Eerbetoon aan Belushi en Aykroyd
i
Plan voor Circustheater 'hachelijk'
Cultuur&Kunst
Popgroep Undercover
eist schadevergoeding
Cobra-schilder Theo
Wolvecamp overleden
Dichtregels op gevel
"o
Deel van heilig beeld
Maori's verdwenen
Omstreden kunstwerk
van Rijzinga vernield
'Breda Breeduit' verdient meer aandacht
DINSDAG 13 OKTOBER 1992
19
redactie cees van hoore
ruygrok (CHEF)
saskiastoeiinga
Dwergvrouw en steenbok
leiden De Egyptoloog prof.dr. Jan Quaegebeur verzorgt van
avond" een lezing in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van
Oudheden. Onder de raadselachtige titel 'De dwergvrouw en de
steenbok' probeert hij een verband te leggen tussen de naakte
dwergvrouw en de steenbok op de albasten bark uit de goud
schat van farao Toetanchamon. De lezing begint om acht uur,
het museum is toegankelijk via de dienstingang, Papengracht
29.
Speurtocht verlengd
leiden Wegens succes is de speurtocht voor kinderen langs
Leidse musea een week geprolongeerd. Onder het motto van de
Kinderboekenweek 'Land in Ziiicht' kunnen kinderen van 9 tot
12 jaar (of jonger, maar dan onder begeleiding van de ouders) in
stedelijk museum De Lakenhal, stedelijk molenmuseum De
Valk, Rijksmuseum voor volkenkunde, Hortus Botanicus, Rijks
museum het Koninklijk Penningkabinet, Rijksmuseum van
Oudheden en Museum Boerhaave op zoek gaan naar de schat
kist, die in de Openbare Bibliotheek staat. De speurtocht begint
bij de Lakenhal en is tot en met 25 oktober (behalve op maan
dag) te maken.
Clavecimbel in Lakenhal
leiden De Amerikaanse claveciniste Jocelyn Stewart geeft mor
gen onder auspiciën van K O een concert in stedelijk museum
De Lakenhal. Op het programma staan composities van Swee-
linck, Bach, Fischer en Couperin. Stewart geeft leiding aan de
clavecimbel-afdeling van de Manhattan School of Music in New
York. Met haar 'Bremmer Quartet' maakte zij plaatopnamen van
muziek van Francois Couperin. Het is de derde keer dat zij voor
K O concerteert. Het concert begint om 20.15 uur.
Krantenschip vol kinderboeken
leiderdorp De Prins Willem Alexanderschool in Leiderdorp
houdt deze week haar eigen kinderboekenweek in de biblio
theek van de school. Van krantenpapier is een boot gebouwd
waarin allerlei boeken liggen die aansluiten op het thema van de
week: 'Land in Ziiicht'. De kinderen kunnen de boeken elke dag
komen inkijken en lezen. Verder is er een eiland gemaakt waar
de bekroonde boeken van dit jaar zijn uitgestald. Morgenoch
tend voert groep acht een toneelstuk op, waar ook de ouders
naar mogen komen kijken. Verder zijn ouders, broertjes en zus
jes van de leerlingen welkom op de speurtocht door de school
die donderdagavond van 18.30 tot 19.30 wordt gehouden.
'Franse fiscus jaagt op Madonna'
parus De Amerikaanse megaster Madonna is de Franse staat
ruim 3,5 miljoen gulden schuldig. De popster zou de inkomsten
van twee in 1987 in Frankrijk gegeven concerten niet aan de be
lasting hebben opgegeven. Het Franse ministerie van financiën
weigerde het door de media verspreide bericht te bevestigen. Al
eerder heeft de Franse douane in Le Havre 25.000 exemplaren
van Madonna's nieuwe boek 'Sex' in beslag genomen. Het mi
nisterie van binnenlandse zaken heeft een commissie inmiddels
opdracht gegeven om te onderzoeken of jongeren onder de
achttien jaar het boek, waarin de popster naakt poseert, mogen
aanschaffen.
doetinchem gpd
De Doetinchemse popformatie
Undercover is in een hevige
strijd gewikkeld met de Engelse
platenmaatschappij Warner
Music. Undercover is boos om
dat zijn naam. vastgelegd in de
Benelux, ook door een Engelse
formatie wordt gebruikt en
heeft bij de platenmaatschappij
een forse schadevergoeding ge-
eist.
