieuw soort formalisme als reactie op de voornamelijk conceptuele kunst uit de afgelopen decen nia. Toch spreekt de 'Cobra- taal' veel mensen aan. Reclame bureaus maken driftig gebruik van de abstracte en figuratieve vormen. In Amsterdam rijdt een naar Corneilles ontwerp be schilderde tram. Kortom: er is sprake van een zekere 'Salonfö- higkeit', het werk is geschikt om in beschaafd gezelschap te ver tonen. Verrassend is te constateren dat ook hedendaagse jonge kunstenaars geïnspireerd raken door de vormentaal van Cobra. Siegfried Bulo is zo'n jonge schilder uit Lelystad, die eigen lijk dezelfde kinderlijke vormen taal gebruikt als Corneille in de jaren vijftig al deed. In de schil derijen van Bulo, nu te zien bij Bleijenberg, is ook de ver menging van abstracte en figu ratieve elementen een vast ge geven. In veelal primaire kleu ren weeft hij figuren en abstrac te vormen ineen. De duidelijk omlijnde autonome vormen worden afgewisseld door bonte kleurvlakken. Was voor Corneil le de vogel het dier waar hij veel betekenis (vrijheid) aan verleen de, bij Bulo lijkt het paard een grote inspiratiebron. In de ver schillende werken op papier komt het terug en ook in een aantal bronzen beeldjes speelt het dier een krachtige hoofdrol. Bulo schuwt de erotiek niet in zijn schilderijen. De vrouwelijke torso is vele malen in diverse si tuaties te bewonderen, zoals in het werk 'La Mysterieuze', waarop zij masturberend is af gebeeld. In andere werken keert de vrouw als één der gratiën te rug. Met de eerder geciteerde uit spraak van Comeille over zijn werk kun je constateren dat de schilderijen van Bulo weliswaar een explosie van kleur vormen, maar van enig protest of schreeuw is geen sprake. Waar Comeille en zijn collega's dertig jaar geleden de wereld nog wak ker schudden, daar volgt Bulo nu zijn leermeesters in hun vor mentaal. Dit soort werk is reeds lang ge accepteerd, misschien zelfs for malistisch te noemen. Jan des Bouvrie toont Bulo's tapijten in zijn showroom; meer bewijs lijkt overbodig. Marten Jongema maakt mooiste Nederlandse theaterposter arnhem »gpp Theater van het Oosten heeft besloten de muziektheaterpro- duktie 'Joshe Kalb', naar een novelle van Israël Joshua Singer, terug te trekken. De produktie voldoet niet aan de gestelde verwachtingen. Gisteravond zou de eerste 'try-out' in de Schouwburg van Arnhem zijn, waar de produktie donderdag avond in première zou gaan. De ingrijpende beslissing om de produktie terug te trekken is gebaseerd op overwegingen van inhoudelijke aard. Volgens Leo- leiden» wilfred simons De ruimte is nog wat rommelig en ruikt meer naar verf en nieu we vloerbedekking dan naar ta bak. De conservator van het Pij- penkabinet, Don Duco, werkt nog hard aan de inrichting van zijn nieuwe expositieruimte aan de Leidse Oude Vest 169. Zon dag 18 oktober om 13.00 uur opent hij zijn galerie met de tentoonstelling De tabakspijp als Oranjepropaganda, een eve nement dat toevalligerwijze sa menvalt met het tienjarige be staan van het museum. Ruimtegebrek Het Pijpenkabinet kampt al ja ren met ruimtegebrek. Van de 15.000 pijpen die Duco in de loop der jaren heeft verzameld, kan hij maar zeven procent ten toon stellen. Met het nieuwe zaaltje verdubbelt hij zijn expo sitieruimte. Duco heeft grootse plannen: „Het voorste gedeelte van de galerie wordt een winkel, waar verzamelaars en rokers nieuwe pijpen èn antieke exem plaren kunnen kopen. Er zullen boeken staan over de geschie denis van pijpen en eindelijk kan ik ook demonstraties pijp- maken geven. In