Het gaat om de gelijknamige
Engelse groep, die momenteel
furore maakt met de dance-ver-
sie van Baker Street, dat ooit
door Gerry Rafferty werd geïn
troduceerd. De Doetinchemse
band zegt onder meer bij het
boeken van optredens hinder te
ondervinden van de populari
teit van de Engelse groep.
De Nederlandse vestiging van
Warner Musïc overweegt nu
haar artiest in het 'werkgebied'
Op 67-jarige leeftijd is zondag
de oud-Cobraschilder Theo
Wolvecamp aan een hartinfarct
overleden. Hij overleed in Am
sterdam, op weg naar zijn
vriend en collega Jan Lucassen.
Theo Wolvecamp, die sinds
1954 in zijn geboorteplaats
Hengelo woonde, behoorde met
Appel, Corneille, Rooskens en
Constant in 1948 tot de oprich
ters van de Experimentele
Groep Nederland waaruit in
Musical 'The Blues Brothers' toert door Nederland
Ze lijken er weliswaar niet
helemaal op, maar ze ge
dragen zich wel hetzelfde
als de Blues Brothers. In de
nieuwe musical 'The Blues
Brothers' vertolken de twee
Engelse zangers/acteurs
Mark Wight (als jake) en
Simon John Foster (als Ell-
wood) het illustere Ameri
kaanse blues- en soulzan
gersduo. Na een geslaagde
tournee door Groot-Brit-
tannië en Ierland is de mu
sical tot en met 1 novem
ber in verschillende thea
ters in Nederland en België
te zien. De musical ging
gisteravond in Het Luxor
Theater in Rotterdam in
première.
utrecht arno hagemans
Dat ze zich hetzelfde gedragen
als de Blues Brothers bleek tij
dens hun aankomst in Neder
land. Ze werden als wereldster
ren ontvangen en ze gaven ge
routineerd het ene interview na
het andere. Op de tweede dag
moesten ze naar de tv-studio in
Aalsmeer voor het programma
'Hitbingo', waarvoor zij een
nummer uit de musical moes
ten opnemen. Dat begon
meteen goed. Mark Wight en Si
mon John Foster kwamen te
laat. Wight, ongeschoren en
met een uitdrukking op zijn ge
zicht alsof het de avond ervoor
weer erg laat was geworden,
vroeg bij aankomst in de studio
onmiddellijk naar bier. Nadat ze
een interview en een fotosessie
achter de rug hadden, moesten
ze naar de kleedkamer om zich
voor te bereiden. Wight moest
echter eerst sigaretten halen.
Even later, toen Foster al omge
kleed was, bleek Wight spoor
loos verdwenen. Wat bleek: op
zijn weg terug was Wight ergens
'Blues Brothers' Mark Wight (rechts, als Jake) en Simon John Foster (als Ellwood): „Overal v
zwarte jassen weer opduiken."
gaan zitten en in slaap gevallen.
Volgens Wight en Foster is
het met deze musical niet de
bedoeling om de hele film van
de Blues Brothers na te spelen.
Foster: „De musical is een eer
betoon aan de Blues Brothers.
We proberen hun humor - al is
het maar voor een klein gedeel
te - over te brengen op de men
sen." Wight: „We spelen wel zo
wat alle nummers uit de film.
Daar komt ook nog een eens
een aantal songs van de LP's
'Briefcase full of blues' en 'Made
in America' bij. Tussen de num
mers door komen dialogen
voor. Sommige dialogen duren
drie minuten, niet echt lang
dus, maar het komt ook voor
dat we aan het eind van een
nummer meteen doorgaan naar
het volgende. Ik vind in de mu
sical de muziek het belangrijk
ste, niet het dansen of de ver
haallijn."
Simon John Foster (27) komt
uit Rochester. Hij heeft voordat
hij met de musical begon nooit
geacteerd of gedanst. Hiervoor
is hij negen jaar brandweerman
geweest. Wel heeft hij ruim acht
jaar in allerlei bands gezongen.
Mark Wight (36) komt uit Lon
den en is sinds jaar en dag ac
teur. Op zijn vierde begon hij
met dansen. Later volgde hij
lessen in acteren en zingen.
Belushi
The Blues Brothers zijn ont
staan uit de Amerikaanse tv-se-
rie 'Saterday Night Live' die in
1978 begon. Daarin waren de
twee acteurs en zangers lohn
Belushi en Dan Aykroyd te zien
als de broers Jake en Hllwood
Blues. De tv-serie is uitgegroeid
tot een zeer komische muziek
film die in 1980 verscheen en
een van de populairste cultfilms
werd die ooit zijn gemaakt. Be
lushi en Aykroyd gingen daarna
verschillende keren op tournee
in Amerika. Binnen korte tijd
hadden zij vier platina platen
op hun naam staan. In 1982
overleed Belushi.
Het repertoire van de Blues
Brothers bestaat vooral uit rock
'n' roll, blues en soul, maar er
zitten ook elementen in van
country and western zoals
'Rawhide' en 'Stand by your
man' van Dolly Parton. Veel
nummers werden bekende top-
40 hits, zoals de grootste suc
cessen 'Gimme some lovin" en
Everybody needs somebody'-
Maar ze speelden ook covers
zoals Minnie the Moocher' van
Cab Calloway en 'Under the
boardwalk' van The Drifters.
De Engelse acteurs menen
dat de Blues Brothers nog lang
niet 'uit' zijn. Foster „Laatst zat
er in Lincoln een stel precies in
het midden van de zaal. De
man was nog beter verkleed
dan ik. Hij had zelfs handboeien
om en had zichzelf vastgeke
tend aan zijn zwarte attachékof
fer. Naast hem zat een vrouw
verkleed als die non uit de film.
Ze bleven de hele show zo zit
ten. Zoiets is overigens geen uit
zondering. Overal waar we spe
len zie je de hoeden, de zonne
brillen en de zwarte jassen weer
opduiken. De leertijd speelt
geen rol: in de zaal zitten men
sen variërend van zes tot zestig
jaar."
The Blues Brothers spelen In
onder meer Luxor Theater
Rotterdam (13 okt.), de Ko
ninklijke Schouwburg Den
Haag (17 en 18 okt), Cultureel
Centrum Amstelveen (19 okt.)
en de Jaarbeurs Utrecht
(26okL).
van Undercover te voorzien van
het achtervoegsel UK (United
Kingdom). De Doetinchemse
groep gaat echter niet akkoord
met die voorgestelde oplossing.
Bandlid Dick Kemper: „Het is
eigenlijk heel eenvoudig. De
enige echte Undercover zijn wij
en niemand anders. Die groep
zal deze naam niet bewust heb
ben gekozen, maar wat hier ge
beurt kan natuurlijk niet. War
ner Music heeft ons al een fors
bedrag wegens geleden schade
in het vooruitzicht gesteld,
maar we zitten nog midden in
de onderhandelingen en kijken
liever de kat uit de boom. Als er
geen akkoord komt, zullen we
niet schromen een kort geding
tegen Warner Music aan te
spannen," aldus Kemper, die
enkele jaren geleden samen met
Undercover-zanger Bert Hee-
rink deel uitmaakte van de ver
maarde rockgroep Vandenberg.
datzelfde jaar de Nederlandse
afdeling van Cobra zou ont
staan. Hij was. tot 1951, op alle
groepsexposities met werk ver
tegenwoordigd.
Wolvecamps oeuvre ken
merkt zich door heftige emo
ties, neiging tot experiment en
een grote spontaniteit. In Twen
te leidde hij een teruggetrokken
bestaan. In 1991 was er in het
Rijksmuseum Twenthe in En
schede een overzichtstentoon
stelling van zijn werk. In dat
zelfde jaar verscheen een uitge
breide monografie.
'^-'pBSBLIJMAvcy Kaw MOT,
B CB>iTHJ!nme n, r HbKHC 4^PTbI.