de oude stijl kamer was dat zo'n gedoe, dat ging nooit echt goed." In het achterste gedeelte ko men exposities; de tabakspijp als Oranjepropaganda is de eer ste. Definitief zijn de'plannen nog niet, maar Duco speelt met de gedachte tentoonstellingen nard Frank, regisseur van 'Joshe Kalb' en vanaf het volgende the aterseizoen opvolger van Agaath Witteman als artistiek leider van Theater van het Oos ten, is het niet gelukt om de voorstelling op een niveau te til len dat aan het oorspronkelijke gegeven voldoende recht doet. De eerstvolgende produktie van Theater van het Oosten zal 'De jodin van Toledo' van Franz Grillparzer zijn, onder regie van Karst Woudstra. De première is gepland op 27 november in de SchouwburgArnhem. theater recensie conny van der zande Liedjes en Vertelsels door Willem Verman- dere; begeleiding Freddy Possenier, Fred dy Desmedt en Pol Depoorter; gezien 13/10 in de schouwburg, Leiden. Lange, warme, verrukkelijke da gen, de tijd die alle wonden heelt en de blijdschap van een kind. In het liedjesprogramma van de Vlaamse chansonnier Willem Vermandere wordt een wereld gecreëerd waarin het leed "beperkt blijft tot een gege ven dat we snel moeten verge ten. Als er enige kritiek wordt geuit op de katholieke kerk of het gedrag van toeristen dan blijft de toon zeer mild en voor zichtig. Aangename wijsjes en teksten in het west-Vlaams be nadrukken de eenvoud en de naïviteit die het programma uit straalt. Als een praatgrage buurvrouw kletst Vermandere tussen de liedjes door over zijn dagelijks leven en zijn artistieke werk zaamheden in België. Verman dere is namelijk niet alleen tekstschrijver en componist, hij schildert en beeldhouwt ook. Met talrijke amusante anecdo tes predikt hij de filosofie van het probleemloze leven. En het publiek hangt aan zijn lippen, wrijft zich in de handen en deint, zingt en klapt mee op de maat van de muziek. Het optre- te maken over pre-Columbiaan- se pijpen, over opiumgebruik en over 'tabak en erotiek'. Duco heeft de collectie van 200 Oranjepijpen samengesteld uit het bezit van het Pijpenkabi net. Eerder waren ze al te zien in paleis Het Loo in Apeldoorn en na Leiden gaan de pijpen nog naar musea in Groningen, Rotterdam, Hoom en Breda. Bij de expositie hoort een prachtig uitgegeven boekje, waarin Duco de geschiedenis van de Oranje- pijp uitgebreid toelicht. Tabacologie De wereld telt ongeveer dertig musea op het gebied van kera mische pijpen en 'tabacologie'. in Nederland zijn er vier en het Pijpenkabinet is daarvan de best voorziene. Conservator Duco heeft een groot aankoop budget en koopt jaarlijks hon derden pijpen. Het kost hem echter steeds meer moeite om goede exemplaren te krijgen. De prijs is niet eens zijn grootste probleem: „De vraag is meer, waar vind je ze? Het gaal mij vooral om exemplaren die ik nog niet heb en dat worden er natuurlijk steeds minder als de collectie al zo uitgebreid is." Duco prkent dat popgeschie denis en tabacologie geminach te wetenschappen zijn. Terecht is dat volgens hem niet: „Een pijphistoricus is als een boek historicus. Zo iemand wil weten wat mensen in een bepaalde tijd dachten, voelden en vonden den van Vermandere en zijn or kest heeft de ontspannende werking van een romantische flutfilm. Maar zoals ook de zoetste films na een tijdje gaan vervelen zo keert het hoge tra-la-la-ge- halte van de liedjes zich op den duur tegen de voorstelling. Want al is het taalgebruik van Vermandere nog zo beeldend, na drie liedjes weten we wel hoe vrolijk en onbezorgd het leven zou