MoMM CTLP 3M n U
MnJ HC T;j1 1
vWpi1HA UBETAEBAi»
leiden 'Mijn verzen, die ik jong al heb ge
schreven' is de titel van een gedicht van de
100 jaar geleden geboren Russische dichteres
Marina Ivanavno Tsvetajeva. De tekst ervan,
in het Russisch, siert sinds kort de gevel van
antiquariaat Burgersdijk Niermans op de
hoek Kloksteeg/Nieuwsteeg.
Het is, volgens Ben Walenkamp, één van
de initiatiefnemers, de bedoeling om elke
maand op een pand in de Leidse binnenstad
de tekst van een gedicht te laten verschijnen.
In het jaar 2000 zouden op deze manier 100
in de oorspronkelijke taal geschreven gedich
ten op Leidse gevels staan.
Ben Walenkamp, Jan Willem Bruins en Ca
roline Griep hopen zo de poëzie dichter bij de
mensen te brengen. Of dat lukt in het Rus
sisch, het Grieks of het Swahili? Volgens
Walenkamp zeker, want onder elk gedicht
komt een Nederlandse èn Engelse vertaling.
Welke panden in volgende maanden aan
de beurt zijn, kan hij nog niet zeggen. Onder
handelingen met huiseigenaren zijn in volle
gang. FOTO WIM DIJKMAN
'Voor de maakster van onschatbare waarde
Op de slotdag van de tentoon
stelling 'Distance Looks Our
Way' in galerie Stelling in de
Leidse Burgsteeg is een deel van
een Maori-kunstwerk verdwe
nen. Het gaat om een platte
steen van 15 bij 16 centimeter
die is ingelegd met een aantal
van ongeveer 30 stukjes jade.
Voor de maakster van het
kunstwerk, de Nieuwzeelandse
Jacqueline Fraser, zelf een Mao
ri, is het beeld van grote waarde
omdat het door haar volk is in
gezegend.
„Aan die steen heeft niemand
wat. Maar voor de maakster is
het van onschatbare waarde. Ik
denk ook niet dat het echt om
diefstal gaat. Vermoedelijk heeft
een kJein kind het meegeno
men. Het was afgelopen zondag
erg druk, omdat het de laatste
dag van de tentoonstelling
was", aldus Joyce de Gruiter
van de galerie. Het kunstwerk is
vorig jaar gemaakt door Fraser
en bestaat uit verschillende,
metalen rekken en sculpturen
naast een mat. Op die mat ligt
een achttal plaggen gras en
twee ingelegde stei
er nu een is verdwenen.
borneanp
Een omstreden kunstwerk van
de Amsterdammer Henk Rijzin
ga is gisteren vernield tijdens
een expositie op het erf van de
Werkplaats voor Beeldende
Kunst in Bome. Het van sloop
hout vervaardigde object met
de droom als thema is omstre
den sinds burgemeester en wet
houders van Bome besloten het
niet in een beeldentuin in de
gemeente te plaatsen uit vrees
voor vandalisme.
Na fel protest uit de kunstwe
reld is het college inmiddels op
dat besluit teruggekomen en
heeft bepaald dat de inwoners
van Bome in een enquête zelf
mogen bepalen of het kunst
werk een plek in de tuin krijgt.
Gedurende de 'volksraadple
ging', na de expositie in de
Werkplaats voor Beeldende
Kunst, zou het object in de
beeldentuin te zien zijn.
Henk Rijzinga, die emotioneel
op de vernieling reageerde, is
van plan het kunstwerk te her
stellen en in de beeldentuin van
Bome te plaatsen.
De plannen om van het Circus
theater in Scheveningen weer
iets van allure te maken, wordt
door mede-initiatiefnemer Joop
van den Ende „groot, hachelijk
en een gigantisch risico" ge
noemd. Samen met zijn com
pagnons Henk van der Meyden
en Bcnoit Wesly heeft hij het
theater gekocht. Het drietal
steekt 22 miljoen gulden in een
grootscheepse verbouwing die
volgend jaar augustus klaar
moet zijn. Ze vinden het 'een
kick'.
Op 15 augustus volgend jaar
is de feestelijke opening met
een geheel Nederlandse versie
van Het Spook van de Opera
van Andrew Lloyd Webber, dat
in diverse steden ter wereld vol
le zalen trekt en in Londen zelfs
al zes jaar draait. In de p'roduk-
tie wordt 14 miljoen gulden ge
stoken. het dubbele van Les Mi-
sérables. 'The Phantom of the
Opera' wordt vertaald door Seth
Gaaikema.
Het Spook is de eerste van
een reeks zogenoemde open-
eindvoorstellingen. Een voor
stelling wordt voor zes maan
den gepland en afhankelijk van
het succes wordt bekeken of de
show weer voor zes maanden
wordt voortgezet.
Volgens architect Arno Meijs
wordt het vernieuwde Circus
theater niet „het zoveelste glas
paleis". Het wordt een pand
met een feestelijk karakter, een
beetje als een casino aan de
Franse kust, waarbij je als je het
ziet al het gevoel moet krijgen
dat je uit bent. Meijs hoopt dat
het nieuwe Circustheater een
stimulans voor de hele omge
ving zal betekenen, een buurt
die nu op sommigen nogal
droevig overkomt. Volgens Van
den Fnde doet de plek echter
niet onder voor een goede loca
tie in Amsterdam. Het Circus
theater, dat van de gemeente
dezelfde naam moet blijven
houden, staat nu al bekend om
de uitstekende akoestiek. Het
publiek (maximaal 1650 men
sen) krijgt meer comfort.
Boeken voor een voorstelling
kan straks in het Circustheater
via 35 telefoonlijnen. Bij het
theater komt een restaurant dat
alleen voor bezoekers toeganke
lijk is.
beeldende kunst
recensie irene van beveren
Groepsexpositie Breda Breeduit, te zien t/m 1/11, vr
t/m zo 12-18 uur, galerie Liga Nieuw Beelden, Pres
Steijnstraat 14, Leiden
Wat jammer toch dat Liga Nieuw Beelden
in zo'n uithoek van leiden is gevestigd,
want de tot 2 november durende expositie
van zes Bredase kunstenaars, getiteld 'Bre
da Breeduit', verdient meer aandacht dan
zij nu waarschijnlijk krijgt.
De exposanten. Carola van Dijk, Karin
van Sas. Mascha Schaffels, Anna van Bohe-
men, Johanna Schweizer en Dick Fluitsma.
exposeren onder meer grafiek, collages,
beelden en keramiek.
Van Dick Fluitsma hurkt een expressief,
ruw zwarthouten beeld in de 'etalage'. Met
wijdopengesperde, schreeuwende mond
drukt het een en al wanhoop uit. Binnen
lees ik dat dit prachtige sculptuur de bij
belse figuur Job voorstelt.
In de galerie staan nog vier andere beel
den van I;luitsma. Net als Job doen ze in
hun naakte eenvoud ontroerend kwets
baar en onzeker aan. Het indrukwekkende
is de galeriehogc 'Schrikkende koning' die,
geknield in een hoek en met zijn handen
beschermend voor het gezicht geheven, te
rug lijkt te deinzen voor iedereen die de
ruimte betreedt.
Vlakbij dit monumentale werk staat een
rank object van Anna van Bohemen. Het
duidelijkst erin herkenbaar is de oerprakti-
sche klapstoelvorm. Het plantaardige ma
teriaal dat ervoor is gebruikt, lijkt op kreu
kelig perkament. Met het houten frame en
de warmrode kleur geeft dit weefsel de fra
giele 'stoelvlinder' een besloten en veilig
karakter.
Veel toegankelijker is het keramiek van
Johanna Schweizer. De bizarre vormen en
uitbundige kleuren ervan schreeuwen om
aandacht. Evenwel zonder te storen tussen
de meer ingetogen stukken, want de grote
hoeveelheid werk is met oog voor detail In
de relatief kleine ruimte geplaatst, waar
door Breda Breeduit ook in dal opzicht een
geslaagde expositie is.