moeten zijn. De voorstel ling biedt geen interessante wendingen. In de' Leidse schouwburg werd gisteravond een zeepbel opgeblazen die di rect na de voorstelling uiteen spatte. en waarvoor zij belangstelling hadden. Het gaat hem niet om het boek alléén. Zo werkt een 'pijphistoricus' ook. Pijpen ver tellen iets over het sociale leven van vroeger, over economie en over politiek. Aan de Oranjepij pen kun je dat bijvoorbeeld heel goed zien. In de tweede helft van de achttiende eeuw onder scheidden de patriotten zich van de prinsgezinden door de ornamenten op hun pijp. Zo kon je laten zien bij welke partij je hoorde. Het verschil is alleen, dat mensen boeken mooi vin den en pijpen niet. Zij kijken dan naar de afgekloven en stin kende exemplaren, maar er zijn ook prachtige geëmailleerde en beschilderde bij." Nationaal museum Hel uiteindelijke streven van Duco is een Nationaal Pijpen museum. Voorlopig ziet hij dat nog niet in het verschiet, maar hij is optimistisch: „Ik ben nu 39 en ik verzamel al vanaf mijn zeventiende. Toen het Pijpen kabinet vijf jaar bestond, vond ik dat al een wonder. Nu bestaat het tien jaar en heb ik er een ex positieruimte bij. Wie weet waar we over nog eens tien jaar zijn. Ik geef het toe: ik ben volstrekt Mijn leven bestaat uit pijpen, pijpen en nog eens pijpen. F.r komt een dag dat mijn collectie zó groot is, dat niemand er nog omheen kan. Dan kan zo'n mu seum niet meer uitblijven." amsterdam dirk willem rosie Een goed theateraffiche is een mengeling van kreet en mede deling. Naar het oordeel van de jury die vorige week de eerste Nederlandse Theaterafficheprijs toekende is die mengeling op zijn fraaist tot stand gekomen in het affiche van 'Elektra' door theatergroep Carrousel. Het ontwerp van Marten Jongema werd gekozen uit tien genomi neerde theateraffiches en dat was weer de room van ruim 500 inzendingen. Marten Jongema, in Amster dam woonachtig, in Enschede aan de AKI opgeleid, kan het met de redenering van de jury niet helemaal eens zijn. „Voor mijn werk zou ik het woord 'kreet' niet gebruiken. Dat lijkt op 'schreeuw' of 'shockerend'. Mijn werk is tamelijk verstild, al moet dat weer niet opgevat worden als saai of versimpeld. Ik probeer eenvoud met zeg gingskracht te vinden. Het is een zoektocht naar een helder beeld." Volgens Jongema is de mede deling van het winnende affiche simpelweg het in een groot rood veld onderaan geplaatste woord 'Elektra'. „Voorbijgangers die niet goed op de hoogte zijn, zul len waarschijnlijk denken dat 'Elektra' iets met elektriciteit te maken heeft. Daar speculeer ik een beetje op. Ik zou het niet erg vinden als men bij de eerste confrontatie zou denken dat het elektro-bedrijf SofokJes-Carrou- sel bedoeld wordt. Waar het om gaat is dat het affiche een na beeld op het netvlies achterlaat. Het moet je bijblijven. Als je het ziet terwijl je fietst in de stad moet je denken: oh ja!" Waarschijnlijk was Marten Jongema bij de uitreiking de enige die verrast werd door de uitslag. „Ik wist echt nog van niets. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik er wel op hoopte. Er is wel zo iets als zelfkritiek maar dat dient er alleen toe om jezelf bezig te houden. Maar ondertussen hen ik ijdel genoeg om blij te zijn met deze prijs. Succes heb je al als mensen het over je affiche hebben, als het tot ver over de landsgrenzen bij mensen aan de wand hangt. Dal was bijvoor beeld bij mijn affiches voor The Boulevard Of Broken Dreams het geval. Het mooiste succes boek je als je het met het succes van een affiche eens bent. Als het uitdraagt wat je bedoeld hebt. Dan wil ik mij wel baden inijdelheid." Voor zijn Europa-zegel kreeg Jongema eerder dit jaar de Eu ropese prijs voor de beste post zegel. („Het is een feest, om niet te zeggen een jeugddroom dat je je eigen postzegel op een brief kunt plakken.") Later be hoorde hij met zijn ontwerp voor de gebonden uitgave van 'De wetten' van Connie Palmen tot de 50 best verzorgde boe ken. En nu dan dat winnende affiche. Geen slechte zomer. „Ik ben kennelijk in een leeftijd ge komen (40 jaar, red.) dat de prijzen loskomen", glimlacht Jongema. Jongema werkt in opdracht, maar voelt zich daarbij niet minder vrij dan een beeldend kunstenaar. „Opdrachtgevers zijn op de hoogte van mijn werk. Zij gaan met een bepaal de verwachting met mij in zee. Dat is een plezierige conditie. Er ontstaat alleen een probleem als ze zeggen: 'Ik wil een affiche zoals de Boulevard Of Broken Dreams'. Dat weiger ik dan. Het is buitengewoon onaangenaam om jezelf te moeten herhalen." Een warme maaltijd met re gisseuse Lidwien Roothaan was voldoende voor Jongema om zich te informeren over 'Elek tra'. „Niet gehinderd te zijn door 'enige' kennis van zaken heeft zo zijn voordelen. Een affi che kan aan teveel informatie ten onder gaan. De implicaties van een toneelstuk variëren in aantal van 10 tot 25 en het is niet de bedoeling dat je die alle maal terugvindt op dat affiche. Zoals ik al zei: je moet het affi che opslaan. Daar is geen richt lijn voor, dat valt niet te benoe men. Dat blijft een beetje de magie van een goed affiche. „Ik zal niet ontkennen dal ik heh geprobeerd de belangrijkste betekenis van 'Elektra' in een affiche te vangen. Het meest dramatische moment van het toneelstuk is de wraak na de moord op Agamemnon. Dat is de plot. daar kan ik niet zoveel mee. Ik ben meer geïnteres seerd in de mechanismen die aan de moord voorafgaan en die de daad al dan niet recht vaardigen. Het machtsspel, de manipulatie." Voor het winnende affiche heeft Jongema gebruik gemaakt van een 'gevonden' foto; het is een model uit een anatomie- boek voor doktoren uit het be gin van deze eeuw. „En dan ver schijnt daar als een donderslag bij heldere hemel een klein schedeltje in beeld. Voor de rest wil ik het hier maar bij laten. Veel meer betekenis moet je er niet aan geven. Theaterpubliek is toch al zo met symboliek ver trouwd en voor je het weet wordt dat vertaald naar de bete kenis van het affiche. Dat is lang niet altijd het geval. Het affiche had ook heel anders kunnen zijn. Dit affiche heeft met de ontwikkeling van mijn werk te maken." Conservator pijpenkabinet opent nieuwe galerie maar wil meer Pijp met het portret van prins Willem IV, omgeven door de wapens der Zeven Provinciën, gemaakt ter gelegenheid van zijn verheffing tot stad houder in 1747 (collectie Pijpenkabinet). foto pr MET EEN LENING VAN DE GKB Natuurlijk gaat u voor uw lening naar een vertrouwd adres. Zoals de GKB Leiden dus Daar maken ze uw persoonlijke lening of doorlopend krediet prima in orde voor u. Snel. zonder poespas en tegen aantrekkelijke voorwaarden. Kom maar langs. Op werkdagen van 9.00 - 12 30 uur en donderdagavond van 17 30- 19.30 uur. Of bel voor informatie GOED VOOR LENING Gemeentelijke Kredietbank Leiden Breestraat 24, Postbus 11300.2301 EH Leiden tel. 071-254145 Marten Jongema: „Voorbijgangers die niet goed op de hoogte zijn, zullen waarschijnlijk denken dat 'Elektra' iets met elektriciteit te maken heeft." foto opd cees zorn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21